1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446100 inlägg · 7966 ämnen
« · 52207 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Frågor till Mikko Louvi
Vi får besök av Mikko Louvi i den andra periodpausen, ställ gärna frågor under denna tråd.

Webbradion

Sv: Sluta gnäll på Lahti!
Helt rätt Frisco, ikäll blir det åka av mot SSK.
Kom igen grabbar!

Nu har det skyllts på skador i Brynäs ända sen omgång 1 av elitserien. I förrgår fick ni tillbaka ett gäng skadade och då skyller man på Lahti. Är det inte läge att släppa sargen och komma in i matchen?:-)

//Frisco

cocp
Håller med till viss del men har några kommentarer.
Tycker att matchstraffet på Molin var en felbedömning helt enkelt.
Eftersom domarna blivit tillsagda att vara extra observanta på
tacklingar i rygg nära sarg tror jag att man ibland ofta övertolkar
situationerna dvs "killen blev skadad alltså måste det ha varit ngt
ojust". Jfr Jämtins tackling på Micke Johansson. Jämtin rörde
inte Johansson utan denne tappade helt enkelt balansen och föll
in i sargen. Matchstraff på Jämtin. I Molins fall tyckte t.o.m
oraklet Thelvén i C+ att "det var mkt hårt dömt, högst 2 min"
Vill absolut inte skylla förlusten på domaren men matchstraffet
kan nog ha bidragit till att Brynäs, som var på G, kom av sig
och LHC kunde rida ut stormen. Angående gnället på Lahti
så kan jag förstå Brynäsarnas frustration och missnöje lite grann.
Ngn hade statistik på utv.min när Lahti dömt Brynäs.
20-79 eller ngt ditåt med Brynäs siffror sist. Har svårt att tro
att en domare har ngt emot ett speciellt lag, i detta fall Brynäs
men man kanske får ta till det gamla ordspråket "Ingen rök
utan eld" ;-))

Sv: BIF-SSK
Då är facit för PPV-matcherna bättre 2 vinster och en förlust!!

Maggan:
Den här säsongen har Canal + sänt Modo-BIF =Modo vinst, Brynäs-HV 71= Brynäsvinst efter straffar, Brynäs-MODO=Modovinst efter straffar,LHC-Brynäs=LHC vinst.( Har jag missat nån??)

Så facit för Canal + matcherna är väl inte så där jättebra, Maggan, men o andra sida så det väl varit en halvdålig säsong (än så länge)

Nu sänder canal + matchen i kväll vilket jagtycker är lite oroande då Brynäs vinner väldigt sällan när deras matcher går på tv.
Är det någon som har lite statistik över hur det har gått för Brynäs när dom har visat dom på tv oavsett vilken kanal som har visat matchen???

Var själv och såg matchen mellan Brynäs och LHC. Nu i efterhand kan jag inte förstå den kritik som Ni riktar till domaren. Att Molin´s utvisning kom, är väl inte något att bråka om. Man kan inte godta farliga tacklingar och farligt spel. Det ska vara schysst och hårt. Om nu Helber hade fått tagit bår ut, skulle nog kritiken varit mindre. Problemet är att det är tacklingen som är farlig, då utgången kan bli hur som.

Det fanns många smågruff under matchen. Att Brynäs drabbades extra berodde helt enkelt på att Ni var tjuriga och förmodligen färgad av coachen. När LHC hade matchen mot Modo och domaren skickade ut LHC spelare tog Bendelin en time-out. Han såg att spelarna vart förbannade och besvikna. Om Bendelin hade uppträtt som Ni gjorde, skulle man definitivt inte haft någon chans till kvittering.
Brynäs hade inte tuffare domslut än LHC.
Synd och skam att Brynäs som har så gott renomé runt om i landet kan falla ner på en så låg nivå.

Bendelin som tränar LHC sa själv efter förlusten mot Modo att han var j-vligt besviken. På frågan varför, svarade han dock att han var för rutinerad för att gå in på sådant. Här kanske Brynäs ledning har något att lära.

Många tycker att vi som är nykomlingar kan emellanåt behandlas hur som helst. Själv vill jag inte gå ner på så låg nivå.

