1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 764010 inlägg · 7967 ämnen
2987119 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
mattias - 74: Han är på plats när skottet avlossas från dålig vinkel och är inte i nån sidledsförflyttning. Lämnar lucka på klubbsidan.
Hårdheten ska inte spela nån roll där, en tavla.
Ser du inte det så är du antingen korkad, okunnig eller synskadad..

Danne66: Man trodde botten var nådd med Garpenlöv som förbundskapen men Hallam är precis lika usel + att han adderar en dryghet vid intervjuer som Garpen inte hade.

Han är lika kunnig som curling domaren var i matchen igår…

Danne66: Skit i fanskapet bara, ge fan I att kommentera.

Huge:

Du kan verkligen inte låta bli att provocera när du får chansen

Menar du att Markström skulle tagit Slafkovskys stenhårda slagskott?

Antingen är du ironisk eller så är du dummare än jag trodde

Huge: Är du verkligen kvalificerad att tycka om hockey & optiker? Du är ju enbart en tangentbordsryttare inte lekman i ämnet.

Huge: Å Huge är inne å provocerar som vanligt!

Lindström: Kan den där osympatiska ähum-Hallam dra låångt bort nu!

havre: Nä, han räddade inte Slafkovskys skott.
Du såg inte den tavlan märker jag, rekommenderar att du anlitar en optiker…

Lindström: Fy fan vilka syltryggar slovakerna är. Jag vill förutom att vi gör en massa mål att vi tacklar sönder dem fullständigt.

Bra skit händer när man skjuter och är framför mål!
Behöver 4-5 mål till då bara

Danne66:

Kempe visar klass

Lindström: Så ja!

6-0 i skott på mål efter 5 min i 2nd perioden, säger en del om inställningen och Hallams auktoritet….

Sverige är ju för helvete totalt jävla genomusla, skämmes!

Va fan är detta. INGEN ser påkopplad ut!

aplusb: Vad gäller för målvaktsinterference internationellt? Markström blir ju duktigt hindrad, annars hade han nått pucken med klubban.

Huge:
Vilken tavla? Han räddade ju.

Inte ett ljud om målvaktstavlan av Markan.
Konstigt…

Blir ett större fiasko än mot Vitryssland.
Kändes även så inför turneringen. Vet inte varför men det var en känsla jag hade.

aplusb: märks att dom har tappat matchen. Alla spelare är irriterade på nivån..

Lettländsk huvuddomare....... Känns bra det här.

Neophyt: Men hjälp Markström FÖR HELVETE!

Jugge: Det som talar mest för Sverige i OS-hockeyn är väl just att Wennerholm har dömt ut dem…

Haha aldrig att det där hade varit mål i SHL...

Jugge: jag fattar inte hur matchen kan kännas så avslagen. Kvaliteten finns där men ingen desperation. Känns lite som en euro hockey tour match där inte mycket står på spel. Direkt tråkigt att titta på matchen nu. Är detta vad man längtat efter i så många år?

Grin-Olle: Det blir ett zappande idag. Fan vilka tjejer vi har. Det lutar åt gubbtårar om en liten stund. Vilken förstasträcka hon gör!

Markström in, Lindholm ut.

Jugge: Ja, hockeyturneringen känns inte så het, i varje fall inte så här i början. Curling och tjejerna i skidspåret känns mycket intressantare.

Gavve: Mycket bra Gavve, uppskattas alltid att läsa dina inlägg kring statistik och data.
Som du säger så blir det kanske ett ”icke-svar” då det trots all data är tolkningsbar och det kan vara svårt att veta lite vad som är hönan och vad som är ägget.
Personligen tycker jag Clara gjort en bra säsong, det är inte hans fel att vi inte haft en tydlig etta framför honom.
När vi tittar på statistik så är det som du säger, Clara har varit bra i 5mot5 men haft det tufft i PK.
Lite här som jag menar vad som är hönan och vad som är ägget. PK var givetvis horribelt inledningsvis, det kunde alla se.
Däremot så är PK också den situation där målvakterna helt plötsligt hamnar i fokus och förväntas ta ett svårt läge, och det har inte målvakter gjort tillräckligt.
Jag tror det är många som delar känslan av att våra målvakter knappt vunnit en enda poäng åt oss, och den är jobbig. I jämna matcher så är det specialteams och målvaktsspelet som avgör, så det är upp till bevis nu. I slutspelet kommer saker sättas på sin spets och jag hoppas innerligt att både Clara och Källgren har sparat det bästa till när det gäller som mest nu när övriga delar i spelet kuggat i rejält.

