1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736108 inlägg · 7967 ämnen

Laget säsongen 2014/2015

Sv: Laget säsongen 2014/2015

Zappaholic: Till Gurras försvar skall man väl tillägga att han skrev detta INNAN det blev klart att Ekholm kom tillbaka. Och han var ju knappast oviktig.

Men det är en klassiker :-)

EskilstunaLasse: om jag tycker att han har rätt så ja, då tycker jag att dom som argumenterar mot honom har fel. Och? Det är en åsikt, bajsa inte på dig för det.

mk: Jag kunde inte bry mig mindre om vad skrubben tycker om mig och mina åsikter.

Ja jag tyckte en gång att man snedfördelade resurserna på ett felaktigt sätt. DÅ hade Brynäs ett lag som var fast nere i bottenträsket och inte mycket gjordes för att räta till situationen. Samtidigt så var det sällsynt att man gav sina egna juniorer samma chanser som man gör idag. Men det var DÅ. Nu valde brynäs att istället öka på sin juiorsatsningi samband med att man fick hockeygymnasiet. Någonting som gjorde att man fick in FLER talanger som innan hamnat på andra hockeygymnasier i tex Leksand och Ö-vik.

mk: Bästa förutsägelsen i denna boken var väl Gurra88:s säsongen vi vann guld:

"Sämsta truppen Sundlöv ställt på isen"

Var är Gurra? Saknar hans positiva inställning...

EskilstunaLasse: Skrubben är ursäktad med att han är ny härinne.

Du hade mycket idéer ett tag, men det ligger ett antal år tillbaka i tiden. Sen försvann du ett bra tag.
Sen Du återkom så är du tyvärr nästan som Huge, fast tvärtom. Tyvärr så är inte tugget mot Sundlöv så effektivt som för sex- sju år sen. Vad jag vet så har vi inte varit riktigt nära kvalserien sen vi var där sist.

Det är kanske tur för Brynäs att dom inte lyssnade på ett av dina största krav. Att lägga ner den dyra och helt onödiga juniorsatsningen. Det var ju tidernas felsatsning..

bifhjärta: Ja visst har han rätt.... för han vet EXAKT vad jag har gjort och inte gjort för Brynäs....Och du med verkar det som i och med att du omgående kan ge MR Bif och Rodrigues fel.

Jajjen: Så du menar att Brynäs ledning vet vart hän det barkar? För 14 dagar sedan hade man en sportchef och "Kunde inte se varför man inte skulle fortsätta att arbeta med MS".

Det är klart att en sån här sak inte behöver sätta allt i kaos, men kom fan inte och säg att det är lugnt och fint och att ledningen vet vart skutan är på väg. De vet ju inte en om de skall ha en sportchef i fortsättningen...

70 Rodrigues: Vilka anser du har ett SM -Guld lag nästa år? Förutom SAIK.

Skrubben: Men OJ... Svart bälte i att vra Ja-Sägare.

Jag och många här vet vad jag gjort för att stötta brynäs, men absolut ingenting som jag behöver redovisa för dig.

Så dra nu underläppen över skallen och svälj hårt...

Zappaholic: Lite bättre, du ljög ju förut😂

70 Rodrigues: Ok, jag gör om och gör rätt: det gnälls på nästan precis allt som Sundlöv och Brynäs gör. Men bara nästan allt. Så. Känns det bättre? :-)

Zappaholic: *asg* Det gnälls inte på allt som Sundlöv o Brynäs gör, men på mycket. Gör om o gör rätt😃 Är du nöjd såhär långt, har vi ett SM-GULD vinnande lag 2014/2015?

Redigerad kommentar

Känns som om defensiven är räddad om Andersén är klar...

70 Rodrigues: Hur menar du nu? En del tar sig rätten att gnälla på allt Sundlöv och Brynäs gör. En del tar sig rätten att gnälla på de som gnäller :-)

70 Rodrigues&MR Bif
Varför? Han har ju rätt.

Skrubben: Du får 10 minus tryck från mig om det hade gått!

Skrubben: Men herregud, finns du på riktigt? Lägg av för fan!!!!!

EskilstunaLasse: Räcker att Brynäs ledning vet vart skutan är på väg. Dom brukar hitta rätt. Källa: Brynäs historia.

tjugo8: Vågen?

Till skillnad från Brynäs sportchef så gör FBK:s dito inga dåliga affärer.

Jajjen:

Fbk kan få Luciano Aquino för sina pengar också...hur hade ett sådant förvärv låtit här...?

