1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742375 inlägg · 7967 ämnen
« · 2578634 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Huge: Jag kan köpa att Lindbäck inte ska få all skit för prestationen igår, det var många fler utöver honom som presterade svagt. Men det går ju lika gärna att vända på ditt resonemang. En bra och jämn målvakt sprider trygghet till sitt försvar och får dem att prestera bättre. Man kan till exempel låta motståndarna ta skott från dåliga vinklar för att man vet att målvakten kommer ta puckarna. En svajig och ojämn målvakt ger däremot en helt omvänd effekt, det ger en enorm osäkerhet om försvaret vet att målvakten kan släppa in vilka puckar som helst, när som helst.

Huge: En målvakt som släpper en dålig retur på ett vinkelskott från nästan förlängda mållinjen och därefter lämnar målet helt öppet kanske inte hjälper utespelarna särskilt bra heller...?

DoNaka: Klart det finns målvakter som är så pass bra att dom till stor del kan hålla nere siffrorna trots dålig hjälp av uteförsvaret.
Detta faktum är dock mer undantaget som bekräftar regeln: ett stabilt uteförsvar hjälper en målvakt mer än ett ojämnt och instabilt dito.
Och vårt försvarsspel överlag så här långt kan knappast betecknas som att ha varit stabilt och rejält, tvärtom.
Det såg vi tydliga exempel på vid både deras trea och fyra igår.
Hoppas jag formulerat mig tydligt nog nu så att du förstår vad jag vill säga.
Om du sen inte håller med utan tycker att en målvakts insats är oberoende av hur uteförsvaret agerar, så är det nåt jag inte kan göra så mkt åt.

Stefan R 63: Helt riktigt, ingen står över laget. Laget och lagets framgång är alltid det viktigaste.

Jugge: Hoppas ledningen är medvetna och tänker på detta. Annars kan det sluta illa. Tänk bara på förra säsongen. En bra och duktig målvakt är en förutsättning för ett stablit och tryggt spel för utespelarna. En skakig målvakt förstör även för de bästa utespelarna. Otroligt viktigt att alla kan lita på målvakten.

Asterix: Helt riktigt, för att vara 1:a målvakt i ett lag som har som uttalat mål att gå upp direkt har Lindbäcks nivå varit alldeles för låg. Det ser alla, inklusive han själv, förutom Huge då möjligtvis…

Han behöver prestera på en genomgående hög nivå i match efter match, om inte så får Alcén ut på målvaktsjakt. Sen får vi hoppas att Clara kan få ett genombrott och ta 1:a spaden likt Lindbom i DIF i fjol.

Enligt FBKs målvaktstränare så är ju Clara den största talang han sett.

Ove Myling: Bara man i Brynäs ser till att agera om inte försvarsspelet inte blir bättre. Ingen står över laget och målvakten är otroligt viktig. Antingen spelar Lindbäck upp sig eller så ska en ny toppmålvakt in. För mycket står på spel.

Ove Myling: Haha…

Huge: ”Nu kanske det här kommer som en total överraskning för dig, men det funkar nämligen så att ett bra målvaktsspel förutsätter att målvakten också får bra hjälp av sina medspelare på isen.”

Så din analys av säsongen hittills är alltså att Brynäs försvarsspel varit undermåligt och därför har Lindbäck släppt in en del puckar.

Som vanligt är det uppochnervända världen med dig. Om Lindbäck räddat det han skulle så hade Brynäs tagit full pott hittills. Lindbäck är den som torskat poäng, på egen hand, åt brynäs.

Farsang: Lovar att snart får man bara tackla axel mot axel. Helt sanslöst.

Blomgrens: Realistiskt sett kan Nybro och flera andra som bäst komma 8:a i tabellen.

Brynäs, Björklöven, Djurgården, AIK, Mora, Södertälje och Västerås är klart bättre i långa loppet.

