1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736865 inlägg · 7967 ämnen
« · 82009 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Brynäsledningens Krönika
claesw:

Som jag minns de två matcherna här i Gävle så var FBK bättre på alla punkter. Enda gången vi lyckades få oordning i FBK-lägret var när vi lyckades få pucken under kontroll i deras zon. Detta gick igen i resten av slutspelet också - de enda gångerna FBK hamnade under press var när motståndarna hade puckkontroll i anfallszon. Det var som om FBK inte hade det senariot i sin planeringskalender.

Tyvärr så hade de så mycket annat planerat så det blev föga tid över för de andra lagen att kunna nyttja denna svaghet...

Vikten av en balanserad mix
Jag ser till min förskräckelse att fler och fler osammanhängande inlägg kommer från oss vanligtvis alltid så skärpta och kloka debattörer. Därför tycker jag det är dags att höja vår nivå ett steg:

Att det är viktigt hur man sätter ihop en fungerande femma tror jag vi alla är överens om. Det som är nog så viktigt, men som sällan diskuteras är hur man blandar en välsmakande Brynäs-femma som krossar allt motstånd.

Själv är jag okunnig, men jag tippar på 2 cl Kahlua, 2 cl bananlikör och 2 cl Grenadine: Dvs svart-gul-röd. Stämmer det, eller är jag som vanligt ute och cyklar?

prosten:

Du, jag är BIF-fan no 1-men lite för ärlig i bland kanske. Nog fan blev vi pressade av FBK i varje byte, snudd på?

westerlind:

¨Jag kommer också ihåg lite vagt att Börje kom med ett inlägg om Bissett. Visst sa han något on att det var ett undantag att han gjorde ett inlägg? Visst är väl det synd? Detta forum borde vara det rakaste och ärligaste sättet att ha kontakt med supportrana... supporterna... supporters... äh... Nu funkar det inte så bra i min hjärna.

Medlemsbrev, det vore väl inte så illa?

claesw:
"Jag förtydligar: Våra bästa killar (Molin,
Larsson, Soling och Sjödin) skulle KNAPPT platsa i FBKs fjärde kedja....."
= kvalificerat skitsnack!

Sv: Det sket sig ännu en gång
6 Lundström: Nurminen i Brynäs? Nej, jag förstod från början att det var för bra för att va´ sant. Det är lika bra att ha klart för sig en gång för alla: Brynäs kommer inte att få ett förstärkt lag till nästa säsong, som vi gått och hoppats på efter den hemska säsong vi just genomlidit. 02-03 kan bli en minst lika tuff vinter.

passbie:

Allvarligt, det jag sett har Börje gjort ett inlägg om Tom Bissett och Fredde G om dialog mellan ledning och supportrar. :-)

passbie:

Skitsamma, vi ska bara vinna flest matcher, så vinner vi SMguld. Vi analyserar o analyserar, men vi behöver bara visa på isen vilka som bestämmer. Det är dags för guld. Men många vill leka och tyvärr är ju FBK inne i en guldålder och det är orealistiskt at tro att bl a D Johansson (som ju fått förlängt) & co ska kunna fightas om guld 02-03, tyvärr. Jag förtydligar: Våra bästa killar (Molin, Larsson, Soling och Sjödin) skulle KNAPPT platsa i FBKs fjärde kedja.....

westerlind:

Nu vet jag inte om vissa av oss är ute efter att dissa anrda av oss, men jag tog inlägget med ett leende.

Fast för att svara på frågan: nej. Men jag ser mig sällan som dum, fast kanske det är en sak för andra att bedöma... :)

passbie: "Är jag dum, eller finns inte ens styrelsen presenterad på hemsidan? "
Varför måste det ena utesluta det andra?

claesw:

Jopp, fakiskt. Fast efter som Passbie aldrig öppnar truten (läs: sätter fart på fingerspetsarna) i nyktert tillstånd så är han relativt himla gapig ikväll...

