Café

Grupper · 49996 inlägg · 1048 ämnen

3 från 1 idag

Sv: 3 från 1 idag
Upptäckte att Scorpions låten White Dove är en cover dock med helt ny text.
Så lägger in några andra versioner av den låten. Låten verkar i alla fall härstamma från östra europa och dessutom verkar den vara ganska stor där borta. Gillar verkligen den första versionen som kommer här.

[url=
www.youtube.com/watch?v=1fJq-JrtGzo]The girl with pearl hear[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=0TgrHXa2kE0]Omega - Gyöngyhajú Lány[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=1EO-MGlkZ78&mode=related&search=]Nevena Coneva - Gyöngyhajú Lány[/url]

MorganaLefaey: Ska nog vara pearl hair, men vem bryr sig.

Samarithian:

Hole in the Sky eller Cornucopia?

MorganaLefaey:

Jag gillar verkligen den där första du lirade, han var en fena på felan.

Idol i Bulgarien? Tänk jag som trodde de bra hade betonghus och taskig mat. Leve globaliseringen!

MorganaLefaey: Härligt med Scorpions. Hörde dem live på Råsunda 1986.

Coming Home
Blackout
Bad Boys Running Wild
Lovin' You Sunday Morning
Make It Real
Big City Nights
Coast To Coast
Holiday
Still Loving You
Rock You Like A Hurricane
Can't Live Without You
Rock My Car
Another Piece of Meat
Dynamite
In Trance
He's A Woman, She's A Man
Steamrock Fever
The Zoo
Can't Get Enough

Mmmmmm innen

Frisco: Själv lyssnar jag just nu på en riktigt härlig musikmix "Balkan Hot Step 2" mixad av Typsy Gypsy.

Frisco: Få musikkasettband gick varmare på min mono-kassetttspelare än Scorpions utgåva Animal Magnetism från 1980. Ja, där och då, alltså. Den fick dock sin utmaninare när Iron Maiden släppte The number of the beast två år senare. Även den köptes självklart på kassett och den finns än idag kvar i min samling.

Dream Team: Och ja, ni som har hört att den här typen av musik kan orsaka allvarliga symptom på er förmåga att skriva läsbart - ni har alldeles rätt!

Be warned...

Dream Team:
Scorps var riktigt bra fram till dess, ungefär.
In Trance...

Metal Guru: Jag håller med. Därav min tydliga markering av ändring rent genremässigt i mitt inlägg tidigare. Att jag sedemera skulle dyka djupt i Depecheträsket är en annan historia... dom hade precis börjat bli bra där och då.

Leave in silence..

hellge: Jo jag blev så imponerad så jag hoppade vidare och sökte lite på stråkintstrument och kom att dyka på dessa 2 klipp där de verkligen kan hantera felan. Nu använder den andra av dem en loop maskin men kan lugnt säga att jag skulle skänka pengar om jag gick förbi han på stan. Och för att få det till 3st från stråkinstrument istället för 3 från 1 grupp så slänger jag in en Apocalyptica också.

[url=
www.youtube.com/watch?v=kIMnXyr1kf8&mode=related&search=]Nr1[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=vUO6kYLb6As&mode=related&search=]Nr2[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=xqUXDdJ3C-c]Apocalyptica[/url]

Metal Guru: ...och Fly to the Rainbow, underbart.

Tyvärr urartade Scorpions senare allt mer till tysk hårdrockschlager. Som de flesta artister är de första skivorna bäst, då de fortfarande har kreativitet och energi. Framåt skiva 30-40 känns det däremot mer som att man skriver trallvänliga låtar efter recept.

Frisco: Man kan inte vara annat än avundsjuk. Scorpions kan verkligen rocka till det. Sen har jag svårt att hitta något annat band som lyckats så otroligt med ballader som dem. Man minns en tid då det var hårdrocksballader som avslutade kvällen ute. Numera kör de max en lugn låt och då är den inte ens i närheten av samma klass som vissa rockare lyckades få fram.

Metal Guru: Måste faktiskt säga att jag tyckte de var riktigt bra fram till Love at first sting och Savage Amusement. Men då kanske jag har några år mindre på nacken eller något.

Dream Team: Lyckost som har kvar en massa kassetter. Själv vet jag inte ens vars LP-skivorna tagit vägen. Var nyligen hos föräldrarna och sökte förgäves efter två stycken VHS band som gick varm under en lång tid. From Russia with love som scorpions om jag inte minns fel spelade in under den första västerlänska rock spelningen i ryssland, samt då Queensryche - Operation mindcrime.

