HV71

7183 inlägg · 782 ämnen

LHC-fansens verklighetsuppfattning

« · 972500 Till forumet


LHC-fansens verklighetsuppfattning
Stötte på en LHC-supporter här om dagen och efter en del diskussioner kallade han HV för lillebror till LHC. Jag skrattade så mycket att jag satte vindruvan i halsen...



Jag finner det minst sagt märkligt hur en LHC-supporter kan tro att LHC är storebror och HV lillebor då:

-HV har två SM-guld och LHC NOLL.

-HV vunnit serien flera gånger. LHC NOLL.

-HV gjort 24 säsonger i ES, LHC 8a.

-HV har en bättre ekonomi, större eget kapital och gör större vinster år efter år.

SM-guld, seriesegrar, antal säsonger i ES, ekonomi.
HV krossar LHC på ALLT.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Patrik L: Ett sånt uttalande kan ju bara tolkas på ett sätt. Att vederbörande väljer att bortse från det mesta när det gäller kalla fakta när han utropar sin "uppkomling" som storebror.


Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
GävleLasse:

Skönt att se att en Brynässupporter har samma uppfattning som jag!
Tror hela hockeysverige är överens om att HV är storebor och LHC lillebror förutom några av de mest enögda LHC-fansen.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Patrik L: Precis som jag försökt förklara för dig en bra stund nu beror det givetvis på vad man värderar högst. Givetvis är HV:s meriter tyngre - men det finns andra faktorer som andra personer uppenbarligen värderar högre.

Förresten är det intressant att begreppen "lillebror" och "storebror" definieras utifrån meriter - inte ålder. Snart kanske jag är "storebror" i min familj, trots att jag är åtta år yngre? :P
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
bobbe:
Just diskussionen meriter vs ålder är det som Leksand och Mora träter om i ämnet syskon.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Metal Guru:

HV är väl äldre än LHC för den delen också HV bildades 1971 och LHC 1976?

SM-guld, seriesegrar, antal säsonger i ES talar för sig.

HV ÄR storebror!
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Patrik L: Enligt ditt resonemang bildades Djurgårdens IF Ishockeyförening nån gång runt 1990...

Nej, det intressanta i ålderfrågan är väl ändå när hockeyn började en gång i tiden - oavsett namn eller föreningsform. LHC:s historia börjar exempelvis med BK Robbi på 30-talet.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
bobbe: HV bildades 71 och LHC 76. Resten är ointressant...

HV:s historia började långt innan dess om man ser det enligt ditt resonemang.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Metal Guru: Det är onekligen intressant att se hur begrepp kan förvanskas i idrottsvärlden.

Patrilk L: Ett underligt resonemang. Om jag byter efternamn, raderas min historia då?
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
bobbe:
MODO Hockey är en ung spoling, bildad 1987.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
...och dechiffrierar vi HV71's historia får vi denna bild (mha wikipedia):

Vätterstadsdelen av namnet kommer ursprungligen från en sammaslagning av IK Stefa och Vättersnäs IF. Vättersnäs bildades 1937, men det är oklart när hockeysektionen bildades. IK Stefa bildades å andra sidan 1944, men där är det belagt att hockeyn startades upp 1947.

Samma år, 1947, började Husqvarna IF (f. 1904) med hockey.


Sett från min synvinkel härstammar därför HV71 från 1947. Fram till att det finns klara tecken på att Vättersnäs hade hockey på programmet tidigare.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Metal Guru: ...alltså "lillebror". ;)
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Jäpp, bobbe:
Även om vi bortser från kvartersklubben BK Robbi i Linköping, som det i varje fall på Internet råder stora frågetecken kring (inte att de fanns, utan hur släktskapet såg ut) så är HV lillebror, eftersom BK Kenty startade upp sin hockey 1946, enligt nedan mycket enkla släktträd.

