1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 750701 inlägg · 7967 ämnen
« · 109376 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: SOLING BORTA HELA SÄSONGEN!!!???
Då blir det väl en kedja bestående av Molin-Larsson-Karjalainen!!!

SOLING BORTA HELA SÄSONGEN!!!???
Jonas Soling kan missa hela den kommande säsongen.
- Jag bedömer det som fifty-fifty-läge, så är det nog tyvärr, säger han.
Knäet vägrar bli bättre. Efter cupspelet i Schweiz har det snarare blivit sämre.

Svullnaden går inte ner, benet tappar kraft och nu väntar ny undersökning. På torsdag ska Soling göra ännu en titthålsoperation på S:t Görans sjukhus i Stockholm - och han är stenhård när han säger:
- Kan inte läkarna garantera att jag kommer att kunna spela hockey inom tre veckor utan att det blir så här - då gör jag hela operationen på en gång.
Det skulle innebära att Soling får nytt korsband och skrapar bort brosk från insidan av knäskålen. Ett sånt ingrepp gör att rehabiliteringen tar sju månader.
En mindre katastrof för Brynäs, som tappat Tony Mårtensson till NHL och har Björn Danielsson och Mikko Luovi på skadelistan.
Men Jonas Soling tänker långsiktigt.
- Nån gång måste jag ju göra den här stora operationen. Gör jag det i april nästa år är jag inte tillbaka förrän runt jul och missar halva den säsongen också. Gör jag det nu så missar jag i och för sig hela den kommande säsongen, men kan satsa hundraprocentigt inför nästa.
- Att inte kunna köra för fullt och göra en halvdan säsong nu lockar mig inte, det känns som att jag bara skjuter problemen framför mig. Det är lönlöst att hålla på så, fortsätter Soling.
I helgen är han hemma i Stockholm för att fira sin 24-årsdag - födelsedagen är i dag så det är väl ändå på sin plats att gratulera trots knäbekymret.
På måndag kommer han till Gävle igen, men nån träning blir det inte alls i väntan på torsdagens undersökning.
En spelsugen Jonas Soling kom snabbt i skaplig form under cupspelet i Lugano och gjorde tre mål mot Djurgården och ett mål i finalen mot TPS Åbo.
Efteråt var han aktuell för inhopp i landslagstruppen som just nu spelar i Tjeckien, men tackade för andra gången i karriären nej på grund av sitt knä.
Det går att förstå Solings frustration - och hans önskan att bli av med komplikationerna för gott redan nu.

Sv: Bättre tryck i Gavlerinken!
Hong Kong: FBK kör den grejen sedan så tror jag nog att det är fler klubbar också men det låter jag vara osagt.

Ang 28/9 skall du upp eller har du något annat förhinder igen *ler*

lucky luke: Lägg på 200 kr på säsongsbiljetterna och alla som köper får en matchtröja (replika), som måste bäras varje match.

Sv: Databas på Swehockey
Hoppas Larsson spelar i gavlerinken när han kliver upp på tronen. Fast det skulle inte förvåna mig om han bröt höften eller nåt precis innan :)

Databas på Swehockey
Vet inte om det redan har varit uppe men på Swehockey så har dom fixat till databasen från 1975-2002 och där finns det mycket för alla statistikbitare.

Ett exempel så fattas det 8p för Larsson så blir han nummer ett på Top 50 listan.
4 RUNDQVIST, Thomas Forward SWE 566 203 312 515 482

Sv: PX
65 Selander: Hahaha
Jag håller med, en snubbe som Janne Larsson är ju normalt killen som laget kan luta sig emot när man får ett straffslag.. Men Janne har ju darrat värre än Aspen mot FBK när han fått kliva fram!! =)

Det skulle ju vara underbart om vi fick ha Soling helt frisk i 50 matcher, då kan man tänka sig ett nytt målrekord i elitserien kanske? De eror ju såklart på om Larsson slocknar totalt när han gått förbi Looben i totala poängligan.. =)

