Brynäs IF

713107 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

1202612 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

Huge:Nej det tror jag inte att han har kunskap till men gör man ett försök så har man i alla fall provat att vända matchen genom att använda de spelare man har ombytta.

Att Sundström skulle vara nån slags mirakellösning trodde jag aldrig. Men han duger gott som ett hjälpmedel att skicka signaler.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

GävleLasse: Som sagt: och du tror att Sundström ensam vänder en matchbild där hela laget uppenbarligen sett ut att ha varit drogade?
Hade hållit med dig en aning ifall en enstaka femma hade haft problem.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

Huge: Det handlar om att vända matchbilder, inte utse syndabockar...

Kompisrelationen får de fixa på fritiden.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Huge: Vissa spelare har varit dåliga i åratal. Förklara gärna vad underprestera är för nåt??
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

Huge:

Och när blev Sundström en spelare som med sin närvaro förändrade en matchbild...

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

Huge: Blev lite fel där.
Ska naturligtvis vara: ".....Att i det läget bänka nån enskild spelare..."

Mao: opsykologiskt att utse en enstaka spelare till syndabock när hela laget varit dåligt.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
GävleLasse: Igår var det i stort sett HELA laget som underpresterade nåt enormt. Att i det läget avstå från att bänka nån enskild spelare till förmån för ex Sundström hade verkligen varit att visa svagt ledarskap.
Lektion 1A i ämnet psykologi.
Jätteintressant ämne, du borde studera det nån gång...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

arnio: Ok, kanske lite fel att ta med just Djurgården men det beror mest på att det faktiskt var rätt så många som också baissade deras chanser.
Det viktiga är principresonemanget: får man en bra start och dessutom får utdelning på det man jobbar och tror på så blir resan så mkt enklare än om de intentioner och förhoppningar man haft inte ger nån större utdelning, vare sig i tabellen eller spelmässigt.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

sylf: Precis. Huvudet på spiken. Man kan ju undra vad Hansen, Dackell och de andra "favoriterna! ska behöva ställa till med för att inte ha sina 15+ minuter varje match. Hur kall ska en spelare vara för att bli bänkad? I går satt Sundström som extra forward hela matchen. Vad hade krävts rent spelmässigt för att Cz skulle tagit steget att bänka t ex Hansen till Sundströms fördel?

Nej har man gamla meriter så har man garanterad speltid hos CZ. Man börjar nästan undra om det verkligen är Cz som tar ut laget.

Hur många presskonferencer ska det behövas sägas att "det här var vår sämsta match så här långt", det låter nästan som att man vill säga att klaga inte, "vi KAN spela sämre och vi är inte rädda att bevisa det".

Beklämmade svagt ledarskap!

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Huge: Så Brynäs fantastiska prestation den här säsongen beror alltså till stor del på att laget varit tippat.....ehh vaddå?
DIF är alltså bra för att expertisen tippat dom i KS, (vilket dom inte har).
Exempelvis DIF spelar med attityd, junisar tar för sig, tränaren låter killarna släppa loss och vara kreativa, ger dom förtroende. Till skillnad från NC som spelar de spelare som slickar bäst röv eller är personliga favoriter.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Horace76c: Håller med fullständigt. Förr om åren såg man fram emot matcherna, till å med under 80 talet som inte skördade nåra framgångar. Men man fick ändå lite underhållning. Jag trodde ärligt talat att man hade nåt på gång för ett par år sen när Widing, Brendl etc fanns i laget. Då kunde man åtminstonde göra mål men föll på två av världens sämsta målvakter (tack mormor!). Nu har det blivit patetiskt och klubben är tillbaka på ruta ett, d.v.s innan Boorken kom! Jag förstår publiken i Gävle till 100%
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Huge: Djurgården tippades innan säsongen riktigt högt av de flesta experter. NC om han nu får kallas för expert tippade dem som finalister.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

Enaranger: "Om krafterna är på upphällningen, både fysiskt och mentalt,
efter endast fyra matcher spelade, sen uppehållet, så måste
de vara väldigt dåligt tränade. Den bortförklaringen kan man
tidigast börja använda i december."

