1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 753474 inlägg · 7967 ämnen
« · 2460976 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Bulten: "Helt rätt prioreterat. En förstemålvakt behövs in NU"

Håller med! Örebro tog klivet förbi Brynäs i det ögonblick man värvade Enroth. Det kostade - men det smakade också!

{8399}: ”Såg du Eklind och Olesen som offensiv spets innan säsongen? Då förstår jag att du är besviken.”

Olesen 12 mål. Påstår jag är riktigt bra i ett bottenlag. I ett bra lag hade han varit högsta SHL-klass.

#33: Det var innan SHL gick upp ett par nivå som denna säsong.

Bratwursten : JA tittar på att ta in en till back. Toppforward kan vi nog glömma

{8399}: De stod för 30 och 53 poäng i allsvenskan innan de kom till oss så jag tror att man hoppades på en viss produktion från dem när man värvade dem.
Må mys

#33: Såg du Eklind och Olesen som offensiv spets innan säsongen? Då förstår jag att du är besviken.

dabif: Nja skulle säga att det oftare är våra forwards som inte tar det defensiva ansvaret. Det är i stort sätt ändå inte våra backar som den senaste tiden gjort majoriteten av målen heller.

Jockster : Jag trodde ärligt talat att vi hade tillräcklig spets framåt när säsongen började men de har tyvärr inte levererat i tillräckligt utsträckning. Rödin, Dima, Palve, Eklind, Olesen, kanske Kinvall, (finns säker fler) det verkar knyta sig hela tiden, puckjäveln går inte in.
Sedan har andra levererat över förväntat, Sklenicka och Johannesson främst kanske. Det borde finnas ett ”sparkapital” i målproduktionen bland våra forwards men nu är det bara 12 matcher kvar och vi sitter i ångesthålet … igen. Igår hade vi många chanser att avgöra matchen, både vid 2-1 och 2-2 men .. nä, istället skitmål bakåt när vi tappar markeringen och slarvar med bytena. Blomman tycker jag dock är en fantastisk injektion och jag hoppas verkligen att vi löser det till slut.
Står vår nya målis mellan stolparna i morgon tro, eller är det för tidigt?

mattias - 74:

Du har rätt vi har haft ett dåligt försvar och igår satt en av backarna kvar på avbytarbänken, märkte inte att backkollegan åkt ut på isen..

Rolle Stoltz
"Gå ihop skrek han och Lasse Björn även om en av dem var utvisad"

Angående nya värvningen nu då, kan det inte vara så att bägge målisarna eller den ena går med skadekänning?

För i övrigt tycker jag att det är en supervärvning. Förstår inte att det alltid ska klagas på allt....

Lunkan: Klart att det är en bra värvning. Inte det som det handlar om.

Jockster : Verkar vara många som tycker det här är en märklig värvning av Alcén, ofattbart! Det är ju bara att titta på statsen och meriterna så ser man att det är en av, om inte den bästa målvakten i Europa nu.

Sen var det visst någon som tycker Veven är bättre… Jag vet inte vad man ska säga mer än att man inte har någon koll alls då. Då kan det vara bättre att vara tyst..

Sen dom som skriker efter spetsforward.. Känns det som att målskyttet är Brynäs stora problem den här säsongen?? Vad ser ni för matcher egentligen? Problemet har ju varit defensiven och antalet insläppta mål och det börjar med en lugn och trygg målvakt längst bak.

Det ser vi ju nu efter nyår när Limpan har höjt sin nivå. Men om han går sönder så? Ska vi slänga in en halvskadad Karhunen eller ”världsmålvakten” Håkansson som är 2:a i HA??

Vissa har gjort det till en sport att gnälla på allt och alla här inne, det är sen gammalt. Men när man t.o.m. gnäller på en sådan här värvning, då börjar man fan undra hur det står till med hockeykunskaperna… Pinsamt…

Bratwursten : vad tycker A. Lindbäck om detta? Blir han båsöppnare pä heltid?

Spajderman: Jag tror de flesta bara känner oro för Honkens Padel.

"Hur i H*****e kan folk säga att det här inte är en bra värvning??? En del borde ha skrivförbud när man uttrycker sig utan kunskap."

