1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 737025 inlägg · 7967 ämnen
« · 87721 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Så jäkla typiskt...
Sätermas:

Det är ju så att LIF inte vill betala nånting. Vad jag hörde först hade Leksand erbjudit 10.000 kr, vilket är ett skämt. Sedan hade BIF gått med på att sänka priset rejält men LIF vägrade ändå. Varför ska BIF skänka en massa hundratusen till Leksand när vi kan få 100-150 papp av Björklöven när Bissett istället går dit?

Sv: Badwill
gordo: Instämmer. Det är mycket prat om "regler" här, men utbildningsbidragen är inte regler, det är riktlinjer. Ja, Brynäs har rätt att kräva de pengarna enlig förbundets riktlinjer, men de måste inte. Kan bli intressant att se det här gå inför domstol, eftersom man kan diskutera det vettiga i att ta betalt för arbetskraft man inte vill behålla.
In the name of good will - Låt Bissett gå, när man ändå inte vill ha honom kvar.

star glömde rubriken :/
Brynäs borde skämmas. Jävla sätt detta är spealren som sitort sett räddade Sm-gulder 1999. Brynäs borde skämmas, nu framstår ju Brynäs som en amatör förening jämfört med Djurgården och Färjestad. Skäms Brynäs , jag ska lämna in medlemskort.

Sv: Ram
Kahn: Håller med, kan inte förstå på vilket sätt en Kalle Anka-turnering med B-landslaget ska kunna inverka på en spelares förehavanden angående hans "riktiga" jobb, och kontraktsförhandlingar. Inte ens i Sverige och Finland där VM till viss del fortfarande tas på lite allvar; desto mindre i Kanada. Det måste vara nåt annat som ligger och bromsar i Ram's fall. Kanske han insett att han kan hamna i samma situation i Brynäs som i Jokerit - inte en självklar förstekeeper? Och vill ha garantier om speltid (typ det Brolin trodde sig fått i Leeds....)

Badwill
"Sparken i ett mail" och "Strid mot Brynäs"...
Det är underbart att läsa om Bissetts äventyr!
Oavsett vad som är sant eller ej, så kablas nyheterna ut om Brynäs agerande, vare sig man vill det eller ej.

"Sparken av Brynäs i ett mail".
"Brynäs stoppar Bissett genom att sätta en prislapp på 400.000 kr".
"Bissett strider mot Brynäs".

Underbart att se för en Brynäsare?
Nä.
Bara badwill som skadar föreningen ytterligare!

Spelare som man inte vill ha kvar - låt gå gratis.
Spelare som "bryter" med Brynäs - låt det kosta!

Bissett, 36 år - gratis
Rudslätt, 28 år - kostar multum för DIF!

Kritiken ÄR befogad!
Brynäs ledningens agerade jämt emot Tom Bisset är fruktansvärt oförsämt! Bisset är en dom bästa målskyttarna genom tiderna i klubben,man är inte så urbotat idiotist att man kräver fyra hundra tusen för han. Det är "kaffe-pengar" för klubben!! Jag och många
andra kräver ledningens huvuden på ett silverfat. Alla i styrelsen och sportkommiten ska avgå och med sina egna pengar betala Bisset dom fjuttiga fyra hundra tusen. Jag ska fixa medlemskap i klubben och på årsmötet kräva styrelsens avgång!

VI MÅSTE SLUTA "tycka" SÅ JÄVLA MYCKET!!!!!!!! VI MÅSTE BÖRJA AGERRA!!!!!!!!!!!!

Vill ni att Brynäs ska bli hånade av övriga hockeysverige??!!

Lucas:

Det är ju så att Leksand inte vill betala 400 000 kr för en spelare som kanske inte är värd det, då finns det andra spelare att lägga ut pengar på.

Vi är väldigt tacksamma om vi får han, men vi vill inte ha han för 400 000....

Ram
Det vore synnerligen imponerande om inte Ram som ej är anmäld till Kanadas Vm - lag ( de väntar på utgången av den andra slutspelsrundan i NHL för att eventuellt plocka in en till målvakt ) skulle få förhandla om ett kontrakt med ett nytt lag medans han sitter på läktaren och ser på VM. Den antydningen är löjlig. Det måste vara något annat som gör att det dröjer med målvaktsfrågan.

Jag skulle vilja se "Lunkan" i Bif igen. Han behövs i PP.

