1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446147 inlägg · 7966 ämnen
« · 55476 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: 3 spelare som skulle bli mycket bra.
Det är bara löjligt att spekulera om nyförvärv...
Löfström är ju trolig när han nobbade Brynäs i sommras och skrev nytt flerårkontrakt med Leksand...
Varför skulle BIF värva Wahlberg nu, när man inte ville ha han förut
Dessutom så börjar han bli gammal...

Peter Larsson som ersättare för Janne..., ja jag vet att jag säger emot mig själv.. Är bara så less på att samma tre namn dyker upp hela tiden säkert samma två personer som skriver om dem...

Ett klarsynt inlägg ramannen. Tyvärr har du nog rätt i att Bissett och Berka försvinner. Johansson och Danielsson är i min mening inte tillräckligt bra för att stanna kvar. Dessutom fruktar jag att Olsson ger sig av på en sista proffsvända innan han blir för gammal. Djoos kan nog däremot bli kvar nåt år till, jag tror inte han vill sluta sin karriär så här.
Ersättare är otroligt svårt att sia om, men Wahlberg vill även jag se tillbaka i Brynäs och jag tror säkert att han gärna återvänder också.
Jag skulle vilja se Per Löfström i Brynäströjan igen också, backen som Brynäs slarvade bort.
Cannerheim är ju annars också ett intressant namn, som ramannen redan påpekat.
Eller varför inte göra en Djurgården och hämta en engelsman, det verkar ju funka. ;)

Huselius karriär kanske över?
Huselius karriär kanske över?

Husse har gått ner 5kilo det är chrons sjukdom en tarmsjukdom.
Han kanske ska operera sig då är det över!!!!!!!!
Hoppas Husse blir frisk...

Har inte Melin kontrakt ett år till med brynäs?

micke: Kalt var bara ett förslag på den typ av spelare jag tycker brynäs behöver till nästa säsong.
Jag hoppas iaf att om Bissett inte blir kvar nästa säsong att brynäs ersätter han med en spelare i samma klass och inte gör nån chans värvning som dom så ofta gör när dom förlorar klass spelare......ett exempel är juh Tuulola (eller hur han stavar) han har juh inte direkt blivit ersatt av en spelare i hans klass inte ens en spelare i närheten av hans klass.

Sv: Fest........???
Naturligtvis så har man bokat in sig på detta,lyckades till o med lura med min Sambo på denna otroligt fina tillställning!
Broder Tuvok ska givetvis oxå med.

Wikegård!??? Bevare oss från honom.

Ligger det någon sanning i att Wikegård, tränaren alltså, är på väg till BIF??

Jo det har han, i Brynäsmått sett. Kalt har hög lön han oxå, i Färjestadsmått sett, och lär säkert kunna få mycket mer efter den här säsongen (om han inte har kontrakt med FBK nästa säsong dvs).

Bissett lär ha en rätt hög lön

Dieter Kalt? Tjena mors. Skulle behöva ja, men Brynäs har inte Percy Nilsson i ryggen.

Vi skulle behöva byta ut Bissett mot tex Per-Åge Skröder eller Dieter Kalt

Ska vi verkligen ersätta två ytterforwards (Bissett, Björne) med två utpräglade centrar? Cannerheim är väl center såvitt jag vet... Nästa säsong behöver ju inte bli en repris på denna med två centrar på skadelistan.

Fest........???
I år så fyller Brynäs 90 år som klubb och den 27 april så är det fest för deras era (ära). Biljetten går ju på 395 kr och tillställningen håller på från 17:00 till 01:00......

Vilka är det som ska gå på den/har beställt biljett?

Jag har gjort det!!!!!

Det kommer att bli den roligaste festen man har varit på......

///Lothar

3 spelare som skulle bli mycket bra.
Förmodligen slutar Bissett till nästa säsong, Bacon vill inte vara kvar(synd) och Danielsson får inte vara kvar!

