Café

Grupper · 49996 inlägg · 1048 ämnen

3 från 1 idag

Sv: 3 från 1 idag
Upptäckte att Scorpions låten White Dove är en cover dock med helt ny text.
Så lägger in några andra versioner av den låten. Låten verkar i alla fall härstamma från östra europa och dessutom verkar den vara ganska stor där borta. Gillar verkligen den första versionen som kommer här.

[url=
www.youtube.com/watch?v=1fJq-JrtGzo]The girl with pearl hear[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=0TgrHXa2kE0]Omega - Gyöngyhajú Lány[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=1EO-MGlkZ78&mode=related&search=]Nevena Coneva - Gyöngyhajú Lány[/url]

hellge: Tänkte köra 3st annorlunda låter från Scorpions idag.
Tyvärr så var kvaliteten inte så bra på vissa. Köpte en cd-singel med 2 av låtarna som om jag inte minns helt fel gick till något projekt för att hjälpa folk i 3e världen och måste faktiskt säga att jag är lite deppad över att man lyckats fimla bort den.

[url=
www.youtube.com/watch?v=hXUifcAh83E]Scorpions - White Dove[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=O6hZyBPSzD0]Scorpions - Ave Maria[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=fAzQ7iYmE6M]Scorpions - Hurricane 2001[/url]

Och som vanligt så måste man väl lägga till en bonuslåt. Men då det var en privat gjord video till White Dove så lägger vi in orginalet också.

[url=
www.youtube.com/watch?v=ApYTwX0RgiI]Scorpions - White Dove riktiga musik videon med dålig kvalité[/url]

Här kommer mera av nyare schlag.

Ännu en bra tråkmåns, Knaskamilla.

Kanske är det för lite cello i 3 från 1, kanske inte. Om jag inte minns helt fel hade Färjestad en hockeyspelare som hette Dag Bredberg som spelade cello. Ett klart underskattat instrument i dessa sammanhang.

Nåja, denne stillsamma och melankoliske irländare uppträdde även han på Peace & Love, tror jag. Dalarna fick Sveriges kanske bästa festival, vi fick nöja oss med ett guld. Är vi kvitt eller?

Speciellt trevligt är det när man hör hur han rör fingrarna över gitarrhalsen när han byter ackord. Grymt strippat, ickeproducerat och opluggat, o-i som vi säger norr om Dalälven.

1). Damien Rice - Volcano
www.youtube.com/watch?v=UmKVylIzmOE

2). Damien Rice - 9 Crimes
www.youtube.com/watch?v=smKb79ltpaU

3). Damien Rice – Cannonball
www.youtube.com/watch?v=bsVIVqmTjYw

Jo, allt behöver väl inte vara så fördömdat gammalt. Här kommer en kvartett från Las Vegas som blivit lite av en favorit. Kan hända har de lite U2-komplex, men ändå, trevligt och en smula oväntat med tanke på var de kommer från.

1). The Killers – A Great Big Sled
www.youtube.com/watch?v=TKtaogEfppU

2). The Killers – Read My Mind
www.youtube.com/watch?v=3Oec8RuwVVs

3). The Killers – For Reason Unknown
www.youtube.com/watch?v=T1dSkEHQCQU

hellge:

Nej, rajtan tajtan kanske inte är hennes grej, men de jag pratat med som har sett henne live (och som gillar hennes musik) säger att det bara är...tråkigt. Utan känsla, eller nå't sånt kanske.

knaskamilla:

Hon är o-Ola Salo, om man säger så. Allt kan inte vara rajtan tajtan och hejsan svejsan.

Det ligger ändå något i vad du säger...

hellge:

Jag tycker också att Ternheim är bra, men alla som har sett henne live säger att hon är skittråkig då.

mattias - 74: Om vi gör en 33 från 1 idag då. The Times har med anledning av Simpsonsfilmens premiär inom kort listat de 33 gästframträdanden de tycker är bäst.

entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/film/article2021776.ece

hellge:

Tyvärr såg jag inte Anna Ternheim och jag har inte en aning om vad hon spelar för typ av musik, bara hört hennes namn!

Et tu Brute: Steve Jones alltså.

