Café

Grupper · 49987 inlägg · 1048 ämnen

3 från 1 idag

Sv: 3 från 1 idag
Lumber Jack: Låter som om han fått något i halsen?

Lumber Jack:

Hmm, var det du eller någon annan som spelade den i ett annat utförande?

Lumber Jack: På tal om båtflyktingar...

Hörde att [url=www.gloriousbankrobbers.com/]Glorious Bankrobbers[/url] återförenats och bla spelat på RockKlassikerKryssningen.

Ett rätt skönt glamrock-band vars självbetitlade CD jag haft länge i min ägo.

hellge: Kallar du Alice in Chains klassiker Them Bones för ovanlig låt? Tsss...

Det hela föranleder mig iaf att starta min nya musiktråd här, coming attraction!

Huruvida Die Krupps covers knäcker originalet är vi nog lite oense om då, den klart bästa i mitt tycke är Nothing Else Matters.

På tal om maskiner:
nitzer ebb and die krupps - the machineries of joy
www.youtube.com/watch?v=shx0Lmur8mU

Wayne Gresky:

Jo jag kallar Them Bones ovanlig i somliga perspektiv. Dåtidens discopingler hemdragna uppskattade ytterst sällan Them Bones. I detta perspektiv var Them Bones ovanlig. Sen antar jag också att Alice in Chains knappast går hem hos den breda allmänheten. Folk i allmänhet verkar uppskatta Charlotte Pirelli mer än Die Krupps. Förlåt dem, ty de vet inte vad de gör... (-;

Wayne Gresky: Oj vad du väckte nostalgitarmen där...

Det var den 26 april 1986 och tre unga Synthare befann sig i Stockholm för att bevittna sin första Depeche Mode-konsert på Johanneshovs Isstadion.
[bild]www.sweconpos.com/posters/depeche86.jpg[/bild]

Vi hade spenderat dagen inne i city shoppande efter obskyra och helst färgade maxisinglar av våra husgudar samt se om vi kunde ta med nåt ny synth upp till Norrland. På Space Records så frågade Jesper oblygt killen bakom disken om vad som var nyast och fick en LP med sig därifrån.
Senare på dagen så befann vi oss hemma hos min faster i Bagis vars lägenhet vi fick låna som vistelse på denna weekend. Hon hade, som alla på den tiden, en skivspelare och vi spelade och tittade på de alster vi inhandlat. Självklart åkte Jespers nya band på men vi var då så hypade om konserten att den förpassades tillbaka in i konvolutet innan vi bildat oss en uppfattning.

Väl på Isstadion så lade vi nog märke till att det stod ett bekant namn vid Special Guests men tänkte inte nåt vidare på det.
När så [url=www.power-of-voice.de/nitzerebb/the_early_years/007_ne_swe_001.jpg] dessa gossar[/url] kom in på scen så undrade vi nog vad detta var. När dom sedan drar igång [url=

www.youtube.com/watch?v=ouZ-0EXnbj8]Join in the Chant[/url] med en kille på nåt som kan kallas sång, en på en synth/sequenser och den tredje taktfast trummandes på bla ett korrugerat plåttak så blev det inte bättre.
Men efter bara en halv låt så kunde man inte låta bli att gunga med i takt. Jag kan lova att Jesper fick spela skivan för oss när vi kom tillbaka till Bagis...

[url=
www.youtube.com/watch?v=ipy-GpedFfE]Nitzer Ebb - Murderous[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=oZBgZAdPnw4]Nitzer Ebb - Let Your Body Learn[/url]

Salle: Vad sägs om lite lysande engelsk popmusik med Inspiral Carpets?

How It Should Be
www.youtube.com/watch?v=E-vbGvof-JY

Bitches Brew
www.youtube.com/watch?v=pTyqVaAm2AA

She Comes In The Fall
www.youtube.com/watch?v=l2nPHbogLE0&mode=related&search=

Wayne Gresky: Många rockstjärnor/rockband går igenom ungefär samma faser i livet. De gör några halvbra skivor och plötsligt hamnar deras musik helt rätt i tiden, de slår igenom och blir jättestora. De festar, tar uppåttjack och lever loppan. Gör sedan en skiva som anses som det stora mästerverkat. Sedan börjar de med tyngre droger, utvecklar en smak för heroin och får för sig att de aldrig kan toppa sin förra succéskiva kommersiellt och bestämmer sig istället för att göra något annorlunda, något djupare, något mer invecklat. Dessa skivor brukar floppa, pressen säger att de fått hybris och blivit tråkiga och storhetstiden är vanligtvis slut.

