Luleå HF

SHL · 119785 inlägg · 892 ämnen

« · 1651093 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Elvis Presley skulle ha fyllt 80 år idag, hade han fortfarande levt. 

David Bowie fyller 70 år idag.

Joel Lassinantti fyller 22 år idag:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Vi hoppas vår dröm slår in:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Så vackert att det tåras i ögonen Sven.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DansbandsWolf: Jag njuter så jag nästan faller ur stolen.

Funderade på att skriva en liten saga och hinner inte närmsta tiden men fortsätter Lassi så här kommer den så småningom.

En saga som handlar om att när Jarmo Myllys lämnade Luleå lämnade han också sin målvaktspade instucken djupt i en sten utanför Delfinen.

Därefter har vi haft många riddare-vakter och många av dem alldeles utmärkta. Men ingen av dem har kunnat rubba Myllys spade som suttit säkert fast i klippan. 

Men så kom riddar Lassi. Ställde sig på klippan. Tog tag i spaden. Och drog...

Vad tror du om det, Dansbandswolf?

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Sven, du som är en målvaktskonnessör hur rankar du Lassi bland de andra vakterna vi odlat fram efter Myllys?

Redan när Lassi spelade i Brooklyns P11 fick vi som hade ungar i ännu yngre Brooklynlag höra vilket löfte han var och att han kommer ni att höra talas om i framtiden.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Skulle vilja karakterisera första perioden så här:

När lulespelarna tar tre skär tar aporna fyra. Betydligt bättre fart på aporna alltså. Men mot det har Luleå klok och uppoffrade kamp där varje apa ofta får två lulespelare på sig. Mer individhockey av Apan, mer laghockey av Luleå.

Sammantaget inte så mycket chanser även om de funnits men säkra vakter på båda sidor och två starka lag som kontrollerar varandra. Random självutnämnd hockeyexpert skulle säkert mena att hockeyn inte är så stark eftersom inget av lagen kan spela fram stora chanser och måla men det beror ju på att de inte begriper hockey.

Nu ska Cmore intervjua gammelapan Hardy i paus. Undrar om de tänker fråga Aphardy om han skäms sedan han gav Djurgårn order om att sikta in sig på huvudskador på lulespelare i kombination med hån för filmare i media i kvarten för några år sedan?

Kom igen nu, APhardy. Erkänn, bekänn, bikta dig! Det kommer att kännas bättre och kanske får du syndernas förlåtelse sedan du kommit ut ur mygelgarderoben?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Bra spel av Luleå under 4 min box och Apan fick inte så många chanser flutom några långskott.

Men vi har Lassi i målet,
ja vi har Lassi i målet,
Lassi i målet,
för vi har Lassi i målet! 

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Förbannade mig tar de inte och gör en höjdhopparen vs. Obsut. D v s tar ut en lulespelare på 2+2 minuter för två olika utvisningar, varav ingen enda skulle ha varit utvisning.

Nummer ett. En lätt bult i ryggen på en apa som slänger sig. "interference"?

Nummer två. Pressar en apa mot sarg i puckkamp. Apan slänger sig åt sida. "Holding"?

Blir det som hopparen då, att Petrell får sitta ute medan motståndarna går ifrån till 3-0?

Zebrorna har verkligen oimponerat. De har redan givit Apan lika mycket och många fördelar som man väntar sig att ett hemmalag får under en hel match...

Dessa zebror lär komma levande från Apschtaan. Grattis till apzebrorna...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vi klarade boxet utan alltför öppna Apchanser. Nu 5 mot 5 igen, 0-0, nio minuter spelade. Inget av lagen har haft några starkare chanser men Apan har haft något mer av spelet.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Farligaste chans i PP - Apan i en kontring 2 mot1, som nästan var mål.

Nu slänger sig Calof över Granströms ben varpå zebrorna tycker att det är Apans tur att lira PP. Sannolikt lyckas de bättre än vi.

Första sex minuterna har Apan varit fulare och aggressivare medan Luleå inte är lika pigga. Känns obra alltså, Apan har spelet även om det inte varit så mycket giftigt överhuvudtaget.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Fredrik "husvagnsägaren" Lindgren åker ut för holding. Aporna har annars startat med en massa crosschecking i ryggar på lulespelare, vilket tydligen är tillåtet i kväll.

Nu får Lukas "jet lag" Wallmark lira lite. Han är väl 13e forward bara för PP.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Tack, Blister. Lycka till sjäv!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Apan är så överlägsna att de sätter in en 66 kg lätt 17-årig winger vid namn winger-li, lämpligt nog. 

Vem ersätter han? Jo en spelare som "...är en stark skridskoåkare som passar väl in i den ishockey vi spelar...".

Intressant. Han passar in hos Aporna genom att sitta på läktaren och röra på rören.

Helt klart inser Lasse Bagdad-Bob J vad alla andra insåg redan i maj, att glasliraren och lättingen Lehtonen är slut. Hoppas han fick en miljon i handen ur gludstadens gludkista.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Nu kör vi lycka till!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vårt öde är beseglat. Till blir att spela 5 mot 7. Förbundet skickar gulsvarta zebror till Apschtaan i form av Marcus Linde, Mikael Sjöqvist

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Elitserien SHLs fulaste spelare mätt som antalet 2-minutersutvisningar?

Ja, det är väl ingen idé att fortsätta den tvävlingen. Eftersom Apan Sevc fortsatt traditionen från Jimmie och Lindström, aporna som vann i fjol. Men trots att mer än 1/3 av serien återstår har ju Apsevc dragit ifrån såpass att han redan avgjort det hela. Han har i detta nu hela 46 minuter i  utvisningsbåset och efter de fem närmaste bara åkt på 15-16 utvisningar kan de lika gärna kasta in handduken.

Så vad kan vi då följa, i fråga om fula spelare? En quiz?

Hur många minuter kommer Fulsevc upp i under säsongen?

1. < 100
X. 100-120
2. >120 

När blir Apsevc avstängd?

1. I slutspelet
X. efter serieomgång 40
2. I kväll

Vad blir Fulsevc avstängd för?

1. Fysiskt övergrepp
X. Verbalt övergrepp
2. Både-och

Först öppnade rätt svar belönas med färgfemman samt får utmana Wikegård i TV. I hörnet ligger Bingoberra och lurar. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Matchen i Scandal-I-Analium har zebror nu också, tyvärr utan hoppare. Likaledes Pölsamatchen men där bir ju aldrig hopparen aktuell eftersom han är Gävlig. Hopparen kommer allt närmare Apschtaan...ryyysa.