LHC och Brynäs avgjorde matchen inte domaren!!!

Sv: Brynäs framtidsvisioner
Visst är ålderssnacket överdrivet Anders P. Det är nog inte Gävles befolkning med omnejd som är onödig gnällig utan snarare så att de har gått på en kvällstidningsgrej.

Jag tror det var Hugin som skrev att det var så bedrövligt av Brynäs att låta Floberg och Mårs spela i allsvenskan istället för i elitserien. Det är väl inget konstigt med det. Man kan inte ha med spelare som inte håller för tillfället bara för att de KAN bli bra i framtiden. De bästa ska spela anser jag och tydligen Melin och Persson också. De tror tydligen mer på Östling och Eriksson.

Det är inte bara BIF som låter unga lovande spelare husera i allsvenska lag. Sundin och Bäcker(? osäker på namnet) har ju fått lira en hel del med Bofors istället för Färjestad.

Jag tror inte Floberg, Mårs, Jobs, Johansson och allt vad de heter tar någon skada av att spela i Tierp. Tvärtom! Eftersom BIF och Tierp har bytt spelare en hel del så vet de ju om att de inte blit bortglömda utan att chansen till uppflyttning finns.

Brynäslag mot SSK enligt arbetarbladet:

Målvakter: Johan Asplund (Mattias Pettersson).
Förstafemman: Christer Olsson, Tommy Sjödin - Jonas Soling, Mike Harder, Daniel Rudslätt.

Andrafemman: Henrik Petré, Daniel Johansson - Kenneth Bergqvist, Janne Larsson, Tony Mårtensson.

Tredjefemman: Jussi Pekkala, Adam Andersson - Tom Bissett, Daniel Wågström, Ove Molin.

Fjärdekedja: Björn Danielsson, Roger Kyrö, Jens Östling.

Extraspelare: Magnus Eriksson.

Har varit bortrest och måste bara kommentera matchen mot Sveriges korpgäng i elitserien, LHC.Att Lahti är en idiot är ju ingen nyhet, han saknar totalt känsla för det han gör på isen.DIF borta,SSK borta och LHC borta har givit 20-79 i utv minuter.Det talar sitt tydliga språk.Matcherna har varit rätt schyssta och Brynäs har absolut inte varit värre än motståndarna.I matchen mot LHC var det hur lätt som helst att se att LHC spelarna hela tiden spelade på Lahtis svagheter och filmade så fort man fick chansen.Helber ligger ju till å med kvar på isen tills han ser att Lahti bestämt sig för en utvisning, då hoppar han upp som en idiot och leker tuff dvärg amerikan och är ute efter Molin.Petre´s utv som gav 3 mot 5 spel var heller inget annat än en filmning, där han lägger sig långt efter att han fått slaget som inte alls var så farligt.Matchen förlorar man dock inte på grund av denne Lahti, utan för att Asplund släpper in alltför enkla mål.Att han sedan gör idioträddningar ibland spelar mindre roll.

Så här ska Brynäs spela i kväll enligt Brynas.se, frågetecken på Soling!!!

Målvakter:
Johan Asplund (Mattias Petterson).

1:a Femman:
Christer Olsson, Tommy Sjödin - Ove Molin, Janne Larsson, Tom Bissett.

2:a Femman:
Daniel Johansson, Henrik Petré - Roger Kyrö, Mike Harder, Daniel Rudslätt.

3:e Femman:
Adam Andersson, Jussi Pekkala - Tony Mårtensson, Daniel Wågström, Kenneth Bergqvist.

4:e Femman:
-

Reserver:
Jonas Soling, Jens Östling, Björn Danielsson, Magnus Eriksson.

Sv: Nästa säsong:
Djoos kan ibland vara skillnad mellan vinst och förlust...
Nu drog förvisso Sjödda ett "Djoos pass" till Molin i tisdags.

2-0 ikväll!

