1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736151 inlägg · 7967 ämnen

Laget säsongen 2014/2015

Sv: Laget säsongen 2014/2015

Ang. Kronwall: Flickvännen födde barn under säsongen och han skall enligt tidningsskrift vilja flytta hem till Svedala med familjen.

Ang DIF: Varför ge sig i budgivningen? Bara för att han har spelat i Dif behöver hans nästa kontrakt inte bli med dom.

F-n. Man skall inte ge upp!

Andersén kanske blir Trottoarkant IF:s nästa värvning.

Huss: "Oavsett vilka som kommer och hur mycket de kostar så blir det ett betydligt billigare lag än förra årets framtunga elefant"

Om nu 2 riktigt bra och dyra backar ska in och ett par likvärdiga ersättare för främst Scott och Thuresson så kan jag inte se att årets trupp kommer att bli betydligt billigare än fjolårets.
Behövs väl dessutom fler forwards som ersättare för Granis och ev Nokelainen.

Känns ju iaf jävligt tryggt att vi har Sveriges 2 klart största målvaktstalanger i föreningen. Skönt att slippa leta målisar varje år. Mren det känns ju lite skrämmande OM båda skulle bli uttagna till JVM.

Huge: 
1) Du vet ju vilken nivå rookiekontrakten ligger på, ungefär hälften alt en tredjedel av lönekostnaden i jämförelse med 7e och 8e backarna förra året.
Samma med Johansson vs Sundlöv (fast ännu större diskrepans).
2) Av de 5 etablerade korten har 3 aldrig spelat i SHL, de må vara "etablerade" i norska ligan eller Allsvenskan men där spelar inte Brynäs vad jag vet....
Blomqvist har dessutom rätt begränsad SHL erfaranhet trots sin ålder.

I nuläget så ser truppen ut att kosta knappt hälften av förra årets, men precis som du räknar jag med att det kommer in en 3-4 spelare till i truppen.
Oavsett vilka som kommer och hur mycket de kostar så blir det ett betydligt billigare lag än förra årets framtunga elefant. Inget fel med det så länge det är "slagkraftigt" vilket var uttrycket Sundlöv använde gällande hur truppen i år skulle se ut.

Huss: Det finns knappast något likhetstecken mellan etablerad, dyr och högpresterande hockeyspelare.

Av de spelare som lämnar är det väl bara Gunde, Scott och eventuellt Thure jag ev kommer sakna. Resterande har ju under säsongen levererat hockey på en tveksam eller mycket ojämn nivå eller varit långtidsskadade.

Huss: Oavsett hur mycket pengar Brynäs har så tycker jag det är helt rätt att flytta upp dessa spelare. Det är ju så en förening som Brynäs måste jobba. Så bra spelare som dessa har chans att bli kan Sundlöv aldrig värva.

Jag tycker det känns rätt bra inför nästa säsong. Nu har det vädrats ut lite trasiga och bekväma spelare. Nu har Sundlöv verkligen chansen att forma laget som han vill ha det. Sen kommer vissa spelare som Lindgren, Olden, bröderna Westerholm mfl. att behöva några år för att nå full potential. Men det känns som att på några års sikt kan värvningarna som kommer in nu vara just dom som bär Brynäs till framgång. Får vi in Andersén och två spets forwards (om vi räknar bort Scott och Thuresson) är jag relativt nöjd. Vi skulle också behöva en gris, men ingen spelare som inte tillför något annat rent spelmässigt. En spelare som är bra i BP och kan vara lite obeväm är vad vi behöver. En Granström helt enkelt.

Visst känns det som att forwardssidan kommer att bli tunnare än senaste säsongen, men var vi verkligen så nöjda med den delen av laget inför säsongen? Minns att jag och många andra här inne hade svårt att se vilka som skulle göra poängen. Det var ju det minsta problemet laget hade.