För övrigt klev Robin av efter värmningen i förmiddags men han har dessutom meddelat "ingen fara" så vi kan nog utgå från att det inte är ryggen. Härligt besked!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jahaja. Nu presenteras ett utdrag av DN:s beslut angående Emil på ligans hemsida.

Utdrag från domen:
Disciplinnämnden gör följande bedömning: Anmälan får stöd av filmsekvenserna, särskilt den som är filmad av målkameran som är placerad bakom Luleås mål. I denna vinkel syns det, enligt nämnden, att Emil Sylvegård satte ut höger armbåge och att den träffade David Åslin i ansiktet.

Nämnden anser inte att David Åslins rörelsemönster är sådant att han har ett ansvar för det inträffade. Nämnden anser alltså att det är utrett att Emil Sylvegård gjort sig skyldig till tackling mot huvudet som lett till att spelare blivit skadad och att han därför bör ådömas en avstängning.

När det gäller första stycket hoppar de över att det från filmsekvensen av målkameran syns mycket tydligt att Emil drar in höger armbåge och placerar den mot kroppen innan kollisionen. 

Jag kunde pga bildernas tekniska kvalitet inte utesluta att Emil i sista stund därefter körde ut armbågen igen. Får väl utgå från att nämnden haft tillgång till betydligt bättre material och att det var så. Annars blåljuger de och det tror jag inte de gör förstås.

I vilket fall som helst köper jag absolut inte deras motivering "...som lett till att spelare blivit skadad..." eftersom de helt negligerar att Åslin varit utsatt för en betydligt värre axeltackling mot huvudet 6 december 2015 med svår hjärnskakning som följd och att den enda rimliga förklaringen till hans nya besvär är att han inte var färdigrehabiliterad från den. De flesta kan tycka att det är gärningen och inte konsekvensen som betyder något men faktum är att konsekvensen definitivt har betydelse för beslut och då är det DN:s skyldighet att korrekt bedöma orsak och verkan. Vilket de inte gjort. 

Hade Åslin inte drabbats i december är det min gissning att tisdagens kollision inte skulle ha givit honom några besvär alls. Då hade en korrekt bedömning vid match kunnat bli ingen alls alternativt om domarna helt säkert sett en armbåge komma ut att ta två minuter alternativt om de dömt för att den riktades mot huvud till 5+match men utan avstängning.

Huruvuda Åslins rörelsemönster haft betydelse kan diskuteras. Grejen är ju den att Emil står stilla, med undantag för armbågen om vi nu utgår från att den kom ut fast det inte gick att se på våra repriser. Men låt säga att Emil flyttat sig två decimeter till höger - med arm mot kropp - precis när Åslin går förbi? I så fall hade resultatet blivit identiskt: kind mot armbåge och konsekvenserna detsamma. Tycker alltså att Åslins rörelsemönster är sådant att han i obalans med huvudet mycket lågt är sådant att han riskerar den kollision och de konsekvenser som nu skedde, även om Emils agerande varit helt korrekt. 

Det är ett justitiemord, inget snack om saken. En ren och skär skandal att de beslutar om straff baserat på medicinsk konsekvens utan att ha inhämtat ett medicisnkt sakutlåtande utan förlitar sig på en random lekman i form av en sportschef hos Trottoaren som formellt begår ett lagbrott i form av kvacksalveri.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu börjar de släppa zebratilldelningen från förbundet och vi slipper FriSören och Holm som tilldelats Läjkrarna-MooDoo. Låtom ossom hoppom hopparen går annan riktning också.

Inte för att det spelar någon större roll numera. Alla potentiella zebror kommer ju att agera som Niklas Persson-Lovefall-personen som förklarade varför han tog ut en lulespelare när det var en Apa som skulle ut med orden "annars hade jag inte kommit levande ur schtan".

De domare som tidigare åtminstone försökte döma rättvist, även fast matcherna gick i Apschtaan var ju Lärking, Rönnmark och Vinnerborg, men de är ju borta nu och Apwallson har fått pli på resten efter sin förklaring om EN FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT.

Så vid sidan om hockeyn, tillika vi får avstå från Emil, Ledin och Robin, kan vi ju räkna med en zebra som aplag och appublik ser till ge oss 1-2 extrautvisningar, låta Apan slippa 1-2 extrautvisningar, samt pstadkomma 1-2 hemmamål extra.

Inga imponerande förutsättningar för oss...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DansbandsWolf: Ja, det har du rätt i:-) Svårt att veta hur mycket Pesonen kommer att betyda men låt säga för att vara vänliga att han levererar hela dubbelt så mycket som Emil. I så fall har Osten lyckats för 25tkrx12=300 tkr få hela 10 000 tkr X 0,5 / 300 tkr = 15-20 ggr så mycket för pengarna som Lasse Bagdad-Bob J får. Räknar vi dessutom med att Emil förstås kommer att leverera minst lika bra som Peson, samt dessutom lira mycket mer än Peson som kommer in sent, får trängas med andra Apköpespelare samt kanske smittas av Lehtonens glaslirarsjuka och blir bekväm...

Då är Osten flera hundra gånger effektivare än Bagdad! Vilket vi alltid vetat men nu har vi siffror på det också:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:Ja du har nog rätt, han missar nog även Brynäs borta men vi får väl riktigt besked när vi kan läsa domen.

Jag gick på vad Jimmy Pesonen på Kurirens hockeyblogg skrev men så mycket felaktigt som skrivits där tidigare så borde jag insett att vänta till jag läst domen.

Med 25k i månaden är Sylve ett underbetalt jättefynd av Osten, snacka om rätt spenderade pengar i jämförelse med 10-miljonersmannen saik just landat :)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Ja, du vet vi i Luleå har ingen stor kassakista och kan inte erbjuda spelarna vare sig gigantiska månadslöner eller sign-ons i miljonklassen, men däremot en trevlig förening, en fin chans att få en framträdande roll och en härlig stad och ett mysigt landskap;-) Som Pitbo vet du förstås allt det:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Basse: ja det är klart grabben är inte gammal och gör sin första SHL säsong

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DansbandsWolf: Tack för att du korrigerar mig. Jag var så irriterad över DN:s justitiemord att jag glömde bort att han är åter i matchen mot Läjkrarna eftersom de luggar honom på tre lusentappar.