Sedan nyktrar bandet, sångaren till, gör comeback och ska visa att det går att rocka precis lika bra utan droger, det visar gång på gång - det går inte! Men det är en annan historia....

Det här skulle som sagt var kunna handla om många band, men nu handlar det om Pulp.

Går vi tillbaka lite i tiden, ungefär när jag upptäckte dem hittar vi:

Do You Remember The First Time
www.youtube.com/watch?v=iSzR5EZk_dc

När tidens smak hann ikapp Pulp och bandet stod på topp lät det ju så här:

Common People
www.youtube.com/watch?v=F39RS3I0D0Y

Sen kom då den svåra tiden med droger och ångest, och med den också den bästa låten i mitt tycke. Den sista låten i denna 3 från 1 är nämligenen låt som jag med all säkerhet skulle nämna om någon sa: "Wayne, nämn tidernas 10 bästa låtar".

Det är:

This is Hardcore
www.youtube.com/watch?v=7BmL-7Y1kw8

En låt från samma skiva som spelades rätt mycket i reklamfilmer var Help the Aged, den kommer här som bonusmaterial tillsammans med Ali G
www.youtube.com/watch?v=ukDS4P4aKo4

Wayne Gresky:

”Den sista låten i denna 3 från 1 är nämligenen låt som jag med all säkerhet skulle nämna om någon sa: - Wayne, nämn tidernas 10 bästa låtar?”

Nog blir man nyfiken alltid, visst skulle det vara intressant att få reda på de andra nio låtarna.

Jag tror att jag rankar ”Common People” högre än den något mer svårtillgängliga ” This is Hardcore” . Går det se mer brittisk ut än vad Pulp gör, tro?

“I wish I was a punk rocker with flowers in my hair”, sjöng Sandi Thom.

På det svarar vi: Jasså? Får man fråga varför hon vill ha blommor i håret om hon nu vill vara punkare?

3 från 1 idag bryr sig inte om att stämma gurorna.

The Clash - English Civil War
www.youtube.com/watch?v=E6zcTRAeNp0

Spana speciellt in sångaren Jellow Biafra i Dead Kennedys när han trillar av scenen. Inga blommor i håret så långt ögat och örat kan nå.

Dead Kennedys - Holiday In Cambodia
www.youtube.com/watch?v=R11x32WoxrM

Sex Pistols - Pretty Vacant
www.youtube.com/watch?v=Ci5SZx3VI_U

Stiff little fingers - nobody's hero
www.youtube.com/watch?v=rVDDRZQtiyQ

Detta med punken hände oberoende av varandra på en mängd olika plaster i välden, London, Rågsveg, San Francisco, Belfast, Skåne, New York mm

hellge: Ja, OK då... Men du får en punkrockare iallafall..:

www.youtube.com/watch?v=kRI5aenstp4

Rock on.....

hellge: Varje gång man hör Stiff Little Fingers så kan man inte låta bli att reflektera över hur mycket Green Day är influerade av dessa brittiska gossar.

[url=
www.youtube.com/watch?v=W8Y3qDDODT0]Green Day - Basket Case[/url]

Sen måste jag ju tycka att du var lite väl mainstream i ditt Punkande... :-)

[url=
www.youtube.com/watch?v=4CXBSegFUgk]Sham 69 - Hersham Boys[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=56M1MtyY5V0]UK Subs - Stranglehold[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=bnAXb6gmbOc]Devo - Uncontrollable Urge[/url] från när Devo var punk...

Salle:

Jo, lite mäjnstrim, visst. Man vill ju inte verka allt för udda. Då låter man som en gammal recensent. Jag tänkte spela UK Subs och skånska Kriminella gitarrer.