Bra ersättare till dom kan vara Micke Wahlberg för Bissett.
För Berka vill jag ha hit Mattias Carlsson i SSK han skulle bli mycket bra i Brynäs tror jag. Snabb spelare med bra teknik samt att han inte tvekar om att gå in i en närkamp.
Kim Cannerheim får ersätta Björne. Kim är en riktig lirare med snygga dragningar, otroligt bar spelsinne samt en mycket duktig tekare, Kim har inte kommit igång riktigt i SSK och jag tror han han skulle må bra med ett klubb-byte, han har en ortrolig kapacitet.
Dessutom kommer Micke Lindman att flyta hem till Gävle efter säsongen och blir då en mycket bra ersättere till Daniel Johansson som inte heller han få vara kvar i Brynäs.
Djoos tror jag lägger skridskorna på hyllan efter den här säsongen, han känner sig inte bättre i foten han har opererat. Hem vill jag att Niclas Wallin ska komma.

Olsson-Wallin
Molin-Larsson-Rudslätt

Sjödin-Pekkala
Harder-Kyrö-Luovi

Lindman-Rehnberg
Soling-Cannerheim-Wahlberg

Andersson-Petré
Mårtensson-Wågström-Carlsson

Sv: VAR ÄÄÄR NI??
Jag instämmer med Gone. Dessutom är OS en så pass stor grej att följa att det förmodligen inte skulle komma någon publik ändå.

Hoppas "Osten" får stå mot Brynäs... ;)

Sv: Uppehåll
Så sant Lucky! Vi får väl hoppas att Melin läser Brynäs hocksysnack :)

Varför räknar du inte ´annat löst folk´ då? De lirar väl i serien precis mycket som våra inhemska produkter. DIF, för att ta ett exempel, är av med fyra killar pga os, bla. förstekeepern och han hade förmodligen kunnat glömma landslagsspel om det rört sig om en längre frånvaro än två matcher (där vi sumpade fyra pinnar för övrigt, mycket pga. att han inte vaktade buren). Ska spelare iväg på landslagsuppdrag så är det självklart att serien får hålla uppe.

NHL-proffset Jonas Rönnqvist är på väg hem till Sverige. Det skulle vara nått för brynäs. Stor och stark med ett bra skott. Jag hoppas att brynäs ger lulåe en match.

För brynäs skulle behöva lite nytt folk till nästa säsong.

Gå in på Rinksnack å skriv ner vilka ni tycker är sveriges snyggaste matchställ i elitserien....

///Lothar

Helt tydligt att det är uppehåll i ES. Frågan är om det bör vara uppehåll för OS? Uppehåll för TRE spelare ska till OS (Slovaker och övrigt löst folk räknar jag inte). När det var junior-vm så var det flera spelare borta. Men inte blev det något uppehåll då!!

Tja det finns inte så mycket att skriva om just nu. Vinsten mot HV otroligt viktig. Gå in i uppehållet med en positiv känsla!.

Är det nån som orkar räkna på hur många poäng som behövs för slutspel? Doma andra lagen möter ju varann tex SSK-LINK osv.

Är det elitserieuppehåll elller? Hockeysnack stendog på en dag...

Ford Prefect & gordo: Jag tycker att båda förslagen är intressanta och spännande. Varför inte prova Fordens forwardsuppställning och gordos fyra backpar i Örebro den 25:e, jag skulle nämligen vilja ha breddens fördelar i ev kommande slutspel, alltså starta upp matcherna med fyra femmor. man kan ju alltid gå ner på folk vid behov.

Utan de hade alla varit tysta som vanligt.

prosten:

Ett byte med en skridskofint räcker inte för att bedöma om det skall erbjudas kontrakt. Som det ser ut för tillfället har många en kravnivå på honom motsvarande den man skulle på en inhoppande junior. Ställ kravet etablerad Elitseriecenter istället med allt vad det innebär i form av arbete i egen zon och rollen att hålla i hop femman och dess arbete. Att han peppar allt och alla innebär inte att han är bra som center.
Således: låt det gå fler matcher innan en mer långsiktig bedömning görs. Hur gör han sig i slutspelshockey, osv.
Det kanske tom finns bättre centrar därute?

