Jag hoppades att du såg Christer Johansson, han med älgarna, den gamla skidfantomen från MoDo Skidor som var med och tog VM-guld i Falun 1978.
Det finns en massa individ som brukar hävda att MoDo borde räkna sin födelsedag från 1938 då hockey kom på programmet. Det dessa inte vet och tänker på är att MoDo länge var en paraplyorganisation med många discipliner på programmet. MoDo har som bekant två SM-guld, men vi har ju även VM-guld med just denne Christer. Sen har vi faktiskt något fotbollsproffs också, fast det är som det brukar heta: En annan historia…
Personligen tycker jag att man borde räkna MoDos födelsedag från 1908 då Domsjö Sulfitfabriks Idrottsförening bildades men tillfälligt lades ned över första världskriget.
Frisco: På spåret ger en ju en massa ledtrådar. Det får man ju aldrig på det däringa geografilektionerna på vetgirig.
Mellansel borde man ju kunna eftersom det är så nära. Frisco får jag tacka utmaninigarna för. Var där jag lärde mig om AU49. Det är faktiskt fantastiskt allmänbildande att spela vetgirig.
Poffa: Själv fick jag hjärnsläpp på årtalsfrågan. Fick för mig att Hem till Byn började sändas -73.
Frisco hade jag mina aningar om att det kunde vara redan på tiopoängsnivån den där ledtråden med "San resa" eller vad Oldsberg sade, men vågade inte chansa.
Kalmar tog jag på "sjö" ledtrådarna.
Sista resan missade jag, då jag var upptagen med annat.
20 Lindgren: Sista resan var enkel, eftersom man såg att det var Mellansel som resan startade från. Den tog jag på tian. Frisco tog man på AU49, så den var också rätt enkel.
Däremot klarade jag inte första resan Kalmar förrän de sa Allvaret.
Salle och LL: Oj, vad duktiga ni var. Jag är imponerad. Jag kunde iaf sjunga med i "Vi har bara varandra". Fel hade jag också på den inledande frågan som alltså inte blev "Hanviken" på ledtråden "manligt vatten". Annars hade jag gärna dragit till med "Vodka" och vrålchansat på att det fanns ett samhälle i Ryssland med det manliga namnet. :-p
Salle: Marrakech var jag helt borta på, och Amsterdam greppade jag när han babblade om kanaler och lägre stående. Gävle tog jag till och med innan de på tv hade fattat den.
Att varken Kjelle B el Kristina K klarade Clash är ju lite konstigt. Annars många svåra frågor på Marrakech som jag tog på "ingen Rabat"-nivån. Folkgruppen (berber) gissade jag rätt på men i övrigt var det klent.
Poffa: Jepp, de betingade reflexerna kom till en stund efter att de kommit på att Anna Pavlova var en riktig pudding... eller i varje fall söt som maräng
Salle: jag tog Heraklion (stavas Ιρακλίο på grekiska ifall ni var intresserade av att veta det :-) på sex pinnar, dock såg jag att det var Kreta redan på de allra första bilderna men vart vi var på väg insåg jag inte förrän senare.
Har ni inte 6 filigt i Övik?