Huge:"Vi har en kapten i TJ, såvitt jag vet. Snacket om att han skulle vara på väg bort är nog mer just önskesnack från kritiska läktarcoacher.
Personer som tror att om man önskar nåt tillräckligt mkt och dessutom gärna sprider rykten som befrämjar det man önskar, ja då känns det till sist som en sanning."

Känns igen från din analys från Sundlövryktetför ett par veckor sedan... Då var du lika säker som nu.

Så vet vart Skutan Brynäs skall styras. Vad prioriteringarna skall ligga i framtiden. Med andra ord vet du mer än någon annan i och med att varesig vi eller någon annan vet vem som skall ta över, om detn ens blir någon som gör det.

Tala om för oss ovetande vart skutan är på väg...

Johan Norrström:Var ironiskt menat men det förstod du nog.

Hursom så är det dags att BIF visar upp det sk. Hjärtat varje match då det flera gånger runnit iväg med mål i baken.

Tycker det har saknats hjärta på för många i truppen läääänge nu, är väl tränaren dom ska bygga VI-känslan.

Samma sak gäller om någon går på mål för hårt eller är på målisen, då SKA hela laget som finns på isen stå upp BASTA.

Visar man hjärta så kan man ta en förlust lättare än att laget åker på en grilla och fyller år.

Dessutom skapar det känslor för spelarna som gör att ljudnivån bör höjas och i förlängningen påverkar zebrorna.

Problemet som jag ser i Europeisk hockey är att KHL har poppat upp för fort. 

KHL är ett JÄTTEBRA projekt som sprider ishockeyn i länder runt om i europa (framförallt i östeuropa till en början). Men innan dessa länder har börjar producera spelare som håller för nivån KHL har så kommer övriga spelare som hamnar i europa försvinna dit.

Många ryssar, finnar och tjecker vänder också hem istället för att spela i NHL/AHL vilket i ännu högre grad gjort att Svenskar fyller ut platserna i nordamerika. (Självklart har våran fantastiska juniorsatsning också påverkat).

Men det jag menar är att produkten ishockey är förstor för antalet kvalitétsspelare som finns i europa just nu. Ska Kroatien, Norge och Ukraina ha lag med bara inhemska spelare i KHL är dom ju körda t.ex. Men i långa loppet kan intresset öka och fler spelare från dessa länder kommer förhoppningvis fram!

Pengar kan inte köpa stjärnor då det inte finns så många stjärnor att få tag på då det är klart många fler lag som konkurrerar om dom idag än för några år sedan. Ekonomiskt sätt väljer även de bästa spelarna KHL och i viss mån Schweiz före Sverige. Idag handlar det om fingertoppskänsla som fan och det verkar som att Brynäs fattat detta.Ta in talangfulla spelare och utveckla dom till NHL/KHL och hoppas dom kommer tillbaka en dag.

Ekonomiska krisen i europa har också gjort att Sveriges hockeyprodukter (klubbarna) har förstora kostymer mot vad svenska folket kan betala för.

Svensk hockey och europeisk hockey för den delen står inför ett vägskäl där vi MÅSTE börja utveckla ishockeyspelare, domare, ledare och produkt för att matcha publik och ekonomi som råder i europa idag. 

Visst, det är inte kul att inte få in toppspelare till klubben, riktiga affischspelare men man måste matcha produkten efter marknaden.
Jag vet inte alls hur framtiden kommer se ut, men Brynäs satsar på att ha en konkurrenskraftig trupp, en bra juniorsatsning samtidigt som man ser till att ekonomin är i  balans. Ska bli intressant att följa framtiden!

Jajjen:

Det blir då perfekt att ha Lindgren som center mellan Vesterholmarna.
Nr 7, 27 och 17. En förhoppningsvis (sju)kt bra kedja.

Redigerad kommentar

tjugo8:

Haha nja ärligt talat får jag ju det mesta gratis även om öl inte förekommer på pressläktaren. Jag får helt enkelt hitta andra sätt att stödja klubben ekonomiskt. Senast bestod mitt stöd av inköp av matchtröjor till mina döttrar. Hjärntvätten ska man börja med i tid.

För övrigt ja och utan att veta helt säkert så tror jag inte flaskölen duger heller. Är förbannat kräsen. :)

mk: Det har varit tvärtyst om Järnkrok under en längre tid.

Jajjen:

Ja, det var därför Wille L kom på det smått genialiska med nr 52
den här säsongen, när nr 5 var upptaget av Löf.

Nummer 52 var enligt Wille L: nr 5 andra generationen. 

Nya tröjnummer. Hade Kilströms farsa också nr 5 i Brynäs?