Svensson_62: ” Enl AB ska Markan stå idag”

Det var väl på tiden, borde skett redan efter Italien matchen när Gustavsson kastade in puckar. Men bättre sent än aldrig.

Jag hade väldigt lite hype för OS hockeyn innan turneringen och nu är den helt bortblåst. Här blir det damstafetten istället där vi har chans på vinst. 3 kronor åker som senast i en kvartsfinal. Sen kan dom äntligen skicka Samhall…

Tigerhjärta: Brynäs är det lag som senaste tiden (TV4s hockeypodd har jag för mig pratade om detta) släppt till absolut minst chanser samtidigt som de skapat flest chanser framåt. Tror det var under januari som det gällde.

Men det är så klart lite krångligare att svara på. Efter nyår har Clara varit sämre. Det är ingen hemlighet och det visar ju all statistik på.
MEN.. fram till nyår var han faktiskt en av ligans bättre målvakter (topp 6 av de som stått mer än 5 matcher) vid lika styrka på 92.22%. Delia låg som jämförelse på 82.22% och Hellberg på 90.5%. Och Ludde på 94.01% förra säsongen (bara 2 målvakter hade över 93% då).

Men Claras totala siffror var dåliga/sämre då han hade usel räddningsprocent i BP. Där låg han på 78.72%. Med det sagt är det ju upp till var och en att tolka de siffrorna. Att han är (eller var) bra vid lika styrka men inte i BP KAN (notera kan här) man ju faktiskt tolka som att försvaret har rätt stor del i hans dåliga siffror under denna period. En målvakt som står i BP när utespelarna bara ställer till besvär för honom kommer ju få sämre siffror där tänker jag.

Sen är det ingen som helst "fakta" jag lägger fram här utan visar bara på hur man skulle kunna tolka saker. Och jag vet heller inte hur farliga chanser räknas i PP/BP (det mesta mäts vid lika styrka vad jag vet). Brynäs problem har absolut delvis varit målvakterna (framförallt Delia). Men tittar man på Claras siffror vid lika styrka har han varit grym även om han gått ned sig en hel del efter nyår. Och detta kan (notera kan åter igen) ju betyda att det är BP som är största problemet och inte bara (notera bara) Clara. Efter nyår har däremot Källgren steppat upp och landar in på 90.82% vid lika styrka. Steppat upp jämfört med förra säsongen då han landade in på 89.94% menar jag här, kan inte jämföra med tidigare period i år då han inte stått.

Jag är alltså beredd på att säga att försvarets (eller lagets) arbete i BP är det som gör att våra målvakter har så usla siffror (Delia räknar jag inte in här då han inte är kvar längre). Och jag räknar även in målvakten i "laget" här så ingen får för sig att jag skyller på bara utespelarna. Men jag är också beredd på att säga att Clara varit sämre efter nyår jämfört med före medan Källgren spelat på en högre nivå istället.

Clara:
78.72% i BP före nyår. 64.29% efter.
92.22% vid lika styrka före nyår. 85.88% efter.

Källgren:
80.95% i BP efter nyår. 81.69% i BP förra säsongen.
90.82% vid lika styrka efter nyår. 89.94% vid lika styrka förra säsongen.

Då ska vi komma ihåg att vi förra säsongen (slutspelet undantaget) hade ett grymt BP (vi låg etta på typ 84% i mars). Så att han dippat ned en procentenhet med vårt usla BP är riktigt riktigt bra siffror om du frågar mig. Sen är det ju fortfarande ganska lite data och inget man ska dra några stora växlar av. Det vi däremot kan säga är att Clara KAN bättre (det har han visat statistiskt också) och att Källgren och resten av laget steppat upp efter nyår.
Från 65.38% i BP till 70.00% efter nyår.
Från 21.33% i PP före nyår till 32.35% efter nyår.
Från 1,2258 poäng per match till 2,08333p/m.

Hoppas det var ett dugligt svar även om det egentligen är ett "icke-svar". :) Jag låter helt enkelt andra dra slutsatser utifrån det jag presenterar!

2987119 · »