1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446463 inlägg · 7967 ämnen
« · 71162 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Lagbygget
Du har så rätt Lundström. Första prioritet bör vara en målvakt. Av utespelarna tycker jag stor vikt ska läggas på Dackell. Det är ju faktiskt realistiskt att få hem en av NHL:s mest erkända anfallsspelare. Dackell skulle kunna bli den bästa värvningen i hela elitserien till nästa säsong. Walle Wahlberg är ett annat namn som känns realistiskt.

Att det blir Esko Nokelainen är väl ganska klart, men vi har blivit av med Pettersson, Bisset och förmodligen Harder och Rudslätt, så nu vill jag se att det tillkommer några spelare också och inte bara ett gäng rykten. Jag hoppas verkligen att Sportkommiten har koll på läget, självklart måste ju ESKO få säga sitt när det gäller nyförvärv, men jag tycker ändå att S.K måste ha nåt namn dom kan presentera snart. Vad tycker/tror ni andra fans?

Sv: Målvakt till nästa säsong
Jag tror nog dom flesta inte saknar Johan Holmqvist!När Brynäs hade han så var det inte direkt något målvakts-problem!Att få hem honom skulle inte direkt vara helt fel!

En stabil målvakt skulle kunna vara guld värd nästa säsong!

Om Målvaktssituationen; Med säsongens facit i hand, finns det nån som kan säga att han/hon INTE saknar LillHonken???

De gör då faan jag..

Många snackar nyförvärv, och framförallt då målvaktsvärvning..
Det är en viktig del..

Men jag hoppas nu verkligen att Nokelainen är lite medveten om vad han gör och istället för att köpa en massa finnar plockar upp till exempel Simon Östlund i A-laget.. Han MÅSTE finnas i truppen till nästa säsong, annars vet ja inte vad jag gör.. Nog för att det är stor skillnad på U20 och A-lag, men nog fan skulle han göra bättre ifrån sej än många av dagens brynäsare!?

Sen är värvningar viktigt.. Inget snack om det, knyt bara Bergqvist och Olsson till två långtidskontrakt nu, så kanske man kan titta över möjligheterna med Wahlberg och Mattiasson.. Men några andra ordinarie elitseriespelare får man nog inte se, om äns dessa två.. Det blir nog en hel del "etablerade" div1-spelare! Tyvärr...

Timo Leinonen skulle väl vara helt okej i målet.Jag har sett han några gånger i år och han är en av dom bättre målvakterna i Allsvenskan.Och det är väldigt svårt att hitta några svagheter för honom.

Fakta om Leinonen: 181 cm och 90 kg 3,54 insläppta mål i snitt och 89,6 i räddnings%.

Tobias Lundström ? Usch nej, dels är han en smula "oborstad" (fast man skall väl inte tro allt som står i pressen iofs) men det värsta är nog att han är lika nervig som Asplund.
Hans spel runt kassen är också klasser sämre än puckmotaren Pettersson.

Sv: Finsk tränare i Brynäs...
Arthur Dent: AIK-varning my ass, tror du verkligen att Brynäs skulle fylla laget med finnar bara för att vi får en finne som tränare? 2-3 st på sin höjd KANSKE det blir inte mer.

Finsk tränare i Brynäs...
Lite AIK-varning på Brynäs nästa säsong eller??? Esko Nokelainen lär ju bli tränare efter vad Aftonbladet påstår ...

Timo Leinonen (-76) Kiruna och Tobias Lundström (-77) Modo står som nya rykten hos Brynäs på hockeymagasinets transfersida!!!!!!!!

Sv: Kenneth Bergqvist !!
Jag tycker iaf att Kennet Bergqvist utan tvekan ska vara kvar i Brynäs till nästa säsong.Han är den spelaren som kan göra det lilla extra som många i Sverige saknar.

Sv: Dags att börja tänka på supportrarna
Som Micke skriver så måste vi nog alla till mans skärpa oss, speciellt i dessa tider när det går lite tyngre än vad vi önskar. Jag håller med om att Tommy verkar brinna för dessa frågor, men han driver väl svenskafans och har mycket att göra. Han behöver i så fall hjälp av oss andra.
Planerna för nästa supportersäsong borde börja planeras redan nu.

Sv: Kenneth Bergqvist !!
Intressant att du tar upp frågan. Han har varit lite bortglömd i allt snack på sistone. Jag tror han stannar om han får. Han hoppas säkert på mer istid under Nokelainens ledning.

Ja, Jimmy danielsson skulle väl inte vara helt fel speciellt eftersom han nog inte trivs i Leksand det är ju Jonas
Fransson som spelar mest där!

