1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 750736 inlägg · 7967 ämnen
« · 111695 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Peter Nylander tränar med Brynäs!
KentaK: Han var ju med -99,då var vi väl inte allt för dåliga......

spookyMulder: haha, de e sant.. vi spelar fan så mycket bättre nu än vi gjorde när Nylander var här sist, det var väl under "rysshärvan" med Denisov, Boldin och Davydov i gänget? Det va inga glansdagar precis..

KentaK:

...som grabbarna spelar just nu så tror jag banne mig att även "lill-nyllet" kan göra en och annan poäng, va fan...jag tror jag skall ringa "Bäckis" och erbjuda min egna tjänster. Tilsammans med Ove och Janne så kan tillochmed jag sätta en kasse :-)

Sv: Karjalainen - Varför inte?
BenAgretti:

Tack för klargörandet. Det lär väl inte bli aktuellt dock. Loob har dementerat uppgiften om att det ska vara ett 2 månaders lån i NWT. Otto ska bara fylla ut truppen under deras turnering på Åland.

OskarB: Ja, det är helt solklart enligt reglerna (som alltså är offentliga). Att han har mellanlandat i Forshaga nu spelar ingen som helst roll vad gäller utbildningsbidraget, däremot får ju Färjestad göra upp med Forshaga eftersom Ottosson antagligen har kontrakt med dem. Men det är ju en helt annan sak

Det är samma princip som NHL-övergångar. Tom Koivisto skrev ju exempelvis på för Frölunda i somras innan han gick till St Louis. Men Frölunda får inte ett öre av NHL, de pengarna går till Jokerit som var den klubben han representerade under säsongen 01/02.

BenAgretti:

Du menar alltså att HV skulle kunna, om man ville, kräva utbildningsbidrag för Ottosson ifall han spelar för FBK i ES?

Lunkan: Om dom där siffrorna stämmer så är det ju katastrof att vi ens låter han träna med oss.. =)

30 poäng på 144 elitseriematcher, det är ju bara föör dåligt!
Men han kanske gör som brorsan, blommar ut ordentligt på senare år!!

Om ni går in på Swehockeys sida (för det är förbundet och inte Hockeyligan som beslutat om utbildningsbidraget) och läser reglerna ser ni att det inte finns några som helst loopholes.

Utbildningsbidrag betalas ut till de klubbar som spelaren representerat de senaste tre säsongerna. Således är det i Ottosson-fallet så att Forshaga ska ha 0 kronor i utbildningsbidrag, och HV71 ska ha ersättning för de 2 säsonger Ottosson representerade deras klubb.

Det är på denna princip som Djurgården har tvingats att betala utbildningsbidrag till Brynäs för Johan Lindström, trots att han kom till klubben från en tysk klubb.

Lunkan: Peter Nylander är i sådant fall tänkt som ersättare för Tony Mårtensson förstås, han är visserligen samma spelartyp som Tony.. Men han håller ju alldeles för låg klass, senast han var i brynäs var han ju knappt fjärde-kedje-material!

Det skulle inte förvåna mig om vi värvar Kösa och Lill-Nyllet om Soling blir skadad, vilken GRYM besvikelse detta skulle vara!!

Men men.. It aint over until the fat lady sings! (Bäckström!?)

Lunkan: NYLLETS ELITSERIESTATISTIK

Team Season Round GP G A TP PIM
Brynäs IF 1997-98 Division Round 46 4 5 9 12
Playoff Round 3 1 0 1 0
Brynäs IF 1998-99 Division Round 48 4 7 11 8
Playoff Round 13 0 1 1 29
Västerås IK 1999-00 Division Round 50 4 6 10 32
Total: 3 160 13 19 32 81

ENL SWEHOCKEYS DATABAS

Hugin: Peter Nylander gjorde väl inget större väsen av sig sist han var i Brynäs. Hur har det gått för honom sen dess? Han fick väl foten om jag inte minns fel eller rättare sagt kontraktet hade gått ut och Lillnyllet ville förnya men inte BIF.

