1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 750149 inlägg · 7967 ämnen
« · 93983 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Kulturnyheterna
LotharHsand och AnnaPanna: Så länge inte nån annan säger nånting alls så kvittar det väl?

nudeboy: Som AnnaPanna skrev, det här e ingen politikst GB utan en hockey GB å en Bif sida......

Så du vet.......

nudeboy:
Det här är ingen plats för politiska diskussioner...

Brynäskille:

Bor i Vadstena och uppmanar alla Gävlebor att rösta på moderaterna efter vad en fjunig MUFare har sagt.

Självklart bryr du dig inte om Gävles kulturliv om du är från vadstena?

nudeboy: vaddå klippsk??

Sv: Grattis Bissett
gordo: Klockrent. :)

Avesta söner.
I stundande NHL-Final kommer vi att få se 2 stycken Avesta söner i Niklas Lidström och Tommy Westlund. Hur det än går så blir vi i Avesta lite av vinnare. Men personligen så håller jag tummarna för the under-dogs Carolina. Trevlig semester/sommarlov på er alla Brynäsare.

Sv: Snart drar de ingång!!!!!!!!!!
Tor Karlström: Trodde för ett tag att felet var att det var sexton ! istället för femton. Det måste ju vara rätt...

Trevlig sommar, Tor. Vi är många här som med skräckblandad förtjusning ser fram emot Ditt elitseriestips i september.

Sv: Snart drar de ingång!!!!!!!!!!
Tor Karlström: ursäkta de ska vara igen!!!!!!!!!! inte ingen!!!!

Snart drar de ingång!!!!!!!!!!
Om 3/1 månad så drar Elitserien i gång ingen!!!!!!!!!! Vad kul!!!!

Jag tror på detta lag. Men Jamie Ram är ett stort frågetecken. Att Brynäs släppte Bisset var bra för han är en stor spelare som ska behandlas väl!!!!!!!!!

Hälsningar Tor Karlström som tar sommarlov från Brynäs öden och äventyr. Jag kommer åter komma i September en vecka för första nedsläpp med att tippa Elitserietabell och annat smått och gott!!!!!! Vi ses då!!!!!!!!!!!!!

Ford Prefect, Hugin:
Det finns nog som alltid många sanningar i den här affären...

Enkla sanningar i utbildningsbidragshärvan är att svenska klubbar hellre engagerar utländska spelare som kostar gratis än att kanske prova svenska (yngre) spelare.
Vad är det uppe i nu: 12 finska spelare till Elitserien?
Verkar bra för finsk hockey...
Verkar bra för återväxten inom svensk hockey...
Nä...

Och det är så finurligt att unga svenska spelare (juniorer) som ofta har en moderklubb nedåt i divisionerna börjar kosta pengar när de har spelat ett antal matcher (10, 20, 30 matcher...) i Elitserien. Det gör inte en utländsk spelare...

Heja utbildningspengar...

Hugin: Jag vet inte var du hittar dessa "sanningar"...

1. Bissett lämnade in en stämningsansökan mot Brynäs ja. Detta för att Brynäs genom att kräva betalt för honom hindrade honom från att utöva sitt yrke i Sverige. Låt vara att Brynäs anser sig ha rätt enligt de regler som satts upp gällande utbildningsbidrag, men det strider mot rådande arbetslagstiftning.
2. Vad vet du om hans löneanspråk? Nej, han är kanske ingen toppspelare längre och ja, hans marknadsvärde är kanske begränsat. Inte blir det bättre av att Brynäs försöker tjäna pengar på honom heller.
3. Såvitt jag förstår så rör det sig om fyra klubbar som var intresserade, så ett visst intresse har det ju funnits trots allt...

Själv tycker jag det är synd att Brynäs försöker rädda sitt ansikte genom att dra någons namn i smutsen och sprida lögner.

Det är min sanning, och den skiljer sig från din. En dag kanske det visar sig vem av oss som hade rätt, eller om vi båda kanske var ute och cyklade.

Brynäskille:

Du verkar vara en klippsk kille?????????