Sv: Ledarskap
Vad jag menar med "nedåtgående trend måste stoppas" är att Brynäs dalande i tabellen måste stoppas. Ledarskap efterlyses. Man bosde kolla med Kurre Lindström hur han gjorde med Finnarna när de blev ett LAG

Precis Djoos är ju hur viktig som helst, titta bara på årets powerplay utan honom som spelläggare funkar ju det inte alls! Och även om han är långsam så har han ju en fantastisk blick för spelet. Och får han vara frisk hoppas jag att han spelar i Brynäs i många år framöver

Varför så kritisk mot Djoos, karln har knappt spelat på hela säsongen och snabbhet har väl aldrig varit hans adelsmärke. Försvaret lär inte bli sämre när han återkommer efter sina skador.

BIF-SSK
Inför matchen hoppas jag firma Melin/Persson kör med tre Femmor från start, jag tror att det är Brynäs melodi, speciellt nu när det börjar bli lite slutspelskaraktär på matcherna,man avslutade ju matchen mot LHC med tre formationer, så jag tror det blir så!!
Enligt SSK:s tränare Mats Hallin kommer SSK inte bjuda upp till nåt skönspel, utan man kommer gnetspela, och kämpa till sej poäng!

Hoppas på seger 5-1

Såg matchen på canal+ igår. säger bara en sak, brynäs har jävlit stora problem i egen zon. det går för fort för dom.

Till nästa säsong så tycker jag ialla fall att Bissett har gjort sitt, lika med Djoos. Morsan min åker snabbare skriskor.

Mårtensson, Daneilsson och Berkqvist väger alldeles för lätt. Ingen tyngd alls i anfallspelet. för mycket pojkhockey.

Två backar med ELITKLASS måste in till nästa år och 3 st forwards med ELITKLASS och med både snabbhet och tyngd som kan ta för sig framför motståndarens mål.

BIF - SSK 4-3

jag förstår inte varför alla vill ha Wahlberg, vågar nästan sätta på att han är en spelare som Prestberg, visar sig 1 säsong, sen är det slut !! .. tyvärr

RAMANNEN:
Din trupp ser onekligen intressant ut men hur ska Brynäs kunna finansiera dessa killar. Frasse är just nu tysklands bäst betalde hockeyspelare, Juhlin-tjänar stora pengar i Alperna, Wallin kommer oxå kräva hög lön om han kommer(vilket ej är troligt)
Vill inte vara nån pessimist, men med Brynäs ekonomi så får vi nog nöja oss med "Walle", och han vore ju en kanonvärvning!!
Men drömma får man ju!!!

Nästa säsong:
Nästa säsong tror jag att Daniel Johansson,Henrik Petré,Tom Bissett,Kenneth Bergqvist och Mike Harder inte får förlängda kontrakt.

Daniel Johansson-Rikard Franzén,Berlin
Henrik Petré-Niclas Wallin,Carolina
Tom Bissett-Mikael Wahlberg,MoDo
Kenneth Bergqvist-Brandon Convery,Linköping
Mike Harder-Patrik Juhlin,?

Djoos,Rehnberg
Molin,Larsson,Juhlin

Sjödin,Wallin
Rudslätt,Kyrö,Luovi

Franzén,Olsson
Soling,Wahlberg,Convery

Andersson,Pekkala
Mårtensson,Wågström,Danielsson

BIF-SSK
Tycker att det ser ganska ljust ut inför torsdagens match ändå.
Jag tippar på seger, 5-3 till vårat gäng.

Sv: Elakhet i försvaret
Sundlöv, det känner jag igen, vad var det han hette i förnamn nu igen?

Sv: Elakhet i försvaret
Sundlöv kanske kunde lära aspen lite målvaktsspel och hur man skäller på sina fördsvarare på en gång....på Sundlövs tid hörde Brynäs alltid till de lag som släppte in minst mål i serien...

Elakhet i försvaret
Om Sandström tas in som elakhetskonsult bland forwards och Melker till backarna, då skall Sundlöv lära ut fultricksen till Asplund. Om Asplund ligger på en högre elakhetsnivå hela tiden så kommer inte domarna att ta ut för de där vanliga grejorna. Klubban i knävecket a la Sundlöv vs Loob osv känns garanterat...
Borde väl åtminstone ta bort några potentiella mål bakåt.