Smurfen: Så rätt: vid varje besök skall man bli lockad att gå nästa & nästa & ...! Naturligtvis har lagets framgång störst del i om det blir drag - men med en "bortskämd" publik har vi ju sett ... Dina förslag till åtgärder är intressanta, fler:
# låt ex.vis artistchefen på CC vara rådgivande vad gäller artister
# Rocksluskarna skulle kunna bli hockeybandet "Puckade Lirare"
# Låt Järnvägsmuseet ordna salut för hemmamål med en riktig ångvissla
# Se till att för en billig penning (eller sponsorvägen) utrusta Brynäsare med rödgulsvarta "NHL-vippor", i början, för att vänja publiken på Gavlerinken att engagera sig, stötta laget och visa glädje, kunde man ju ha en "förvippare" på varje sektion
# ...
om fler brainstormar kan det ur "galna" ideer komma mycket användbart

KentaK: Fjortisar nja. Har själv fantiserat om man skulle fått varit med i Robinson så hade man nog burit matchtröjan tills man stupat utav vätskebrist.

Tänk rubrikerna "Brynäs knäckte Robinson Selander"

Annars så ser jag framemot ES för det verkar som vi har ett hyfsat lag nu med Anger och Miettinen, hoppas bara att Soling blir frisk också. Dom rockade fett i Lugano tillsammans med Ram, ta bara Anger han är som bålgeting, överallt på plan.

Snälla Larsson träna straffar jag orkar inte mera!

Ha en trevlig kväll alla Brynäsare

Brynäskille: Håller med, men jag tycker personligen att dom var ett par överväxta fjortisar som mest bara lät illa... Men marknadsföring är marknadsföring både på gott och ont! =)

PX
nu tänker inta ja titta mer på det programmet iaf.....
ja rösta två gånger på tjejerna....men det hjälpte inte....synd....för det hade vart riktigt vackert att se dom i sina Brynäströjor en vecka till....=)
men tack för en härlig vecka tjejer!

Sv: Kramkalas i Boden
65 Selander: Instämmer med dig .

Kramkalas i Boden
Verkar som Boden och Leksand har kramats idag, om jag inte har sett fel så blev det minst 5st matchstraff varav Forslund lyckades plocka åt sig ett till, någonting måste vara fel på han!

Han kommer att kosta Leksand många pinnar och kosing i årets säsong, fast det är ju inte illa att få matchstraff i nästan alla matcher heller *ironi*

Om Brynäs skulle få en sån spelare i truppen under vintern som spelar under psykisk obalans och drar på sig en massa matchstraff mm, så skall han plockas bort ur truppen fortare än f-n.

Tor Karlström: Fanatiker finns det gott om det lovar jag. Se på Tommy Lindström/BT-Gävle han har inte missat en match sedan 2000 och det är inkl alla ES och träningsmatcher i landet och utomlands.

Och jag lovar dig det finns fler som står och skriker på alla matcher hemma och borta typ Stisse från Karlskoga

Sv: vad tycker ni?
Tor Karlström: Det blir nog inga problem, det tekniska spelet har liksom alltid funnits i föreningen känns det som.. Ove Molin har ju blivit ett varumärke praktiskt taget, sen har vi ungtuppar som Jobs och Floberg som har några finter på lager, samtidigt som nyförvärven Miettinen och Anger behärskar ett par kilo teknik i var!!

KentaK: Så kallat "kandesiskt spel" är viktigt . Men vi får inte glömma det tekniska spelet

M.V.H Tor!

många inlägg har de blivit nu ikväll för mig ...

Tänkte på det nya statistik-räknings-sättet som Esko satt i verket med skotträkning för varje femma och poänggivning beroende på varifrån skottet kommer och om det går på mål osv..
Det stod något om det på brynas.se för ett tag sen tror jag..

Detta tror jag motiverar spelarna till att verkligen tänka till vart dom tar avsluten och framförallt ATT dom tar avsluten..

kings135se:
Jag tror nog att Brynäs har fixat till en stor del av det du skriver, mer fart verkar vi ha fått genom en ny tränare som inspirerar till mer skridskoåkning..
Aggressivt spel har vi bara Jonas Soling att tacka för, nu har jag ju inte sett någon Brynäsmatch än i år.. Men ja har en känsla av att han ensam är den som står för "påsmällandet"

Försvarsspelet måste ju ha blivit bättre om vi tittar på resultaten, och ändå har inte Ram stått och spikat alla matcher heller..