Bratwursten :
Vill inte säga märklig, snarare oväntad!
Men det kanske finns en bakomliggande tanke här om ett längre kontrakt senare under våren?
Hade nog förväntat mig lite mera spets men än är det kanske inte för sent!

ellis:

Rent spelmässigt bore ni satsa på försvarsspelet då ni släppt in mest mål i serien, får ni ett stabilt försvarsspel blir målvakterna såklart också bättre.

Logik från soffcoachen i Dalarna ;)

Jockster : Märlig värvning Lindbäck har ju precis börjat komma igång. Finns andra lagdelar med större behov av förstärkning ( en vass målskytt ) eller en vass defensiv back.

JawKee: Efter jul är det ju inte målvakt sidan som brister. Våra backar är nog lite för offensiva med tanke på hur många frilägen och 2-1 lägen dom släpper till.
Mer spets så backar kan göra det dom ska istället. Nu är det ju backar som driver vår offensiv.

Blipp62: Kort och gott tycker Lindbäck att det är en fin förstärkning samtidigt som han tycker det är tråkigt att behöva se Karhunen lämna.

Någon som kan sammanfatta vad Limpan tycker om Jussi?

{8399}: Tvivlar på det när Tex är tillbaka och guden duger mycket väl som första/andra.

Lemp: Karhunen lär hamna i Modo.

{10065}: 50 % är ju en vedertagen Brynässiffra, så, ja.

Ryktas att Alcen fick nej av Almtuna när han (på Bultens rekommendation) ville värva deras andremålvakt. Almtuna sa nej och Alcen fick tyvärr nöja sig med den betydligt sämre och mindre rutinerade/meriterade finske OS- och VM-målvakten
Olkinuora. Voine, voine….😱😱

Lemp: vart har du hört det?

Hedberg ryktas till Djurgården. Om man lyckas bli av med kontraktet samt Karhunens kontrakt borde det finnas förutsättningar för att göra en hyfsad värvning, men gissar att man sparar dom pengarna till nästa säsong förutsatt att avståndet till botten inte minskar ytterligare.

Jockster : Nä bara en blind höna kan säga att de konkurrerade på lika villkor. Hoppas nu bara att smekmånaden för Lindbäck är över och att bästa målvakt får stå (Olkinuora)

{7981}:
Han fick starta 5 matcher och hade precis som AL inte bra siffror alls.
Skillnaden var att AL fick fortsätta att starta matcher oavsett hur dålig hann var. Alla minns matchen när han ensam i princip slängde in 3 mål i egen bur mot Leksand borta eller Skellefteå borta när han gav bort 2 mål men ändå fick han starta match efter match.
Så nej! VV fick absolut inte chansen att konkurrera på lika villkor.

Brynäsgubbe: han ska han väl få ett halvår på sig innan han anpassat sig till stor rink? Eller det gällde kanske bara Lindbäck?
Väldigt välkomnat tillskot även att den senaste statsen Grand Rapids inte imponerar.

KulaShaker: Känns ju spontant inte som att han är en klassisk ”andra-keeper”? Hur ska man fördela matcherna på Lindbäck & Jussi? Varannan match?

Uppladdat:

500x0-16605746-c65e-43b9-abd1-becc24da3006.jpeg

Pryynäs🤘👌🖤💛❤️

Spännande värvning. Men ingen målvakt är bra bakom ett dåligt lag.

0.868 i bottenlaget Grand Rapids. 3.75 mål per match.

Hoppas ingen förväntar sig en frälsare.

Här är bilden
Uppladdat:

500x0-923877a4-1ea5-4725-a0c3-f9ec5fd18816.jpeg

Lägger den här bara, glömde lägga till bild. Den kommer i mitt nästa inlägg

Honken72: Ja i värsta fall.

{8399}: Den här värvningen kan vara det som gör skillnad mellan HA o SHL.
Bra jobbat!

Bulten: håller med, vi måste bygga bakifrån.

ellis: Helt rätt prioreterat. En förstemålvakt behövs in NU.

