1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 738847 inlägg · 7967 ämnen
2887649 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 2025-26
ellis: ” Jag fick mothugg ganska snabbt av nån härinne när jag en dag uttryckte några tankar om och kring Lucas Pettersson och värvningen av honom.
Min åsikt vidhålls om att det känns lite sisådär tycker jag av Brynäs att värva en ung talang som snart nog när han kommer till klubben signar för NHL och är förlorad efter en enda säsong nästa år.”

Totalt annan åsikt här. Jag tycker det är ett jäkla kvitto på Brynäs som förening när vi kan locka till oss landets bästa 06:a. Om han bara spelar en säsong eller två spelar inte så stor roll. Vi behöver vara en attraktiv förening som har möjlighet att locka till sig landets bästa talanger. Enbart närområdet i Gästrikland räcker inte.

I övrigt verkar vi ha en jäkla massa CFO’er/finanssnillen här inne som bäst vet hur Brynäs ska spendera pengarna. Svedman är Brynäs bästa/viktigaste värvning på 2000-talet och jag tycker att han visat att han har stenkoll på det här med ekonomin. Killen har ju trots allt varit Sverige chef för IKEA, då svävar man inte iväg och gör en HV.

Att utgifterna ökar från avslutad säsong till nästa är väl inte konstigt. Spelarbudgeten lär öka för båda våra representationslag samt att man ju ska bygga om arenan med fler loger. Det senare kommer ju sedan generera mer intäkter. Tror inte dom utökar organisationen någonting nu utan att det genererar antingen ekonomisk eller sportslig framgång. Idrottspsykologen in är ju ett klockrent exempel på en bra grej som lär generera sportslig framgång.

Lanserar nu min officiella gissning gällande ny back. Här har vi en rightare:

- 4 år på college, varav kapten två sista åren (bra stats, bra lag)
- vann Calder cup med Hersey Bears i fjol med fina stats

Tre av collegeåren lirade han med Karlis Cukste, han verkar också ha lirat lite med Lucas Carlsson och Axel Andersson i AHL, samt ett par exbrynäsare till men då väldigt få matcher.

Känns som en klassisk Alcén-värvning!

www.eliteprospects.com/player/177666/chase-priskie

Svensson_62: Gneta fram varje millimeterfördel med en street smart -attityd. Hela tiden. Varje dag. I varje detalj. I varje moment. Bjud inte konkurrenterna på något ens på sommarlovet.

ELFBIF: Vill att vi tar höjd för skador också.
Kör enligt ” The unfair advantage” tänket som strategi.

Svensson_62: Balansgång definitivt, för att Brynäs ska fortsätta med sitt rull så behöver vi vinna såklart. Men, vi får inte glömma kvalitetsspelarna vi redan har i Brynäs. Jag som sagt tidigare tror att Kopacka kommer vara vår målskytt säsongen som kommer, därav så vill jag se en förlängning. Men, jag vill definitivt se stabila bra värvningar och en chansning.

mk: Alcen har en ”enkel” uppgift för återstående platser i truppen:
1) Leta på de lediga superbra karaktärer med SHL-toppspets som vi behöver för att bli favoriter till SM-guld. Även om de kan bli lite dyra. Karaktär först dock.
2) Bjud över konkurrenterna (vi har tillräckligt för detta - vi pratar inte om 10 miljoner extra hit och dit från konkurrenterna utan mycket mindre skillnad i bud - OBS vi pratar om riktigt välscoutade spelare vi verkligen vill ha - ej chansningar.)
3) Kaboom i media och hos fans och sponsorer
4) Ny 33 MSEK säsong och gå riktigt långt i slutspel
Eller gör tvärtom så börjar Brynäs tradionella dödsspiral mot kval och ekonomiskt underskott p g a dumsnålhet
Litar dock 100% på Alcen och Svedman här 🙂👍

Peja: Det ena utesluter ju inte det andra.

Satsa på laget ska man ju, det är ju sagt...
Sen ökar man säkert inte 5 miljoner i truppen. Men att få det utfallet på nyförvärv är svårt med tanke på vad som lämnade.

Jag tror Alcén har mandat att ta det man kan få tag på.
Men som jämförelse. Kolla på lönerna på ex Gabriel Karlsson. 325"/mån för en främst defensiv back...

Jag fick mothugg ganska snabbt av nån härinne när jag en dag uttryckte några tankar om och kring Lucas Pettersson och värvningen av honom.
Min åsikt vidhålls om att det känns lite sisådär tycker jag av Brynäs att värva en ung talang som snart nog när han kommer till klubben signar för NHL och är förlorad efter en enda säsong nästa år.

Jonjo: Om nåt är typ klart nu så gissar jag att det presenteras på årsmötet på måndag

ELFBIF: ”Jag förövrigt är fortfarande spänd på nästa nyförvärv, till vårt BIF.”

Tålamod är livets dygd! Nä men man är allt bra nyfiken på vad som kommer nu.

Alcén sa väl i intervjun med AB att han hoppades på att kunna presentera något nytt inom 2 veckor och det har det väl gått nu. Vi får väl se om han hinner få något att gå i lås innan midsommar men då är det väl gissningsvis inte någon Ahl-spelare.

Kopenga Kickass: känns inte speciellt bra.. känns som väldig chansning igen. Men ska Clara ta sig till NHL så kommer han ju gjort det bra iaf..

nittontolv: Jag tvekar inte på spelarna i HV71, vi alla kan se att dom är duktiga på pappret. Det som dom egentligen behöver göra är att sparka AIK-tränaren från Osby, "Blomman".

Jag förövrigt är fortfarande spänd på nästa nyförvärv, till vårt BIF.

Apropå värvningar så blir det intressant att se om HV lyckas få ihop gruppen med elva nyförvärv. Hade inte blivit glad om Brynäs värvat Rindell, men antar att han är tänkt att husera längre ner i hierarkin.

Charles: Rhodin? Han har väl gjort en handfull bra matcher i Brynäs för 15 år sedan? Typ så. Jag tror att en del som skriver tar fel på namn på en del spelare samtidigt som det finns folk som är dumma i huvudet på riktigt. För många år sedan åkte jag tåget mellan Uppsala och Gävle och satt och snackade med några Uppsalakillar om matchen vi var på väg till. En av dem, mest troligt från någon håla utanför Uppsala sa att han inte gillade Jonas Soling. ”Han är ju skitbra!”, sa jag. Men den här killen stod på sig. Det visade sig att han inte gillade Soling pga. hans hudfärg. Jag kastade inte killen av tåget men jag såg till att aldrig träffa honom någon mer gång. En riktigt sorglig individ.

2887649 · »