Det är dock skönt att konstatera att han är bättre än företrädaren i tröja nummer 16...

gordo:
Harder - nja, en fråga om kostnad relativt resultat, kanske...

Jag antar att du inte såg matchen mot HV!?

Sv: BIF- HV
Nu tog brynäs ledningen och vann så det spelar inte så stor roll hur publiken hade varit om dom inte gjort det eller hur?

Underar inställning du har !!
Jag tyckte också att det var en kanonmatch.
Men !! vad hade hänt om inte Brynäs tagit ledning och vunnit?
Hade publiken varit lika kul då?
Heja grabbar .

Jag förstår vad du menar. Vad jag var ute efter i min uppställning var dock att avlasta Bissett i sargjobben och låta Molin förstärka en annan kedja. Men din uppställning funkar också.

Forden:

Det gäller att våga pröva för att hitta lite mer bredd och ork i ett slutspel.
Tycker nog att du överskattar Rudan något.
Visst sargråtta och kraft, men samtidigt för lite finess. Det betyder att han skall spela sitt spel inte glida runt som Janne & Co. Ge honom ett köttben att jaga...

Då blir det så här istället:

1:a
Bissett - Larsson - Molin
(spelande)
2:a
Soling - Harder - Rudslätt
(kämpande)
3:e
Bergqvist - Kyrö - Luovi
(spelande)
4:e
Danielsson - Wågström - Mårtensson
(kämpande)

Östling

Backar:
Djoos-Rehnberg, Sjödin-Pekkala,
Olsson-Johansson, P3-Andersson, Eriksson

Sv: Äntligen
...är det dags för Dream Team igen. Sätt ihop ett eget OS-lag och
hoppa med i ligan "Hockeysnack". Se nu till att det blir lite
uppslutning av Brynäsare så att jag slipper att vara helt själv i ligan
med en massa TIKare...;-)

Det du skriver Ford prefect är alldeles riktigt. De femmorna skulle vara väldigt bra + att det är 4 femmor, det är viktigt!
Titta på Modo och Färjestad, de kör med4 femmor och de ligger i topp. Vi har haft mycket skador under den här säsongen en när alla är friska å krya så bör Melin/Persson börja matcherna med 4 femmor, det kommer löna sig i slutet av matcherna.

Vill även säga till Bäckström å co att skriv ett nytt kontrakt med Mike Harder efter säsongen, för han kommer göra mycket nytta för oss både nu och framöver.

///Lothar

Gillar din förklaring till vad Harder ska göra. "Lite av varje". Det är väl det han har gjort sen han kom till Brynäs, och vad jag ha r förstått alldeles utmärkt.

Uppehåll
Så var det uppehåll för OS då, och Brynäs får vila sig och ladda inför slutspurten. Jag roade mig med att fundera hur man skulle kunna formera laget när/om alla spelare är hela, och det slog mig att det faktiskt är ett riktigt bra lag på papperet, och kan man sprida kunnandet så kan det bli fyra bra kedjor av det hela.

Mitt förslag:

1:a

Bissett - Larsson - Rudslätt

Kommentar: Rudslätt har spelat bra när han har tagit Molins plats och han är en mer fysisk spelare vilket gör att Bissett inte måste göra sargjobbet hela tiden.

2:a

Soling - Harder - Molin

Kommentar: Nog vore det intressant att se dessa tre ihop? Tre skridskostarka spelare där Soling står för tuffhet, Molin för finess och Harder lite av varje.

3:e

Bergqvist - Kyrö - Luovi

Kommentar: Bergqvist har alltid gjort sina bästa matcher när han gått in med Kyrö och Luovi/Rudslätt. Ge honom en fri roll där.

4:e

Danielsson - Wågström - Mårtensson

Kommentar: De har kommit igång mer och mer. Wågström har definitivt vuxit i brynäströjan, han har växt med ansvaret. Mårtensson har också kommit starkare mot slutet och då börjar det lossna för Danielsson också.

