Redigerad kommentar
Ooo...som vi behöver Roger. Avd 13 misslyckade försök t semi på 14 försök
En intressant sak: Rogers lag har tagit sig vidare från kvartsfinal som underdogs ALLA fyra åren, dvs som lägre plac lag (ej hemmafördel)
Redigerad kommentar
EskilstunaLasse:
Tabellplaceringen är ju inte oviktigt då vinster o bra spel i lunken drar folk t LA o skapar positiv stämning i o kring laget
Dock går den här sporten ut på att maximera i slutspelet
Vad händer m Bäcklin? Han torde väl vara duktigt trött på Stholm...?
Melin-Bäcklin-Sjödin?
VA FAN! Sa jag just Sjödin !!! Var nog bara för att det rimmar bra o att vi behöver en backcoach...
tjugo8:Jag sa inte att tabellplaceringen är oviktig. Men den har knapast påverkats positivt i år och då har vi aldrig varit nere i botten på tabellen. Men en minskning med ca 300/match är inte bra. Men biljettpriserna börjar dra iväg nu. Det är helt enkelt för dyrt att gå på hockey. Speciellt om man inte ha ett jätteintresse. Så att diskutera deen saken här känns lite som jäv i och med att de flesta här har ett stort intresse för hockey i allmänhet och brynäs i synnerhet.
Bäcklin gjorde ett utmärkt jobb som J20 tränare. Han har inte lyckats bra i varken DIF eller i AIK så frågan är om han räcker till för A-lags hockey. Sjödda var väl inte så lyckad nere i Ängelholm. Jag tror det bästa är att Melin själv utser sin assisterande tränare och inte vi ;-)
Jag hoppas verkligen att Melin kommer till Brynäs. Han om nån skulle kunna få bot med Brynäs skrala facit när det gäller slutspel. Melin verkar ha förmågan att få spelare att höja sig när det verkligen gäller. Vi vet ju hur nederlagstippade brynäs var inför slutspelet 1999. Det skullle bli respass redan i kvarten mot DIF den gången. Favoritskapet som Modo hade i finalserien är inte att förglömma.
EskilstunaLasse:
Biljettpriserna har ju gått ned i år
Skulle kunna tänka mig att Melin hade ett 2+1 kontrakt m LHC som klubben valde att säga upp i Feb när det såg som mörkast ut...
tjugo8:Inte mycket nog, det är tydligt. Fast visst kan det svaga hemmaspelet ha bidragit det med.
Vi får se vad som händer med tränarjobbet. Alllt pekar ju på att det blir TJ som får fortsatt förtroende.
EskilstunaLasse:
Visst är det så.
Men det är ju ett litet vakum nu tills 14/15 startas upp...säg om 2 veckor...
Innan dess bör nog informationen komma isf...
Att Brynäs byter fystränare är helt på sin plats. Utvecklingen inom fysisk aktivitet och träning har gått framåt väldigt mycket under de senaste ~10 åren, men svensk hockey ligger tyvärr långt efter. Försäsongsträningen är alldeles för kollektivt inriktad snarare än individuellt inriktad. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att Jacobsson och Löf inte ska träna exakt samma försäsongspass för att maximera sin potential på hockeyisen.
Under de senaset åren har Brynäs gjort små, med betoning på små, steg mot en mer individuell försäsongsträning. Vi talar om 1-2 veckor individanpassad träning på hela sommaren. Den kollektiva träningsstrategin inom svensk hockey är passé och utdaterad på ett internationellt plan. Klubbar som snappar upp de bästa fystränarna inom hockey (NHL) och fotboll (de stora ligorna) har helt andra försäsongsupplägg.
Att hockeyn ligger efter på den här fronten är inget märkligt i och med att det är någonting som genomsyrar svensk idrott generellt. Det är samma sak inom fotbollen. I grund och botten är det tradition, ett teamtänkande och tvivel på spelarnas professionalitet som ligger bakom detta. Samt okunskap, förstås. Med tvivel syftar jag på att många klubbar helt enkelt inte litar på att spelarna följer individuella träningsscheman om klubben ger ut sådana. Visst finns det spelare som kanske inte skulle följa de till 100%, men de som inte klarar av att följa ett träningsschema på egen hand bör ändå bli 'utslagna' på sikt och hör inte hemma på elitnivå.
Redigerad kommentar
Huge:Inget lag värvar så skadedrabbade spelare som Brynäs, Larsson, Nokke, Basse, Dennis Persson and the list goes on... är ingen tillfällighet att Brynäs har så många borta. Du säger att andra lag värva skadedrabbade spelare, korrekt. Men till skillnad från dom, som värvar vi flera stycken.
Visst, några skador är oturliga. Men är någon förvånad att Persson, Nokke eller Larsson skulle bli skadade? Nej, det skulle ske för eller senare.
Brynäs har inte gett Claes Rahm några förutsättningar att kunna bygga upp ett friskt lag, nu blir han syndabocken av Brynäs värvningar.
Brynäs har varit skapligt odrabbade av skador under tidigare år, men så fort vi tog guld började vi värva spelare med skadehistorik och vad hände? SKADOR! SUPRISE SUPRISE
Såklart så är det inte enda anledning, men den största i mina ögon.
1998–2002 Roger Melin-GULD
2002–2003 Esko Nokelainen-Fiasko
2003–2004 Gunnar Persson-Fiasko
2004 Tomas Jonsson-Fiasko
2004–2005 Roger Kyrö-Fiasko
2005 Wayne Fleming-Räddare
2005–2008 Leif Boork-Fiasko/räddare
2007–2008 Olof Östblom-Fiasko
2008-2011 Niklas Czarnecki-Kvartsfinal