I HV kör man ju med en annan taktik. Desto mer lalltokiga uttalanden från Liv, desto mer roligt får motståndarforwards när de närmar sig slottet. Gapskratt brukar inte fungera när man borde sikta och skjuta i stället...

Och i Malmö har man Hannula...

Erkänner att jag missade den incidenten. Vidhåller emellertid att det var en idiotgrej av Aspen. Men nu glömmer vi det och riktar in oss på att göra bullsmulor av kringlorna från Södertälje.Case closed!!

BRADBERRY:
Asplund uppercut kanske inte såg så fin ut, men om du såg var Ragnar Karlsson gjorde momentet innan när han åkte förbi Aspen och gav honom en magsopa, då är det nog svårt att hålla sej kall. För du missade väl inte den incidenten Bradbery!!!

Hej på dej du hugin! vad tyckte du om molins dragning, "alla Bulla" mot Linköping då? Den satt som en smäck. Sen tyckte jag att BIF låg alltför långt ifrån spelarna i linköping. Ska det vara så svårt att ligga på och checka lite? Helt enkelt åka sönder motståndarna? Lite kan vi väl begära av "svenska proffs" Bulla.

BISSETT: Tycker jag framförde dessa tilltag på ett tydligt sätt i inlägget som "Brynäs SM-guld" hade synpunkter på.Men det har väl du inte ens läst. Det gällde främst Asplunds vänster-uppercut och Petrés slashing när Brynäs just fått en man utvisad. Även Molins tackling var ful och kom i ett kritiskt läge. Dock håller jag med om att matchstraff var för hårt. Ha det så bra och trampa inte på några minor eller nått.....

Spelare som kan tänkas försvinna nästa år:

Kenneth Bergqvist: för lite speltid!
Daniel Johansson: kan dom inte vara nöjd med!
Henrik Petre: skadad för mycke?

Sen hoppas jag verkligen att Wallin, Westlund och Dackell inte väljer ett annat lag än Brynäs när dom kommer hem för spel i Sverige igen, för det är tack vare Brynäs dom spelar i NHL.

Sen tycker jag nog att det är dags för KUNG Bissett att lägga av!
Han har gjort mycke nytta för Brynäs, men jag tycker det är
dags att spela in en yngre spelare, så vi inte hamnar i samma
situation som Leksand att alla veteraner lägger av samtidigt!

Sen förstår jag inte Bäckström & co!! dom låter molin och olsson gå inför den har sässongen, sen ersätter dom dem med spelare med samma spelstillar.....då har jag inte tuulola med som ett exempel.
(lindström kanske oxå ska räknas in?)

men det här är bara jag som tycker och tänker lite! =)

BISSET!

Massor med applåder till dig,för ditt inlägg och svar till BRADBERRY!

Bradberry: Vad du med onödiga tilltag egentligen, nämn ett tilltag(jag räknar inte Molins utv. ngt tilltag) det är ju faktiskt hockey som spelas och inte damschack. Jag tycker du kan utveckla dina åsikter lite bättre nästa gång du ska in och kladda på våran sida!!

Tycker man snackar onödigt mycket om ålder och att Brynäs är gammalt och att det inte finns några ungdomar. Är det så? Eftersom jag trodde det var fallet så räknade jag ut medelåldern. Döm av min förvåning när jag ser att Brynäs inte alls är den enda klubben som består av "gamla" gubbar (Har jag räknat helt galet?)??

Om man kollar en ganska framgångsrik klubb som FBK så är medelåldern högre än Brynäs (c:a 1 år om jag inte räknat helt fel).

Varför har Brynäs denna "stämpel"? Kanske beror det på att många "nyckelspelare" är "gamla" (eller beror det på att Gävlebors mest markanta egenskap är att vara gnälliga?) Men om man tar en sådan som Larsson som år efter år ligger i topp i poängligan. Ska man "slänga" ut honom bara för att han är "gammal"? Karln gör ju mål och är antagligen Sveriges smartaste spelare?

Tycker det är en bra mix att blanda ett lag med unga och "gamla" för att på sikt låta de unga ta över. Kan dock hålla med om att man kanske skulle ge de unga chansen lite oftare.