Kahn: Du som vet allt.:) Vet din källa statusen på Järnkrok?

Bra källa du har, vårda den.

Alla nyheter är välkommna:)

Kahn: Får hoppas den källan har rätt då. 

Alldeles för mycket för Brynäs iaf, men har mina förhoppningar att Scott förlänger och sedan att Kroken vill hem och då blir Brynäs "tvungna" att värva honom oxå. 

Avslöjar inte min källa annat än att det är på Sätraåsen.

Scott OCH Lander, gärna. Vilka summor talar vi då?

Kahn: Källa på det? 

Varför inte både Scott och Lander? ;-) 

Andersén är klar. BIF kommer att gå ut med det nästa vecka.

Ser hellre Lander än Scott.

Enaranger: Jag har tänkt likadant förut. När lagets bästa och enda kreativa spelare (Järnkrok och Lindholm) drog förra säsongen och Sundlöv ersatte med två helt okända AHL-spelare med halvtaskiga stats (Scott och Sweatt) trodde jag vi var körda. HV71 däremot plockade i vanlig ordning in välrenommerade spelare som Sterling, Holzapfel och Rajala. Senare kryddade dom laget med stjärnor som Salmela och Christensen. HV sög hårt hela säsongen. Dom få matcher Brynäs spelade med fullt lag var vi bäst i Sverige (jajamen).

I år tänker jag inte göra om misstaget att döma ut lagbygget i förväg men kommer istället oroa mej varje dag över hur Jonsson ska styra upp spelet i egen zon.

Om det bästa FBK kan få för sina pengar är spelare som Gunnarsson, Hedman, Pogge, Lalonde och Rohdin då tycks inte pengar avgöra var guldet hamnar (vilket Skellefteå redan bevisat under några år). Fingertoppskänsla och lite tur betyder allt. Fingertoppskänsla hade Sundlöv senast. Saknade dock turen.

Johan Norrström:

Köp flasköl då, stöd Brynäs!

Lindström:

Tveksamt. Den ska ju inbringa intäkter är det väl tänkt. Men det gör den ju inte om man inte lockar publik. Har inte riktigt förstått fenomenet och tjusningen med att trängas och köa för en blaskig öl i periodpauserna. Jag besöker arenan för att se på ishockey. Förutsätter att man har bättre lösningar på publikkrisen.

Johan Norrström:Räcker det inte med en skybar då?!..

Enaranger:

Ja hur får man publiken att uppskatta hockey trots att deras favoritlag förlorar mycket på hemmais? Knivig fråga.

HappyX3: Visst kan vi spekulera i att Örebro skulle ha större publik med större arena men det är ju bara spekulationer.

Carl Lejonkräk: Skillnaden är att Örebros arena inte tar in fler. Dom har 97% beläggning förra säsongen mto Brynäs 60% (med det var vi näst sämst efter AIK!!!)...

Skulle Örebro bygga ut arenan skulle dom säkerligen haft ett högre publiksnitt. Dock kul att Nyköping som nu gick i konkurrs hade en större arena i Div.1 än Örebro hade i SHL! ;) 

Nitram: Bara att skriva under på ett bra inlägg.

Enaranger: Angående Örebrooch publik så hade Brynäs 700 pers mer i snitt än örebro förra säsongen (bara  en liten not).

Nitram:

Välkommen, bra genomgång!

Behövs fler bra inlägg/medlemmar i detta forum...

Det kanske viktigaste, till den kommande säsongen.
Blir ju att få publik till matcherna, även om det går dåligt för laget.
För om publiken sviker. Då blir ekonomin sämre. Och laget till säsongen
efter den kommande, måste bli ännu billigare (och oftast därmed sämre).
Då är vi inne i en nedåtgående spiral.

Medans lag som drar publik även då det går dåligt, såsom Örebro
(och även HV 71) har/får en så pass bra ekonomi att de kan ha
dyrare eller lika dyra lag, de kommande säsongerna. Och tillslut
kommer de då att få framgång.

EskilstunaLasse: "Det känns lite som att skutan driver lite vind för våg."
"Brynäs har fått börja om på ny kula"

Baserat på vadå?
Satsningen på yngre egna förmågor som pågått ett tag fortsätter, helt enligt plan.
Kryddat med ersättare till mer etablerade namn, alt förlängning med befintliga.
Kan Sundlöv få Scott att skriva på och även landa Andersén så ser det riktigt bra ut.
Vind för våg, det är när man inte har nån plan och skutan driver utan kapten.
Vi har en kapten i TJ, såvitt jag vet. Snacket om att han skulle vara på väg bort är nog mer just önskesnack från kritiska läktarcoacher.
Personer som tror att om man önskar nåt tillräckligt mkt och dessutom gärna sprider rykten som befrämjar det man önskar, ja då känns det till sist som en sanning.