Hugin:

Jag delar din uppfattning helt och hållet.

Att leksand vill ha spelare gratis är patetiskt - fy faan!!

Följ reglerna ni själva varit med och skapat.

Bissett har dessutom gjort sitt.

rådbjer:

I detta fall måste man ge Brynäs ledning rätt. Oavsett vad man tycker om reglerna är dom till för att följas. Det finns en överenskommelse mellan lagen i hockeyligan - alldeles tydligt.
Då är det ju också konstigt att ett annat lag idenna liga inte vill betala - Leksand - de har ju också varit med och bestämt detta.
Utomordentligt dåligt!!!!

Att skänka bort spelare för att dom är s k trotjänare går inte. Var går gränsen för trotjänare?

Det är förbannat lätt att ha åsikter, men tänk över konsekvenserna med dessa också.

rådbjer: Bissett kickades inte genom ett fax. Han fick besked redan i januari att det inte skulle bli en fortsättning. Sedan bekräftades det i våras genom ett mail till hans agent, när spelaren har agent går man genom denna. Att det kanske kunde skötas snyggare håller jag med om men den där "kicken genom mail-historien" som GD (och Aftonbladet kopierar) stämmer inte helt. Bissett och Brynäs har t.om gått ut i ett gemensamt pressmeddelande och förklarat hur det ligger till, men verkligheten brukar inte intressera skvallerpressen.

Så man ska alltså låta alla trotjänare gå gratis bara för att dom varit en klippa i föreningen? BIF har varit villig att diskutera priset (sänka det) för att hjälpa Bissett hitta en klubb men Leksands bud var 0 kr. Vilket förhandlande va´? Ser ingen som helst anledning att BIF ska skänka flera hundratusen till en dalaklubb med fett bankkonto. Att han utbildats i USA är skitsamma eftersom utbildningsersättning inte har något med utbildning att göra, det handlar om riktlinjer till övergångssummor som fastslagits av Svenska Ishockeyförbundet. Är det några som stinker här är det väl Leksand. Om dom verkligen vill ha Bissett får dom väl mötas halva vägen, nu är det ju iofs så att man inte verkar vara så intresserad av Tom.

Det finns många "trotjänare" i andra klubbar som hamnat i samma situation. Dom har då varit tvungna att bege sig utomlands ett år för att slippa ha en prislapp på sig när dom återvänt till elitserien.

micke: Jag tycker det stinker om Brynäs, jag!

Att inte låta en trotjänare gå, trots att man kickar honom via fax. Dessutom har man mage att kräva 400.000 för en 35-åring i "utbildningsersättning" fastän han har utbildats i USA!!!!
Han har hjälpt Brynäs i många år o varit en klippa för klubben o vad är tacken? Jo att behandlas på detta sättet!

Verkar som om Brynäs inte vill att han ska spela hockey nåt mer!!

Vem ska våga gå till er klubb hädanefter när alla ser hur ni behandlar gamla trotjänare?

Brynäs ledning stinker!!

Sv: Den 15:e juli
gordo:
Bissett hade nog aningen mer deg i fötterna än vad lunkan har tex.. Burakowsky är en annan..

Så jäkla typiskt...
Antar att ni läst det senaste i Bissetthärvan. Enligt de regler Svenska ishockeyförbundet bestämt kan BIF få uppemot 500.000 pix för Bissett men man har varit redo att förhandla den summan och skrivit ned den. LIF vill dock inte betala ett rött öre. Vips så blir det domstol. Så jäkla typiskt att BIF alltid ska förknippas med domstol och tråkigheter. Man kan ju gå halva vägen som andra klubbar gjort men det vägrar dalaklubben. För några veckor sedan lämnade Esbjörs HV för att åtevända till moderklubben Frölunda. Frölunda vägrade betala hela "utbildningsersättningen" till HV eftersom det trots allt är Frölunda som utbildat Esbjörs. Man kom helt enkelt överrens om att Esbjörs och Frölunda delade på kostnaden. Leksand däremot tycker att BIF, av någon outgrundlig anledning ska släppa Bissett gratis (mao skänka 400.000 till LIF) eller så får Bissett stå får hela kalaset. Vilken är boven i dramat? På lång sikt är det såklart Svenska Ishockeyförbundet som gjort reglerna men nu är dom som dom är och då får självklart Leksand följa dom, som alla andra.