Men det som kommer att förbättras mest är ju det "kanadensiska spelet"

Ett bättre klimatet
Debatt klimatet på forumet är inte så kul , när man får skit för de man skriver . Man hackar på mig personligen , de är väl hockey vi ska debattera . Jag vill tacka Hugin för ditt stöd . De ända som jag vill är Brynäs bästa och att hockeyns ryckte ska vara bra .
Jag ska efter bästa förmåga se till att de blir bättre på forumet , ni andra kan väl hänga på ...?

M.V.H Tor!

vad tycker ni?
vad skulle ni tro om Greg Parks i brynäs!
inte för att jag skulle tro att han hamnar där men kyösti skulle inte vara fel det heller men jag skulle vilja se mer som har solings inställning varje match och hans kämpar tag varje match men jag skulle hellst se mer kanadensare i brynäs som kan smälla på mer och inte ha spelare som är försiktiga men brynäs blir bra i år tror jag det jag tycker brynäs ska göra är

mer fart i spelet det ska gå undan när brynäs spelar

dom ska spela aggresivare och smälla på mer!!!

spela mer kanadensikt spel tex skuta mer och ta retur

förbättra sitt försvars spel!!!

har jag rätt eller fel?

Tja Smurfen!
Raketerna , bomberna , Lassgård Ledin , tävlingarna och Tigerettes stryk dom förslagen . Annars väldigt bra i övrigt gällande dina förslag . De som saknas är nog ett gäng som är riktiga Brynäsfanatiker . Jag ska gå på samtliga hemmamatcher och kommer skrika tills rösten inte fungerar .
M.V.H Tor!

Sv: Kyösti NEJ TACK! ..och småt & gott..
Tor Karlström: Jag trodde att Brynäs släppte Bissett gratis?!

Martman: De jag menar är att Leksand låter en f.d Brynäspelare bli lagkapten . De måste kännas konstigt som Leksing . BIF och LIF är också bittra derbykonkuretter .

Smurfen: håller med dig smurfen själv bor ja i uppsala så ja kan inte gå på varje matrch men ja ska försöka gå på så många som möjligt

Sv: Janne Larsson-Kung Hockey
BJ: "Larsson är en lysande hockeyspelare". Det är härligt att höra att upplysningen har nått värmlandsskogarna.

Bättre tryck i Gavlerinken!
OK, jag har tagit upp det här ämnet förut på HS och vill inte verka tjatig på något vis. Saken är den att Brynäs har ett uselt publikstöd - t.o.m. på hemmaplan. Det är faktiskt så att bortalagets fans dominerar i många lägen. Nästa pinsamt kan man tycka. Är det inte läge för att vända på steken?

Gavlerinken måste koka inför varje match. Det måste vara fullsatt. Publiken ska bära fram laget till segrar. Motståndarlaget ska känna att det är tungt bara att komma till Gavlerinken. Hur åstadkommer man allt detta?

Med mindre än två veckor till första nedsläpp är det hög tid att börja lägga upp planer. Är det någon som känner till ifall Brynäs ledning tagit några initiativ i den här frågan? Har Brooklyn Tigers något intresse? Och hur är det med alla er som gafflar här på HS? Är det någon som känner sig manad?

Åtgärdspaket:
#Fullsatta läktare i varje match. Ös in skräniga tonåringar på hela ena kortsidan.
#Lägre priser för fjunisar och familjer.
#Organisera hemmaklacken, utse en hejaklacksledare inför varje match. Flaggor. Raketer. Bomber.
#Låt arbetsförmedlingen i Gävle betala en arbetslös trumturk enligt välkänd HV71-modell. Hypereffektivt!
#Fler jippon och tävlingar. Lockar!
#Fler artister, typ Lassgård och Ledin. Drar!
#Uppmana Tigrettes att köra toppless. Stimulerar!
#Avdela ett par spelare som går upp och snackar med fansen direkt efter varje match. Feedback!

OK grabbar, ös på med konstruktiva synpunkter. Drag i Gavlerinken - nu eller aldrig!!!