Men han får inte spela mot Pölsan borta heller om informationen på Hockeysverige (Man meddelar även att straffet i praktiken blir på fem matcher eftersom Sylvegård inte heller får spela den första CHL-semifinalen mot Skellefteå nästa vecka som ligger mellan match två och tre av de tre matcher som Sylvegård ska vara avstängd i.) är korrekt - jag har inte sett DN:s formella beslut ännu. Beslutet talar alltså om fyra matchers avstägning i SHL varav en omvandlas till böter. Men till det kommer att han inte får lira frösta CHL-semin heller...

Tor 8 jan   Apan-Luleå AVSTÄNGD
Lör 10 jan  Luleå-MooDoo   AVSTÄNGD
Tis 13 jan  Apan-Luleå CHL   AVSTÄNGD
Tor 15 jan  Pölsan-Luleå   AVSTÄNGD
Lör 17 jan  Luleå-Läjkers  böter SPELAR
Tis 20 jan   Luleå-Apan CHL  SPELAR

När det gäller SHL var förstås matchern mot Läjkrarna den man kanske helst kunnat vila Emil från, om vi nu utgår från att i första hand slippa kvalspel, men både mot strecklagen MooDoo och Pölsan får vi alltså köra utan Emil. Ja, det är ödets onani...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Nu har jag bara förra säsongens bötesnivper, men jag tror inte att de har höjts inför denna. 3000:- motsvarar 10.001 - 25.000 kr/mån.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: 3000kr känns som rätt små pengar i böter, vad kan han ha för månadslön? hur som helst tror jag det kan bli en väldigt taijt match hoppas på 4-3 till oss men lule har spelat bra på senaste och det tar ni med er, har sett ut som tunga ben hos oss men vi brukar kunna tagga till ordentligt mot lule.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:Nej Sven riktigt så jävligt som att Emil skulle vara borta till 20 januari är det inte.

Han är avstängd 3 matcher, apan (b) MoDoo (h) och apan i CHL matchen borta, +3 papp i böter. Att dn blandar in CHL i avstängningen är helt olågisk men det är ju en hel del runt dn så varför förvånas.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Laget mot Apan:

Joel Lassinantti (Daniel Larsson)

Cam Abbott - Chris Abbott - Daniel Mannberg
Kristian Näkyvä - Per Savilahti-Nagander

Lennart Petrell - Jonathan Granström - Daniel Zaar
Janne Sandström - Dean Kukan

Lars Bryggman - Victor Ekarv - Malte Strömwall
Jonathan Sigalet - Chad Billins

Johan Forsberg - Niklas Fogström - Karl Fabricius
Andreas Hjelm - Lucas Wallmark

1. Lassi står - utmärkt!

2. På backsidan vilar Robin Jonsson. Hoppas nu att det inte är ryggen. Kukan går in med landslagsjanne och Hjelmen sjunde. En viss försvagning förstås.

3. Bland linorna är Emil Abbott alltså avstängd och ersätts av Mann-Abbott, en försvagning. F-linan intakt, Zaar fortsätter med Granström och Lennart och också rookielinan med Malte, Ekarv och Bryggman får fortsätta.

4. Av JVM-spelarna är bara Wallmark tillbaka i båset och tills vidare uppsatt som 13e forward.

Jahaja. Emil och Ledin borta, Robin kliver också av och en laggad Wallmark. Tuffa försvagningar inför en match då vi behöver allt vi kan få. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha.

Vi väntade oss en justitiedöd och här är den:

"Luleås Emil Sylvegård stängs av i fyra matcher för den huvudtackling han delade ut på David Åslin i tisdagens omgång. En av matcherna omvandlas till böter på 3 000 kronor, det meddelar Luleå via sitt Twitterkonto.

Man meddelar även att straffet i praktiken blir på fem matcher eftersom Sylvegård inte heller får spela den första CHL-semifinalen mot Skellefteå nästa vecka som ligger mellan match två och tre av de tre matcher som Sylvegård ska vara avstängd i."

Jag är lite överraskad att se att man kombinerar spel i olika sammanhang dvs såväl SHL som CHL, och även om man skriver fyra matcher är det förstås fem matchers avstängning varav en omvandlad till böter.

Jag har skrivit så mycket om händelsen att jag avstår från ytterligare synpunkter andra än att konstatera att Emil och Luleå Hockey nu drabbats av ett straff som rätteligen borde ha givits till ledning och läkare för Trottoarkantens IF. 

När det nu bara är att gilla läget kan vi konstatera att den Abbottlina som fått upp farten och blivit vårt farliga vapen nu neutraliserats och det gäller väsentligen hela den kommande perioden av svåra matcher:

Tor 8 jan   Apan-Luleå
Lör 10 jan  Luleå-MooDoo
Tis 13 jan  Apan-Luleå CHL
Tor 15 jan  Pölsan-Luleå
Lör 17 jan  Luleå-Läjkers
Tis 20 jan   Luleå-Apan CHL

Först i den sista av nämnda matcher är Emil tillbaka och kan gå in som trilling-Abbott igen men risken är förstås att Abbottspelet gått i baklås efter två veckor utan varandra.

Tufft avbräck så nära inpå vilket tvingar alla andra att göra än starkare insatser vilket blir svårt eftersom de redan ger 100%.

Grattis till Apan som har flytet att vår farliga förstalina försvagas utan att Apan behöver anstränga sig alls...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Mindre än 6 timmar kvar till nedsläpp i APschtaan. 

Det här känns som en svår tid framför oss. En tid, som man kommer att minnas framöver. Tolv dagar då tiden stod still. Tolv dagar då vi fick möta Apan hela tre gånger. Tolv dagar, då vår säsong avgörs.

När det gäller SHL är ju förutsättningarna att förutom att vi under denna tid upprepade gånger möter närmaste komkurrenten som alltid älskat att slå just oss och nu kommer att köra oss möra, matchar vi också mot lagen under strecket som gärna vill nå oss innan serien är över för att skicka Svartepetter i Luleåriktning. Efter höstens formgrop hade vi ju dalat ända ned till streck och bara någon ytterligare plattmatch behövdes för att sänka oss därunder.

