Fotboll

Grupper · 16898 inlägg · 42 ämnen

Premier League

Sv: Premier League
Liverpool borta från ligatiteln? Inte helt, men nu är avståndet väldigt stort och de måste nog i princip gå obesegrade genom resten av serien för att ha en chans att nå förstaplatsen. Väldigt stabilt United-försvar i andra halvlek, Liverpool skapade i princip ingenting trots stort bollinnehav.

Jag tippade United som vinnare innan säsongen, ser ingen anledning till att ändra det ännu. Arsenal och Chelsea kommer att drabbas ganska hårt av afrikanska mästerskapen, medan ManU inte påverkas alls.

Jaha, 0-1 i halvtid på Anfield. Så länge Liverpool håller United ovanför mittfältet så har de kontroll på läget, men varje gång United bryter igenom Gerrard/Mascherano så får de problem på en gång. Hyypiä är verkligen inte snabb.

Rytter:

Nej jag menar att de är allt som oftast favoriter på Anfield och det blir knappast nån promenadsger idag. United är ett erkänt bra fotbollslag och jag tror som sagt på seger men är nöjd med 1 pinne. Hänger du med ??

mattias - 74:

Hmmm du är nöjd med en pinne nu, men tidigare höll du Liverpool som favoriter till matchen. Alltså borde ju allt under 3p vara en liten missberäkning eller?

Rytter:

Jag vet det och det är oroväckande men jag tror vi får revansch, tro det eller ej men jag är nöjd med 1 pinne idag.

mattias - 74:

För att lugna dig inför dagens match kan jag ju påpeka att United inte har förlorat när Tevez och Rooney har spelat tillsammans på topp. ;-)

Rytter:

håller med om rankingen men dock säger jag inte att Uniteds anfallspar är dåliga, för mig kommer de på en hedrande 2:a plats =)

Hur går det i em ?

mattias - 74:

För dig är väl Toni/Klose bättre än Rooney/Tevez just för att de sista spelar i United. För mig är Rooney/Tevez bättre än Klose/Toni just för att se spelar i United.

Är svårt att ranka dom anfalsparen, är ju inte direkt lika på något sätt. Klose/Toni är ju ett anfallspar som har sin styrka i luftrummet, och är jävligt mycket bättre än Rooney/Tevez där. Rooney/Tevez styrkor är ju deras speed/teknik och rörlighet och där är dom långt före Klose/Toni.

Som sagt svårt att sära på de två anfallsparen trots att de är väldigt olika. Men skulle jag vara manager och få välja ett av dessa anfallspar skulle det nog vara Rooney/Tevez och detta beror på att deras spelstil tilltalar mig mest, sedan är de två 22 och 23 år om jag inte minns fel och har många år på toppen kvar jämfört med Klose/Toni.

LL:

förvisso. hoppas som sagt att rooney / tevez blir mållösa i dag :)

mattias - 74: sådana där rankningar ger jag inte så mycket för. Det är ju nästan omöjligt att jämföra mellan olika ligor. En spelare som funkar bra i en liga behöver inte nödvändigtvis funka bra i en annan.

LL:

Såg att AB rankade rooney / tevez som europas bästa anfallspar före Klose / toni nog är väl dom sistnämnda bättre ?

mattias - 74: vet inte riktigt om jag håller Liverpool som favoriter. United har ett visst övertag på Liverpool på senare säsonger. Tror också att Liverpools i sammanhanget aningen långsamma mittbackar kan få problem med Rooney/Tevez som båda två har övertag i löphastigheten på Carragher/Hyypiä. Iofs kan Vidic/Ferdinand få motsvarande problem med Torres, men om inte Liverpools övriga anfallare har en bra dag måste det till något extra från Torres för att besegra båda innerbackarna.

Den andra matchen känns ännu svårare att tippa. Det är osäkert vilka spelare Arsenal har att tillgå, och i vilken form de eventuella återvändarna är. Chelsea saknar Carvalho, Drogba och Essien och även om de har vunnit mycket på sista tiden så har de inte mött sådär enormt svåra motståndare så det är svårt att veta var de egentligen står. Det var dock ett par år sedan Arsenal slog Chelsea så möjligen har de blåklädda ett visst mentalt övertag där.

LL:

Skapliga matcher idag

KL 1430 Liverpool - Manchester United
Kl 17.00 Arenal - Chelsea

Liverpool bör vara favorit efter sina senaste matcher i PL även om det blev förlust i den senast matchen i PL mot Reading. Tror Pool vinner med 3 - 1 och att torres fortsätter visa att han är värd 320 mille. Han gör 2 sedan gör Gerrard 1 också

Arsenal och Chelsea brukar allt som oftast innebära jämna matcher, tror på 1 - 1.

Skall vi säga att adebayor samt Lampard gör mål.

mattias - 74: För min del sabbade de flesta lagen mitt spel. Sju rätt på Stryktipset... det verkar förresten som om Blackburn glömde att ta med sig en målvakt till Wigan och körde med flygande målis. Wigan ökade på sin totala målskörd med nästan 50% i dag, inte särskilt imponerande av Blackburn.

