1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736109 inlägg · 7967 ämnen

Laget säsongen 2014/2015

Sv: Laget säsongen 2014/2015

Johan Norrström: Ja vi hoppas på Olden, men det kommer ju att ta en tid för honom att anpassa sig. Men visst han kan ta kliv uppåt i hackordningen under säsongen.

Jag är också osäker på Blomqvist, dock måste han initialt får chansen i en stor roll. Dom kraven måste ställas på en spelare i hans ålder som är värvad för just det.

Zzz:

Hoppas Olden får mer ansvar än att bunkra runt i en fjärdekedja. Det jag sett av honom tyder på att han har mer i sig än så. Själv känner jag mest obekväm med Blomqvist.

Zzz: Jag är inte orolig för säsongen, även om jag har tonat ner mina förväntningar rejält. Säkrat kontrakt och jag är nöjd. Slutspel och jag är väldigt nöjd, även om det blir respass direkt i kvarten.

Fast mycket vatten hinner ju rinna under broarna innan vi är där. Det ska bli spännande att se om den nya fystränaren kan få bukt med skadeeländet. För det har ju varit ett konstant orosmoln de senaste säsongerna.

EskilstunaLasse: Jag håller med dig om att det känns som en mellansäsong. Men så är det alltid när man bygger nytt med många yngre spelare. Jag tror inte vi behöver oroa oss för bottenstriden. Men känslan är att även om laget inte räcker hela vägen i år så kommer vi får en väldigt bra utväxling kommande år om dom yngre spelarna har en förväntad utveckling.

Redigerad kommentar

Enaranger: Helt klart nu att KHL gör att det är ytterst svårt att få kompetenta spelare till Sverige. SHL blir svagare för varje år och det är ytterst tydligt att de tunga värvningarna inte dyker upp som förr.

Johan Norrström: Jag tycker inte det känns som guldåret då vi har två kedjor med etablerade spelare som ska producera. Dom yngre spelarna får ju starta i mindre roller och växa. Jag tycker det känns stabilt på forwardssidan.

Något sånt här känns väl rimligt:

Rödin - Scott - Blomqvist

Ollas - Nordqvist - Sweatt

Vesterholm - Vesterholm - Brodin

Lindgren - Enterfeldt - Olden

Brodecki, Lindblom

Det som oroar mig är kedjan med Ollas och Nordqvist, kan dom upprepa den offensiven dom visade upp i år?. Sen måste Sweatt spela på den nivå han höll andra delen av säsongen.

Enaranger:Jag får känslan av att vi har en "mellansäsong" framför oss. Det känns lite som att skutan driver lite vind för våg. En avgående sportchef och en tränare som känns som att han gör sin sista säsong i A-laget. Två oerfarna assisterande tränare som det känns som att de fått tjänsten baserat på sina insatser som SPELARE inte som tränare. Det är ett stort steg från att vara spelare till att vara en bra ledare. Många spelare har försökt, få har lyckats. Brynäs har fått börja om på ny kula och de tar ju ett tag innan man fått in den nya identiteten och riktningen.

Johan Norrström:

Säsongen 10/11 tillhörde Silfverberg och Järnkrok lagets
bästa poängplockare. Så när vi gick in i säsongen 11/12
var de två redan etablerade spelare. Sen tog de ännu ett
kliv framåt från säsongen 10/11 till 11/12.

Däremot slog Johan Larsson genom stort 11/12, om man
jämför med säsongen 10/11. Från 8 poäng till 36.

I så fall behöver Lindgren ta samma kliv som Larsson gjorde.
Men Brodecki och Lindblom är ju ännu inte i närheten av den
nivå Silfverberg och Järnkrok hade inför säsongen 11/12.

Det är i så fall tvillingarna Vesterholm som ska ta det klivet.
Men Silfverberg och Järnkrok var redan etablerade i SHL.
Medans tvillingarna kommer från allsvenskan.