Men vi kom igång! Fantastiskt fint lagarbete där varenda spelare gav allt de kunde började tippa de uddamålsförluster vi tidigare staplat till uddamålsvinster och därefter har vi allt mer tagit oss från streckkampen. Men det är inte över ännu och skulle vi förlora mot de desperata lagen underifrån kan vi återigen dras in och väl där blir det inte bara vilja och kunna utan dessutomrisken för mentalt paralyserande med hänsyn till tabelläget.

Vidare avgörs ju vår framtid eller inte i årets CHL där vi går semifinal mot Apan. Vinna eller försvinna, svårare är det inte. Luleå har ju sammanlagt under de senaste årens Europaklubbturnering varit bäst av alla med triumfen som juvel i kronan - fast övriga år har vi alltid säger alltid åkt knappt ut i semi genom att förlora avgörande match i övertidssudd eller på straffar. Fast mot finska lag förstås. Men med det i åtanke vore det väl typiskt att semifinalmatcherna slutar oavgjort nere i Apschtaan och likaledes uppe i Delfinen, följt av en övertid där en knepig sargstuds ger flytmonstret Erik Forsell chansen att bakom förlängd mållinje blint bakåtslå en puck som via Lassis skridsko studsar och retligt lägger sig tillrätta just bakom mållinjen. Som vanligt alltså.

Jaja. Det känns att vi är luttrade. Att vi varit nära men alltid åkt mot flyt-Apan senaste åren hur nära vi än varit. Så vi är förberedda.

Om man bortser från det känslomässiga läget och objektivt försöker grasnka förutsättningarna...

Apan är ju i ett hiskeligt slag. Innan jul vann de ju allt de ville. Bara att vrida på knappen för den typiska Apgaloppen så sköljde de över motståndarna till de kommit ikapp och förbi, gärna strax innan slutsignalen. Och varje gång - som vanligt - med en känsla av att de haft flyt. Men ett lag som har flyt varje match har förstås inte flyt. Obehagligt men korrekt. Och nu nöjer de sig inte med att bara leda serien med en massa poäng utan ger sig också på att förstärka och - för sannolikt stora pengar - plockar in en spelare, Pesonen, som alla SHL-klubbar önskat få senaste åren. Till den som har skall vara givet. Känns orättvist på något sätt. 

Visst har Apan förlorat flera matcher efter jul men förklaringen är tydligen att de tränat så hårt att de delvis varit nedkörda vilket de haft råd med eftersom de lett serien så överlägset. Men effekten på lite sikt blir att när de väl kommit igång blir de bara än värre att tas med än tidigare. Och nu, när de har att möta oss tre gånger på tolv dagar, kommer den där effekten att bli avgörande. Förstås. För utomstående objektiva måste tipsen vara att Apan vinner alla matcher och gärna med stora siffror. Isch!

När det gäller Luleå Hockey - återigen med en utomståendes objektivitet - måste man vara imponerad. Oflyten grinade mot laget hela hösten och match efter match förlorades poäng med sena kvitteringar eller uddamål och man föll rakt ned till bottenstriden. Men väl där överraskades alla av hur fint laget tog sig samman och kämpade ännu mer än tidigare. Hur varje spelare gav sitt yttersta och varje insats gick in i kaklet och där bortom. Uddamålsförlusterna växlades till uddamålsvinster och med självfötroendet växte laget och blev mer stabilt och ett mer omöjligt motstånd för andra.

Lassinantti har också visat så pass att han nu har ett stadigt grepp om förstaspaden vilket höjer laget och dessutom har Osten kompletterat med två utmärkta förstärkningar i form av stabila backar som fyllt svåra luckor för Luleå. Dessutom har linorna allt mer mognat och klarnat. T o m Abbottlinan som velat men haft svårt att få ut tillräckligt har hittat sina trilling i form av Emil och växt ut till ett vapen som de inte varit på många år. I skrivande stund talar ju allt för att Emil blir avstängd av DN - en anstängning som inte är korrekt, men som väl ändå blir av - och det blir förstås en kraftig försvagning. En ytterligare försvagning är förstås att vara utan Per Ledin, dynamon, i sådana viktiga matcher som mot Apan men det uppvägs delvis av att alla andra spelare i avsaknad av honom själva går in och spelar Ledinhockey, där tröjan är dyblöt efter varje byte. 

Luleå har alltså vänt upp från en lång period av motgångar och ser nu lovande ut och är en svår motståndare för vilket lag som helst. Men ska man utse ett lag som kan ta en sådan utmaning är det förstås Apan som när den tänt är den mest formidabla motståndare någon kan tänka sig i årets SHL och finns det matcher man kan ganantera en Apa på topp är det förstås mot den geografiskt närmaste konkurrenten Luleå. När matchen dessutom spelas nere i Skellefteå växar förstås chanserna för Apan och bör betecknas som mer eller mindre oöverstigliga för Luleå, som vanligen som bäst kan hoppas på en tapper insats bara för att falla på ett flytmål, som regel inpetat av Erik Forsell, denna sena tiders arvtagare till andra monster som Molin och Dackell...

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Mindre än femton timmar kvar till vi borta ska möta Apan, suvärna serieledarna och dubbla försvarande mästarna för första matchen av tre på tolv dagar. 

Det kommer förstås att bli en omöjlig uppgift för oss och vi får hoppas att hålla siffrorna nere.

Tidigare hade man kunnat hoppas att se skulle ställa sina köpta stjärnor Lehtonen, Schremp och Widing i en lina för att krossa oss men inte ens det kommer att ske nu, eftersom köpeklubben nummer ett fyller på och fyller på med inköpta legoknektar och nu har de ju så många att de utan vidare kan ställa sex linor på isen. Ett remarkabelt läge, som bara de riktigt köpinställda köpeklubbarna kan lyckas med. Vi åker ned för en match i västerbotten men man kunde lika gärna vara i Tyskland. 

Jaja. Vissa har bara ambitionen att köpa till sig spelare till skillnad från andra mer sportsliga, anrika lag. 

Bara att skaka av sig. Det kommer andra tider.

Grattis i förskott till vinsten, Apor. Så småningom får ni nog betala för alla inköp. Genom att återgå till Allsvenskan.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Forsberg 1978: Jag skulle bli förvånad om Osten tar en till nu. Tror att våra förstärkningar i första hand handlat om att säkra upp bakåt för att undvika att vi slutar under strecket men att vi inte är tillräckligt starka i år för att utmana i slutspelet och därför bättre spara på slantarna. 

