Café

Grupper · 50051 inlägg · 1048 ämnen

Roliga länkar

Sv: Roliga länkar
mok: Man har ju släppt hans böcker i lite konstig ordning här i Sverige. Den som kommer nu är väl den som han skrev först. Jag tror inte att han har skrivit flera noveller än dom fyra som nämnts.

piff: På länken kan du hitta lite mera om den nya boken av Dan Brown. Bland annat lite utdrag ur de första kapitlen.

Stigsson:
Först skrev han Digital Fortress som översätts sist av dessa fyra. Sen skrev han Änglar och demoner och uppföljaren till den Da vinci koden. Och hans senaste I cirkelns mitt.

HF:
Det är skitsvårt att som debutförfattare skriva en bra bok rätt igenom och slut är oftast det svåraste en författare kan ge sej in på. Och nästan alltid måste man skriva ett.

piff: Jo underlig ordning blir det. Dock är det väl ganska naturlig om man ser till vilken bok som slog igenom och hur allt sedan är kopplat.

mok:
Ja men egentligen är det ju bara två böcker som hänger ihop och handlar om samma huvudperson.

piff: Precis det var lite det jag menade när jag sökte ordningen böckerna kom till landet.

Är väl inte precis rolig men hemsidan tillhör den berömde Helge från Knutby

65selander: sitter inte han på kåken? (jag tycker att han ska pisk och inte en egen webbis)

Karoliina: Tycker också det låter konstigt men det kan vara så att han sköter sidan via brev till någon polare som driftar sidan

65selander: Pricis vad han skriver :

Observera att webbmaster endast sköter servicen av hemsidan, och därför inte ska hållas ansvarig för något av innehållet. De åsikter och påståenden jag ger uttryck för delas alltså inte nödvändigtvis av webbmaster. Så var snälla mot honom, va? :)

65selander: Borde nog även ha kopierat stycket ovanför , för dom som inte orkar , eller vill kolla på din länk :

Eftersom jag sitter frihetsberövad på Kumla, där jag inte tillåts komma i närheten av Internet, går det till så här: Webbmaster tar emot frågor, som han skickar vidare med vanlig post till mig. Han lägger sedan ut de texter jag skickat till honom, också med vanlig post. Det gör att sidan kommer att uppdateras med lite längre mellanrum än jag skulle önska. Du kan därför anmäla att du vill ha ett mail varje gång som uppdatering sker. Det kan du förstås göra oavsett om du själv skickat någon fråga eller inte.

Alisandali: alltså är inte ideologi utan en betald tjänst. Fast kriminalvården har väl stålar. Och skattebetalarnas förening är säkert vidtalade...

Karoliina: Nej , det är gratis att läsa på sidan , följ Selanders länk .
Det enda som kostar är Helges tid , och det har han nog gott om eftersom han sitter på livstidstraff .

Alisandali: jag syftar på webbmasterns roll i det hela..

(jag vill också ha en webbis. Min hemsida är katastrof. Så, räcker det att dunka någon med handväskan eller sticka virknålen i ett delikat ställe i ett känsligt läge...och ta straffet:-) Tro?

Visst är hon vacker :)

mattias - 74: tjiiisus så barnslig du är. Haha.

Karoliina:

näää Tycker jag inte.. erkänn att du höll på och göra ner dig :)

Karoliina:

Man skall ju helst ha ljudet på, det är ju det som är halva nöjet :)

mattias - 74: Beror ju på vad man ser som nöje här i livet :)

mattias - 74: monsterljud skulle säkert pigga upp stämningen här på jobbet idag. Kollegorna ser mer eller mindre halvdöda ut. Uppsalas nationsliv suger musten ur den intelligensreserven jag tvingas sammarbeta med...

*rattar upp ljudet*

mattias - 74: Tveksamt om jag vill hålla med dig....kul bild i alla fall!

brynästigern: Mindre roliga länkar -
EU: Piratkopiering ska ge fängelse
EU-kommissionen föreslår att förfalskning av varor och piratkopiering ska ses som grova brott och straffas med fängelse och böter på minst 100 000 euro.

Förslaget från kommissionen har formen av ett direktiv, vilket innebär att medlemsländerna blir skyldiga att genomföra det i lagstiftningen hemma.

Helg Ernest: Mycket bra om det kommer att tas krafttag mot piratkopiering.

Om man utvecklar resonemanget lite så är valet inte särskilt svårt att ställa sig bakom de hårdare tagen.

Om vi antar att alla konsumenter skaffar sig produkterna piratvägen så kommer produktionen av dylika material helt upphöra. Det innebär att ingen får ta del av dessa fina produkter.

