1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 750741 inlägg · 7967 ämnen
« · 114012 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Kösa och Lill-Nyllet
Med dessa två värvningar så ser det ut som att det ska finnas finanser kvar för att värva en bra back. Det behövs.

Nu är vi mindre skadekänsliga och har en större bredd på truppen.

Sv: Värvningar
brynäs verkar stor satsa den här säsongen
fan va tråkigt

Sv: Tabell och annat...
Tor Karlström: Måste nog komentera din plac av Modo,som du överskattat rejält tycker jag,men vi får se!här följer i allafall min tabell! kanske för bra plac för Brynäs med tanke Med Soling mm,men jag hoppas på att K Karjalal ska bli måltjuv,varför inte med Molin och Janne som kedjekompisar,hoppas också att P Nylander ska bli en bra kämpe i laget med Brynäs Hjärta.M.V.H.Håkan
Min Tabell
1 Färjestad
2 HV71
3 Frölunda
4 Brynäs
5 Djurg
6 Södert
7 Linkö
8 Timrå
9 Luleå
10 Leksand
11 Malmö
12 Modo

65 Selander: Ett derby mellan Leksand-Brynäs i Globen är en given succe. Det är egentligen bara praktiska problem som är förhinder (säsongsbiljetter o annat), men även det borde gå att lösa.

Sv: Brynäs IF-Leksands IF
gordo: Kan det mkt väl varit. Var nästan helt omöjligt att höra vad speakern sade efter att han snott pucken av en back och satt 1-0 i spel 4-5 (killen var vaken som sagt!).
Har sett att det fortfarande finns några Lunkan förespråkare här på sidan, önskar de hade varit i Roplanhallen i onsdags...

Tor Karlström: Kan fortfarande inte köpa att folk är emot ett derby byte. Bägge lagen kommer att få ett sådant PR utbyte så att det vore straffbart att neka en match i Globen.

Jag är helt inne på att få se ett utflyttat derby i Globen, vissa är inte med på detta och menar på publiken i Gävle förlorar på detta, men hallå! vi fyller inte ens Gavlerinken men ev en Globenmatch det vill ingen missa!

Vem vill inte vara med att skriva historia!

Tor Karlström: Att Tavve överhuvudtaget är med i år beror bara på att Micke ska lotsas in i rollen som huvudtränare. Tanken är att Tavve skall kliva tillbaka ett steg och främst sköta träningarna medan Micke skall vara matchcoach. Om det i praktiken kommer att fungera lär vi snart få veta men hur som helst kommer Tavve inte att vara kvar som tränare - varken som huvudcoach eller som assisterande - mer än det här året.

Flytta ned Modo efter Linköping och DIF nedanför Brynäs och Luleå, plus att jag nog skulle byta plats på Timrå och Leksand, så är jag hyfsat nöjd med din tabell. Modo har inte en snöbolls chans i helvetet att ta sig till slutspel kommande säsong.

Nylander och Karjalainen. Om båda affärerna blir av, vilket det mesta talar för, är Brynäs trupp åter komplett efter att Tony Mårtensson flyttat till Anaheim och Jonas Soling blivit skadad.
- Får vi det här i hamn känns det bra, säger Anders Bäckström.

Herregud!! Snacka om nerköp...nä nu går jag och lägger mig...

Tor Karlström: har inget ont att säga om den tippningen , hoppas verkligen du får rätt :)

Måste sova nu , men snart så kommer en analys om målvakter , backarna och forwards och om våra chanser i serien .

M.V.H Tor!

Tabell och annat...
8 dagar kvar till Elitserieprimären så här kommer min tabell :

1.Västra Frölunda
2.Hv71
3.Färjestad
4.Djurgården
5.Modo
6.Brynäs!!!
7.Luleå
8.Södertälje
9.Linköping
10.Leksand
11.Timrå
12.Malmö

Kommentarer : topp 3 är ganska givet tycker jag . Frölunda , Hv71 och Färjestad är i en egen divsion . Förra säsongens Svenska Mästare och seriesegrare FBK är klart försvagade. Martin Gerber, Rickard Wallin och Mattias Johansson är tre tunga spelarförluster .
Sinuhe Wallinheimo från Oberhausen har inte samma kaliber som Gerber . Så de blir tredje plats för FBK . Hv71 har förstärkt laget med bland annat Jani Hassinen från Tappara som blir en förstärkning . Slovakien Rastislav Pavilkowsky är den ända spelaren av klass som lämmnat HV . HV71 gör en stabil säsong .
Frölunda har lyft sig ytterligare och värat klass målvakten Fredrik Norrena från finska TPS . Norrena och Henrik Lundqvist är Elitseriens bästa målvaktspar . Inte mycket att orda om Frölunda blir etta .

