Fotboll

Grupper · 16898 inlägg · 42 ämnen

Premier League

Sv: Premier League
mattias - 74:

Jag tror nog Newcastle har en längre målsättning än den första tredjedelen av säsongen. Dessutom är det knappast någon katastrof hos Newcastle, man ligger på en 11:e plats och riskerar knappast att åka ut.

scim:

Han har ju inte direkt lyckats med laget anser jag. Dessutom så var han väl en av de tränare som hade högsta förväntningarna på sig förutom Svennis. En av dessa har lyckats vilket den andra inte har.

Tror nog han får gå snart om inte skatorna börjar vinna.

Det brukar vara så

mattias - 74:

Hur tänker du nu? Varför skulle Newcastle sparka Allardyce? Tom Souness fick ju mer tid.

LL:

Ganska väntat, dock har jag svårt att se att någon tränare över huvud taget skulle ha fått fart på Derby med det spelarmaterialet de har.

Att allerdyce är kvar är förvånande. jag hade tippat honom som en av dom som skulle få gå först.

Intressant krönika av David James i The Guardian i länken nedan. Steve McClaren sågas jäms med fotknölarna:

blogs.guardian.co.uk/sport/2007/11/25/dont_blame_carson_the_real_gaf.html

scim: visst visst, vi säger så ;-)

Om Uniteds torsk kan man väl annars säga att i toppen av tabellen jublar alla lag utom United, och i botten av tabellen svär alla lag utom Bolton över matchen. Det är grymt tajt där nere, från Reading på tolfte plats till Sunderland på 18:e skiljer bara tre poäng. Derby är dock mer eller mindre avsågade redan, och Wigan är på god väg att bli det. Frågan för Derby är väl om de ska slå Sunderlands rekord från ett par år tillbaka vad gäller minst antal poäng på en hel säsong? De tog 15 pinnar, De har ju efter mer än en tredjedel av serien bara sex poäng så de är på god väg att "lyckas".

LL:

Haha, om sanningen ska fram så hade jag väl tippat precis som dig, om jag varit först ;)

Mycket härlig dag måste jag säga, Unitedtorsk mot ett bottengäng toppat av City-seger med en helt galen avslutning av matchen!

scim: seger för mig i dagens tips, 6/8 mot 2/8 :-)

Jag tittade förstås på Arsenal-Wigan, och slog sedan över till City-matchen precis när Irelands boll hade landat i nätet. Hyfsat skott, får man säga. Såg också större delen av Newcastle-Liverpool, fullständigt kaos hos de svartvita. Liverpool bara tackade och tog emot och rullade bort de yra hemmahönsen. Liverpool ångar på trots allt, de skador som de sades ha efter matchen mot Arsenal (de som gjorde att jag trodde att de var rökta vad gäller ligatiteln) var ju inte så allvarliga så vi ska nog inte räkna inte bort dem ännu.

Annars är väl Boltons skrällvinst mot United dagens mest intressanta resultat. Där hade nog inte United räknat med mindre än tre poäng, frågan är också om det här kan lyfta Bolton? Om inte annat borde väl en sådan här vinst ge ett visst självförtroende.

LL:

Jag vill också tippa!

Newcastle - Liverpool X
Big Sam har fått bättre ordning på Newcastle än man kan tro, det är bara det att laget var ett kaos när han anlände. När Newcastle är som bäst kan man slå vilket lag som helst men man kan även som bekant torska mot vilket lag som helst. Med reservation för vilken backlinje som matchas så utgår jag från kryss i den här matchen.

Derby - Chelsea 2
Derby har inget i PL att göra, nuff said.

Arsenal - Wigan 1
Arsenal 6-1-0 hemMa och Wigan 0-1-6 borta. Lägg därtill att Wigan är ett dåligt lag med usel form. Etta.

Bolton - Manure 2
Bolton var tidigare ett riktigt stabilt hemmalag, men 1-3-3 skrämmer inte slag på någon.

Everton - S'land 1
Everton känns starka den här säsongen men någon större skillnad på Everton hemma och Everton borta är det inte. Den här matchen garderar jag med ett kryss på tipset.

City - Reading X
Elano är tveksam till att starta vilket innebär att man enbart har Hamann kvar på innermittfältet. Lägg därtill att offensiven inte skrämmer slag på många. Nä jag tror sviten ryker idag, vill det sig riktigt illa lär väl Isaksson kasta in nån boll på en hörna. Isaksson stod f.ö. i mål förra mötet gjorde tveksamma ingripanden vid båda insläppta målen (matchen slutade 0-2).