Hur kan det vara 2 matcher avstängning när dem uttalar sig såhär om händelsen?
Uppladdat:

500x0-img5339.jpeg

lapad:
4-4 målet
limpan påbörjar sin sidledsförflyttning när pucken redan är på väg in i nät..
(kan bero på närsynthet, vilket ger nedsatt förmåga att följa spelet..längre upp i banan)
en annan målvakt hade "kanske" sett att pucken spelades från den ena sidan till den andra och därigenom inlett förflyttningen i sidled när passningen slogs

Tittar på Södertälje-Nybro, man ser verkligen att Nybro blir dominerade mot lite mer ”kvalificerat” motstånd. Tycker Nybro har haft ett relativt enkelt spelschema hittills och de kommer med all säkerhet droppa i tabellen.

Huge: Hur förklarar du då att Carey Price hade räddningsprocent på 90% säsongen 17-18 då Canadiens backar har runt -20 +/- i snitt? Dom hade alltså bra försvar ändå som gör att han kan ha runt 90%? Jahadu, läsförståelse säger du… eller kan det vara så att det är ditt sätt att formulera dig i skrift som är knackigt?

Stefan R 63: Odelius lånas ut till Djurgården resten av säsongen. 2 backar till och de blir livsfarliga.

DoNaka: se på DiF förra året en ung bra mv som tog dem ändå till final....

Retse: Som sagt, det är min åsikt. Det är ju hans jobb att vakta buren och att han lyckas rädda puckar är inget som han ska ha extra ordinär beröm för. Dessutom så hjälper inte heller då han gör samma idiot misstag match efter match. Hade han gjort sitt jobb till fullo hade vi vunnit matchen. Så är det för oss alla med en anställning.

Peja:
"Så som han spelar nu är inte tillräckligt bra."
All in Lindbäck. Den har vi sett förut.
Med gamla meriter skapas ingen ljus framtid.

lapad: Att Lindbäck är arrogant är ju bara ett onödigt påhopp. Just hans spel med klubba har väl ändå inte påverkat Brynäs insatser negativt den här säsongen utan snarare varit ett positivt inslag som i flera fall gjort att Brynäs kunna vända spelet snabbt och fortsatt hålla tryck framåt. Under första perioden igår tyckte jag dessutom han var Brynäs bäste spelare och den som kändes mest påslagen från start. Jag kan även jag ha åsikter om hans sidledsförflyttningar och att han hamnar ur position ibland. Men hade han inte spelat som han gjorde i början av matchen så hade Brynäs mycket väl fått jagat hela matchen istället.

SuneMangs: Övertygad om att alla vill att Lindbäck skall lyckas efter fjolårets debacle. Men just nu står han mest på gamla meriter och för att vi inte har något bättre alternativ. Det som kan bli farligt om det fortsätter så här är att utespelarna inte litar på honom längre och då är det kört.
Vore bra om Gälla ger Clara chansen ett par matcher nu.

Peja: Jag har inte sagt att han ska bänkas här och nu, men om det fortsätter med skral produktion kan det bli aktuellt. Han har ju idag 2 poäng på 4 matcher. Det är bara frustrerande när man vet att han kan så mycket mer.

Jag har också känslan av att han är byggd för slutspel och inte serielunk, men det borde ju inte förhindra en produktion bättre än den vi sett hittills. Minst 20 mål och ca 40 poäng tror jag han landar på när vi summerar grundserien.

Huge: Så med ditt argument, menar du att Lindbäck skulle ha 100% räddningsprocent om Brynäs försvarsspel skulle vara felfritt? Att enda sättet för en målvakt att vara grym på isen är att försvaret är helt ogenomträngligt? Vilket lag spelar så? Då kan ju vilken målvakt som helst stå i SHL med räddningsprocent på 98% om försvaret gör rätt i alla lägen?

SuneMangs: En spelare med hans CV bänkar man inte utan vidare. Det är ju dessutom uppenbart att han platsar i laget, trots halvdan form. Tror även att man kan bli lite lurad av hans kroppsspråk, påminner lite om Videll. Om man har tålamod med Miks tror jag han kommer landa på 15-20 mål i grundserien och vara en av lagets 3 bästa spelare i slutspelet. Tror han kommer växa i slutspelet.

SuneMangs: Det kommer inte hjälpa att peta Miks pga lojt kroppsspråk det är hans spelstil han är ingen fysisk spelare.Dock måste han få igång poängproduktionen annars kommer han att bli en dyr flopp.Tror inte vi kan förvänta oss så mycket mer av Miks hans senaste säsong var inte så imponerande förutom målet i mot Sverige.