Sv: Laget 02/03
Ford Prefect: Sorry missade det.Tack ialla fall

Sv: Vi tycker lika!
Bright: Du tycker inte du kan spåra en viss bitterhet i Kebs uttalanden ? Du tycker att han alltid kommer med balanserade och objektiva analyser? Eller?

Sv: Juniorhockey
gordo:

"En detalj i det här med arenan: ungefär på halva avståndet till taket har du, ja vad har du där?" Ja du, inte vet jag vad som finns där som är så speciellt jämfört med andra svenska arenor. Det kan ju inte vara mediakuben du menar. Det finns visst en klubb norr om Stockholm som vill bygga en ny hall med "NHL-stuk"vilket jag tycker är trevligt.

www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=85629&avdelning_2=118#

Skräp hit och skräp dit. Faktum kvarstår att BIF under denna säsong har haft ett samarbete med Tierp vad det gäller att låna ut spelare eller låna in spelare.

Molin hade gjort 64 matcher på seniornivå när han kom till BIF, Rudslätt hade gjort sju säsonger på seniornivå när han kom till BIF, Sjödin hade gjort fyra säsonger på seniornivå när han kom till BIF, Mårtensson hade gjort 94 matcher på seniornivå varav en i Allsvenskan där han gjorde 49p när han kom till BIF, Olsson hade gjort fyra säsonger på seniornivå när han kom till BIF, Soling hade spelat fem säsonger i Nordamerika på seniornivå när han kom till BIF, Kyrö hade spelat sju säsonger på seniornivå när han kom till BIF, Danielsson hade gjort sju säsonger på seniornivå varav en i ES när han kom till BIF, Wågström hade gjort fem säsonger på seniornivå varav ett par i ES när han kom till BIF, Daniel Johansson hade gjort nio säsonger på seniornivå varav fem i ES och en i SM-Liiga när han kom till BIF, Petré hade gjort 51 matcher på seniornivå när han kom till BIF, Rehnberg hade gjort fem säsonger på seniornivå varav tre i ES och två i AHL när han kom till BIF. Utlännigar som Bissett, Harder, Luovi, Williams och Pekkala anser jag mig inte behöva kommentera. Ingen av dessa spelare är frukten av BIF:s juniorverksamhet och med dessa meriter anser jag dem vara "färdiga" spelare vare sig de var etablerade i ES eller ej. Larsson och Djoos har jag förövrigt aldrig nämnt.

FBK spelar ett spel med hög fart, smarta pass och offensivt duktiga backar som fyller på i anfallen. Med spelare som Söderström, Jönsson mfl så blir det bra "snurr" i anfallszonen. Släpper man in minst mål och även gör flest av alla i ES så ser jag inget fel i FBK:s spel. Jo, jag tror att FBK kommer att ha fortsatt höga publiksiffror och dina profetior angående FBK:s framtid luktar en viss bitterhet.

"Men upplägget hur bygga organisationen runt laget, truppen
är klart influerad av NHL." På vilket sätt? Jag ser ingen skillnad mellan FBK och övriga ES-lag förutom att FBK rekryterar många internt vilket de gjort de senaste 35 åren. Alla har en klubbdirektör, en sportchef, några på marknadssidan, några på administration, ungdomsansvarig, några som har hand om souvenirer, en huvudcoach med assistenter, materialare, massör och läkare. Detta har FBK.

tompa56: Jag hade t o m lagt upp länktipset åt dig. Var det för jobbigt att klicka? *flinar* ;)

Bright: Kanske, men han får inget kontrakt med BIF iallafall, han skulle faktiskt vara en riktigt duktig hockeyspelare om han vart rappare på skridskorna o lite tuffare i närkamperna, räcker dock inte BARA med målsinne i dagens hockey...

Fuckup glömde rubriken :/
Är det nån som vet om Mangnus eriksson har nytt kontrakt nästa säsong. Visst var väl han bara ett lån från leksand . tänkte eftersom han stog på rykteslistan över föluster

gordo: Tur att smaken är som baken,filmande muppar från södra europa kan jag klara mig utan.Jämförelsen FBK-BIF är ju också intressant,eftersom FBK tog sisådär 60-70 pinnar mer än BIF den här säsongen så har jag svårt att tro att en enda Brynäsare skulle gråtit särskilt mycket efter matcherna,när man trots grisspel slagit typ DIF med 8-2,omgång efter omgång.

