Café

Grupper · 50537 inlägg · 1049 ämnen

3 från 1 idag

Sv: 3 från 1 idag
Friman SR:

vad har dessa 3 gemensamt ?

Hur enkelt som helst men jag är så dålig på att komma på nåt annat :-)

www.youtube.com/watch?v=6txsNKxi9Mw

www.youtube.com/watch?v=wyt0H9pKZ88

www.youtube.com/watch?v=MT7V49hnsRQ

Paddan: Rick Rubin var min gemensamme nämnare...

Metal Guru: 70 tal är det enda jag kan tänkja mig är gemensamt ?
Fogats LP med just Slow ride har jag i min ägo.
Rainbow är väl en avknoppare frånb Deep Purple.
BOA har jag då aldrig hört talas om. BWO däremot ( c :

Dragan 2k & LL: Vackert! Whitaker och Gargoyles is thanks to Wikipedia för min del liksom det faktum att han suttit i fängelse för att ha gett sig på en snubbe med yxa. Han ser ju så snäll ut på bild.

LL: Housemartins hade ursprungligen Chris Lang på trummor. Han ersattes dock sedermera av Hugh Whitaker som tidigare spelat trummor i....The Gargoyles.

El Maco: jag vet i alla fall att Fatboy Slim egentligen heter Norman Cook och lirade bas i The Housemartins, ur vilka Beautiful South sedermesa bildades, och jag har för mig att Cook var med även där ett tag. Vilka Gargoyles är har jag inte en susning om men jag gissar vilt på att Cook har haft ett finger med i spelet där också.

Bob Daisley i Rainbow var förresten också och härjade i Blizzard of Ozz...

Metal Guru:
Jag går till sängs nu. Om jag sovit gott kommer min lösning som ett inlägg i caféboken imorrn förmidda nån gång. För El Maco tänker väl inte lösa den själv...

Visst, El Maco:
men sidospår...

Metal Guru: Du, jag var samtidig ju.

El Maco: Ha! I love Wikipedia:
"Tommy Aldridge is a journeyman drummer, pioneering heavy metal drumming, and noted for his work with Ozzy Osbourne, Black Oak Arkansas, Pat Travers, Thin Lizzy, Whitesnake, and Manic Eden."

El Maco:
BOA's trummis Tommy Aldridge efterträdde Uriah Heep-trummisen Lee Kerslake i Ozzys Blizzard of Ozz, och blev på så sätt deras andra trummis.

Men det finns en till, som länkar de tre banden till Sabbath.
Dio har du ju redan.

Metal Guru: Så jag har rätt men vet inte varför? Kanske flyttade Ozzie till Black Oak i Arkansas i något avsnitt i dokumentären?

El Maco:
BOA har två kopplingar till Sabbath!

Metal Guru: Vilken är genren? South rock? Boogie? Hårdrock?

Kanske Black Sabbath? Rainbow är rätt tydlig och Fog Hat är engelska så de kan säkert ha kopplingar. Men BOA?

Nej, då gör jag en enklare gåta. Får man ihop två av tre behöver man inte fundera på den tredje, då har man redan svaret. Den tredje ledtråden är så långsökt att jag är otroligt stolt över att ha hittat den.

Beautiful South - Rotterdam:
www.youtube.com/watch?v=_PuRO33FwsQ

Gargoyles- Hemorrhage (In My Hands):
www.youtube.com/watch?v=S__XADLJvFM

Fatboy Slim - Sunset (Bird of Prey):
www.youtube.com/watch?v=f81_w8hGoA8

Och är man inte intresserad av gåtan kollar man ändå på Fatboyvideon, den är jäkligt snygg.

El Maco:
Ja du, jag förväntar mig inte att nån ska klå den här - låt mig säga så här, lösningen är ett av det mest stilbildande banden i genren.

Men hur???

Metal Guru: Den där är inte helt enkel... DIO och BOA och FOG? Nääe.

Metal Guru:
Det där blev ju nästan blasfemi.
Den klassiska verisionen på Slow Ride är här, också den 9:57...

FOGHAT - Slow Ride (9:57)

Ålrajt då,
lite lågtryck idag på HS, så jag frestar med en Youtube-gåta;

Vad är den gemensamma nämnaren här då?

