1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736831 inlägg · 7967 ämnen

Ny tränare!

Sv: Ny tränare!

"– Man kan snacka om att vi är i semifinal och därmed bland Sveriges fyra bästa lag, men så är det inte.

(Melin) har ett år kvar på kontraktet och har inga andra planer än att fortsätta. Tränaren hymlade inte om att han är mycket besviken på stora delar av säsongen.

- Serien är viktig för att du ska tro på dig själv och bygga upp något bra inför slutspelet. Titta på Skellefteå. Vi har alldeles för svajiga. Kommer du bara nia är det något som saknas."

...O vi i Brynäs var ca en förlust från 8:e platsen...

BRYNÄS4EVER NR1:

27 min

Jobbigt läge idag-Vi måste hitta ett nytt sätt att utveckla vår LHC till att bli bättre. SM semi är bra- topp fyra! Men långt ifrån målet.

?????

BRYNÄS4EVER NR1: Djävla nalle
Ska självfallet vara Melin.

BRYNÄS4EVER NR1: Melin verkar trött, han lägger nog av.

Peja: Någon mer som såg kapningen av lhc. Melon är färdig i lhc. Ganska säker på att melon är tex i Gävle till hösten.

tjugo8: Jo, men vem som helst kan ju se att det är så som Gefle vill spela. Ibland får du det att låta som att Tommy aldrig någonsin har kommenterat Brynäs spel, men så är det ju inte. När en reporter däremot ber honom rita på en taktiktavla tycker jag att det är rimligt att tacka nej, inte minst eftersom tv-kanalen i fråga faktiskt har anställda experter som har som jobb att tycka och analysera matcherna.

Redigerad kommentar

EskilstunaLasse: Det kan du ha rätt i. Hoppas att Melin också tar med sig Brodeckis gamla lekkompis Bristedt från deras J20 lag.

Huss: Jag ser hellre att Melin tar med sig Hävelid som på kort tid fick ordning på LHC's försvarspel.

Kahn:Som det låter just nu verkar det bli Melin med Dacke som assisterande. Tror inte Sundlöv tänker lägga pengar på två assisterande tränare. Lägger nog hellre pengarna på nya spelare. 

Kahn: Forwardssidan i år var väl ett självspelande piano om man tittar på namnen.
Men i slutspelen har vi inte kommit någon vart. Ser inte Janne som ett tränarämne tyvärr. Ironiskt nog så är det den typen av spelare han själv var som vi saknar.

Huss: Kanske. Tänkte att forwardsidan har producerat under Jannes styre. Sjödin mer en chansning.

Din önskan ser intressant ut.

Kahn: Lite mer nytt blod behöver vi väl va?
 Melin - Dackell - Ragnarsson/Lindström

Får man drömma:

Melin-huvudcoach.

Janne Larsson-forwardscoach.

Tommy Sjödin-backcoach.

Peja:
TJ kommer gå i taket...

"GIF-ledningens taktik mot topptippade AIK höll väldigt bra. Simon Lundevall och Jonas Lantto hade order att kliva in i banan, utmana och ge motståndarna problem. Det fick AIK.

Nu lät han sina centrala mittfältare Celso Borges och Ibrahim Moro ta kampen i mitten och inte blanda in sina yttermittfältare.

– Annars spelar dom bara ut på ytterbacken som då får en gata på 20-30 meter och kan slå tidiga inlägg. Då får vi försvara oss inne i straffområdet i stället.

Sandberg erkände att det var taktiken.
– Det är så vi spelar."

tjugo8: Nej, Tommy har naturligtvis inte kommit på något "ultrasmart" när han kommer med floskler. Det är snarare så att han är mainstream i den bemärkelsen och smälter in bland övriga SHL-coacher.

Jag tycker personligen inte att Mårts ger ett särskilt underhållande intryck i tv-rutan. Sen kan det ju vara så att gemene man hellre vill se och höra floskler än riktiga analyser - varför skulle annars kanalernas betalda analytiker ('experterna') kommer med betydligt mer floskler än sakliga analyser? Det finns väldigt sällan tid för riktiga analyser i tv och frågan är om intresset är särskilt stort heller?