Fast det jag tänkte säga... nu när vi ändå gnäller på klubb - supporter-kontakt. Är jag dum, eller finns inte ens styrelsen presenterad på hemsidan? *letat har*

Eller i min dröm dröm. Masken Carlsson som sportchef och Börje Salming som GM....

claesw: micke är det, jag är det, du är det.... Det räcker väl?

gordo:

Grabbar, ni är så sansade (snudd på tråkiga). Är ni inte påverkade av öl eller annat?? ; )

ALLA: BÖRJE OLSSON!!!!!!!!!!!!!!!

passbie:
rimligt antagande...

prosten:

Du menar en presschef... Eller... vad tusan, det kan väl inte heta 'press-'chef, nu för tiden i denna massmediala värld... men jag förstår vad du menar. Jag tror inte det, fast vad vet jag? Tippar på att Berg har ansvaret...

prosten:
Det verkar ju inte så, eftersom det är olika människor som uttalar sig hela tiden. Någon roll som informationsansvarig finns det inte således, en informationsansvarig som skulle vara så anonym skulle vara utan jobb rätt snabbt :-)

gordo: Jag vet vilka som BRUKAR uttala sig, men finns det nån som är uttalat ansvarig i media frågor? Vem har det ansvaret ? Ordföranden ? Klubbdirren ? SK chiefen ? Jag antar att man i ett så stort företag/förening som Brynäs har en uttalad strategi i media frågor .

Undrar om det finns någon innaför Idrottvägens 7s dörrar som läser det som skrivs här... Man kan ju alltid hoppas att något av våra tankar når in till de som har något att säga till om...
(och om nu inte kanslit ligger på 7:an så får jag skämmas....)

gordo: Jovisst, men som sagts tidigare, utan supporters ingen förening.

Som prosten sa så har frågan tagits upp förut. Med tanke på hur många gånger vissa spelarförvärv ältats fram och tillbaka, så känner jag mig inte så fantastiskt generad över att detta tas upp för andra gången.

Men visst - Kommer just ihåg att Fredde G gått in på HS och sagt att de har ett projekt där de jobbar med dialogen ledning - supportrar.

Hoppas att en ledningskrönika är något som kommer...

gordo:

Haha, ja NÅN match ska vi väl vinna i play off?

Sv: Den som väntar på något gott...
passbie: "med en nykter bild på hur läget ser ut" Var det inte du som var för full för att orka läsa inläggen...?"

Jomen, tydligen funkar några hjärnceller. (Om man anstränger sig)

claesw:
Precis, släpp Olsson och släpp fram AA istället.

Kan ta 1-8 mot LHC, så länge det inte blir 0-4, 0-4 och 0-4...

micke:

Mycket bra iaktagelser!

Påpekade redan tidigt i förra säsongen killarnas bristande ork under en hel match bl a mot DIF i Globen, 1-4).

Dessutom gnällde jag över killarnas något bristande fysiska status; för mycket chips? Hur blir den med Esko som coach, Micke??

westerlind:

Japp, precis... men det är det som är så himla fel... Som medlem får jag nöja mig med en tidning som kommer så himla sporadiskt så jag inte ens vet om den finns. Dessutom finns denna tidning - när den väl finns - gratis i vilket gratistidningsstånd som helst. Så varför är jag meddlem? Ja, förutom den självklara anledningen att jag älskar Brynäs...

Som lite kuriosa kan jag berätta att jag 2001 fick "slutspelsnumret" av nämda tidning efter det att BIF redan var utslagna. Inget jag blev gladare av...

Fast varför klaga, jag får ju gå på kalas den 27... kostar bara 395:- Och en lott i tröjlotteriet kostar ju måttliga 2500:- :)

alla:

Snart måste jag gnälla på Christer O igen-release killen nu för fan (put him out of his ..) ja menar, han har inte visat NÅGON spelglädje. (gäller iofs alla BIFare förra säsongen pga av skadeläget), men ÄNDÅ!!

Bra av Micke att nyansera skräckscenarier som målas upp här.

MEN håll med- Linköping verkar satsa, nästan i Färjestadklass, snacka om pinsamt nästa säsong. BIF-LHC 1-8....

usch, låt inte ännu ett köpelag lyckas! : O

gordo: Olsson har blivit lat på gamla dar. Nu när Esko förbjöd individuella träningar i uppladdningen så började han genast leta efter tyska klubbar. Den bästa värvningen BIF gjort i år är helt klart Esko! Enligt rapport från från försäsongslägret så har laget aldrig någonsin varit så på G och satsat så hårt, Det bara lyser "Brynäs revanch" över truppen. Man kommer såklart satsa på mer lagträning nästa säsong och uthållighet. Tydligen så vet man vad som gick fel i förra årets försäsongsupplägg.

FORZA BRYNÄS & ESKO!

westerlind:
Skillnaden ligger i att medlemmarna i Brynäs (och många andra föreningar) har noll reell makt...
Trots att det är medlemmarna som "äger" föreningen!

micke:

Att Crippe vill lämna klubben fattar man hur lätt som helst. Fan, jag hatar när jag inser att en person - ja, i detta fallet en spelare - jag tycker om, inte alls tänker eller tycker som jag tycker att denne borde tycka/tänka. Fast det är Olssons liv, och vill han lägga lite pengar på hyllan innan skridskorna hamnar där så får man väl acceptera det. Men eftersom jag tycker att han så klart och tydligt markerat att han egentligen inte vill spela här, utan spel i Brynäs är en sista utväg, så anser jag att man ska sluta dalta. Dra tillbaka det eventuella kontraktsförslag men givit, och låt honom söka lyckan i Europa.