Vad tyst det blev om Bäcklin till Brynäs, när han lämnade J20 för Djurgården var det många som ville ha honom i a-laget. Två år senare när han sitter i samtal med Leksand så är det ingen som bryr sig. Kan ju iof ha att göra med att båda klubbarna som han respresenterat senaste två åren har åkt ur.. Kanske inte så dåligt om han involverar sig i Leksand trots allt..

Någon som vet vad som händer med Wännström? Känns inte som att han kommer få det att lossna i nordamerika. Jag skulle gärna se honom i truppen också även om det börjar bli trångt om platser. Brodecki borde även han vara aktuell med tanke på hans spel innan skadan.

En ersättare till Gunderson är ju helt omöjlig att hitta. Oavsett hur mycket pengar Sundlöv lägger på en back kommer det bara bli en sämre kopia. Jag tycker han gör helt rätt nu att släppa fram Djoos och komplettera truppen med andra backtyper. Inget säger att Djoos måste göra 30-35 poäng för att Brynäs ska få ett bra PP, Brynäs får helt enkelt tänka om och inte bygga allt spel runt en back på blålinjen.

Carl Lejonkräk: Sundlöv räknade bort honom i samma veva som Thuresson och Scott.
Med en smalare budget tror jag inte han vågar chansa på Nokelainen igen med tanke på hans skadehistorik.

Huss: Du hänvisade till värvningar av ett par billiga rookies som "bevis" för att svångremmen har dragits åt vad gäller möjligheterna till bra och etablerade nyförvärv.
De 5 vi redan har värvat är trots allt etablerade spelare på hög nivå, om inte i samma klass som ett par av de vi förlorat.
Min poäng är bara att det borde finnas pengar kvar till ersättare för de dyraste förlusterna sas.

Nu när ändå Sundlöv är inne på den norska vägen, varför inte ro hem Patrick Thoresen? Sitter visserligen på kontrakt som sträcker sig över nästa säsong men skit samma. Thoresen ska vi ha!

Huss: Har Nokelainen lämnat? Jag hade hoppats på en förlängning där.

Huge: Ähum....etablerade? Du är väldig generös med det ordet tycker jag.
Gällande SHL erfarenhet så har Eklund har väl några säsonger i DIF, varav en gränsade till riktigt bra. Blomqvist har en bra säsong i Leksand och matchning i en fjärdeline i Modo ett år.
Westerholmarna och Olden är unga spelare som näppeligen går att klämma in under benämningen etablerade....
Jämför spelare ut och in och gissa vilken kategori som innehåller flest etablerade och dyra spelare.

Ut:
Honken
Gunderson
Persson
Jacobsson
Löf
Harju
Larsson
Scott
Granis
Nokelainen
Thuresson
Lauritzen
Warg

In:
Johansson (rookie)
Eklund
Nörstebö (rookie)
Westlund (rookie)
Westerholm Pa
Westerholm Po
Olden
Blomqvist

Kronwall är en så konstig förhoppning. Det handlade om en ex-DIF-spelare med landslagserfarenet vilket visade sig vara Eklund. Varför fortsätter folk att hoppas på att Kronwall ska bryta sitt KHL-kontrakt för att komma till Brynäs? Vi kan väl åtminstone vara realistiska i våra förhoppningar?

Huss: Inte nödvändigtvis. Rookiekontrakten är väl en naturlig utveckling om vi vill fullfölja idéerna om att utveckla unga egna spelare och sen ge dom chansen.
Vi har redan värvat 5 etablerade spelare utifrån, återstår väl att ersätta Gunderson med nåt likvärdigt.
Tror inte att svångremmen behöver dras åt nämnvärt.

Huss:Eller så håller Sundlöv igen för att kunna köpa 2 riktigt bra spelare ?

KulaShaker: Vilka pengar? Verkar det som om Sundlövs budget är stor i år med tanke på Johansson, Nörstebö och Westlund? Taaajt svångrem i år.