LL:

Förbannade Villa sabbade mitt spel

LL:

Sen kan man ju alltid resonera lite huruvida det var straff eller inte. Och Torres skulle ju faktiskt ha fått iallafall en straff med sig.

LL: Ok kan bli kinkigt på onsdag, hoppas att man får se Pool nästa år i CL oxå, tror ligan blir svår att ta nu. Fan tappar för mycket onödiga poäng..

renen: rättvist? Jo, till sist var det nog det. Det var rätt uppenbart att Benitez gav upp matchen kort efter 3-1, då bytte han ut Gerrard, Torres och Carragher för att spara dem till på onsdag.

LL: Pool har inte råd med dessa onödiga poängtapp.
Speedwaylaget Reading ska bara slås om det äntligen ska bli ligavinst igen.

Såg inte hela matchen tittade mer på Tik-Bif, var det rättvist?

Jag fortsätter min monolog. Verkar som om alla utom jag har bättre saker för sig denna lördagkväll...

Förlust blev det i alla fall för Liverpool och chansen att hänga med i striden om ligatiteln hänger nu på en mycket skör tråd. Nästa söndag spelas Arsenal-Chelsea och Liverpool-United, och jag skulle vilja påstå att Liverpool är borta från från ligaguldet om det blir förlust. De har förvisso en match till godo, men förlorar de är de minst nio poäng ifrån ledningen, och det tror inte jag att de är kapabla att ta in.

Ojdå, 3-1 till Reading nu! Det är verkligen inte Liverpools dag så här långt, först en rad felaktiga domslut mot sig i straffsituationer, sedan klockren ribbträff av Gerrard och nästan direkt efter det 1-3 på en kontring.

Poffa: Liverpool och straffar är ingen bra kombination i dag. De har haft två strafflägen där ingen hade kunnat protestera om domaren blåst, men icke. Nu leder dessutom Reading med 2-1 och Liverpool ser klart skakade ut.

Poffa: får nog hålla med, den där straffen såg feldömd ut. Det är väl där den första kontakten sker som räknas? Den var ju som du säger uppåt en meter utanför boxen.

Oväntat svag inledning av Liverpool annars. Tycker att Reading har stått för väl så mycket spel som Pool så här långt.

LL: Och där får Liverpool felaktigt en straff mot sig. Visst är det en fällning, men den är metern utanför straffområdet. Svagt att både domare och assisterande missade det.

Mattias -74 får vatten på sin kvarn, vilken filmning av Ronaldo vid straffen...

Hmm, nu gjorde Ronaldo mål på en straff där han alldeles definitivt avbröt ansatsen för att finta målvakten. Förr i tiden fick man inte göra så, är den regeln ändrad?

Fast ManU får under alla omständigheter inneha den mindre smickrande meriten att ha släppt in Derbys första bortamål den här säsongen :-)

Förra helgen: Carew och Mikel klarar sig med gult efter rejäla nedsparkningar bakifrån där ingen av dem siktade på bollen utan bara på benen på motståndarna.

I dag: en Sunderland-spelare får omedelbart rött för att ha klappat en Chelsea-spelare lite lätt i ansiktet efter att först själv ha fått en stämpling.

Inte bara i Elitserien som domarna har svårt att bedöma vad som är allvarliga regebrott och inte.

LL:

Skönt att mellberg kanske får komma till juve då. Villa är blekt

Pompey ångar på, 3-0 just nu på bortaplan mot Villa är riktigt imponerande, varken mer eller mindre.

Fan vad trött man blir på Spurs, hur många matcher har dom torskat genom att släppa in mål dom sista 2-3 min eller på stopptid??

LL:

Håller med helt och hållet, Keane satsar helt klart på boll även om han går in lite väl hårt i situationen. Solklart gult kort pga av den hårda satsningen, men aldrig rött.

Bojan är ju f.ö. helt värdelös i studion, han sitter ju bara och surar för att hans tips inte gick in. "Domaren vill ju inte ens diskutera domslutet", haha!

Nä, in med Birro och Ranelid igen.

scim: "Tottenham är sämst"

Ja, inte långt ifrån i alla fall. Det snackas om deras vassa offensiv och visst gör de en hel del mål men herrejösses vilka chanser de missar och försvaret är ihåligare än ett durkslag.

Sedan måste jag säga att Keanes röda kort är mycket tveksamt. Mikel i Chelsea och Carew i Villa klarade sig undan med gult för mycket fulare saker i går. Keane såg ut att gå på bollen, medan både Mikel och Carew attackerade bakifrån utan att vara intresserade av bollen.

LL:

Absolut, man måste ju börja matcha in Larsson i landslaget nu i de kommande träningsmatcherna istället för att fortsätta nöta med Chippen som aldrig kommer leverera mot bra motstånd.

Man kan ju förresten reflektera över det faktum att Sebastian Larsson är ordinarie i Premier League och nästan alltid gör stabila insatser men knappt ens har fått träna med landslaget - medan Chippen sitter på läktaren i Bolton men är given från start i landslaget.

LL:

Hyffsad strut av Bissen Larsson nu...3-2 till Birmingham i 92 minuten. Tottenham är sämst.