Boro - Villa 1
Boro får tillbaka några tunga pjäser i Arca och Woodgate, det borde räcka till att bärga alla poängen. Annars brukar ju Villa var något av ett krysslag så kryssgarderingen är given på tipset, eller fan, det blir nog helgardering.

B'ham - Pompey X
Pompey är bortastarka men Birmingham är heller inte helt värdelösa på hemmaplan. Tror nog på delad poäng i denna drabbning.

Ja, det här var väl ganska likt LL's tips, förutom att jag tippade mot favoriten vid några tillfällen. Hursomhelst kul att PL kommer igång igen, det är verkligen öken med landslagsuppehåll.

LL:

Stabilt tippande utom på sista matchen där jag har sebastian Larssons lag som segrare med ett x som gardering. ´

Pool verkar få ordning på skadorna idag, agger kanske gör debut samt att Torres startar antagligen , alonso och pennant är defenitivt borta.

Chelsea är väl banken idag. Finns det nånting som talar för Derby ??

LL: glömde ju en match.

Birmingham-Portsmouth 2
Brum har en ganska svag period bakom sig, så ett ganska bortastarkt Portsmouth får gälla som favoriter.

Ja vad fan, äntligen slut på det där landslagstramset och dags för riktig fotboll igen. Lite tips inför dagens matcher:

Newcastle-Liverpool 2
Big Sam har inte alls fått den fason på Newcastle som många trodde att han skulle få, inte ännu i alla fall. Liverpool kontrar in en boll eller två och håller nollan.

Derby-Chelsea 2
Visst, Chelsea har en del skador men om Drogba kan spela räcker det, han skulle förmodligen kunna spela ensam mot hela Derby och ändå vinna. Derby är helt enkelt för dåliga.

Arsenal-Wigan 1
Känner mig inte alls så säker på ettan som man kan tro, Arsenal har en hel drös mittfältare skadade och dessutom Fabregas avstängd. Lägg dessutom till att i princip hela laget har varit på landslagsspel vilket betyder att man bara har fått en träning ihop innan matchen - men nog ska man slå Wigan i alla fall.

Bolton-ManU 2
Även ManU har en del skador och har haft de flesta spelarna på landslagsspel, men Bolton är i totalt sönderfall och vad jag vet är inte heller Anelka med vilket tar bort nästan allt offensivt hot.

Everton-Sunderland 1
Everton är starka på hemmaplan och Sunderland har en rätt trubbig offensiv. Här ska det bli hemmaseger.

ManC-Reading 1
Reading har inget vidare facit på bortaplan, och ManC har full pott hemma. OK, någon gång kommer de att snubbla men knappast mot Reading i dag.

Middlesbrough-Aston V X
Boro har 1-3-2 på hemmaplan, Villa har 1-3-1 på bortaplan. Kan man tippa annat än kryss som utgångstecken då? Inte jag i alla fall.

mattias - 74: nej, efter 2-0 var det nästan parodi på fotboll. Det var verkligen gåfotboll långa stunder (fast jag tycker förstås att det är bra att Arsenal inte behövde slita ut sig i onödan). Verkade nästan som om Reading inte hade någon plan för hur de skulle göra om de inte lyckades hålla 0-0. Deras grundidé var som för många andra lag att hoppas på någon hörna eller fast situation och att man med nio man bakom bollen skulle kunna hålla nollan, men efter att Arsenal tagit ledningen verkade det som om många spelare i stort sett bara gav upp matchen. Så länge det var 0-0 var Reading bra med i matchen, men inte efter det. Då sprang de bara omkring lite här och där utan att verka ha någon som helst tanke bakom det.

Annars blir den kommentatorn, Jonas Dahlqvist, bara bättre och bättre. Jag gillade hans totalsågning av linjedomaren när han felaktigt vinkade av Adebayor för offside, för han sågade inte baserat på "men titta här på reprisen det är ju fem millimeter på rätt sida" utan på att domaren var helt felplacerad i förhållande till offsidelinjen - vilket han också var. Passningen var dessutom bara fem-sex meter lång och Adebayor var på rätt sida med ganska bred marginal, det ska fan i mig linjedomaren kunna läsa rätt.

LL:

Efter att ha sett 2:a halvlek mellan reading och Arsenal så kan man ställa sig frågan om readingspelarna visste att det var match ?

Arsenals 3 - 0 var som kommentatorn sa ett mer eller mindre träningspass från hleb. spelarna stod som statister och kollade på när han i princip gjorde vad han vill.