Johan Norrström: Forwardsidan ser ok ut så här långt men jag tycker att backsidan ser lite tunn ut. Förhoppningsvis så skriver Andersén på. Fast jag får en känsla av att han hamnar i LHC, Frölunda eller Luleå.

Zappaholic:

Jag har en känsla att Anderséns agent kommer att anse att
Andersén utvecklas bäst hos den klubb som betalar bäst.

Zzz:

Det är lite samma förutsättningar som inför guldåret. Skillnaden är väl att killarna som fått Rookiekontrakt inte på förhand verkar kunna leverera som Larsson, Silver och Järnkrok. Men Olden och Tvillingarna Westerholm verkar vara spännande spelare också.

Zzz:

Håller med, kloka ord!

bradberry: Fast man kan inte titta på forwardssidan helt separat. Vi hade en fantastiskt bra forwardssida förra säsongen, förmodligen på bekostnad av back och målvaktssidan. Till nästa säsong breddas backsidan och målvaktssidan känns stabilare. Klart det kostar pengar och att forwardssidan i så fall blir lite sämre. Men får vi behålla 5 av 6 spelare i dom två första kedjorna samtidigt som bredden på totala forwards uppsättningen ser så här bra ut så är i alla fall jag nöjd efter förutsättningarna. Det finns hur mycket potential som helst i brynäs forwardsuppsättning.

70 Rodrigues: Sätter en tusenlapp på att Växjö är med i jakten på Andersén. De budar väl på alla som kan hålla i en hockeyklubba. Iofs är han svensk, vilket torde minska risken för att han hamnar där. 

bradberry: Sundlöv har gärna kvar dessa fem av sex forwards som du pratar om men du missar att nya spelare kommit in.

70 Rodrigues:"jag känner att jag vill komma till ett lag där jag kan fortsätta att utvecklas" det där lter som när en junior ska ta ställning till olika alternativ. Det är ju för bövelen bara att skriva på för Brynäs direkt, varför tveka.

bradberry:

Sundlöv måste ju sannolikt hoppas och tro att Sondre Olden ska ta Thuressons plats. En svensk landslagsman mot en norsk. Jo kan till synes se lite oroande ut. Fast det lilla jag sett av Sondre har sett intressant ut. Får väl hoppas att den norske landslagsmannen har en kortare inkörsperiod än vad Thuresson hade. Andreas hade det ju ganska motigt första säsongen i Brynäs och levde ju inte riktigt upp till Sundlövs förväntningar.

Ett ganska ungt och orutinerat lag som Sundlöv snickrar på. Inte direkt ett lag som på förhand kommer höja förväntningarna bland supportrarna i Gävle. Det vill nog till att man får en bra start på säsongen om man vill locka publik till Läkerol Arena. Ja och att man visar lite mer glöd och jävlar anamma på hemmais. Det börjar bli riktigt uppenbart att Lagen i SHL börjar halka efter i attraktionskraft. Ja eller att man helt enkelt inte kan hänga med lönemässigt. Inga lag har väl egentligen gjort några spektakulära nyförvärv så här långt.

Johan Norrström: Att uttrycka förnöjsamhet över att eventuellt få behålla fem av sex forwards från de två första linorna från förra säsongen vittnar om lågt ställda mål. Är man nöjd med förra säsongen? Är inte målet att ställa en avsevärt mycket bättre trupp på isen nästa säsong? Förra säsongen kom man fyra. Dock var man ngt mål från att hamna utanför topp 8, där man oxå höll till och balanserade större delen av säsongen. Sen viker man ner sig fullständigt i slutspelet. Är då strävan att NÄSTAN få en lika bra trupp som denna säsong? -Nä! Dåliga vibbar...

Skrubben: Nu vet jag inte vilka klubbar som drar i honom förutom Brynäs och Leksand. Om Skellefteå är en av de andra klubbarna så skulle han utvecklas bäst där.

" Brynäs idé är att spela en relativt attraktiv hockey, som borde innebära en större chans att kunna locka till sig bättre spelare."

