70 Rodrigues:
Vad synd att det kom ut nu.
Hur många av de 250 t-skjortorna tror ni har hunnit tvättats?
Olle: " Vad jag syftade på var att om det är upp till konduktörens OMDÖME att göra en uppskattning i ett sånt här läge, då kan man helt enkelt hänvisa till dennes subjektiva syn på saken. Ungefär som när en krogvakt bedömer att någon är för full. Han har inget alkotest som bevisar det, inga promillegränser att gå efter men han sitter likt förbannat säkert oavsett om du är nykter eller stenfull när du åker ut."
Visst är det så: den som bedömer är subjektiv i sin uppfattning, det kan vi aldrig komma ifrån.
Oavsett om det gäller en konduktör eller en krogvakt.
Har heller aldrig påstått att konduktörerna skulle vara felfria, det har säkert begått massor av misstag av liknande karaktär.
Det intressant i det här fallet är dock: är det med 100% säkerhet ett misstag att kasta av en flicka som verkar vara mer eller mindre vuxen, sett till utseende och om nåt som styrker nåt annat inte går att uppbringa?
Såvitt jag vet hade väl konduktören ingen som helst info om att flickan skulle vara 11 år gammal och således heller ingen anledning att i det läget börja tvivla på sitt eget beslut?
"Säger han som hänvisar till kommentarsfältet på en lokaltidning när han ska presentera fakta rörande etniciteten på ungdomar som tjuvåker tåg?"
Hänvisningen var inget försök att presentera några fakta.
Bara ett försök att peka på en anledning till konduktörens agerande: att tjuvåkning faktiskt verkar vara rätt så vanligt på sträckan, bl.a hos icke etniska svenskar.
Och att det isf skulle vara något som vägts in i konduktörens beslut.
I övrigt tycker jag att Metal Guru argumenterar mkt stringent och bra i frågan, kunde inte sagt det bättre själv.
Konduktören har gjort en bedömning som mkt väl kan vara korrekt, eller iaf inte helt uppåt väggarna.
Misstaget verkar ha skett vid avlämnandet av ärendet, där det av nån oklar anledning har gått snett.
Ingen har meddelat personalen på Kumla station att man avvisat en misstänkt tjuvåkare, eller så har personalen på stationen av nån anledning underlåtit att agera.
Mao: det kan handla om den mänskliga faktorn som med facit i hand fått olyckliga konsekvenser, som det verkar.
Olle:
Du länkade till en artikel i Expressen här nedan. Du måste haft ett syfte med den länken.
Jag tror du ville visa att en farbror i straffrätt tyckte att konduktören gjorde sig skyldig till brottet "framkallande av fara för annan". Men om man kikar med facit i hand, vilken fara utsattes flickan för? Jo, hon
a) klev av tåget.
b) satte sig på en trappa och grät.
c) blev uppmärksammad och omhändertagen av en kvinna.
d) fick mat och husrum över natten.
e) fick en morgonpromenad, där polisen anslöt.
Inte mycket till fara, om nu kvinnan var den samarit hon berättat om i TV och rikspress.
Alltså, brottet "framkallande av fara för annan" måste i så fall vara någonting hon kunde ha hamnat i.
Så, om nu farbror i straffrätt har rätt, måste det också gälla alla andra som avvisas, oavsett vad som egentligen händer. Mao, det är omöjligt att idag avvisa något utan en apparat som tar hand om de olyckliga tjuvåkande människorna.
Om nu farbror i straffrätt har rätt.
Jag menar att du utsätter den här personen för någonting helt oplanerat.
Vad som helst kan hända, och detta fall spelar ingen roll vilken ålder resenären har.
Olle:
Och hur underlåter man att utsätta någon för fara, om man avsätter någon vid en random station vid en random tidpunkt i en random väderlek?
Olle:
"Menar du att man inte kan kombinera ett vinstdrivande företag med medmänsklighet?"
Jag vet inte hur man kan se till att tjuvåkare inte ska bli ledsna och kränkta om de skulle bli påkomna.
Det enda jag kan komma på är att se till att det inte finns tjuvåkare. Men det går säkert att fixa på annat sätt än att göra resor gratis.
Angående mitt förslag med gratis tåg/buss, så skulle naturligtvis trafiken vara betydligt mer utbyggd än vad den är idag. Även i glesbyggd, där plötsligt bussar skulle få passagerare från ingenstans. Gratis är gott!