Att han tränar med BIF måste tyda på att han är aktuell för truppen annars finns det ingen anledning att ta in honom. Har det skitigt sig med Kösa månne, jag tror iof Kösa är ett bättre alternativ.

micke:
Svagheten med detta resonemang kommer efter 31 Januari. Då fungerar inga lån längre. Vem ska då stå i mål under slutspelet?

gordo:

Jag har hört att Häsen fortfarande håller igång, om man nu skall damma av alla gamla brynäsare.

Det finns gamla juniorspelare som spelar i allsvenskan som vore faan så mycket bättre. Deras handicap är att dom spelat i Brynäs som junior.

Det blir bättre och bättre...........

Utbildningsbidraget
Frasse99, micke, OskarB m fl:

I t ex fallen Karjalainen och Bissett ser vi att utbildningsbidraget kan få märkliga effekter. Ändå känns det riktigt om klubbarna som satsar på ungdomsverksamhet på något sätt belönas för det jobb de lägger ned. Men hur det ska ske och om det ska ske är en knivig fråga - Hur man än gör verkar knepiga situationer uppstå.

Jag skulle välkomna något som ytterligare premierar satsningar på egna juniorer och utveckling av spelare från det egna distriktet.

1) Ska vi helt slopa övergångssummor?
I arbetslivet kan vi någorlunda fritt välja den arbetsgivare som ger bäst lön, utvecklingsmöjligheter och stimulerande arbetsmiljö. Skulle vi tillämpa det på hockeyn innebär det antagligen att klubbarna med störst plånbok skulle kunna knipa alla talanger, dvs storstadslagen väljer först och de övriga får ta det som blir över.

2) Finns det mer rättvisa system att kopiera eller låna idéer ifrån?
Säkerligen. Själv kommer jag just nu bara på ett alternativt upplägg: Fotbollen i USA har (om jag minns rätt) ett system där ligan portionerar ut spelare, så att alla klubbar får ungefär liknande spelarmaterial. En intressant idé, men hur mycket känner jag för min klubb om den bara består av "importerade" spelare, som till stor del byts ut varje säsong? Och vem vill vinna ligan om de bästa spelarna tvångsflyttas för att jämna ut motståndet i serien?

3) Skapa likvärdiga ekonomiska villkor för klubbar i samma serie
Skulle en del av intäkterna kunna omfördelas, så att alla Elitserielag får ungefär samma ekonomiska förutsättningar? Svårt att säga. Kanske skulle det medföra att klubbarna mer kunde inrikta sig på att få fram ett bra lag än att få fram bra sponsorer: Alltså konkurrera med spelfilosofi, ungdomsverksamhet och duktiga tränare, istället för med ekonomiska resurser.

4) Annan lösning.

Peter Nylander tränar med Brynäs!
Enligt Brynäs hemsida kommer Nylander att träna med Brynäs denna vecka och ev spela match mot Leksand i morgon...

Starkt att vinna...
Igår så vann vårat Brynäs mot favorittippade HV 71 med 4-3 i sudden. De var riktigt stakt anser jag, därför Brynäs har många bra å viktiga spelare borta å HV e grymt bra å så går vi å vinner mot dem.
Visst det är bara träningsmatch men ändå, snacka om hög arbetsmoral och arbetskapacitet som Esko har sett till att laget har, gu va skönt.
Nu ska vi bara se till att vim spelar med lika stor pondus å vilja i ES också då kan det bli riktigt rolig vinter!

Frasse99: Absolut. Det var därför jag undrade hur det skulle bli mellan FBK och HV just i det här fallet. Regler för sådant här måste ju finnas så jag antar att klubbarna är överrens om det ska vara ngn ersättning och i sånafall hur mycket. Om inte annat får väl hockeyligans skiljenämnd avgöra.

micke: Skulle nu Hockeyligan ha missat detta när man klubbade beslutet om "utbildningsbidrag" så kan anta att man kommer att revidera det beslutet.
Tror nog att HV i exemplet skulle driva detta till det yttersta om det nu skulle inträffa.
Teorin om hur kostnaden skulle fördelas känns genomarbetad, det är inte så att du själv har räknat på detta tidigare ?

Frasse99: För att tjäna pengar. Bofors får en extra slant i uthyrningskostnad, Liv får högre lön eftersom en del av de pengar som skulle gått till utbildningsersättning istället kan läggas på lönen, FBK tjänar på det eftersom slutsumman ändå inte skulle bli högre än vad utbildningsersättningen skulle ha varit. De enda som förlorar på det i det fallet är HV. Rent teoretiskt så skulle det fungera om FBK, Bofors och Liv var överrens om allt från början...

