1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446105 inlägg · 7967 ämnen

Matchtråd 2025-09-18 HV71 - Brynäs IF

Matchtråd 2025-09-18 HV71 - Brynäs IF
Nu kör vi.

Sv: Matchtråd 2025-09-18 HV71 - Brynäs IF
Peja: Skönt med matchdag igen. Förhoppningsvis så blir vi av med lite ”demoner” idag.
Om man ska hitta positiva saker så hade ju en räddningsprocent på låga 85 % inneburit att vi hade vunnit båda matcherna som hittills spelats. Det borde vi kunna uppnå med ett t o m halvdant försvarsspel.
Observera att jag anser att räddningsprocent beror på hela lagets försvarsarbete. Gör alla sitt jobb så ska man ha en räddnings% på minst 90% oavsett målvakt.
En liten notering är att Delia spelar ett ganska aggressivt målvaktsspel och går hårt mot skytt. Resten av laget spelar ett passivt försvarsspel och det är ingen bra kombo. Det ena eller det andra måste justeras. För egen del så tycker jag att det är utespelarna som måste vara mer aggressiva/aktiva.

KalleTeodor: Det som oroar mig är att HV är i en liknande sits som Brynäs.
Torskat två ganska målrika matcher och behöver verkligen en vinst för att inte hamna efter, kommer att bli åka av ikväll... Skulle jag spela hade jag lirat 10+ mål i matchen ikväll.

aplusb: håller vi tätt dom första 10 minuterna, så kommer det gå bra! Hv kör alltid all-in i början av sina hemmamatcher.

Skiter i om vi förlorar med 1-0 idag. Jag vill bara se ett stabilt och organiserat försvarspel genom hela matchen.

aplusb: Allt talar väl för precis tvärtom då i så fall. Att vi kommer se två lag som vill täppa till och stänga ytorna...?

KalleTeodor: Skall vi gissa på Clara i mål ikväll? Eller går Gälla crazy och kör Westman utifrån den gamla traditionen att man försvarar målet stenhårt med en junior är i kassen?
Håller med om din analys kring mismatch mellan mv och backarnas spel. Frågan är bara om våra lite stabbigare backar kan vara så agressiva som vi vill? Lite som Peja var inne på i tidigare inlägg.
Kring Delias anpassning till större is, andra vinklar osv som nämnts av andra låter förvisso förnuftigt i teorin men varför skulle man i sådana fall vilja värva en målvakt som aldrig spelat på stor is om de släpper in 2-3 puckar mer de första typ 10 matcherna?

Vi har alltså gjort 3e mest mål i ligan efter två matcher men ligger näst sist med 0 poäng på kontot, måste vara unikt.
Kalla en naiv men än så länge är jag inte orolig. Allt handlar om att höja lägstanivån och problemet ligger till 90% på returer framför egna kassen. Det handlar om en ödmjukhet och stolthet i att börja med försvarsspel innan vi lyfter spelet framåt. Situationen är inte helt helt olik starten på HA där matcherna slutade 7-5, 6-5 osv, även fast liknelsen inte är helt korrekt.
Det är nu laget behöver vårt stöd som mest efter att ha skämt bort oss med en fantastisk ishockey de senaste två säsongerna.

« · 2904148