Håller med till viss del, men det förutsätter isf att svackan verkligen börjar just nu. Som jag ser det så har svackan i princip funnits där redan från start, lite hårddraget. Ambitionerna och framförallt förväntningarna på ett offensivt spel har varit en av bovarna i dramat, om inte den största. När spelarna efterhand inte får feedback och resultat på alla försök man gör att spela offensivt så naggas självförtroendet bit för bit vad gäller just offensiven, vilket även påverkar det övriga spelet. Uppträdandet blir för det mesta osäkert med enstaka goda insatser som följd. Till sist blir det en negativ trend som är svår att ta sig ur.
Jämför med lag som ex SSK, Rögle eller Djurgården. Dom har från början varit baissade i förhandstipsen och mer eller mindre klara för KS, enligt "expertisen". Dom har mao inte haft några större förväntningar på sig utan jobbat vidare med det man trott på. Får man i det läget dessutom en bra start och märker att man hänger med i konkurrensen så blir det istället en god spiral eller trend som man hamnar i.
Nu säger jag inte att ovanstående är ngt som med säkerhet gäller för Brynäs men jag tror absolut att det haft inverkan på spelet och våra resultat hittills.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Anders Berg: "Wow! Om jag är pinsam - vad kallar man då Brynäs insats igår och ledningens agerande de senaste, säg, 10 åren?

Men okej då, det lossnar nog snart för Eero och Kahna, då vänder det!"

Att skrika på att tränare och ledning ska sparkas utan att komma med en plan på ersättare är pinsamt. Visst vi kan sparka NC men ska vi då stå utan tränare? Kom med en konstruktiv lösning på Brynäs problem istället för att bara kräva att folk ska sparkas.

Visst Brynäs insats igår var pinsam det kan knappast någon förneka men blir Brynäs mindre pinsamma nästa match tror du om vi sparkar NC?
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
arnio: Wow! Om jag är pinsam - vad kallar man då Brynäs insats igår och ledningens agerande de senaste, säg, 10 åren?

Men okej då, det lossnar nog snart för Eero och Kahna, då vänder det!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Här är en ranking över hur bra vi lyckats i de 10 senaste hemmamatcherna,
mot våra konkurrenter, i elitserien eller slutspel.

Timrå........ 10 7 1 1 0 1 33-20 24
Linköping.. 10 5 1 2 1 1 36-18 20
Skellefteå. 9 4 3 0 0 2 37-25 18
Södertälje. 10 6 0 0 1 3 35-24 19
Djurgården 10 5 0 2 0 3 34-21 17
Luleå........ 10 4 2 1 0 3 30-25 17
Rögle....... 3 1 1 0 0 1 8-5 5
--------------------------------------
HV 71....... 10 4 1 0 0 5 28-32 14
Frölunda... 10 4 0 0 0 6 19-25 12
Modo....... 10 1 1 2 1 5 20-29 8
Färjestad.. 10 1 1 2 0 6 16-30 7

Det är alltså hela fyra lag som lyckats ta fler poäng mot oss,
än vad vi har lyckats ta mot dem, på vår egen hemmaplan.

Men jag måste säga att jag blev lite överraskad över att vi
lyckats så pass bra hemma mot Linköping.

Men de tio senaste hemmamatcherna mot Modo och Färjestad
är ju rena mörkret. Kan det finnas något annat lag som har lika
dålig hemmastatistik mot något annat lag, om man räknar de
tio senaste hemmamatcherna? Jag tvivlar.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
sylf:
Absolut inget jag är stolt över, minns hur jäkla kul det var att gå på hockey och hur mycket man såg fram emot det... men som sagt, man har sakta men säkert blivit avtrubbad pga (i mitt fall) det tråkiga spelet.
Uteblivna framgångar kan jag köpa (mja) bara jag blir underhållen...men...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Anders Berg: Du är pinsam. Att sparka till höger och vänster löser ingenting om det inte kommer in någonting som är bättre.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Klockan närmar sig 14.00 på eftermiddagen och man har så smått kommit till sans efter gårdagens... "insats". Jag slår på datorn för att se hur många spelare och ledare som gått sparken sen i går, inom Brynäs, det visar sig att INGEN har fått gå - vilket skämt!