Metal Guru skrev:"Scorps var riktigt bra fram till dess, ungefär.
In Trance..."

Menar du fram till In Trance (1975) eller Animal Magnetism (1980)?

Jag är väl inne på samma linje. Scorpions ÄR uppsättningen med Uli Roth. På topp stod dom med Virgin Killer 1976. Liven Tokyo Tapes (1978) är också en höjdare och det sista herr Roth gör ihop med de andra killarna. Sedan går det bara utför, även om man måste erkänna att de ibland får till hyfsat radioskvall...

MorganaLefaey: Jag vet inte om jag har kvar en massa kassetter precis. Jag nämnde väl bara en kassett med Maiden? När man av olika skäl flyttar så har iaf jag tendensen att slänga mycket. Man skulle kunna sätta ordet väldigt före för att ytterligare betona att det är en del som går i slänget, så att säga. Bl.a, min kompletta samling musikkassetter, då. Ja, utom "The number of...", då, för den är inget man kastar bort. I övrigt gjorde jag väl upp så mycket med mig själv att det helt enkelt inte var lönt att ha kvar allting, då detta enbart skulle vara dammsamlare i nåt skåp nere i förrådet eller nåt. Lite mer kräsen än så rent kvalitetsmässigt har jag nog blivit genom åren.

Men det är klart - hur ofta sitter man med en BASF C-90, eller en Maxell C-60 i handen? Så för nostalgins skull så var det ju inget annat än en avrättning av densamma när jag gjorde mig av med allt. Men jag får väl leva på de än idag tydliga minnen från en tid då det bästa som fanns i den ibland rätt så anspråkslösa tillvaro man hade som tonåring var att spela in blandband samt att spela in Tracks med Kaj Kindvall på lördag e.m, bara för att få de allra "hetaste" vaxen direkt i sin egen stereo, när man så själv önskade.

MorganaLefaey:

Här har du Believe in Love, inspelad under Sovjetturnen:

www.youtube.com/watch?v=G3XtgubV4tw&mode=related&search=

Et tu Brute: Nu var jag (och är ibland fortfarande, om jag ska vara helt ärlig) rätt barnsligt förtjust i "World Wide Live"-plattan, från -85, som jag tycker är en riktigt vass live-skiva. Men den är väl baserad på det lite äldre materialet förstås.

Loving You Sunday Morning...

Dream Team: Jag kanske drog lite förutfattade slutsatser. Men nog skulle jag vilja ha kvar ett antal band bara för nostalgins skull. Nu har jag väl bara en enda bandspelare kvar och den sitter i en liten jukebox som jag fick när jag flyttade in i huset. Även om banden skulle hålla taskig kvalité så lovar jag nog att den där maskinen inte skulle göra dem bättre. Så det kanske är lika bra.
Har för mig att jag sprang fram och tillbaka vid nyårsfirandet 89-90 för att byta sida och band då man inte kunde missa 8 timmar 80-tal med klabbe. De banden hade faktiskt varit ganska roliga att ha kvar då man lär ha glömt bort en hel del låtar som man numera skulle kunna skratta åt.

Et tu Brute: Man får tacka så mycket. Men nu har du egentligen bara gjort det värre. Nu måste jag hem till dem igen och söka vidare, för den lär väl inte finnas att införskaffa på dvd. Eller man skall inte vara så kvick och säga så. Ut på nätet och sök.

MorganaLefaey:

Varsågod, det var så lite så. Sist i videon kan man se att det är inspelat 1988. Så det handlade väl i hög grad om glasnost och Gorbatjov. Minns jag inte fel så arrangerades detta också i samband med första maj firandet.

Man hade väl märkt att det börjat knorras ordentligt i leden. Den "nya" sovjetledning ville väl på detta vis, dämpa andra tongångar framför allt bland ungdomen och visa att man trots allt är lite "inne". Propagandatrick?

MorganaLefaey: 8 timmar -80-tal var det väl Metropol-gänget som stod för? Men ja, den spelades såklart in på kassett. Dock så spelades den över senare vid något obevakat ögonblick, varvid undertecknad bokstavligen talat grät blod. Ja, snudd på iaf. Detta misstag är numer åtgärdat, då denna milstolpe vad gäller musikhistoria finns som MP3.

Et tu Brute:
Fram till Animal Magnetism, och In Trance är peaken.

Westerlind:
...och Fly to the Rainbow är inte illa den heller...

