mattias - 74: Torres kommer briljera idag, han gör minst ett mål! Håller försvaret bara koll på C.Ronaldo och Råni så kan det bli en knapp seger. Men, traditionens makt är tyvärr stor... Jag hoppas dock! Synd att matchen krockar med Brynäs-Rögle, men en halvlek blir det i alla fall.
Blir onekligen svårt att vinna på OT men formen är minst sagt god. Dessutom så är ju torres och Ronaldo i en hiskeligt bra form så det kan bli en rolig match. 1 - 1 är grundtipset
mattias - 74: SKa bli riktigt skoj med match igen. Tror du vi kan tvåla tlll United den här gången? Det var väl ett tag sen, vad jag kan minnas. Den andra matchen missar jag pga MIF-MIK, evigt tacksam för att de la Liverpool tidigare. :)
...och bara 0-0 för Arsenal borta mot Wigan på en skandalöst dålig plan. Det gick i stort sett inte att spela fotboll på den. Flera gånger hade Arsenal bra lägen i eller precis utanför straffområdet bara för att se bollen studsa på en tuva eller tre så att det blev rena slumpen om man träffade bollen när man sköt. Men Arsenal borde ändå ha vunnit, Adebayor hade två klockrena lägen där det ska vara mål på i alla fall det ena. Men Arsenal håller på att falla i bitar rent fysiskt, i dag hade man bara en (EN!) yttermittfältare tillgänglig så i praktiken spelade man med en vänsterytter, tre innermittar och ingen (!) på högeryttern. Mittbacken Kolo Toure fick hoppa in på yttermitt i andra halvlek. Tråkigt om skadorna ska förstöra slutet på en så fin säsong. Tack och lov är Robin van Persie tillbaka och han hann på sina ca 20 minuter visa att han kan bli ett ess i rockärmen under avslutningen av säsongen - om han nu bara kan hålla sig hel för en gångs skull.
Dream Team: Ja, fy fan vilka lirare det fanns i det laget. Jag hade lätt kunna förklarat krig mot Italien efter den kvarten, ensam med en slangbella. Världen kommer aldrig att få skåda nåt liknande igen. För övrigt det bästa VM som spelats. Ryssland, Ungern, Polen mfl. Vilka lag!
sylf: Där får du mitt medhåll alla dagar i veckan. Zico, Eder, Falcao, Socrates.. en offensiv som på pappret och sett till spelet individuellt nog varit väldigt svårslagna bara det defensiva tänkandet och lagspelet varit lika bra. Fan vad man hatade italienarna det VM:et!
Dream Team: Those were the days. Kanske det mest publikfriande lag som stått på en plan! Fy fan vilka matcher, sen kom Rossi och tåfjuttade tråkItalien vidare.
mattias - 74: En skruv som isåfall tar oss tillbaka till Zicos och Eders dagar när Brasilien var bäst i världen men aldrig nådde längre än till kvarten i VM.. ;-)
Dream Team: det där målet var så enormt klantigt så att man inte ens teoretiskt kan anklaga Jääskeläinen för att göra det avsiktligt - för gör han det där med flit så är han grymt skicklig :-)
LL: Men allvarligt? Ser man hela sekvensen så är det en brysk, tuff tackling. Men den är långt ifrån så ful som du vill pådyvla oss.
Jag håller med scim i hans inlägg från igår kväll. Taylor satsar mot bollen, men är sen in och träffar foten på Eduardo, då han hunnit före och petat undan bollen.
Rytter: så menar du alltså att Mikels tackling på Evra inte var något att orda om eftersom inget hände? Evra var förmodligen två-tre centimetrar (det lilla han hann hoppa upp innan Mikels tackling träffade) från att drabbas av något liknande som Eduardo råkade ut för.
scim: En jävulsk otur att vara på samma plan som Taylor kanske. Vissa spelare är ju systematiskt respektlösa mot sina motspelare i sin tacklingsiver. Förr eller senare så står de där som bödeln som avlutade en annan fotbollspelares karriär.
Såg inte ut som en speciellt otäck tackling, men resultatet av den var bland det otäckaste man sett på en fotbollsplan.
Som du säger, en klumpig tackling, men ändå inte speciellt ful i jämförelse med vissa andra saker man sett på en fotbollsplan. Sedan har Eduardo en jäulska otur i situationen.
Jag har sett situationen tillsammans med flera andra och vi var rörande överens:
Taylor siktar på bollen men är sen in i situationen samtidigt som Eduardo slår bollen lite framför sig och sätter fram benet i ett försök att hinna före Taylor. Taylor har då redan gjort sin satsning och träffar Eduardo på benet.
