1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 752246 inlägg · 7967 ämnen

Inlägg: 2926893

Sv: A proposito de nada
Lira: Här spelar det (enligt regelboken) ingen roll att den träffar huvudet. Från regelboken:

"En spelare som utdelar en tackling på en
motståndare, som åker med pucken utan att hålla upp blicken i riktning mot spelaren, ska inte bestraffas under denna regel så länge det inte används en uppåtdrivande rörelse mot huvudet."

Eftersom Lindblom stirrade puck och FBK-spelaren inte gjorde en uppåtdrivande (eller uppåtgående som alla säger) tackling mot huvudet är det nog alltså helt korrekt att det inte blev någon utvisning.

Sen kan man tycka vad man vill om bedömning från tackling till tackling (det har jag åsikter om). Jag har sett lindrigare tacklingar än denna leda till matchstraff men då antar jag att man bedömt annorlunda.

Svarskommentarer

Sv: A proposito de nada
Gavve:

Ollas-Mattsson har ej full kontakt med båda skridskorna i isen efter smällen,
O-M gjorde en tvär hö-sväng före tacklingen, för att öka kraften i själva hopptacklingen.

Kraften i tacklingen var riktad snett uppåt

Hade domarna kört bilderna ett antal ggr kanske bedömningen blivit en annan