Café

Grupper · 49996 inlägg · 1048 ämnen

3 från 1 idag

Sv: 3 från 1 idag
mattias - 74:

Bara för att du sa't så måste vi väl gunga lite tungt dårå.

[url=
www.youtube.com/watch?v=6l19Vv_6UsU]Mustasch - Black City[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=0k_w4nYXlRE]Mustasch - Down In Black[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=z77Fspd5hlg]Mustasch - Double Nature[/url]

Tre Band som låter som Black Sabbath, Och gör det bra.

www.youtube.com/watch?v=sDfiN0e3nDs

Big Elf

www.youtube.com/watch?v=4BIXSgkvS_E

Hellfueled

www.youtube.com/watch?v=yJR-artQVuI&mode=related&search=

Black label society

Samarithian: Då bryter jag enhetligheten med 1 från 1...

Metal by numbers, med den underbara refrängen

"Metal by numbers, 1, 2, 3
Follow these rules and you will see
Cookie monster vocals or yell like a wookie
Metal by numbers, COOKIE, COOKIE, COOKIE"

www.flabberm.nl/2007/06/filmpjes/metal_by_numbers

Och för er som inte förstår engelska kommer här ungefär samma sak på tyska.

Scarcross - Wie macht man metal
www.youtube.com/watch?v=P3yPqRS7D5g&mode=related&search=

Äh, det blev ju 3 ändå... tre bidrag från Metalvärlden...

warehouse.carlh.com/article_141/lolmetal_08_immortal.jpg

Paddan:

Mycke metal nu, läge för lite hästjazz då kanske:-)
Här kommer några låtar från en kanontjej.

www.youtube.com/watch?v=n47ku7Tznto

www.youtube.com/watch?v=JFPkAUqXOEg

www.youtube.com/watch?v=rDim9gD_pVA

Tubest:

Hästjazz? Jag är skeptisk, men just kungen svänger till det rätt gott emellanåt. Var faktiskt på Roskilde för inte allt för många år sedan.

www.youtube.com/watch?v=FA39wl_TmdQ

www.youtube.com/watch?v=4f4ELOoC98E

www.youtube.com/watch?v=cvDdLO_YX1A

Grabbarna kommer hem ikväll, varav en kompis som vi inte träffat på 3-4 år. Jag har ett gäng tjecköl och en Wildturkey på kylning inledningsvis. Egentligen skulle man haft ett liveband också, fast det går ju inte. Men jag gör det bästa av situationen och drar igång med följande (på CD):

www.youtube.com/watch?v=XJLo5EkU7Lo

www.youtube.com/watch?v=QCvm3zAwicI

www.youtube.com/watch?v=uLH19Y-CTtM

Sedan accelererar vi lite med följande snubbe:

www.youtube.com/watch?v=xyTbLX3hpkY

Förmodligen är min tonårsdotter fortfarande hemma vid denna tid och kommer att komma upp och skrika - Väx upp för fan! Fast då säger jag bara näää och så fortsätter vi med:

www.youtube.com/watch?v=QOCDoKsXjP0

www.youtube.com/watch?v=WtXPSCKSbY8

Sen är dä la dax och börja improvisera...

Et tu Brute:
Han spelade i Dalhalla förra sommaren, men man tog sig inte till grannbyn för att se honom tyvärr.

Tubest:

Så han har varit i Sverige, det hade jag inte en aning om. Han gör ju en del justa covers också. Suspicious Minds (soundtracket till Honeymoon in Las Vegas) är ju en av dem, Crazy Little Thing Called Love, en annan. Han skall även gjort en version av ZZ Tops, I'm Bad, I'm Nationwide, men den har jag inte hört ännu.

Et tu Brute:
Jodå, han letade sig ner i bergtäkten och lirade en kväll:-)
Får leta på de låtar du nämner och se om det är nåt som faller en i smaken:-)
Ha en trevlig kväll nu med dina tjecköl, får nöja mig med danska ja;-)

Tubest:

Tack! Som sagt är jag lite allergisk mot den traditionella hästjazzen. Dock så går ju Dwight utanför ramarna och blandar friskt. Av hans eget material måste också Wild Ride och Long White Cadillac nämnas.

Jag är nog mer åt Bluegrass-hållet när det gäller de traditionella amerikanska musikstilarna. Den ligger också närmare bluesen.

I'm a man of constant sorrow av Soggy Bottom Boys (Oh Brother Where Art Thou) är en favorit. Sedan är ju inte steget långt till mycket av det som Lynyrd Skynyrd, Canned Heat och Credence har gjort. Back to basic, med andra ord.

Nu börjar nog folk droppa in här strax.

