1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736868 inlägg · 7967 ämnen

Ny tränare!

Sv: Ny tränare!
Så här har det sett ut de senaste åren. Jag välkomnar Luckner, tror att han och Bäcklin skulle göra ett kanonjobb ihop??

1998–2002 Roger Melin-GULD

2002–2003 Esko Nokelainen-Fiasko

2003–2004 Gunnar Persson-Fiasko

2004 Tomas Jonsson-Fiasko

2004–2005 Roger Kyrö-Fiasko

2005 Wayne Fleming-Räddare

2005–2008 Leif Boork-Fiasko/räddare

2007–2008 Olof Östblom-Fiasko

2008-2011 Niklas Czarnecki-Kvartsfinal

tompap71: Robertsson låter ju jävligt intressant isf, kanske ska ta in honom som ass coach för att sedan ta över som headcoach??

70 Rodrigues:

Ja, Jag tycker han kunde vara värd att prova.

Sen gäller det ju att coachens spelfilosofi klickar med det material han har att jobba med för annars så är det ju lönlöst känns det som.

70 Rodrigues:

Visst är det så, men titta på Luleå, många "små" snabba killar som är hyfsat puckskickliga. Passar rätt bra in på Brynäs det.

Roger Melin!

90Steen_: Melin har förlängt med AIK så honom kan vi glömma!!

tompap71: Bert Robertsson fick vid sidan om Rönnqivst mycket beröm förra året för Almtuna. Hur mycket var Rönnqvist förtjänst och hur mycket gjorde Robertsson? I år kör Rönnqvist vidare efter samma modell medan Robertsson assisterar i Västerås.

Zzz:

Ja det kan man fråga sig. Läste en intervju med Rönnqvist någon gång i fjol där han snackade om att dem delade på jobbet, även om det var han själv som hade sista ordet.

tompap71: OK, vad vi vet är att Robertsson nobbade att följa Rännqvist till Luleå. Nja säger jag..

Mats Bäcklin och Tommy Jonsson kommer båda underifrån och kan föreningen väl och det sänder rätt dignaler hur man vill jobba. Dessa tillsammans med videocoach Janne blir kanon.

Zzz: Gärna Bäcklin men hur spännande o nyskapande är det med Jonsson och Larsson?

Zzz:

Det kan säkert bli bra, tycker ändå det vore spännande med robertsson och varför inte då som 70Rodrigues sa, tilsammans med Bäcklin.

Eller varför inte Popovic? ;)

70 Rodrigues: Det vet man ju inte, hur mycket har dom fått säga till om i valet av spelmodell?

Både Janne och Tommy är unga och dom har varit med några år på elitserienivå kompetterar Bäcklins oerfarenhet väldigt bra.

tompap71: Han vill nog inte komma tillbaka till Läkerol arena på ett tag, vi var rätt hårda på honom i tisdags =).

Redigerad kommentar

Zzz: Då finns risken att Jonsson och Larsson tar över tror jag? När vi spelat färdigt i slutspelet så får vi reda på hur det blir när det gäller tränarfrågan.

70 Rodrigues: Boork tycker att Jonsson skulle ta över och nämner ofta honom som en av landets mest lovande tränare. Även Wikegård har nämnt det.

Zzz: Jag är inte säker på att Bäcklin är rätt man för Brynäs.
Varför skulle det vara så himla bra att tränaren känner många spelare?
Har vi inte testat med en tränare som "går på namn?

Sen så är han orutinerad med a-lagshockey, Es-krav.
Varför ska Brynäs utbilda en tränare till?
Som ändå byts ut om tre år? När han har lärts sig det man behöver veta.