Tänk om det fungerade i verkligheten?

70 Rodrigues:Vilket lag skulle han göra det bättre i? Brynäs idé är att spela en relativt attraktiv hockey, som borde innebära en större chans att kunna locka till sig bättre spelare. Att han skulle gå till Leksand som bara spelar sarg ut med 100-kilosbackar är nog det minst attraktiva som finns i SHL. 

Om man tolkar intervjun rätt, så verkar KHL vara borta ur bilden då han inte verkar trivas där socialt. Då har han en lägenehet i Gävle, och en Sundlöv som "tjatar sönder öronen på honom". För mig finns det inte en chans att han skulle välja bort BIF, där han dessutom spelade hem SM-guldet innan han åkte iväg. 

70 Rodrigues:Han skulle få mycket speltid iaf, men han skulle nog utvecklas mer i Skellefteå.. Så man får hoppas att lite hjärta är med i beslutet.. 

70 Rodrigues: Det är lite knasigt kan jag tycka, att Sundlöv pratade om att man ersatte spelare för dåligt efter guldsäsongen, för att sedan ersätta den enskilt viktigaste spelaren med någon som Oscar Eklund... Det är lite som att Modo skulle tänka att man ersatte Cumiskey med Dennis Persson.

– Pengar är inte det viktigaste utan jag känner att vill komma till ett lag där jag kan fortsätta utvecklas.

Kommer han verkligen att göra det mest i Brynäs??

Som många säger så kommer vi ha ett väldigt ungt och orutinerat lag nästa säsong och vi kommer ju knappast vara något favorittippat lag men det var vi inte 2012 heller. Men slår Vesterholm bröderna och Olden igenom så har vi ett intressant lag. Men det är ju 50/50 chans att dem floppar totalt också vilket inte känns speciellt bekvämt. 

Enaranger:

Inte särskilt överraskande. Att inte ersätta spelare rakt av har väl nästan alltid tillhört Brynäs värvningsstrategi. Assist och mål ska som det heter spridas ut över fler spelare. Vi får hålla tummarna för det funkar den här gången också.

Linus Wickman:

Eller i staden där han nyligen har köpt ett nytt hus i?

Beroende på om Scott blir kvar eller inte, så kommer vi att ha tappat 2 eller 3
av de 4 bästa poängplockarna, den senaste säsongen. Allt som oftast när vi
tappar våra bäst producerande spelare, så ersätter vi dem inte med etablerade
spelare. Hittills har det till slut klarat sig i slutändan. Ibland med nöd ock näppe.
Men tillslut kommer det att straffa sig rejält.

Det gäller att Ollas och Nordquist fortsätter producera även kommande säsong.
De gick ju framåt mycket till de här säsongen. Vi har inte råd att de börjar
producera på den nivå de flesta kanske trodde, före den senaste säsongen.

Sen har vi förlorat 4 av de 5 bästa tekarna till kommande säsong.
Så om Scott blir förstecenter, så får han träna extra på tekningar i sommar.

För det är ju bättre att oftare börja med att ha kontroll på pucken än
att behöva försöka vinna tillbaka den. Speciellt för en förstakedja,
som förhoppningsvis är tänkt att producera framåt.

mattias - 74: Beror väl på om kommunen går in och finansierar ;-) Nej, skämt åt sido varför ska Andersen välja Leksand över Brynäs? Tror han föredrar att bo på en större ort och i en klubb han har vunnit guld med. 

70 Rodrigues:

Senaste ryktet " Ta med en nypa salt " säger att Andersen väljer mellan Leksand och Brynäs, lär väl handla om vilka som betalar bäst? Tror du?

Att tro att någon av backarna ens ska komma i närheten av det som Gunderson gjorde är ju bara befängt. Trodde verkligen att han skulle ersättas av iaf en spelare som är hyfsat i närheten.

Om de nu räknar bort Thuresson helt.
Vem anser de då är Thuressons ersättare, av de nya?