Så här kan man väl också göra?

www.youtube.com/watch?v=X1G5t31mQt0

(Stones version från den allra första LP:n som släpptes 16:e april 1964)

www.youtube.com/watch?v=r-rhisRLArQ

(Aerosmith)

www.youtube.com/watch?v=1ljrTtfJ9XY

(Rufus Thomas gjorde originalet, men hade ingen hit med den förrän 1965, alltså året efter Stones. Här framför han en senare version 80-tal?, av sitt eget original)

Randy California (Captain Copter), finska The Hurriganes är några ytterligare som haft den här låten på repertoaren. Kolla gärna på länken och fundera på om detta var ett fenomen redan för 40 år sedan.

Et tu Brute: En skön röst i 3 olika konstellationer

[url=
www.youtube.com/watch?v=3HTRGVVEjKU]Tracey Thorn - It's All True[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=HYhb4o7CvwM]Everything But The Girl - Missing[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=UIp--5E3AbY]Massive Attack - Protection[/url]

Et tu Brute:

Ha ha - Bachman Turner Overweight, eller Skäggmannalaget som de hette på svenska, var ett hot band på sin tid!

Metal Guru:

Du skall inte förlöjliga mormoner med öknamn. Don't mess with missionary men, som någon annan sjöng.

Letade egentligen efter Blue moanin' men den fanns bara som cover. Taking care of business är väl annars deras signum. Den låten har väl också något rekord i Guiness. Tror man samlade ett antal tusen gitarrister som drog igång samtidigt.

Et tu Brute:
You Ain't Seen Nuthin' Yet, som ursprungligen var en födelsedagspresent åt deras stammande manager, är väl deras signum #1..?

Metal Guru:

I Sverige möjligtvis. Internationellt är det nog Taking care som gäller. Slog väl egentligen inte igenom i Sverige förrän med LP:n Not Fragile, som var deras tredje. Hey You, från Four Wheels Drive är nog en annan låt som klättrade ganska högt på svenska singellistan.

Metal Guru:

Som kuriosa kan också nämnas att låten, Wastin' Time, från LP:n Rock'n Roll Nights (1979) är skriven av en viss...Bryan Adams.

Et tu Brute:
Not Fragile och Four Wheel Drive var stora favoritplattor.

Metal Guru:

Det är väl också de två bästa?

Et tu Brute: BTO gjorde en spelning i Lund för en massa år (90-talet) sedan.

Min bror och hans då i Malmö boende polare pallrade sig dit. Efter att gruppen kört igenom sin, alltför korta, spellista så blev dom intjoade av publiken. Några extralåtar och sen skedde samma sak. När dom då kom ut så sa dom att dom inte visste vad dom skulle spela. Då blev det rena rama "ring så spelar vi" när publiken fick önska. Det blev lite annat än BTO också men ingen klagade. Efter en extra timme eller nåt så hade alla fått nog.

Vem minns Rainbows gamla keyboardplinkare, Tony Carey? Stor innovatör i videomusikens barndom.

www.youtube.com/watch?v=XX6OdavkPQs

www.youtube.com/watch?v=CO5eg7TBmy8

www.youtube.com/watch?v=svl1t4b1RD4

Salle skrev: "BTO gjorde en spelning i Lund för en massa år (90-talet) sedan"

Undra hur mycket som återstod av originaluppsättningen då? Har för mig att de började försvinna åt olika håll redan vid tidigare nämnda Rock'n Roll Nights.

Parlez vous francais? Om inte kan man alltid nöja sig med att bara titta på Muriel Moreno.

www.youtube.com/watch?v=7PoUcknjdq4

www.youtube.com/watch?v=xSg7oV_Nb9E

www.youtube.com/watch?v=3QmarpLCrfY

(Sista är samma som ettan fast live. Kanske inspelad i Sverige? I slutet på filmen körs E6:an söderut, förbi skyltarna vid Båstad och Skummerslöv)

Jag tycker att det är dags för lite cirkus i den här tråden. Inte världens bästa kvalitet, men...Sirqus Alfon:

Gasolina
youtube.com/watch?v=IO45JP89j2Y

Hip hop
youtube.com/watch?v=B3BMfzka8Yg

Euro disco
youtube.com/watch?v=bKfVh6l7oQ8

Har ni ännu inte sett dem live men får chansen, ta den!

knaskamilla: Ok, dags då för Flight of the Conchords. Första avsnittet av deras egen serie.

Del 1
youtube.com/watch?v=VN59lpFmvbc&mode=related&search=

Del 2
youtube.com/watch?v=9os61TQuiDc&mode=related&search=

Del 3
youtube.com/watch?v=MP9Ri7-a278&mode=related&search=

knaskamilla: Sa någon Cirkus? Circus med Erasure från 1987, en av tidernas gayigaste skivor, men kan man överse detta faktum så är det rätt trevlig synthpop.

Chains Of Love
www.youtube.com/watch?v=VvFgk23O_n0

Sometimes
www.youtube.com/watch?v=WpVYsrelWfE
(Luktar det inte Peters Pop Show?)