Kan någon göra en liknande undersökning angående hur många spelare som har a-laget som moderklubb?

SÄSONGENS BÄSTA KOMMENTAR
När Canal+ säger till Roger Melin: Ni har haft ganska tuffa utvisningar eller?
Då svara Melin: När Lathi dömer oss så blir det bara kattskit av allt!

Helt klart säsongens bästa kommentar, go Roger Melin!

Sv: Frågor till Mikko Louvi
Hej Mikko!

Vad tycker du om dom svenska domarna?
Jag tycker att dom ska införa 2 huvuddomare som i NHL, det kan verkligen behövas. Vad tycker du om det?
Jag tycker att Lahti var bedrövligt dålig nu när ni mötte Linköping.

Lycka till Mikko!

Mvh Fredrik i Härnösand

BRADBERRY!

Du tror inte LHC fansen kan inse det själva utan att du ska idiotförklara både Brynäsfans och LHC fans.Den enda som är patetisk är du.

Brynäs SM-guld: Jag vill få LHC- fansen att inse att inte alla Brynäsfans är färgade i sin bedömning av domaren. Jag står för att jag tycker det är pinsamt att det finns de som tycker Brynäs spelade juste igår. Det var bedrövligt att se alla onödiga tilltag. Att sedan skylla allt på domaren är bara patetiskt. Kalla mig för Judas då, men för mig betyder det "förrädare", inte "realist".

Sv: Ledarskap
Janulf:

Vilken trend menar du, utveckla!

Ledarskap
Någon skulle behöva göra med Brynäs det som Kurre Lindström gjorde med Finska landslaget. Skapa ett lag av individer som kämpar med/för varandra mot ett gemensamt mål. Nu pågår en trend som på ngt sätt måste brytas.

Sv: Fan!
Bissett: Jaså? Så vi såg samma match du och jag då eller???
Brynäs var vass i 2:a, även skottstatistiken talar sitt tydliga spår.....

Summiten: Så du menar att LHC var mer motiverade än Brynäs, det köper jag verkligen inte!!!

Huge: Man tackar, har väl fått äta upp vad jag skrev om Petré men jag beundrar han.

Återigen slåt motivation klass..
Det är den bistra sanningen!

Ja Aspen ska inte belastas för målen, han har en underbar plock och räddade Brynäs i ett flertal tillfällen.

Petré är väl lite oslipad i vissa lägen. Men med lite rutin kommer han att utan tvekan bli en storback..

Sv: Onödig frustration
bra tips det dära alltså=)
hmm chansar på 4-2 jag ...fan vilken osis att dom förlorade mot linköping..=)

Sv: Onödig frustration
Gordo: Håller med dej ang domargnället, tycker det blev alldeles för stor fokusering kring domarinsatsen igår, såg matchen själv och man kan ju alltid diskutera Lahtis insats, men det kan man gör om Brynäs oxå, det är ju bättre att börja rannsaka sej själva först, LHC hade ju oxå utvisnngar som vi inte kunde utnyttja.VARFÖR?
Men matchens behållning i går var ju "Sjöddas" pass från egen mållinje till Ove på LHC:S blå linje och Oves "trippelfint"(som "Ankan" sa) som gjorde ställningen 2-2, då trodde man ju Brynäs skulle ta över, men icke!!

Tips inför morgondagen: BIF-SSK 5-1

SAXAT UR GD!

Tommy Sjödin säger följande:-Han är så fruktansvärt hemmabetonad och påverkas av publikens vrålande.
Så har det varit varje gång vi haft honom på bortaplan den här säsongen. I Gavlerinken har däremot Brynäs, enligt Sjödin/Olsson/Molin, själva ingen nytta av Robert Lahti.
-DÄR ÄR DET JU INGEN SOM SKRIKER, SÄGER MOLIN UPPGIVET!

Onödig frustration
Allt tjafs om domarens insatser är det bara att lägga ner.
Visar bara att ledarna, laget och fansen använder energin på fel sätt. Domarnas insats lämnas med bestämdhet till den kåren att ta hand om på bästa sätt. Det finns domargranskare, tro det eller ej...