Ford Prefect:

Sanningen idenna nya såpa är ju

1. Bissett har tänkt stämma sin gamla klubb Brynäs IF
2. Bissett inser inte att han inte kan ta betalt som han gör. Han
är ju precis ingen toppspelare nuförtiden. Hans marknadsvärde
torde vara rätt begränsat
3. Leksand var tydligen inte så intresserat och ingen annan elit-
serieklubb heller för den delen

Det är bara att konstatera - Seattle nästa.

Synd Bissett att Du skulle taska till det på slutet. Du är rätt mörtig
måste jag säga....

Lilljanne: *skrattar* Touché. :)

Lilljanne: Visst, det hör inte till hockeyn precis men det är skoj och det är för fansens skull. Det jag tycker är att du inte är inne på sportens tråd så att säga... visst du kan mena att det tillhör inom sporten men du skriver lite osammanhängande.....

Men nu ska jag inte klaga på dig utan alla har rätt å skriva vad som helst på dtta forum och man ska inte hoppa på nån för att de skriver en sak- så ursäkta Janne för att jag har gjort det, ville bara säga vad jag tycker.... Hade bra......///Lothar

Sv: Går inte vila på gamla lagrar...
Bright: Som jag sa förut, visst är det en sida för hockey å Brynäs men jag tycker även som du att man kan skriva lite om Gefle if, Saik m.fl runt om i Gävle, bara man håller sig till sporten och de höga serierna....

Själv så e jag ett fan till Gefle å Saik, så det kan man skriva om ibland......

Men mestadels om Hockey anser jag.....

LotharHsand: Jamen, då så!

Lilljanne: Det här med innebandyn är nåt som man fixar för de fans som hejar på olika lag i Elitserien här uppe.....

På så sätt så får man en bredare fansinriktning och då kan man även träffas innan match å snacka å ta en bira m.m.....

Det ger även en bättre sammanhållning för alla fans som tidigare har legat i luven på varann......

Sen om det blir en Ineebandyturnering, det är en annan famm- kanske- kanske inte- Men den som kom på den ide´n tyckte jag var smart.
Därför att då kan vi fans spela mot varann å se vilket "lag" som är bäst bland fansen....

Ford Prefect: Den som sa´t, han va´t!

LotharHsand: Apropå innebandy, då...?

Går inte vila på gamla lagrar...
Jag vet att det här är ett forum för hockey och en sida för Brynäs, men låt mej få göra en "utvikande" kommentar om Gefle IF:s fotbollslag i superettan. Precis som man befarade redan innan serien startade så får GIF mycket svårt i år. GIF gick precis rakt in i den fälla man inte får gå efter en framgångsrik säsong som den -01. Klubben förnyar och "spetsar" inte laget med några fräscha nyförvärv, bygger inte vidare på det som såg så lovande ut ifjol utan sitter mer eller mindre med armarna i kors och inbillar sig att allt ska fortsätta "rulla på" av sig självt. Mycket trist, men väntat, att GIF förmodligen åker ur ettan p g a egen dålig handlingskraft! Att det är så svårt att lära sig att det aldrig går att leva på förflutna framgångar. En "passning" som också Brynäs kan ta åt sig av...

Lilljanne: Janne, på det här forumet så ska vi prata hockey (Brynäs m.fl) och inge annat dravell.......

Lilljanne: Det där tänker jag inte fortsätta diskutera. Dels för att det inte här hemma i det här forumet, och dels för att ditt uttalande är så korkat.

Gavlerinken: När, och var, har han sagt det?

Ford Prefect: "Pengar på sjukvård och skola"! Den svenska standardmedicinen för taskig offentlig verksamhet - mer pengar! Efter sovjetstatens fall finns det inget land som satsar så mycket av sina samlade resurser på offentlig verksamhet som Sverige (i konkurrens med Storskåne). Mer pengar löser inte den svenska skolans och sjukvårdens kris. Däremot skulle pengar hjälpa Brynäs att förbli ett elitserielag även efter nästa säsong. För min del får dom gärna stänga ner det som behövs (Konsum, dagis, elnätet) för att få loss stålarna.

Masken sa också att han borde sänka sina lönekrav istället så att nån hade råd att värva honom.

Ford Prefect:
Masken sa i en intervjuv att Bissett hade totalt orimliga lönekrav. Att det närmast var en förolämpning att kräva så mycket pengar..