Nä, in med en rutinerad tränare, som åtminstone har a-lags erfarenhet.
Sen om Harald är rätt man,vet ej,men röstade på han när NC var ifrågasatt
en annan gång.

mk: Ja det finns många anledningar till att välja Lückner eller någon annan prövad. Men vad man får med Bäcklin är en ung tränare som kan komma in med något nytt. Ett nytt tänk. Som jag ser det finns det knappt någon tränare som inte redan varit ett varv bland elitserieklubbarna som har något nytt att erbjuda. Att han känner många spelare i truppen behöver inte vara ett plus, men att han kommer från juniorsidan ser jag som ett plus när vi har en sportchef som tror att den som har yngst lag vinner.
Brynäs kommer att en tid framöver bygga laget ungt och jag ser det som en stor fördel att vi då har en tränare som har arbetat nära ungdomar och är van och har kunskapen att utbilda unga spelare och förädla talang.

Komplement till Jonsson/Larsson...?
Fokus backar

Pär Djoos ja (rätt ska vara rätt), tveksamt om han kan tillföra något till guldaspiranten? Han lär ju inte komma och träna laget gratis. Nej, hellre två bra backar. På isen alltså! =)

tjugo8: Tror Djoos skulle kompelttera ledarstabben på ett bra sätt. Känns som om han skulle kunna tillföra väldigt mycket till våra unga backar.

Vaskar Jonsson nånsin om i femmorna när det går tungt?
Igår var fjärdelinan den enda som presterade!

Clubsport: Han har ju vaskat om i några matcher i rad dock utan framgång. Tycker då inte att man ska fortsätta med det utan då gäller det att visa formationerna att man tror på dem. Helt rätt av Jonsson att spela 4:e på slutet, tyder på att han vågar säga ifrån till "stjänrorna". Gissar på att han kommer att prata igenom situationen med dom två första femmorna idag.

Hansen är makalöst bra när han som nu får spela i en femma som har som främsta uppgift att spela enkelt och han slipper vara kontruktiv.

Clubsport: En fråga till: Om självförtroende var mätbart var skulle Widing ligga just nu? Två frilägen i första, öppet mål i sista och några lägen till.

Ang kedjorna skulle jag gärna se att man särade på Silfverberg och Järnkrok. Tycker på nåt sätt att Silfverberg kommer på fel sida, gnuggar upp och ner efter högerkanten men kommer till få avslut. Finns säkert någon tanke bakom men jag tycker det ser skumt ut...

Ingen Djoos...

CZ gjorde tydligen inte ett dugg nytta i fjol iom att det i år räcker med de två kvarvarande...

tjugo8: Den där artikeln är ju från igår! ;-) Vad ska vi å andra sidan med en sparkad Sundsvallstränare till?

Anders Berg: Backcoach!

Ooo...som vi behöver Roger. Avd 13 misslyckade försök t semi på 14 försök

31 min

En intressant sak: Rogers lag har tagit sig vidare från kvartsfinal som underdogs ALLA fyra åren, dvs som lägre plac lag (ej hemmafördel)

Redigerad kommentar

tjugo8: det roliga är att de flesta endast använder tabellplaceringen som värdemätare. Fast det är klart, slutspelsibsatserna har ju inte imponerat. Nu kommer det säkert kontringar på mitt inlägg om att vi minsann tog guld 2012. Fast är inte ambitionen högre än att ta guld vart 13:e år. Jag vill inte vänta till 2025 för att fira ett guld.

EskilstunaLasse:

Tabellplaceringen är ju inte oviktigt då vinster o bra spel i lunken drar folk t LA o skapar positiv stämning i o kring laget

Dock går den här sporten ut på att maximera i slutspelet

Vad händer m Bäcklin? Han torde väl vara duktigt trött på Stholm...?

Melin-Bäcklin-Sjödin?

VA FAN! Sa jag just Sjödin !!! Var nog bara för att det rimmar bra o att vi behöver en backcoach...

tjugo8:Jag sa inte att tabellplaceringen är oviktig. Men den har knapast påverkats positivt i år och då har vi aldrig varit nere i botten på tabellen. Men en minskning med  ca 300/match är inte bra. Men biljettpriserna börjar dra iväg nu. Det är helt enkelt för dyrt att gå på hockey. Speciellt om man inte ha ett jätteintresse. Så att diskutera deen saken här känns lite som jäv i och med att de flesta här har ett stort intresse för hockey i allmänhet och brynäs i synnerhet.