Jag uppmanar alla att respektera ÄGANDERÄTTEN, det kommer innebära fler och bättre produkter i det längre perspektivet.

Mvh

Beezer:

Olaglig spridning av musik över internet tycker jag är toppen. Utan den hade jag aldrig upptäckt många av de artister jag lyssnar på idag. Grejen är den att när man väl upptäcker en artist som är bra vill man ju gärna köpa originalskivor (i alla fall fungerar jag så) - alltså tjänar de på att folk sprider deras musik gratis.

Fast det kanske är värre för kassa artister som inte är tillräckligt bra för att folk ska vilja köpa deras skivor, ever, förstås.

Beezer:

Skiv- och filmbolag får skylla sig själva. De har motarbetat en teknikutveckling som varenda vettig människa förstått inte går att stoppa. Allt för att de och framförallt en massa mellanhänder inte ska förlora pengar. Vad finns det egentligen för anledning att vi ska hålla på att skicka flera miljarder plastbitar runt om på vår planet när det egentligen inte behövs?

Nu har man sent omsider börjat förstå sitt misstag och allt fler lagliga sätt att ladda ner musik och film dyker upp. Fast det är nog för sent och fortfarande för dyrt. Finns ingen som helst anledning att ta en hundring för att tillåta någon att ladda ner ett album. På sikt hoppas jag att artister börjar sälja sina alster direkt från sina egna hemsidor istället.

Jag är inte det minsta orolig för att det inte kommer att finnas bra musik och film även i framtiden. Däremot ser jag med glädje fram emot att det inte kommer att finnas lika många giriga skivbolagskungar och flottiga mellanhänder som snor mina pengar.

Albert Hall: du får det låta så enkelt. Du kan aldrig aaana vilka administrativa krumbukter och globala skattekullebyttor en liten låt kan förorsaka innan artisten har sina pengar på det torra..

Karoliina:

Såklart är det så. Fast så är det ju redan nu och varför skulle det bli värre bara för att man skickar musiken via nätet än på plastbit via långtradare-tåg-fartyg-flygplan-rymdskepp?

Som jag skrev tidigare, märk väl "ALLA":

"Om vi antar att ALLA konsumenter skaffar sig produkterna piratvägen så kommer produktionen av dylika material helt upphöra. Det innebär att ingen får ta del av dessa fina produkter."

Här snackas mest om musiken, men piratproblemen omfattar så mycket mera:kläder,klockor,glasögon,mobiltelefoner,software,filmer....you name it.

Tro inte att all forskning om hur man tar fram en gångbar produkt ramlar ner från himmelen, denna forskning bedriver inte piratproducenterna och därmed försvinner deras produkter också från marknade.

Konstaterar att många trots allt betalar för produkterna för annars hade vi INTE kommunicerat på detta förnämliga vis utan istället skickat röksignaler till varandra utanför våra grottor.

Ha en bra dag! :)

Albert Hall: vad jag menar är att skatten på det producerade slipper ingen undan. Skivbolagens administrativa apparat flyttas då bara på den enskilda artisten att klara av. Det gör ingen som inte är insatt i de olika ländernas skattelagstiftning dessvärre och vad tror du då att effekten blir. Japp, en sammanslagning av artister till konglomerat och kontentan är den samma. Kostnaderna ska betalas av köparen. Av dig då..

Beezer: Lev som du lär då. Pynta in lite Euro till HS :-)

Karoliina:

Ja. Men det gör jag ju redan idag. (Eller igår, rättare sagt.) Så jag förstår inte varför det skulle bli värre än det är idag och därmed medföra HÖGRE kostnader?

Dessutom så brukar ska man väl kunna ändra även skattelagstiftningen om förhållanden ändras. Det går nog lätt, i synnerhet om alternativet är att det inte betalas någon skatt alls.

Nå Karoliina vännen, nu vill jag höra, vad är din lösning på problemet med piratnedladdning? Tror du på att bolagen löser problemet genom att fortsätta skrika på att göra allt olagligt, tillsätta en massa nätpoliser (som vi konsumenter naturligtvis får betala), bötfälla folk alternativt bura in dom, för att sedan lugnt kunna fortsätta som om inget hänt sedan 1985? Eller har du någon egen lösning?

Beezer:

Jag vet inte om jag varit otydlig, men jag är inte emot att folk betalt för sina alster vad dom nu än gör. Jag tycker bara att skiv- och filmbolag skött hela frågan med den nya tekniken oerhört klantigt.

"Så här har vi gjort sedan grammofonskivan kom 1910 och så ska vi alltid göra."

Albert Hall: nej, jag har ingen lösning och har inte ens grunnat på saken. Fildelning är ingen stor sak hemma hos mig i skogen. Jag brukar alltid betala för det jag vill ha.