Peja: Absolut, men samtidigt kan man inte tolerera att han åker runt lite lojt och inte sliter sitt hårdaste för att vinna hur länge som helst. Kan tänka mig att han är en av våra dyraste spelare också, så han ska göra skäl för den lönen också.

Bänkning en match eller två är knappast något som får en spelare att söka sig bort direkt. Det betyder väl snarare att vi förväntar oss mer av dig för vi vet att du har det i dig.

Tar man istället petningen på fel sätt så har man fel inställning från början kan jag tycka och har inget att göra i klubben. Alla här har sett Miks på försäsongen och vet vad han kan, det handlar bara om att få fram det. Men det kan lika gärna lossna i nästa match, vem vet?

Johan Larsson avstängd vilken fjollsport hockeyn har blivit 🤣

Peja: Håller med. Gäller att vara lite smooth med spelare som Miks. Vi får se hur det blir när Larsson är tillbaka.

SuneMangs: Tror man ska vara försiktig med att bänka en så meriterad spelare som Miks. Han har dessutom fått en konstig säsong där hela försäsongen spenderats på att spela ihop honom med Larsson för att därefter inte göra det i serien.

Davey85: Limpan beter sig stundtals som utespelare vilket ständigt sätter laget i skiten. Han ska hålla sig till sin roll och ge fan i bete sig på sitt arroganta vis. Det är coachernas ansvar nu att se till att Limpan skärper till sig.

Davey85: Någon sammanfattade mina känslor väldigt bra här nedan, på ett mycket briljant sätt (jag tror det var Erat): Jag har suttit länge i Lindbäck-båten nu, men den börjar ta in vatten.

Den känslan är svår att komma ifrån idag. Vi måste ha en förstemålis som kan stänga igen och vinna matcher när övriga laget inte är på tårna. Limpan framstår allt mer som en backup-målis för varje match som går.

Jag ger gärna Clara en match eller två nu för att försöka ta Lindbäcks plats. Eller åtminstone sätta press på honom.

Silfver: Hoppas han klarar av den bedömningen.

Davey85: Jag håller med. Frågan borde inte vara om Lindbäcks inledning är tillräckligt bra eller inte, frågan borde vara om man tror att han kommer att spela upp sig. Så som han spelar nu är inte tillräckligt bra.

Davey85: Det kommer bli ett jobbigt men nödvändigt beslut att ta för JA innan 15 feb.

Lunkan: Indrasis borde kunna bänkas en match eller två till förmån för Lindblom/Nordh/Ohlsson som alla presterat över förväntan. Kan bli ett uppvaknande för Miks att hans loja kroppsspråk och skrala produktion inte är gott nog för att spela i topp 6 för Brynäs.

Det var extra imponerande av Anton Ohlsson igår. Att vara så pass bra när han redan hade spelat en match med J20 mot AIK tidigare under dagen och sedan gå in och ändå hävda sig senare på kvällen med A-laget. Tror framtiden är ljus för honom och Nordh.

Nästan komiskt att det ens är en diskussion om Limpans nivå hittills. Det är icke godkänt helt enkelt, billiga mål i varje match nästan.

Visst, utespelarna går ner sig emellanåt, men han måste ju kunna hålla en acceptabel nivå oavsett.

Just nu känns det som att detta är Lindbäcks riktiga nivå, och det är jävligt oroväckande.

Huge: ” Vid trean går han ju ner i butterfly som alla målvakter gör vid sidledsförflyttningar när dom försöker täcka så mkt som möjligt vid ett skott från sidan.
En sidledsförflyttning i butterflyställning kräver ju per definition att han då måste glida på benskydden, vilket gör det svårt att lägga på en tvärnit för att få stopp så att man inte glider för långt och ur vinkel.”

Ja, det är svårt att inte glida för långt, men det är en teknisk detalj som Lindbäck och övriga elitmålvakter normalt sett klarar av.