Backar:

Djoos - Rehnberg, Sjödin - Pekkala, Olsson - Johansson

Kommentar: Svårt att ställa P3 och Andersson utanför, men kommer Djoos och Rehnberg tillbaka och är hyfsat i form så bör de spela. Andersson har tiden för sig. P3 får stå över på grund av att han är lite för mycket vildhjärna. Å andra sidan är Johansson lite väl slö och likgiltig ibland, så dessa två bör kanske alterneras.

Jag tror att det skulle bli fyra jämna kedjor, där kanske framför allt den andra kan bli en riktig succé. Sen finns ju alltid möjligheten att i pressade situationer gå ner på folk och återgå till de klassiska uppställningarna. Vad tror ni?

God idé, Kessler. Ännu bättre--vi skulle ha Hertz att sponsra BIF nästa säsong. Deras motto--We Try Harder--står för att eftersom alla vet att de är mindre än Avis måste de jobba hådare. Eftersom BIF inte har de ekonomiska resurser en del andra klubbar har måste vi kämpa hårdare. Och vi har den ende spelar i ES som heter Harder. Klockrent.

Kan vi inte få Hertz att sponsra en flagga med "Mike try Harder"?

Jompe:

Right on, try harder..

Gordo och Lycken

Håller med. Det verkar som om Du redan vet svaret på Dina frågor, Gordo; det behövs en ny ledargestalt som inte känner av eller bryr sig om gamla mönster. Jag hoppas att Brynäs' adelsmärke vad gäller stil framöver kommer att vara rätt mycket vad det alltid varit--hög fart, speed snarare än tyngd. Men vi kommer att behöva ett par kaminer också, typ Rehnberg.

Hertz-modellen
Föreslår att BIF inför nästa säsong kör samma motto som Hertz Biluthyrning: We Try Harder.

Lycken:

Håller med dig, men det måste finnas någon som sätter igång det arbete som du beskriver också, Lycken.
Vem har den mentala hårdheten att bryta mönster och bryta med dem som inte vill bryta gamla vanor och rutiner. Precis som du säger har det varit Brynäs adelsmärke tidigare. Att se framåt...
Men det är det som är lite av grundproblemet. Det är mycket som "har varit" Brynäs adelsmärke. Frågan är vad som kommer att vara Brynäs adelsmärke framöver. Vem är/blir den verbala Tigern som rullar upp skjortärmarna och bryter den nedåtgående trenden?

Min tes är alltså: Roten till det onda (ingen kan väl vara riktigt nöjd med årets säsong hitills?)är dålig motivation, dålig grundträning, och skador. Det hänger ihop: Dålig motivation, leder till slöare grundträning (nedåtgående trend 2-3 år nu??), leder till sämre fysisk status, leder till skador, leder till ännu mer nerslitning av truppen, leder till ännu fler skador, leder till för hård belastning av nyckelspelare, leder till genomklappning i slutet av matcherna, leder till dåligt självförtroende,leder till lägre tempo, leder till passivitet, leder till fel in-i-situationer, leder till skador etc etc.

Vad är lösningen då? Visste jag det skulle jag vara hockeytränare förmodar jag. En teori: Ju äldre man blir, desto hårdare måste man träna för att hänga med och stå emot de unga. De unga som kommer in måste få chansen att sätta press på gamlingarna, med ungdomlig energi och vilja att utvecklas. Jag skulle vilja vända på det klassiska resonemanget, att de rutinerade i alla lägen ska leda laget. Ge möjlighet att utvecklas för de som vill uppåt; släpp fram energi, ungdomlig entusiasm och vilja att ta över taktpinnen, vilket motiverar och drar med de gamla mot stenhård långsiktig träning, Brynäs adelsmärke genom tiderna. Viljan och strävandet framåt måste komma underifrån, inte från de som redan "gjort, sett, hört allt" och har sitt på det torra. Detta löser inget på kort sikt, där gäller bara TRÄNA, VILA, TRÄNA, VILA, TRÄNA; FÅ TILLBAKS ALLA GUBBAR, GÅ IHOP I FÖRENINGEN OCH KÖR JÄRNET MOT SLUTSPEL MED PUBLIKENS HJÄLP. DAGS ATT RULLA UPP SKJORTÄRMARNA NU, HELA BRYNÄS IF!!!!!!!!!