Mitt album ”The first, the best and the last” med Sham 69 tillhör historiens mest tummade och trasiga. Detta utspelade sig på den tiden när man kunde låna ut en LP och få tillbaka den.

Sham slutade spela på mitten av 80 för att Skinnhuvudena började hänga på deras gig. Shams publik som gick under namnet Shams Army var Londons stökigaste och blev med tiden allt vildare och stökigare. Det var också en massa fotbollsfans som började hänga efter dem. Jag är inte säker, men det kan ha varit Fulhamsupportrar (Frisco kanske vet). Cockney var dialekten eller slangen som bandet sjöng på och East End var platsen. Bl.a. hade de en låt som hette Cockney kids ar innocent.

hellge: Och när du var inne och tafsade på Sex Pistols så gjorde ju dom några covers på just "Flogging a Dead Horse"-skivan från -79. 2 av dem kom från en och samma artist. Korta låtar (<2.30min) är nåt speciellt.

[url=
www.youtube.com/watch?v=XtHXGFHylGs]Eddie Cochran - Somethin' Else[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=LRjlZ8x2uQM]Eddie Cochran - C'mon Everybody[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=97elblDi3tY]Eddie Cochran - Summertime Blues[Url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=Q1gr2xFC3kQ]Eddie Cochran - 20 Flight Rock[/url]

Ja vad fan. I sommartider är det 77-punk som gäller. Bidrar med :

999 - Nasty, Nasty.
www.youtube.com/watch?v=xlTJhC_yfY4

The Adicts - Viva La Revolution
www.youtube.com/watch?v=NAlUXFA2FIQ

The Lurkers - Shadow (ett av mina favoritband från perioden)
www.youtube.com/watch?v=vN6zEmPSt-U

Salle: Sa någon punkrock? Sa någon synth?

Här kommer lite intressant Bad Religion, så här lät de 1983:

Losing Generation
www.youtube.com/watch?v=JwlwHr3n948

Vilket är lite anmärkningsvärt då det lät så här 1981:

Bad Religion
www.youtube.com/watch?v=sI1TTFKy5qQ

Och 1990 lät de så här:

Anesthesia
www.youtube.com/watch?v=zK3rLESFjvU

Ska jag vara helt ärlig så trodde jag att de ställt in synthen i garderoben för gott, men så kom den här år 2000.

I Love My Computer
www.youtube.com/watch?v=P7pScaRLRcI

Wayne Gresky: Varför är det en Aerosmith-video (Crazy?) till sista Bad Religion-låten? Och skall det verkligen vara så?

Annars är detta den bästa Bad Religion-låten.
[url=
www.youtube.com/watch?v=hrFIsM1cvLc]Bad Religion - 21st Century Digital Boy[/url]

Misstänker att jag kanske är den ende på HS som gillar Nomeansno, men likt förbannat tänker jag länka till några klipp med dessa kanadensiska legendarer.

Först ut har vi Rich Guns från tidigt 80-tal när de fortfarande var en duo.
http://www.youtube.com/watch?v=7mj9FhrlEh0

Sedan hoppar vi till mitten av 90-talet och konstaterar att I'm an asshole
http://www.youtube.com/watch?v=7MDsfdgprRo

Från den pågående turnén hämtar vi In her eyes, en låt från deras senaste skiva.

http://www.youtube.com/watch?v=p97mH6FbAhY

JD:

Jag tycker mig kunna se en viss utveckling. (-:

hellge: Den 29:e maj är det 10 år sedan Jeff Buckley dog. För att uppmärksamma detta sorgliga jubileum så lägger jag in hela hans enda riktiga skiva Grace. Enligt mig en av 90-talets allra bästa och jämnaste skivor. En skiva med nio lugna och vackra spår och så den helt avvikande och larmande Eternal Life. En imponerande bredd, en imponerande låtskrivare och en fantastisk röst. RIP Jeff!