Vi tycker lika!
Många negativa inlägg finns noterade kring GD och Keb Eriksson på sistone. För min del konstaterar jag att denne krönikör tycker och tänker ungefär som jag om Brynäs IF av idag. Läste förut ett av hans svar på en nätfråga hur han tyckte den aktuella Brynäs-truppen står sig jämfört med föregående säsongs. Svaret var att han tycker truppen ser godkänd ut men inte så mycket mer. Han tycker det saknas en riktig måltjuv och tror på slutspel men ingen plats bland de fyra bästa i elitserietabellen. Jag instämmer precis i Kebs åsikter!

Bright:
Nämn några ES-forwards som har mer deg i fötterna än Lunkan...

Sylf:
Det är illa när det förs en diskussion om Liverpool på denna sida, men en liknelse är en liknelse...
Visserligen har det blivit lite mer spel i engelska ligan sedan han med uppfällda kragen m fl har infiltrerat trökfotbollens hemvist, men att kalla spelet finessrikt på den gamla goda tiden det är att ta i, Sylfen.
Relativt spelet i Italien är det milsvid skillnad.
Brynäs jämfört med FBK, det är milsvid skillnad.
England vs Italien
FBK vs Brynäs
Grisspel vs finlir...

Det går att vinna på grislir (tom Drillo nådde framgång) eftersom det är effektivt, men det är erbarmligt tråkigt och förklenande att titta på!

Sv: Melin till Rögle
Sylf: Dom nämnde det ryktet på Radio Gävleborg (sportsändningen) igår. Är det helt klart nu Sylf?

Sylf:Jaså?Det gick ju rykten om att han skulle till AIK också...
Men det är bara att vänta och se.

MätZ: Bättre sent än aldrig, här kommer ett svar till dej angående "Lunkan" Lundqvist... Jo, jag anser faktiskt att Stefan skulle va´ett passande komplement till Brynäs-truppen. Visst är det klar skillnad på elitserien och "ettan", men har man målsinne som Lundqvist då har man det i vilken serie det än gäller. Glöm heller inte att "Lunkan" redan spelat i BIF och elitserien. Sen överdriver du hemskt mycket när det gäller skridskoåkningen. Det finns många elitseriespelare som har mer deg i fötterna än han.

Sylf: Hoppas att det stämmer för det måste vara 1000ggr bättre än AIK fast Rögles supportrar är väl allt annat än vänliga, tänker häromåret när dom skulle spöa domarn.

Melin till Rögle
Melin ska tydligen till Rögle,enligt dagens eko.....

micke: Ok, Micke, nu förstår jag. Visst, Jonas skulle nog vilja som alla andra hockeyspelare att det skulle vara kul å få lira i NHL men jag hoppas att han stannar i Bif, minst de här 2 åren. Han kommer att bli en väldigt viktig spelare för Brynäs.....

LotharHsand: Tidigare har han inte skrivit kontrakt med Vancouver utan bara spelat i farmarligor till farmarligor. Om han får ett kontrakt med Vancouver i sommar är jag tämligen säker på att han sticker över, 99% av alla ishockeyspelare drömmer väl om chansen att få spela i NHL, tror inte Soling är annorlunda...

gordo å Micke: Det var inte så jag menade att Soling kunde bli draftad. Jag menade att jag inte tror att han flyger över även om kanske Vancover vill ha han. Han kom ju nyss hem till Sverige igen, han har ju spelat i 5 säsonger där borta utan att ta en plats i Vancover så även om de vill ha han över till nästa säsong så tror jag han stannar hemma minst 2 år, för om han sticker över, hur vet han att han tar en plats i A-laget där som? Han kanske får spela i farmalag igen å det vill nog inte Soling igen.
Så Jonas spelar i Brynäs nästa säsong, det är min uppfattning.

Ford Prefect: Ursäkta men var i hockeymagasinet har du hittat statistiken på Ram?

Sv: har Rambo skrivit på än?
"Ram-san", "Rambo" "Tavel-ramen" (då han gör en tavla) , kärt barn har många namn. Fast egentligen kallas han för "Rammer". Jamie "Rammer" Ram, låter ganska bra det oxå...

LotharHsand: Soling draftades av Vancouver 1996.