Men han lirar tydligen för KHL-laget i Zagreb nu och det ser väl inte ut som att han trivs där, så han är kanske beredd på en föröndring. Han kanske skulle passa bättre hos en klubb som kan ha en mycket giftig offensiv, varför inte Pölsan? Nog för att jag tror att ni skulle ha mer behov av att säkra upp defensiven men får ni ännu bättre fart på er redan starka förmåga framåt kan man ju acceptera några mål bakåt bara det blir fler framåt. Jag kan ju inte bedöma saken men tror ändå att ni kanske skulle ha mer glädje av att komplettera med Leino några månader än att lägga pengarna på en ny tränare. Iofs tjänade Leino 4 mill USD årligen 2013-2014 men nu är han säkert billigare och dessutom bara några månader.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Forsberg 1978: Helt korrekt bedömning av dig:-)

Han dök upp något år efter att Apklubben avancerat till Elitserien genom att under nicket Sten-Georg sitta och sabotera Svenska Fans Luleå Hockey-sidor i åratal trots att alla sket i att svara honom. När de ideellt arbetande redaktörerna skrev artiklar om Luleå Hockey kunde >hälften av kommentarerna under artiklarna bestå av "Sten-Georgs" synpunkter vilka var av det slag han numera skriver på Apsidan här på snacket, ja du vet.

Sista året tröttnade vi. Då kopierade vi det han la in på Svenska Fans Luleå-sida och klistrade in det på Apsidan. Han blev mäkta förgrymmad och menade att vi skvallrade. Själva hävdade vi att eftersom det var en Apsupporter transporterade vi hans snack till var det hörde hemma och föreslog Apfansen att de skulle få tyst på honom efter att ha sett vad han pysslade med. Det tog sin tid. BGJ som skriver här ibland exemepelvis försvarade SS-apan länge, men till slut insåg även han att SS-apan var ett destruktivt troll och apsupportrarna försökte tysta ned SS-apan. Till slut satte de olika sidorna in inloggning och därmed kunde de stänga av SS-apan men samtidigt tystnade ju sidorna också och de två klubbarnas sidor på SvenskaFans som tidigare var oerhört intensiva har nu dött.

Att jag kallar honom hatbrottslingen beror på att när folk svarar honom vrider han upp angreppen och börjar förklara meningsmotståndare och supportrar av andra lag för "mongos", "undermänniskor" och allt annat och ägnar sig gärna åt etniska förföljelser och bedsättande hån om spelare i andra klubbar mm. Värsta övertrampet kom när han föreslog Svenska Fans Luleåsida att införa en hyllning av massmördaren Breivik, årets man....

Det är bakgrunden om trollet. Nu har jag ju funnits här på snacket en tid och förutom Luleå Hockey och hockey i allmänhet som jag alltid skrivit om har jag på pin kiv passat på att syna alla hyllande påståenden om apklubben i sömmarna.

Och det har varit "produktivt". Jag har visat att Nej, de spelare som lämnar Apklubben blir knappast NHL-stjärnor; Nej, de domineras inte av egna Skellefteåpojkar de utvecklat - 85% av deras spelare enligt förbundets roster under en femårsperiod kommer från andra moderklubbar; nej, de utvecklar inte egna junisar utan värvar dem från andra klubbar i norra Sverige redan på högstadiet - senaste Apjunislistan hade 90% från andra klubbar ursprungligen; Nej, de har inte en utmärkt värdegrund som får klubben och dess supportrar att vara gentlemen och ledstjärnor för oss andra - de har tystat ned upprepade skandaler som är värre än vad som andra klubbar och supportrar ställt till med; Nej, de är inte legender med en lång och ärorik historia - de har endast vid enstaka tillfällen varit uppe på topp men mest häckat i nedre regioner; Nej; de har inte alltid bevarat sitt eget utan har mer än alla andra föreningar bytt namn och fusionerats med andra föreningar; ja, och så vidare. Jag har alltså lagt in allt sådant om Apan och dessutom informerar jag med jämna mellanrum om hur det går (eller rättare sagt inte går) för deras s k stjärnor exporterade till andra länder.

Detta att jag blottat Apan har förstås retat vansinnet på SS-apan och han har därför flyttat in hit för att fortsätta sitt sjuka beteende. 

Själv har jag komplett slutat öppna Apsidan för att inte bry mig. Jag skriver vidare i första hand om det som intresserar mig alltså främst Luleå Hockey, därefter hockey i allmänhet och med jämna mellanrum lägger jag in blottläggningar av Aphandel- och vandel.

Lite knepigt av mig att bry mig och skita på en förening på det viset - det handlar faktiskt om den förening jag alla år gillat bäst efter Luleå (!) - men jag skriver oerhört snabbt och det tar inte så mycket vare sig tid eller energi att kasta skit då och då tills jag inte ids mer.

Apan däremot ser jag som ett troll rakt av och visst är det sjukligt - det finns medicinska diagnoser för det beteendet. Under alla år han skrev på Svenska Fans - det handlade om många, många tusen inlägg handlade i stort sett inget om hans egen klubb, Apan, utan allt bara om att hata Luleå, plus någon gång andra Norrlandsklubbar. Håller med dig om att så flagrant psykotiskt som han uppträtt under så lång tid måste det vara en karatärsstörning han har med sig från vaggan. I ett svagt ögonblick har han ju erkänt att han är pensionär så problemet kommer förstås att lösas med tiden, ju tidigare desto bättre.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Om ni värvar honom kommer jag bli riktigt avundsjuk! 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

För övrigt meddelas att dom mot Emil beslutas av DN i morgon före apmatchen. Snabba bud och då blir det förstås snabbt beslut om gissningsvis 3+2 matcher.

Tycker att det här gått lite snabbt och att Emil gissningsvis kommer att stängas av och straffas efter en i mitt tycke icke korrekt bedömning. Jag tror att DN knappt ser på materialet utan nu väljer policyn att låta situationsrummet göra den sportsliga hockey-bedömningen medan de själva koncentrerar sig på den juridiska dvs jämför med tidigare fall etc för att hitta rätt starffnivå.

Men ingenstans presenteras en medicinsk bedömning. Från Trottoarkantens sida är det hela tiden en sportchef som uttalar sig med påståenden som "han spydde det måste vara en hjärnskakning" "han har ont i huvudet, det är hjärnskakning" "det ar en ful armbåge eftersom det blev hjärnskakning" o s v.

När blev han medicinsk expert? 