Miettien
Den jag annars fastnade mest för på isen i går var Brynäs nya finländske center Tommi Miettien. En oerhört elegant spelartyp, med smekande, precisa passningar.
Där har Brynäs gjort ett fynd.

Sv: Försäsongen så långt...
KentaK:

Absolut!

Tor Karlström:

Varför är det så ofattbart att Olsson blir lagkapten? Han är ju, som dom skriver, en stor ledare. Ganska givet att en stor ledare blir lagkapten, eller hur? Han har rutin på alla håll och kanter, både uppe och nere...höger och vänster...inne och ute...osv...
Nä, men allvarligt talat så är det väl inte så ofattbart direkt, inte i mina ögon iaf...

Om det nu blir så att Karjalainen ersätter Mårtensson så är det bara att hoppas på det bästa. Det finns ju inte mycket att göra om dom redan har bestämt sig. Sen kan man ju diskutera hur tankeverksamheten egentligen fungerar...men det orkar jag inte...

Glömde nåra saker ...
Kysöti är 35 år .
Jag vill Brynäs väl i alla lägen men man ska aldrig som klubb göra saker som är oförsvartbart . Men en sak är viktig de är att Brynäs inte blir "kappvändare" som gör bara vad som är bra för klubben.

Tja!
Enligt Gefle Dagblad så har Brynäs inlett förhandlingar med Djurgården om den så kallade "utbildningsersättning" som DIF har rätt att få om Kysöti Karjalainen skriver på för BIF . Fyra hundra tusen så mycket är "utbildningserättningen" på . Jag har som alla vet från allra första början varit i mot att Kyösti ska kontrakteras och hoppas fortfarande att "Bäckis" ska ta sitt förnuft till fånga och satsa på våra juniorer istället . Men om man inte kan göra detta och skriver kontrakt med Karjalainen . Så ska Brynäs betala hela summan fyra hundra tusen . För att man behandlande våran förre målkung Tom Bisset mycket , mycket illa när man krävde fyra hundra tusen i "utbildningsersättning" för en 36årig som också är amerikan och inte utbildats i Brynäs . De skulle vara moraliskt oförsvartbart att inte göra de . Man skulle få väldigt dåligt "cred" om man vägrade . Jag vet att Brynäs tillslut gav upp kravet på ersättning för Bisset . Men då var alla trupper spikade så nu har Tom ingen klubb att spela i Sverige . De var totalt fel att tjavsa om ersättning för Tom . Man skulle istället erbjudigt Tom ett jobb som tillexempel talangscout eller nåt annat jobb . Om sen Tom inte var intresserade och ville fortsätta spel skulle man låtit Tom gå till en annan klubb och inte krävt pengar .
Men gjort är gjort , som sagt.
Min lösning när de gäller en ersättare till Tony Mårtensson är att låta juniorerna få chansen i dom första 13 Elitseriematcherna .
Om de då efter dom inledande 13 matcher behöver förstärkas så kontraktera allas vårna Mike Harder oavsett vad de kostar .

Christer Olsson f.d Brynäspelare som drog till Leksand inför denna säsong , har blivit lagkapten i Leksand !
Ofattbart är ordet .

M.V.H Tor!

BJ: Du har rätt, det var att ta i. Vad jag ville få fram var ändå att den hockey som Loob regerade mest i skiljer sig en del mellan den Larsson varit som bäst i.

Som jag skrev tidigare; det är få spelare som tål att jämföras med Loob. Loob är helt enkelt en av elitseriens största.

Sv: Nyheter om Alderholmen
TORDAN100:
Kan tänka mig att stadsarkitekten i Gävle har en del att säga till om i fallet med Alderholmens vara eller icke vara som Arenaholme.
Sedan är det väl inte fel att ledande politiker i Gävle tycker att "deras förslag" om en Arenaholme är intressant att marknadsföra internt och externt.
Det kan ju faktiskt bli ett känt landmärke a la Sydneys operahus där vid vattnet...
Säsongsbiljett inklusive egen båtplats vid matcherna osv.
VISIONER, Tordan!

