1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736901 inlägg · 7967 ämnen
« · 84072 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Nyförvärv!!!!
Brynäs borde köpa dessa spelare:
Jamie Ram (på gång)
Marko Tuolula
Juha Rihijärvi

Sv: PESSVIBBAR!!!
micke: Med etablerade menade jag inte Pettersson. Jag menade Rudslätt, Olsson och Harder.

Sv: Ny forward + Ny Back =SM-GULD!
Man blir ju lite avensjuk på alla lag som vågar satsa. ok, man behöver inte göra som LHC, att värva så många. Men 3 Stabila spelare skulle inte sitta fel.

Jag tycker att man inte kan säga att, Brynäs har redan så många bra spelare. Det är bara skit snack. De äldre kommer aldrig att bli nå bättre. bara sämre. Av de som är lite yngre så tycker jag det är ingen som har visat att nån av dom kommer att bli en ny toppspelare i elitserien. Kanske Soling om han får det att stämma.

Man kommer väl aldrig att få uppleva att det står så här i Sveriges alla tidningar. "Brynäs IF har gjort årets värvning"

Lyck: Mycket bra inlägg lyck ! I grund och botten så har vi ju ett starkt lag. Efter en skadedrabbad usel säsong är alla spelare i brynäs helt plötsligt sämre än väsbys damlag (ska inte säga förmycket om det eftersom jag har dålig koll på dom :)

Sv: Inköpslista
Tor Karlström: Vad menar du med denna lista? Ska Brynäs köpa in några av dessa spelare tycker du? Visst det skulle vara skoj men de har kontrakt med sina klubbar å de vill nog inte tillbaka till Brynäs än men man kan hoppas att de gör de senare......
Å Wikegård ska träna Djurgården nästa säsong.....
Jag har hellre Esko än han ja......

LotharHsand: Blev lite stavfel här å där men det jag menar är att SK ska hitta nån ersättare för Christer nu å inte vänta tills han har bestämt sig om det blir spel i Europa el. ej.....
Visst han är en bra back men inte så bra att det går att vänta på hans beslut så här länge...
Så jag hoppas för SK:s räkning att de är ute å fixar en ny å bra back till vårat kära Brynäs Nu, å att de säger adjö till Olsson ("Den pengagalna kossan"- ett uttryck som man kan nämna nu).....

För min del så vill jag gärna se en Finlänsk back nästa säsong, för de gör ju alltid bra i från sig i Brynäsdressen.....

Inköpslista
Johan"Honken"Holmqvist målvakt i Hartford Wolf Pack,Joakim Lundström målvakt i J-20 laget, Marko Tuuolola back SM-Liiga,Per Löfström back i Leksand, Niclas Wallin back i Carolina,Fredrik Modin forward i Tampa Bay Lichtings,Tommy Westlund forward i Carolina, Anderas Dackell forward i Montreal,Mikael Samuelsson forward i New York Rangers och Daniel Rudslätt forward i Djurgården. Behåll Christer Olsson, anställ Niclas Wikegård som head-coach.

Just ju i detta skede gäller det att hitta en bra ersättare för Christer. Man ska inte vänta med att skriva ett kontrkat med en annan spelare (om de har hittat nån) än om inte Olsson har bestämt sig. Han har sagt att han vill till Europa så hitta en nannan back å skriv kontrkat me han NU! För jag tror att SK väntar in i det längsta på om Olsson ska sticka eller inte, det är fel. Om de väntar för länge så kanske nån annan kniper den backen som Brynäs vill ah- så skit i Christer f.o.m å satsa helhjärtat på att hitta å at en annan bra å duktig back!

Lyck: Så sant, så sant.

KentaK: Tänkte utveckla tanken lite; Brynäs har värvat Sjödin och Janne Larsson till nästa säsong, inga dåliga värvningar....Vad jag menar är att Brynäs har Ove Molin, Janne Larsson, Djoos, Sjödda, Kyrö, Luovi etc i laget; där har Brynäs förmodligen lagt en del av de pengar som Linköping lägger på Mertzig och gänget. Vill bara nyansera lite; det beror även på vilka existerande spelare man kan knyta till sig för en fortsättning (där kan man också lägga in en förmodligen rätt dyr Ove Molin som ligger på ett längre kontrakt), inte bara nya namn.