Leksand HAR en läkare men denne har inte uttalat sig överhuvudtaget. Hon är f d OS-roddare samt sedan något år specialistkompetent allmänläkare. Gissningsvis kan hon hjärnskakningsrehabilitering men allvarligt talat tror jag att Åslin efter jul- och nyårsvilan kände att han kunde spela och speciellt när så många andra leksingar insjuknade med influensa enligt rapporterna, ville Åslin solidariskt hjälpa till, fast han borde ha vilat. 

Ju längre tiden gått och ju fler fakta som lagts på bordet desto säkrare blir jag. Orsaken till Åslin besvär är i första hand den tacklingen han fick 6 december och att han därefter giock på is igen alldeles för tidigt. Nu kommer en annan spelare att straffas även om han är oskyldig och även om kollisionen i sig fullständigt säkert aldrig kan leda till en hjärnskakning.

Men bedömningsgångarna hos förbundet går a) media- "experter", kreti och pleti -> b) Sundlöf, Musse och några andra nissar i rummet -> c) Disciplinnämnden med fr a juridisk kompetens.

Där sitter a->b->c och straffar folk för medicinska bedömningar utförda av amatörer i form av en sportschef hos Trottoarkanten. Har för mig att kvacksalverilagen förbjuder lekmän att posera som medicinska experter. När Emil dömts, för så blir det nog, vore det intressant om han förde saken vidare i civil domstol.

 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det skrivs om att Luleå är och rycker i finske forwarden Ville Leino. Osten kommenterar att Luleå alltid har koll på bra spelare och Ville är en sådan samt att visst kan Luleå komma att agera genom ytterligare värvningar om ett bra läge dyker upp.

Jag tycker väl att det låter diplomatiskt som alltid av Osten och man kan nog inte ta det skrivna för att Osten seriöst är och rycker i Leino. Snarare då kanske att han möjligen återigen lurar Lasse Bagdad-Bob J att förköps sig vidare och kasta bort miljoner i sign-on bonus med höga löner för spelare de inte behöver. 

Annars är förstås Ville en bra spelare, även om det gått upp och ned under åren. Får intrycket att han är en sådan där finsk forward som kan vara otroligt vass framåt i rätt omgivning även om han inte är så vansinnigt intresserad av försvarsspel;-)

Mest imponerande resultat i Jokerit 2007-8 med 77 poäng på 55 matcher samt i Philadelhia 2010-11 med 53 poäng på 81 matcher. Så en spelare som vi visst kunde ha användning för;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Han i saikboken (ni vet vem jag menar) verkar ju helt besatt av Luleå så antingen har något hänt han i barndomen eller så lever han i förnekelse? ;-)

Skulle nästan vilja påstå att det är lite sjukligt beteende faktiskt...

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Skönt att slippa se och irriteras av hur den där hatbrottslingen hatar Luleå vilket han gjort på Svenska Fans sedan 2009 under namnet Sten-Georg på den tiden. Då sket vi fullständigt i honom första tre årem men han fortsatte skriva skit om Luleå med massor av insändare varje dag. Det måste vara något som är riktigt trasigt mellan öronen på den där pensionären/trollet.

För att tala mer seriösa spörsmål: det var slående hur Trottoarkanten var inställd på bråk ända från start. Att det blir lite gurgel efter målvaktsblockeringar hör ju hockeyn till men jag noterade ju snabbt att vid varje avblåsning hos vår eller deras vakt skulle de på och slåss vilket var obegripligt. De var ju dessutom utspelade efter noter - kanske var det förklaringen? 

Karalahti gjorde ju bort sig totalt. Emil satte ett antal justa tacklingar på deras spelare vilket galningen Karalahti tog som orsak till att hela matchen utmana Emil på slagsmål. När Emil till slut tog fighten spöade han snabbt upp Karalahti varpå båda fick matchstraff och alla utomståendes bedömning var att det där förlorade de på, att tappa Karalahti i slutet när de jagade kvittering, medan vi klarade oss utan Emil den tiden. Elegant hanterat av Emil som bara blir bättre och bättre:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Lika bra det...nu börjar SS-puckot hävda att Emil gömde sig bakom domarna när Mårtensson bröstade upp sig efter signalen och att han fick in några fegträffar mot Karalahti innan domarna bröt......vad psykfallet inte fattar var att Sylvegård fick helt enkelt nog av Karalahti som hade drygat sig hela matchen och Sylvegård konfronterade han man mot man och fight uppstod. MEn Karalahti hade nog ingen koll på att Sylvegård hade slagits en del på andra sidan pölen och helt sonika spöade skiten ur "tuffingen" Karalahti som såg liten och skamsen ut när han lämnade isen...inte var han lika kaxig sist vi möttes :)

Det var rättare sagt tur för Mårtensson att domarna bröt, annars hade han gått samma öde till mötes. Och börjar Sevc dryga sig på samma sätt och kommer med rasistiska påhopp får han också stryk :)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och i morgon har vi det tvivelaktiga nöjet att åka ned till Apschtaan för att få stryk av Apan igen. 

Jo, jag räknar med att vi förlorar. Något annat vore väl inte tänkbart: Apan leder hela serien med 8p medan vi med hjärtat i halsgropen nyss klarat oss ifrån att åka under strecket. 

Jobbigast är att vi möts tre gånger på tolv dagar och oddsen är förstås lika mycket mot oss varje match så visst kan det bli tre Apförluster på så kort tid och då förstås ett elände att stå ut med.

Känns i alla fall skönt att jag sedan en längre tid skitit att kolla vad hatbrottslingen förorenat Apsidan med och så fortsätter. Sedan åratal får han ju tuppjuck när Apan slår Luleå och förlorar vi nu tre gånger på 12 dagar kommer SS-apan förstås att få ett komplett psykotiskt genombrott. Skönt att slippa se:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Observera också vad kameravridningen har för betydelse för uppfattningen av hur hård träff det handlar om. När Emil kommer i bild kan man jämföra hans position ruta för ruta med röda linjen och ser då att han står stilla. Den som har fart är bara Åslin och så hög fart är det inte frågan om. I ögonblicket Åslin åker på Emil har han också lyft höger skridsko för att åka till vänster och vid träffen åker han alltså bara på en fot, nedåtböjd, och skulle han varit i balans vid träffen tror jag allvarligt talat att han inte ens skulle gått omkull.

Emil däremot blir ju tacklad omkull eftersom Åslin har farten och rörelseenergin.