{7981}: Typ som Västervik

Peja: om man anser Tomi inte hålla måttet och alla poäng är så viktiga och om man råkar hans i kval vill man ha målis som gör det bra. Om man har två så borde chansen öka att en är i bra form. Sedan skador.
Som Nisse Ekman skrev så är målvakten den enskilt viktigaste spelaren. Säg att han gått till HV och han storspelar och vi hamnat i kval. Alt han gick till Malmö och vi hamnar i kval och han är den avgörande faktorn.
När han dök upp så tror jag man inte vågar chansa med Limpan.

{7981}: Vetetusan om det är så värt att fortsätta älta VV, men jag kan ändå tycka att man inte gav honom många chanser om man har i åtanke att han var bra förra säsongen och att Lindbäck var ungefär lika dålig under säsongsinledningen.

Nu handlar allt om att stanna i SHL, som vanligt har säsongen utvecklat sig på det viset, och chanserna att göra det ökar med den nya finländaren. Det kanske inte är en radikal ökning, eftersom HV förmodligen inte kommer göra en så excetionellt bra säsongsavslutning att de tar ikapp, men alla procents ökad chans är välkomna. Hängslen och livrem.

Till nästa säsong kommer nog Brynäs åter igen satsa på två etablerade och dyra målvakter, eftersom Lindbäck sitter på kontrakt och man knappast kommer att våga komplettera honom med en oprövad grabb. Hoppas på Jonas Johansson men om finländaren presterar bra vore det givetvis intressant att behålla honom, även om han säkert är dyr.

ellis:
Behovet ställs mot det ekonomiska läget. Vi riskminimerar och haltar vidare mot 23/24?

Jockster : nu har Limpan på slutet spelat upp sig. Men säg att han går sönder, vad göra då?
Att VV inte fick chansen är bara skitsnack om man tittar på hur statistiken och resultaten fram till att han ville lämna så säger det något annat!

Zzz: Det ska bli intressant att se hur många matcher den nya målvakten kommer att stå. 12 matcher kvar, i princip inga riktiga träningar mellan matcherna, noll utrymme för en anpassningsperiod. Om han skulle stå 50% av de återstående matcherna, så vore det mycket, men trots allt bara 6 matcher. Det är en aningen märklig värvning men det finns nog skadeproblematik som spökar i bakgrunden på Karhunen och kanske även Lindbäck. Det skulle göra värvningen mer begriplig.

ellis: Man behöver stabilitet i defensiven. Framåt gör vi tillräckligt med mål, vil ligger väl sexa-sjua i serien där. Vi gör fler mål än både HV och MIF, men släpper också in betydligt fler än våra eventuella motståndare i ett kval.

Så vad ska prioriteras tycker du?

Peja: Aha, ok. Du har iofs rätt i det. Men det verkar som att Kapanens inställning är att Rautio får härda ut. Men jag vet inte 100%

jag tänkte mer på nästa säsong där Timrå har Jacob J på kontrakt, och allt talar för att Tim Juel är klar.

{8399}:
Måste säga att JA värvningsstrategi är minst oförutsägbar....
Först värvas 2 grymma keeprar, den ena läcker som ett såll, den andra får knappt chansen och väljer att dra till en annan liga.
Cirkusen fortsätter men när den kvarvarande målvakten skärper till sig och snäppar upp sitt spel så värvas det in ytterligare en bra målvakt?
Samtidigt som målskyttet klickar ordentligt och det verkligen behövs spets framåt.

Med det sagt så har Brynäs värvat en grym målis, inget snack om saken så all heder till dem!

Spajderman: Problemet är väl hur man prioriterar resurser och inte spelaren i sig. Vi har en prognos på minus 8 mille. Vi har en väldigt tunn forwardssida. Har vi då råd med lyxen att ha två så bra (och rimligen dyra) målvakter?

Jag förutsätter att nya finnen är den som ska stå med tanke på meriter och hur bra vissa skriver att han är. Då har vi en dyr Lindbäck med två är kvar på kontakt som man talat om att man inte riktigt litar på, trots att han spelat upp sig ordentligt efter jul. Det troliga är väl att finnen går vidare efter säsongen, kvar står vi med SHLs dyraste andra målvakt.

« · 2460976 · »