Brynäslegenden: De snygga dräkterna och pengarna, naturligtvis..... ;-D

Kahn: Men snälla någon sluta drömma... Varför skulle Kronwall välja oss när Djurgården finns som alternativ?

Nu vill jag se Andersén, Kronwall och Lander, Lindblom under kontrakt. I BIF.

Juniorkontrakten borde frigöra medel och BIF borde budgetera med minus till nästa säsong. Vad skybarutbyggnaden kommer att kosta blir intressant att se.

tjugo8: Ja, eller hitta bättre balans i hur han lägger pengarna. Vi var sjukt framtunga och i jämförelse med andra lag var vår budget för backlöner underdimensionerad.

Enaranger: Exakt. Skellefteå tappar ganska sällan sina nyckelspelare, jag menar lindström, ericsson, möller och allt vad dem heter skulle alla platsa i KHL och kanske till och med NHL men dem väljer att stanna. Synd att inte Brynäs nyckelspelare gör det.

När det gäller platsen som förstecenter, så kan man säga att vi nu
har ungefär samma läge som inför den här säsongen.

För inför den senaste säsongen så tappade vi ju Järnkrok.
Som för övrigt var lagets bäste poängplockare säsongen 12/13.

Då var ju tanken att Järnkrok skulle ersättas av Lindholm på
den positionen. I juli blev vi av med Lindholm till NHL.
Marknaden på centrar var då begränsad. Så det blev Nokelainen
som var tänkt som ersättaren till Järnkrok/Lindholm.
I och med att Nokelainen blev skadad, så blev det ju tillslut,
i praktiken, Scott som blev Järnkroks ersättare.

Så om vi blir av med Scott. Då är det ju en förstecenter i klass
med Järnkrok/Lindholm/Scott som måste införskaffas.
Sundlöv har ju nu drygt två månader längre tid på sig,
än förra säsongen, att hitta en sådan.

För övrigt (om vi även blir av med Thuresson) så har vi tappat
åtta av de nio bästa poängplockarna från laget för två säsonger
sedan. Vi har haft lite för stor omsättning på spelare de två senaste
säsongerna. För att inte tala om sen guldsäsongen.

En anledning till Skellefteås framgångar är ju att de haft tur
(eller skicklighet), att behålla stommen i deras två toppkedjor,
om man räknar från laget 11/12.

tjugo8:menar du att SHL har lika höga lönr som NHL/KHL?

tjugo8:Verkligen, alldeles för mysigt och tryggt i SHL!

Linus Wickman:
Shl-spelarna ska ha löner i konkurrens m NHL/KHL men en mysig kravbild m fruktstunder, medbestämmande o oändligt med positiv förstärkning
Det stinker!

tjugo8:Håller med, skulle dock gärna vilja se att alla löner blev offentliga likt NHL och KHL för att lättare sätta press på högbetalda spelare att prestera. 

Lite löner;
Granis 160'
Harju 200' +
Nocke 200' +

Basse 160'

Shl:s överlägset dyraste 3:e o 4:e femmor...
Lägg till ganska dyr Enterfeldt också

En sportchef måste få pengarna att jobba bättre...

Carl Lejonkräk: Vad känns spännande centrarna???

Pigalle:spännande lag tycker jag.

70 Rodrigues:Om Hans-Göran Karlsson inte ljög i media borde man göra det, men med Brynäs är det alltid ovisst. Men jag håller hoppet uppe.

Redigerad kommentar

Rossa: Dom leder ju svensk hockeys utveckling, dom måse ju gå i bräschen ;-)

70 Rodrigues: Det är bättre att ha storhets och jämföra sig med Barcelona och lägga pengarna till Unicef

Linus Wickman: Det är just det, får vi in två toppforwards och två toppbackar, inte alls så jävla säkert?

Pigalle:Lite tidigt att säga något när truppen inte ens är klar. Får vi in två spetsspelare på forwards och två på backen, så har vi ett bra lag i mina ögon, som vi kan fylla på med juniorer vid behov. Sen om vi får in Melin så känns det mycket bättre oxå, han kan få ut det mesta av varje spelare.