Det är bättre att man i laget fokuserar på att spela bättre i egen zon. Markeringsspelet framför eget mål existerar inte. Såg en snutt på TV igår och det visade varför Brynäs släppt till näst mest mål i Elitserien den här säsongen.
Meeelkeeersson! Hjälp!
Tuulooola! Hjälp!
Waaalliiin! Hjälp!
Nu måste Aspen själv veva bort motståndarna framför målet och det är väl vällovligt, men det kan bli lite mycket att först i skymt läge (det rensas ju inte fri sikt för honom speciellt ofta om man säger så!) stå i vägen för skotten, sedan tackla bort motståndare, för att med lite tur stå/sitta/ligga 1 mot 1 i returtagningen och suga åt sig pucken. Pust!
Inte lätt att vara målvakt i Brynäs. Aspen får snart en friplåt till Gladiatorerna. Andra målet? Shit happens!

Snacket om domaren visar bara på den frustration som finns i laget och som gör att det tas idiotiska utvisningar eller beslut ute på isen.
Coola ner och spela Hockey!!

Låt vara att Lahti är minst sagt tveksam och faller lätt under ett starkt publiktryck (vilket aldrig skulle hända i Gavlerinken som Molin så riktigt påpekade, pikandes den dödstysta hemmapubliken), men om man spelar under de förutsättningarna så måste man kunna ta en extra smäll och jobba vidare. Igår var det ett gäng dåliga förlorare på isen.

Linköping mycket bra, Brynäs hyfsade och Lahti en katastrof.
I läge 4-3 till hemmalaget med böljande spel tar han ut Harder för en skit-hakning där för övrigt LHC-spelaren slashar Harder direkt
efter hakningen....Lahti o Ryhed är sämst i Elitserien.

3 points mot SSK är ett måste !

Brynäs framtidsvisioner
Eriksson ( ratad av Luleå och Leksand ) och Östling ( ratad av
Timrå ). Ja, ni läser rätt. Dessa spelare satsar Brynäs på under denna säsong. De kan inte tillföra något, förutom att ta en plats, vilket i och för sig många kan göra.
Floberg och Mårs ( landlagsuttagna i Team 19 ) och framtidsmän,
dom låter man harva i allsvenskan under Flygis ledning för att
rädda Tierp kvar.
Man ställer sig häpen eller man gör ju inte det egentligen. Det finns ju inga framtidsvisioner - inte i en förening som behandlar framtidsmän på detta vis. Det finns ingen röd tråd i klubbens sätt att handha unga spelare, det går på en höft. En klubb som inte vårdar sina unga spelare har på sikt ingen chans.
Idag har många klubbar egna hockeygymnasier - det finns ju ingen anledning för talanger att välja Brynäs, för att sedan finna att man egentligen gick till Tierp ( eller annan klubb ). I detta läge går man naturligtvis till klubbar som vågar satsa på ungdomar. Frölunda är ett bra bevis. Brynäs däremot gör ett "leksand", kör
med de gamla spelarna tills de själva väljer att gå och då står man där - inga talanger kvar, de har för länge sedan gått vidare till andra klubbar. Vilken ung talang väljer Brynäs? Tja i framtiden blir det nog inte så många - inte med denna "framtidsvision".

Jag är uppriktigt sagt orolig för Brynäs framtid - alla spelare av klass är över 30 och under finns inga löften överhuvudtaget.
Våra grannar Leksand gjorde exakt samma sak och svaret har vi ju. Var finns ersättarna - de måste skolas in några i taget ( och då vore det bra med talanger och inte bara gamla Arlandaspelare )

Det är ganska ointressant med slutspel 2001/2002 egentligen. Brynäs kommer att få antingen FBK, HV eller DIF som motståndare i bäst av sju matcher - att tro att BIF skall gå segrande ur en sån matchserie är, lindrigt sagt, blåögt.
Nej, det intressanta är hur man avser gå vidare. Att vara glad över att 37-åringarna Sjödin och Larsson gärna fortsätter får man väl vara, men någon av di gamle måste bort i år - inte alla på en gång om ett par tre år.

« · 52207 · »