Mojo Pin
www.youtube.com/watch?v=N_0cwC-dFJs

Grace
www.youtube.com/watch?v=bOpGDUbngMw&mode=related&search=

Last Goodbye
www.youtube.com/watch?v=KtiUNbXbdCI&mode=related&search=

Lilac Wine
www.youtube.com/watch?v=gCPy1Yrrdrw

So Real
www.youtube.com/watch?v=hRbqmyXDtz8

Hallelujah
www.youtube.com/watch?v=zLQUdHMFpBQ

Lover You Should've Come Over
www.youtube.com/watch?v=4hRSHQjYH_A

Corpus Christi Carol
www.youtube.com/watch?v=jsmo0p_ouRA&mode=related&search=

Eternal Life
www.youtube.com/watch?v=I3WhAqoXEDE&NR=1

Dream Brother
www.youtube.com/watch?v=ibl0TUv_CEo

Wayne Gresky:

Nu hade du tur som hittade en hel platta. Det är tragiskt att en sådan lirare ska gå bort. Han hade så mycket kvar att ge.

Hörde jag han säga att 60 was bullshit, 70 was bullshit, 80 was bullshit exept for Smiths på Grace? Jag gillar riffet på Last Goodbye.

Du känner förståss till denna extra utgåva?

sonybmg.se/blog/2007/04/18/jeff-buckley-%E2%80%9Dso-real-songs-from-jeff-buckley%E2%80%9D/

Vem vet, kanske får vi höra lite Smiths någon dag i den här tråden.

hellge: Klart vi ska ha the Smiths. men först då i Jeffs tolkning av:

Boy With the Thorn in His Side
www.youtube.com/watch?v=JwRhD2E-62U

Wayne Gresky: Rock hit, Synth dit osså lite Punk...

Dags för nåt nytt i denna tråd.

[url=
www.youtube.com/watch?v=BIvka3SSv9Y&feature=PlayList&p=DFA27D467CA5E619&index=0&playnext=1]John Lee Hooker spelar lite Blues[/url]

Fortsätter med lite mer Blues...

[url=
www.youtube.com/watch?v=yfyPiRMGaCM]ZZ Top - Blue Jean Blues[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=ZfrkoRgWAtg]ZZ Top - Beerdrinkers & Hellraisers[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=iFDZgydwj2Y]ZZ Top - La Grange[/url]

Mer skägg finns [/url=www.youtube.com/view_play_list?p=D56FC06F6928662D]här[/url].

Salle:

Den är skön den där Blue Jean Blues. Annars har vi också den fantastiskt snygga låttiteln Jesus Just Left Chicago, även den rökig och bluesig.

Jag såg ZZ-Top på Söderstadion av alla ställen. Träffade en snubbe som hade två såna där påsar de har dropp i på sjukhusen. Han hade fyllt dem med grogg och hade två små slangar kopplade till dem. Vakerna märkte inget.

Salle: Just det, mera Hooker's och blues för bövulen...

På gitarr Richards, Woods, Clapton...
www.youtube.com/watch?v=1yHKP9BUiNI&mode=related&search=

Med Carlos Santana...
www.youtube.com/watch?v=K_8kkuekS5A&mode=related&search=

Med Bonnie Raitt...
www.youtube.com/watch?v=rOA_3eILKKA&mode=related&search=

Blues on...

hellge: Jag har också sett Skäggen på Söderstadion. Det måste ha varit runt 17.30 lördagen den 8 juni 1991 om jag inte minns helt galet.

[bild]www.sweconpos.com/posters/zztop91.jpg[/bild]

Nåt annat jag minns från den konserten var det usla förbandet Yvonne (aningen felplacerat) samt nån känd rock/blues-kille som jag aldrig hört talas om som var än sämre.

Sen minns jag även när ljudteknikerna, under nån remixad AC/DC-Thunderstruck där introt var lååååångt, sakta men säkert höjde volymen från hyffsat högt till konserthögt. Det sägs ha varit den högljuddaste konserten utomhus i Stockholm och dom fick lov att sänka decibelen på konserter efteråt.

hellge: Sen ljög jag nyss... Det var inte lördagen vi var där utan på extrakonserten på söndagen.

[bild]www.andyflash.se/spinechained/addzztop91.jpg[/bild]

Och det var tydligen Roger McGunn som var den därna rockkillen. Men nå Thunder(?) såg vi inte.

Salle:

Yvonne är väl ett svenskt indieband, ja snacka om att hamna fel bland öldrickare och hellraisers.