Victim of Love
www.youtube.com/watch?v=Q6G6G6A5Zx0
(I en dräkt som med lite välvilja kan föra tankarna till brottning...Själv väljer jag att inte kolla på den här videon. :) )

Wayne Gresky: Trådstöld. I går på väg hem från nöjsamheter 21 eller liknande så intervjuade P3 någon från gruppen deathstar som jag aldrig hört talas om. Men jag fann låten de spelade ganska trevlig. även fast jag inte direkt är någon som lyssnar på just den musikstilen. Är det någon som har koll på vilken låt det var?
Vore roligt att veta då jag chansar på att jag inte kommer tycka de andra låtarna håller samma kvalitta.

MorganaLefaey: Tyvärr verkar ju SR:s utmärkta låtlistesida inte vilja hitta nåt från igår men jag antar att du menade Deathstars.

[url=www.youtube.com/results?search_query=deathstars&search=Search]sök här vetja[/url]

Salle: Blir liksom lite jobbigt när man inte har vad låten heter och man lär väl få upp ett antal alternativ. Just nu så kan jag inte gå in på youtube eller liknande då vårt upperligt trevliga smartfilter tar bort alla roliga sidor.

Får prova med att endera vänta tills man är hemma eller så kanske man kan skicka ett mail till P3.

MorganaLefaey: Här har du en av deras singlar , tror nog det kan vara den låten du hörde på radion .
Bandet började som en Göteborgsband , men flera av medlemmarna har flyttat till Stocholm nu , och dom låter mycket som Sisters of Mercy .

Alisandali: Tackar tackar. Ska lyssna lite när jag kommer till en dator som tillåter lite roliga sidor.

Dagens Dam. 40 år med Marianne. Övervann sin cancer förra året. Har även gjort en hel del film. Sågs bl. a. i förra årets stora kostymfilm, Marie Antoniette.

www.youtube.com/watch?v=UVSJt5r5n6U

www.youtube.com/watch?v=EUT9V3EhC2w

www.youtube.com/watch?v=jdYVtJhhLVo

och en bonus:

www.youtube.com/watch?v=gMFMi2aj-zc

Dagens Dam. En liten brud med glöd och energi.

www.youtube.com/watch?v=Zdvh3REYO_U

(Ossj devon, vilka minnen den frambringar)

www.youtube.com/watch?v=Z1XMtSHBLwQ

www.youtube.com/watch?v=rnpUKf--VmA

Et tu Brute: Gissar på att det är Russ Ballard du söker .

www.youtube.com/watch?v=XPASXhdd934

Alisandali: Ahh jag som precis skulle trycka "skicka meddelande" när det blev grönt ljus i Cafe.

Gissade dock på Rainbow-fronten då de övriga 2 var rätt klara.

Salle: Det är väl pricis som på den tiden vi jagade bilder som galningar , gäller att vara först )).

Alisandali:

Det gick fort. Naturligtvis är det så. Några andra Ballard-hits:

www.youtube.com/watch?v=dBclFpUmv_0

www.youtube.com/watch?v=ZvZyGp-LG4I

www.youtube.com/watch?v=WOUBw2Z7wLc

Den sista med honom själv, även om han nu inte syns i bild. The Omen spelades en hel del i radion på 80-talet och den tror jag han fick behålla för sig själv, men den gick inte att hitta.

Alisandali: Jag gör en egen istället. Den gemensamma länken till dessa 3 är... Svara med en video, tack.

[url=
www.youtube.com/watch?v=V6GXV0FNEeI]The Housemartins - Caravan Of Love[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=ubxz0CK8XLA]Beat International - Dub Be Good To Me[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=GIF8JBQD_30]Freakpower - Turn On, Tune In, Cop Out[/url]

Salle: Abslut inte min typ av musik , men gissar på att det är Norman Cook alias Fatboy Slim du söker .

Alisandali: Och vinnare är...  

Salle: Nu efter lite koll på hans hemsida så ser jag att jag inte var fel ute med min gissning .

Alisandali: Ja den var helt riktig... Ursäkta min otydlighet, det föll visst bort en rad på mitt inlägg.

Wayne Gresky: Billie Ray Martin i tre olika konstallationer och tidsepoker

Först mitten 80-tal
[url=
www.youtube.com/watch?v=pZYpDIz-J3c]S'Express - Hey Music Lover[/url]

osså sekelskiftet 80/90
[url=
www.youtube.com/watch?v=ADYFgcr9vQE]Electribe 101 - Talking With Myself[/url]

sist mitten 90-tal
[url=
www.youtube.com/watch?v=IskJfrHo1oA]Billie Ray Martin - Your Loving Arms[/url]

Salle:

Sekelskiftet 80/90?

scim: För oss som var med kändes det som ett sånt... :-)

Salle:

För er som är 100+ eller? ;)

« · 890413 · »