Tom Bissett
Jag tycker att det är mycket tråkigt att Tom Bissett ska sluta
i Brynäs. Det här året gick inte så bra för honom men ändå.
Han har varit en av lagets mest tongivande spelare i flera år.
Jag hoppas de hittar en bra ersättare till honom.

Sv: Färjestad
fbk- detroit......skillnaden är större än man tror. se bara hur valpig Jörgen Jönsson såg ut i OS.

Sv: Conny Silfverberg
det slutade väl med att han fick salmonella på nåt läger som Brynäs hade...

Sv: Laget nästa säsong!!!!!!!!!
Jag tror faktsikt han är det till nästa säsong. Eftersom NHL-scouterna hänger i klasar efter honom så har nog en skaplig kapacitet. Ta honom nu innan det är för sent.

Sv: Conny Silfverberg
Klart jag minns Conny även om jag bara var 4-5 år under den säsongen du pratar om. Jag var allt som oftast Silfverberg hemma på garageuppfarten när vi lirade tvåmål. Han vann väl skytteligan -81 eller nåt sånt har jag för mig.

kessler:

Är Ejdepalm elitseriemässig nu då?

Ja, jag har inte mycket till övers för Johansson. Hade höga tankar om honom när han kom, men det är det inte mycket kvar av. SÄLJ!!
Ersätt han med Johan Ejdepalm i Almtuna. Ligger väl med sportkommitténs strategi med att föryngra laget.

Sv: Avtacka en stor spelare
Någon som vet när Bissetts flyttlass drar iväg och vart?

hugin:

Det verkar logiskt att ha "billiga" egna spelare med i truppen om man samtidigt skall vara med och konkurrera om "dyra" landslagsspelare. Det oavsett om laget tillhör finska ligan, svenska ligan eller NHL. Att ha halvdyra och halvdana spelare på bänken är ren kapitalförstöring. Antingen spelar man med
2 femmor och avlastar med en femma (som tex Brynäs) eller så kör man som FBK med fyra skapligt jämna kedjor och tre backpar...
Med tanke på resultatet i kvartsfinalen är det lätt att säga vad som fungerar bäst för tillfället...

Tror på Esko! Saxar dock detta från Swehockey: I Finland har han vid tre tillfällen varit huvudansvarig för finska elitlag, Kärpät, Reipas och Ässät - och faktiskt fått sparken i samtliga.

Ja, det var kul att se. Blev dock lite irriterad på Colorado som var mer än lovligt loja stundtals inför betalande fans och publik. Soling var ju grym och i stort sett bäst på plan. Trodde nog han skulle ryka efter denna säsong ..

BIF klarade sig ju bra mot Colorado, iallafall i två perioder... ;)

Färjestad
Skönt att Färjestad gör processen kort även med HV71. Laget verkar outstanding i Sverige (tror faktiskt moDo kan störa dem) och det vore oerhört intressant att se laget mot t ex Detroit. Jag tror de skulle klara sig mycket bra.

Hugin:
I Finland törs man kanske satsa mer på de egna juniorerna eftersom man kör med stängd liga? Annars så är väl det just Eskos starka sida. Att arbeta med och utveckla unga spelare, har för mig att han t.om sagt så själv. Vi kanske får se en ungdomssatsning i BIF var det lider.

Om det nu är sant att det blir Esko ( det är ju inte 100%-igt förrän
Brynäs styrelse sagt sitt på onsdag ) då får man hoppas att han tar den finska kulturen med sig vad gäller satsningen på egna produkter. Han har också tränat allsvenska lag, så han vet, om någon, vilken status dessa spelare har. I Finland satsar man nämligen på egna juniorer och inte bara på överreklamerade spelare från lägre divisioner. Det är det som kallas lagbygge. Att man sedan måste köpa spelare är en annan sak, men då skall det vara spelare av landslagsklass.

Sv: Här är målskytten som vill till Brynäs
6 Lundström: Jag har ju redan sagt att Mackan stannar i TIK!!!!!!

Om vi åker ur är det en annan sak men det gör vi inte!

Tror också att Harder kan komma att kosta mer än det smakar. Låt vara att han var en riktigt trevlig prick och med en försäsong i laget så hade han säkert kunnat prestera betydligt mer än vad som blev fallet (utan att förringa den insatsen givetvis).
Tycker föreningen agerat klokt i sitt lagbygge inför nästa säsong.
Marcus Matthiasson är en utmärkt kandidat som ersättare antingen till Bisset (målskyttet) eller Rudslätt (slitvarg). Att han dessutom är Brynäsare sedan barnsben gör inte saken sämre.