För övrig så måste jag fråga dig micke "...med en nykter bild på hur läget ser ut" Var det inte du som var för full för att orka läsa inläggen...?

prosten:
De som oftast uttalar sig är ju Börje Olsson och A Bäckström...

passbie: Hahaha, nä det är sant. Men en krönika som jag beskriver är ju snarare regel än undantag i börsföretag, partier, hemslöjdsföreningar och andra organisationer som är måna om sina aktieägare/medlemmar/väljare, eller hur?

Sorry....medieansvarig skall det vara såklart.

prosten:
medteansvarig?
Tänker du på The Boston Tea Party, eller?

Har ställt frågan förut....har Brynäs någon medteansvarig?

micke:
Det blir säkert bra när allt är värvat och klart...
Olsson - lat?
Större träningsprodukt får du leta efter!
Bacon?
Där finns det ett stort behov av blåslampa modell stor och finsk!

Den som väntar på något gott...
Till alla som berörs!
D.v.s alla sansade supportrar med en nykter bild på hur läget ser ut. Jag kan säga detta; Det finns ingen som helst anledning till oro. Nurminen var en bonus i BIF:s jakt på en förstamålis och det är långt ifrån klart var han hamnar nästa säsong. Även om det inte blir Nurminen så har vi flera namn i hans klass under diskussion/på gång. Det viktiga är att vi har visat vilken klass av målis vi jagar (Norrena, Thomas och Nurminen), varav varken Thomas eller Nurminen är långt från avskrivna. Det är en tidningsanka att BIF:S "tredje målvakt" ska vara finne, om han nu är det så röstar jag återigen för Mika Pietilä.
VI SATSAR FÖR ETT LÅNGT SLUTSPEL NÄSTA SÄSONG!!!!!! (Lite Tor varning där)

Det alla ska veta iallafall är att BIF (nu när man har fast mark under fötterna) för ovanlighetens skull satsar mer pengar på spelare. Det första steget var att; värva en av Finlands bästa centrar, det andra stget är att värva en "landslagsklassig" målvakt", det tredje steget är att bredda laget med ex. Matthiasson.

F.ö kan jag tillägga att Crippa å Bacon vill lämna BIF. Dom är helt enkelt för lata å orkar inte träna det program som Esko lagt fram. Crippa vill sola i alperna å Bacon vill käka chips (som Custom ville). Leksand vill ha Bissett å BIF kommer sälja han till ett löjligt lågt pris (tack vare lång å trogen tjänst).

Jubileumsfest
En fråga så här på fredagskvällen: Någon mer än jag som skall på jubileumsfesten den 27:e?

westerlind:

Tanken är god, men jag undrar hur intresserade de ansvariga och tilltänkta krönikörer är. Vad man än säger om Brynäs hemsida så kan man åtmintsone inte anklaga den för att överösa oss brynäsare med information. Vad jag vet har de inte än i dag informerat om att Rudslätt är förlorad...

Men visst vore det kul och intressant att få läsa om hur tankarna går och hur arbetet fortskrider.

Sv: Löneutgifter i dom olika klubbarna!
Lilljanne: Håller med om att Brynäs de senaste 20 åren sällan värvat någon "färdig" spelare, och i de fall det skett, har det skett i det tysta utan budgivning. De få "färdiga" spelare jag kommer på är Anders Gozzi, Peter Larsson, Mats Kihlström. I övrigt har det varit lovande, unga spelare (typ Modin, Mårtensson, Sandström etc), eller outsiders för att tala hästspråk. Brynäs har alltid varit halvfabrikatens mästare, och lyckats få ut det bästa ur spelare som andra lag missat (ofta Stockholms-lagen...) Ser det som en styrka. Den enda gången jag kan minnas då man gått ut och värvat en "stjärna" i konkurrens med andra, var Greg "Mr Alibihockey" Parks sommaren 95.

6 Lundström: Jag är för full att orka läsa igenom alla inlägg som varit idag. Däremot kan jag svara dig. AB:s siffor är ren nonsens, det är inget du behöver bry dig i. Om du tar AB:s siffor och halverar BIF.S, mer än fördubblar DIF:S, fördubblar FBK:s, drar bort 1/3 på HV:s och nästan halverar LIF:s så har du spelarbudgeten efter att sociala avgifter är betalda.

