1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446642 inlägg · 7967 ämnen
« · 77906 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Nästa Säsong
Det är lite småfånigt av Johan Asplund att i pressen sura över att inte ha lagledningens rätta förtroende. Hur kan han räkna med det när han inte spelar stabilare och bättre än han gör? Jag tror för den delen att han faktiskt har ett ganska gott förtroende hos lagledningen. I valet mellan Petersson och Asplund var det ju den förstnämnde som fick lämna klubben. Gott i alla fall om Johan, som han sedan också säger, tar det hela som en utmaning och tänker kämpa för sin plats. Han borde väl också se till lagets bästa och va´ helnöjd om det kommer en stjärnmålvakt till Brynäs.

Orättvisa jämförelser!?
Som många redan konstaterat gjorde Brynäs inte direkt någon stark säsong defensivt. Försvaret läckte, backarna gick stundtals på knäna och målvakternas insatser var alldeles för ojämna.

Men det finns förklaringar till detta. Så här i efterhand får vi inte glömma bort den extrema skadesituationen. I några lägen var det ju t.o.m. svårt att få ihop ett fullt lag. Forwards fick lira på backplats osv.

Jag vågar påstå att ett friskt Brynäs (med en och annan normal skada...) åtminstone hade tagit sig till semifinal. Med det som utgångspunkt har vi en helt annan plattform att jobba utifrån inför nästa säsong.

Men visst oroar backuppsättningen. Det är ju samma killar och även om skador/slutkördhet kan ha hämmat insatserna så var det inte ofta Daniel Johansson glänste. Och Djoos blir inte ett dugg snabbare. Och Olsson verkade stundtals sakna den avgörande motivationen. Vi är nog många som därför hade hoppats på ett par förstärkningar i backuppsättningen.

En avgörande faktor för hur försvaret lyckas nästa säsong är förstås vem som står i buren. Om det är Nurminen eller Norrena talar vi ju i princip om levande plexiglasskivor. En riktigt bra målvakt brukar skapa säkerhet, försvaret kan spela ut osv. Målvaktsfrågan är därför helt avgörande. Om någon av de nämnda finnarna skriver på för Brynäs har vi förutsättningarna för ett helt annat backspel - och därmed kommer Brynäs kunna höja sig åtskilliga klasser.

Sv: Nästa års lag!
Brandon Convery, kan det va nåt, om han är frisk och kry vill säga?

micke: Håller fast víd att vår backsida är en av dom bästa i elitserien, men det kanske är/var något krux på försvarssystemet??

Återstår att se...

KentaK: P3 har ju bara haft en skadefri säsong de senaste fyra åren. Risken känns ganska överhängande att han kommer få spendera även nästa säsong på massagebänken och motionscykeln.

Håller annars med Natten. Jag tycker inte man kan säga att vår backsida suger med att ha förra säsongen som måttstock. Skadorna som härjade i BIF skördade sina flesta offer på backsidan. Det var många gånger vi bara hade fyra ordinarie backar, sedan fick junioren Adam Icing och Mikolovic fylla på. Att match efter match bara komma till spel med fem backar fungerar bara inte i elitserien. Jag tyckte innan förra säsongen att vi hade en av elitseriens bästa försvar, och jag tycker fortfarande det är mycket bra - bara man får vara skadefri dvs...

Westerlind:

Visst, men många snackar om att köpa köpa köpa..

Och visst det är backsidan vi måste förstärka, men det är ju inte genom att behålla Sjödin, Djoos och Olsson samtidigt som vi utesluter juniorerna...

KentaK: "Men jag måste ju slå ett slag för att Adam Andersson ska skolas in i A-laget i år, det verkar många glömma bort..."

Många, men inte alla. Vi är fler som vill satsa på juniorerna. Om du inte redan sett den - Kolla in Hugins tråd om juniorsatsning...

Har testat att lägga den som länk: Funkar det inte får du tröska som vanligt...

Är det bara jag som har den här känslan; Johansson-Petré kan bli ett sjujävla bra backpar om dom rycker upp defensiven lite, i offensiven är dom onekligen jäkligt starka..

Men Petré måste ju lära sig att använda sin tyngd på rätt sätt, i början av säsongen gjorde han det mycke bra, men efter skadan var han alldeles för tam; kan det finnas ett samband?

Sv: Lönenivåer
gordo:

Vi är på G serdu

micke: HAHAHAHAHAHAHA!!!