Redigerad kommentar

Peja:

Det skulle kunna vara så att TJ kommit på ngt ultra-smart o mörka mycket o istället oengagerat stå o rapa hockeyfloskler o uttalanden i stil med;

"det tänker jag inte stå o berätta här"

"vi möter ju Leksand en gång till i år, så det vill jag inte avslöja"

Men jag tror de flesta, inkl Mårts i OS, förstår vikten av att underhålla de som betalar deras löner o att man kan släppa ganska mkt som motståndaren redan ändå har koll på men som kan vara intressant/utbildande för mig som tittare

Peja:En taktik kan vara att i direktsändning gå ut med en taktik och sedan spela helt annorlunda. Brynäs kan vara först ut med detta.

Redigerad kommentar

tjugo8: Man kan bjuda på mycket, men just taktiken är helig för många tränare. Och de tränare som "bjuder på taktiken" är inte alltid särskilt sanningsenliga heller, men det ser förstås bra ut i tv. Tommy är extremt trevlig mot alla Brynäsare som träffar och en utmärkt representant för klubben. Det kan man inte säga om alla andra inom Brynäs.

Peja:
Brynäs spel/taktik lär ju vara helt omöjligt för ngt annat lag att scouta på annat sätt
...och varför bjuda på sig själv, ens tankar o skapa intresse inför tittare/supportrar?

TJ är usel här, Melin, Forsberg, Appelgren mfl föredömen

O varför twittrar/tittar TJ så mkt om Kvalserien?
Vilket av lagen tränar han nästa år?

Peja: mmm, vissa experter är kunniga och har något att tillföra, andra ser bara en möjlighet att hänga kvar i strålkastarljuset några minuter till.....

tjugo8: Å andra sidan finns det andra sätt att kommunicera med publiken. Just att berätta taktiken inför samtliga kanske inte är det smartaste att göra ur ett sportsligt perspektiv. Förstår egentligen inte varför coacherna ska göra detta - rimligtvis borde väl experterna kunna rita upp lagens taktik efter att ha granskat deras spel? Det vore intressant med mer analyser istället för så himla mycket 'tyckande' hela tiden. Vissa experter är bättre än andra, om man säger så.

Suck!

@1TommyJonsson: En sak begriper inte jag! Varför ska coacherna, i direktsändning i viasat, rita o förklara taktik/strategi laget har? Varsågod motståndare!

Och jävligt bra svar

@nordlow: @1TommyJonsson @ lite för mycket säpotänk. Din roll är även att ha kommunikation med de som är intresserade att titta på er.

Ryktet just nu, Melin huvudtränare med Dacke som assisterande. Spontant så känns det bra, hade möjligtvis viljat se en backtränare oxå. 

Carl Lejonkräk: Precis, Sundlöv har agerat precis som en junkbond trader från det glada 80-talet...

mattiaskarlgren: "Tycker folk här inne att Sundlöv värvat fler spelare som varit skadade mycket?"

Ja, många verkar tycka det utan att han nån kunskap om vilken typ av skada det gäller.
Finns ju olika typer av skador där många av dom inte behöver avskräcka från en värvning.
Så den springande punkten i hela den här debatten blir: hur många spelare har Sundlöv värvat där en spelare haft en återkommande skada och där det således föreligger en överhängande eller stor risk att spelaren ifråga drabbas av samma skada igen?
Där är ju DEN typen av värvningar som man bör diskutera, inte de fall där en spelare fått en skada som inte kan relateras till kategorin "återkommande".
Ta en spelare som ex Lauritzen. Hur såg hans ev skadehistorik ut när han värvades?
Kan inte påminna mig att han varit skadebenägen tidigare, hans problem har väl kommit i Brynäs vad jag förstår. Så där ska man isf diskutera om Sundlövs förlängningar av hans kontrakt har varit kloka eller felaktiga.
Och även då finns det en aspekt att väga in: hur har läkarna sett på chanserna till rehabilitering/läkning utan följdproblem?
Det blir ju alltid en avvägningsfråga för ansvariga i såna fall: risken för återfall kontra möjligheten att få en frisk spelare som tillför laget det man tror och hoppas på.
Tycker att du gör en klok och nyanserad analys av situationen i dina tidigare inlägg, även om jag inte riktigt håller med om följande rader eller iaf är osäker på om det verkligen stämmer ang Nokelainen:

"Att värva en spelare man vet har ett gediget skadeförflutet är fel. Och där spelar väl Nokelainen in"

Hade Nokelainen verkligen ett gediget skadeförflutet?
Nån som kanske kan upplysa om saken?

Sen finns det ju också bevis på motsatsen sas, ex Nordan.
En spelare som haft återkommande ljumskproblem men lyckats hanterar dessa och nu varit en av våra bästa och viktigaste spelare ett par säsonger, även om han fått ett par mindre återfall.

mattiaskarlgren: Det är svårt att se en plan bakom de "förstärkningar" som kommer under säsongen. Skadebenägna chansningar och dessutom snedbelastad. Värvningen av Starky var ju ett måste efter att man chansat på Honken/Rahm. Något jag och många med mig ansåg vara fel från början. Men det hade behövts förstärkning på backsidan med.

Linus Wickman: Detta med att Sundlöv värvar spelare med skadehistorik för det gör han ju uppenbarligen.

Det kan ju vara så att en spelare som varit skadad till och från blir ju billigare och där kan man lägga ihop 1+1 billigt = smakar mumma för Sundlöv!

Pettisbif: Ännu en skadedrabbad spelare i BIF, varför inte?

Förlorar vi Thure till gröthalsarna så ersätt honom med Oscar Lindblom från J20!

Kahn: går dif upp får vi aldrig kronwall. Går mif upp tappar vi thure. Här får ni dagens heta rykte.. m samuelsson klar för bif!

Huss: Nu är det ju inte så att JJ skall ha förstaspaden utan han kommer att bli andremålvakt bakom Starkbaum. JJ har bättre statistik i SHL än i J20. Han kommer att få lära av Pecka och Starkbaum. Det kommer han bara att bli bättre av. Han är en mycket bra andremålvakt.

Hoppas att vi kommer lägga en betydande del av pengarna på backsidan och att vi lyfter upp Göransson och Westlund ifrån J20.

Drömma gör man, om Andersén och Kronwall. Därför hoppas jag på MIF i kvalserien framför DIF.

Peja: Bara för att slänga upp ytterligare en osäkerhet inför nästa säsong. Vår andremålvakt kommer de inte vara Honken enligt honom själv. JJ har iofs varit skadedrabbad men i J20 har han inte övertygat alls. Några hyfsade insatser i SHL blev det väl men där många fans, tycker jag, hade lite väl mycket överseende med de tavlor han gjorde i hopp om att vi har en ny Markan, Lindbäck eller Eriksson på g.
JJ hade behövt haft en hel säsong med övertygande spel i J20 samt några riktigt tajta insatser i SHL för att lagledningen skulle gett Pecka order att förbereda killen för SHL.
Nu känns det som mer chansartad med att lyfta upp honom.

EskilstunaLasse: Håller med.
Däremot tycker jag mer att det luktar felvärvningar.. Dvs en Rollin-Carlsson på grund av att Warg går sönder (där man t.om har bättre i vårt J20-lag). istället för att ta in en defensiv back där Sundlöv måste sett att det såg för jävligt ut (vid den tiden var ju inte Gunde skadad heller).

Så i min bok är det ibland konstiga värvningar framför spelare som kanske folk tycker har varit för mycket skadade.

mattiaskarlgren: Helt klart så har Sundlöv gamblat en del med att värva skadade spelare och även en (dopningsavstängd). Tanken har väl varit att få kvalitet billigt men nitlotterna har varit så många så det är kanske dax att tänka om.

mattiaskarlgren: Det är ett pris man får betala när SHL vill utöka antalet matcher i serien. Har man dessutom ovanligt mycket skador så blir förslitningen ännu större på de friska spelare man tvingas köra extra mycket.