Kommentarer : Djurgården gjorde en om man ska snäll en halvtaskig säsong förra året och har med Nygammle tränare Nicklas Wikegård lyfts sig . Men målvaktsfrågan är ett stort frågetecken så om Joaquin Gage och Björn Bjurling floppar så kan DIF hammna så långt ner som på 7 plats tror jag .
Modo har tappat Rickard Linter , Lars Jansson , Per Hållberg , Mikael Wahlberg , Mattias Weinhandl och Tobias Lundström att tappa dom sex är en klar försvagning . Men Jim Brithen och Pirro Alexandersson är två herrar som lyckas med kollektivet och därför blir överaskade 5 i tabellen . Brynäs som är mitt favoritlag , jag tror på en plats mellan 6-10 plats och är optimistiskt och tippar en sjätte placering . Men målvakter Jamie Ram och Johan Asplund är stora frågetecken .

Kommentarer : Ulf Tavoola är en trygg norrbottning som lotsar Luleå till 7 plats , men efter de här säsongen måste man bytta tränare . Daniel Henriksson , Petter Nilsson , Stefan"Skuggan"Nilsson och Jonas Rönnqvist blir nyckelspelare . Jontahan Hedström är den ända förluster av klass .
Men Linus Fagemo och Michael Johansson är bra förstärkningar .
Södertälje blir 8 och Rolf Wanhainnen blir nyckel till en framgångsrik säsong . Kristian Gahn är en bra förstärkning . "kringlorna" har hockeykultur de är en styrka .
Linköping blir "bara" nia i tabellen . Men LHC styrelsen är krävande och sparkar Mats Weinderstål i januari månad när LHC ligger tia . LHC blir den stora floppen . Man saknar en första center av klass de är ett av problem , ett annat är förväntningar som är stora som gör att man misslyckas tyvärr .

Kommentarer : Leksand blir tia tackvare sin hockeykultur och att Christer Olsson blir en bra förstärkning bland backarna .
Men till nästa säsong måste man nog satsa rejällt om man ska nå högre upp .
Timrå blir 11:a på grund av avsaknaden av en röd tråd i värvningspolitiken . Man verkar ta det som blir över på spelar marknaden . Kenta Johansson och Anders Eldebrink är också för orutinerade som tränare . Henrik Zetterberg kommer att saknas en ytterligare anledning till en bottenplats .
Malmö blir den andra floppen i serien , Percy Nilssons bygge rasar ihop fullständigt och Per Bäckman och Gunnar Johansson sparkas i februari . Den enkla sanningen är att Malmö har ett för dåligt lag .
Percy är inte kompitent nog att styra en elitserieklubb- han är företagsledare. Om MIF ska göra en bra säsong måste Anderas Hadelöv spela på topp

Att man ska flytta ett derby mellan Brynäs och Leksand till Globen de är jag imot .

OBS! OBS! OBS! Enligt Arbeterbladets nätupplaga är Kyösti Karjalainen och Peter Nylander nära ett kontrakt med Brynäs .
För mer information se länktips.

M.V.H Tor!

Nån som vet nåt hett nyförvärvstips??
nÅN SOM VET NÅN SOM bif HAR KONTAKT MED ELLER?

Huss:
Vad som helst utom Peter Nylander så är jag tacksam...
För Mårtensson utbildningsersättning bör det kunna bli en skaplig ersättare!
Nylander, nej tack (ok, storebror då i så fall)!
Try-out för Karjalainen så lär det synas rätt snabbt vad han kan göra.

Det var inte Stefan Gråhns från SSK J20 då?
Enligt Botkyrkas hemsida har han nr 14 i år.
Född -82, dryga 180 cm, dryga åttio pannor.
Gjorde 43 poäng (12+31) på 35 matcher i Superelit 2001-2002. Låter som om det kan vara samma kille?

Världsklass: Det var en annan finne. Tuomo Ruutu, en talang (-83:a) som skrev på för HIFK till nästa säsong. Han är dessutom center.

Försäkringsbolaget betalar 90% av Solings lön från den 90:e sjukdagen. Så det uppväger inte på långa vägar Solings lön ekonomiskt.

Kahn: Var det inte Ruuttu som Esko såg som sin drömspelare. Tror det stog så i GD för ca en vecka sen.

Solings lön går ju på försäkring om han blir långtidsskadad så pengar har man.

ruppe: Näe, men man kan ju hoppas.

Gizaro: Jag kommer för att se Frölunda vinna... :)

Jo, kom till scandinavium 1 oktober för att se fröludna vinna över Brynäs ;)

schaefer e det nån som tigrarna är i kontakt med eller ?

VÄRVA DAVYDOV TILLBAKA!!! VART SPELAR HAN NU FÖRRESTEN?