FOGHAT - Slow Ride (9:57)

RAINBOW - Stargazer (4:00)

BLACK OAK ARKANSAS - Hot Rod
(3:43)

hellge:

[url=
www.youtube.com/watch?v=ZaVpPXJifWI]Clear Lake, Iowa. The Day the Music Died 1959[/url]

www.fiftiesweb.com/crash.htm

Salle: Vad var det som hände då?

ooops

hellge: Gårdagens musikhändelse var nog nästan lika tragisk som vad som hände sammas dag för 48 år sedan.

[
www.youtube.com/watch?v=pQcRwvaWBgA]Buddy Holly - Oh Boy[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=0OAUWaWxFSQ]Ritchie Valens - La Bamba[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=GLrOTMSpC-Q]Big Bopper - Chantilly Lace[/url]

I dessa melodifestivaltider har jag plockat fram mina favoriter från den European Song Contest.

Först ut är det Litauiska bidraget från år 2000 bidrag. En alldeles yppig låt som glömdes alldeles för snabbt. Detta var Litauens debut i dessa sammanhang och de chockade omvärlden med en kritikerrosad och ”britpop”-inspirerad låt. De sägs också ha samarbetat med Oasis. Snyggt som fan.

Brainstorm – ”My Star”
www.youtube.com/watch?v=Q8YhJSvcJLY

Nästa låt är kanske min absoluta favorit från alla melodifestivaler. Det är den Turkiska gruppen Athena och låten ”For real” från 2004. Är det något jag gillar mer än annat så är det musikaliska möten. Dessa turkbritter blandar de orientaliska turkiska tonerna med jamaikansk Ska och amerikansk hiphop och hårdrocksrefräng, jävligt bra helt enkelt. Jag antar att de skulle ha vunnit om inte Turkiet vunnit året innan.

Athena – “For real”
www.youtube.com/watch?v=7QtrfGCnueg

Sen har vi förståss de politiskt inkorrekta finska monstren Lordi. En bra låt med både trallvänlig vers och refräng samt i dessa sammanhang skönt distade gitarrer. Det kanske allra roligaste är att ”böglobbyn” trodde att de lagt beslag på hela melodifestivalen…trodde dom. Istället kom dessa monster som står för allt som bögarna inte står för.

Nu ska man inte missförstå detta och tro att jag är en homofob. Knappast, jag är en stödbög som gärna går i pride-tåg för att stödja dessa människor som har förtryckts i hela mänsklighetens historia och också fortfarande hånas bl.a. på hockeyläktarna.

Lordi – “Hard Rock Haleluja”
www.youtube.com/watch?v=7QtrfGCnueg

Sen vill jag också påminna om det de bästa låtarna som kammat hem noll poäng. Av dessa finns det två bidrag som sticker ut:

Magnus Uggla – ”Jonny the Rocker”
Kenta Gustavsson – ”Utan att fråga”

Lumber Jack: Synd att man inte är 41 år yngre.

Lumber Jack: Jag håller med. Fina klockslag.

NuMo: Förutom att du är en ovanligt trevlig prick med ett imponerade rättpatos, trots din sjuka grundinställning, så har du även en nästan sjuklig känsla för finkultir.

Här har du: 0.25, 0.38, 1.02. 1.14 och 2.04.

Paddan: Visst är det första linan som är den gemensamma nämnaren.

L J från Friscos mansion.

Lumber Jack: Åfan, då är det Susse, Justin och Skröder det handlar om.

wap.hockeysnack.com
Du är på rätt väg. Var kommer ST ifrån?

Lumber Jack: Äh, blev förvillad på Suicidal Tendencies och Hedda. Men det måste ju vara Per-Åge Skröder

wap.hockeysnack.com
Alldeles riktigt, Frisco. Här pratar vi om den efterhedins tidseran.

Lumber Jack meddelar att det ska vara post-sopskyffel.

Paddan: Detta är helt och hållet pre-sopskyffel.

