Har bytt tre däck på bilen idag. Ett lossnade som det skulle, medan framhjulen hade fastnat, och fick köras runt lite på lokalgatan här hemma utan att vara riktigt fastskruvade, för att de skulle knäckas loss.
Vänster bak vägrar dock. Och här har jag kört lite mer rally utan åtdragna muttrar. Jag har backat i cirklar så fort att jag nästan yrslat till. Men jag vågar inte ge mig ut på motorvägen för att spränga ljudvallen...
Vad finns det mer för patenterade däcksverkstadsknep att slippa dubben på det sista däcket? (pillra bort dubben med skruvmejsel klassas som fusk)
Metal Guru: Ta fram blåslampan och värm upp alltsammans. Sånt brukar hjälpa. Men var varsam, speciellt om du har lättmetallfälgar som kan slå sig om man värmer för häftigt.
Dumt är även att det finns däcksfirmor som lägger på zinkpasta på hjulbultar för att förhindra att dom rostar fast. Men vad som händer är att det istället blir såna galvaniska spänningar att lättmetallfälgarna "löds" fast i navet. Då krävs det mycket mer än gummihammare... :-(
Metal Guru: Har du provat med en glidtackling? Kan funka om du väger runt 100kg. Det är ingen fara om distansringarna smälter, dom kostar inte många kronor styck. Jag misstänker att metallen tar stryk om man värmer med gas eller blåslampa i form av missfärgning.
Om man lyckas sätta fälgen i spänning och sedan slå till med minislägga på gummit så kanske den vibrerar lös.
73Sjöbba & Salle: Jag har backat med fullt rattutslag, för att bilens vikt skulle ligga på det felande hjulet (svårare när det är bak- än framhjul) på en tom asfaltsplan, så fort som jag vågat. Har kört framåt i cirklar lika fort. Jag har åkt zick-zack fram och tillbaka.
Men jag har ännu inte vågat mig ut på motorvägen för att passera ljudvallen.
Metal Guru: Jag brukar köra med storsläggan, den har aldrig svikit hittills. Var noga dock med en rejäl träkloss mellan så att inga skador uppstår på däck eller fälg.
Metal Guru: Skulle tro att dina hjul styrs upp på navet med hjälp av konisk styrning, det som behövs då är att du hissar upp bilen och sopar på hjulet innifrån med en kopparslägga , modell stor. Alternativt en blyslägga. Mjuk metall skonar hjulen samt att den är mer (död) än järnditon.
När du monterar på hjulen sedan så förslår jag att du slipar på konan med lite smärjelduk och sedan smetar du på lite koppar eller aluminiumpasta.
Metal Guru: Du får inte ner en "Kofot" i något hål på fälgen? Det är helt OK att ta spjärn mot mromsskivan, det behövs inte mycket kraft, så skivan klarar det. Har du dessutom dragit till på fälgen med en plast eller koppar hammare modell lite större. för då brukar fälgen skrälla lös. Men ett litert knyck med nått som går in genom fälgen, mot bromsskivan brukar hjälpa.
Ta bort centrumet på fälgen och vålda lös med en jätte mejsel annars.
73Sjöbba: Jag har hållt på med vinterhjulet nu på eftermiddagen. Igår regnade det, och var nära noll. Min prostata, giktbrutna leder och väderknän grejar inte den kombinationen.
Lossade bultar och upprepade tvärnitar vid 40km/h löste ingenting.
Bända med järnspett bakom hjulet (utåt) löste ingenting.
'Ruska' bilen fram och tillbaka (tips utom HS) löste ingenting.
Storslägga och blåslampa har jag inte.
Imorrn går jag på Knaskamillas tips och lämnar in bilskrället.
Metal Guru: Är det framhjulet som jävlas och den är framhjulsdriven funkar ju det att varva upp bilen och burna lite . Samma sak om den är bakhjulsdriven och det är bakhjulet som inte vill lossna. Grejen är att man inte får fega ur för att man är orolig att tappa hjulet, utan man får satsa ordentligt.
Salle: Farbrorn med blåslampan rekommenderade just kopparpasta på de ytorna. Men, men - han såg inte heller ut att ha någon högre 'degree' i galvaniska spänningar.
Metal Guru: Det är sån pasta som gjort att det satt fast så förbenat. Det är jättebra i många fall men med stålnav-lättmetalfälg och saltade vägar så är det inte så lyckat.
Rengör ytorna ordentligt och lägg på nått slags fett så borde du klara det bättre näsa gång.
Har bytt tre däck på bilen idag. Ett lossnade som det skulle, medan framhjulen hade fastnat, och fick köras runt lite på lokalgatan här hemma utan att vara riktigt fastskruvade, för att de skulle knäckas loss.
Vänster bak vägrar dock. Och här har jag kört lite mer rally utan åtdragna muttrar. Jag har backat i cirklar så fort att jag nästan yrslat till. Men jag vågar inte ge mig ut på motorvägen för att spränga ljudvallen...
Vad finns det mer för patenterade däcksverkstadsknep att slippa dubben på det sista däcket?
(pillra bort dubben med skruvmejsel klassas som fusk)