När det gäller de värvningar som i alla fall är gjorda, kan jag inte se att man är fel ute; de flesta som följt Brynäs i år skulle förmodligen hålla med om att det absolut mest akuta har varit: Stärk målvaktsspelet (P ut, Ram in), fixa en ytterligare bra center (in med Miettinen, 26-årig assistkung), få upp fysisk status på laget och en ny röst i båset (Esko). Simon Östlund är också rätt,; värd en chans, mycket framstående i J20-serien, och bra att ta tillvara "egna" juniorer. Så det krut som har lagts ner, har lagts på de största behoven.

Behöver dock en skarp målskytt (utöver Bacons kommande genombrott), samt minst en stabil/defensiv/snabb back. Där väntar vi alla på vad SK ska komma med, en del med mindre tålamod än andra, vi är alla olika.

Det ovanstående är dock mindre intressant i mina ögon då det som sagt bara avser "det mest akuta". Det viktiga är visionerna om föreningen på längre sikt; Hur ser man till att Brynäs kan konkurrera om toppspelarna, samt får fram sina egna talanger? Hur ta tillvara det faktum att man är enda hockeyförening i landet med den tydliga fördelen att få kalla representationslaget "Brynäs" när man går till match? Har inte sett att styrelsen satt någon ny vision sen parollen var "SM-guld 2000", och den är lite passe' (även om den var bra och funkade när det begav sig - ett år för tidigt. En eloge för vad som man lyckades med på alla plan 97-00, men det är inte det frågan gäller idag). Alderholmen var ett första tecken på att några tankekvarnar mal, vilket jag hoppas är fallet. Saknar dock den heltäckande bilden. Har inga förutfattade meningar, om Berg och kompani kan övertyga oss (=medlemmarna) och valberedningen om att de har en långsiktig hållbar plan, och vilken röd tråd som ska genomsyra föreningen, är jag den förste att ge mitt stöd. Väntar dock fortfarande på detta. Men det är ju inte årsmöte än, så närmsta månaden får utvisa. Det är också viktigt att reflektera över alternativen, det lättaste som finns är att såga allt och alla, både med och utan analys. Jag tycker Brynäs framtid är värd mer tankemöda än så.

Sv: Tommi Miettinen
västsupporter: Runkosarja betyder grundserien.

västsupporter: Transfer listan finns på Hockeymagasinet.com.....
Där så står nyheter, transfers över samtliga lag m.m.... MVH//Lothar

Skillnaden med dom, är att LHCs värvningar ligger på toppen av sin karriär, det gjorde verkligen inte Malmös värvningar, och dom som gjorde det var inte etablerade i elitserien utan i Finland eller liknande,,

claesw:

LHC, menar jag :)

KentaK:

LIK = Nya MIF

Känns lite sorgset att Brynäs fortfarande inte har NÅGON ersättare för varken Bissett eller Rudslätt, att sen Olsson nästan säkert kommer lämna, är ju inge vidare..

Medans Linköping fixar hem, Håkansson, Johansson, Mertzig och Pihl.. Spelare som kommer att spela i landslaget allihop nästa år, var så säkra..

Det känns lite snopet med en så inaktiv sportkommité...

LHC går mot en storhetstid nu..

Fan, vart får dom alla pengar ifrån, säljer knark eller nåt?`??

Visst det saknas faktist en riktig målskytt.Synd att inte Markus Matthiasson kom.Han är en bra målskytt.

Saknar en målskytt i dagens lag.
De naturliga målskyttar vi har är Bergqvist och Soling. Deras track record är kanske inte det pålitligaste och att vara beroende av dessa två hyfsat orutinerade spelare är inte bra. Det finns många spelskickliga forwards och visst kommer Molin kunna stänka ett antal kassar men vi behöver någon som garanterat kan sätta en 15-20 mål per automatik.
Tycker trots ovanstående att hjälten Bissets tid var ute i Brynäs.
På backsidan, Boumedienne då ? Spelskicklig och har säkert tuffat till sig i Amerikat.

gordo: Du kommer att kunna se om han är flipp eller flopp mycket tidigare än så eftersom du har Mästarcupen i mitten av Augusti samt Electro Oil Trophy i Schweiz (Lugano) i slutet av Augusti följ med oss dit, jag var där förra året och Sjödda var kung i bland Lugano fansen på "Curva Nord". Sen är det som du skriver att han har en liten brokig karriär samt att dagens artikel i GD gör ju ingen glad men man vet ju aldrig.

peppar peppar..

