1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740037 inlägg · 7967 ämnen

Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24

Sv: Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24
Sen den där Luke Martin i HIFK är intressant. Lika bra stats som D'astous I Liiga.

Zzz:
Ja, ett massivt återinflöde av skillade Gävlebor ser vi inte varje säsong. Men nåt skall väl Alcen behöva göra också? 😀

Peja: Vad sägs om David Bernhardt om Modo åker ur?

parks: Problemet nu likt 2012 är att vi tappar spelare som inte går att ersätta. Spelare som Söderström och CED är för bra för ligan och sånna spelare finns inte på marknaden.

Känslan när vi går in i nästa säsong är troligen att vi har ett svagare lag än vad vi hade när vi avslutade denna.

Gavve: Jo efter guldet 99 så var det ju ok, semi mot modo med bröderna sedin i spetsen var ju inte helt lätt.. men saknade ändå tunga värvningar till den säsongen.. tror vi fick hem tommy sjödin.. så det var ju ganska tungt.. men vi byggde fortfarande mycket av laget från guldet 99 kommande säsonger o det kan man ju förstå men jag hade gärna sett som sagt mer tunga värvningar Så hela hockey sverige tänker wow, brynäs är verkligen att räkna med..Inte den här mellanmjölk attityden som jag tycker har funnits..

Men efter vi åkte ur så går det inte att klaga på föreningen.. hoppas bara man fortsätter att ta vara på denna enorma medvind just som klubben befinner sig i..

Chanzone: Det viktigaste blir att vi inte går i fällan att börja värva massa dyra spelare till 3e/4e kedjorna.
Botten-6 bör ges utrymme för egna produkter och lite mer ”chansningar” á la Trivigno/Kopacka medans man satsar de stora pengarna på toppformationerna.
Hela receptet för framgång är att finna balansen. Även fast man ”har råd” med bättre spelare till en tredjekedja så gäller det att tänka långsiktigt och ge plats för yngre och inte lika beprövade förmågor.
Detta är vad som gjort Skellefteå så fruktansvärt starka över lång tid.

parks: "jag hoppas verkligen att vi verkligen satsar på att vara ett topplag o inte gör samma misstag från 99"

Nu är det några år sen men var det verkligen ett så stort tapp till året efter just det året?
Säsongen 98/99 kom vi femma och vann guld.
Säsongen 99/00 kom vi tvåa i serien (förlorade semin mot Modo, 2-3)
Säsongen 00/01 kom vi trea i serien (floppade i kvarten, 0-4 mot Malmö).

De andra säger jag inget om dock. Men vi kom ju högre upp i tabellen 2 år i rad efter att vi vann guldet och var 1 match från final året efter. Så något rätt måste ju Brynäs ha gjort ändå tänker jag.

Chanzone: Finns ju stor chans att vi kommer tappa några riktigt bra som du nämner.. jag hoppas verkligen att vi verkligen satsar på att vara ett topplag o inte gör samma misstag från 99, 12 och 17,

Speciellt efter guldet 2012 hade vi ju en fantastisk möjlighet att spinna vidare men vi satsade ju inget utan tappade flera o ersatte med flera mediokra spelare..Hoppas dom gjort läxan denna gång. Värva riktigt bra spelare o satsa rejält på juniorverksamheten.. det tror jag är en vinnande melodi..

Hoppas laget verkligen inser vilken chans man har i år och går för det. Nästa säsong kommer vi bli betydligt svagare. Vi tappar en grym målis som blir nästan helt omöjlig att ersätta med samma pengar. Söderström är det ju bara att räkna bort som drar över till Chicago. D´astous kommer rimligtvis få chansen i NHL, men rätt säker att han kommer hamna i AHL tyvärr. Lindstein kan mycket väl plockas över pölen oxå.
Det blir tufft, nästan omöjligt, att hitta likvärda ersättare. Bengtsson och Johanesson räknar jag kallt bort nästa säsong.

Framåt ser det väl lite bättre ut, där har man chansen att finjustera en del och kanske bli ännu vassare. Tror knappast att man tappar nån till NHL/AHL faktiskt. Kopacka är väl den som det varit lite snack om. Tycker dock att han är lite för endimensionell i sitt spel och har lite för djupa dalar för att ens få chansen. (Får ju knappt med sig pucken än så länge i slutspelet.)

Jag är rätt säker på att man kommer släppa Olsson, Lindblom dy och Schroeder. Den sistnämnda faller på att han förmodligen blir för dyr med tanke på prestation. Sen blir det intressant hur dom tänker med Vesel, Scott och Indrasis. Känns som kantbollar allihopa. Personligen skulle jag vilja se en föryngring av laget, även fast Scott har varit grym i sin roll i år och Indrasis visat sig viktig för förstakedjan.

Förhoppningsvis stannar Svrcek istället för att jaga speltid nån annanstans. Hillström och Sundqvist bör väl bli erbjudna kontrakt.

Får man in en riktigt bra center till andrakedjan samt en toppspelare till första så ser det ändå rätt bra ut. Förmodligen kan vi slippa oroa för kvalspel iaf.