BRYNÄS - FRÖLUNDA
TYCKER ATT ALLA SOM KAJ SKALL KOMMA PÅ FRÖLUNDA - BRYNÄS I SCANDINAVIUM DEN 1:A OKTOBER. DE E ALLTID MYCKE BRYNÄSARE PÅ DE MATCHERNA, SÅ HÅLL PÅ TRADITIONERNA!!!

aphac: Vet inte om man kan kalla det naturlig vf. I BAM-kedjan spelar ju Anger vf och Bacon är hf, trots deras klubbfattningar. Det har ju fungerat rätt OK hittills.

Kahn: Trångsynt eller inte? Vi borde ha fler rightskyttar överhuvudtaget i BIF.Bara Berqvist är en naturlig vf idag.

Nyhet om Schaefer

www.faceoff.com/europe/finland/news/story.html?f=/news/20020912/1462909.html

"Schaefer played in Finland last year and may well return to Europe"

KentaK: Njae, större under har väl skett. TPS kan inte betala helt överjävliga löner ändå gick han dit. Med ett artistkontrakt och ett ordentligt grävande i plånboken skulle det inte vara en omöjligthet...

Kahn: Man kan väl drömma :)

micke: Man kan lätt se på eurohockey.net:s sökmotor varför Schaefer antogs vara en av dom stora i NHLs framtid när han kom till Vancouver
Sista året i WHL i Brandon Wheat Kings gjorde han 49 mål och 74 assist på 61 matcher..

En spelare som så sent som säsongen 00/01 gjorde 36 poäng i NHL är väl ändå lite för bra för oss!?
Skulle tro att det vi sysslar med nu kallas för önsketänkande, men de är alltid lika underhållande.. =)

KentaK: Jag trodde han kom i lönetvist med Vancouver förra säsongen och det var därför han stack till TPS. För inte borde han ha allt för stora problem att slå sig in i en NHL-trupp?

Natten:
Brian Burke och Glen Sather håller på och förhandlar om ett spelarpaket där Vancouver skickar rättigheterna för Shaefer och Jarkko Ruuttu till Rangers för ett antal Rangersspelare. Allt enligt NY Post. Glöm honom. Alldeles för dyr, till och med för utländskt proffs.

"Molle" och Larsson måste inte ha en rightskytt vid sin sida för att lyckas. Trångsynt tänkande.

Natten och Micke:
Visst vore det helt otroligt att få en sån spelare, han ansågs ju vara en av NHLs största talanger när han kom till Vancouver! Men Sedinarna mfl har ju petat honom nu.. Det vore absolut något att satsa på, frågan är väl hur han går ihop med Jan och Ove.. Men det är ju egentligen ett angenämt problem om vi skulle få hit honom!!

Natten: Peter Schaefer 25år, 180cm, 88kg, vänsterskytt

Natten: Det vore kanon. Lustigt, satt och tänkte på just Schaefer i förmiddags och vilken underbar värvning det skulle vara. 75 poäng på 178 NHL-matcher, 31 pinnar i SM-Liiga på 33 matcher. Har du en länk till nyheten om Schaefer?

KentaK: Peter Schaefer (som micke förslagit tidigare) får inget kontrakt med Vancouver han spelade 33 matcher förra säsongen i finland och gjorde 16 mål...kanske vore nått.

Kahn: Jo du är minnsann en sann förespråkare för "Lunkan".. E ni släkt? =)

Annars håller jag med aphac, för att ha två slagkraftiga kedjor så måste vi skaffa en målskytt med klubban till höger om sig.. Man kan inte bara strunta i att ersätta en sån spelare som Soling!

Men visst, backsidan skulle kunna behöva förstärkning.. men det kunde du väl ha börjat tjata om tidigare? Det är ju snart bara en vecka kvar..

Kahn: Utan Soling så kan man väl inte prioritera att skaffa en back som kostar en massa pengar. Varken Kyrö,Nylander eller Kösa är nått att ha med Larsson/Molin. Satsa pengar på en etablerad rightskytt som vet var målet finns eller som kan bana väg för Molin.När NHL-klubbarna har haft sina trainingcamps så kanske det finns nått att hugga tag i.Håller med om att Pekkala är lite väl stabbig, fram för Adam med tanke på framtiden!!!

KentaK: Många här på forumet skriver om att nu så måste man värva en riktigt bra spelare som ersättare för Soling. En riktigt bra spelare kostar mellan 150´ och 250´ / månad. Ett intervall som jag tror det är möjligt att få Erikssons signatur för. Istället för att ta en utländsk forward för dessa summor så vill jag ha en back. En svensk back. En riktigt bra back.

Värvningen av de andra forwardarna som jag föreslog är för att öka bredden i truppen och få bättre konkurrens. Dessutom så skulle vi bli betydligt mindre känsliga för skador som ju verkar komma att ligga på samma otrevliga nivå som förra året. "Lunkan" är min ersättare för Soling.