Påminner lite om när Prestberg åkte på Nordmark i Fjollbollen men Nordmark var mer stabil och Prestberg hade mer fart. Eller när Wallin åkte på Hedman, då  MooDoo.

Fast Prestberg och Wallin såg inte det komma och åkte rakt på. I Åslins fall såg han det och försökte åka vid sidan men hann inte runt...om nu inte en Emil-armbåge åker upp i sista skedet.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Jag tyckte som du när jag såg twittersekvensen. Men blev överraskad av den andra vinkeln som visserligen är från längre håll men där det syns tydligt att från början har Emil överarmen parallellt med isen och armbågen rakt ut samt att han innan träffen sänker armen och jag kan inte utseluta att han faktiskt håller den mot kroppen när de träffar men då tryck förstås armen upp från kroppen.

Sticker han ut armbågen igen, just när Åslin ska passera, som man får en känsla av på twittersekvensen? Nja, jag kan inte se det på den andra sekvensen där man snarare får intrycket att han dragit in armbågen men Åslin träffar den ändå eftersom Åslin inte hinner runt.

Men hjärnskakningsvåld är det definitivt inte. Det måste helt enkelt bero på att han inte hade tillfrisknat efter Rydahls betydligt värre våld mot Åslins huvud en månad innan. 

Det var ungefär som när Cam Abbott i match mot Ulfven segnade ned när han och Sevc mötts bröst mot bröst bakom Ulfvamålet och han hade det svårt att ta sig därifrån och strax senare vek ned sig >år för hjärnskakningsyndrom. 

Det var helt riktigt Sevc som skadade honom, men i matchen innan då han satte en armbåge av pitefoppaklass i huvudet på Cam som åkte i sargen. Därefter fortsatte andra lag att gå på Cams huvud och när han till slut mötte Sevc igen hade han ramlat ihop om någon lagt en keps på skallen på honom.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Nu har jag bara kollat twittersekvensen, men jag tycker det ser ut som att han drar ut armen för att stoppa Åslin förmodligen är det en reaktion på att han är på väg att bli passerad.
Det finns inget uppsåt, men det tar olyckligt i huvudet med förmodad hjärnskakning som följd.

Jag förväntar mig något i stil med 2+1 för Sylvegård och tycker det i så fall skulle vara både ett rimligt och rättvist domslut(men skulle gärna se blir vinklar också från situationen).


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Faktum är att om du sett på sekvensen, speciellt den tagen från kortsidan, är det fullständigt tydligt att Emil drar ned och in armbågen mot kroppen och alltså tvärtemot referensgruppens påstående gör sig liten isf stor. 

Och eftersom Emil står helt stilla och Åslin kommer med fart men har full uppsikt är det rimligt att ifrågasätta vem som tacklade vem.

Att du skriver "haha" om än med förbehåll, säger mer om dig än om fakta.

Jag är komplett motståndare mot hjärnskador på hockeyspelare och ger fullt stöd till allt som kan göras för att undvika sådana. Men det gör vi inte genom att dela ut felaktiga straff på oskyldiga spelare. I det här fallet tror jag tyvärr att slutsatsen måste bli att Åslin inte skulle ha spelat ännu, efter den svåra hjärnskakning han fick 6 december 2014.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Wilhelmsson: Håller med du. En korrekt beskrivning kan vara att det är Åslin som tacklar en stillastående Emil och han får ju faktiskt omkull Emil. Åslin åker visserligen också han omkull på alla fyra, men det vill jag snarare hävda beror på att han var i obaland under försöket att byta färdriktning då han gick lågt. 

Tror som du och antar att DN gärna släpper att själva bedöma bildmaterialet och vill lita på vad Sundlöf, Musse, Gozzi och de andra tyckt.

Således att DN beslutar om snarare 3+2 om nu inte Emil/Luleå Hockey kommer med ett kraftfullt svar.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Så du menar att kan vara så att Åslin bestämmer sig för att tackla Emil med kinden?! haha (man ska dock inte skratta), man får väl förutsätta att dom som bedömmer har bättre kamera vinklar vilket är synd att dom inte visar upp.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: tycker mig se samma scenario som du beskriver, syllan står still (i sidled) och försöker proppa åslin som försöker unvika tacklingen i sista sekund, därav den olyckliga utgången istället för en bröstvärmare rakt fram.

Tippar ändå på 3+1 från DN bara för dom vill visa att dom bestämmer oavsett vad som händer på isen.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Anmälan på Sylvegård, min avslutande bedömning

Nu har jag granskat detta även från en annan vinkel. Den var inte rakt men snett bakifrån Åslin och ger en ganska bra sikt på Emil framifrån.

Länk enligt nedan tidpunkt 53.47-53-55.

Kolla också för den andra vinkeln:

twitter.com/moritzdaniel/status/552538730402435072.

Man ser att Emil kommer ut från båset och ställer upp sig att möta Åslin. 

Inledningsvis har inte Emil bestämt sig om han ska försöka ta puck eller spelare, tror jag, men när Åslin spelar pucken till vänster om Emil satsar han på bröstvärmare.

Det man inledningsvis ser är att Emil har höger överarm stäckt nästan rakt ut från axeln, armbågen är alltså en dryg halvmeter ut från axeln/kroppen. Han håller klubban så medan vänstra handen håller klubban närmare bladet.

När Åslin närmar sig sänker Emil sin högra arm mot kroppen! Det är hur klart och tydligt som helst.

Når han t o m att klistra armbågen mot kroppen? 

Nej, det tror jag inte, även om jag inte kan utesluta det från bilderna. Men han håller ju i klubban, han skulle nästan behövt släppa klubban för att klistra armen dict-an. 

Han drar alltså ned armbågen rejält innan Åslin når fram!

I sekvensen efter försöker jag se om han höjer armbågen igen och först vill jag nästan tro det - att han alltså sticker ut den för att åstadkomma en armbågstackling i ansiktet på Åslin. Men ju mer jag ser på det, desto mer tror jag att det faktiskt inte är så utan att Emil reser på sig för att ta emot bröstvärmaren från Åslin, den som inte blir av eftersom Åslin kastar sig åt sidan. 

Emil reser sig alltså bara upp för att ta emot tacklingen.

Ja just det. För att ta emot tacklingen! För Emil står still. Kolla mot röda linjen i filmerna så syns det tydligt att Emil bara står där och det är Åslin som åker på honom. Ganska intressant, eller hur?