Assisterande tränare har väl oftast en mer praktisk roll, leda vissa övningar, vara behjälpliga med konkreta råd till spelarna osv.
Att Molin och Dackell då skulle betraktas som oerfarna är ju bara nonsens.
Vilka är bra lämpade för ett sånt jobb om inte f.d spelare med lång erfarenhet av spel på elitnivå? Dom har självfallet fått sina resp jobb baserat på både spelar- och tränarerfarenhet, även om det gäller juniornivå på tränarsidan.
Vore skillnad om man helt plötsligt hade ersatt TJ med nån av dessa två som huvudtränare med ansvar för mer strategiska saker, DÅ hade vi kunnat snacka skuta som har problem med styrförmågan...

Enaranger:

Lämnar:

Harju-producerar en del mål när det inte behövs, men blek när det gäller.

Warg-hann knappt spela

Granström-briljant för två-tre år sedan, men kommer vi verkligen sakna honom som han spela i år?

Lauritzen-konstant sjukskriven och har väl inte levererat de senaste två åren

Nokelainen-onekligen en bra hockepelare, men hos oss mest skadad

Larsson-helt ok som rollspelare i en fjärdespelare men kommer troligtvis glömmas fort

Thuresson-ett halvknackigt år och ett mycket bra år, även om slutspelet inte blev vad vi ville

Baserat på förra året är det svårt att se att vi kommer sakta någon mer än Thuresson och Harjus poäng.

Det är ett problem att inte Thuresson ersätts men i övrigt komer vi ha ett bättre anfall, under förutsättning att Scott stannar, eller ersätts med likvärdig. Vad gäller Thuresson finns det en risk att man inser det i mitten av november och bestämmer sig för att ge sig ut på marknaden som man då hävdar inte finns och det slutar med nåon a'la de senaste åren "mitt i säsongen"-värvningar. Dessa har inte i något fall varot lyckade.

Tack för kaffet!

Enaranger: Det lustiga är att inför förra säsongen så trodde de flesta att vi blivit svagare framåt men så blev det ju inte. Vi tappar nu spelare som Harju och Thuresson nu som producerat framåt men kanske inte gjort att laget blivit bättre så det behöver inte vara katastrof att tappa dem. Nokelainen var riktigt duktig men han var ju nästan aldrig med så vi klarar oss nog utan honom också..

Väldigt kul att Sundlöv bygger ett ungt och (förhoppningsvis) hungrigt lag som sitt sista lag.

Zzz:

Eller så kör man Lindgren som center. 

Rödin - Scott - Blomqvist

Ollas - Nordqvist - Sweatt

Brodin - Enterfeldt - Olden

Vesterholm - Lindgren - Vesterholm

Brodecki, Lindblom

Om vi då jämför med den uppställning vi oftast hade
i slutet på grundserien och i slutspelet.

Då ersätter Blomqvist Thuresson.
Han får jobba på om han ska lyckas producera lika bra som han gjorde.

Olden ersätter sen Lindgren i tredje.
Förhoppningsvis ska han då slå Lindgrens produktion den senaste
säsongen. Kommer sen Enterfeldt tillbaka till den produktion han
hade säsongen före den senaste. Då kan vi kanske gå framåt där.

Sen ersätts Harju, Nokelainen och Granström med
Vesterholm, Lindgren och Vesterholm.
Där var det ju egentligen bara Harju som producerade framåt.
Så om Lindgren gå framåt lite, så att han når upp i Nokelainens
produktion, och sen tvillingarna totalt kan komma i närheten av
vad Harju och Granström producerade ihop. Då har vi kanske inte
tappat så mycket där.

Totalt blir det då troligen en lite svagare produktion framåt.
Som vi måste hämta igen med en starkare defensiv.
Alltså: färre mål framåt måste kompenseras med färre insläppta.

Redigerad kommentar

Johan Norrström:Nej, inte än i alla fall. ;-)

Fast det finns ju ett par tre skadebenägna spelare i truppen som det är redan. Så det är DÄR vi får hoppas på en förbättring. Bertilsson verkar vara gjord av socker.

EskilstunaLasse:

Sundlöv verkar ha koll på spelarnas sjukjournaler denna gång. Det har inte värvats några hockeyinvalider till den här säsongen. ;)

« · 1621343 · »