Frasse99:

Jag tror det skulle kunna gå till så. Om nu inte hockeyligan redan har satt upp hinder för det, vilket jag inte vet något om. Skulle den här trenden sprida sig, så skulle de säkert sätta upp hinder i alla fall.

OskarB: Säg nu att Färjestad får för sig att värva tex Stefan Liv, skulle man då låta Bofors värva honom från HV71 för att sedan hyra honom där i från ?
Nej jag tror nog bara att detta skulle fungera i de fall där spelaren är lite till åren och håller på att trappa ned.
Skulle nu Karjalainen skriva på för Skutskär och Brynäs sedan lyckas hyra/låna honom där i från så tror inte jag att det behöver betalas ut något utbildningsbidrag men som sagt varför skulle Skutskär skriva kontrakt med en spelare för att sedan låna ut honom till en ES klubb ?

OskarB: Precis, uthyrningspriset skulle såklart vara mycket högre än vad spelaren skulle ha i lön. Sedan kan man komma överrens om att ES-klubban ska låna ut ett par lovande juniorer e.dyl. Finns säkert många arrangemang där bägge tjänar på det.

Frasse99: Varför skulle de inte gå med på det? De kan säkert få ett par tusen emellan för besväret... ES-laget lär ju tjäna på det ändå i jämförelse med att betala dyra pengar i utbildningsbidrag.

micke: Ja det låter onekligen som ett kryphål. Men hur många div.1 föreningar skulle gå med på att skriva kontrakt med en spelare från ES bara för att där efter hyra ut denna spelare till en annan ES förening ?
Det kan nog mera handla om att spelare som är lite till åren och vill varva ned skall kunna göra detta.
Tror nog varken HV eller FBk hade planerat denna utveckling när Ottosson planerade för att varva ned i våras.

Frasse99: Det låter som ett (nästan för) enkelt sätt att slippa utbildningsersättningen. Alla spelare som lämnar ES-klubbar behöver då bara att gå till en div.1 förening för att sedan bli uthyrd därifrån. Vi behöver bara hyra Kösa från Skutskär då så blir DIF lottlösa.

micke:
DN skrev om detta idag och om jag inte läste helt fel så handlade det om en "uthyrning" av Peter Ottosson i 2 månader.
Färjestad slipper härmed att betala något utbildningsbidrag då Peter fortfarande tillhör Forshaga.

Lilljanne: Undrar hur FBK och HV gör med utbildningsersättningen för Ottosson? Är det se enkelt att Otto tillhör Forshaga men "lånas" ut till FBK och dom därmed slipper betala ersättning så borde vi kunna göra samma sak med Kösa. Vi "lånar" han helt enkelt från Skutskär...

Sv: 3st Nya Forwards ?
Hugin: Ang. ersättare för Mårtensson har man hela tiden att man ska värva någon men att det inte är någon panik. Se www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=112487&avdelning_2=118. Än så länge har man inte sagt någonting annat från Brynäshåll även om det verkar som Keb tror det.

micke:

Ersättare för Mårtensson: Där har ju Nokelainen och SK hela tiden sagt att man väntar och ser hur det går för juniorerna. Går det bra för dem blir det ingen ersättare. Hittills har det ju gått riktigt bra!

Ersättare för Soling: Enligt Sundlöf skall en ersättare skaffas om det blir aktuellt.

Ersättare för Luovi/Danielsson: Även om herrarna är särdeles skadebenägna, så tror jag inte man skaffar ersättare - om de inte blir långtidsskadade.

Sv: Brynäs - HV rapportering
Jag såg det senare , 65:an. Kollade gd:s matchreferat. Tack för hjälpen!

Jompe: enl tidningarna så var han lite trött bara samt att han kände sig lite förkyld (se länktips)

Gavlerinken:
Hade fått för mig att Ram var en stand-up Goalie. Simmade han verkligen så mycket i går?

Makkan: Man letar nog bara efter två nya. En ersättare för Mårtensson (vilket man har sagt att man gjort från början) samt en ny istf Soling (även om han slipper operation kommer han missa mängder med matcher). Luovi och Danielsson är ju snart tillbaka (Luovi redan imorgon?).