Paddan:

Det där var nog den största förnedring jag hör mot personen jag söker :-)

Et tu Brute: Eeh, Wacko Jacko?

scim:

Nej det såg jag inte. Visst var det fokus på "oss", men inte tillräckligt. Ofta när man ska visa miljöförstöring visar man en skorsten, en död isbjörn eller en smutsig flod. Egentligen borde man visa platförpackningen som osten ligger i, plast gjord på olja. När jag veckohandlar på Coop får jag med mig så oerhört mycket förpackningar. Ofta är jag emot förbud, men nog borde vi förjuda sånt som uppenbart skadar vårt enda jordklot

Hållbar utveckling handlar om att ta reda på sin egen skit.

hellge: " jag tycker det var konstigt att det så sällan svängde under denna maratonkoncert."

Å andra sidan, hur mycket kan det svänga om James Blunt och liknande kräkmedel?

hellge:

"Lite konstigt var det dock att man inte nämde och problimatiserade livsstilsproblemet vi i västvärlden har"

Det gjorde man väl, såg du t.ex. inte inslaget "Super Power Bloke" (tror jag det hette)?

LL:

Jag såg inte Foo Fighters men jag tycker det var konstigt att det så sällan svängde under denna maratonkoncert. Bäst av det jag såg tycker jag Beastie Boys var, speciellt deras Shure Shot som vi redan har har haft här i 3 från 1.

www.youtube.com/watch?v=vpbXZTQr-6I

Annars tycker jag budskapet var bra. Lite konstigt var det dock att man inte nämde och problimatiserade livsstilsproblemet vi i västvärlden har. Det är vi i väst som står för 95 % av all miljöförstöring. Det är liksom lättare att fokusera på att Brasilien hugger av regnskogen eller att Kina skitar ned en flod. Det är USA som är den överlägset största skurken, lika självklar två är Västeuropa.

Det är tillverkningsindustin som byggt vårt välstånd och det är den som sabbar vår miljö. Damed if you do, damed if you don't...

orion:

Den enda populärmusikstil som inte härstammar från "black" music sägs vara country. Jag antar att det inte är den du far efter. Nu har jag i alla fall kastat bokstäver:

gerren
genrre
rerneg
regner
nerreg
generr
renger
negrer

Kan det vara den sista mån tro?

På tal om semster och sol så tillbringade jag en oerhört het dag i Köpenhamn någon gång i början på 80-talet. Vi träffade ett par danskor som drog med oss på kvällens bejublade framträdande på restaurant Huset. Där var det ännu hetare! Hade då aldrig tidigare hört talas om den kvällens artister:

www.youtube.com/watch?v=4KnRRmUxxI8

hellge: Stuva om bokstäverna i "genrer" och du kan få ett icke politiskt korrekt ord som i sig sammanfattar det mesta av det bästa i musikväg från Amerika...

Ni kan fundera hur mycket ni vill om vilka som startade vad, men såg ni LiveEarth-sändningen alldeles nyss? Foo Fighters rockade ta mig jävulen hela Wembley sönder och samman! Det snackas om att Queen dominerade Live Aid -85, Live Earth 2007 dominerades definitivt av Foo Fighters. Jag har suttit och glott hela dagen och ingen har varit i närheten av det publikgensvar som Dave Grohl o co fick fram. Så inihelvetes jävla bra så att jag snudd på blir gråtfärdig här framför tv:n, och ändå är jag spik nykter. Missade ni det här så missade ni ca 25 minuters rockextas. Så inihelvetes jävla bra.

(sorry, jag var bara tvungen att få ur mig det, Foo Fighters är så satans bra live att jag inte vet var jag ska ta vägen, den som kan stå i publiken och inte ryckas med när de drar igång är bara att beklaga. Sådär, nu lämnar jag tillbaka tråden igen)

hellge skrev: "På tal om antihjältar så borde det spelas mer Torsson"

Där sa du något! Dom kunde jag ju haft med i mitt 3 från 1-quiz om Jönköping.

hellge:

Från frontfigurer för Heavy Metal till rastadimmor på 4 år. Starkt jobbat. Någon gång i framtiden kanske också detta kommer att räknas som en egen musikstil. Beboprastafari?

www.youtube.com/watch?v=Y4vxAOUO4S4

orion:

Jag förstod inte vad du menade.

Et tu Brute:

Det kan jag hålla med om. Det som mest liknar den hårdrock som finns idag från den tiden är Sabbath. Jag lyssnar inte mycket på de gamla klassikerna, de låter allt för gammalt, förutom just Sabbath. De håller fortfarande. Master of Reality är det bästa som har skapats. Efter Sabotage kom inte något bra.