Sedan kommer återväxten i bluesen i från av 12-årige Conrad Oberg...

www.youtube.com/watch?v=mZnDYzPd60U

www.youtube.com/watch?v=873IH2Msp30

www.youtube.com/watch?v=8p0OqLIBHM8

www.youtube.com/watch?v=DH5T4xNdi_o

www.youtube.com/watch?v=DatI_5utWpI
bara en sådan sak, Rory Gallagher som förebild...

www.youtube.com/watch?v=IdEdgzWepiU

www.youtube.com/watch?v=UulESCJT3uI

www.youtube.com/watch?v=6lKC59gCJ7c

www.youtube.com/watch?v=fGk_CK_OqmI
Åldersöverbryggande = Conrad Oberg (11yrs.) and Pinetop Perkins (92yrs.)

www.youtube.com/watch?v=vZmgtSitjUk

www.youtube.com/watch?v=oxX0YOmZwgU

Allvarligt... Vad ska det bli av den ungen???? Och sicken uppfostran han måste fått med de förebilder han har....

Hemsidan till geniet: www.conradoberg.com/

Blues on...

hellge: Nu ljög jag igen... Det var inte Yvonne. Dom är ju från Eskilstuna om jag inte misminner mig.

Förbandet jag menade var lite synthiga, från Uppsala och hade ett tjejnamn som namn. Nån som vet vilka jag menade?

Salle: Roger McGunn Back from Rio.

hellge:
På tal om Salt...
På tal om Bandit...
På tal om Stockholm...
På tal om tjejer som rockar...
Vattenfestivalen 1997 hade ett riktigt vasst utbud: Blur, Eels, Pet Shop Boys m fl var där. Så även banditfavoriterna Veruca Salt som jag såg en sen eftermiddag/tidig kväll på Riddarholmsscenen.

Tyvärr finns det inte särskilt mycket mer av deras hit Seether på Youtube än det repklippet:
www.youtube.com/watch?v=S_6EohdnJ9w

Men det får räknas som en låt iaf...

Vulcano Girls
www.youtube.com/watch?v=48B_mbHym5Y&mode=related&search=

Shutterbug
www.youtube.com/watch?v=cRL6mXHS-30&mode=related&search=

Som bonusmaterial så tar vi en rolig kort intervju med Nina Gordon där hon pratar om Billy Corgan och Metallica.
www.youtube.com/watch?v=Bs3HjY307X4&mode=related&search=
Rock is dead!

Wayne Gresky & Hellge: Medans ni dividerar om musik passa på att slå på
P3...

P3 Dans med Pierre Jerksten har house/disco-mani och mixar så man knappt kan sitta still för att skriva detta...

kolla bara in [url=www.sr.se/cgi-bin/p3/tabla/latlista.asp?date=&datStartTime=22:00&datStopTime=23:00]låtlistan...[/url]

Kanske inte Hellges tepåse men...

Salle:

"Kanske inte Hellges tepåse men..."

Säg inte det, jag hängde endel på Salt vid Medis när det djunglades som mest. Så helt borta är jag inte. Men jag gillar nog stränginstrumet allra bäst.

Onekligen är de bra på mixa på P3, ibland får man höra de mest spektakelära mixarna.

Wayne Gresky:

Schysta genuskläder hon har sångerskan i Veruca Salt i låten Shutterbug

hellge: Jo jag la också märke till den detaljen.

Det är helt klart för lite rap i den här tråden.

Nina Gordon igen då. Här NWAs Straight Outta Compton
www.youtube.com/watch?v=K6D5xpCgETk

Ben Folds gör Dr Dres Bitches Ain't Shit
www.youtube.com/watch?v=Q3C4N6p78io

"Weird Al" Yankovic - White & Nerdy
www.youtube.com/watch?v=-xEzGIuY7kw

Wayne Gresky: OG Salle kontrar med lite riktig rap så här framåt hundtimmarna.