Sv: Danne Johansson
6 Lundström:
Tänkt - det var länge sedan

Hugin:

Jag glömde Koivisto - in med honom och skrota Olsson - vi får ju dras med Johansson ett år till

Kessler: Angående Davydov: Efter två ypperliga säsonger i Schweiziska Liga B, där han slogs i poängtoppen med Ketola gick Davydov till Kärpet inför förra säsongen. Där fick han sparken efter bara sju matcher trots att han var poängbäst i laget med 2 mål och 1 assist. Efter det styrde han kosan till Berlin Capitals men har väl inte haft en kanonsäsong. Bara 14 poäng (5+9) på 34 matcher.

ramannen:

Med undantag av Adam verkar fjärde linen otroligt ofarlig.
Den kedjan skulle måhända lyckas i allsvenskan - i elitserien är dom en skrattkedja. Hm

KentaK:

Så var det bara en back ifrån denna säsongs backbesättning med sammanlagt 164 insläppta mål, bara AIK sämre med 165.

Bäva månde motståndarna!!!!

Sv: Honken
nudeboy:

Ja just jävlar, dom visar ju reprisen av den matchen nu...

Kan va kul att se lillhonkens nuna igen, det var ett tag sen!!

han fick mota 2 skott !!

Hmm... Totalt fem svenska, fyra schweiziska och tre finska klubbar är på jakt efter Tom Koivisto..

Det känns som om Brynäs har ganska lite att erbjuda när det kommer till en sån back, men visst.. Vi måste ju ha mer backar än förra säsongen, 8 backar verkar inte hålla när spelarna skadar sig till höger och vänster..

Men jag måste ju slå ett slag för att Adam Andersson ska skolas in i A-laget i år, det verkar många glömma bort...

Davydov, Där talar vi klockren Bissett-ersättare..

Sen måste vi ju förstås ha en ersättare för en av elitseriens bästa ytterforwards, Rudslätt också.. =( *pesimist*

claesw: Tja, man har sina dagar... :)
Davydov - se där, vad gör han nuförtiden? Han var nog som du skriver lite speciell som person. Ösa in kassar kunde han dock.

Det är självklart att Asplund är grinig. Han vet att han inte har ledningens förtroende (synd det) och nu så ska de värva en väldigt bra målis- då kommer det att bli mycke tuffare för Aspen att få spela. Men jag tycker det är mycke bättre att man satsar på en bra målvakt som kompliment till Johan, nu så behöver han inte ha sån himla press på sig, han kan nu spela ut sitt register utan press. För han vet att om han inte spelar bra så¨blir han båsöppnare å det vill han inte. Det är alltid bra att ha två mycket bra målvakter än bara än. Asplund är som bäst när det handlar om att vara burväktare el. att vara båsöppnare. Tror att han kommer spela på sitt max nästa säsong för att visa Nokelainen vad han kan.
Efter Aspen så har vi våran nya 3:e målvakt å i J-20 keeper, Jocke Lundström. Han är en väldigt lysande målis. Såg han här i Härnösand på Macdonalds cupen (en av Sveriges största b-junior cuper), han var helt lysande i kassen. Brynäs kom 4 den turneringen mycke tack vara Jocke. Tror att han kan vara vår nya Honken, vem vet..........

Sv: Alderholmen
Kessler:

Måste hålla med claesw igen - Du är het i dag, kul!

"...så går inte mycket tillbaka i satsningar för att publiken (supportrarna) ska få det bättre när de kommer till match."
Just det är för mig en av de viktigaste prioriteringarna BIF måste göra - att GE VALIA...

Asch, jag börjar om - att GE VARJE ÅSKÅDARE EN SÅ TREVLIG UPPLEVELSE ATT DE VILL ÅTERVÄNDA.

Puffen:
Håller med! PÅ med den målisen 'ba!

Puffen:
Håller med! PÅ med den målisen 'ba!

Nästa Säsong
Skulle dom inte säga vilka spelare dom skulle köpa i måndags????
Vilka spelare är på gång jag tycker vi tar Nurminen i mål då blir försvaret bättre.

Kessler:

Du är het i dag, kul!

Håller med om att det kan skapa grupperingar med många finnar (till exempel) i ett lag. Med andra ord: jag ger mig , du har rätt : )
Jag tror dock ca 4 st är helt ok och knappast skapar denna typ av grupperingar.

