1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759443 inlägg · 7967 ämnen
« · 2483631 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
I ett kval är det för mig nästan alltid 50/50 då vad som helst ska hända. Jag tror inte man ska lägga för mycket tid på tidigare matcher. Det enda jag kan se som fördel eller nackdel för något av lagen är hemmafördelen.

nittontolv: Känns mest rimligt. Varför annars fixa den med några matcher kvar.

{8399}: Eller tidigt.. inför nästa säsong.

nittontolv: lite sent kan man tycka.

Bild på Olkinuoras nya mask på Brynäs Instagram.. med 4 matcher kvar? :)

Falken: Tycker Malmö var bättre i båda dom två sista matcherna. Trots att vi vann. Särskilt matchen i Malmö när vi var utspelade. Men det är hockey. Allt kan hända.

Hockeyexperterna som alltid menar att sparka tränaren inte har nån effekt kanske dämpar sej lite. HV räddar nog kontraktet tack vare en sparkning. Brynäs likadant för två år sen.

Ån som vet om Rödin var petad häromsistens eller om det var någon känning?

Treklövern1912: Jag Tor vi vinner ikväll! Spelar HV tro?

Mattson: Malmös formtopp tycker jag inte speglades senast vi möttes. De var rätt dåliga, vilket även vi var, så vet inte hur orolig jag är över att möta Malmö i en Play-out. Såklart det kommer att vara nervöst, men Malmö har vi haft lätt för.

HV71 har börjat plocka massa poäng, men läser man mellan raderna så är inte spelet alltid så bra som poängen visar, men låter det vara lite osagt.

Nu är det poängen som betyder något i slutänden. Oavsett hur spelet ser ut, men faller de ur formen 1-2 matcher, och inte har sett flyt så kan vi gå förbi.

Varje match är en ny match, och då spelar förra omgången ingen större roll.

xxx BIF xxx: Hedberg och Palve kan torska hela sina karriärer på att hamna i frysboxen. Hedberg har 10-15 år kvar på elitnivå och riskerar att tappa viktiga utvecklingsår, det kan få stora konsekvenser både vad gäller hans utveckling och därmed också framtida kontrakt. Det är bara i undantagsfall (Sundström, Wahlberg) som spelare sitter av hela år på kontakt utan att spela. Ofta är det gamla spelare som ändå tänkt lägga av.

JohnnyBotox: Att de fintade upp Alcén på läktaren i de förra kontraktsförlängningarna är en slutsats baserad på spelarnas nivå i kombination med deras löner den här säsongen. Mrmadhawk har redovisat alla löner och enligt min mening är både Palve och Hedberg väldigt överbetalda, därmed blev Alcén uppringda på läktaren i kontraktsförlängningarna. Det var ju ingen som tvingade Alcén att skriva dessa galna kontrakt, eller hur?

Alcén satte en (Scott) av fem nya kontrakt. Det är ett värdelöst facit. En slumpgenerator hade haft bättre utdelning.

Falken: Ingen ger nog upp men det ser mer än dystert ut. Sen HV:s tränarbyte, 10 omgångar sen, är dom bäst i serien med 2 poäng i snitt/match. Brynäs är sämst i hela serien under samma period, 1 poäng i snitt. Ännu värre är nog att Malmö också är bättre än Brynäs formmässigt. Och då har vi ändå haft fullt lag i stort sett hela tiden. Tveksamt om vi nånsin gått in i en kvalserie med sämre förutsättningar.

Falken: Bra jobbat Falken! Vi ska inte ge upp på förhand. Måtte Hv:s positiva trend få ett slut snart. Det här tar knäcken på oss.
Just nu när det börjar närma sig match så känner man sig spyfärdig.
Go Leksand go!!!

Peja: Är det så? Jag vet inte alls. Men det låter konstigt.
Då måste det ju finnas någon som vill betala mer än det man cashar in för stunden?
Men om man helt saknar träningsmöjligheter osv och är i mitten av karriären så kan jag också köpa det för att fortsätta karriären om än på lägre nivå.

{8399}: Efter kvällens omgång ligger vi högre upp i tabellen ska du se :)

Än ger jag inte upp.

Nu avslutar vi denna bittra säsong med att vi ger oss en chans att undvika kval. Så får vi sikta om nästa säsong för något bättre.