[url=
www.youtube.com/watch?v=6MK0hT-zd7w]Snoop Dogg & Dr. Dre - Who Am I (What's My Name)[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=zEMmbtcxbpc]Dr. Dre & Snoop Dogg - Nuthin' But A G Thang[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=9PVlqQcyTXg]Snoop Dogg - Gin & Juice[/url]

Wayne Gangsta: Sen lite riktig Hip-Hop så man kan somna ordentligt.

[url=
www.youtube.com/watch?v=CuTi9UZtPbw]Public Enemy - Fight The Power[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=NCz-k6NQgqc]Compton's Most Wanted - Hood Took Me Under[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=d12EI3xNiqE]Cypress Hill - How I Could Just Kill A Man[/url]

Salle: Här får du en defenetiv klassiker.
Kvaliten är kanske inte den bästa. Om du ser snubbarna som står i bakgrunden och tittar på så är det Dogg Clifford och Stu Cock
Trummis och Bassist i Creadens Clearwater Revivel.
Bocker T and the MGs var nämligen förband åt dom.
Om jag inte kommer ihåg fel, så är detta sista uppträdandet av Creadens.

www.youtube.com/watch?v=8ceAPtJkbvs&mode=related&search=

Helg Ernest: Hehe... Booker 'T' and the MG's har lurat fler...hehe... Som mig när de var kompband till världens främste artist har jag sett dem, oxå.... Här, och jag säger här, här uppträder världens främste artist ....

www.youtube.com/watch?v=WzJzDh9nOTg&NR=1

läs om honom och sedan lär er på... hyperrust.org/

Rock on......;-)

In case you do not remember rock'n'roll:
www.youtube.com/watch?v=el5atgAaOEg&NR=1

Jag kan inte låta bli, men finsk humor och rock'n'roll är ju enastående..;-) Hakka.....

Sen kan jag inte låta bli att tycka att denne finske zigenare är ett geni...

www.youtube.com/watch?v=KJ9RuKocqTY

www.youtube.com/watch?v=-hw0Wi715E0

www.youtube.com/watch?v=gLN8WFVOAtg

+ bonus... Andy styr upp Iggy lite...
www.youtube.com/watch?v=BzO72k0hUXI

Hakkapellääääää......Rock on....

Friman SR: Vi kan väl klippa in några videor med fjolårets konserthändelse i Sundsvall - Tinariwen från Mali. Jag att de flesta musikintresserade västernorrlänningar var där för det var packat på Pipeline.

Chet Boghassa
www.youtube.com/watch?v=vrSFLShB3YE&mode=related&search=

Arawan
www.youtube.com/watch?v=6XgKDpmbGeo&mode=related&search=

Zin Es Gourmeden
www.youtube.com/watch?v=wgPsuUTsvX8

Dessa kunde ha varit i Waynes tråd om bortglömda grupper.

Snurrar man på ståbasarna nuförtiden?

Stray Cat “Strut”
www.youtube.com/watch?v=IGg3_T_FcOQ

Jo, jag frågade om man snurrar på ståbasarna nuförtiden?

Stray Cats – “Bring It Back Again”
www.youtube.com/watch?v=V8fXPIBkP68

Punkrockabilly?

Stray Cats – “Rock This Town”
www.youtube.com/watch?v=YoaazVGPtuQ

hellge: Eftersom du tog upp punkrockabilly så är man ju bara tvungen att lägga ut ett par låtar av mästarna i punkrockabilly ; THE CRAMPS .

Cramps - God Damn Rock-n-Roll
www.youtube.com/watch?v=EDg5hu6-Weg

the cramps - like a bad girl should
www.youtube.com/watch?v=SdJpnW9wSfE

The Cramps Naked Girl falling Down The Stairs
www.youtube.com/watch?v=bnMh6NL4WTU

hellge: Bortglömd? Jag spelar Stray Cat “Strut” dagligen! Nja...årligen iaf!

Ska vi ha lite tjejpop nu kanske, jag får ju kontra ditt inlägg med Edie med lite Liz Phair.

Fuck and Run
www.youtube.com/watch?v=t2akK4tYSwY

Supernova (FYI ordet som saknas före "a volcano" är "fuck")
www.youtube.com/watch?v=UTv_zkPVcEM&mode=related&search=

Polyester Bride
www.youtube.com/watch?v=wd44zxibeXs

« · 885121 · »