3st Nya Forwards ?
Om jag har räknat rätt ska Brynäs värva 3st nya forwards. 1st för Tony Mårtensson, 1st för Jonas Soling (om knät visar sig vara så dåligt som man tror) och så 1st för Danielsson/Luovi som skulle förstäkas med Kyösti Karjalainen pga småskador. Har jag räknat rätt eller är det någon annan som vet något annat ?

Jompe:

Behåll lungnet !! Vi behöver alla supportrar

Gavlerinken: Skönt med segern igår kväll även om jag fortafrande menar att givet skadeläget ska vi inte lägga alltför mycket i resultatet. OK, litet då, eftersom det gick så bra...

GB:en från igår kväll ser ut som om ett gäng graffitiungar från Jönköping haft lekstuga där. Inte vackert.

Vet någon varför Miettinen klev av efter halva matchen? Är han också på skadelistan hoppar jag i närmsta vattendrag.

micke:
Backarna var väldigt alerta. Och den gode Janne var nere och rensade några gånger...
Men Ram blir nog bra i höst.

Gavlerinken: Det är då för väl att backarna är etta på pucken och kan rensa undan. Tidigare säsonger tycker jag Brynäsmålvakter inte har haft sådan hjälp.

micke:
Ram simmar lite väl mycket, bra spel av backarna som rensade undan vid ett flertal tillfällen höll nere siffrorna.

Sv: Brynäs-HV 71 i Sala
Sala ishall var tametusan den kallaste islada jag besökt, och ljudvolymen i högtalarna var högre än på ett diskotek!
Över till matchen. Hv var faktiskt lite bättre, bättre skridskoåkning och större tyngd samt mer genomtänkta anfall. Starkt ändå av Brynäs att vinna med 5 tunga pjäser borta.
Floberg och Mårs pigga, Ove o Janne blixtrade till ibland.
Miettinen rätt bra så länge han var med. Laitinen ser lite fladdrig ut i sin spelstil men en säker puckvinnare.
Ram sisådär, bra första halvan, mänsklig i sista...
Kul att se Petre på isen igen...

Sv: Brynäs-HV 71 i Sala
Sala-Leksing:
Brynäs är bäst...äntligen fick vi se en riktig match i salahallen...och inte en div. 2 match som när Lek-sand var här....

Sv: Stefan liv!!
KentaK: Det gäller ju också att femman med Anger och Miettinen inte helt plötsligt slutar att producera poäng när väl serien börjar och att backspelet funkar och målvakterna spelar bra och...
Jäklar vad lätt det vore ifall alla spelade som man ville!
Då hade i och för sig vi vunnit guld varje år och inte som nu förlora finaler var och varannat år.

Paddan: Skulle tro att Aftonbladets journalist va på pikalurven rätt ordentligt när han skrev de där! Vi har gått bra på försäsongen, och har några kanonförvärv, plus en disciplinerad tränare.. Men något andra lag i serien är vi ju absolut inte! Färjestad är fortfarande ohotade ettor i mina ögon!!

Intressant också att den här tråden om matchrapporteringen snabbt avancerat på topplistan över populäraste trådar, 100 inlägg på en kväll e inte så illa pinkat! Detta bara på försäsongen.. Kul!

Ser förresten på hv71.se att HV vann skotten med 32-20. Ytterligare en bra insats av mål-Ramen mao...

KentaK:Ser att ni blir mer och mer favorittippade. Nu gäller det att kunna leva upp till favoritskapet också. För vår del så hoppas jag att vi inte kommer att behöva vistas i närheten av AB:s senaste tips!

IT-Gruppen: Tror ni det kommer upp en matchrapport redan ikväll? Isådantfall på hockeysnack eftersom brynas.se har kraschat...

Paddan: De e inte mer än rätt de!

KentaK: Nej, någon sån skojare är jag inte, däremot så kunde jag inte låta bli när den enkla möjligheten till ett litet skämt fanns.

Paddan: hehe, det finns fler skojare än mustafa här i krokarna!? =)

KentaK: För min del spelar det ingen roll om han som sprayar masken har kläder på sig eller inte. Men andra personer har tydligen sina preferenser klara :-)

« · 111695 · »