Sv: Ny bok..
fredrikh: Det vet jag faktiskt inte, men en liten andel borde dom ju få. Speciellt de böcker dom säljer genom Brynässhopen.

gordo: Liverpool var väl knappast kända för att idka en sparka spring fotboll a´la Wimbledon.Dom lirade kortpassningsspel med finess.
Jag köpte Brynäsboken via bol.com för 248 spänn och tycker den är helt ok.Sedan ringde en nasare från sportförlaget och ville kränga en för 500 spänn och jag svarade att jag redan köpt den för halva priset,varvid killen gick upp i taket.Det var tydligen bara dom och Brynässhopen som fick sälja den över huvud taget.Så huruvida den fortfarande går att köpa via bol.com låter jag vara osagt.

BJ:

"Varför bara räkna de som är födda efter -75?"
Därför att de var med i den första kullen som spelade J20 SuperElit... den serie FBK nu har dragit sig ur...
Sedan kan vi räkna spelare fram och tillbaka hur länge som helst.
Ganska ointressant, egentligen, eftersom det handlar om vilken strategi klubbarna använder sig av i kampen om SM.
FBK och viss mån DIF kör ett NHL-inspirerat upplägg, övriga klubbar kör mer traditionellt.

Saknar Kjell Dahlin...
När det gäller Rundqvist så vill jag påstå att hans "bristande" NHL-rutin uppvägs av hans långa internationella karriär?

Det de har tagit med sig hem från NHL är erfarenheten av hur man bygger upp en organisation, rutinen från att spela i NHL är numer inte värd så mycket, det var några år sedan och mycket har hänt även där borta.
Men upplägget hur bygga organisationen runt laget, truppen
är klart influerad av NHL.
En detalj i det här med arenan: ungefär på halva avståndet till taket har du, ja vad har du där? Var finns det någonstans utom i Karlstad. Kanske i Hartwall Arena, som ju inte heller har NHL-förebild?

Intensitet...
För att beskriva FBK:s spel skulle man kunna begagna sig av en liknelse med Liverpool från 70-talet.
De sprang, och sprang, och sprang, och sprang i nittio minuter.
Till slut orkade inte de andra lagen springa lika mycket och man knoppade in en eller ett par bollar i 80-90 min.
Totalt profillöst spel (inte utan totalt profillösa spelare dock), men effektivt.
Effektivt men ointressant att titta på för om domaren inte skulle ha blåst av matchen skulle de fortsatt springa än i dag...

FBK står för hårt arbete. Liksom många av lagen i NHL.
Lägg ner pucken och kämpa, screena, haka, slasha, riktigt skönlir allt som oftast... snabbt ska det gå... inte så noga med liret... Huselius hade det ju enkelt med skönliret i FBK...
Men effektivt...

Tror du att det spelet fyller LLA de närmaste 5-10 åren när färgen börjar flagna, de andra lagen i ES har byggt ikapp försprånget, och spelarna är 25+ och kommer från Kalt-land, Fokin-land?

Du nämner utlånade spelare och det stämmer att Jobs, Mårs och Floberg spelade där i princip hela säsongen, och vad har de för det nu? Skräp!
Adam Andersson var under hela säsongen under träning i Brynäs och inne på 5-8 backar.
Östling var knappast utlånad till Tierp. Han var inlånad från Tierp för att säkra upp bänken i Brynäs (istället för en junior) och för att Tierp inte hade råd att avlöna honom. Skräp!

Vänd på frågan: hur många FBK:are skulle stå och knacka på porten i ES om de istället för att spela i allsvenskan skulle träna och spela med J20-laget i LLA? Det funkar skapligt i Frölunda.
Att FBK inte skall ha "gröna" spelare i truppen är en annan femma.
De har bestämt sig för att spelarna skall köa i allsvenskan i stället, vilket är ett slöseri med talanger.

Färdiga spelare?
Molin var inte direkt etablerad i Elitserien när han kom till Brynäs första gången, ej heller Rudslätt, Sjödin, Mårtensson, Olsson, Soling, Kyrö, Larsson, Djoos, P3 m fl

Faktum är att FBK spelar ett slags neanderthal-hockey som de kallar "schakal-hockey", och de är bra på det.
Inte snyggt, men effektivt.
Men det var å andra sidan 1-3-1 a la Falk/Boork/Boustedt också...

Skulle bli mycket förvånad om FBK missar guldet 02-03!

Kessler:
Jag håller med dig om att Ölund/Lindgren har gjort ett kanonjobb.
Men den som ansvarat för reporarbetet har gjort ett skit dåligt jobb.

