Zzz: Jag är inte orolig för säsongen, även om jag har tonat ner mina förväntningar rejält. Säkrat kontrakt och jag är nöjd. Slutspel och jag är väldigt nöjd, även om det blir respass direkt i kvarten.
Fast mycket vatten hinner ju rinna under broarna innan vi är där. Det ska bli spännande att se om den nya fystränaren kan få bukt med skadeeländet. För det har ju varit ett konstant orosmoln de senaste säsongerna.
Redigerad kommentar
Johan Norrström: Jag tycker inte det känns som guldåret då vi har två kedjor med etablerade spelare som ska producera. Dom yngre spelarna får ju starta i mindre roller och växa. Jag tycker det känns stabilt på forwardssidan.
Något sånt här känns väl rimligt:
Rödin - Scott - Blomqvist
Ollas - Nordqvist - Sweatt
Vesterholm - Vesterholm - Brodin
Lindgren - Enterfeldt - Olden
Brodecki, Lindblom
Det som oroar mig är kedjan med Ollas och Nordqvist, kan dom upprepa den offensiven dom visade upp i år?. Sen måste Sweatt spela på den nivå han höll andra delen av säsongen.
Johan Norrström:
Säsongen 10/11 tillhörde Silfverberg och Järnkrok lagets
bästa poängplockare. Så när vi gick in i säsongen 11/12
var de två redan etablerade spelare. Sen tog de ännu ett
kliv framåt från säsongen 10/11 till 11/12.
Däremot slog Johan Larsson genom stort 11/12, om man
jämför med säsongen 10/11. Från 8 poäng till 36.
I så fall behöver Lindgren ta samma kliv som Larsson gjorde.
Men Brodecki och Lindblom är ju ännu inte i närheten av den
nivå Silfverberg och Järnkrok hade inför säsongen 11/12.
Det är i så fall tvillingarna Vesterholm som ska ta det klivet.
Men Silfverberg och Järnkrok var redan etablerade i SHL.
Medans tvillingarna kommer från allsvenskan.
70 Rodrigues:"jag känner att jag vill komma till ett lag där jag kan fortsätta att utvecklas" det där lter som när en junior ska ta ställning till olika alternativ. Det är ju för bövelen bara att skriva på för Brynäs direkt, varför tveka.
Skrubben: Nu vet jag inte vilka klubbar som drar i honom förutom Brynäs och Leksand. Om Skellefteå är en av de andra klubbarna så skulle han utvecklas bäst där.
" Brynäs idé är att spela en relativt attraktiv hockey, som borde innebära en större chans att kunna locka till sig bättre spelare."
Tänk om det fungerade i verkligheten?
70 Rodrigues:Vilket lag skulle han göra det bättre i? Brynäs idé är att spela en relativt attraktiv hockey, som borde innebära en större chans att kunna locka till sig bättre spelare. Att han skulle gå till Leksand som bara spelar sarg ut med 100-kilosbackar är nog det minst attraktiva som finns i SHL.
Om man tolkar intervjun rätt, så verkar KHL vara borta ur bilden då han inte verkar trivas där socialt. Då har han en lägenehet i Gävle, och en Sundlöv som "tjatar sönder öronen på honom". För mig finns det inte en chans att han skulle välja bort BIF, där han dessutom spelade hem SM-guldet innan han åkte iväg.
– Pengar är inte det viktigaste utan jag känner att vill komma till ett lag där jag kan fortsätta utvecklas.
Kommer han verkligen att göra det mest i Brynäs??
Beroende på om Scott blir kvar eller inte, så kommer vi att ha tappat 2 eller 3
av de 4 bästa poängplockarna, den senaste säsongen. Allt som oftast när vi
tappar våra bäst producerande spelare, så ersätter vi dem inte med etablerade
spelare. Hittills har det till slut klarat sig i slutändan. Ibland med nöd ock näppe.
Men tillslut kommer det att straffa sig rejält.
Det gäller att Ollas och Nordquist fortsätter producera även kommande säsong.
De gick ju framåt mycket till de här säsongen. Vi har inte råd att de börjar
producera på den nivå de flesta kanske trodde, före den senaste säsongen.
Sen har vi förlorat 4 av de 5 bästa tekarna till kommande säsong.
Så om Scott blir förstecenter, så får han träna extra på tekningar i sommar.
För det är ju bättre att oftare börja med att ha kontroll på pucken än
att behöva försöka vinna tillbaka den. Speciellt för en förstakedja,
som förhoppningsvis är tänkt att producera framåt.
70 Rodrigues:
Senaste ryktet " Ta med en nypa salt " säger att Andersen väljer mellan Leksand och Brynäs, lär väl handla om vilka som betalar bäst? Tror du?
Om de nu räknar bort Thuresson helt.
Vem anser de då är Thuressons ersättare, av de nya?
Det är ju en ren chansning i så fall, att något av de ännu rätt oetablerade
nyförvärven ska komma upp i Thuressons nivå till den kommande säsongen.
Jag har svårt att se att någon av dem ska kunna göra det.
Och i så fall har vi ju en försämring, när det gäller förstakedjan.
Klara besked.
Men definitivt inte de besked man hoppades på.
Redigerad kommentar
Johan Norrström:
Så resonerar Fbk
Tycker vi (igen) helt kommer sakna det Fbk sökt i Hedman/Rohdin
Rakt, hårt, enkelt, småskitigt spel mot/kring mål...
Tycker det är skit att en sådan som Rohdin ska vara rollspelare i 3-4:e i Fbk ist för att göra samma jobb i hemstaden...
tjugo8: Detta blir Rohdins femte seniorlag på fem säsonger! Lite anmärkningsvärt.
Sen så hade han nog inte så mycket mer anbud på denna nivå. På MrMadhawk låter det som att det var mest troligt att han skulle gå till allsvenskan.
Redigerad kommentar
Hur tänkte Rohdin nu...???
Synd tycker jag...antar att han typ ska ersätta Berglund...
In med Lander eller Järnkrok som center i förstakedjan. In med Brodecki och Lindblom som forwards. In med Andersén på backen. Då är truppen klar till 14/15. Det är väl inte för stora drömmar?
hahii:
Sant
Krav att man är en jävel m pucken, passa, få skotten förbi motståndaren o bra på rören vid kontring...
Rödin, Ollas Jacke?
Huss:
Gunde 200' (Andersén?)
Jacob Eklund
DP Westlund
Löf Nörtsebö
Harju 200'+ Pov
Granis 160' Pav
Basse 160' Jacke.B
Larsson Olden
Warg Brodecki
(Scott 150'?)
(Thure 150'?)
(Nocke 200'?)
Finns absolut förutsättningar att få pengarna att jobba bättre nästa år, både på D men framförallt F. Harjus o framförallt Granis o Basses monsterlöner går det att tjäna in på.
Kommer Andersén in blir D mer defensivt präglat, vilket säkert är bra. Djoos, Kilas, Eklund får slåss om point-platsen.
Sundlöv vågar inte chansa på Nocke igen, också m tanke på priset
Scott o Thure ersätts m likvärdiga om de drar
Inget sämre lag än ifjol, kanske också billigare
Mest orolig för ledarstaben, o ev PP-back
Johan Norrström: Ja vi hoppas på Olden, men det kommer ju att ta en tid för honom att anpassa sig. Men visst han kan ta kliv uppåt i hackordningen under säsongen.
Jag är också osäker på Blomqvist, dock måste han initialt får chansen i en stor roll. Dom kraven måste ställas på en spelare i hans ålder som är värvad för just det.