Man kan säga att jag är partisk i ärendet.

hellge:

Sabbath är helt klart tidiga, men känns ändå inte sådär helt unikt 1969. Inte Led Zeppelin heller. The melting pot hade bara börjat. Det går att plocka enskilda låtar från åren strax innan och från olika band som är minst lika mycket hårdrock. Därför är jag skeptisk till att just ETT band skulle stå för födelsen av en speciell musikstil och även dom här totalt förvirrande genrerna.

hellge: "Nu är det en jävla massa genrer" Jävulsk varning för anagram på ordet "genrer" när vi snackar ursprung till det mesta av musiken på andra sidan Atlanten!

Et tu Brute:

På tal om antihjältar så borde det spelas mer Torsson

Et tu Brute:

Bellman lirade luta på Gyllene Freden på tidigt 1700 och innan det gnuggade man harpa och innan det lyra och innan det båge.

Annars brukar det väl vara just bluesen som sägs vara förfader till rocken.

Nja, Sabbath är det första och bästa enligt mig

hellge skrev: "Haha, annars tycker jag ändå att det är en aning märkvärdigt att MA lyckats bli känd."

Man får väl säga att han är klart före sin tid. Antihjältens genombrott kom långt senare än herr Numminens listklättrare.

hellge:

All rock'n roll har väl sakta men säkert varit gränsöverskridande. Hade det inte funnits en vit gitarrist vid namn Eddie Cochran, så hade nog inte funnits så många vita gitarrister inom hårdrocken på 70-talet.

Det svarta bluessoundet som också intergreras får väl ses som ett verk av Jimmie Hendrix.

Många saker som ansågs direkt opassande i den vita världen i slutet av 50-talet, blev helt plötsligt lovligt i slutet av 60-talet.

Alltså är det Chuck Berrys fel att vi fick hårdrock på 70-talet.

Et tu Brute:

"Jag kan inte få upp min kokosnöt på finska kommer här som bonus:"

Haha, annars tycker jag ändå att det är en aning märkvärdigt att MA lyckats bli känd.

hellge:

Jag valde en svensk, finsk och tysk för att ingen skulle missa de fantastiska språknyanserna som han behärskar. Dessutom var det stillbild på biten med rytmpinnen.

Min svenska favorit med MA är nog annars Gällivarevisan (vara jävliga livet, vara rennvin å niven). Finns en annan rätt kul grej också där han "sjunger" om någon som tar färjan till Sverige och jobbar motorsågen. Få heta finndjävel. När han kommer tillbaka till Finland med pengarna får han heta svenskdjävel.

Jag kan inte få upp min kokosnöt på finska kommer här som bonus:

www.youtube.com/watch?v=IBb7Ogs88Os

Alisandali & Et tu Brute:

"Nu är det en jävla massa genrer. Led Zeppelin anses av många vara ursprunget för Heavy Metal. Jag är skeptisk."

Jag är också skeptisk. Enligt mig är all hårdrock och Heavy Metals stamfäder John, Bill, Tony och Terence. Kanske speciellt den sistnämde som stod för soundet och texterna. "Geezer" håller dessutom på Aston Villa, vilket även jag gjorde i unga år.

Et tu Brute:

Jag tycker ändå du missar den coolaste av M A:s låtar. Nämligen "Slå mig med din rytmpinne", Ian Dury & The Blockheads fantastiska gamla låt.

Eventuellt blir det en 3 från 1 med Ian Dury senare...

www.youtube.com/watch?v=VOS0WAyNmHk

Per HApps skrev: "Snacka om att ha en gudagåva".

Pratar vi sång och gudagåvor så finns det bara en kille, ett geni och på så många språk också!

www.youtube.com/watch?v=57PWqFowq-4

www.youtube.com/watch?v=HLOFlBtb2mA

www.youtube.com/watch?v=G9BMg3HtZTM

Snacka om att ha en gudagåva.

I bland räcker det med en från en, en telefonsäljare från Wales som man inte kan sluta att lyssna på, såld är ordet sa Bull.

www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA

Alisandali:

Alla är vi ju lite olika och kan tolka saker på olika sätt. Exempelvis det här med hårdrock.

Jag själv är uppfödd med Status Quo, AC/DC, Kiss, Sweet, Purple, Sabbath med flera. Det var ju aldrig någon som gjorde någon större skillnad mellan dessa...då. Det var hårdrock och inget annat.

Nu är det en jävla massa genrer. Led Zeppelin anses av många vara ursprunget för Heavy Metal. Jag är skeptisk.

Marc Bolan kan väl idag anses som en av de större glamrockarna? Fast på den tiden det begav sig har jag för mig att man mer eller mindre uppfattade honom som "popidol".

AC/DC förnekar än idag att man skulle spela något annat än rock, man vill inte ens ha hard framför.

