1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 757961 inlägg · 7967 ämnen
« · 2476861 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Simmalugnt: Ja så är det alltid, men frågan är intressant oavsett.

Blå grottan: Tycker att den svenska modellen ska värnas. Vad är poängen för lag i lägre divisioner om det inte finns möjlighet för uppflyttning. Och dom som tycker annorlunda borde ställa sig frågan om vad man skulle tycka om Brynäs åkte ur den här säsongen. Ska man fortfarande stänga ligan? Gissar då att svaret blir annorlunda..

Däremot kan man diskutera hur kvalet nedåt ska se ut och jag anser att systemet har blivit sämre. Min uppfattning är att det tidigare systemet där de två sista lagen spelade mot två lag från HA i en matchserie var bättre. Dom som argumenterade emot menade att de ekonomiska skillnaderna gjorde det orättvist, men flertalet lag från HA vann ändå, så frågan är hur orättvist det i slutändan var. Tycker man bör hitta ett annat system än idag i alla fall, där det blir lite för ångestladdat och alla är förlorare.

Blå grottan: Bra om ligan stängs för nedflyttning redan denna säsong!

Blå grottan: Konstigt att det alltid är bottenlagen som väcker frågan…

Bulten: Den här gamla debatten. Nu är den på tapeten igen alltså

Vad tycker ni i frågan?

mattias - 74: Det gäller ju nästa säsong.. Då är det annat

JawKee: Håller med om att disciplinen varit otroligt bra både mot Leksand och igår mot saik. Det blir en nyckel för att klara kontraktet om man fortsätter spela disciplinerat. Krismötet efter iko verkar ha gett effekt på den fronten.

JohnnyBotox: Ja verkligen, känns som det som fattas är att vi är lite mer varsam och slänger in en gubbe på mål så kommer det sitta. Spännande absolut. Larsson är ju duktig framför mål. Scott med, va? Eklind bör väl kunna vara det med.
Tycker ändå jag ser en uppsida med Dima nu, innan tycker jag att han var så noga med att finlira och lägga välkalkylerade skott, men igår så var det mer att han bara slängde in nån puck. Ett av målen var ju en pass liksom. Hoppas han fortsätter.
En annan uppsida är att vi varit mer disciplinerade de senaste matcherna, inte så många utvisningar och inte heller så många misstag gjorda.
Hoppas man fortsätter med andrakedjan. Så kan Björninen fortsätta jobba hårt och städa bort efter Palve och Rödin, men jag tror att Palve kommer att bli en bättre spelare på kant.

Bulten:

Undrar om det blir SHL eller allsvenskan för finnen

Marknaden är död eller hur var det 😇😎

JawKee: tycker att det har gett resultat de gånger man pressat in folk på kassen, oftast i de matcher där vi hamnat i stora underlägen och vänt. Förstår inte att det ska vara så svårt att spela så från början. Men finns väl en risk för spelvändningar då.

Ja vi får se imorgon, det blir riktigt spännande.

Kollade lite hur HV har presterat det senaste för att se om de har dopade siffror, men faktiskt inget som sticker ut. De är ganska average så de kommer nog att plocka sina poäng här och där. Att de plockat 12 poäng de senaste 7 matcherna är nog lite medstuds, mycket bättre målvaktsspel av Ortio i kombination med att de tidigare underpresterat. Så vi måste nog upp i nivå för att hålla dem bakom oss.

Dock, vi har fem av sju hemmamatcher.
HV har tre av sju hemmamatcher.

JawKee: Vi snurrar till förbannelse och skjuter oftast från ofarliga lägen. De som har fart och teknik måste gå mer på mål. Det är som att man är rädd för man ska tappa pucken. I den delen av banan är det dock inte hela världen. Bättre att tappa den där än 2 meter framför eget mål som vi har en ovana att göra.

JohnnyBotox: Jag tror att en nyckel blir att vi faktiskt har tålamod och är varsam med pucken. Blir det så att man börjar skjuta på mål bara för att skjuta på mål så kan det bli tufft för oss. Men spelar vi som vi har gjort dom två senaste matcherna så tar vi den, förutsatt att Olki gör minst en godkänd match.
Ser gärna att vi går in på kassen lite hårdare och skymmer, och gärna ett till i närheten av mål som är redo retur.
Skott från blå, men även där är det viktigt att vara varsam med pucken och inte skjuta på täckande spelare

{8399}: Skulle man samla alla statistik från alla hockeymatcher som spelats så skulle den visa att målprocenten är ~10% och räddningsprocenten då 90%. Allt som sticker ut från det är temporärt och kommer på sikt att röra sig mot 10% och 90%.