Czzzzzzarnecki.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Horace76c: Ett mycket talande inlägg, och dessvärre är du inte ensam om den åsikten. 7-8 år av skitspel och noll valuta för pengen ger naturligtvis utslag. Mycket allvarligt för föreningen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

AVGÅ:

Ja, det skulle vara att leda utvecklingen.

Bygga en mur av spelare framför Markström.

Frågan är vad man gör om man vill ta ut målvakten... för att bygga muren ännu högre... det gäller att tänka defensivt hela vägen ut...

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Huge: Tack för snabbt svar.

"Vi ligger i mitten av den där listan vilket är ungefär som förväntat."
- Varför är det förväntat? Vi har erfarenhet och kompetens som väl mäter sig med, eller överglänser, de listade lagens, förutom måhända på en punkt - tränaren. Hade vi haft rätt mental inställning, högre målsättning, bättre tränare(?) m m, så hade man lätt kunnat "förvänta" sig att Brynäs skulle toppa den listan. Det gjorde jag.

"...det handlar om ett lagspel där ett lag med mer erfarenhet eller kompetens automatiskt inte behöver vara bättre"
- Precis, och det ger oss bara mer fördelar tycker jag, eftersom vi har allt att vinna på lagdynamiken, t ex vid möten med mer namnkunniga lag.

För min del i övrigt så kan jag säga att jag inte bryr mig längre om någon anfallshockey. För mig får dom gärna lägga sig i hög framför Markan, bara jag slipper detta lidande med totala plattmatcher och KS-ångest varenda säsong.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

rackham:

Vore jag en i gänget som presterade på gårdagens nivå... skulle jag tänka till inför morgondagens match... det vore ju hemskt (sätt in valfritt adjektiv) att upprepa prestationen igår två gånger i rad...

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
SH: Mkt kloka ord. Problemet är avvägningen som en tränare måste göra vid framförallt hemmamatcherna. Alla förväntar sig ett offensivt och aggressivt spel där man helst bör dominera händelserna på isen, men så enkelt är det ju inte även om man haft dom ambitionerna innan match.
Som du säger: lite mer huvet-under-armenspel även hemma hade säkert inbringat många extra poäng, om man ska vara lite cynisk.
Marginalerna i dom här lägena är mkt små och som du säger: första 10 igår såg ut ungefär som i de matcher där vi tagit tag i grejerna hemma på ett bra sätt. När vi sen inte får utdelning på det tryck vi skapar och dom istället lite snopet gör 0-1 så blir det stirrigt och ängsligt överlag.
Allt tyder på att det har enbart med det mentala att göra och inget annat.
Lägg till att Foppa höjer deras självförtroende i lika hög grad som vårt eget dito naggas ännu mer av hans alltmer lyckade insatser på isen under matchen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

Huge:

Vi behöver flera säsonger med offensivt spel för att bryta bilden av Brynäs om ett defensivt tråkspelande lag.

Enstaka matcher där man glömmer sin tråkstämpel räcker inte.

Dessutom, vilket är viktigare, borde det vara katastrofstämpel på att åka ut i kvarten och inget annat nöjdhetstjafs.

Nu kämpar vi för att nå slutspel. Går inte att vara nöjd över prestationen. Alls.

It´s a long way to Tiperary...

  

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Huge:

Om krafterna är på upphällningen, både fysiskt och mentalt,
efter endast fyra matcher spelade, sen uppehållet, så måste
de vara väldigt dåligt tränade. Den bortförklaringen kan man
tidigast börja använda i december.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

AVGÅ: En genomgång blir tyvärr inte speciellt spännande för den som är någorlunda sansad i sina bedömningar.
Vi ligger i mitten av den där listan vilket är ungefär som förväntat.
Vi har slagit eller spelat oavgjort mot samtliga lag utom Modo och Saik där vi kryssat resp förlorat.
Det är snarare så att man haft större förväntningar på en del av dom andra lagen, framförallt Modo och Timrå.

En lista som jämför spelarnas resp erfarenhet eller kompetens känns rätt så meningslös eftersom det handlar om ett lagspel där ett lag med mer erfarenhet eller kompetens automatiskt inte behöver vara bättre. Om inte annat så är väl Modo ett bra exempel på detta, om man ser till hur dom uppträtt hittills i serien.