Ta gärna 3 poäng ikväll så tappar vi absolut ingen mark inför lördagens, och säsongens, viktigaste match. 👊
Uppladdat:

500x0-20230302170353.jpg

Peja: och du vet med säkerhet att LHC inte tog en del av kakan när Palve gick till Brynäs? Och du vet att Alcén "blev uppfintad på läktaren"?
Eller är detta ANTAGANDEN av dig baserat på att du TROR att alla som jobbar inom Brynäs är inkomptenta?

Jag menar inte att det inte är dåliga kontrakt, men återigen så florerar det så många antaganden gjort av människor som inte har en aning.

Jag förstår inte syftet med att anta att alla som har med Brynäs att göra förmodas göra sitt sämsta.

xxx BIF xxx: Ganska ofta accepterar spelare att bryta kontrakten rakt av om de är hyggligt attraktiva på marknaden. Palve bröt kontrakt med två klubbar på raken innan han gick till Brynäs. Kan däremot vara så att både han och Hedberg är så perverst överbetalda nu att Brynäs får stå för en del av kakan.

Med tanke på att dessa spelare och deras agenter fintade upp Alcén på läktaren i kontraktsförhandlingarna för så sent som ett år sedan, så ser de nog goda chanser att tjäna sig en rejäl hacka på Brynäs igen.

Depression: I det läget vi är nu så är rutinen positiv men såklart med ett bättre lag då hade vi legat högre upp i tabellen.

Stenis: ” Hade jag varit spelare hade jag bett min manager räkna på hur mycket rasten av mitt kontrakt hade kostat Brynäs och krävt 90% av den summan för att gå.”

Jag är inne på din idé att det kostar att bryta, men jag tvivlar starkt på att du skulle få ut 90% av hela kostnaden då jag antar att du räknar sociala avgifter osv också.
Däremot tror jag du skulle kunna få ut din avtalade lön så BIF vinner ca 50% av din lön genom att bryta med dig.
Annars skulle nog Alcen sätta dig på läktaren och neka dig tillträde till isrinken för isträning.
Jag tror du skulle få stora problem att komma tillbaka till någon form av karriär från läktaren utan att ens få träna riktigt.
Men jag gissar - jag vet inte ett skit hur standardbrytning av kontrakt ser ut i genomsnitt. Men någon större vinst tvivlar jag på att det är.

{8399}: Inte så konstigt att det blir kval när vi har så många kvalspelare kvar. Du säger rutin, jag säger hockeyspelare som inte är tillräckligt bra.

JohnnyBotox: Hyffsat med kvalrutin, detta klarar vi (om det nu blir kval).

Stenis: Ja, det kan nog bli svårt att bryta kontrakten rakt av, men man borde kunna få andra klubbar att ta över den absoluta merparten av Hedbergs och Palves lönekostnader. Hedberg och Palve är spelare som är inne i sina karriärer och säkert eftersträvar istid, Hedberg och hans agent inser nog att han kommer förlora absolut mest pengar på lång sikt om han hamnar i Brynäs frysboxen igen. Att varken Palve eller Hedberg har några särskilda sociala skäl att stanna i Gävle är också en fördel.

{8399}: I truppen just nu som spelat kval och klarat det:
Blomqvist
Bertilsson
Birgersson
Kvist
Ljungkrantz
Palve
Rödin
Scott
Ölund

Massor av rutin!

Kinnvall har dock åkt ut två gånger...

Stenis: Det ligger ju också i spelarens intresse att vilja spela hockey. Om man inte är beredd att slänga bort ett år som Sundström i Frölunda.

{8399}: haha strålande idé! :D Men tänk besvikelsen vid missat kval :/

JohnnyBotox: Kanske Brynäs skall gå efter spelare som klarat negativa kval istället för att leta vinnare?
Gå ut innan säsongen med att kvalmatcherna ingår i säsongskorten och sätt en vision som är max 4 negativa kval på de kommande 10 säsongerna.

Stenis: spelaren får lön av Brynäs ända till han skriver nytt kontrakt med ny klubb.