Och nej, jag har aldrig påstått att kostnaderna skulle bli större. Jag skrev att man aldrig slipper kostnader oavsett vem fakturerar. Och visst, avstår alla stater från skatteinkomster från musikartister så visst...men jag tror inte på tomten heller..

Karoliina:

Om jag kan ladda ner musik direkt från artisten eller till och med skivbolaget (fast då kan man ju inte kalla dom skivbolag, kanske mediabolag?) så borde ju kostnaderna kunna kapas rejält. Jag skulle slippa betala för tillverkningen av plastskiva med plastomslag i fabrik, all distribution, butikens lokal- och lönekostnader och så vidare, och så vidare.

Detta har bolagen motarbetat från första stund och istället ropat efter förbud. Hela branschen sattes i gungning och man lyckades till sist fälla Napster och pustade lyckligt ut och allt skulle återgå till som det var innan den där nymodigheten som kallas internet kom. Fast… det gick nog inte riktigt så. Så vad gör man? Jo, man fortsätter såklart att ropa efter förbud istället för att anpassa sig.

Vad skulle bolagen då gjort enligt Albert?

- Man skulle ju naturligtvis lyft blicken, gjort en omvärldsanalys och insett att nätnedladdning inte går att stoppa.

- Sedan frågat sig hur man kan vara med och tjäna så mycket pengar som möjligt på den.

- Fixat till sajter i tid där man kan ladda ner musik av bra teknisk kvalitet till en rimlig kostnad INNAN folk hade hunnit vänja sig att allt bara SKA vara gratis.

- Till sist konstaterat att allt blev ett lyft för hela musikbranschen förutom distributörer och mellanhänder. Artister tjänar minst lika mycket stålar och deras musik sprids otroligt lätt och konsumtionsvänligt.

Fast så blev det inte och så lär det nog aldrig bli. Man fortsätter att skrika på förbud medan konsumenterna fortsätter att ladda ned gratis från nätet och vanligt folk blir allt mer tillvanda med att det ska vara så. Hur dum får man bli?

Vad en liten glad hälsning kan förgylla ens vardag...

[url=photos1.blogger.com/blogger/561/81/1600/haveaniceday.jpg]Have a Nice Day[/url]

Kanske inte så bra radio men rätt kul att titta på...

[url=www.ebaumsworld.com/videos/wasabi-snort.html]Bad Idea![/url]

Albert Hall: För att späda på diskutionen.
Håll till Godo

sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=84122

Instalera det och titta sen här ( c :

www.torrentz.com/

Komihåg att ni skall öppna filerna, inte ladda ner dom.

Albert Hall: aha, nu fattar jag hur du menar. Vad du menar är att musikaffärerna ska väck.

Film och musik måste fortfarande produceras av folk som kan sånt. Men istället för en tingest, som man köper över disk eller får hemburen med posten, så vill du själv leta fram och mot kostnad ladda hem från nätet.

Men det är väl inte det som är problemet? problemet är väl upphovsrätten och ersättning för arbetet som konstnären ska leva av. Ska författare skriva direkt till nätet? och hur blir det med film? ska biograferna bort? eller ska salongerna ladda hem filmen för ex antal biobesökare per kväll. Eller ska alla ha sin egen lilla salong i hemmabion med gosebrallorna på...

Frågorna äro många. Och dessutom är vi i fel tråd och surrar. Snart kommer Poffa att sparka ut oss om vi inte kan bidra med ens det minsta lilla snutt av en Roolig Länk:-)

Karoliina:

Marknadsekonomi, Karoliina. Om folk vill betala för skivor i plast med snygga fodral för dyra pengar i framtiden så kommer folk naturligtvis att se till att det finns sådana på marknaden. Om folk vill ha betala för att gå på bio så kommer det ju att finnas sådana. Fast om det finns alternativ så ska ju dom också finnas.

Det är en sådan miss de stockkonservativa skivbolagen gjort, de missade jättemarknaden med nedladdning och får nu skylla sig själva. De verkar ju till råka på eländet inte upptäckt sin miss.

[url=www.totgelacht.com/content/710.html]Ibland är vägen hem lång och svår.[/url]

Salle: Vestibularis neurit ;)

Karoliina: Prosit! :-)

[url=attustest.blogspot.com/2006/05/how-pick-up-girl.html]"How to pick up a girl" eller "Ny variant av sidovagn?"[/url]

Ambroo: Det verkar jobbigt att flyga med Blue Angels

Ni drar väl ert strå till stacken ?

JD: Om man skriver i en tråd om roliga länkar kanske man ska bifoga själva länken också.

« · 711471 · »