Det kan ju bli så ibland i några matcher, säkerligen lite på grund av vårt läge i tabellen och, hör och häpna, otur. Det är ju därför jag tror att det kan bli en ketchupeffekt när det väl släpper, och det vore väl passande om det blir imorgon så att vi kan bättra på målskillnaden lite :)

Å andra sidan, som många påtalat, efter en insats som igår där det omöjliga blir möjligt, så brukar det bli magplask matchen efter. Men håller tummarna för att de är ödmjuka och kan hantera vinsten på bästa sätt.

Tror och hoppas att Olkinuoras två senaste matcher har gett honom och laget lite självförtroende. Tycker även att försvaret varit betydligt bättre förutom enstaka grodor.

willyyoung : kan vara värt ett försök.

Dima och Palve måste vakna, även fast det är
åt helvetet för sent…

munkas: Varför jobbet i så fall är tacksamt förstår jag inte, varför skulle låga krav och dåliga resultat vara tacksamma?
Min erfarenhet är att det är när man är bra på sitt jobb och man utför det med bravur som man trivs och mår bra.
Krav är ingenting negativt utan någonting sunt, med det inte sagt att jag tror på det du skriver att kraven när det gäller Oves arbetsinsatser är låga.

{8399}: Ove verkar ha ett ganska tacksamt jobb i dessa dagar. Juniorerna har väl aldrig varit sämre och de etablerade spelarna som signar för Brynäs blir oftast sämre från dag 1 i klubben.
Kraven är nog näst intill obefintliga för hans jobb.
Nice! 👍

Bulten: Jag vet inte om jag missuppfattat vad en spelarutvecklare gör men borde inte Ove kunna slipa till diamanter som till exempel Timashow och Palve så att de billig lite effektivare i sitt spel? Eller jobbar en spelarutvecklare enbart mot juniorspelare?

mk: Var det inte något snack om att dima är klar för Växjö nästa säsong?

JohnnyBotox: Jag förstår, kom igen och jag hoppas och tror också på vinst, jag blev mest häpen över att det ser så illa ut. Att vi behöver tre gånger så många skott för att göra mål är ju skrämmande även om det bara gäller ett fåtal matcher.

Ser vi till gårdagens match för Brynäs så såg det ju faktiskt rejält illa ut rent anfallsmässigt och de två mål vi fick var ju inte frukten av ett effektivt anfallsspel utan snarare två gåvor från hockeygudarna.
Till vår fördel talar kanske vår nye burväktare och hoppet står nog mer till att han spikar igen än att vårt anfallsspel plötsligt blir effektivt.

Malken: Typiskt säljsnack. Han håller väl på att förhandla om nytt kontrakt😉😉

Undrar om han är het på marknaden, eller om det bara är JA som är intresserad. Därav kanske ett sent uppvaknande om hur spelet ska spelas..

Jag är oerhört kluven om Dima nästa år..

{8399}: Mmm, jo, det är exakt det jag menar... Kul att förlora, hoppas att vi kan sjunka igenom seriesystemet ett par nivåer kommande år.

Är det så låg intensitet på forumet att du känner att du behöver fultolka för att något ska hända? :)

Citerar mig själv: "Det är inte riktigt hållbart i längden, vi kommer på sikt att få högre utdelning och Malmö mindre. Hoppas redan på torsdag."

Med andra ord (så att till och med du kanske förstår), Malmös siffror är något dopade och på sikt så kommer de inte att kunna hålla (vilket säsongens helhet visar). Förhoppningen är att Malmös dopade siffror kombinerat med Olkinuoras stigande form kan hålla nere Malmös målsiffror imorgon, samtidigt som att våra siffror är dopade åt andra hållet. Det bör bli fler mål på våra skott samtidigt som att Malmös målvakter inte visat någon storform de senaste matcherna.

Ska jag försöka förtydliga mer än så?

