1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741514 inlägg · 7967 ämnen
« · 2584827 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Jugge: Ja de vek verkligen med sig mentalt i tredje🙄

Stefan R 63: sant!

Tycker faktiskt inte Berras utvisning var onödig, kändes som han var tvungen att få stopp på dem där efter Kinnvalls dåliga beslut :)

Farsang: i mina ögon var det att Brynäs släppte handbromsen och bara körde på..Vi tryckte ner Dig i egen zon ..sköljde över dem..trötta ut dem till misstag. När vi fick 4-4 Så blev vi lite försiktiga...Vi tog en väldigt onödig utv vid 4-4 ( berra) nu skapa inte Dif något där förutom en som jag beskrev fladder puck som Clara höll på att tappa in..men det kan ha varit efter 5-4 också...

Undrar när Brynäs kommer kommunicera ut den aktuella prognosen på Scott? Om han nu blir borta länge så kanske skulle ha signat Gunler ändå. Jag menar sanolikheten att våra top 6 spelare inte är skadade eller sjuka är ju slående liten.

Steppade Clara upp i 3:e igår eller var det försvarsspelet som faktiskt gjorde det bra?

Stefan R 63: Ja Clara gör ingripanden man häpnar över. Tavlan vid 0-1 sållas till de värre jag sett. Löst nedlägg mot mål, fri sikt. Hur en professionell ishockeymålvakt kan tappa den övergår mitt förstånd. Sen har han en liknande i slutet av matchen som han bara ska plocka, som han också missar och det är nära kvittering. Han har allt annat än övertygat så här långt. Ändå har vi 100% vinster med Clara mellan stolparna…

Målvaktsfrågan behöver utvärderas löpande fram till jul ungefär. Tror båda mv kommer höja sig, särskilt Limpan. I dagslägets form duger ingen av dem i ett slutspel. Limpan inte som förste men Clara inte ens som back-up…

Jugge: Jag har varit med så länge och även tränat egna lag på hög nivå...Gillar varken heaven and hell.
Min analys av de tre senaste matcherna av alltså 9 perioder är att vi har klart godkänt i 1 period ( sista igår mot DIF,) de andra 8 är inte bra...Vi får med oss 6 p och det är bra! Tillbringar vi tiden hos motståndarna i deras zon så är det bra..Vi gör även hemjobb bra . Släpper inte till för många 2 mot 1 osv...men vi är väldigt dåliga i egen zon och i det uppställda spelet.
Vi har ett mv spel som färgar av sig på utespelarna! Alla som har spelat vet va jag pratar om...
Vi får inte få hybris( Sanny pratar om ödmjukhet) vid 4-4 eller 5-4 sköt dif ett fjuttskott mot vårt mål och det var väldigt väldigt nära på något som inte ens var en målchans.
Ska vi gå upp ..så måste det uppställda spelet bli bättre...tydligare o våra mv måste upp upp upp...

SuneMangs: framförallt på stats.swehockey och sen lite EP också.

Erat: youtube brukar det finnas

Var hittar man highlights?

Jugge: Ja, verkar värre. Skumt att han satt med på bussen.

Davey85: Låter ju märkligt när Gällstedt sa att det är ”dag till dag” i en annan intervju…

Från GD, låter väl tyvärr inte särskilt lovande.

"Brynäs kom till spel utan fyra ordinarie spelare. Linus Ölund har drabbats av nån form av skada på överkroppen, och han kan bli borta ett antal veckor framöver, enligt vad Sporten erfar.

Greg Scott fick två spelare över sig och skadade underkroppen mot Tingsryd. Hur länge han blir borta är ännu så länge oklart men han ska ha undersökts av läkare och besked väntas komma inom kort. "

SuneMangs: Vi fyller ju arenorna i landet. Att vi får mindre TV-pengar än t ex Oskarshamn är horribelt!

Vi borde gasa på och kopiera F1 m fl och göra en realityserie om och med Brynäs med eller utan samarbete med TV4. F1-realityserien har ju tydligen fått intresset att fullkomligt explodera för F1 t o m i USA. Kör liknande koncept - fast i mindre skala förstås - för att vidga intresset/fånga nya supportrar till Brynäs .
Är en No brainer - varsågod Svedman! Katjing!

