Café

Grupper · 49982 inlägg · 1048 ämnen

Lagar, lagar, lagar...

Lagar, lagar, lagar...

Cigg och snus nästa steg?

Det börjar gå till överdrift.

Sv: Lagar, lagar, lagar...
250kg kärlek:

Problemet vore ju enkelt åtgärdat om inte datainspektionen skulle vara så fjantiga. Enligt dem bryter man tydligen mot någon lag om man scannar leg när man säljer folköl. Fast man bryter ju mot en lag om man säljer folköl till en minderårig också. Hmm.

250kg kärlek: Börjar gå?

Nä, jag har inga problem med att behöva visa leg för att få köpa folköl på ICA. Jag vill dra det åt andra hållet, flytta starköl och vin till de butiker som har ständig leg-kontroll. Det är ju trots allt så att ICA Kvantum här i Övik har bättre koll på de kunder som köper alkoholhaltiga drycker än vad systembolaget har.

knaskamilla: Det märkliga är att man inte bryter mot en lag då man försöker köpa alkohol som minderårig. Att det dessutom är fullt lagligt att skicka ut minderåriga i syfte för att "sätta dit" handlare är ännu mer horribelt.

Polisen får inte använda den taktiken, men ett nykterhetsförbund får göra det. Snacka om bakvänd samhällsordning.

Poffa:

Ja, det är lite konstigt. (Jag väljer att ignorera din beskrivning av syftet. Jag antar att du själv kan räkna ut vad syftet egentligen är.) I Skottland (för att ge ett exempel på ett land jag vet något om) är det poliserna som gör de där kontrollerna. Här görs de knappt alls om inte UNF gör dem. Vissa ICA-handlare har egna kontroller, men annars är det nog ganska dött på den fronten. Frågan är dessutom om inte dessa ICA-handlare börjat göra egna kontroller efter att de åkt dit i UNF:s kontroller...men det vet kanske 250kg mer om.

Poffa:

En annan sak, förresten. Det borde vara ganska enkelt att skriva om lagen så att det är olagligt för en minderårig att inneha eller förtära alkohol. Som det är nu är det ju bara olagligt för alla runtomkring den minderåriga att förse den med alkohol, en lag som uppenbarligen har liten verkan.

Poffa: Suttit och funderat på det där en aning. De som åkt dit för att laddat hem filmer från DC eller något har som jag förstått laddad hem filmer från utredare som sedan satt dit dem. Borde inte dessa utredare åka dit för att de gjort det möjligt att ladda ner den? Jag menar det första som står på filmerna är ju att man inte få dela med sig varken delar eller hela filmen eller ljudet och ej heller göra säkerhetskopior mm. (denna informativa text är iofs fel, då man enligt lag får dela med sig till sin närmaste umgängetskrets. Om nu inte det har ändrats den senaste tiden.)

250kg kärlek:

"Dessutom minskar man den fysiska tillgängligheten och vill man ha en måltidsdryck fungerar lättöl lika bra som folköl."

Yeah right. Är den där Damberg verkligen kvalificerad att göra ett sådant påstående?

scim: Som funktionen "dryck" så har han väl rätt. Och med samma logik kan man ju härleda att Starköl är lika bra. :-)

Salle:

Eller vatten, eller tomatjuice.

scim:

Nu snackar du skit. Tomatjuice som måltidsdryck?

knaskamilla:

Jag drack det till lunchen idag.

scim:

Du är konstig.

scim:

Ursäkta, det blev fel. Scum, menar jag.

knaskamilla:

Gott och nyttigt, dessutom får man lätt i sig dagsbehovet av lykopen.

« · 853470