Peja: Du skriver att om man lyckas bryta med Palve skulle hans kontakt finansiera andra allsvenska spelare med råge. Även Hedbergs kontrakt skulle göra det.
Är det verkligen så enkel ekvation att när en klubb bryter med en spelare så upphör bara utbetalningarna utan att spelarna får något för att de bryter.
Hade jag varit spelare hade jag bett min manager räkna på hur mycket rasten av mitt kontrakt hade kostat Brynäs och krävt 90% av den summan för att gå. Varför skulle jag ge upp pengar jag har rätt till om jag inte kommer att få ett bättre betalt kontrakt i en annan klubb?
Bästa dealen Brynäs skulle kunna få med mig var att betala resten av min kontraktstid + omkostnader och låna ut mig till en ny klubb. Det Brynäs skulle vinna på mig är så mycket den nya klubben var villig att betala för mig till Brynäs.

BIF Kungen: Du förstod väl att jag profoserar en aning ;-)

JohnnyBotox: Du har en poäng!

Auchinleck: Det är det absolut! Vi har inte lyckats med den ganska låga och realistiska målsättningen. Jag raljerade lite i mitt förra inlägg. Frågan är om Brynäs, trots den uttalade låga målsättningen, har högre förväntningar på sig själva, eller om den kommer bara kommer utifrån såsom supportrar, flaggorna i taket, gamla hjältar eller annat.

Jag tror, förutsatt att vi är kvar, att något kommer att hända inom den sportsliga organisationen. Det har väl delvis hintats om det? GM? Scout? Nya tränare? Inte en total make-over pga kontinuitet, men något kommer nog göras.

Åker vi ut så förutsätter jag stora förändringar av många anledningar, inte minst ekonomiska.

JohnnyBotox:
Att underprestera kopplat till en redan låg målsättning är ett kapitalt misslyckande.
Det väcker frågor. Finns förtroendet för tränarna 23/24? Skall målsättningen fortsatt vara bättre än föregående säsong? Vad händer om vi kraschlandar i HA? Kan målet vara annat än ett avancemang direkt?

Tigerhjärta:
Har klubben utåt haft högre förväntningar i år? Målsättningen utåt har ju varit att ta ett steg och hamna högre än förra året, dvs minst en niondeplats. En ganska ödmjuk inställning. Inte topp sex eller liknande. Tycker att man gick ut ganska tydligt med att man vet var man kommer från och att ambitionen att göra det något bättre i år.

Det är ju, precis som diskuterats här nu, supportrarnas förväntningar att vi ska vara bättre än vad vi är. Inte klubbens.

Det är ju här och i andra sociala medier det snarare klagas på att ambitionsnivån är för låg när man säger "bättre än förra året".

Slutsats, klubben siktar tydligen för lågt vilket är dåligt samtidigt som att man tror att man är bättre än man är då man borde förstå att man inte är bättre än ett bottengäng vilket man borde gå ut officiellt och säga att man är (vilket man alltså egentligen gjort).
Förvirrad!

lapad: Han sa faktiskt "Det kan inte gå så mycket sämre än innan" Vilket är sant, oavsett :)

bradberry: Jag vänder på det och säger: Vill man inte känna press ska man gå till Brynäs för det kan väl inte vara sämre än innan". Det var väl så Manner sagt när han tog över och nu finns det faktiskt en risk att han får äta upp detta uttalande.

Ove Myling: Nej även jag tror att det hade varit nyttigt att inför nästa säsong (såvida vi inte ryker), att gå in öppensinnat med inställningen att vi skall hamna i play-in.
Allt för att sänka förväntningarna på killarna och hela supporterskaran.

Tigerhjärta: "Har svårt att se att det hade mottagits med kärlek om klubben uttryckte ”Vi måste börja med att sikta på play-in plats, vi måste se till vilka vi är”.
Våra supporters ledord hade varit: ”Ambitionsnivå noll, jävla losermentalitet”"

Personligen skulle jag inte ha något problem med ett sånt uttalande från klubben. Man kan sminka en apa men det är fortfarande en apa. Bättre att prata om verkligheten som det egentligen är.

Sen alla nya fanns som finns har nog inga problem heller. Brynäs har inte varit en framgångsrik klubb på minst 20 år. Många har aldrig upplevt Brynäs storhetstid.

Sen har du alla strutsar och för dom spelar det väl ingen roll: dom tror väl på sm-guld om så brynäs spelar i div 1.