(1946)-> BK Kenty Linköpings HC
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Metal Guru:
Ja, så där skrev jag inte in släktträdet. HS misstolkade mina specialtecken som taggar.
Jag gör så här i stället:

(1946)-- BK Kenty --(1976)-- Linköpings HC
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
FYI:
BK Kenty självt bildades 1932.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Metal Guru:

Jag nöjer mig med att konstatera att:

-HV har två SM-guld och LHC har noll.

-HV har två seriesegrar ( snart tre), LHC har NOLL.

-Hv har 24 säsonger i ES, LHC 8.

HV har bättre ekonomi och är mer respekterat i hockeysverige än lhc.

Precis som Gävle Lasse skrev så är det ganska skevt att bortse från dessa fakta.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Gör så, Patrik L:
Men betyder det att en äldre bror plötsligt blir reducerad till 'lillebror'?

Är det inte så att du måste välja ett annat uttryck för att förmedla din förenings storhet gentemot trädobrodern?
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Patrik L:
"Precis som Gävle Lasse skrev så är det ganska skevt att bortse från dessa fakta."

Har du några syskon själv?
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Metal Guru:

Så i dina öron klingar det inte fel att kalla an mer framgågsrik klubb för lillebror?
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Patrik L:
Har du några syskon själv?
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Metal Guru:

Vad är det du inte förstår egentligen?

HV71 bildades 1971 och LHC 1976. HV är alltså äldst.

Det är väl det som är intressant här och inget annat?
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Patrik L:
Mitt första inlägg i den här debatten var:
"Just diskussionen meriter vs ålder är det som Leksand och Mora träter om i ämnet syskon."
Jag representerar Mora. Väldigt få hockeyintresserade i Sverige känner inte till att Moras trätobroder är Leksand.

Du säger:
"Så i dina öron klingar det inte fel att kalla an mer framgågsrik klubb för lillebror?"

Jag anser mig icke behöva besvara denna fråga.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Patrik L:
"HV71 bildades 1971 och LHC 1976. HV är alltså äldst."

Detta skriver jag under på den dag du lyckas övertyga

1) Modoiter att Modo Hockey bildades 1987.
2) Timråiter att Timrå IK bildades 1966.

Återkom när du anser dig klar med detta, så plockar jag fram pennan.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Vill bara meddela övriga intressenter att Patrik L meddelade i en bubbla att hans argument just tagit slut.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Metal Guru:


Nej då. Konstatetade bara att HV dominerar svensk hockey och att Mora spelar i allsvenkan nästa år!

Passa på att njut utav sista matcherna i ES-sammanhang på länge istället!
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Patrik L:
Så skrev du inte alls.

Jag tolkade dig som din debattlusta var slut. Det som du skriver nu, vilket är en försköning av din bubbla #2, tyder inte på annat. Du byter ämne. Vill du tala om annat, well...
Ja, matchen igår var bra, fast den gav inga poäng.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
FYI har jag flyttat över denna debatt till Elitserieboken.

Patrik L behöver inte heller bubbla mig mer, vi är nog färdiga.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Et tu Brute: Tack för utläggningen... :) Mitt tämligen irrelevanta tillägg blir att matchen faktiskt "dör", dvs tar slut väldigt abrupt innan den förväntas göra det.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Metal Guru:

Det är inte utan att man tagit del av detta med en viss munterhet. Storebror? När det gäller den sportsliga biten, är det då inte mer bildligt tal? Det är ju som sudden death. Är det verkligen någon som på allvar tror att någon avlider i rent medicinska termer?

Annars startade hockeyn i Jönköping den 19 januari 1945. Finns viss dokumentation kring detta:

www.hockeysnack.com/medlem/Et+tu+Brute/filarkiv.php?showfile=smlands.folkblad.450119.jpg

I kölvattnet kring denna händelse ser Jönköpings Hockeyallians dagens ljus. Och i augusti 1945 kommer SIF:s ordförande Anton Johansson till staden för att dra fram riktlinjer för hockeyns utveckling.