Här inne är det som vanligt full lekstuga.. Det är heaven or hell, svart eller vitt. Däremellan finns det ingenting… Det blir ju lite roligt att läsa sådana här pajaskommentarer (som det vimlade av) levererad förmodligen någon gång i slutet av 2:a perioden…

” Japp. Det blir inte SHL 24/25. Inte för Brynäs i alla fall. För klent. Mentalt, mest.”

Ingen nämnd, ingen glömd…

En dag på jobbet 🥱
Skaffa ny målvakt.

Svensson_62: Ja, det är verkligen Brynäs on tour i år. Märks än tydligare hur populär klubben är ute i stugorna när man spelar på mindre arenor och läktarna badar i de finaste av färger. Riktigt bra uppslutning både mot Nybro men framför allt Tingsryd. Tror vi kommer få se det på fler ställen runtom i landet. Vi är överallt.

Gavve: Misstänker att vi kommer att ligga högt upp på bortapubliksligan också (när vi mött bortalagen med stor arena)

Gavve: Bra du tar dig tid och lyfter fram det positiva, det kan behövas på det här forumet lite oftare och det uppskattas enormt.

Vart hittar du all statistik? Ligahemsidan? Har inte bemödat mig att kika runt på så mycket mer än tabellen och spelarstatistik på EP i år.

Dags för lite mer positiv statistik efter dagens match. Ta det för vad det är och se det inte som att jag inte ser det negativa. Jag gillar bara att lyfta fram positiva saker också då det lätt glöms bort när det ser ut som skit långa stunder.

Rödin delad förstaplats i poängligan med 1 respektive 2 färre matcher spelade. Snittar 2p per match än så länge.

Kopacka tvåa i målligan med 1 match mindre spelad. Rödin trea här (en match mindre än Kopacka som vi alla vet).

Rödin delad förstaplats i assistligan med SSK-spelare (båda har 7 matcher spelade).

Bertilsson fortsatt etta i +-. Nu +13 i statistiken (+12 innan matchen). Rödin med 1 färre match spelad ligger tvåa på +11 (+4 i dagens match om jag räknar rätt), Kinnvall med +10 ligger trea och Vessel ligger fyra på +9. Vi har alltså 4 Brynäsare på plats 1-4 här.

Vesel fortsätter teka oerhört bra. Ca 61% vinster på 150 tekningar.

Vi gör 5.14 mål per match framåt. Och då fungerar ändå inte spelet långa stunder och detta inkluderar en match vi bara gjorde 1 mål i också. Detta är alltså mer än det dubbla jämfört med t.ex. DIF. Vi har gjort 20 fler mål än Nybro som ligger under oss trots 1 match färre spelad.

Vi ligger etta i SG%. Alltså antal procent av skotten som blir mål på 16.09.

Vi ligger etta i publikligan där vi snittar 6722 efter 5 matcher. Tvåa är DIF på 6170 och sen kommer Björklöven på tredje plats med 4809.

Vi ligger väldigt bra till i EQG%. Vilket är både bra och dåligt eftersom det innebär att vi kan ha sämre PP% (det har vi). Strax över 88% (37st) av våra mål har kommit när vi spelat 5-5 eller 4-4. Bara 4 PP mål totalt (finns mer att hämta här) som vi kan jämföra med t.ex. Björklöven som har 11 mål i PP och "bara" 28 när det är lika många på banan.

Vi har vunnit 75% av alla första perioder vi spelat. Två oavgjorda och aldrig legat under inför andra perioden. SSK ligger på andra plats med 57% som jämförelse.

Farsang: Ölund var med på bussen ner till Småland, så han borde inte vara jättelångt borta från spel. Men officiellt är det "dag till dag" på honom.

Sportnisse: fy fan asså :(((

Men någon som har koll på Ölunds skada då? Eftersom dem sa så på Sportbladet?

Farsang: Nä, det är Scott. Hela säsongen i fara pga av söndertrasat knä

Sportnisse: det är inte Ölund det kan vara då? Så folk blandat ihop det för reagerade på vad Abrahamsson sa i det här klippet efter 07:45 typ

Något i stil med ”Linus Ölund lät ju lite oroväckande tyckte jag, bla bla hitta ersättare lät det som på masken”

Silfver: Grym vändning, men… Helt otroligt att man återigen har två målvakter som man inte kan lita på. Jag är så trött på att sitta med hjärtat i halsgropen så fort motståndarna kastar ett höstlöv mot mål. Sjävklart påverkar försvarspelet målvakternas möjlighet att göra ett bra jobb men det är även åt andra hållet. Frågan är vad som är hönan och vad som är ägget..