Micke

Tack för den klargörande informationen ang. Harder. Trist att BIF inte kan behålla honom; han var en tillgång både på isen och i båset.

Harder kan vi nog avskriva helt och hållet. Det blir alldeles på tok för dyrt att ha kvar honom. Han kan ju inte ha artistkontrakt om han blir kvar, dessutom skulle det förra kontraktet ogiltigförklaras och det skulle kosta BIF/Harder en hel del. Jobs/Mårs blir nog extraforwards igen, har svårt att se att dom kan ta plats bland 12 forwards.

Är det någon som har koll på om Jobs och Mårs på något sätt är aktuella att gå in i laget nästa säsong. På hemsidan står de som kontrakterade inför nästa säong vilket innebär att det finns 10 forwards. Går de som extraforwards är det 4 platser att fylla annars bara 2 ev 3....

Håller fullständigt med Dig. Smurfen. Detta ser väldigt bra ut. Kan man nu bara fixa ett icke alltför långt kontrakt med Crippa, intressera Rudslätt för ytterligare ett år eller två i BIF-stassen och
hitta en lösning med Harder som jag tycker varit precis den externa injektion laget behöver (OK, Nokelainen kommer att innebära ett välkommet nytänkande) så kan man se nästa säsong an med tillförsikt. Jag har inte hunnit fundera så värst mycket över det här med vänster- och högerskyttar--möjligen skulle Mathiasson från Timrå vara en bra ersättning för Tom Bissett--men överlag är klubbledningen bara att applådera för ett snyggt rekonstruktionsarbetet. More of the same, please!

Sv: Dags att börja tänka på supportrarna
Vill bara förtydliga. Mitt inlägg var inte helt igenom seriöst efter en platta starkbock, men det kändes bra redan då. Är lite stolt över Brynäs supporters: Oerhört kul att kolla in gästboken. Tycker debattnivån är helt ok, utan alltför många personliga påhopp. Känns lite tråkigt att timrå-sajten domineras av fjunmustascher, då jag är lite smygsupporter.

Ford Prefect:

Håller med. Dessutom så vet ingen hur han är om två, tre och ännu mindre om fem år.

Läste att Brynäs erbjudit Christer Olsson ett femårskontrakt... Inga fler långtidskontrakt snälla. Olsson var inte tillräckligt bra säsongen som gick, och även om han har kapacitet så tror jag inte att han blir bättre av att veta att han har lön oavsett hur bra eller dålig han är...

Lagbygget
Soling har förlängt sitt kontrakt, Nokelainen är också klar och Mattias Pettersson sparkas äntligen ut i kylan. Detta är ljuv musik i mina öron...Tre rätt av kommittén med stort K...

Aslpund, Bänknötare!
Jag tycker Brynäs borde köpa in en mycket bra målvakt och låta Asplund få lite stabilt psyke! hur många gånger denna säsongen har inte "Aspen" svikit oss med sina tabbar? nej sätt "Aspen" på bänken och in med en vällmeriterad herre!!!!.....

I dagens GD står det om att M Pettersson lämnar Brynäs. Vem får Asplund till kollega...

Känns som den viktigaste värvningen på mycket länge!!!!!!!!!

Det blir intressant att se vilken lösning Brynäs väljer i målvaktsfrågan. Med Sundlövs intåg i sportkommitten borde följa en lösning där en uttalad målvakt står "alla" matcher (jfr tex Sundlöv-Karlsson). Blir Asplund förstemålis eller bänknötare?
Intressant fortsättning följer!

Nä, en del bra saker skriver de ju. Vi får t.ex. hoppas att nyheten om Esko är sann.

John McClane: Det har du ju såklart rätt i men å andra sidan så är ju inte allt dom skriver skitsnack!!!!!!!!!

6 Lundström: Man kanske ska tillägga att Brynäs är klubben i Matthiassons hjärta - enligt Gefle Dagblad! Därför behöver det inte vara sant.

Jimmy Danielsson LIF, Ola Nilsson MIF och finnen i Tingsryd (tror det var han det ryktades om nyligen) i alla ära men ska det värvas en målvakt är väl de inte några kandidater?

Positivt just nu: Esko Nokelainen, är det han som tar över taktpinnen i Brynäs är det kanon!

Kvasten: Enligt Matthiasson själv så är Brynäs den mest intressanta klubben, då Brynäs är klubben i hans hjärta.

Kanske dumt att säga aldrig, men enligt mina kontakter är det helt andra klubbar, och då främst Timrå de mest intressanta.

« · 71162 · »