De fåtal som inte kunde utnyttja detta skulle få skattereduktion, och de som bara delvis kunde använda det få delvis skattereduktion. Vi pratar inte direkt om miljoner människor här.
Tror du att det skulle bli svårt att fylla tåg och bussar, om resan vore gratis?
Att människor som idag åkte lite tåg/buss, imorgon skulle välja bort bilen och hänge sig åt hejdlöst kommunalåkande eftersom det ekonomiska incitamentet var för stort att stå emot.
Vad kan gå fel?
Mer än att bensin- och billobbyn skulle gå i taket?Och människor som vuxit fast i sin bil skulle bli upprörda?
Olle:
Du ser problem med mitt förslag.
Samtidigt ser du problem med tjuvåkande för ett affärsdrivande företag.
Samtidigt efterlyser du medmänsklighet.
Är inte detta saker som spretar åt lite olika håll?
Olle:
Jag skulle vilja lösa problemet på ett helt annat sätt:
Alla tåg och bussar i landet skulle vara gratis, och betalas via skattsedeln.
Turister som reste till Sverige skulle betala en viss 'rese-skatt' på sina nätter i landet.
Detta skulle troligtvis få bort problemet med tjuvåkande.
Tåg och bussar skulle bli mycket effektivare, och drivmedelsförsäljningen till privatbilismen skulle gå ner drastiskt. Miljön skulle bli vinnare.
Men jag förstår att många skulle skrika rätt ut i ångest, bara man andades så här.
Ogilla 1 röst.
På ett par minuter.
"Att argumentera för sin sak är jobbigt.
Dessutom kan man ju bli bemött, och det är ännu jobbigare.
Nej, det är bäst att jag bara ogillar, då har jag ju tagit ställning i varje fall."
Fotnot:
SJ's policydokument säger att den gräns jag efterfrågar är 15 år.
Är det rätt eller fel.
Eller är det irrelevant eftersom alla ska få åka gratis om man vill, alternativt avvisas om man försöker tjuvåka?
Olle:
Jag läste vad du skrev, och tolkade dig som om du var väldigt säker på att vi pratade en elvaåring. Precis som väldigt många andra i den här tråden.
Jag - precis som alla andra härinne, gissar jag - anser att man inte kan avvisa ett elva år gammalt barn, utan någon som helst backup vid avstigningsstationen, så det behövs inte diskuteras.
Inte med mig, i varje fall.
Jag försökte tidigare i tråden finna gränsen vid vilken ålder någonstans som det ansåga acceptabelt att avvisa någon utan biljett, och det enda svar jag fick var Wayne som tyckte att polis (vuxen utan biljett) eller sociala myndigheter (barn utan biljett) skulle ta emot.
Jättesnygg lösning i teorin, men ogörlig i praktiken. Det finns helt enkelt inte så mycket polis/socialpersonal tillgänglig, som kan stå standby vid varje station i landet, och rycka ut med mycket kort varsel. För tåget kan ju inte så och vänta vid stationen tio miuter, en halvtimme, två timmar på att mottagningskommiteén ska dyka upp..?
Det hör ju inte till ovanligheterna att någon uppdagas med att inte ha giltigt färdbevis.
Likväl som vi förmodligen är helt överens om hur en elvaåring ska avvisas/inte avvisas, likväl kan vi väl vara överens om att jag - en gubbe på 40+ med marginal - kan avvisas från ett tåg om jag saknar färdbevis, och inte vill lösa ett sådant. Min egen åsikt är att jag ska avvisas dessutom med en fet böteslapp, alternativt fotograferas/lämna DNA om jag inte vill legitimera mig.
Eller?
Och i så fall måste det finnas en gräns däremellan.
För det kan ju inte vara så att ibland ska böter utdelas tillsammans med avvisning, och ibland låter vi det bara gå, eftersom rådjursögonen är så bruna och ledsna på fripassageraren - allt baserat på kontrollantens godtycke.
Så,
Vid vilken ålder ska man göra si? Och vid vilken ålder ska man göra så?
Jag håller dagarna i Khao Lak som kanske de bästa på hela resan, men Kamala kommer lika klar tvåa. Jag hade ju hört mängder av bra saker med befolkningen om hur barnvänliga de var o.s.v, men jag hade hade aldrig kunnat föreställa mig hur makalöst det egentligen var. Helt otroligt med tanke på allt de genomlidit. Det fanns inte spår av tsunamin överallt, men de fanns där bara man tog tid på sig.
När var ni där? Vi kommer absolut att åka tillbaka någon gång. När Henrik blivit lite äldre kanske.