Klumpig satsning av Taylor och en jävla otur för Eduardo.
scim: ok, ändra "överfall" till "attack". Men medvetet är det, syftet var naturligtvis inte att bryta några ben utan att skrämmas men tacklingen var fullt medveten. Och att Taylor har benet utsträckt och dobbarna före är garanterat inte otur, det gör han med vett och vilja.
Att använda sig av en stillbild för att förklara situationen köper jag inte alls.
Kommer ihåg en liknande händelse för två säsonger sedan då City mötte United på hemmaplan. Ronaldo fick en hård tackling som borde renderat i en frispark men domare Riley (om jag inte missminner mig) friade. Ronaldo blev tydligt irriterad och försökte vinna tillbaka bollen, i all sin iver gjorde han en lite väl ovårdad satsning mot Vassell. Jag minns att tacklingen såg väldigt klumpig och onödig ut men lyckligtvis missade han Vassells ben precis. Men eftersom det var en tackling med utsträcka ben, gjorde Riley det enda rätta och gav honom rött kort direkt.
Efter matchen dök det upp en del bilder från matchen på Getty Images bland annat och jag minns speciellt en bild där det ser ut som Ronaldo i vredesmod riktar en fullt medveten spark mot Vassell. På bilden kunde man inte ens avgöra ifall den träffade eller inte, men man fick hursomhelst en helt annan känsla i kroppen än när man såg situationen med rörliga bilder från alla möjliga vinklar.
Jag påstår fortfarande att detta inte var ett medvetet överfall. Ett medvetet överfall är som när Ben Thatcher sprang in i Pedro Mendes med utsträckt armbåge eller när Roy Keane avslutade karriären för Alf-Inge Håland. Eller Henke Larssons fula tilltag när man åkte ut mot PSV senast. Ej att jämföra med de tidigare nämnda, men förbannat onödigt och osportsligt.
All heder åt Wenger som tagit tillbaka sina uttalanden dock.
scim: jag såg intervjun som gjordes med Wenger efter matchen, han var synbart chockad. Han har följaktligen också tagit tillbaka sina uttalanden om att Taylor inte borde få spela mer.
Taylor hade självklart inte för avsikt att bryta Eduardos ben, men ett medvetet överfall är det hur man än vrider och vänder på det, kolla på bilden jag länkade till där Taylor kommer flygande med sträckt ben en halvmeter över marken med dobbarna före. Är inte det ett avsiktligt överfall så finns det inga medvetna överfall. Avsikten var antagligen inte att ens träffa Eduardo, tacklingen hade som syfte att "markera närvaro" och när Edu inte hann undan så gick det som det gick. Att då säga att det var en olyckhändelse håller i mina ögon inte.
Tråkig incident även om jag inte tyckte att det såg ut som ett solklart rött kort när jag såg de första matchbilderna. Repriserna visar dock att domaren gjorde helt rätt och Taylor lär väl ha några matchers avstängning att vänta.
Att det var något medvetet överfall från Taylors sida har jag dock svårt att tro och jag tycker Wengers uttalanden efter matchen är löjliga (och väldigt typiskt Wengeriska)
Nu har jag lugnat ner mig tillräckligt för att skriva om överfallet signerat Martin Taylor på Eduardo i går.
Minns ni Mikels dobbtackling på Evra i höstas? Evra klarade sig undan skador eftersom han hann parera tacklingen. Alla höll inte med domaren om att det skulle vara rött på Mikel:
Poffa skrev så här: "Säger så här, Mikkels utvisning skulle varit gult kort."
Rytter skrev så här: "Dommaren gjorde fel som gav Mikel rött"
Så här skrev jag:
"jag tycker att Mikels röda är klockrent. Han hoppar in med båda sulorna före mot vristerna på Evra, hade inte Evra sett vad som var på gång och hunnit parera så hade det lika gärna kunnat vara hans sista minuter på en fotbollsplan den här säsongen."
Med gårdagens överfall på näthinnan, finner ni någon anledning att reflektera över era uttalanden?
...och Arsenal får ytterligare hjälp i titelracet efter 0-0 mellan Chelsea och Liverpool. Väldigt låst match, kändes märkligt nog nästan som om båda lagen var nöjda med oavgjort.
scim: jag var ju i Manchester förra helgen och såg City-Arsenal, och jag blev grymt imponerad av Petrov trots att han inte gjorde någon toppinsats just den matchen. Han har en ruggigt skön bolltouch, inte ofta man blir imponerad av en motståndare (man har ju i allmänhet fullt upp med att kolla sina egna, i alla fall har jag det) men den här gången blev jag det.
Såklart att detta hjälper United, skulle vara intressant att höra vad som sägs till Mascherano nu i pausen :).