Boss: Har O'Learys en uteservering nu?

Boss: Anledningen till att klassisk musik inte kan framföras i en ishall har ingenting med att dess publik skulle anse sig för fin, utan det faktum att musiken inte har någon elektronisk förstärkning. Således kräver den en särskild akustik och rumsförstärkning och det i sin tur kräver att lokalen är byggd på ett speciellt sätt.
Däremot har jag full förståelse för att dylika satsningar sticker i ögonen på folk, jag tycker också det låter vansinnigt. Precis som du säger; lägg pengarna på skola och sjukvård istället.

För säkerhets skull så kan jag ju påpeka att de stavfel som fanns i mitt inlägg, och som jag upptäckte först efter att jag hade postat det, inte beror på undermålig undervisning utan främst på min upprördhet när det gäller alla pengar som slösas på verksamheter som endast roar ett fåtal i kombination med någon öl för mycket på O'Learys uteservering : )

Brynäskille: Luleå verkar dessvärre sträva efter att bli som Gävle när det gäller att satsa pengar till den s.k. kulturen. I Luleå har sossarna nyligen sagt ja till att bygga ett konserthus till en kostnad om 100 satans miljoner. 100 miljoner! Och vem skulle konserthuset roa då? Normal musik kan man lyssna på överallt, t ex brukar ju Delfinen, eller snart Coop Arena, användas för konserter. Den enda musik som "kräver" ett konserhus är möjligen opera och klassisk musik - och det enbart för att de som går på sådana konserter anser att sådan musik kräver en viss miljö och de anser sig vara för fina för att bevista en ishall (eller arena som det nuförtiden är så populärt att kalla det). Kammarorkestens konserter i Luleå drar en publik på ca 70 pers, 0,1 procent av befolkningen, och för deras skull skull ska det alltså byggas ett konserthus som kostar skattebetalarna 100 miljoner kronor. Jag säger bara en sak; fuck den så kallade finkulturen och de män med handväskor och damer med pudlar som roas av den. Ska det slösas med skattepengar så ska det vara på verksamheter som en större del än 0,1 procent av befolkningen roas av; i Luleå och Gävle ligger väl hockeyn nära till hands, eller för all del skolan och sjukvården som har drabbats hårt av nedskärningar på senare år, vilket såvitt gäller skolan fått till följd att de som går ut gymnasiet knappt ens har lärt sig svenska när de tar studenten.

KULTUR!?
Hockey e väl för fan kultur!

Sv: Kulturstaden
kultur kan man väl satsa på så här mycket om man inte har ett elitlag som drar en massa folk till stan......
typ vadstena där ja bor går det ju hålla på med massa kultur...eftersom det inte är jävel förutom dom idrottsintresserade i västra östergötland som vet om att vi har ett fotbollslag i div.6 och ett hockeylag i trean....

Kulturstaden
Såg också inslaget i kulturnyheterna - nån tomte ansåg att det var rätt att nu sprätta 87 miljoner av kommuninnevånarnas skattepengar på att renovera "multikulturanläggningen" gasklockorna. De stoltserade med att Gävle är den stad som i motsats till alla andra satsar mest på kulturen, med 100-tals miljoner i driftspengar och investeringar nedplöjda i Gamla Teatern, nya konserthuset med tillhörande orkester, länsmusee't samt Gasklockorna. Den verklighetsfrämmande kulturbasen motiverade investeringen med att "den naturligtvis inte var enligt innevånarnas vilja, men att investeringen bara kunde motiveras med konstens språk...."

Dags för Brynäs att lämna stan. Om Gävleborna röstar fram såna tomtar i kommunledningen, förtjänar de inte att förvalta kulturinstitutionen Brynäs IF.

gojoh: Jo, jag tror faktiskt att det är GD som fått saken om bakfoten. Och jag antar att Brynäs säkert ville att Leksand skulle ta över kontraktet, innan det löpt ut så att säga.
Dessutom beskrivs det som lönekostnader på 150 000 kr, vilket vissa har valt att tolka som att Bissett har en månadslön på 75 000 kr. Jag har inte en aning om vad han, eller någon annan hockeyspelare tjänar. Däremot vet jag att det utöver lönen betalas också sociala avgifter, vilket innebär att av 150 000 i lönekostnader kan en stor del vara just sociala avgifter. Jag vet inte om det är så i det här fallet eftersom det är väldigt luddigt beskrivet, men från Brynäs sida sett så bör det rimligtvis vara hela kostnadspaketet man pratar om.

gojoh: Den 8:e maj står följande i Arbetarbladet:
- Utbildningsersättningen betalas bara ut om klubbarna inte är överens, och vi och Leksand var överens. Jag kan bara se en förklaring och det är att Tom har begärt för hög lön, säger Håkan Berg, ordförande i Brynäs.