Malken: Hade han bara vågat gå mer på mål så hade han varit i absoluta toppen bland målskyttar i SHL. Alldeles för omständig och kör rund i cirklar vilket ofta slutar i alibiskott. Han har både fart och teknik för att göra det bättre. Driv på mål!!!!!

Frågan är om Timashov 2.0 har lanserats. Det var roligt att höra CMore-intervjun med honom igår. Jag räknade inte men han sade "kämpa" cirka 32 gånger. Talang har han ju så det räcker och stärker han upp sin kampmoral blir han ju en väldigt bra hockeyspelare.

JohnnyBotox: Så skjuter Malmö 30 skott så behöver vi skjuta 90 bara för att få ett kryss och du tolkar det som positivt?

älgenn: "Hoppas att Olki får stå imorgon också."

Håller med! Även med en "påslagen" Lindbäck hade det varit förlust igår. Olkinuora var mästerlig igår med sin rörlighet i både djupled och sidled. Där hänger inte Lindbäck med. Även om Lindbäck höjt sig rejält sedan ett tag tillbaka är det ytterst få gånger han vunnit "målvaktsmatchen". Nu har Brynäs äntligen en målvakt som har goda chanser att göra det.

älgenn: Vore ju riktigt sjukt om han inte gjorde det

JohnnyBotox: Hoppas att Olki får stå imorgon också.

Skön vinst igår, oväntat, men välförtjänt sett till de två senaste insatserna.

Malmö har plockat några segrar det senaste, så vi får nog se upp.

Dock kollade jag lite statistik mellan lagen och skottstatistiken är intressant.
Brynäs har senaste 7 matcherna 3,61
Malmö har senaste 7 matcherna 11,73

Vi behöver alltså (just nu) skjuta tre gånger fler skott än Malmö för att göra mål!
Sett till hela säsongen har vi 7.73 och Malmö 8,04. Så vi har underpresterat och Malmö har överpresterat. Det är inte riktigt hållbart i längden, vi kommer på sikt att få högre utdelning och Malmö mindre. Hoppas redan på torsdag.

Malmö har släppt in många mål i de senaste matcherna, men också gjort många framåt.

Maxwell har mindre smickrande 81,05 i räddningsprocent och 4,51 i GAA sett till senaste 7.

Olkinuora har lite bättre siffror senaste 7, men framförallt de senaste 2 matcherna har han steppat upp 92,11% och 1,5 GAA.

willyyoung :
Eklind är nog varken framspelare eller målgörare men han lyckas använda tyngden till hans och vår fördel.
Vi skulle behöva fler som kan använda tyngden men kanske har bättre förutsättningar med puck.

Det som oroar mest mot Malmö är att sylvegård skulle reta gallan ur både Rödda o Dima och att vi kommer att fastna på tunga backar.

Rent generellt måste vi ut från sarg och mer spel på mål då vi anfaller.
Vårt PP igår var ju ett skämt - vi har det ju inte ens i ryggen att skapa yta för varandra i PP utan vi måste gröta i sarg.
Sen måste vi börja hitta vändningspelet och sluta passa bakåt så extremt mycket då vi vunnit puck i försvarszonen. Det är ofta vi tappar puck eller saknar någon att passa upp till och stället till det.

Sen angående målvaktsvärvningen.
Där kan jag fan inte klandra värvningen. Låt vara att han inte når högre nivå än limpan men vi har iaf låst upp att Malmö eller HV knep honom vid en ev kvalserie. Det är värt pengen om han så bara agerar båsöpppnare. Men - utifrån hur viktigt det är att ha en bra målvakt i målet (tydligt under säsongen) som levererar så var det en säkerhet att ha två bra på slutet av säsongen.
Det fråntar inte att Alcen totalmissat att få in spets i laget ff på forwardsidan.
Det är en konstig magkänsla att vi tvingas ha en spelare som knappt tog plats i j-landslaget för någon vecka sedan som spetsspelare pga avsaknad av bättre spelare. Inget ont om Strömgren, han överträffade mina förväntningar igår, men det är ett skämt att han får så mycket förtroende. Han är inte så bra än. Tyvärr kan Alcen se honom som spets nästa år då han summerar kostnaden i truppen pga detta (om nu både alcen och Brynäs är kvar då i nuvarande situation)

Iceman99: Kan det vara så att motståndaren inte tillät ngt skönspel 🤔

Härligt och nödvändigt med seger igår. Hoppas detta kan bli starten på en bättre form. Synd att vi pajat målskillnaden, 7 puckar mot IKO borde inte hänt. Hoppas Olki visar klass här nu framöver.

