1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742582 inlägg · 7967 ämnen

Sportkommittén måste avgå

Sportkommittén måste avgå
Insändare av Leif Ekström i dagens GD:

"Varför går det utför med Brynäs IF?
Att spelarköp slagit fel och blivit för dyra är inte något som bara gäller den här säsongen. Man får gå tre-fyra år tillbaka i tiden, då startade Brynäs sin kräftgång.
Det gick bra att under ett par-tre år klara sig rätt bra med två bra femmor, men vad man inte tänkte på är att mycket istid sliter på spelarna. Ännu mer när man kommer upp i åldern som en hel del av spelarna i Brynäs gjort.
Ett antal spelare som köptes in tillförde inte laget någonting utan kostade bara pengar, pengar som föreningen inte hade någon möjlighet att få igen.
Någon riktig scouting företogs aldrig. Med det menar jag att de berörda spelarna inte studerades noga under lång tid och ingen analys om de passade in i Brynäs lagbygge gjordes. Man köpte spelare mer som på postorder eller på rekommendation av någon agent.
Till den här säongen hade föreningen ställt medel till förfogande att förstärka truppen så att Brynäs skulle bli ett gediget slutspelslag. Resultatet vet vi alla.
Nu säger de ansvariga att det inte är fel på spelarmaterialet, att det finns mer psykologiska förklaringar till att de ligger där de ligger i serien.
Nu är det förmodligen inte så. Laget är knappast bättre än tabellplaceringen säger.
För att visa att man över huvud taget har en strategi börjar Brynäs nu vaska fram en hel del juniorer som åker in och ut i laget. Den enda trend man kan se här är att juniorerna blir yngre och yngre och de som provat försvinner ut i kylan.
Är det möjligen i egen sak som de ansvariga i sportkommittén agerar? Går man lite längre ner i åldrarna bankar snart deras egna söner på porten, och då förmodligen för att stanna längre än andra som försökt ta en plats i representationslaget.
De här tankarna delas av många, även de som har scoutingverksamhet som yrke.
En fråga i sammanhanget är vart alla lovande spelare i årgångarna 78-81 tog vägen. En hel del av dem spelar i division 1 i distriktet och är inte sämre än många spelare i dagens Brynäs, men någon möjlighet att få visa vad de kan i Brynäs finns inte. De gossar som nu styr och ställer i Brynäs åker hellre och tittar på sämre och redan kartlagda spelare på andra orter.
Det kanske har med reseersättningar att göra. Det är lätt att få den uppfattningen.
Om jag sitter som inköpare och till mitt företag köper in fel produkter så att det går back med fem-sex miljoner kan jag lova att min fortsatta karriär ifrågasätts.
Sportkommittén borde ta sitt ansvar och avgå med omedelbar verkan, och detta gäller samtliga ledamöter. Ingen kan tro att vi som sponsorer tänker lägga ut mer pengar för spelarköp med den inköpsorganisation som sitter idag, det vore som jag ser det att kasta pengarna i sjön.
Utan korsdrag i organisationen lär inte mycket pengar komma in.
Varför är kritiken riktad till sportkommittén och inte styrelsen? Jo, styrelsen kommer att få stå till svars på årsmötet. Där kommer deras agerande förmodligen att noga granskas vad gäller ekonomi och vilka som utfört uppdrag åt föreningen som konsulter eller annat.
Eftersom min insändare av många kommer att uppfattas som väldigt kritisk vill jag undanta tre personer, nämligen Gunnar, Micke och Wille. De gör enligt min uppfattning ett strålande arbete.
Gunnar tycker jag mest synd om eftersom de högavlönade arbetarna han har till sitt förfogande inte verkar ett dugg intresserade att göra ett gott arbete. Det gör ont att spela ishockey, men har man bra betalt är man skyldig att ta de smällarna.
Vidare vill jag säga att utan Willes förtjänstfulla arbete med sponsorerna hade nog många redan lämnat skutan."

Ord och inga visor...

« · 208942