Bäcklin gjorde ett utmärkt jobb som J20 tränare. Han har inte lyckats bra i varken DIF eller i AIK så frågan är om han räcker till för A-lags hockey. Sjödda var väl inte så lyckad nere i Ängelholm. Jag tror det bästa är att Melin själv utser sin assisterande tränare och inte vi ;-)

Jag hoppas verkligen att Melin kommer till Brynäs. Han om nån skulle kunna få bot med Brynäs skrala facit när det gäller slutspel. Melin verkar ha förmågan att få spelare att höja sig när det verkligen gäller. Vi vet ju hur nederlagstippade brynäs var inför slutspelet 1999. Det skullle bli respass redan i kvarten mot DIF den gången. Favoritskapet som Modo hade i finalserien är inte att förglömma.

EskilstunaLasse:

Biljettpriserna har ju gått ned i år

Skulle kunna tänka mig att Melin hade ett 2+1 kontrakt m LHC som klubben valde att säga upp i Feb när det såg som mörkast ut...

tjugo8:Inte mycket nog, det är tydligt. Fast visst kan det svaga hemmaspelet ha bidragit det med.

Vi får se vad som händer med tränarjobbet. Alllt pekar ju på att det blir TJ som får fortsatt förtroende.

EskilstunaLasse: Vad jag har hört är att Melin+ Dacke ska vara aktuellt.

Ny fystränare blir det hur som helst. Clas Rahm får ta lite skit för de senaste säsongernas skadhelvete.

Han egen kommentar och analys i GD är väl ganska klockren.

Rahm:
– Vi har kört ett liknande upplägg under ett antal säsonger. Det var likadant när vi vann guldet 2012 och då var alla nöjda och glada, säger Rahm och fortsätter:
– Spelarna som har kommit till oss de senaste säsongerna har haft en historik av skador innan, bland annat.

Nu väntar jag bara på lite självkritik från Micke Sundlöv.

Johan Norrström: Det kommer du aldrig få av Sundlöv

Johan Norrström: Sundlöv har för vana att lägga skulden på andra.

Rossa: Frågan är hur mycket substans det finns bakom det ryktet. Jag menar i så fall borde ju Brynäs ha gått ut med att man går skiljda vägarmed TJ och JL och att ny tränare presenteras längre fram.

EskilstunaLasse: På vilket sätt har Sundlöv lagt skulden på Rahm?
Du har en viss vana att skylla exakt allt på vår sportchef, riktigt komiskt.
Efter 12 år och varierande fysresultat med Rahm som bas och ökade krav från spelarna på mer individuellt inriktad träning så är det väl snarare naturligt än märkligt att man nu tackar Rahm för hans insatser.
Han är förstås lite besviken, också det naturligt.

EskilstunaLasse:

Visst är det så.

Men det är ju ett litet vakum nu tills 14/15 startas upp...säg om 2 veckor...

Innan dess bör nog informationen komma isf...

EskilstunaLasse: Som du gör, med andra ord.

Huge:

"– Spelarna som har kommit till oss de senaste säsongerna har haft en historik av skador innan"

Jo med de förutsättningarna hade jag också varit lite besviken.

Johan Norrström: Läs hela intervjun istället för att singla ut en mening som blir tagen ur sitt sammanhang.
När Rahm nämner skadehistoriken hos en del spelare så menar han ju att det är en delförklaring till skadorna, där de flesta skador ändå är av en olycklig art och som man inte har kunnat påverka.
Han säger dessutom att det inte går att se nåt ev mönster som skulle visa på att man bedrivit en felaktig träning, som i sin tur gör att det är lättare att dra på sig skador.

Att han är besviken beror nog till 99% på att han förlorar ett jobb som han trivts bra med, och inte att han skulle ha varit så värst besviken över att så många spelare med skadehistorik har värvats.
Även om det säkert ha gjort hans jobb en aning mer komplicerat.