Oviss match mot Malmö, de verkar ha hittat något. En match vi bara inte får förlora.

BIF Kungen:
Dima-Larsson-Scott, Här skulle Dima "tvingas att jobba hårt"
Rödin-Björnen-Ljungkrantz, Här kan Ljungkrantz få lägena han behöver för att bli våran målskytt
Olesen-Ölund-Strömblad, En lite "roligare" spelare med Ölund än vad Eklind är.
Eklind-Blomqvist-Kvist, In och kriga kedja med lite mindre speltid än övriga kanske...Blomman kan ta extra byte i första,,,istället för Dima...
Palve som extra och kan få chansen under matchen om Dima inte funkar.

Tror att vi beöver krigare mer än primadonnor i detta läget...

Samma backpar och målvakt som igår!!

dabif:
Skellefteå har en tung offensiv också, det behöver tas med i beräkningen.

Stenis: Sett likadant ut de flesta gånger man tar ledningen, man backar hem och blir väldigt rädd för att förlora den ledningen.

Back: Ljungkrantz har näsa för mål. Behöver mer förtroende. Det är målskyttet som måste lossna om detta ska gå vägen. Vi kan göra jättebra matcher men gör vi inte fler än 1-2 mål kommer det inte bli många poäng.

Har Brynäs ändrat gameplan?
De har haft mycket tid i anfallszon senaste matcherna tycker jag.

Igår då man fick 0-1 så avtog pressen. Gick man ner på försvar eller blev vi överspelade? Ni som förstår strategi kan kanske förklara vad ni tror hände där och då?

Jag hoppas att turen vänt nu men en toppmatch brukar följas av mindre bra matcher. Jag vill inte att vi kvalar. Det är inte värt extra inkomster från kvalmatcherna om man riskerar att spela ut sig ur shl.

dabif: möjligt, men om han inte använder sin fysik (som du nämner) spelar det ingen roll.

Han verkar själv tycka att han har för dålig fysik för närkampsspel annars bör/borde han väl använda den kan man tycka? Tycker även att han brister i hem-jobbet, dålig fysik igen?

Så det kanske sitter mer i huvudet som du säger.

Korrekt, många som är klena i närkamperna i Brynäs tyvärr.

Mer Granström till folket😂💪💪

Back: Nu tror jag det har lossnat, det blir vår vår detta.

Bulten: ” Ljungkrantz - Larsson - Strömgren”?? Släng in Kvist också så har vi en riktigt vass förstakedja.

BIF Kungen: Egentligen har han inte klen fysik. Jag tror han väger 87Kg på sin c:a 178cm eller nåt sånt. Och det är inte smygfet kropp heller. Men han är nog kanske lite rädd för närkamper och inte går in med kraft. Tyvärr är han inte ensam om att vara dålig i närkamper. Osäker på om jag någonsin sett Palve i en närkamp, inte ens ett försök.

Guldtigern: Ingen skräll att han är bra direkt, en klassmålvakt.

Håller fast efter vad jag skrev efter Leksands matchen :-)
"Också mycket tryggare med Oikinuora än Lindbäck som är så mycket snabbare i sidled och "täckande". Får han ett par matcher till kommer han att spika igen. Kom ihåg var ni läste det först :-)!"

JawKee: tack! Fan jag gillar Robban asså. Han kan tycka att domslut osv är felaktiga men ändå så kan han erkänna när det andra laget är bra och även gratulerar motståndarlaget efter en förlust.

Farsang: Du får kolla hemmalagets hemsida. Alltid dom som lägger ut.
Metalman: Scott är sjuk

Har missat orsaken men varför spelar inte Scott

Lägger Shl inte ut presskonferenser längre eller?

Jugge: håller med, klen fysik.

Jo, jag har sett spelare med ännu sämre fys.., i Brynäs, för inte så länge sen….

BIF Kungen: Dima borde byta sport till innebandy för han är på väg att ramla så fort han närmar sig något som ser ut som en närkamp. Vet inte om jag sett en vekare spelare på elitnivå om jag ska vara ärlig.

BIF Kungen: Nä är det bara att spöa Malmö rejält på torsdag

« · 2476861 · »