Det är ju en ren chansning i så fall, att något av de ännu rätt oetablerade
nyförvärven ska komma upp i Thuressons nivå till den kommande säsongen.

Jag har svårt att se att någon av dem ska kunna göra det.
Och i så fall har vi ju en försämring, när det gäller förstakedjan.

Klara besked.
Men definitivt inte de besked man hoppades på.

SWEATT: Säger ingenting om Scott och Andersén, två toppspelare. Det är alla junisar som oroar mig, sen får vi hoppas att spelare som tvillingarna och Olden kan prestera i SHL.

Brynäsgubbe: Ett alldeles för ungt o oerfaret lag anser jag, naivt o tro att de unga spelarna ska lyfta till en sådan nivå att det tar oss förbi en kvartsfinal. 

SWEATT: Ser backsidan väldigt bra ut tycker du visst Andersen är ett kanonförvärv men annars ser det som vanligt tunt ut samma gäller forwardssidan! Så tycker jag!

70 Rodrigues: jag får onda vibbar av nästa säsong! 

70 Rodrigues: Vad syftar du på?

70 Rodrigues: Vadå naiv? Får vi behålla Scott ser forwardssidan intressant ut. Och får vi in Andersén ser backsidan väldigt bra ut. 

Lika naiv som efter guldet. Vad tror han egentligen? 

Redigerad kommentar

tjugo8:

Må så vara. Men nu är ju positionerna i fjärde och tredjekjedjan fyllda med råge redan.

tjugo8:Tycker Färjestad värvat riktigt bra än så länge, perfekta spelare för deras spelstil. Blir nog tyvärr Färjestad i sm- final nästa år igen. 

Johan Norrström:

Så resonerar Fbk

Tycker vi (igen) helt kommer sakna det Fbk sökt i Hedman/Rohdin

Rakt, hårt, enkelt, småskitigt spel mot/kring mål...

Tycker det är skit att en sådan som Rohdin ska vara rollspelare i 3-4:e i Fbk ist för att göra samma jobb i hemstaden...

Brodecki klar, 1 back och 1 eller två forwards ska in. Hoppas på två forwards, för det kommer behövas.

tjugo8:

Nästan mer intressant att få veta hur Färjestad tänkte.

tjugo8: Detta blir Rohdins femte seniorlag på fem säsonger! Lite anmärkningsvärt.

Sen så hade han nog inte så mycket mer anbud på denna nivå. På MrMadhawk låter det som att det var mest troligt att han skulle gå till allsvenskan.

Redigerad kommentar

Hur tänkte Rohdin nu...???

Synd tycker jag...antar att han typ ska ersätta Berglund...

In med Lander eller Järnkrok som center i förstakedjan. In med Brodecki och Lindblom som forwards. In med Andersén på backen. Då är truppen klar till 14/15. Det är väl inte för stora drömmar?

hahii:

Sant

Krav att man är en jävel m pucken, passa, få skotten förbi motståndaren o bra på rören vid kontring...

Rödin, Ollas Jacke?

tjugo8: Man kan ju ställa upp med 5 forwards i PP.

Huss:

Gunde 200'    (Andersén?)

Jacob            Eklund

DP                Westlund

Löf                Nörtsebö

Harju 200'+    Pov

Granis 160'    Pav

Basse 160'     Jacke.B

Larsson          Olden

Warg              Brodecki

(Scott 150'?)

(Thure 150'?)

(Nocke 200'?)

Finns absolut förutsättningar att få pengarna att jobba bättre nästa år, både på D men framförallt F. Harjus o framförallt Granis o Basses monsterlöner går det att tjäna in på.

Kommer Andersén in blir D mer defensivt präglat, vilket säkert är bra. Djoos, Kilas, Eklund får slåss om point-platsen.

Sundlöv vågar inte chansa på Nocke igen, också m tanke på priset

Scott o Thure ersätts m likvärdiga om de drar

Inget sämre lag än ifjol, kanske också billigare

Mest orolig för ledarstaben, o ev PP-back

« · 1621276 · »