Visst skall man ha respekt för Arsenal men frågan är vad readingspelarna sysslade med igår ??

scim: Jag hann bara se andra halvlek av Pompey-City, men Hart var i alla fall i den halvleken väldigt stabil och det kändes aldrig särskilt farligt förutom på skottet som ändrade riktning på Richards och tog i stolpen. Tycker inte att det är ett dugg konstigt att Isaksson sitter på bänken. Han är en bra närstridsmålvakt, men ganska medioker i luften trots sin längd och han har ingen vidare teknik med fötterna.

City behåller tredjeplatsen efter 0-0 mot Portsmouth. Portsmouth var det bättre laget men Hart gjorde sin bästa match i Citydressen. Jag har väldigt svårt att tro att Isaksson ställs i mål efter uppehållet.

scim:

Heja Cahill. Skaplig cykelspark =)

mattias - 74:

Det tror jag inte, men kryss är väl inte omöjligt. Pompey ser rätt starka ut, i år igen.

scim:

Ny seger för city i Em ?

Inte en kommentar ännu om dagens matcher? Då får jag åtgärda det.

Om Arsenal borde ha haft tre pinnar i söndags fick man nog vara glada för en i dag. Arsenal hade mycket boll, men United har ett betongförsvar och var hela tiden otroligt giftiga på kontringarna. Skulle något lag ha vunnit sett till målchanser så måste jag erkänna att Utd låg närmare segern. Minns jag rätt är Arsenal nu, om man räknar matcher i alla tävlingar, uppe i 25 raka utan förlust sedan man förlorade hemma mot West Ham i april förra säsongen. Inte alls så illa pinkat, måste jag säga. Och dessutom är väl det ett tecken på att det är dags att på allvar börja tro att Arsenal kan utmana om ligatiteln. Jag ser fortfarande United och Chelsea som huvudkandidater till att vinna (med Utd som större favoriter än Chelsea med tanke på att Drogba och Essien missar ett gäng matcher i jan-feb), men efter de två senaste matcherna är det dags att inse att Arsenal har något riktigt bra på gång och kanske, kanske är man med och slåss om titeln hela vägen ut.

Liverpool däremot vete fan. Visst, de har ett par viktiga gubbar skadade, men det jag såg av dagens match mot Blackburn var inte mycket att hänga i julgranen, och innan alla skadade är tillbaka och i full form igen kan de ha halkat för långt efter. Jodå, det är bara sex poäng upp och en match mindre än Utd och Chelsea, men med tanke på att United, Chelsea och Arsenal alla är bra form kan avståndet snabbt växa. Skulle två av de tre lagen dra iväg till nio-tio poängs avstånd kan nog Benitez glömma ligan. Det går att ta in tio poäng på antingen United, Chelsea eller Arsenal - men knappast två av dem och, vågar jag nog påstå, definitivt inte alla tre. Inte ens när man har en match tillgodo på två av dem. Vi är ju inte där ännu, men tåget är på väg att gå så ska Liverpool med är det nog dags att gå och köpa biljetter snart.

scim:

Trodde ärligt talat på poäng för er idag men efter 20 minuter ändrade jag uppfattning :-)

mattias - 74:

Frågan är väl varför Garrido fick spela matchen ut, det var den sämsta insats av en enskild spelare i City-tröjan. Någonsin.

Resten av insatsen sög ju iofs också, men det får man nog räkna med som ett numera (något naivt) spelande lag.

Scim:

Pajsakonster av Drogba as usual. varför spelar inte Bianchi? Skadad? Samars är väl inte ordinarie annars eller ?

mattias - 74:

Rent matematiskt ökar givetvis hans chanser, men i praktiken är de nog precis lika stora. Jag hoppas att han står imorrn, men jag litar på Svennis i frågan.

mattias - 74:

Länken också

scim:

Schmeichel lånas ut till Cardiff och det ökar Isakssons chanser att få bli 1:a målis i city.

Där får han erfarenhet säger svennis om Kaspers klubbbyte

Står han i helgen redan ?

scim:

Vem efterträder JOL??

Sammy skall ju vara assisterande till Benitez har jag tyckt mig höra

Så har Martin Jol fått sparken från Tottenham, och för några veckor sedan fick Sammy Lee kicken från Bolton...precis som jag tippade inför säsongen.

Synd att jag inte spelade pengar på det bara...

LL: Joo men hegerfors har gjort sitt nu ! e så trött på att höra hans röst helt och hållet..