Et tu Brute: Skulle nog tro att det var en hel del propaganda bakom det hela. Sen så fick världen se att det kanske inte är så taskigt där borta. Sen att det kanske var en hel del, ni får bara vara på dessa områden och bara spela in film när ni är här och har vakter som ser att allt är ok. Men såg nu att det var någon som hade den på VHS för försäljning på tradera. Ska nog gå in och bjuda lite. Hittade bara dvd versioner på sidor man inte kunde beställa till sverige och då lär det väl handla om skivor där de rippat rakt över från vhs. Men det hade ändå varit bättre.

hellge:

Hole in the Sky eller Cornucopia?

National Acrobat !

Samarithian:

"Wheels of Confusion" eller "Symtom of the Univese"?

hellge:
Medan ni gaggar Sabbath-titlar får ni lite sjusst polisongpop från '68, som också det är lika mycket förstadie till hårdrock som Hendrix, Zep och Sabs.

hellge:
Medan ni gaggar Sabbath-titlar får ni lite sjusst polisongpop från '68, som också det är lika mycket förstadie till hårdrock som Hendrix, Zep och Sabs.

(men ååh, länka då oxå...)

hellge:

Helt klart sympthon of the universe!

Country girl eller Die young ?
(Sabbath mark II)

Samarithian:
No Doubt Country Girl

Metal Guru: No Doubts låt heter väl "Just a girl", inte Country girl?!

Samarithian:
N.I.B eller Warning?

Metal Guru: Här har du minst 3 lyssningsbara videos.

Vilka höjdare! ( c :

Det var tom. 4 så ni får en som bonus ( c ;

Kan det här vara det absolut sämsta som gjorts ?

Helg Ernest: Med tanke på hur mycket denne "artist", vad denne nu månde heta, försöker driva med dansbandsgenren i allmänhet (och med Christer Sjögren/Vikingarna i synnerhet?) så är det nog läge att inte vara alldeles gravallvarlig i hur man bemöter det. Detta är hur jag uppfattar det, men det kan såklart vara alldeles vanvettigt fel.

Lite udda 3 från idag.
Kan det va världens girigaste man?

www.youtube.com/watch?v=KJmdahRdfx0&NR=1

www.youtube.com/watch?v=Ybj2FJ8iDCs&mode=related&search=

www.youtube.com/watch?v=BqLvBUSJucg&mode=related&search=

Som blondinen sa när hon ringde verkstan. - Vad är 710 som sitter mitt på motorn?

Dream Team: Självklart driver han med Christer Sjögren.
Men har han ingen självkritik?

Samarithian och Guru:

"Country girl eller Die young? (Sabbath mark II)"

Sign of the southern Cross säger jag om det ska vara lillgubben på sång.

Metal Guru:

Jag fick frågan i en mycket lokal tidning vad jag skulle önska mig om jag fritt fick önska vad jag ville:

Svaret blev reptilsnabbt:

Att kunna spela bassolot innan N.I.B

Samarithian:

Senare ska jag avslöja vilka som är Samarithian, Metal Guru, Lumber Jack, Ali Sandali, Dream Teams och Mathias-74s tre favoritsabbathlåtar var för sig. Det hela bygger på tidigare inlägg och personlighet samt manlig intuitiuon.

hellge:
du kommer gå bet på mig... ;0)

Metal Guru, here we go:

Så ser min gissning ut.

Guru:

gillar gammalt och invecklat, dessutom tar han gärna med Sabbath bloody Sabbath till en öde ö. Jag slår vad om att Tonys långa gitarrsolo mot slutet i Sleeping Village där Tony skruvar bort reverbet (ekot) på guran är något som Guru har noterat och något som han har hr lyssnat fler än 20 gånger på.

Samatharian:

har ända sedan Ozzys ”Speak of the Devil” haft Symthom of the Universe som favvo. Den typ av ackord som Tony spelar efter taktbytet på Fairies wear Boots har Samatharian alltid varit svag för.

Ali Sandali:

som äger 6000 plattor gillar nog det som är mest amerikanska influenser i, dessutom har War Pigs lite jazztoner. Munspelet på Wizard faller nog också Sandalen i smaken.

Dream Team och Mathias-74:

är framför allt skolad i postmetallen, det som ofta brukar kallas British heavy metal. När lillgubben med den stora rösten – Ronnie James kom med i Sabs lät de perfekt. Dessutom är både Children of The Grave och Paranoid det som mest liknar Brititisk heavy metal.

Lumber Jack:

Han gillar framför allt tyngd och feta, feta, feta riff. Därför är det lite svårt att gissa, då Sabs är de feta riffens mästare. Man skulle kunna haft med St. Vitus Dance, Tomorrows dream, Hand of doom, electric funeral men jag valde Iron Man som etta då jag läst minst 3 inlägg där Lumber kommenterar Iron Man.

