Frisco: Kan ej godkännas då jag inte ser någon scen. Eftersom det gått mer än 24 timmar så länkar jag dårå. Frisco: du får ta över önskan ändå för gott försök.
Inte helt rätt, men du är på rätt spår. Liza har mycket riktigt skrivit boken, men hon har skrivit den ihop med en annan tjej. Så det är en bild på dom två jag vill se.
Sannes: Men så ska det ju se ut. En alldeles underbart vacker höstbild. Tack, jag njuter!
Hur långt ner i landet har hösten nått nu, förresten? Här i Göteborg har det som bäst börjat bli lite gula löv på träden. Men den där riktiga färsprakande röda höstfärgen saknas än så länge.
Frisco: Björklöven må ha fallit i seriespelet likt det löv man har på tröjan, men det jag efterlyser nu är främst lite färgprakt. En riktig höstbild vill jag alltså se. Bättre upp!
1829 byggdes Amerikas första järnväg i Pennsylvania. (Ett halvt rätt till Frippe där, men då detta inte var en kontinantal sträckning på den järnvägen kan jag således inte heller er ge rätt för det.)
1863 började kongressen ge stora lån för räslutbyggnaden västerut. För bygget i Kalifornien över Sierra Nevadabergen anlitades 11 000 guldgrävande kineser. "De har byggt kinesiska muren och måste klara att bygga i trånga dalgångar", resonerade man. En tävling mellan olika bolag gjorde att upp till 15 kilometer byggdes varje dag. California Zephyr stod klar 1869.
Salle & Frisco: Ni är inne på helt rätt spår (humor..) båda två. Dock vill jag se en bättre bild där man faktiskt ser järnvägssträckningens namn (och på ett tåg). Att tänka på är att eftersom olika järnvägar mycket riktigt möttes, kanske det var ett namn som "förenade" det hela, s.a.s.
Friman SR: Nej, Pennsylvania Railroad är tyvärr fel järnväg. Som ett tips sträcker sig den järnväg jag tänker på mellan tvåav de större städerna i USA.
Helg Ernest: Nej det är det inte. Inte för att jag riktigt menar vart du skönjar dom men Defiant hade aldrig andra vapen än det hydrauliskt manövrerade kanontornet bakom cockpit.
muzze: Både P51-Mustang och DeHavilland Mosquito hade framåtriktade vapen. På Mustangbilden ser man 3st hål i vingens framkant mellan hjulet och bombfästet, det är mynningarna på de .50cal maskingevär som den var bestyckad med.
Mosqiton fanns först utan kanon/maskingevär men var då klassad som bombare. Den fick senare 4st 20mm-kanoneroch 4 st .303cla maskingevär i nosen då den fick funktionen som jaktflygplan.
Sen föll ju Mustangen på USAF istället för RAF som du själv skriver.
Men tvåsitsigheten hos Mossien är rätt så det är ännu en ledtråd.