Det vi ska förvänta oss av Brynäs är INTE ett tokoffensivt gladhockeylag bara för att vi värvat Kahnberg och Somervuori. Den orealistiska förhoppningen och utgångspunkten är det tyvärr alltför många som haft och fortfarande har.
Men vi ska heller inte förvänta oss och vara nöjda med ett spel som igår.
Det finns faktiskt nåt mittemellan svart och vitt, även om jag vet att det är många som aldrig kommer att begripa en sån sak.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Huge: Eller också borde grundspelet sitta i ryggmärgen nu så man istället ungefär som under Boorks tredje säsong, skulle köra lite huvet-under-armen-hockey. Helt enkelt för att få tillbaka lite självförtroende i offensiven. Det fanns en liten antydan första 10 igår när t ex Sunken följde med upp i en del anfall. Men alla såna försök försvinner när man får motgånger, backarna följer knappt med ens över röda.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Horace76c: Talande...

...och för klubben mycket allvarligt...
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
GävleLasse:
Jag är en av dom som blivit brännmärkt av de så många år av dåligt spel faktiskt, var för 3-4 år sen och bakåt en given åskådare minst 20 hemmamatcher per säsong...men de senaste åren har det successivt blivit mindre och mindre, och i år har jag bara varit på 1 eller 2 matcher.
Jag blir inte glad av att se dom spela längre helt enkelt, blir bara förbannad.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

arnio: Klockrent inlägg som på pricken fångar det jag försöker säga.
Frågan är hur man ska tolka spelet igår: handlar det om att vi efter ett par ojämna och mindre bra insatser under senare tid till slut gjorde en genomgående usel insats igår och att det kan röra sig om en engångsföreteelse?
Eller var det ett tecken på en formsvacka som så sakta börjar visa sig?
Svårt att uttala sig om vad det beror på men vi bör nog vänta ett tag med att dödförklara laget helt och hållet.
Dom närmaste matcherna kommer att ge en bättre indikation på läget.
Det paradoxala är att om det fortsätter att gå trögt så kan det bli så att vårt lite tråkiga och avvaktande grundspel är det som kommer att ta oss igenom en ev formsvacka och inte några försöka att spela mer offensivt när krafterna är på upphällningen, både fysiskt och mentalt.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
AVGÅ:

"Brynäs
Djurgården
Luleå
Rögle
Södertälje
Skellefteå
Timrå
MoDo"

Ser man på denna lista över de lag som Brynäs framförallt ska konkurrera med så ligger vi i mitten.
Varken bra eller dåligt utan precis som man kan förvänta sig. Spelet igår bådar dock inte gott och tyder på hiss nedåt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
jag är rädd att de här är en dålig trend som har börjat och som kan hålla i sig ett tag.

Inte främst pga av förlusten igår utan sättet de förlorar på. Det tydligaste tyckte jag var när Granström blev tacklad av Foppa. Han reste sig bara lugnt upp och åkte åt andra hållet. Matchen va redan förlorat ett PP spelade mindre roll i det läget. Sen va de Foppa, spelaren som alla hade åkt runt och vart rädda för hela matchen. I min värld är det Granströms uppgift att sända signaler i det där läget. Börja stöka lite och ta ett slagsmål med honom om de krävs. Visa för laget att vi inte viker ner oss.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Huge: Du som anser dig vara "realist" och konstant propagerar för att vi inte ska förvänta oss något av Brynäs. Kan inte du, med ditt gedigna hockeykunnande, sammanställa en tabell där du per lag (i min lista här nedan) jämför spelarna med deras erfarenhet, kompetens och vad man utgående från detta kan förvänta sig för prestation lagmässigt.

Brynäs
Djurgården
Luleå
Rögle
Södertälje
Skellefteå
Timrå
MoDo

När du gjort det så vill jag också att du förklarar varför vi inte ska förvänta oss något av Brynäs till skillnad från övriga lag i min lista här ovan.

Det ska bli spännande.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Huge: Det handlar inte ENBART om resultat! Försök att förstå det!