Men idag uttalar sig Börje Olsson i både Arbetarbladet och Gefle Dagblad och påstår att det man krävt från Leksand var att de skulle betala hans lön från den 1:a maj, och underförstått är väl att det var där skon klämde.

Varför dessa motstridiga uppgifter? Är det inte lite konstigt ändå? Sitter någon av dem och gissar när han pratar med pressen? I så fall är redan det pinsamt.

Och verkar det inte konstigt; om Leksand nu ville behålla en "utlänningsplats" i truppen, varför diskuterade de ens att signa Bissett?

Länken fungerar, men sidan ligger tydligen nere just nu. Du kan väl prova igen senare?

Ford Prefect:
Du kanske inte ka läsa allting i tidningarna så ordagrant. Givetvis kan en spelare inte ha kontrakt med två klubbar. Det bör nog Olsson också känna till skulle jag tro (är dock inte lika säker på GD...)

Tror Du inte det möjligen kan vara så att Brynäs ville att Leksand skulle ta över Bissetts lönekostnader så fort som möjligt om han nu skulle spela där ? Verkar ju lite ologiskt att Brynäs skulle betala lön till honom under 1-2 månaders försäsongsträning med Leksand.

Ford Prefect:
Det stämmer väl ganska bra det Du skriver: Brynäs och Leksand förhandlar och är överens (enl. båda parter) men sen drar sig Leksand ur. Enl. egen uppgift pga. man vill ha en plats kvar i truppen så vitt jag förstått. Att man därför inte kommit till några förhandlingar om anställningsvillkor är väl ganska självklart.
Vem har påstått att Leksand hoppade av pga. Bissetts lönekrav ?

F.ö. så ska man nog inte räkna med att SICO är helt objektiva i sina beskrivingar av den här typen av ärenden med tanke på deras inställning till "utbildningsbidrag" m.m (kommer dock inte in på den länk Du anger)

håller dom???
Brynäs målvakter är dom verkligen så stabila??? Apsen har ju inte vart så jätte bra i fjol och Jamie Ram är väll en stor chansning. han är antingen fågel eller fisk. ni har ett jätteförvärv i Anger.

För övrigt tycker jag att Börje Olssons uttalande i GD är konstigt.

"Enligt Brynäs var deras inställning den här redan innan de fick läsa stämningsansökan.
- Den hade inget med saken att göra. Vi visade redan i förhandlingarna med Leksand att vi inte kräver den ersättningen, säger Brynäs kanslichef Börje Olsson.
Det enda de varit ute efter är, enligt Olsson, ersättning för tiden fram till det att Bissetts kontrakt går ut med Brynäs.
- Vi ville ha betalt från 1 maj till 15 juni då han i det fallet skulle få lön från två klubbar. Men det rörde sig bara om cirka 150!000 kronor." Källa Gefle Dagblad

Jaha, men hur skulle han nånsin kunna få lön från två klubbar? En klubb betalar till dess att deras kontraktstid går ut, och den nya klubben betalar från dess att deras kontrakt börjat gälla. Man kan inte ha lön från två klubbar eftersom man inte kan ha kontrakt, under samma tid, med två klubbar, eftersom det vore kontraktsbrott!
Varför allt detta skitsnack?

gojoh: Det måste inte alls finnas en bov, det är bara tre parter som alla försöker se om sitt hus.
Om ni andra här ens är intresserade av fakta, läs då här:

www.algonet.se/~sico/

Det framgår bl a att en viss sportchef för en viss elitklubb aldrig diskuterade anställningsvillkor, såsom t ex lön, med Bissett... Det framgår att en viss sportchef för en viss elitklubb inte ville diskutera anställningsvillkor förrän man hade gjort upp med Brynäs om detta utbildningsbidrag. Och sen drog man sig ur, uppenbarligen. Om den sportchefen är Anders "Masken" Carlsson, och elitklubben är Leksand, hur kan de då sen säga i tidningarna att Brynäs och Leksand var överens men att Bissetts lönekrav var för höga?
Läs SICO:s redogörelse för vad som har hänt, om ni är intresserade av fakta i ärendet.