Et tu Brutu:

Åkte med på ett bananskal. Han diskuterade de feta riffens rötter för inte så länge sedan. Jag misstänker att hans favoriter ändå inte är de mörkaste och de fetaste utan den demokratipåläste Brutu lägger nog en del vikt vid innehållet av texten. War Pigs och Children of the Grave är antikrigslåtar respektive antikärnvapen. Ibland glömmer han dessutom den vackra Changes, men bara ibland.

Samatharinan:

1. Symthom of the Universe,
2. Fairies wear Boots
3. National Acrobat

Metal Guru:

1. The Warning
2. Sleeping Village
3. Sabbath bloody Sabbath

Ali Sandali:

1. War Pigs
2. Sleeping Village
3. The Wizard

Dream Team:

1. Heaven & Hell
2. Neon Knights
3. Children of the grave

Mathias-74:

1. Heaven & Hell
2. Die Young
3. Paranoid

Lumber Jack:

1. Iron Man
2. Cornucopia
3. Hole in the Sky

Et tu Brute

1. War Pigs
2. Behind the Wall of Sleep
3. Changes

hellge:
"Guru:
gillar gammalt och invecklat, dessutom tar han gärna med Sabbath bloody Sabbath till en öde ö. Jag slår vad om att Tonys långa gitarrsolo mot slutet i Sleeping Village där Tony skruvar bort reverbet (ekot) på guran är något som Guru har noterat och något som han har hr lyssnat fler än 20 gånger på."

1. The Warning
2. Sleeping Village
3. Sabbath bloody Sabbath

ha ha ha,
träff i kryssare!

Jag tänkte mig Warning och Megalomania, men kunde inte komma på den tredje. Nu ser jag att jag skulle valt Sabbath Bloody Sabbath, vilket är ett utmärkt val. Den plattan har jag i ett annat sammanhang klassat som världens bästa någonsin, och titelspåret är dessutom bäst på den plattan.
Så naturligtvis borde jag ha valt SBS som den tredje låten innan jag läste ditt förslag...

Du pratar Sleeping Village -MEN- jag tror du menar improvisationen i Warning. Låtarna sitter ju lite ihop, och är man uppväxt med den amerikanska pressningen (som hittar på lite egna titlar på olika passager - ex. 'A Bit of Finger' - för att låtarna skulle bli kortare för the US Market) så blir man lätt bortvillad. Även flertalet CD-pressningar blandar ihop begreppen.

I Warning finns det ju som lagt långa härliga improvisationer efter vers tre. Den som kan sin musikhistoria vet att Iommi spelade i Jethro Tull ett kort tag pre Sabbath, och Tulls debut 'This Was' har en instrumental låt vid namn 'Cat's Squirrel' med snarlika Warning-slingor i... Hade Tull's förste axman Mick Abrahams stulit lite sjussta slingar av föregångaren Iommi..?

Warning är för övrigt en cover från en Aynsley Dunbar's Retaliation 7":are.

hellge:

Två rätt av tre, Den felande länken är Fairies wear boots, och skall bytas ut mot den i var mans sinne utomordentligt svängande biten " st vitus dance"
Annars en utomordentligt genial analys av Samatharinans musik lynne.

A Metal Heart Is Hard To Tear Apart!

The world Is full Of Kings And Queens They Blind Your Eyes And Steal Your Dreams..............................Its Heaven And Hell !

Rock on, Samatharinan:

Hörde "Mr. Pitiful" på nån TV-kanal och var bara tvungen...

[url=
www.youtube.com/watch?v=ONIJsiy6-Ck]I'm Black and I'm proud[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=icAF-eZremEThe Commitments - Try A Little Tenderness[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=lQKmrQfxRHQ]The Commitments - Mustang Sally[/url]

Åsså lite bonus i detta [Url=
www.youtube.com/watch?v=ypa8PgicbN4]Audition-klipp[/url]

Hörde Grace - Ingen kan älska som vi idag på radion och kom oooosökt att tänka på denna bortglömda pärla.

[url=
www.youtube.com/watch?v=B3vAUtmAbus&]Dive - Captain Nemo[/url]

andra bortglömda svenska pärlor

[url=
www.youtube.com/watch?v=6ycpxALlcSg&]Lolita Pop - Mind Your Eye[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=0PO1gL1KXyE]Melodie MC - DUM DAM DUM[/url]

Salle:

Lite för mycket Medelpad i tråden, va! :-) Den skulle kunna ha platsat bland Greskys bortglömda också. Trevlig nostalgi

« · 894246 · »