Sen finns ett gäng som upplevt storhetstiden och gärna vill uppleva den igen. Men om dom bara höjer blicken lite så ser dom nog att Anton Rödin inte är någon Tigern Johansson eller Stig Salming precis.

Nä, det är dags för föreningen att göra en reality check och se vart man befinner sig just nu inte vad som en gång var.

Ove Myling: Där håller jag helt med. Viktigt att även klubben inser faktum.
Däremot tror jag att det är lättare sagt än gjort, när man har supportar med förväntningar över öronen.
Har svårt att se att det hade mottagits med kärlek om klubben uttryckte ”Vi måste börja med att sikta på play-in plats, vi måste se till vilka vi är”.
Våra supporters ledord hade varit: ”Ambitionsnivå noll, jävla losermentalitet”

SaggeBoy: hoppas får rätt, tror vi får problem oavsett poäng eller inte😬😬.

Säsongsavslutningen är en jävla ångest.

Tigerhjärta: "Brynäs har varit ett notoriskt bottenlag i ca 20år med ett par undantag. Trots detta så är pressen på laget skyhöga, alltid!"

Mycket av det kan förklaras av föreningens självbild och höga svansföring. Sätter man sig på höga hästar blir fallet värre.

Vore ganska befriande om Brynäs sätter ord på det som alla redan vet: Vi ligger långt efter våra konkurrenter och vi har mycket jobb framför oss för att bli den framgångsrika klubb vi en gång var. Flera lag har sprungit ifatt och förbi oss och vi leder inte svensk hockeys utveckling (iaf inte sportsligt) längre.

Treklövern1912: nej, damhockey är helt ointressant för mig oavsett under ”Brynäs-flagg” eller ej.

bradberry: Detta inlägg är så otroligt spot on!
Brynäs har varit ett notoriskt bottenlag i ca 20år med ett par undantag. Trots detta så är pressen på laget skyhöga, alltid!
Det märks att det är en enorm press på spelare och övriga inom föreningen när de bär vårat klubbmärke.
Tror faktiskt inte det finns någon klubb i Hockeysverige som har så höga krav sett till vart laget egentligen befinner sig.
Kritik skall alla lag och spelare få, det ingår i deras yrke. Men det är dags för oss Brynäsare att sätta kritiken i perspektiv till vilka vi faktiskt är..

Ove Myling: Ja, Brynäs har genom undermåliga sportsliga resultat år efter år sänkt sitt attraktionsvärde enormt mycket. Jag skulle säga att man är en av de klubbar man helst inte går till. Detta med anledning av att trots lagets usla nivå så finns en underliggande press och förväntningar från omgivning och internt, att nå framgång.

Det råder en diskrepans mellan förväntan/krav och förmåga/utfall.

Det medför en riktigt dålig arbetsmiljö... Då väljer man andra alternativ...

spolaisen: Palve kommer att säkra kontraktet åt oss så han lär bli kvar.
För Rödin framförallt så står mycket pengar på spel.

SaggeBoy:

Alla spelare inklusive Palve bör skärpa sig i de återstående matcherna. De har att ta hänsyn till sina möjligheter att platsa i Brynäs eller i andra lag i SHL eller HA nästkommande säsong. Annars får de väl ställa sig i kön till arbetsförmedlingen, som oss vanliga.

När alla prata om palve? Vad kostar han brynäs? Var kan man se vad spelarna kostar varje lag / brynäs?

Är det någon som kommer ihåg en plastpåse med tryck på hela Brynäs laget på?
Försvann vid någon flytt
Kan ha varit 1968 kanske
Som kan meddela att jag o frugan åker upp o ser matchen ikväll
Har aldrig varit med att förlora när vi varit där
Laddar upp med Johnossi nu
Brynäs halsdukarna framlagda
Tacobuffe väntar på arenan
Sen inkassera 3 poäng

bradberry: Hade hellre blivit av med denna:
Uppladdat:

500x0-b73b6e29-7797-4c90-882b-83ca5c3f1d89.jpeg

En stor framgång för Brynäs den här säsongen är väl i alla fall att Sören Persson går i pension. Bör rendera i 5-6 poäng ytterligare bara det, i händelse av fortsatt SHL-spel nästa säsong….

« · 2483631 · »