Det handlar om lagets uppträdande. Om bristen på passion, bristen på offensiv förmåga, attityd, oförmågan att underhålla och därmed skapa en hype kring fenomenet "gå på hockey i Läkerol Arena".

Brynäs kan mycket väl gneta sig fram till slutspel, om än föga troligt. Det är ändå bristen på "Upplevelse" när man ser laget spela som är det allvarliga.

Jag ropade mig hes om detta redan förra säsongen. I år syns det även i statistiken att Brynäs har en offensiv oförmåga, Jag ser bara en utväg och den har jag förespråkat sedan förra säsongen:

NY TRÄNARE!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

Huge: Det spelar ingen roll om det är tätt matchande eller inte. Har man HEMMA match och när ordföranden går ut med samma vecka att man skall satsa på att locka tillbaka publiken så gör man INTE så här. Jag köper inte dina argument för fem öre när det gäller jobbiga peroider och liknande för ALLA lag spelar precis lika många matcher och klarar av det.

Man hade ju kunnat tro att i samband med att man gått ut med att man ska locka tillbaka publiken spelat skitdåligt i en räcka matcher och hade 6200 på läktaren en tisdagkväll så skulle man ha visat lite vilja.

Men icke.

Det måste till drastiska åtgärder. Annars kommer detta att gå åt helvete. Sportsligt kanske Brynäs lyckas hänga kvar precis som vanligt. Men kommer publiken tillbaka?

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
GävleLasse: Om du ringer upp hemsidans ansvarige så är jag tämligen säker på att du får en fullt naturlig förklaring till varför matchreferatet dröjer.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
GävleLasse: Ambitionen finns säkerligen men det är ju hungern som är så svår att bibehålla när det är match i stort sett varannan dag. Vi är inne i ES tyngsta period där det ska spelas 15 matcher på 1 månad, dvs i princip match varannan dag. Kom inte och säg att det inte påverkar spelarna och spelet. Vi lär nog få se såna här insatser från flera lag framöver och det gäller att hushålla på krafterna och inte överanalysera för mkt om vad/vem som gjort mest fel osv.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

Huge: Nu skäms man från Brynäshåll. Man har inte ens tagit sig tiden att skriva en reflektion över matchen på hemsidan. Matchrapporten som brukar ligga ute ett par timmar efter match består av periodsiffror och stats, sen inget.

Är detta Brynäs sätt att tala om för den tilltänkta publiken att detta bottenapp skall INTE upprepas. I alla fal inte dne här veckan. :/

Nu har cz två vägar att gå.

1. Bort från Brynäs via Sätra
2. Bort från Brynäs via Stigslund

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

arnio:Visst handlar det om ekonomi. Absolut. Men det handlar precis lika mycket om ambition och hunger. Nu har Cz tagit en time out två matcher på raken och båda har varit lika effektlösa.

Jag börjar nästan tro att spelarna kör nån slags strejk, för så här jävla dåliga är de inte.

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Lindström: Precis Lindström, räkan på spettet!

Kahna, Eero, Dixon, Silver, Sandin borde få spela häcken av sig. Vissa är ju så kassa att de borde vara i båset så mycket som möjligt.
Tålamodet börjar ta slut!!!!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Enaranger: Verkligheten har hunnit ifatt Brynäs. Det går att titta på lönebudgetar och sedan titta i tabellen så ser man sambandet.
Tyvärr så kommer Brynäs inte att kunna matcha en dyrare trupp nästa säsong heller eftersom att publiken sviker.

Om nu inte Brynäs kan fortsätta att överraskar lite grann ( just nu slutspelsplats och det är över förväntan om man tittar på klubbarnas lönelistor) så ser det tufft ut.
Allt handlar tyvärr om ekonomi och har man inte pengar så når man inte heller framgång, så enkelt är det. Men det finns ju inga regler som inte har undantag och Brynäs har denna säsong stundtals spelat en poänggivande hockey så hoppet finns.

När det gäller NC så kan man inte annat än fundera på hur det skulle ha sett ut om Hardy Nilsson och NC hade bytt lag med varandra.....
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
sylf: Om inte det bänkas spelare till nästa match så har ju spelarna noll respekt kvar för NC.
Med detta menar jag inta att Rödin eller Silver ska sättas åt sidan, utan te x Hansen, Molin sk "etablerade" spelare som var under all kritik igår.