Jag gillar också Brynäs, men det betyder inte att jag accepterar
dåliga produkter bara för att dom handlar om Brynäs. Denna bok
hade inte behövt se ut som den gör om Sportförlaget, som ändå är
ett ganska stort förlag, haft en riktig kvalitetskonroll. Videon Magic
Brynäs är ett annat exempel. En riktig lågbudget-rulle.Givetvis så
köper jag också boken fast den - enligt mitt menande - inte håller
måttet. Så är det när man är fan.
/Fredrik

fredrikh: Allvarligt talat så har jag inte lusläst varenda sida än, men det jag läst tycker jag varit lovande. Jag kände inte till alla gamla anekdoter som det berättades om i den inledande historiken så det var kul att läsa.
Man ska komma ihåg att det är ett jättejobb att genomföra något av detta slag och då tycker jag inte man ska gnälla allt för mycket på kvalitén på vissa bilder. Jag tycker Ölund har gjort ett bra jobb.
Vilken kvalitét den än håller så skulle jag aldrig vara utan den. Det är ju "Den ultimata uppslagsboken" om den förening jag älskar mest!

gordo:

Varför bara räkna de som är födda efter -75? Om du räknar övriga så blir det fler som i dagens trupp har spelat juniorhockey i FBK. Wallin, Lewerström, Frögren, Sundin, Rhodin, C. Eriksson, Artursson, M. Johansson (kom till FBK som 16-åring). I truppen ingår även Fredrik Eriksson och Eric Nilsson som var utlånade under större delen av säsongen. Om man räknar med återvändaren Prestberg så finns det nu nio från Värmland i truppen. Tittar jag igenom BIF:s trupp så hittar jag inte speciellt många som var ordinarie gångna säsongen och som har spelat J-hockey i BIF.

Det finns endast tre som kan sägas ha NHL-rutin och det är Loob, Gustavsson och Roger Johansson. Rundqvist räknar jag inte då han bara fick spela två matcher med Canadiens. Dessa är inte anställda pga av deras NHL-rutin utan för att de är bra ledare med FBK-hjärta.

Vad gäller att använda sig av gamla spelare så finns det exempel som Viktorsson i DIF, Helber och Pierre Ivarsson i LHC, Bergkvist och Masken Carlsson i LIF, Ruotanen och Hedell i HV71, Håkan Karlsson i Luleå, Sundlöv, Gunnar Persson och Jan Asplund i BIF, Stefan Larsson och Christer Kellgren (har spelat i NHL) i VF, Mats Hallin och Hans Särkijärvi i SSK.

Hög intensitet går före spel? Hm, trodde hög intensitet var en ingrediens i all elithockey. Vad anser du att DIF, MIF, HV, Luleå mfl spelar med? Konstant burskydd?

När det gäller att låna ut spelare så kan man ju fråga sig vad BIF gör till Tierps Hockey. Spelare som varit utlånade till Tierp är Adam Andersson, Jobs, Mårs, Floberg och Östling. Vad har BIF och Tierp för förhållande?

Färdiga spelare? Ja, i BIF hittar jag dessa från 01/02: Molin, Rudslätt, Sjödin, Bissett, Mårtensson, C. Olsson, Danielsson, Soling, Wågström, Luovi, Pekkala, Kyrö, D. Johansson, Harder, Petré, Rehnberg och Williams.

LotharHsand:
Om jag inte missminner mig är Soling redan draftad.
Det innebär att han kan få ett kontraktsförslag på samma sätt som Samme.
Det kan gå fortare än man tror...

Kessler: tycker du att den är bra då ?
/Fredrik

Det har varit lite diskutioner om hurvida Soling kommer blir "tagen" i Draften senare i sommar.....
Visst det finns säkert någon klubb borta i Nordamerika som skulle vilja ha en stor å stark målskytt som Soling men jag tror inte han vill tillbaks dit än. Karln har ju nyss återvänt till Sverige efter 5 år i Nordamerika å under de fem åren så fick han inget kontrakt med nån NHL klubb....
Så han kommer att stanna minst 2 år i Sverige (2-års kontrakr med Bif) å sen kanske om han blir "draftad2 så kanske han sticker iväg dit men det kommer inte bli nu till sommaren.
Vissa tror att han blir ett nytt Micke Samuelsson-fall men tänk att Micke var ung å var knappt ordinarie i Brynäs under säsongen, blev det först i slutspelet å Soling har varit den som det nästan har krätsat kring (vid värvningen å försäsongen+slutspelet).
Där är två skillnader mellan Micke å Jonas......
Så var lung alla Brynäsare, Soling blir kvbar i minst 2 år till i den Svart/vita Dressen......

gordo:

Visst är det konsekvent, men inte faan utvecklar det svensk
hockey. Det är ju på det området man sak kritisera FBK. Loob
påstår nämligen att man tar ansvar för svensk hockeys framtid, detta är kvalificerad lögn.