Ford Prefect:
"Boven i dramat" ? Varför måste det finnas en "bov" ? Är det inte troligare att det var som både Leksand och Brynäs sa ? Dvs. man var överens om övergången men Leksand ville "spara" sista utlänningsplatsen i truppen.
Men konspirationsteorier är ju alltid häftigare, Palme-mordet var väl en poliskonspiration också ?

Kulturnyheterna
ja kolla på kulturnyheterna igår på svt.....där pratade dom om kulturen i gävle. det är inte lite pengar som satsas på nya teatrar och upprustningar av gamla teatrar.....skulle brynäs ha fått dom pengarna skulle till och med nhl-lagen va avundsjuka på vår arena....
varför satsar inte gävle på att ge mer pengar till brynäs....det måste ju ändå va dom som drar mest folk till staden?
ja säger inte att brynäs inte får några pengar nu men det skulle inte skada om dom fick lite till.

dom sa att gävle skulle bli en kulturstad....vem fan bryr sig?
muf:s ordförande i gävleborg ville att kulturen inte skulle få mer pengar nu....så ni som bor i gävle, se till att moderaterna kommer till makten i stan! (har ingen aning om vem som har makten i gävle nu....det kanske är moderaterna? nån som vet?)

Gavlerinken: Vad vet du om hans lönekrav? Mer än mig tydligen...

micke: Jag tror också att Masken kanske återvänder. Desto större anledning för honom att hålla sig väl med Brynäs...
Huss tränar juniorer/ungdomar vad jag vet, men jag är osäker. Klart är dock att han har ett stort Brynäshjärta och det borde man försökt behålla.

micke: Såvitt jag vet kom aldrig Bissett och Leksand så långt i diskussionerna att en lön diskuterades... Dessutom hade Leksand visst nånting att tjäna på att göra Bissett till syndabock eftersom de annars riskerade att själva bli boven i dramat som inte ville betala en övergångssumma. Omöjligt? Betänk att elitlagen gemensamt bildade en olaglig kartell med övergångssummor innan utbildningsbidraget uppstod. Är det då så omöjligt att Brynäs och Leksand (med gamle kompisen Masken vid rodret) kunde komma överens om en historia?

Gavlerinken:

Om Bissett skulle spela i ett annat Elitserielag, så skulle jag gärna se att han spelade i Luleå. Inte så mycket för att jag älskar dem, utan för att Tom kunde bli en missionär för hockeyn.

Förhoppningsvis skulle Bissett kunna övertyga Luleå om att klubbteknik inte nödvändigtvis betyder hur man crosscheckar på bästa sätt eller snyggast stoppar klubban mellan skridskorna på motståndaren...

Såg i Aftonbladet att Bissett skulle stämma BIF om han inte fick plats i nått elitlag. Har karln fått hybris, eller? Om han sänker sina lönekrav så finns det säkert lag som tar emot honom.

Ford Prefect:
Att elitklubbar inte vill betala utbildningspengarna stämmer väl inte så bra, finns ju ett antal exempel inför nästa säsong. Dessutom är det de själva som kommit överens om systemet. De senaste åren har väl antalet övergångar direkt mellan elitklubbar varit fler än under tidigare år då det nästan aldrig förekom.
Dock är det ju inte en "prislista" som det kallas i media utan ett tak-pris. Brynäs hade ju kunnat ta ut 600-700' för Bissett isf de 400' som media basunerat ut.

Problemet är inte "utbildningspengarna" utan de stigande spelar-lönerna. Försvinner "utbildningspengarna" så kommer spelar-lönerna/kostnaderna att sticka iväg som en raket. Och det från en redan för hög (i snitt) nivå.

« · 93983 · »