Kan nån förklara vad Khana, Eero eller Nordan ska göra för att få mera istid än Hansen och Lauritzen?? Jag trodde vi skulle försöka använda spetsen vi köpt in så mycket som möjligt. Men icke NC lallar på med sina favoriter som bara trampar vatten.

Har tittat på matchen igen idag.. Det som slår mig är att Löf och Nolander matchades mot Foppas lina. Våra kanske svagaste backpar, hur tänker man som tränare då?
Vi får ett 4mins PP till skänks vad sker? Jo favoritrena är inne 1,30 utan att ens få pucken under kontroll i zon.
Tror att första skottet i PPet kom efter 2,30!!
Vad betyder det? Att man som spelare skiter i vilket eftersom jag ändå spelar nästa byte, eller ähh kom igen det är ju bara på lek det vi gör.

Linan med Sandin-Granis-Silver+Dixon+Khana var dom enda som var intresserade av att spela i anfallszon som det såg ut. Sunken var riktigt bra småful och gjorde det som han ska. Bertilsson var ok likaså Hietanen. Markan var mänsklig dvs bra tillomed riktigt bra, räddade nått friläge.

Sen kan man ju säga att resen var i klass som 4linan i Valbo..
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009

rafalski: "Nja, om ambitionen är att undvika KS så kanske vi ska vara nöjda. Men jag hade förhoppningar att vi skulle sikta högre än så."

Som sagt: allt beror lite på vilka realistiska förhoppningar man haft som supporter innan säsongstart. Läser man alla domedagsinlägg härinne från skribenter som totalt verkar ha tappat verklighetsuppfattningen och trott att Brynäs automatiskt skulle brisa sig igenom serien bara för att man värvat Kahnberg och Somervuori, ja då kan jag förstå att motorsågarna går varma mest hela tiden. Men känns den inställningen speciellt realistisk eller verklighetsförankrad? Inte mkt.
Vi är ett gäng i mängden av lag där det råder stenhård konkurrens och där det kommer att vara hugget som stucket vilka lag som går till slutspel, vilka som får vila och vilka som får kvala. Den som innan säsong har trott eller fortfarande tror nåt annat kan ju bara titta på tabellen och hur den ser ut. Visst fan kan man ha förhoppningar inför en säsong men fördenskull behöver man ju inte kasta all form av sans och någorlunda realistisk analys överbord?
Spelmässigt är det just nu svårt att sia om var vi står. Det hårda matchandet har tagit hårt på framförallt den mentala biten och det är oerhört jobbigt att hela tiden spela matcher där man ofta kommer i underläge och tvingas jobba sig ikapp och vända matcherna. Allt blir mkt lättare om man emellanåt får lite "enkla" vinster sas, typ vinsten hemma mot Timrå där vi får utdelning på våra chanser och inte behöver slita ont i exakt varje byte.
Ett bra exempel på motsatt förhållande är Modo i gårdagens match. Man har varit lite tilltuffsade i ett par matcher och snöpligt tappat matcher men ändå spelat bitvis bra hockey.
Nu blev Foppa den injektion som fick det att släppa hos många och tyvärr så skedde det just mot Brynäs. Är tämligen säker på att enbart han var skillnaden igår mellan vinst och förlust för deras del, så mkt  betyder han i deras nuvarande situation.
För vår egen del är det inte så mkt att analysera efter gårdagens bottennapp, det tjänar ingenting till. Alla får ta sig i kragen och ta det som en plump i protokollet. Såna här matcher gör alla lag emellanåt, om det nu är nån tröst...

Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
A_x_e_l:

I första perioden i går vid ställningen 0-0 fick vi ett 5 mot 4 läge.
Inte ett endaste skott på mål. Inte ens ett skott utanför mål.

Det är nästan obegripligt dåligt att så totalt sumpa bort ett sånt läge.

Att innan matchen tala om att man ska ta initiativet i hemmamatcherna
och sedan endast få i väg FYRA! skott på mål i första perioden är ju
bara för ynkligt. När Brynäs spelar hemma så är ju 0-0 efter första
ungefär det bästa man kan hoppas på.

