Café

48329 inlägg · 1042 ämnen

Idag signade jag på för 3 år.

« · 758219 Till forumet


Sv: Idag signade jag på för 3 år.
Helg Ernest: Jo, att plocka bort 15 % av elproduktionen och sedan släppa marknaden fri är ju ett smart sätt att avreglera... Sossesmart alltså.
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
Kickan: Jaha ja, Västernorrland skulle vara tärande.

Nettoexportvärdet för den Västernorrländska industrin var 2001 18 miljarder, medan för Norbottens del var 12,5 miljarder. Befolkningarna är istort sett lika stora i länen, 109 000 i V-norrland mot 107 900 i Norbotten. Case closed!

Ett sätt att komma runt allt gnäll från sörlänningarna vore att göra om Sverige till en federal stat där varje region får bära sig själv. Det kommer dock aldrig att genomföras då vissa regioner skulle gå i konkurs.

EU-inträdet är den enskilt bästa ekonomiska förbättringen svenska hushåll någonsin fått.
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
Helg Ernest:
Själv bytte jag från olja till pellets för bra precis ett år sedan och skrev ett treårsavtal med Bionorr. Så nu pröjsar jag ca : 40 öre / KWh i två år till.

Men visst fan är elen för dyr, fråga bara Utansjö Bruk som lägger ner och Ortviken som lägger investeringarna på is.
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.

Kickan:  Nu har jag ingen aning hur det ligger till. Men det skulle vara intressant att se hur många procent av t.ex elen som vattenkraft mm från Norrland står för. Skulle själv tro att det är ganska lite, men det bor lite mindre här uppe också så det skulle nog räcka till.

Sedan har jag inte direkt koll på varför man skulle vilja kapa vid Umeå, då Umeå i sig inte/nästan inte har någon form av produktion / industri alls.

Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
Kickan:
Ja just det, fjollträsk producerar tjänster, mycket tjänster.

Den här tjänsteindustrin, ex Ericson drar in många sköna kronor till vårt land, inge snack mot det..

Och hela norrland kommer att vara utarmat när naturtillgångarna tar slut, då kan vi sitta här och mjölka våra getter med vattenkraft..
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
RödVit: Fjollträsk besår av biståndsarbeten och huvudkontor till sådant som egentligen tillhör norr. Hela fjollträdk består av socialbidrgstagare, och ändå röstar de blått.
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
Kickan: Norr producerar mycket inom just naturtillgångar, tror att det gäller hela Europa, men inte Asien där är det syd..

Ja vad producerar då fjollträsk.....hmmm

Skåne producerar el via kärnkraft och spannmål.
Väskusten fisk, och även förr varvsindustri.

Men fjollträsk....hmmm ska ta en öl på de och fundera....
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
RödVit: D
Det är ändå en bisak sett till det norr producerar i övrigt. Börjar fjollträskingarna betala för sig så kan vi köpa hela Europa.

Där jag huvudsakligen bor (i Nokialand i Finland) finns mest finskt och svenskt kött. Det är billigare än i Fjollträsk, där jag bodde i sex år, vilket jag ser som ett tecken på att vi klarar oss ypperligt utan fjollträskinblandning även där.
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
Kickan:

Själklart är det bara löjligt snack och överförmyndigat tänkande hos EU pallementarikarna. Gurka smakar gurka om än krokig.

Men om Norrbotten blir en egen stat så får ni importera, mjöl och kött, för norrbotten är inte ett producerande län inom det.
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
RödVit: När det gäller EU är vi en av storbetalarna, och får mycket lite tillbaka. Är det värt priset att få jordgubbarna och gurkorna mätta för att vara säkra på att få det EU kallar jordgubbar och gurkor?

Såklart inte.

Revolution! Nordnorden blir ett och de värdelösa delarna av länderna får vara EU:iga och klara sig på vad de har att tillgå. Typ ingenting eftersom de är de nordliga delarna av respektive land som försörjer dem.
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
Helg Ernest: Landet blir rikare om vi kapar länderna vid Västerbotten, fast vi kan ta med er så får ni bli våra nya fjollträskingar - de som försörjs hellre än försörjer. Trots allt har ni ju pluspoäng genom att tillhöra det fjollträskskapade folket "Norrlänningar".

Fjollträsk parasiterar på resten av landet. De har ingenting som är eget utan lever på oss. Pack!
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
Helg Ernest:
"Just turismen är den näring som spås få den största utvecklingspotentialen i och med att Norrland har "Europas sista vildmark"."

Norra Findland har också en stor vildmark. Vill nästan påstå att den är större än Sveriges.. Dom bjuder ju upp dollar stinna Japaner att titta på norrsken


"Sveriges medlemskap i EU och förändringarna i Östeuropa kommer också att förstärka Norrlands turistiska attraktionskraft."