Sv: Tommi Miettinen
en av hans bästa säsonger på länge ser ut att vara 98-99 då han på 10 matcher i slutspelet gjorde 4 mål och 4 assist. En samband som kanske är början på en lyckad brynäs karriär.

Tommi Miettinen
Fick ett infal att jag ville veta mer om Tommi Miettinen, så därför sökte jag runt lite på finska sidor och det är svårt att förstå nånting alltså, men för er som är intresserade så testa den här länken. Han ser faktiskt ut att kunna bli en av de bättre i Brynäs.RUNKOSARJA var ett ord jag fastna för.

members.surfeu.fi/anjose/pelaa00/mietti_t.htm

Men ni får väl vänta till serien drar i gång och se om han kanon eller kalkon.Själv tror jag nog faktist att han kan bli riktigt lyckad i Brynäs!

micke:
Tycker hans Kalle Anka-karriär i AHL inte ens är värd att nämna, det finns 13 målvakter per dussinet av hans sk kaliber därborta.
Ett svaghetstecken att ta in en 31 årig Kalle Anka målvakt.
Precis som jag sagt tidigare, den 24 september visar det sig om han blir flipp eller flopp!

LotharHsand: Var har du fått reda på det? Är det vad du tror eller var hittar man transfer listan?

Nu så har de tagit bort Karjalajnen å Söderström på transfer- ´så just nu så e ingen aktull där... Vem har SK tänkt på att de ska värva, en Japan el. Norrman? Skärp er nu SK å ledningen, vi vill vinna SM nästa å inte bara gå till slutspel....

gordo: Och? Jag skrev bara "NHL-spel i Rangers", inget om antal. Fattar absolut inte vad du menar annars. Frågan var vem som var mest etablerad, P eller Ram, och den frågan ser man ju är ganska självklar. Vad har Japan med saken att göra? Är pengarna dom rätta kan man spela var f*n som helst. Fråga bara Masken som efter en säsong i Boro kom tillbaka och dominerade flera ES-säsonger. Blev han en sämre spelare pga gästspelet i Boro? Konstigt att du inte nämner hans fem säsonger i AHL, eller är det en kalkonliga det också? Där har vi ju bara såna här kassa jävlar som Honken, Nurminen osv osv...

Konstigt förresten att Jokerit värvade Ram från första början om han är så jävla kass som GD skriver. Jokerit är inte direkt en amatörklubb men tydligen så har dom sämre hockeykunskaper än Hägerbom på GD.

micke:
NHL-spel i Rangers?
En match i NHL på tio år!
Senast hämtad från Japan, säger JAPAN, för att vara den andre målvakt han är bakom Super Lehtonen, fick spela i ett mästarlag när Lehtonen var skadad och gjorde det bra. Tiilbaka på bänken som den andremålvakt han var värvad till att vara när Lehtonen var frisk igen.
Att han glidit in på ett bananskal i TEAM CANADA på Europaturné är en fråga om ekonomi, inte att han skulle var oumbärlig för laget.
Men precis om du säger lär det visa sig om han är fågel eller fisk den 24 september. Väntar med spänning!
Utgår från att han är mer rumsren än Pettersson som under sina två år i Brynäs har förpestat tillvaron för fler än Asplund...

micke: Jag har för mig att det stod i nån av tidningarna att i och med att Bergqvist skrev på så återstod en ytterforwardplats att fylla.