Det finns inte längre några motståndarlag som känner någon större
respekt inför en bortamatch mot Brynäs. De vet att de får en lugn och
behaglig inledning på matcherna.

Jämför det med den överdrivna respekt Brynäs brukar ha inför en bortamatch.
Då låter det: "vi vet att de startar matcherna i högt tempo." "Det gäller att stå emot i början." och liknande uttalanden. Sen går vi ut till matcherna med en allt för stor koncentration på defensiven, som gör att vi automatiskt blir
stillastående och passiva.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
70 Rodrigues: Särskilt i PP måste skott komma mycket snabbare, hela tiden lägga puckar in mot mål.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Enaranger: "Det som händer nu liknar allt för mycket de säsonger vi hamnat i kvalserien.
Men det kanske är bäst att man lever i förnekelse. Då slipper man bli
anklagad för att vara en onyanserad dysterkvist och domedagsprofet."

Klockrent!
Fan vet om det inte ser sämre ut faktiskt, med en skillnad, målvakten!
NC kommer att köra ner oss i KS p.g.a sin inkompetens, oförmåga att coacha, totala avsaknad av känsla i laguttagningar och sitt evinnerliga tjat om gruppdynamik osv.

Väl i KS står dom nog där ganska ensamma, jag tror inte Gävleborna ställer upp på klubben en gång till, folk har tröttnat nu!
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
70 Rodrigues:

Håller helt med dig om att vi måste skjuta mer.
Framförallt se till att träffa mål när vi väl gör det.
Vi är nu det lag som skjutit minst antal skott på mål.
Samtidigt så har vi sämst effektivitet. Det är minst sagt
en dålig kombination.

När det gäller inställningen till skott så måste det till en radikal förändring.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
Vad sysslade Brynäs egentligen med under uppehållet?

Vi har blivit utspelade i tre av fyra matcher.
Spelat jämt mot ett skade- och sjukdomsdrabbat Rögle.
Vi är nu, rent spelmässigt, seriens sämsta lag.
Det uns av spel som fanns innan uppehållet är nu totalt bortblåst.

Jag tycker inte längre vi ska anklaga Eero och Kahnberg för
att bränna en massa målchanser. För det finns inga målchanser
för dem att bränna.

Det är totalt oacceptabelt att i en så viktig hemmamatch som i går,
spela så genomuselt, helt utan koncentration och engagemang.
Även Brynässpelarna valde tydligen att följa flera Modospelares
exempel och ge ett bidrag till den krisdrabbade klubben.
Eftersom Brynässpelarna uppträdde som en samling beundrande
småpojkar under matchen i går, så hoppas jag att de fick
sina autografer till slut.

Nu har vi alltså endast tagit en trepoängare på de 10 senaste
hemmamatcherna mot Modo. Det är inte acceptabelt att ha så usel
hemmastatistik mot något lag som spelar i samma serie.

På de kommande tre matcherna, har vi två matcher där det garanterat
blir noll poäng (Frölunda och Färjestad). Som vanligt kommer de lagen
inte behöva anstränga sig speciellt mycket för att slå oss. Så blir det
förlust mot Södertälje på lördag så kommer vi att ligga sist på måndag.

Det som händer nu liknar allt för mycket de säsonger vi hamnat i kvalserien.
Men det kanske är bäst att man lever i förnekelse. Då slipper man bli
anklagad för att vara en onyanserad dysterkvist och domedagsprofet.
Kommentera

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11 2009
sylf: Gå rakare på mål, ni med folk framför kassen och skjut skjut skjut! Sen är det helöt ok att tackla sina motståndare, igår var det beklämmande att se hur 5 st Brynäsare beundrande står och tittar på Peter Forsberg som fick göra precis som han ville. NC har inte kunnandet att leda ett ES lag det blir mer och mer tydligt för varje match som går. Han måste våga bänka spelare som inte presterar samt vaska om i formationerna under matchens gång och då helst i tid och inte 10 min in i 3:e när det är kört, han skulle ha börjat coacha när raset började direkt efter MoDos 0-1 mål.
Kommentera

1202612 · »