Den 9 december 1945 meddelar Alliansen, högsätet i Strömsborg att den av förbundet delvis finansierade anläggning på Oxbacken står klar. Vidare har 5 klubbar tagit upp hockey på programmet, bl. a. Vättersnäs IF (även om det nu inte framgår av dokumentet nedan exakt vilka klubbar det handlar om).

www.hockeysnack.com/medlem/Et+tu+Brute/ filarkiv.php?showfile=ox2.jpg

I december 1945 sänds från förbundshåll riksintruktör Sten Jidhe (Peters farfar) till staden. Under nästan tre månader kvarstår han i staden och utbildar både tränare och domare. Officiellt spelas sedan den första riktiga matchen på Oxbacken den första februari 1946. Ca 14 dagar efter att BK Kenty begått seriepremiär i Div 2 Södra.


När det gäller seriespelet i Jönköping så tar det fart på hösten 1946. Följande upprop är daterat 29 oktober 1946 och går ut till de klubbar som ännu inte har hockey på programmet (därför finns inte Vättersnäs med till vänster i marginalen).

www.hockeysnack.com/medlem/Et+t u+Brute/filarkiv.php?showfile=uppropet.461029.jpg

Eftersom det finns en deadline satt till den 6 november 1946, så kan man med ganska stor säkerhet fastställa att samtlig klubbar som idag utgör HV71, har sysslat med hockey sedan dess, eftersom att Div. 1 Nordvästra Småland genomfördes säsongen, 46/47. Att Vättersnäs tog hem denna serie är ju heller inte så konstigt eftersom de, förrutom SK Dacke, sysslat med hockey nästan ett år längre än de övriga.

www.hockeysnack.com/medlem/Et+t u+Brute/filarkiv.php?showfile=div_1_nv_smland.txt

F ör att återgå till storebrorskomplexet, så har jag lite svårt att få ihop det med Linköping och Jönköping. Man tillhör inte samma distrikt, inte ens samma landskap. Oftast är väl de här situationerna beroende av någon slags lokal förankring? Chievo blev storebror i Verona när det anrika laget sladdade ur Serie A. I Jönköping är HV storebror till HC Dalen. Förmodar att LHC har ett liknande förhållande till Ljungsbro.

Och om det nu skulle gälla hundradelar på "födelsedagen", varför skulle det i så fall bara handla om den något luddiga regionen Lkpg-Jkpg? Inom nästan samma geografiska område har vi GoIF Tjalve och IK Sleipner (Vita Hästen). Dessa båda lag var inbegripna i det nationella seriesystemet redan säsongen, 41/42.

Annars kan vi göra det ännu lättare för oss. Den 21 januari 1921 tog "urbrodern" IFK Uppsala emot Berliner SC på Stockholms stadion. Den första hockeymatch som spelats i Sverige. Sedan dess kan vi utgå ifrån att IFK Uppsala fått en jävla massa småbröder. Denna gigant inom svensk hockey Skrattande

Kommentera





Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Et tu Brute: Självfallet så handlar det om lokal förankrig när man ska bedöma förhållandet storebror kontra lillebror.
Men även om vi nu skulle räkna LHC som en lokal konkurrent till HV så är dom (LHC) ju ändå i alla lägen lillebror.
Sen kan dom vrida och vända på det hela hur mkt som helst.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Huge och Et tu Brute:

Härligt att ni rett ut detta nu och vi alla som följer hockey vet ju att LHC i ALLA lägen är HV:s lillebror.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Huge:

Även om man vidgar perspektivet till att gälla en hel kontinent, så känns den bildliga storebrodern som vedertagen. Eller är det någon som allvar anse Uruguay vara storebror över Brasilien i fotbollens Sydamerika?
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Metal Guru:

Det där med Leksand / Mora rivaliteten är intressant. Mora är ju Storebror när det gäller det sportsliga pga sin nuvarande ES plats. Historian talar för Leksand och stödet ute i Sverige också, dock är ju Mora i es högre division som sagt och det är ju det sportsliga som räknas men nästa år får vi se om det är ombytta roller eller kanske rentav 2 storebröder i samma lag :)
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
mattias - 74:

Samma serie skall det stå natulrligtvis
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
mattias - 74:

Ska det inte även stå naturligtvis?........;)
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
bobbe:

"Utläggningen" var väl först och främst adresserad till Gurun, eftersom han efter att ha förkovrat sig på wikipedia ansåg:

"Vättersnäs bildades 1937, men det är oklart när hockeysektionen bildades. IK Stefa bildades å andra sidan 1944, men där är det belagt att hockeyn startades upp 1947. Samma år, 1947, började Husqvarna IF (f. 1904) med hockey. Sett från min synvinkel härstammar därför HV71 från 1947. Fram till att det finns klara tecken på att Vättersnäs hade hockey på programmet tidigare."

Om man nu skall ta upp sådana här ämnen kan man väl ha lite mer kött på benen?

Vad som är belagt eller inte belagt, hade det ju kunnat gå fråga om, när Jönköpings hockeyhistoria inte kan anses stå högst på agendan i varken Östergötland eller Dalarna.

Fast hockeyhistoria är alltid intressant. Fast skall den ha något som helst värde krävs ju en viss dokumentation. Annars kan det lätt bara bli en massa snömos.

Utan dokumentation är jag dock väldigt skeptisk till att BK Robbi spelade hockey på 30-talet. Vad jag däremot anser som ganska sannolikt är att BK Robbi är en avfälling från Linköpings AIS. Ett Linköpings AIS som var en av södra Sveriges bästa bandyklubbar på 30-talet. Jag är också tveksam till att BK Robbi spelat en enda match under sitt egna namn, eller spelat hockey under Linköings AIS beskydd. Däremot är det väl belagt att de blev BK Kentys första hockeysektion?
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Et tu Brute: Dessvärre har jag under någon flytt förlagt mitt exempelar av "LHC - från BK Robbi till Elitserien", jag måste se till att skaffa ett ex igen. Däri finns mycket läsvärt.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
bobbe:

Jag har faktiskt läst den där. Jag interjuvade Erkki Ekman om de finska inslagen i våran hockeykultur för ett par år sedan. Han spelade en säsong för er på 60-talet och finns listad i boken. Så jag fick låna den ett tag :-) 
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning

På tal om Erkki Ekman så var det faktiskt han som fick Kari Elorantas namnteckning på ett papper i Kanada 1985.

Saxat från HV-Magasinet no 6, 2006:

"Att Kari Eloranta kanske är den avgörande pusselbiten till var HV befinner sig idag är utbredd bland de flesta som följt laget under en längre tid. Rent hypotetiskt är det möjligt att spekulera med en helt annan utveckling för vårat lag, om vi varit utan backjätten som belönades med Guldhjälmen för sina insatser i HV, 85/86. Rent hypotetiskt skulle vi också kunna starta historien om Eloranta i Helsingfors, 1941. Det är då som Erkki Ekman kommer till världen. Eftersom det råder världskrig och Finland ligger i konflikt med Sovjetunionen så vill det sig inte bättre än att Erkki vid nio månaders ålder kommer till Sverige som så kallat krigsbarn. Han växer sedan upp i Värnamo där han börjar lira hockey för stadens GIK.

 

Vid 19 års ålder värvas han till Norrahammars GIS där han debuterar säsongen, 60/61. Erkki hinner sedan med att representera både Vättersnäs och Husqvarna IF innan han varvar ner ute i Norrahammarsklubben. Till säsongen, 72/73, tar han plats som lagledare när NGIS vinner serien och tar steget upp i tvåan. Något mer spel för NGIS hockeysektion blir det dock inte och den som kan sin hockeyhistoria vet att man slår sina påsar ihop med HV71. Erkki inleder med detta ett tioårigt styrelsearbete i den då tämligen nybildade klubben.