6 Lundström: Svaret är enkelt. Påståendet är fel!

Det finns säkert spelare som tjänar hyfsat i Brynäs, men dom är få. När lyckades Brynäs köpa en spelare som ett annat elitserielag varit ute efter? Okej, det finns några få gamla brynäsare som valt att vända hem istället för att gå till Frölunda, men bortsett från dom kan jag inte komma på nå´n. Och då menar jag klasslirare, inte spelare i Jurgårns 4:e line. Jag tror Krobbe Lundberg är det närmaste man kan komma. Visst är det för jävligt! Men desto mer imponerande att vi oftast håller hög elitserieklass. Brynäs scoutingförmåga är helt enkelt överjävlig! Men det kan inte hålla i evighet nu när köpelagen håller på att etablera sej på allvar (jag liiiider med Linköperallt som blev blåsta på Vyborny). Vi får hoppas att lönenivån i Leksand är i Brynäsklass. Jag har hört att Bill Gates är hockeyintresserad och har träffat en tjej från Gävle-det är förmodligen Brynäs sista hopp.

Sv: Krönikan och Senaste Silly Season nytt
Tor Karlström:
Tjenare Tor!
Jag undrar vad du menar med Tom "mr mål" Bisset!
med den månadslönen finns de alternativ - jag lovar!!

Sv: Silly Season
Vem blir den som tar över efter P i kassen? Finns det några alternativ så här "sent"? Svensk- Finne?

Lyck:
Jag är fullkomligt medveten om att allt som skrivs inte är sant. Beräkningen gälller full trupp nästa säsong.Tyckte bara att det var jävligt konstigt, man får ju hoppas att siffrorna menar att det är på väg ett, par , tre kanonlirare som kommer att få duktigt med pröjs, om det nu är sant vill säga!

Sv: Jag vill ha en ny Davydov
Stjarten: Håller med dig på allt! Att det ser risigt ut på spelarfronten kan se en röd tråd på många inlägg: Vi kollar mycket i backspegeln om gamla lirare för det finns inget nytt som man kan gotta sig i.Davydov(skona mig) Tuulola(dream on).
Det kommer säkert inte att hända nått förrän värvarbasen har lekt klart med veteranlaget.

6 Lundström: Kanske för att inte Dif har så många spelare på kontrakt än? Dif har ju en kass SK du vet. Man kanske bara räknar existerande trupp, med färdiga kontrakt, så Djurgårns lönenota stiger allteftersom man fyller på truppen?

Alternativt: Det KANSKE inte är sant allt som skrivs.

Jag försöker igen, i dagens pappersupplaga av Aftonbladet så är det en intressant artikel om lönekostnader i dom olika elitserieklubbarna nästa säsong, där stod att Brynäs kommer att ha löneutgifter på 21 miljoner jämförelsevis mot DIF 19 miljoner nästa säsong, är det någon som kan förklara för mig hur i helvete Brynäs kan ha 2 miljoner mer än DIF i lönekostnader? Skulle bli tacksam om någon kunde svara mig på detta, det finns ju personer som har svar på allt här, så det här måste ju vara en lättmatch!

Brynäsledningens Krönika
Vet inte varför jag kom att tänka på det, men tycker ni som jag att det skulle vara kul med en krönika om arbetet i Brynäs IF? Vad jag vet finns ingen sådan på BIFs hemsida nu.

Exempelvis kunde Börje Olsson, Håkan Berg och SK turas om att med jämna mellanrum skriva ner sina tankar. Om det blir hela krönikor eller bara några rader spelar ingen roll.

Antingen skulle den publiceras på www.brynas.se eller här. Med en krönika på hemsidan blir spridningen större, men jag skulle tro att det blir mycket enklare att göra och snabbare information om de skriver in det här. Eller så kan de naturligtvis göra bägge delarna.

Vad tror ni om idén?

Sv: Marko Tuuolola och min uppfattning!!
Lyck:
Nu blir det ett sidospår...
Läste om Fabio Capello, tränare i Roma, som försöker köpa över Zlatan till klubben.
På frågan om inte Zlatans något tuffa (och hittills ej framgångsrika) anpassning till Ajax normer skrämmer Roma att signa honom säger Capello:
"- Vi är van med egensinninga spelare i Roma"
Yes...
Yes!
Profiler vill vi se!
Men det ska fan va omöjligt att ha med dem att göra innan de blir etablerade?
Forza Capello!
Forza Zlatan!
Forza Tor!

« · 82009 · »