Ännu ett argument för att värva ersättare tidigt och inte vänta som Sundlöv gör väldigt ofta.

Peja: Det håller jag med dig om.
Men någonstans blir det ju ändå det här med att spelare belastar kroppen fel och för hårt, för tidigt. Oavsett om det är elitnivå eller amatörnivå. Iaf i mina ögon.

EskilstunaLasse: Okej. Kan varit så att han haft en sådan sjukdom. Det är mer än vad jag vet. Så isåfall är det bara säga att jag har fel :)

Att värva en spelare man vet har ett gediget skadeförflutet är fel. Och där spelar väl Nokelainen in. Han har ju varit skadad mycket förr.

Tycker folk här inne att Sundlöv värvat fler spelare som varit skadade mycket?

mattiaskarlgren:Men foppa har ju en sjukdom som gjorde att fötterna vred sig inåt på nåt sätt, en åkomma han hade haft även om han inte spelat hockey. Lauritzens ljumskar ett exempel på en förslitningsskada som han fått genom hockeyn. Därför tycker jag att det är en ganska stor skillnad.

Fast signar man en spelare så spelar det visserligen ingen roll för denne kan ju inte spela i något av fallen. Så jag håller med dig i sak.

Linus Wickman: Man kan chansa med några skadedrabbade spelare, men Brynäs har haft orimligt många. Det var ganska parodiskt när Granis blev skadad och ersattes av en skadad Larsson....

mattiaskarlgren: På amatörnivå sker många skador på grund av okunskap och att spelarna är dåligt tränade. På elitnivå handlar det snarare om att man pressar och belastar kroppen för hårt. Spelare som har idrott som sin försörjning riskerar mer. Det är stor skillnad. Jag tror inte att Brynäs skador främst beror på okunskap och att de skulle vara dåligt tränade. Hur många "muskelskador" har Brynäs haft den här säsongen?

Huge:Kollat tillbaka flera säsonger på nyförvärven 2013/2014 och därefter sett hur många matcher de missat på grund av skada. Det syns rätt tydligt i ett mönster om spelaren är skadedrabbad. 

Kortsiktigt så är det inte mycket på en säsong. Men långsiktigt om man värvar spelare som Basse, Nokke, Larsson, Persson osv så är man uppe i flera spelare med hög skadefrekvens. Sen när de blir som väntat skadade, plus andra skador som uppkommer oturligt, så har man helt plötsligt flera spelare borta samtidigt och laget drabbas hårt. 

Inte en förutsättning för bra säsonger.. 

EskilstunaLasse: Haha. Vad är skillnaden?
Peter opererade sig så otroligt många gånger i sin fot och till slut så gick det inte. Han var ju trots allt skadad i foten. Men anser du något annat så visst. Men skador satte stopp för hans karriär i mina ögon.

Linus Wickman:Warg?

Linus Wickman: Fråga: vad har du baserat listan på?
Frågat resp lags läkare, massör, fystränare, sportchef?
Och även om den mot förmodan skulle stämma: ojojoj vad enormt många fler spelare med skador som vi värvat....

Huge:Din debatteknik är rätt intressant den oxå, vägrar inse sannigen och skriver rena falska citat, har aldrig skrivit att alla skador Basse och Nokke har med tidigare skadehistorik, rent påhitt. Jag sa att flera av deras skador hade med gammal skadehistorik att göra, inte alla. Inte en speciellt ärlig teknik måste jag säga... Kan göra en snabb sammanställning av denna säsong, om du nu desperat behöver den för att förstå att vi inte värvar mest skadedrabbat. 