 

Förutom att ragga sponsorer, som enligt Erkki själv, var styrelsemedlemmarnas primära syfte, är han också med när det plockas spelare till klubben. Stefan ”Tyringe” Nilsson är bland annat en herre som Erkki var inblandad i. Ett mindre lyckat axplock var Mikael Fredriksson som hämtades från Malmö inför Elitseriepremiären, 79/80. I början av 80-talet skiljs sedan Erkkis och HV:s vägar då ett lukrativt jobb för IKEA i Kanada lockar. För ett antal år framöver blir Vancouver Erkkis hemmaplan. Det är också här som telefonen ringer våren 1985. Det var Owe Jungåker som undrade om jag hade lust att jaga rätt på en spelare, berättar Erkki. Spelaren det handlade om var Kari Eloranta och myten säger att Eloranta skrev kontrakt på en servett. Så var det dock inte dementerar Erkki.

 

– Men det gick undan, det kan man lugnt påstå. Jag satt väl i stort sett i pyjamasen när telefonen ringde. Någon timme senare satt jag på planet, på väg till Halifax ca 400 mil bort. Kontraktet upprättade jag på planet, fast det var förstås på ett ganska ordinärt papper och ingen servett.

 

Erkki återvände senare till Jönköping där han fortfarande bor och han var under många år en ordinarie inventarier i HV:s veteranlag. Den karriären avslutades med två utslagna framtänder i Tampa 1994."

Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Et tu Brute:
""Utläggningen" var väl först och främst adresserad till Gurun, eftersom han efter att ha förkovrat sig på wikipedia ansåg:
- - - - -
Om man nu skall ta upp sådana här ämnen kan man väl ha lite mer kött på benen?"

Ber om ursäkt om jag trampat på farbrors tå, men om jag får förklara mig så
1) jag tog aldrig upp något ämne, någon annan härinne gjorde "First Blood"
och
2) jag var väl den fösta som försökte bringa någon som helst fakta i tråden.

Ja, jag vet inte ett skit om småländsk hockey. Men mha Internet kunde jag snabbt konstatera att HV's historia ÅTMINSTONE pågått sedan 1947. Det var förmodligen det seriösaste inlägget hittills i tråden.


Eller jag kanske skulle låta påståendet "HV bildades 71 och LHC 76. Resten är ointressant..." bara rinna ut i sanden..?
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Metal Guru:

En annan frågeställning kan vara...vad är det vi fiskar efter?

Räknas hobbyverksamhet på dammar och i parker in i sammanhanget? Eller är det dagen då man upptogs av respektive distrikt/SIF? Eller är det när första matchen i regional serie avverkats. Eller skall vi dra gränsen när det gäller spel i det nationella seriesystemet?

Det kan väl vara nog så viktigt i sökandet efter bröderna liten och stor, som i sammanhanget vara ganska små båda två på 40-talet.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Bland annat den frågeställningen, Et tu Brute:
flyttade jag över till Elitserieboken.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Metal Guru:

Det var gentilt gjort. Ännu bättre hade det varit om du flyttat tråden innan du ansåg det vara belagt att Stefa och HIF startade med hockeyn 1947. Eftersom vi fortfarande verkar vara oeniga om vad som egentligen är startskottet för en hockeyverksamhet.
Kommentera

Sv: LHC-fansens verklighetsuppfattning
Et tu Brute:
Jag citerar mig själv:

"Ja, jag vet inte ett skit om småländsk hockey. Men mha Internet kunde jag snabbt konstatera att HV's historia ÅTMINSTONE pågått sedan 1947."

Så jag ansåg det inte var belagt alls.
Kommentera

« · 972500