Tänk va smarrigt om man helt plötsligt skulle höra att Davyjdov var på gång. Han var väl lite knepig som person, men en EXTREMT bra spelare, vill jag minnas.

En förklaring till att det blev så mycket mål i baken 01-02 beror väll på många skador på speciellt backarna!?!?

6 Lundström:
Esko kanske vill ha tio backar att jobba med liksom Färjestads NHL-inspirerade ledning verkar vilja ha till förfogande.
Annars håller jag med dig lill-tordan. Samma backar, samma backar som sållade in ootroligt med mål 01-02.
Olsson eller en finne, ja det kvittar (ja inte Marko förstås)!

Jag hade hoppats på att vi skulle få en bra finne på johanssons plats, men tyvärr inte.Skriver Olsson på så har vi ju samma såll till försvar även nästa säsong, undrar hur dom har tänkt?

Ford Prefect: Där dog all seriositet i den debatt jag ville få igång. När det på andra håll, då tänkar jag inom fotbollen i allmänhet och IFK Göteborg och Öis i synnerhet, är det supportrarna som kräver och driver på för att få bättre arenor. Dessa har insett att för alla pengar klubbarna drar in på entréavgiften, försäljning av souvenirer, korv mm, så går inte mycket tillbaka i satsningar för att publiken (supportrarna) ska få det bättre när de kommer till match.
Vad finns den viljan bland Brynäs supportrar? Vi sitter med en av sveriges äldsta hockeylador och vi verkar inte vilja göra något åt det. Mitt förslag är att: det minsta vi kan göra att att stötta den vilja som finns inom föreningen att få till en ny arena.

Sv: Ledning <---> supportrar
micke: Jag tror inte alla medlemmar ställer upp i vått och torrt. Med det menar jag: om man inte får ut något av att vara medlem i föreningen Brynäs IF utan bara ställer upp ekonomiskt (medl. avgiften) så riskerar man nog att många medlemmar faller bort på vägen.
Nu när medlemsantalet ökat de sista åren borde man istället passa på och satsa på medlemmerna för att på så sätt få de nöjda och stanna kvar som medlemmar.

Någon som vet vilka förmånder som finns idag för medlemmar till skillnad mot s.k vanliga supportrar? Jag vet att man kan få någon form av rabatt på biljetter om man handlar dem på något speciellt sätt.

claesw: Det har visat sig mer än en gång att det inte räcker att bunta ihop bara bra hockeyspelare för att nå framgång. Alla framgångsrika tränare och ledare pratar om "den perfekta mixen". Jag tror inte det är ett dugg bättre när det kommer 4-5-6 svenskar till klubbar i Österrike, Schweiz eller Tyskland för att tjäna en hacka på sitt ishockeykunnande.
Varken de inhemska spelarna eller supportrarna jublar.

Jag menar alltså inte i mitt förra inlägg att det är fel på finländska ishockeyspelare. Utan att det kanske inte är det bästa, precis som andra påpekat, för stämningen i laget att det bildas grupperingar inom gruppen. Det kan nog lätt bli så om man är många från samma land i en utländsk klubb.

Den felande länken
Ford Prefect:
Ursäkta om jag talar om självklarheter som du redan vet...

Så här fixar du en länk när en webbplats har "sidor inuti sidor" - t ex "frames". (Det ser man genom att samma adress står kvar i fönstret även när man klickar runt i siten):

1) Högerklicka på sidan (INTE där det finns en bild eller länk)
2) Välj "egenskaper" eller "properties"
3) Markera och kopiera "Adress (URL)

För säkerhets skull brukar jag testa att adressen funkar i browsern först - ibland kan servlets eller liknande skapa sidan och det har hänt mig att det kraschar då...

Danne Johansson
Skrev på för ett år

se länk

Kessler: Jag har ett par kassar med tomburkar, vad kan jag få för det? En snedträff i huvudet från Djoos kanske? :))

Kessler: Jag har för mig att klubbtidningen skulle försvinna helt och hållet (har den inte gjort det redan så gott som) och ersättas med en elektronisk variant, typ ett nyhetsbrev. Synd bara att det är långt ifrån alla medlemmar i BIF som har internet. Näe, förbättring på den sidan Brynäs! Värna om edra medlemmar!