Halvskaplig träff av Larsson måste jag säga.

VILKET JÄVLA SKOTT! Sebastian Larsson drar på en ruggig pärla från 25 meter rakt upp i Paul Robinsons kryss, 3-2 till Birmingham på övertid!

scim: ja, den matchen är avgjord. Jag ska kolla in Spurs-Brum i stället, andra halvan av Liverpool-Bolton lär inte bli mer än en transportsträcka.

Snygg lyftning av Torres, men Jääskeläinen säljer sig rätt billigt och är på total mellanhand där. Torres prestation är snarare tajmingen i löpningen, han kliver upp ur offsiden i precis rätt läge och sticker exakt när Gerrard slår passningen.

LL: En riktigt prestation att missa där. Han kan inte ens skylla på obalans heller.

LL:

Och inte långt därefter dödar Liverpool matchen (väl?) efter att Gerrard stått för en lysande framspelning till Torres som sedan lyfte bollen över Jääskeläinen.

Årets miss i Premier League för ett par minuter sedan? Anelka har öppet mål och ingen motståndare i närheten, är mindre än tio meter från mål och... rullar bollen två meter utanför!

scim: förvisso inte, men även om jag tror att det vore dumt av Newcastle att ge Allardyce foten redan nu tror jag mycket väl att det kan ligga en viss sanning i artikeln.

LL:

Absolut, men man ska inte underskatta desperata journalisters förmåga att skriva lögner för sälja lösnummer heller.

scim: apropå diskussionen om Allardyce och att få sparken - man ska aldrig underskatta desperata klubbars förmåga till kortsiktigt tänkande:

www.timesonline.co.uk/tol/sport/football/premier_league/newcastle/article2984048.ece

Seger för Arsenal till sist trots tung press från Aston Villa som prickade ribban i andra halvlek. Matchen borde dock ha varit avgjord efter första halvlek, Arsenal radade upp lägen att göra fler mål än de två man gjorde.

Annars kan vi konstatera att Man City fortfarande hänger med "de fyra stora", men annars börjar tabellen allt mer se ut som många hade tippat före säsongen. Ja, det är väl Tottenham som är längre ner än vad tipsen sade, men efter morgondagens matcher är det med största sannolikhet de fyra tippade topplagen som har de fyra första platserna, för jag kan inte se hur Liverpool ska kunna tappa poäng mot Bolton.

mattias - 74: mattias - 74: Tror att City åker på piskan idag .. Dom har 8st skaddade inför matchen mot Wigan..
så 3,00 på Wigan, de är riktigt spel värt idag !
Precis som de va på Leksand igår ;)

mattias - 74: hade Arsenal haft alla friska hade jag nog trott på tre pinnar, men problemet är att de har ett par tunga skador. Fabregas spelar inte, och troligen inte heller Hleb eller Clichy. Flamini kanske kan spela, han är med i truppen med det är inte helt säkert att han kan vara på planen. Det betyder om det vill sig illa att tre av fyra givna mittfältare är borta samt den ordinarie vänsterbacken - plus att Robin van Persie fortfarande är borta. Summa summarum kan alltså i värsta fall fem av tio ur förstauppställningen vara borta, så det är ett ganska kraftigt försvagat Arsenal som åker till Villa Park i dag. Nog kan Arsenal vinna ändå, men jag skulle rekommendera en helgardering på Stryktipset om pengarna räcker.

Vi tar väl dagens övriga matcher också när vi ändå är igång:

Chelsea-West Ham 1
Chelsea är det bättre laget och ska vinna, punkt slut.

B'burn-Newcastle 1
Newcastle har det tungt på bortaplan och har skador. Blackburn bör vinna detta, dock kan det finnas ett visst mått av osäkerhet i laget efter hela 0-4 hemma mot Villa i onsdags.

Portsmouth-Everton X
Oerhört svårtippad match, skulle vilja helgardera. Pompey har inte förlorat på länge och vill förmodligen visa att man står bakom Redknapp efter veckans polisförhör, men Everton börjar får ihop spelet och verkar vara på väg mot storformen. Jag chansar med X!

Reading-Middlesbrough 1
Reading tar de flesta av sina poäng hemma och Boro är ett lag som inte är i någon vidare form, jag tror på en etta.

Sunderland-Derby 1
Läge för revansch för pinsamma 1-7 förra helgen för Sunderland. Derby är helt enkelt för dåliga, och Sunderland är framför allt på hemmaplan inte alls så dåliga som 1-7 indikerar. Den här matchen ska de fan i mig vinna.

Wigan-ManC 2
Wigan har fått tillbaka Heskey som är det enda de har framåt, men de är ett ganska sunkigt gäng. ManC vann förvisso knappt mot Reading förra lördagen, men City vinner sällan annat än knappt och det är en styrka i sig och Wigan bör de kunna klara av, men gardera med kryss om ni har råd!

LL:

Intressant omgång idag. Villa - Arsenal kan bli intressant, kan villa ta poäng? tveksamt så som Arsenal ångar på.

Fortsätter svennis succe i city? Ja

Bissett19:

hehe rolig låt om Mc`laren

« · 953959 · »