De värsta är att han kritesrar alla nya Kommentatorer spec en av min Favo.
Jesper Husfeldt

LL:

Jag kan ju förstå att man slänger in honom i en studio, för där gör han ju minst skada i sin mysfarbror-roll. Men att låta honom kommentera live fotboll när han uppenbarligen både lider av starr och demens är obegripligt. Dessutom släpper de iväg honom helt själv, ingen studio eller exportkommentator som kan rätta alla fel han häver ur sig.

Skärpning Canal+, värva någon munvig ersättare från radiosporten.

scim: Hegerfors som en gång i tiden var så bra, snacka om att han har tappat stinget.

Kan någon vettig människa ge Hegerfors kommentatorsförbud med omedelbar verkan?

mattias - 74: fast jag påstår att det var utanför straffområdet som han tog tag i tröjan och då ska det inte vara straff utan frispark.

LL: Nog är det innanför straffområdet nog, för det är då Gerrards ben slutar att fungera. Straffen kan man alltså ifrågasätta. Och Gerrard borde nog få sitt nervsystem kollat, för benen skall väl inte sluta springa för att någon gruffar lite i brösthöjd.

Sen tycker jag nog att Everton skulle ha haft straff i sista sekunden. Det är ju en sån neddragnig man ser i Ultimate Fighting.

LL:

Ja dom hade tur idag liverpool. jag är besviken på lagets insats. Dock håller jag inte med dig om den första straffen. En klar tröjdragning och straff dock som du säger på gränsen men frispark had ejag kunnat accepterat också.

dock mattades everton av sin 1:a utvisning. Nu lever mitt odds iaf :) Nu hänger det på Villa ikväll =)

LL:

Jo där blev Everton rånade på en straff.

mattias - 74: fast jag tycker att straffen (den första alltså!) var feldömd för förseelsen sker utanför straffområdet. Jag tycker till och med att det kunde ha varit frispark åt andra hållet, Gerrard fäller ut armen och hindrar försvararen från att springa ikapp honom. Samtidigt går spelvändningen så snabbt så det är svårt att klandra domaren för att han inte hinner se det.

Den andra straffen däremot är inte mycket att klaga på. Men det var en snygg räddning av Neville, han skulle nog göra sig bra som målvakt :-)

Men du, där blev Everton blåsta på en solklar straff! LeScott blir rejält nerdragen av Carragher men domaren är för feg för att blåsa. Svagt.

mattias - 74:

Så han motiverar alltså en Cityförlust på att de fått en bra start? Bra tänkt. Dessutom är det väl just mot sämre lag City har det lätt, jag menar man slog ju United.

mattias - 74: Phu! Det ar nära att den straffen blev räddad.

LL:

Så visar rafa sin kärlek till sisosko och byter ut gerrard istället.

Fy fan.

LL:

Bra att gerrard visar vilja och fixar en straff. nu vänder vi med 1 man mer.

Bisset: haha nästan snudd på Brynäsklass på det Självmålet =)

mattias - 74: så länge Hyypiä spelar ska du nog vara orolig, han har definitivt passerat sitt bäst-före-datum.

mattias - 74:

Misströsta inte,ni har ju Hyypiä.Vilken strut;)

LL:

När skall rafa bänka sissoko ? Han är pinsamt dåligt.

Agger är saknad i backlinjen, Jag är orolig.

mattias - 74: veckans bank vete fasen om jag håller med om, men nog är City favoriter.

Ganska dålig första halvlek på Goodison Park. Inte många passningar går rätt, men Evertons ledning är helt rättvis sett till chanser och spelfördelning. Liverpool är helt uddlösa framåt, det blir mest att den spelare som råkar få bollen springer så långt han kan innan han blir attackerad och sedan försöker denne antingen passa Gerrard eller skyffla in bollen på chans mot straffområdet.

Scim:

läste dagens Aftonblad och deras spelförslag. Jesper Blomqvis spelar på Birmningham borta mot City till 7 gånger pengarna på BET 365.

kommentaren lyder: City har en del att bevisa efter sin magnifika start. Jag tror de har svårt mot sämre lag och jag tror inte att de vinner.

I mitt tycker är City veckans Bank. Jesper suger . eller hur Scim :)

mattias - 74:

Du får skaffa ett abb i England kanske?

en.kingofsat.net/sat-eurobird1.php

Sylf:

Skriv på nu =)

Se länk!

scim:

har ingen aning om Jol men jag ifrågasätter rafas rotationssystem kraftigt. Torsk i nästa match och kanske hans dagar är räknade istället.

Everton nästa på Goddison.

« · 945670 · »