Ford Prefect: Var har du hört att BIF bara skulle värva en ytterforward Ford? Det låter iofs inte otänkbart eftersom BIF som regel har försökt flytta upp en junis i 22-mannatruppen per säsong nu.

bradberry: Jag förstår för det första inte varför alla är så negativt inställda till Ramen.
Sen snacket om T. Johansson. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Jag är glad att han inte kommer till Brynäs. Jag såg honom bli intervjuad och så vidare när AIK åkte ner i kvalserien och när AIK åkte ur. Han såg inte särskilt besviken ut. En spelare som inte lider med sitt lag, oavsett lag, har inget i Brynäs att göra.
Den kritik jag kan framföra till SK är att man inte breddar truppen. Man har tappat både Rudslätt och Bissett, två ytterforwards, men såvitt jag förstår så ska det nu bara värvas en. Jag får inte det att gå ihop. För Östlund tar väl Östlings plats, och Miettinen är center. Så jag hoppas att tidningarna svamlar, för det behövs två ytterforwards till för att det ska se bra ut. Och en rejäl back då förstås.

Fjunigt pubertetsarsel? Adam Andersson är också född -83, är även han ett fjunigt pubertetsarsel? Miettinen kanske inte är känd för den "stora" hockeypubliken men uppvaktades av fler elitserielag förutom Brynäs. Simon Östlund vann skytteligan i J20-serien. Ram är visserligen okänd för mig men vi ska väl inte döma ut honom än!
Enda tunga förlusten hittills är Rudslätt. Crippa är ju inte helt borta ännu. Jaja, den som lever får se. Vi är trots allt bara i slutet av april och man får värva till sista januari nu!

bradberry: Om nu Pettersson är "etablerad" vad är då inte "Schweizerosten"? Eller gör inte NHL-spel i Rangers, 5 säsonger som förstakeeper i AHL, landslagsmatcher med Kanada och en säsong i SM-Liiga en till "etablerad"? *gäsp*

PESSVIBBAR!!!
Nä nu blir jag så jävla less. Pasi Nurminen, Mattiasson, Wahlberg och nu senast T. Johansson. Hur många gånger har inte hoppet tänts för kanonförvärv. I stället har vi fått en Schweizerost till burväktare som förra säsongen petades av ett fjunigt pubertetsarsel, ett näst intill okänt mumintroll till center och en uppflyttad junior. Dessutom har vi blivit av med tre etablerade. Om inget spektakulärt händer på värvarfronten inom de närmaste dagarna riktar jag in mig på div. 1 säsongen 03-04. Det är inget skämt. Jag tycker truppen ser oroväckande kass ut.......

Nöjd med smulor...?
Ja men va fan spelar det för roll om det blir en finne mer eller mindre!
Pratar vi SM-guld?
Nä, vi pratar i bästa fall ta sig till slutspel eller att undvika kvalspel.

Det blir inte bättre heller med en ledning som är lika långsiktig som en närsynta dagslända..
Byt ut Berg & Co och SK och släpp fram de som har äkta Brynäshjärta och ambitioner som Brynäs IF och dess medlemmar och supporters är värda.

Forza Äkta Brynäsare!

Ny forward + Ny Back =SM-GULD!
Jag fattar inte att styrelsen plockar ur tummen ur röven och tar fram det vi behöver för att göra truppen komplett. En "bra" forward istället för Pissett och en "bra" back istället för Pengakåta Olsson.
Det är allt som fattas för ett nytt SM-TECKEN!

Sv: Spelarbuss
Huge: Ehh, OK. Jag tror aldrig jag hört en sån därna elhybridbuss di kallart men jag ska hålla örorna öppna. :)

Huge: Hahaha, det där var ju privat, ävla gubbe!

Huge: Du har ingen länk eller så?

Spelarbuss
westerlind

Börjar inte Brynäs spelarbuss bli lite till åren?

(Metro´s hemsida...)

Sv: LHC värvar på!
6 Lundström: Du, än en gång håller jag med dej i dina åsikter när det gäller såväl ekonomin som värvnings-karusellen. Det är verkligen inget vidare snurr på varken slantar eller värvnings-karusellen hos Brynäs inte! Hur länge har vi inte hört klubbledningen ursäkta sig med sin dåliga ekonomi för uteblivna satsningar. Det är självklart man då undrar om det ska få fortsätta va´så i all evighet att Brynäs aldrig har råd. Ska det finansiella läget för klubben verkligen behöva va´ så hopplöst att man aldrig ska kunna konkurrera om de största spelarna? I dag, den 24/4, har vi verkligen ingen anledning till optimism inför nästa säsong, det håller jag helt med dej om, Lundström.