Pekkala är usel enligt min personliga åsikt, bara aningen bättre än den otrolige Custemo.

gordo: ja du, Gordo. Bergqvist med Molin/Larsson har även i mina ögon sett ut som en bra lösning. In med Kösa där och vi har förutom "bolibompa" kedjan även en "PRO" kedja.

No 14 i T/B hette Blom, Stefan. Bra speluppfattning och grymma handleder även i pressade situationer. Hyfsat stor också.

mike66:
Porsche...jag?? jag är den jävla fåååård token som finns..
och jag kan skvalla att mitt intresse för fååård är ditt fel... din ford sierra som var såååå snygg fick mig att börja att köpa skiten...
och en glas lirare har jag aldrig varit..men jag känner igen att du har problem med dina knän?? har du blivit porsche ägare nyligen eller??..(puss)

65an..jag ska hälsa den "gamle"

gud: Snacka skit om honom när det finns så många andra att snacka skit om *asg*

Om du träffar han igen eller har ngn kontakt med han så hälsa från Selander på Containerterminalen.

Världen är bra liten!

Ang vad klacken skrek, så var det inte mycket man hörde precis som nu *ler* ni måste ju hålla med om att ni har tappat mycket från premiär säsongen då ni var outstanding. Å andra sidan vi har ingen klack *asg*

gud:
Stör inte Selander nu han är uppe bland nostalgimolnen;) Och visst känner jag också Pajen men nånn riktig polare blev det aldrig.

Snacka skit? Han var ju en glaslirare och såna brukar åka Porsche. Vart har du din Porsche förresten?

mike66 o 65 Selander....
Pajen är en av mina polare..och snacka inte skit
om honom..;0)

65 Selander...
då måste du varit med på den tiden vi i klacken skrek som några små grisar att Pajen skulle in på isen..Lage Edin hade stoppat lilla Pajen på bänken och vi skrek som f#n att han skulle in... och in åkte den f#n och avgjorde matchen..GUD vad vi njöt..men frågan idag är om han har sålt sin porsche??

mike66: Tackar för länken skall genast kasta mig över siten, såg något om Anekdoter.

65 Selander:
Timrå IK - en klassiker sidan 256;) Förresten så hittar du en hel del intressant på den här adressen. Den som söker skola finna.

mike66: Tackar för infot, det kan vara jag som har fel också men jag är ganska säker på att när jag kom till S-Vall -84/85 så hade han spelat ett JVM. Var hittar du infot någonstans?

65 Selander:
Jorå nog känner man till en gammal 66:a när man själv har spelat hockey också. Pajen är förresten uppväxt härute eller närmare bestämt bodde han på en plats som kallas för Klockarberget (Njurunda) Samma ställe där Z:a är uppväxt. Fast Pajen spelade aldrig hockey härute i det södra medelpadska distriktet utan var Timrå trogen från begynnelsen.

Kollar lite fakta på honom nu men kan inte hitta att han spelat några JVM. Däremot så har han 7 Y-juniorkamper och 8 J. Men det kan väl hända att jag har fel angående detta. Han spelade iaf sin sista säsong i Heffners/Ortviken div II norra B 1990/91. Han hade också 6 säsonger i Timrå IK bakom sig då, 122 matcher, 40 mål, 42 pass och 52 utv/min.

Har för mig att han fick nått problem med sin axel och fick lägga rören på hyllan alldeles för tidigt i sin karrär. Eller han hade väl problem under hela sin hockeykarriär med skador av vad jag kan komma ihåg. En riktig "glaslirare" alltså som vi brukar kalla dom för härute i Nolbylandet.

mike66: Jodå har tillbringat tre år på järnvägen varav minst ett år med Anders "Pajen" Lindström om jag inte har helt fel så var han anfallare med två eller tre JVM i kroppen så man satt och frös arslet i sig i ladan, fast man fick ju gratis biljetter.

Sv: Ni har ingen klack!
Samen: Jo men ändå, jag säger som Bissett: Hellre mållös än laglös!

65 Selander:
Är väl rädd för att det blir så;( Hur ska man lyckas tvinga i sig saltsyra dårå?

Nacksta, du har visst varit i Klyktattarland ser jag;) inte hör!

Samen:
westerlind har nog bara haft lite otur. Säkert några busungar från Gävle som ville driva med sittplatspubliken. Pojken/arna kanske trodde att dom kommit till kyrkan på nått bröllop, därav risgrynen. Lätt att bli lurad när klappa händerna strömmar ut ur högtalarna.

Här kommer också ett visdomens ord:
"Att sitta på Hockey är som att stå och skita, det blir liksom inget tryck"

westerlind: Fan det var ju nästan ett roligt svar:)

« · 114012 · »