1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741930 inlägg · 7967 ämnen

SILLY 14/15

Sv: SILLY 14/15
MR Bif: Vafan. Lite besviken är man allt.

Peja: Ajdå TJ kvar! :-(

Zzz: Satsningen "Morgondagens Brynäsare" känns mest som ett PR-jippo. Flera spelare som varit med där utvecklades ju dessutom långt under förväntan.

Peja: Sen kan man ju undra hur mycket tid dom kommer kunna lägga på den individuella träningen. Ove och Dacke var hjälpte väl även till med individuell träning i juniorlagen. Det står att dom kommer att fortsätta , men det är ju orimligt att dom kommer att ha lika mykcet tid att lägga på det. Nu känns det ju lite som att man hittade på två roller åt Ove och Dacke som talangutvecklare i väntan på en lucka att stoppa in dom i.

Hur många fler spelare är det som ska in? 

Rossa: Det känns lite överraskande att Janne ersätts med två personer, även om Dacke var där i slutet av förra säsongen också... Men jag hade föredragit EN assisterande tränare som kommer utifrån, gärna med lite mer rutin i tränarsammanhang, som skulle kunna komma in med nya fräscha idéer och energi. Lite som Robertsson i SAIK gjorde för ett par år sedan.

Peja: synd. Trodde på Melin

Peja: Lika bra att kasta in Honken och några fler gamla Brynäsare som ska ha försörjning.

Tommy fortsätter som A-lagstränare, men Janne Larsson blir videocoach. Janne ersätts av Ove Molin och Andreas Dackell som blir assisterande tränare.

Redigerad kommentar

Johan Norrström:

Tror också det kommer hända saker...

Vid förra sässen var sammanfattningen för a-laget redan klar o presenterad vid denna tidpunkt.

Länk fr 11 april 2013 !!!

Carl Lejonkräk: herregud nu får ni ta och ge er. Ingenting har hänt, ingen Judas, ingen uppdägning och ingen ny tränare. Ta och slappna av.

och ingenting att se fram emot heller.....

Redigerad kommentar

herregud nu får ni ta och ge er. Ingenting har hänt, ingen Judas, ingen uppdägning och ingen ny tränare. Ta och slappna av.

Linus Wickman: Jag håller med men det är ett väldigt tänkbart scenario.

Jaha, så har SAIK tagit guld igen.... Det senaste laget som slog SAIK i en finalmatch var Brynäs ;-)

EskilstunaLasse:Säger man någonting ska man står för det och om han nu ska göra någon markering endast för att han vill ha mer pengar är han bara barmslig av honom. 

Huge: Är ju han själv som låste sig till ett alternativ när han sa det han sa, sen kan saker förändras absolut. Men vad kan ha förändrats under den tiden som har gjort att han har ändrat sig, för han trivdes ju jättebra? Han gjorde ett klantigt uttalande och det får han stå för, men han förlorar min respekt om han handlar annorlunda en vad han säger. 

Ord måste ändå betyda någonting och man kan aldrig lova någonting till 100 %. Men han kan inte säga saker för att glädja fansen för att sedan göra tvärtom, då förlorar han sin trovärdighet. 

Linus Wickman:Varför inte? Sätta press på Sundlöv och samtidigt göra en rejäl markering.

EskilstunaLasse: Är väl oklart om TJ ens stannar, så Thure borde inte börja kolla på alla andra alternativ i Sverige så snabbt. 

EskilstunaLasse: Ja, där har du en av många konkreta saker som gör att man naturligtvis inte ska ta Thuressons ord bokstavligt.

Linus Wickman: Tycker du det låter rimligt att Thuresson i november förra året hade bestämt sig för att det till 100% blir Brynäs och inget annat svenskt lag ett halvår senare, om han inte får nåt förslag från utlandet?
Varför skulle han låsa sig vid ett enda svenskt alternativ, när han VET att andra klubbar kommer att köa för en namnteckning om han lyckas bra i Brynäs och får väldigt lukrativa och lockande förslag från andra svenska klubbar?

Bokstavligt sett har han förstås ljugit, om man nu inte har förmågan att begripa vad han egentligen har sagt.
Om jag hade varit den där murveln så hade jag is förstås ställt den naturliga följdfrågan: Men hörru Thure, kan du verkligen lova redan idag att du inte kommer att ändra dig om ett halvår?
Vad tror du isf svaret hade blivit?