I samband med att han reser sig sker kollisionen och efter träffen på Emils arm rör den sig från kroppen och då kan man få intrycket att den var där ute men det är således väsentligen något som inträffar efter och som följd av kollisionen. Ett förlopp som fick den inte så kunnige kommentatorn på Cmore att yra om att "Emil hade handsken uppe i ansiktet på Åslin".

Det väsentliga förloppet är alltså detta:

1. Emil går ut och ställer sig på isen. Åslin kommer åkande mot honom. När Åslin är nära spelar han pucken till höger om Emil och försöker själv byta åkriktning för att passera Emil på vänster sida.

2. När Åslin närmar sig och risken blir allt mer uppenbar att han kommer att tackla Emil (just det, Emil står still, det är Åslin som åker in honom och således snarare han som kommer att tackla Emil) drar Emil ned sin högra armbåge mot kroppen (*).

3. Åslin hinner nästan förbi inte helt. Den enda del av kroppen som han inte hinner dra tillräckligt åt vänster är högra kinden och med den träffar (tacklar) han Emil. Eftersom Åslin åker så lågt, och när han försöker hoppa åt vänster går ännu lägre är det i armbågshöjd hans kind inte hinner förbi Emil.

Sammantaget: allt det där är solklart och det friar Emil.

Det enda jag inte kan svära mig fri från är om Emil plötsligt i läget (*) sticker ut armbågen några decimter för att proppa Åslin. Jag tycker INTE att det ser ut som att han gör det men kan inte utesluta att situationsrummet haft betydligt bättre tekniskt kvalitativa ruta för ruta bilder som ger tydligare besked. 

Därför anser jag att situationsrummet ska publicera sitt bildmaterial. Från den noggranna bedömning jag gjort gör Emil alltså inte alls fel. 

Av det jag kunnat bedöma anser jag vidare att situationsrummets uttryck om att

Åslin "får en tackling" samt Emil "gör sig större med höger armbåge"

är misstänkt skandalöst felaktigt och tendensiöst beskrivet.

En korrekt beskrivning skulle såvitt jag kan bedöma bli om man böt ut orden och skrev att 

Åslin "åker på Emil som står stilla" samt "Emil har gjort sig mindre genom att dra armbågen mot kroppen"

Och då är det en j-a annan sak!

Slutligen. Det är en otroligt liten smäll det handlar om. Tidigare ifrågasatte jag bestämt att Åslin skulle ha fått en hjärnskakning av den situationen. Det är helt enkelt en alldeles för liten träff.

Jag menade då att han måste ha slagit huvudet i isen men vid granskningen nu ser jag att det gör han inte alls. Eftersom han är i sådan förflyttning har han ingen stabil balans alls när de kolliderar och åker ner men rätt lindrigt går han ned på alla fyra.

Hur ska man då förklara att han fått hjärnskakningssymptom efter detta?

Ja, när man nu har alla fakta på hand är det tämligen självklart vad som inträffat. 

För en månad sedan fick Åslin tydligen en axel i ansiktet med härnskakning som följd. En axel är något helt annat än en armbåge. Det är en stenhård kroppsdel under axelskyddet och en träff mot en stabiliserad axel är något som kan ha effekten av en frontalkollision med en trästock.

Efter en rejäl hjärnskakning är det nödvändigt att med stor försiktighet följa en rehabiliteringstrappa och att inte riskera ytterligare våld mot huvud. Varför? Eftersom hjärnan då är skadad och extremt mycket känsligare för upprepat våld. Man måste helt enkelt vänta så länge att den skadade, skakade hjärnan hinner läka ordentligt. Annars kan det gå illa och under läkningstiden kan t o m ett mycket begränsat väl mot huvudet/hjärnan orsaka ytterligare och svårare skador.

Med detta som bakgrund kan vi med stor sannolikhet anta att det som hänt är att Trottoarkantens IF inte låtit Åslin rehabiliteras på korrekt sätt efter den svårare hjärnskakning han ådrog sig för exakt en månad sedan.

Tyvärr kan man t o m undra om inte skadeläget med många spelare insjuknade i influensa kan ha lett till att man chansade med att låta Åslin gå på is i stället för att vila upp sig till dess att han var frisk. 

Obehagligt, men hur ska man annars bedöma den samlade bilden? Som Sherlock Holmes brukade säga: när man uteslutit alla möjliga orsaker utan en enda är denna sista orsak korrekt, hur osannolik den än tett sig från början.

Som sagt. Själv kan jag inte utesluta att Emil stack ut armbågen igen, även om jag inte kan se det och menar att då är det rummets ansvar att visa detta med de eventuellt bättre bildmaterial de kan ha haft tillgång till.

Annars anser jag att det skulle vara ett justitiemord om Emil fälls.

Cmores kommentator har redan gjort en inkompetent bedömning vilket tabloiderna därefter förstärlt genom att yra om "ful armbåge" följt av att situationsrummet talar om att Emil tacklat (utan att modifiera korrekt till att han stod still) samt att han gjorde sig stor med armbågen (utan att informera om att det vi tydligt sett är att han gjorde sig liten med armbågen).

Tyvärr kan det bli så illa att om vi ska söka skyldiga till hur Åslin just nu mår måste de sökas i Trottoarkantens egen organisation...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm, ser att Åslin för en månad sedan blev tacklad med axel mot ansikte och det var då Läjkrarnas Gustaf Rydahl som delade ut axeln och han blev avstängd sex matcher. Med tanke på att David Åslins pappa Peter avled för några år sedan bara 49 år gammal, i sviterna efter hjärnblödning, känns allt detta förstås extremt obehagligt och tragiskt. Inte bara för David utan också för hans släkt.

Hoppas du repar dig så snart som möjligt, David.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ytterligare information, Emil intrevjuad av Tras-rosen:

Emil Sylvegård berättar om händelsen:

"– Jag kommer ut från båset och David kommer i full fart mot mig. Jag är leftare och handen, armen, är längs kroppen. Han gör en rörelse att undvika mig. Min första tanke var att hålla inne armbågen och tanken var inte att skada. Men tanken var att göra en korrekt bröstvärmare mitt på isen. Men när han flyttade sig så blev det såhär."

Det där låter ju lite misstänkt. Höll han inne armbågen borde han förstås ha sagt "Jag höll inne armbågen".

Så då gjorde han väl inte det.


« · 1651093 · »