Tycker att vi ska ut ur EU och öststatiska turister som kommer hit tillhör inte det folkliga arbetarna, dom är bara få lyxturister..
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
Kickan:
Norrland består av de fem länen Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Väster-norrland samt Gävleborg. Tillsammans täcker de 58 procent av Sveriges yta. Där bor 1,2 miljoner människor.

Näringslivet i de fem norrlandslänen svarar för en stor del av det samlade svenska nettoexportvärdet (bruttoexportvärde minus värdet av importerade insats-varor). Norrland gedr Sverige ett sammanlagt nettoexportvärde på hela 60 miljarder kronor.

Näringslivet har olika inriktning i de olika länen. Längs kusten upp till Umeå dominerar verkstadsindustrin samt massa- och pappersindustrin. Norr om Umeå är det stål-, järn- och metallindustrin som väger tyngst. Jämtlands län har en relativtlåg industriproduktion, men är å andra sidan stor råvaruexportör (skog och vattenkraft) och har en turismnäring som spelar mycket stor roll, inte minst för sysselsättningen på landsbygden. Just turismen är den näring som spås få den största utvecklingspotentialen i och med att Norrland har "Europas sista vildmark". Sveriges medlemskap i EU och förändringarna i Östeuropa kommer också att förstärka Norrlands turistiska attraktionskraft.
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
Kickan:
Gillar sydbotten som nytt länsnamn, du får en point där..
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
RödVit: Eller fräsa runt i en Stadsjeep som drar över litern.
Men som tur är vart han väl utsparkad ur Kalix komunalfullmäktige ?
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
Kickan: Varför inte ta med hela Norrland ?
Jag har då inget otalt med Norrbottningar. Däremot har jag hört att Västerbottningar har håriga fotsulor. ( Komentar av en Norrbottning)

Jag har faktist bjudit ner 8 Norrbottningar till Karlsta den 16 Oktober.
Du kan ju försöka lista ut varför ? ( c :
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
Helg Ernest:

Miljöpartiet är det mest svekfulla parti som någonsin funnits.
Hur kan man som miljöpartist sitta på en tvåtaktad skoter i fjällen och påstå att vi måste minska våra CO2 utsläpp...???

Elmarknaden består bara av kortsiktiga gnidiga finansanalytiker..
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
Helg Ernest: Jag skulle vilja kapa Sverige, Norge, Finland strax söder om Umeå. Vi får då Nokia, vattenkraften, gruvorna, den norska oljan och en stor del av skogen, alltså allt som livnär hela Norden. Resten av länderna får börja betala för sig.

Fjollträsk, som efter nämnda splittring saknar allt som byggt landet, kan regera över Sydbotten bäst de vill. Vi skiter i hur de sköter de värdelösa utsugardelarna av landet/länderna om norr äntligen skulle få skörda frukterna av det som försörjer hela landet utan att behöva sponsra de värdelösa fjolölträskingarna.
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
RödVit: Jo, jag fick höra det av en projektingenjör på Kappa kraftliner i Piteå. Alla pappersbruk bygger nya ångturbiner för att bli självförsörjande på el. Men så funkar det inte i praktiken.
Dom säljer all sin producerade el som "Grön el" och köper "ful el" själva mycket billigare. Dom tjänar mao. en rejäl hacka på det.
Så ock Östrand, i nya sodapannan står det en gigantisk ny turbin som skall alstra el, till alloa miljöpartister som tror att dom får miljövänlig el.
Sen skall Östrand också dra in ännumer pengar på överskottsvärmen dom skall skicka ut i Eons fjärrvärmenät.

49.1 2.64 26.1 19.46 97.30 Här ser du mitt pris med alla skatter
Kommentera

Sv: Idag signade jag på för 3 år.
Helg Ernest:
Sålde mig till Vattenfall för 55.6 öre per kilowatt i förra månaden + energiskatt och moms på den= ungefär som du..

Jag tycker sedan att företag som SCA-Östrand som har överskottsenergi och levererar den på det svenska elnätet, men ändå väljer att sälja sitt gröna sertifikat till marknaden, o vem vet kanske ett tyskt brunkols bolag köper det och levererar grön el med just brunkol...
Kommentera

Idag signade jag på för 3 år.
Idag sålde jag mig till Vattenfall.
3 år frammåt och det kostar mig 29190 Kr / Året.

97,4 öre/KWT. Innan avregleringen kostade det 22 öre/KWT.
Nu säljer vi all vår energi till centraleuropa, så vi måste köpa fulel från ryssland och finnland.

Visst är det för jävligt att det skall sugas ut varenda liten gnutta vinst i allt ?

Nä, dom har rätt dom som vill att en viss del av vinsten skall återbördas till den ort där kraftverket är placerat.

Undra hur länge Vattenfall få vara statligt ?
Kommentera

« · 758219