Linus Wickman:Fast mycket kan ha hänt sedan dess. Exempelvis en schism mellan Thure och TJ.

Huge:Ronnie Rönnkvist är en få intervjuare som jag har respekt för, han är inte journalisten som söker stora rubriker i sina intervjuer eller skulle göra massa påhitt . Så det är inte "murveln" som har hittat på något i det här fallet.

Brukar "standarden" av spelare säga att de ska stanna kvar, när de i själva verket inte alls ska stanna? Brukar vara ytterst sällan det händer tycker jag.. är man påväg bort säger man att det är oklart hur det blir tills nästa säsong, man säger inte som Thure och sedan gör helt tvärtom.

Nej, i mina ögon är Thure en lögnare

Huge:Konstigt att dessa murvlar alltid har citerat saker och ting korrekt när saker och ting passar dig.

Linus Wickman:Linus vänta du innan du kallat Thure för Judas tills han i alla fall gjort någonting fel.

Linus Wickman: Och du tror på allt som murvlarna skriver?
Faller ju på sin egen orimlighet att Thuresson i november förra året till 100% skulle utesluta alla andra svenska alternativ vid ett ev klubbyte 1 år senare.
Att spelare uttalar sig som Thuresson gjorde är väl mer standard och ett sätt att smöra lite för fansen sas, men jag håller med om att man isf krånglar till det i onödan.
Varför bara inte svara som det är: jag vet inte, beror helt på min situation och vilka alternativ jag isf har.
Då undviker man alla ev missförstånd, även om det är en murvel som över- eller misstolkat för att få lite rubriker.

Verkar ju snarare som Thuresson har lite kul med journalisten på göteborgstidningen. 

Han säger ju ingenstanns att Frölunda är intressant för honom.. 

Huge:Ingen misstolkning, läs själv "Är Brynäs det som gäller om du blir kvar i Sverige? 
- Jo, absolut. Jag trivs jättebra här uppe och jag har fått ett stort förtroende hela tiden sedan jag kom hit. "

Linus Wickman: Var och när har Thuresson sagt att Brynäs skulle vara det enda svenska alternativet vid ett ev klubbyte?
Kan inte påminna mig att han sagt nåt sånt.
Låter väldigt osannolikt att han eller spelare överlag låser sig vid ett enda alternativ i liknande lägen, du måste ha misstolkat eller övertolkat det han sagt.

Brynäsgubbe:Vilken judas Thure har blivit, han har gått från att hävda att det blir Brynäs om han blir var i Sverige till att han är öppen för alla lag i Sverige, hoppas verkligen han blir kraftigt utbuad i Läkerolen om han går till Färjestad/Frölunda.. 

Brynäsgubbe: Inte möjligt. Frölunda har ju inga pengar.

Thuresson till Frölunda? Ugh.

Carl Lejonkräk: ojoj så dött det är på glädjefronten. Dom vill hålla oss alla på halster. Hoppas väntan värt det.

Johan Norrström: Ja så är det förstås ibland.

Carl Lejonkräk:

Jo det är kanske möjligt att det finns sportchefer som chansar så vilt. Ibland måste det ju gå fort när man ska ersätta någon skadad spelare.

Johan Norrström:Scoutade är alla på sitt sätt även om det ibland blir via agenten ch youtube

Carl Lejonkräk:

Klart att spelarna som värvas på ett eller annat sätt är scoutade. Ingen kan ju vara så dum att man värvar spelare helt i blindo. Att de flesta sportchefer inte har chansen att se spelarna med egna ögon och bilda sig en egen uppfattning är ju förstås olyckligt. Men många har ju ett brett kontaktnät som man använder sig av. NHL-scouter, gamla tränare osv. Sedan gör ju säkert vissa sportchefer bättre research än andra, och Sundlöv har väl bevisat att han är ganska noggrann. Scott och Sweatt har ju ganska snabbt anpassat sig till den europeiska spelstilen. Något som Inge och Micke förmodligen hade i åtanke när man gjorde research runt om dessa två herrar.

Lindström:värvningsgruppen skall givetvis försöka hitta intressanta spelare och se till att riktig scouting sker. Tyvärr så är det en utopi att de ska kunna ha koll på alla spelare. Se bara på AHL (och däven andra ligor) där det ofta blir klart sent på säsongen vilka spelare som är öppna för SHL, ofta så sent så att de inte hinner scoutas. Det bästa är om vi kan knyta till oss spelare som värvningsgruppen har koll på men så är ofta inte fallet

Jag läste en intervju med Markus Näslund där han angav en av anledningarna till sitt avhopp att han tvingats värva spelare som han/Modo faktiskt inte sett spela.