Sv: Solings knä vill inte läka!
70 Rodrigues: Ja, det är inte utan viss oro man betraktar detta. Bara att hoppas på det bästa, vad det nu skall vara?
Att Jonas är borta i ca 4-6 veckor?

Inte bra, inte bra......

Sv: Nyheter om Alderholmen
gordo: Hmm, Inget snack om någon ny hall där inte! Hoppas att de ansvariga för arenaprojektet, läser detta, och svarar med massmedial lobbying. Det är det bästa sättet att få kommuninnevånarna med sig.
Syns & hörs man, så finns man.
Jag vet inte vilken strategi dom som sitter i arenagruppen har, men man får hoppas att dom vet vad dom gör?
Tycker personligen att det varit "lite" för tyst om den nya arenan, sedan ide´n kom upp.

Upp till kamp för ett nytt sportcentrum vid Alderholmen.
(det finns naturligtvis plats även för bostäder där)

Ford Prefect:

Att Larsson och Loob skulle tillhöra olika eror tycker jag är att ta i. Loob, som är 42 år, gjorde debut i FBK säsongen 79/80. Larsson, som är 37 år, gjorde sin debut i BIF säsongen 83/84. Samma säsong som Larsson debuterade i BIF drog Loob till NHL för att återkomma säsongen 89/90. Loob slutade efter säsongen 95/96 och då hade Larsson spelat 11 säsonger i ES och två i Lugano. Åldersskillnad på fem år, visst, men olika eror, njae.

Som sagt, Larsson är en lysande hockeyspelare och poänggörare av stora mått, inte tu tal om annat. :-)

Sv: Plantskolan Brynäs
gordo: OK, mitt fel. Ber om ursäkt. Blir ju då som ni räknade ut tre MODO-spelare.

Paddan:
Zajkowski är inte med på 20+2...

Igor: Bör vara fyra MODO-spelare ifall jag inte räknat fel: Zajkowski, Almtorp, Enström och Lindström.

Stridh: Modo har tre spelare med. Nåt håller på att hända som du säger och det är nog nödvändigt. Man måste få upp nya duktiga ungdomsspelare som kan fylla på när Anger, Soling, Miettinen & Bergquist!? går till NHL om något/några år och gamlingarna lägger av.

Sv: Tommi Miettinen
Niklas Anger fick endast ett + för sin insats i gårdagens landskamp mot Finland!

Solings knä vill inte läka!
Solings knä vill inte läka och nu ska han ner till Stockholm för en ny artroskopi! Det verkas som om att det blir en liknande säsong som den förra för Soling och det har Brynäs definitivt inte råd med, och det verkar ju som att Larsson o Molin endast fungerar om Soling är med!

BJ: Utan att förringa Loobs bedrifter, men hockeyn har förändrats en hel del sen han gjorde sina poäng. Loob var en särklassig spelare, och det finns få som tål att jämföras med honom. Men när en viss herr Bissett tangerade hans målrekord på 40/säsong 98/99 så var det visserligen på tio matcher mer, men med ett långt lägre målsnitt än tidigare. Så hockeyn har förändrats, och det är svårt att jämföra spelare från olika "eror". Jag tror inte Loob skulle ha klarat sig lika bra idag, men jag tror inte heller att en 36-årig Larsson skulle ha klarat sig lika bra -86 heller...

Sv: Karjalainen - Varför inte?
lucky luke: Såg att Nedved skrivit på för tyska Kassel (lustigt nog just den klubb ryktet sa att BIF slängt ut några krokar i). Schaefer verkar lämna TPS men har inte hittat ngn ny klubb vad jag kan se, han försöker säkert slå sig in i Vancouvers trupp och borde lyckas med det...

BJ: Må så vara, men som man säger inom golfen:
"It´s not how, it´s how many." ;-)

Igor: Och var är Modo? Nåt håller på att på juniorsidan i vår kära klubb kanske

Bright:

Tror nog inte det är ngn risk att man ser Karjalainen som ersättare
för Mårtensson exklusivt. Tycker att det är en ren bonus att vi fått honom, till en förmodat billig penning dessutom....

micke: Nå´n gång nämnde du om namn som Zdened Nedved och Peter Schaefer - hört nå´t mer om dom ryktes- eller faktavägen?

« · 109376 · »