BJ:
Jodå, har läst vad som skrivits i frågan.
Det går att göra som FBK: att låta andra klubbar fostra elitseriespelare, eller så gör man som Frölunda och satsar på egna juniorer via J18 och J20-lagen. Det är ytterligheterna...
Om jag kommer ihåg rätt hade Frölunda 10 st spelare födda 75-84 som är fostrade i klubbens juniorlag.
Hur många har FBK? (Räknade till Wallin, Lewerström, Frögren och Sundin inom samma ålder, räknade till 9 i Modo)
Hur många kommer de att ha från Karlstad och Värmland under de närmaste åren?
Det är inte intressant för FBK, eftersom det gäller att vinna SM-guld i första hand och det gör man i Karlstad med färdiga spelare.
Kalt, Trygg, Gerber, Kakko, Jantunen eller Robin Jonsson, Fredrik Eriksson eller Marius Holtet: det kvittar...
Nu pratas det dessutom att bredda truppen ytterligare så att fem femmor, eller nåt sånt, ingår i truppen och att de som inte spelar lånas ut till andra ES-lag.

- Planerat farmarlagssamarbete
- Färdiga spelare
- Hockey där hög intensitet går före spel
- Organisation med gamla spelare som har NHL-bakgrund
- Kontrakt med spelare som lånas ut (till Bofors)
- Ett konsekvent koncept!

Detta skrev jag angående Brynäs IF - Det kompletta uppslagsverket, för tre månader sedan.

Kessler från Uppsala
2002-02-01 13:53:23

Den ultimata uppslagsboken

Är det någon som har hunnit läsa den senast i raden av Brynäsböcker - Brynäs IF - Den ultimata uppslagsboken?
Jag besällde den igår och har alltså inte hunnit läsa den, men det är ju ett måste att ha hemma i samlingen för alla äkta Brynäsfans.

Boken ges ut av Sportförlaget, men ´ni ska definitivt inte köpa den genom dom. Då det inte stod något pris på derashemsida så mailade jag och frågade om det. Svaret jag fick var 495:- plus frakt. Givetvis hade jag köpt den tilldet priset om jag inte hade jag hittat den till ett helt annat pris på ett annat ställe.
Efter att ha besökt de flesta internetbokhandlarna så kom jag fram till att bol.com måste vara billigast.
Jag har besällt boken genom dem för, hör och häpna, 248:- plus 29:- i frakt. Halvapriset mot vad det kostade hos Sportförlaget.

Bibliofilupplagen (endast 500 ex - numrerade) med autografer på Brynäs 25 mesta spelare och skinnomslag går nog antagligen bara att köpa genom Sportförlaget. Priset jag fick på den var 4 395:- plus frakt.

6 Lundström: Började just fundera över att det kan vara så att Esko har haft ett par ögon på Rams träningar under VM och inte gillat vad han sett. Visserligen kände han säkert till Jamie sedan hans tid i Jokerit (även om det är en bit ifrån iruna) men ändå.
Kan han så att säga lagt affären i malpåse? Kan Esko ha ett annat namn i rockärmen att slänga fram?
Om inte så hoppas jag på att Rams kontrakt skrivs på efter VM.

gordo:

FBK:s J18-lag kommer att finnas kvar det är endast J20-laget som läggs ned. De pengar som skulle gått till J20-laget investeras i övrig ungdomsverksamhet. Spel i J20 blir det endast i Skåre; inte i de övriga lag du nämner.

Förstår fortfarande inte på vilket sätt som FBK:s ledartillsättning och spel "luktar" NHL jämfört med övriga ES-lag.

Läs gärna de båda länktipsen för mer info i ämnet.

www.vfb.se/vfb/visa.asp?textID=771644

« · 87721 · »