Det är även stor skillnad att glida lite för långt och därefter kunna reparera misstaget, och att glida en meter för långt som Lindbäck gör. Så mycket som han hamnar ur position vid 3-3-målet ska inte en målvakt göra och det är jag övertygad om att Lindbäck själv och målvaktstränaren också anser om den situationen.

Deras skytt har dessutom en ganska dålig skottvinkel, eftersom Billins tar rätt yta, men Lindbäck släpper både en dålig retur och försvinner en meter från målet eftersom sidledsförflyttningen blir alldeles för lång. Faktum är att deras är långt ifrån och nästan har skridskorna på den förlängda mållinjen när slottet avlossas, ändå blir det på något sätt mål pga Lindbäcks ingripande.

Kan ses 1:16 in i klippet.

moment22: var också på plats igår och håller med på samtliga punkter. Miks ser ut att gå på max 80%. Steppa upp eller bänka.

Off topic, det fanns en tid då Hockeyfesten var en fest som tillförde till stämning, nu ett jippo för att sälja dyra biljetter.

Vackert mål av Zimmerman och fin assist av Lill-Ove i J20:s match mot AIK igår.

SuneMangs: Håller med om Ohlsson, smart spelare dessutom, gör många bra avvägningar.

DoNaka: En bra målvakt har tur brukar det heta. Tror det till stor del handlar om att läsa av spelet och lite som Haaland beskrev det ”vara i zonen när det händer”.
Sen ljuger väldigt sällan siffrorna, Lindbäck hade riktigt dåliga 89% förra säsongen och då lyder ofta försvaret att han spelade för ett bottenlag. Nu är det väldigt tidigt på säsongen men om han redan visar upp sämre siffror i ett topplag så är det svårt att skylla på tillfälligheter. Det ser snarare ut som en fortsättning på förra säsongen än en nystart.

Berge: Det sitter folk på Twitter och påstår att det är regelrätt och en livsfarlig tackling av Larsson. Brynäs berör, återigen.

J-S: Kunde ha varit värre..

moment22: Mycket bra reflektioner. Är själv väldigt överraskad och glad över hur pass bra Anton Ohlsson har presterat hittills. Det trodde jag definitivt inte! Kan vara en ny Ölund på G där, om han fortsätter på den inslagna vägen.

Jag fattar inte hur Larsson kan stängas av för det där. Det är helt sjukt.

Huge: Problemet med Lindbäck är att han är alldeles för ojämn, hittills denna säsong och förra, för att kunna klassas som en toppmålvakt i ligan. Han inger inget förtroende, och när det är så blir utespelarna osäkra och överagerar i situationer.

Limpan kan blanda fina ingripanden som 2-0:an för att sen släppa in otroligt enkla puckar och så var det förra säsongen också. En toppmålvakt förväntas rädda laget emellanåt, rädda fler skott än förväntade osv. Hittills har vi inte sett något av det från Limpan. Ska han vara 1:a målvakt i Brynäs i HA, ja då förväntas han även vara en toppmålvakt i ligan. Svårare än så är det inte.

Jag förväntar mig att Clara får chansen mot Karlskoga på onsdag. Annars lär väl både han själv, FBK och Ducks ruttna och skicka han någon annanstans där han får speltid. Då har vi en riktig målvaktskris igen…

Några reflektioner efter säsongens första match på plats:

Oskar Kvist är bättre live än på TV, han är trubbig men krigar oavbrutet.

När Ölund kopplar på Beast Mode är han grym, åker bara in och hämtar pucken!

Miks har skills men är VÄLDIGT blöt!

Anton Olsson är på riktigt! Och då var det ändå hans andra match samma dag!

Spelet i egen zon är stundtals inte bra!

Två matchers avstängning för Johan..........

Peja: Det sjuka är att Rahimi är dessutom serieförbrytare. Han har väl klart flest disciplinärenden i svensk hockeyhistoria.

Huge: Hur jag än vevar reprisen kan jag inte se om tvåan går rakt in gjorde den det eller är det en styrning?

Något positivt i matchen måste väl ändå vara att Nordh gjorde sitt andra mål för säsongen han hoppas åtminstone jag får vara kvar i laget när Scott och Larsson kommer in i laget.

« · 2578634 · »