Denna säsong: 

AIK:Ingen 

Brynäs:Larsson, Nokelainen

Färjestad:Ingen 

Frölunda:Ingen

HV 71: Ingen

Leksand:Ingen

Linköping: Tarkki

Luleå: Ingen

MODO: Niklas Nordgren

SAIK: Ingen

Växjö:Armstrong 

Örebro:Ingen

Kolla vilket lag som hade mest, extremt förvånade eller hur? 

Du kommer ju nu komma med dina klassika bortförklaringar varför denna tabell inte betyder någonting.. och du kommer ju aldrig erkänna någonting som visar att Sundlöv gjort något dåligt val. För att kritisera auktoritet är fel enligt dig, endast de i makt har rätt. Finns rätt hemska exempel på vad som har hänt när man inte kritiserar makthavare, även om det såklart är en alldelles för stor parallell, men du förstår nog vad jag menar. 

Linus Wickman: Intressant debatteknik du praktiserar: först slänger du ur dig nåt du inte har nåt konkret belägg för (alla skador på Basse och Nokke har samband med deras skadehistorik och Brynäs värvar flest skadade spelare av alla lag). När nån sen ber om konkreta fakta så säger du: jag har inga fakta men kolla själv om du inte tror mig.
Underbart....

mattiaskarlgren:Peter Forsberg slutade ju knappast på grund av skada utan på grund av medicinska problem med sina fötter.

Stor skillnad

Peja: Då tror jag inte att du vet hur det är på högre nivå.
Det jag beskriver är solklara fall hur det även fungerar på högre nivå.
Du har massor av exempel på spelare både i NHL, SHL, Allsvenskan (fotboll), Premier League eller vad som helst där spelare återkommande får likvärdiga skador på varandra samt att spelare väldigt ofta är skadade.

Det tydligaste exempel jag kan komma på är väl Peter Forsberg. Där har du en spelare som man såg brann för sin ishockey. Men kroppen höll inte. Hur mycket han än ville.
Tycker att Basse påminner mycket om honom.. Inte som spelare utan som skadespelare.

mattiaskarlgren: Skillnaden mellan Brynäs och amatörnivå är också att många spelare har långa elitkarriär bakom sig och många skador bakom sig. En del spelare har sargade kroppar som har genomgått flertalet operationer och ibland spelat hundratals matcher på smärtstillande. De har pressat och belastat kroppen på ett helt annat sätt. Det som du beskriver låter mer som hur det är på amatörnivå.

Linus Wickman: Eftersom jag själv varit tränare i olika sporter så vet man att det finns spelare som väldigt ofta är skadade.
Sedan kan man diskutera om det rör sig om hypokondri eller riktig skada. Men när vi nu snackar Brynäs så har ju både sjukgymnast, läkare, fystränare koll på spelaren.
Basse är en spelartyp som väldigt lätt går sönder.
Nokke är ju tydligen lite åt det hållet också.

I vissa lägen beror det självklart på att spelaren exempelvis går på för tidigt, eller börjar träna för hårt för tidigt.
I andra lägen kan det bara röra sig om att spelaren har en gammal skada som ofta vill gå upp.

Jag kan bara reflektera till Peter Forsberg. Ingen kan någonsin klandra honom. Han var oavsett vilka tränare/träning han körde så hade han lätt för att bli skadad.
Detsamma med spelare i fotboll som ofta drar sina baksida lår. Går du på för fort så går det oftast upp igen.

I mina ögon allt som oftast otur före dåliga tränare (Nu har jag inte orkat läsa vad ni skrivit innan, om ni exempelvis sågat en tränare eller ej).
Men i de flesta fall är det spelare som tränar för hårt för de är för spelsugna.

Huge:Undersök själv om du inte tror mig, sen kan jag redan nu, utan någon större sammanställning konstatera att flera skador på Persson, Basse och Nokke var för deras tidigare skador. Både Basse och Nokke har slagit upp gamla skador under denna säsong. Det kan du inte prata bort, för det är ren fakta. 

Men du hittar nog någon bra förklaring på varför Basse och Nokke slagit upp gamla skador och det har säkert bara med otur att göra...

« · 1619285 · »