Et tu Brute: Ja , glamrock kan man väl kallade , eller ett tidigt försök till det . Men bra var det inte .

Min favvo, fröken Ternheim får stå för 3 från 1 idag.

Om jag inte är helt ute och cyklar deltog hon på Peace & Love, kanske mattias – 74 såg henne och kan rapportera om hennes förträfflighet

Det är något med hennes röst, jag vet inte vad det är. Hon sjunger med någon slags brytning som påminner om skotsk eller irländsk accent. En annan av de coola sakerna med denna elegant är att hon sjunger på flera språk. Ibland drar hon till Frankrike för att delta på någon visfestival och sjunger då givetvis på franska, ibland är hon i Tyskland och sjunger på tyska. Någon gång på svenska, men oftast sjunger hon på engelska som i denna version av To Be Gone. Sen att hon sitter i en studio som liknar ett vardagsrum gör det hela än bättre.

Kollar man noga så ser det ut som den amerikanska utrikesministern Condoleezza Rice sitter där i studion. Vad gör hon där? Och som om det inte skulle vara nog. I samma soffa sitter även Hans Blixt. Ni vet han som av FN var satt att hitta massförstörelsevapen i Irak. Och inte nog med det, där sitter också John Malkovich, en av vår tids bäste skådespelare med filmer som ”I huvudet på John Malkovich” och ” Ripley's Game ”. Det kanske konstigaste av allt är ändå, i samma vardagsrum som John Malkowich, Hans och Condoleezza sitter Actionleif, åtminstone liknar han bilden som är på Actionleifs presentation. www.hockeysnack.com/index.php?direct=http://www.hockeysnack.com/arena/allaarenor.php?kategori=Elitserien

Nåja, alla dessa profiler sitter i Kunskapskanalens soffa och lyssnar på:

1.) Anna Ternheim – “To Be Gone”- (Live Living Room version)
www.youtube.com/watch?v=2fcUkIjdmc8

Nästa bidrag till denna trevliga tråd är detta millenniums bästa låt…om man frågar mig. Jag kan inte komma på en enda låt från 2000-talet som är bättre än denna Broder Daniel-cover. Den har nu legat först i min spellista sen första gången jag hörde den.

2.) Anna Ternheim – ”Shoreline”
www.youtube.com/watch?v=xFofMFww_ag

Denna spröda lilla sak är också hämtad från det bejublade albumet Somebody Outside som kom 2005, tror jag det var. Det är hennes favorit, så också min…

3.) Anna Ternheim - Better be
www.youtube.com/watch?v=Dgf_Y4AcMU0

Trots att Somebody Outside är helt gudomlig har hon gjort en EP som möjligen får betraktas som än bättre. ”Shoreline EP” är namnet och innehåller fem covers. Shoreline (Broder Daniel), Lies (Fleetwood Mac), China girl (David Bowie/Iggy Pop), When tomorrow comes (Eurythmics) och Anywhere I lay my head (Tom Waits)

Så här ser den ut: www.ginza.se/Archive/Images/item_img_large/37701.jpg

Alisandali:

Hårdrockspop 1975? Vet inte riktigt vad jag skall associera till? Typ, glamrock eller?

Et tu Brute: Kul att se videon med Dave Evans .
Han blildade bandet Rabbit direkt efter han slutade i AC/DC , och dom gav bara ut en singel och en lp som bara släpptes i Australien .
Skivan heter Too much rock & roll , oj vad jag letade efter den skivan .
Lyckades få tag i ett ex av lp nere i Malmö i mitten på 80-talet , c:a 10 år efter skivan släpptes . Det var både roligare och svårare att hitta det man ville ha tag före internets genomslag .
Men besvikelsen blev stor när jag spelade skivan , det var bara titelspåret som höll .Restän var riktigt dåligt hårdrockspop.

Alisandali:

Javisst, lika snabb som vanligt. Du vinner tre till...fast dom hade nog varit lite lättare?

www.youtube.com/watch?v=o-WyjKjQjC8

www.youtube.com/watch?v=JZhfGyRlSro

www.youtube.com/watch?v=Yzn2NGmjgig

Et tu Brute: Jönköping kanske ??

Dagens Dam (med viss anknytning till döda gitarrister).

Visdomsord: "Remember, this is rock'n roll. It's not 'fuck me' it's fuck you!"

www.youtube.com/watch?v=mdd0PJqslfE

www.youtube.com/watch?v=p0hrbkInJXo

www.youtube.com/watch?v=5C2n9cb-Sbk

« · 894246 · »