Lumber Jack: Hmm, jag skulle säga att den gemensamma nämnaren är en sopskyffel i Swedbank Arena

OK, vi kör en som ni får gissa er till den gemensamma nämnaren, men dessvärre kommer jag inte att vara i närheten av en dator förrän i morgon (tror jag). Tänk MoDo.

www.youtube.com/watch?v=sizGeqtMAGg

www.youtube.com/watch?v=ZpWdqBo7Yv8

www.youtube.com/watch?v=DBrUiXN6TNM

Friman SR: Hmm, få se... Cash... Black och Metallica. Aha, den gemensamma nämnaren är alltså svartjobb, eller rättare sagt piratkopiering.

Paddan: Öh, vad vill jag då? Jo, bara störa lite...

Här kommer några videos med en förmodad gemensam nämnare som snart kommer att ge något grymt...

En hjälte på sista versen med en jävla mass rock'n'roll i sitt leverne genom livet, här är ATTITYD personifierad..

www.youtube.com/watch?v=nYFmQK2nOoU

...snyft se hur mycket hjälten älskar och saknar sin fru nyligen bortgågna fru, jag blir grinfärdig när jag ser detta och hjälten lever inte många dagar efter detta......:-(

Sedan nästa ledtråd, lite påtända snårungar...

www.youtube.com/watch?v=Znc8snCghME

Snott visserligen men det gör ju snorungar ju.....???

Sen avslutar vi trippeln med detta lilla (icke)countryskrammel:

www.youtube.com/watch?v=W9tgn-xdF-Q

Minsta gemansama nämnaren är då...??? Den som väntar på nått gött, väntar förhoppningsvis inte så länge till.......;-)

Salle: tackar :-)

LL: Alla rätt och snyggt jobbat.

Salle: Anton Corbijn, vill jag minnas.

Salle: Äh, gick det så snabbt att knäcka den. Kanske hade funkat bättre med Nina Hagen istället för The Who

Paddan:

[url=sv.wikipedia.org/wiki/Rockopera]Vad är...[/url]

Poffa: Öh, vad vill jag då? Jo, bara störa lite...

Här kommer några videos med en förmodad gemensam nämnare.

Först Tobias Sammet och hans projekt Avantasia
www.youtube.com/watch?v=uZiTk1jxlRA

Sedan dyker någon Tommy, eller vad han nu hette, helt oväntat upp
www.youtube.com/watch?v=NyjtQpwweeY

Till sist är det dags för några helt okända engelsmän att visa sina konster
www.youtube.com/watch?v=t5jaRipA5_M

Meshuggah, Totta Näslund och Pontare skulle man kunna presentera.

Lumber Jack:

1) Ouchh, det bränns! Men vad var det för snubbe som presenterade dem? Jag körde faktiskt lite karaoke.

2) Har jag inte sagt åt dig att sluta titta på Fox News. Det var ju en journalfilm till det mörkblåa partiet.

3) Här blev det ingen kara Åke, jag kunde inte texten. T.o.m. lite väl hårt för en gammal rocker som mig.

Salle: Mårten bodde uppe på Genesåsen, åtminstone ett tag. Var Haake bodde vet jag dock inte.

Lumber Jack: Både Thomas Haake och Mårten Hagström kom från Geneskolan så dom är från trakterna.(läs: fel sida fjärden). Om nån sedan är från fel sida bron vet jag dock inte.

Salle: Är inte Haake från just Hörnett?

hellge: Då får det bli en Dan Lilker-trippel dagen till ära, mannen som kan få en bas att låta som det hårdaste stål. Dessutom ser han ut som Sideshow Bob i Simpsons.

FN lägger fram sin utredning om Global uppvärmning idag. Nuclear Assault, som tillhör den lite finare högkulturen som innefattar hårdrocksvärlden, lade in sin partsinlaga redan 1989. Det är bara att följa med och köra lite karaoke!

www.youtube.com/watch?v=aWFhlYfqj4Q

Mellanöstern är ett jävla gytter av terrorister, antidemokratier och själmordsbombare i största allmänhet. Stormtroopers of Death har lösningen, dock för radikal till och med för en realpolitisk snubbe som mig.

www.youtube.com/watch?v=k5Pi7BVGy_8

Jag trodde inte mina öron när jag hörde Extreme Conditions Demand Extreme Responses med Brutal Truth första gången. Här sparas det minsann inte på krutet. Dan Lilker är förresten klädd i en stilig Entombed-tröja.

www.youtube.com/watch?v=XLqseSSPKis

« · 830171 · »