Silfver: förra året mot Luleå dock ;)

Härlig vändning i sista, läänge sedan man såg något liknande från Brynäs! Vår två förstalinor är otroligt vassa och Jack Attack är en solklar favorit. Sen behöver det jobbas med defensiven och målvaktsfrågan helt klart men det är när slutspelet börjar som de pusselbitarna skall vara på plats.

Sportnisse: Fasiken vad trist. Så kommer Benn som säkert motiverats av att lira med Scott. Inte bra om det stämmer.

tourz: alltid lika dåligt i andra perioden

Peja: Nästan lika positiv och bra som munkas analys idag:

"Ja, tyvärr ligger ”sämst när det gäller” kvar som en blöt filt över föreningen. Sämst i racet om att undvika kvalet till Allsvenskan, sämst i kvalet, sämst i seriefinalen mot Nybro och nu sämst i tungviktsmötet mot Dif.
Sämst!" :-))

Davey85: Bra analys av Lindström.

Ska inte tjata mer om målvakterna efter detta, vet att ni avhandlat det mycket ikväll. Men herregud..vad är det för skott våra målisar släpper.

Erat: ” Synd på darrigt spel från Clara, tror jag föredrar lindbäck ändå”

Tycker att han spelade upp sig rejält under matchen, kände mig tryggare i 6 mot 5 med Clara faktiskt.

Bäska droppar: Nån som har status på Scott?
Rykten gör säger att det är jäkligt illa med hans knä. Talas om månader/ eller kanske säsongen. Hörde på rinken idag

vti-peter: Grattis!

Davey85: Gillade Lindsteins agerande vid målet. Tog emot pucken, tog sig tid att lyfta blicken o ett perfekt placerat skott.

Såg matchen nu lite i efterhand och jag kan säkert komma med en analys om de två största lagen i svensk hockey genom tiderna och allt, men jag har en fråga från Bertilsson, Rödin, Kelleher och Kopacka först:
youtu.be/nwsE7tVHk-k?si=lElZuGrFINCnWmAO

SuneMangs: Ja, framåt ser det väldigt bra ut men bakåt måste vi se till att täppa till. Målvakterna är stort orosmoment, tyvärr.
Rödin är överlag laget bästa spelare såhär långt. Stort Brynäs hjärta.

Dags att se matchen i efterhand. Kul med en mäktig vändning!

SuneMangs: Jag var på väg att stänga av men tänkte jag ger matchen 5 minuter i 3:e :D

Rödins gorillavrål ❤️💛🖤

Peja: Inuti Gällstedt huvud måste tankarna gå, hur fan har Alcén tänkt.

Skön seger!
Bra uppryckt i tredje, dock är första och andra bedrövlig. Funkar inte i längden att spela så här.

Fyfan vilken härlig seger mot skansen! Klasskillnad emellanåt! Synd på darrigt spel från Clara, tror jag föredrar lindbäck ändå.

gwl: off topic: Pontus Johansson, vilken skridskoåkare.

Anders Berg: Vad ska han säga, vi har två dåliga målvakter men vi får jobba med det vi har🤣🤣

Om vi bara spelar vår defensiv hela matcherna som vi gjorde i 3e, så kommer vi undan okej.
Måste gnugga in rutin, och börja spela enkelt.
Var inte många skott som vi täckte åt Clara idag.

Ta från Nybro och deras köttmur. Var säkert 30+ skott bara i deras vägg.

Nästa fredag kommer bli tufft, för löven har ett sjujäklarns anfall och målvakt.

Deras försvar är inte heller tip top, men voutilainen håller dem levande näst in till varje match.

Full fokus från start, vår 3e period idag ska hålla sig i 60 min.

Forsberg 1978: han sa iofs att vi behöver ha två bra målvakter…..kanske menade han samtidigt :/)

SuneMangs: Han berömde deras insatser på träningar och spelet med klubba på match. Märktes att han inte ville såga någon men det är klart att man kan utläsa något mellan raderna där.

« · 2584827 · »