Kessler: spelar väl ingen roll om det är finnar eller annat, bara de kan lira hockey!

ramannen: 1-2-3-4-5-6 stycken finnar på isen och en i båset är väl minst två för mycket?

westerlind: JAG VILL HA!!
Det är långt till 250 miljoner, men om alla drar sitt strå till stacken så kanske vi kommer en bit på väg.
Någon som vill starta ett postgirokonto där man kan sätta in öronmärta pengar till projektet? Varför inte Brynäs själva?
Förslag: Alla som skänker 10 000:- får sitt namn i arenan. 5000:- får en matchtröja med spelarnas autografer mm. etc.
Kanske kan hitta någon lösning där man klickar på reklambanners för att på det sättet dra in pengar.
Som vanligt, lite tankar från mig bara.

micke: Jag tycker att man borde satsa på klubbtidningen i kombination med en bättre hemsida. Klubbtidningen får gärna komma mer kontinuerligt och kunde gärna få en ansiktslyftning.

micke: Kul att höra. Det var ju första gången denna säsong som han fick speltid i Rangers.

Sv: Brynäs jagar världsmålvakt
Ford Prefect: Kanske det blev för mycket för Aspen att ha förstaansvaret. Kommer en toppkeeper så slipper han det igen samtidigt som han får rejält med "sparring" för att utvecklas och bli bättre.
Stämmer det som många säger att han darrar som ett "Asplöv" och har dåliga nerver då borde väl Brynäs ta itu med det. Anlita en psykolog som får Aspen att tänka som en vinnare och inte fundera på hur många missar han kommer att göra.

ramannen: Där snackar vi väl drömlag???

Koivisto, är ju en av europas klart bästa offensiva backar enligt Curre Lindström..

Nästa års lag!
Pasi Nurminen (Johan Asplund) ((Joakim Lundström))

Pär Djoos-Henrik Rehnberg
Ove Molin-Janne Larsson-Tony Mårtensson

Tom Koivisto-Jussi Pekkala
Vesa Viitakovsky-Tiommi Meittinen-Mikko Luvoi

Tommy Sjödin-Christer Olsson
Jonas Soling-Roger Kyrö-Markus Mathiasson

Adam Andersson-Henrik Petré
Kenneth Bergqvist-Daniel Wågström-Björn Danielsson

westerlind: När jag försökte länka fick jag länken från söksidan... Hur gjorde du?

Sv: Lönenivåer
gordo: Jag vet inte om det är odelat bra. Brynäs har ju jobbat hårt för att få ordning på ekonomin och för att inte sätta igång lönespiralen.
Jag tycker också det är positivt att Brynäs visar sig beredda att satsa och att det verkar finnas pengar, men risken är då att man inom ett par år får betala dyrt för alla sina spelare när lönespiralen kommit igång, och det har man väl knappast råd med.
Nu är jag pessimistkonsult här, jag inser det, så jag avslutar det här inlägget nu. :)

Lönenivåer
Tydligen har det skett en ändring i Brynäs angående synen på acceptabla lönenivåer.
Det är bra, för om man skall vara med och konkurrerar om Pasi
m fl så lär det kosta upp mot 200 lök i månaden (Skaplig AHL-nivå).
Vill man vara med och leka så kostar det!

Sv: Juniorsatsning
Visserligen kostar det givetvis en hel del pengar att utveckla och utbilda unga spelare till bra elitseriespelare, men inte ens i närheten av vad det kostar att köpa färdigutvecklade elitseriespelare. Kan man skjuta upp en en eller ett par spelare ur de egna leden till a-truppen varje säsong är mycket vunnet.
Än mer om de, som westerlind skriver, säljs vidare.

Färjestad i sin tur verkar se sig så stadd vid kassa att de över en lång tid framöver har råd att köpa färdiga spelare när de nu beslutat sig för att lägga ned sitt juniorlag.

Kessler: Inte direkt, har inte tänkt på saken så mycket. När jag har haft funderingar över någonting så har jag mailat Börje Olsson och fått svar. Det bästa tycker jag vore en satsning på hemsidan, där man kan göra enkla men effektiva lösningar för att förbättra kontakten mellan BIF och dess supportrar. Men jag har som sagt inte funderat på saken så mycket eftersom jag tycker att för min del personligen så fungerar kontakten bra, jag får reda på det jag vill.

micke: Har du några förslag då micke?

« · 77906 · »