Pigalle: Det liknar samma kattskit som efter guldet 99, då hände inte heller något, då satt man nöjd o trodde att det skulle ordna sig av sig självt.

70 Rodrigues: Jäkligt trist, vi hade förutsättningar för att skapa en vinnarmentalitet efter guldet 2012.

Känns som vanligt så himla amatörmässigt i vår förening...

Pigalle: Nej verkligen inte. Lyckas Sundlöv fixa det här så ska han fan ha bragdmedaljen. Lika bra att rikta in sig på en tung säsong :-(

Pigalle: Deppigt värre.

Inget slutspelslag i mina ögon i alla fall...

Brynäs trupp just nu

Målvakter:
Förstemålvakt: Bernhard Starkbaum
Andremålvakt: Vakant (troligen Jonas Johansson)
Försvarare:
Back 1: Jörgen Sundqvist
Back 2: Simon Bertilsson
Back 3. Lukas Kilström
Back 4: Christian Djoos
Back 5: Oscar Eklund (ny)
Back 6: Vakant
Back 7: Vakant (troligen David Westlund)
Back 8: Vakant (troligen Mattias Nörstebö)
Centrar:
Center 1: Jonas Nordquist
Center 2: Sebastian Enterfeldt
Center 3: Alexander Lindgren
Center 4: Vakant (ev. Petteri Nokelainen)
Ytterforwards:
Forward 1: Anton Rödin
Forward 2: Jesper Ollas
Forward 3: Bill Sweatt
Forward 4: Jacob Blomqvist (ny)
Forward 5: Daniel Brodin
Forward 6: Pathrik Vesterholm (ny, även center)
Forward 7: Ponthus Vesterholm (ny)
Forward 8: Vakant
Forward 9: Vakant (ev. Adam Brodecki)
Ev. forward 10: Vakant (ev. Oskar Lindblom)

Rossa: Tror att vi går en väldigt väldigt dålig säsong till mötes.   Börjar få lite Timrå IK-vibbar...

70 Rodrigues: Helt omöjligt..

Tror ni att Sundlöv kommer att ersätta de flyktade spelarna ett bra sätt?

Peja: Instämmer, men samtidigt så känns det märkligt att sanera bort en ryggrads spelare.

Ska man chansa med budget spelare och oprövade AS lirare så krävs det en röst i båset som kan agera.
INTE TJ som lallar på i 20-30 matcher med en spelide som är sönderläst/havererad.

Vill till att en rollspelare som tar fajten värvas. Ingen duttande Brodin, Sunken eller glas lirare som Bertil.

Peja: Håller med, han har varit lite ojämn och blandat och gett i sina insatser.
Tror att en sån spelartyp mår bra av ett miljöombyte efter ett par år i samma lag, oavsett vilket lag det gäller.

Huge: Jag ersätter gärna Granis med en liknande spelartyp men då en spelare som alltid ger allt istället för att bara göra det i slutspelet vilket han ju faktiskt bara har gjort de senaste åren.

bradberry: Ingen oumbärlig spelare men en spelartyp som vi måste ersätta med nåt liknande. Hans spelstil passar extra bra i ett lag som Luleå, inte säkert att lönen har varit avgörande, som många tycks både tro och veta.
Mer sannolikt att han velat byta miljö och få bättre möjligheter att odla sitt jaktintresse däruppe.
Bara att gratta Luleå till ett bra nyförvärv.

bradberry: Blir det ngn av de spelarna, då j----r!!!!!!

...risken är väl att mormor värvar Kåberg som ersättare för Granström. Kåberg och Wallin... Det vore näst intill kriminellt va...? :)

Lite sorgligt med Granis... Men en överskattad spelare sett till kostnad. Har ett begränsat register och producerar i princip enbart i slutspel. Blandade känslor...

Johan Norrström: Pathrik kan spela både som center och forward

« · 1620029 · »