Sv: Djoos
batte

Måste erkänna att jag inte har en aning om vad du menar.
Tyckte att matchen inte var ngn höjdare från Brynäs sida och att AIK var bra i 2 perioder. Finns inte ngn anledning att ändra på
den åsikten i dag.
Undrar om du inte blandat ihop mig med någon annan tyckare här på sidan, eller......??

Var matchen lika dålig som du sa i söndags eller har du fått perspektiv till den? Har BiF något i slutspelet att göra???? Eller har du ändrat åsikt sen i söndags "huge"? En undran bara.

Kessler

Vi får väl hoppas att det inte är så allvarligt. Kan ju vara så
att han bara klivit av träningen som en försiktighetsåtgärd.
Thures får väl komma med lite info, fansen börjar bli otåliga....
Såg f ö Mikko på Hovet i söndags. Såg lite bekymrad ut om man
säger så. Hade nog gärna velat vara på isen själv såg det ut som.
Med honom, Rehnberg och Djoos tillbaka ser det ju ut som
Guld-läge igen.... Minns Guld-åren då vi var jätteunderdogs.
Har ju alltid varit bäst för Brynäs att slå ur underläge ( nu snackar vi modern tid, inte 60/70-tal...)
Skall f ö bli kul att gå och geista på Masarna i KS mot AIK.
Kanske lika bra att gnagarna vilar upp sig i AS ett år, vi verkar ju
ha svårt för dom jämt och ständigt.

Hej! Var det inte du som sa att BIF inte hade i slutspelet att göra? Bara för att de nu vunnit en!!!! match efter katastrofen mot AIK, så vad talar för Brynäs nu?Heja Timrå.

Lycken:

Tycker också att det verkar som om de flesta andra lagen är snabbare och uthålligare, framför allt i sista perioden. När det varit täta matcher efter varandra så blir det lågt tempo direkt.
Något måste vara fel i sommarträningen eller träningen under säsongen!

Håller med dig om att det brister på flera områden den här säsongen. Över huvudtaget signalerar uppträdandet i år att det behövs nya röster i och vid sidan av laget till nästa säsong...

Som tur är klarar inte Linköpings och Södertäljes förstafemmor av att ensamma bära lagen till slutspel. Resten av femmorna är för klena. Tack för det!
I Brynäs finns det två femmor som kan lyfta laget till slutspel.
Så blir det!
Färjestad eller Modo? Utmaning...

lucky luke:

Kloka ord.
Engagemang är bra...

Sjödda - behövs...
Harder - nja, en fråga om kostnad relativt resultat, kanske...

Till cleasw, lucky luke mfl

Säsongen hittills har inte varit den allra bästa, mycket pga av skador. Håller med cleasw om att det gnälls lite extra här efter varje förlust och det är möjligt att det finns medgångssupportrar här som det finns hos alla lag. Att det blev extra gnälligt och kritiskt efter förlusten mot AIK var med all rätt. Brynäs samtliga spelare gjorde en svag insats. De förlorade inte för att de mötte ett övermäktigt motstånd, de förlorade inte för att de hade en sämre coach än motståndarna och de förlorade inte för att domaren var partiskt utan de förlorade för att de inte tog i ordentligt och visade den vilja som krävs för att vinna ishockeymatcher mot vilket lag man än möter.
I sådana fall har vi rätt att gnälla!! Vi betalar deras löner, med våra entrépengar bland annat, och då borde de inse att de är tvugna att ge lite underhållning tillbaka.
Självklart är det roligare tongånger nu efter HV-matchen då det blev seger. Efter sju svåra år så kanske det blir slutspel trots allt och det är väl bra om vi åtminstone får tro det i tre veckor framöver tills nästa match.
Sammanfattning: Idrotten är underbar tack vare att det går upp och ner och att det finns motgångar och framgångar.

Lucky Luke: Jag gillade din: "When the going get´s hard, Harder get´s going"!!!

Varför tacka enskilda individer? Nä tack till alla er som var i Gavlerinken igår och skapade suverän stämning!!

« · 55476 · »