Sylf: Är du säker på att du inte jobbar på Gefle Dagblad? :) Å andra sidan kan du vända på det och säga att Brynäs har värvat en landslagsmeriterad finne som vann assistligan i Finland ifjol och en målvakt som förra säsongen var mkt bättre än sop-målvakter som Norrena, Tim Thomas eller Jarmo Myllys. "En finne som ingen hört talas om" , he he he. Alla här skrek ju efter Wahlberg tidigare, den sopan vann inte ens assistligan....

Fuckup: Det är väldigt svårt att hitta en likvärdig back för Olsson, för nu så bör de bästa backarna som var lediga ha skrivit på för andra klubbar- Brynäs är alltid sen..... Det är synd det. Men nu får vi hoppas på att de värvar en back som håller elitserieklass....
Å vi får även hoppas på att Brynäs går till slutspel nästa säsong å helst vinner SM- fast det kommer bli betydligt svårare nu än förut för de andra elitserie konkurrenterna har värvat bra spelare till sina lag....

Håller med nån som sa i ett tidigare inlägg här att Brynäs värvningar hitills ser ut som en piss i nilen.Lag som vill nåt med sin verksamhet och inte är nöjda att hålla sig kvar.Har insett att utan satsning kommer man ingenstans.Vissa lag värvar Svenska och utländska toppnamn,medan Brynäs skrapat ihop en målvakt som stått i Japan och en finne ingen hört talas om.Jag dömer inte ut målisen,ge honom en chans att visa vad han går för,men det verkar skumt.Nu har SK gått miste om Nurminen och Mathiasson(om man nu var där och fiskade)nu får dom fan se till att komma med nåt som smäller högt snart innan det är alldeles för sent.Jag skiter fullständigt i om det är tabu att kritisera klubben,spelare och ledning.När dom är bra ska dom ha ros och när dom suger ska dom ha skit.Så är det i verkligheten och den gäller även för Brynäs.Det senaste namnet som florerat här är nån Gräsberg...Wow.Det blir nåt att ersätta Bissett med det.

aphac: Ahh jag säger att om dom hittar en likvärdig back som ersättare till olsson så hanmnar dom på 6 Plats nästa säsong .

6 Lundström: Det är en omöjlig fråga att svara på innan BIF har spikat truppen. Men som det ser ut hittills, självklart JA! Att byta junisen Mårs mot en av Finlands bästa centrar och byta P mot en kille som varit förstamålvakt i AHL nästan hela sin karriär och topp-3 bäst i SM-Liiga förra säsongen tror jag alla ser som ett steg uppåt. Om man inte gör det tycker jag allvarligt att man bör uppsöka närmaste klinik.

Nu är det håkky på TV!

6 Lundström: Ursäkta, som självutnämnd medlem i den fascistoida forummaffian måste jag bråka lite på dig. Naturligtvis enbart för att jag är just självutnämnd medlem i den fascistoida forimmaffian...
"Snart så blir vi sågade pga våra åsikter ang värvningar m.m, det är total förbjudet att överhuvudtaget kritisera styrelse eller SK på denna sida."
Med ett sånt uttalande så måste man ju fråga sig vem av oss det är som inte kan acceptera andras åsikter...

micke:
Just det, dom vill inte, och det är det som kommer att skicka dom i fördärvet.Brynäs är ett klassiskt lag och ska ha en ekonomi som gör att dom ska ligga i topp, dom ska inte behöva vända på varje krona för att kunna värva en etablerad spelare med lite klass. Jag vet att vi har totalt olika åsikter ang styrelse och SK, men kan du i ärlighetens namn säga att du tror att Brynäs trupp kommande säsong ser eller kommer att vara starkare än föregående?

Rättning:
"...bor i en BOSTADSrätt i centrala Stockholm..." ska det såklart vara.

« · 84072 · »