Tigerhjärta: Tror Hägg skulle kunna vara typ vad Benn var i HA. Skulle säkert passa jättebra med typ Axel Andersson eller Djoos. Tänker att man i så fall tar in Hägg + offensiva backar som ersättare till Lindstein, D’Astous och Söderström, som jag förmodar lämnar.

Tigerhjärta: Jag ryggar dig gällande Hägg, är inte helt såld på honom i en Brynäströja. Däremot är det inte omöjligt att han kan bli aktuell för Djurgården om dom skulle gå upp heller, eftersom han är från Uppland. Lag som Frölunda och FBK ska man inte räkna bort heller.

Tror inte vi ska förvänta oss några mirakel gällande offensiv produktion från Hägg om han ändå skulle bli klar för Brynäs och tror definitivt inte han är värdig att ersätta D'Astous som producerande back som någon skrev nedan.

Om han blir klar hoppas jag givetvis att jag har fel i precis allt jag precis skrev.

Peja: Hur bra är Hägg egentligen?
Vid snabb Twitteranalys verkar han vara enkom ”defensiv”, vilket är något som Brynäs inte verkar vara jätteglada i.
Är jag ute och cyklar?

Peja: Hägg känns som en back som skulle leverera både offensivt och defensivt likt D’Astous och en perfekt ersättare om han lämnar.

Gavve: Det är ingen slump att Norlinder har spelat i Tre Kronor under säsongen. Han är inte ofelbar men ett otroligt spännande råämne. Bernhardt är den typen av offensiv blålinjeback som har varit bra i Brynäs den här säsongen.

Den stora grejen om Modo åker ur, utifrån Brynäs perspektiv, är dock att Robert Hägg sägs vara klar för spel där nästa säsong om de blir kvar i SHL. Brynäs vore en väldigt naturligt destination för Hägg om det inte blir Modo, och han skulle förmodligen vara riktigt bra i SHL.

Hägg är från Gimo och har spelat tillsammans med flera i Brynäs lag borta i Nordamerika.

Tigerhjärta: "Baserat på vilket lag som åker ut, vilka spelare hade ni velat plocka från respektive lag?"

HV: Luoto, Alsing, Reber. Lite mer osäker på Ang efter att ha sett honom mer utstuderat i den här matchserien. Verkar inte vara en go gubbe när det grinar emot.

Modo: Lehtinen, Aagard, Woods, Bernhardt. Bernhardt har en bra bössa, Lehtinen är bra egentligen (han verkar sliten just nu) och Woods/Aagard känns som utmärkta spelare för en tredjekedja.

Tigerhjärta: Nu kan jag lagen alldeles för dåligt men Norlinders -22 (varit inne på 55 mål bakåt och 33 framåt i grundserien) gör ju att jag ryggar tillbaka lite. Vilket kan jämföras med t.ex. Bernhardt på +5 (+36, -31) och Rundblad på +6 (+34, -28).

Näst sämsta back i Modo har -12. Bara baserat på siffrorna (som sagt, kan lagen och spelarna för dåligt) hade jag nog hellre tagit Bernhardt av backarna.

I HV är det väl Ang som är det lätta svaret. Kanske Olle Alsing också, 26p och +2 i ett HV där typ ingen har plus (4 spelare av de som spelat 36+ matcher har plus i HV). Resten av backarna ligger på -7 till -18.

Tigerhjärta: Norlinder och Bernhardt beroende på vilka som försvinner nästa säsong. Ingen av Modos forwards platsar i Brynäs

Sen skulle jag ta Luoto före Ang, men båda är ju intressanta. Luoto i första med Larsson och Silfverberg skulle vara otroligt tunga att möta.

Baserat på vilket lag som åker ut, vilka spelare hade ni velat plocka från respektive lag?
Själv hade jag kunnat tänka mig:
Modo: Aagard, Niederbach & ev. Norlinder.
HV: Ang & Luoto

Peja: Både ja och nej, då man ändå kan hylla att spelare kliver fram under viktiga matcher tycker jag.
Med det sagt!
Väldigt många experter och så även supportrar blir ofta förblindande av spelares prestationer i kvalspel.
En spelare som Emil Molin var grym i kvalet mot HV, helt enkelt för att han mötte sämre spelare och behövde den där lilla extra sekunden för att maximera sitt spel.
HVs respektive MoDos spelare ser ut som stjärnor för att de möter SHLs sämsta spelare på isen inte för att de själva är särskilt bra, precis som du nämner.

Är det bara jag som tycker att Sanny L gör fel som tar spelare från kvalet i veckans lag? Det är två ligans lag som möter varandra gång på gång, att vissa spelare briljerar där är i grund och botten inte lika imponerande som att åstadkomma något mot mycket bättre motståndare.

Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24
Dags att öppna matchtråden!

Tror fortsatt på viktoria då vi helt enkelt är ett mycket bättre lag än Malmö, även om vi inte kommer upp i nivå.

4-1 vinner vi med ikväll.

« · 2847352