Att Brynäs byter fystränare är helt på sin plats. Utvecklingen inom fysisk aktivitet och  träning har gått framåt väldigt mycket under de senaste ~10 åren, men svensk hockey ligger tyvärr långt efter. Försäsongsträningen är alldeles för kollektivt inriktad snarare än individuellt inriktad. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att Jacobsson och Löf inte ska träna exakt samma försäsongspass för att maximera sin potential på hockeyisen.

Under de senaset åren har Brynäs gjort små, med betoning på små, steg mot en mer individuell försäsongsträning. Vi talar om 1-2 veckor individanpassad träning på hela sommaren. Den kollektiva träningsstrategin inom svensk hockey är passé och utdaterad på ett internationellt plan. Klubbar som snappar upp de bästa fystränarna inom hockey (NHL) och fotboll (de stora ligorna) har helt andra försäsongsupplägg.

Att hockeyn ligger efter på den här fronten är inget märkligt i och med att det är någonting som genomsyrar svensk idrott generellt. Det är samma sak inom fotbollen. I grund och botten är det tradition, ett teamtänkande och tvivel på spelarnas professionalitet som ligger bakom detta. Samt okunskap, förstås. Med tvivel syftar jag på att många klubbar helt enkelt inte litar på att spelarna följer individuella träningsscheman om klubben ger ut sådana. Visst finns det spelare som kanske inte skulle följa de till 100%, men de som inte klarar av att följa ett träningsschema på egen hand bör ändå bli 'utslagna' på sikt och hör inte hemma på elitnivå.

Redigerad kommentar

Huge:

Nåja. Att man värvar spelare med en besvärlig skadehistorik hjälper ju knappast till hur som helst. Att laget haft stora skadebekymmer de senaste säsongerna förvånar åtminstone inte mig.

Johan Norrström: Frågan är väl isf hur många spelare vi värvat med besvärlig skadehistorik och ifall antalet isf kan anses vara i överkant?
Tycker inte det, alla lag värvar skadade spelare utan att dessa fördenskull måste klassas som högriskprojekt sas.
Vissa av våra egna värvningar har väl dessutom fått skador som inte är relaterade till historiken sas utan har uppstått utan att man har kunnat påverka dom.
Bilden är nog lite mer komplicerad än att man alltid bör värva friska spelare utan skadehistorik för att vara säker och att undvika alla värvningar där nån form av historik förekommit.
Att vi haft stora skadebekymmer de senaste säsongerna beror nog på en blandning av både det ena och det andra, inte att allting handlar om skador pga dålig medicinsk scouting sas.

Huge:Inget lag värvar så skadedrabbade spelare som Brynäs, Larsson, Nokke, Basse, Dennis Persson and the list goes on... är ingen tillfällighet att Brynäs har så många borta. Du säger att andra lag värva skadedrabbade spelare, korrekt. Men till skillnad från dom, som värvar vi flera stycken. 

Visst, några skador är oturliga. Men är någon förvånad att Persson, Nokke eller Larsson skulle bli skadade? Nej, det skulle ske för eller senare. 

Brynäs har inte gett Claes Rahm några förutsättningar att kunna bygga upp ett friskt lag, nu blir han syndabocken av Brynäs värvningar. 

Brynäs har varit skapligt odrabbade av skador under tidigare år, men så fort vi tog guld började vi värva spelare med skadehistorik och vad hände? SKADOR! SUPRISE SUPRISE

Såklart så är det inte enda anledning, men den största i mina ögon. 

Linus Wickman: "Inget lag värvar så skadedrabbade spelare som Brynäs"

Om du inte har gjort en ordentlig genomgång av samtliga lag och kollat upp hur många skadedrabbade spelare varje lag värvar, så blir ditt påstående bara nåt som är taget helt ur luften och således inget att fästa nån vikt vid.

"Visst, några skador är oturliga. Men är någon förvånad att Persson, Nokke eller Larsson skulle bli skadade? Nej, det skulle ske för eller senare."

Samma här: har du kollat upp vilka skador dessa spelare har och om det handlar om otur eller om dom har nåt med ev skadehistorik att göra?

« · 1356785 · »