Carl Lejonkräk:

Nu sträcker ju sig som tur var scoutingen av eventuella värvningar utanför youtube i de flesta fall. I Brynäs fall använder man ju sig mycket av Hammarströms kontaktnät. Man ringer tränare och ledare som haft spelaren i sitt lag och pratar med nuvarande och gamla Brynäsare som spelat ihop med det eventuella nyförvärvet. Det var ju så Sweatt värvades till Brynäs.

Carl Lejonkräk:

Det förvånar mig inte alls att du inte tycker det.

Carl Lejonkräk: Isf vilken funktion har värvningsgruppen?! Man blir mörkrädd över hur folk tror ett +130 miljoners företag drivs.

Lindström: Du ska ha väldigt klart för dig att en stor del av de utländska spelarna som värvas till SHL är Youtubvärvningar (eller DVDvärvningar) då lagen inte har möjlighet att scouta allt för många spelare på plats.

Johan Norrström: Lindström:
Pertrovicky,Christian Sjögren,Jiri Bicek,Markus Kankaanperä och Lars-Erik Spets var som jag ser det på intet sätt floppar eller felvärvningar.

Jajjen: Ja, är du?
Tycker du att det var vettigt att Bif anställde Sundlöv på posten som SC enbart pga lång och trogen tjänst?

Sen sopa värvningar som youtube Hutten mfl under mattan med att han var ny på jobbet?!

Huge: Läcker din buss in avgaser?

Jajjen:

Det var ett axplock för att skjuta ditt snack om endast två felvärvningar i sank. Det finns ju dessvärre fler mindre lyckade värvningar. Det finns säkert hundra ursäkter och anledningar till att vissa misslyckats i Brynäs. Väldigt få av dessa beror förmodligen på Micke. Vart vill jag komma? Jag tycker vår sportchef gör ett bra jobb och att det positiva ändå väger över. Finns nog många som kan tacka Micke och Brynäs för en knuff uppåt i karriären. Gunderson, Järnkrok, Ekholm, Läck, Lindbäck, Bäckström och Larsson för att nämna några.

Lindström: Dina kommentarer får mej att sakna Gurraxxnånting. Är du brynäsare?

Lindström: Hur kan man ställa en så korkad retorisk fråga?
En logisk följd av att man är grön och har dåligt kontaknät är väl just att man därför ibland gör en del mindre lyckade värvningar.

Inte konstigare än att dina usla svetsfogar ursäktades av att du var grön och inte fullärd i början av din karriär....

Cheeeesus.....

Huge: Så att Sundlöv var grön och utan kontaktnät ursäktar hans dåliga första 3-4 år som SC?

Peja: Ja, vi har Boork att tacka för oerhört mycket. Inte minst hans prestigelösa sätt när han först blev sparkad för att sen acceptera att ta över i KS.
Sen tror jag iofs att Sundlöv skaffade sig ett större kontaktnät efterhand och att den biten nog betydde en hel del också, utöver Boorks stöttning.

Huge: Sundlöv före och efter Boork är två olika typer av sportchefer. Från att ha blickat mycket utomlands (framförallt Finland) ändrade Boork riktning på skutan till att satsa mer på juniorverksamheten och blicka mot Allsvenskan snarare än utomlands. Sundlöv lärde sig mycket av Boork och just därför var Boork den bästa värvningen. Sen var det synd att Boork spårade ur i slutet, men överlag ledde han Brynäs som förening och Sundlöv som sportchef i en positiv riktning.

Redigerad kommentar

Peja: Lite kritik mot hemsidan och en sak som borde vara enkel att fixa: varför lägger man inte in nyförvärven i "A-truppen" efterhand som dom blir klara, så att aktuell trupp alltid är uppdaterad?
Jag menar, när nu Olden presenterats som klar på hemsidan, varför lägger man inte in hans namn samtidigt?
Förbiseende eller bara slapphet?
Gäller för övrigt inte bara Olden, Oscar Eklund och Westerholmarna saknas också.
Konstigt nog så har man dock av nån anledning lyckats få med Blomqvist...   :-/

Redigerad kommentar

« · 1620499 · »