Luleå HF

SHL · 119801 inlägg · 892 ämnen

« · 1666012 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm, som jag ser det har man för de fyra avslutande omgångarna det enda målet att hoppas att Djurgården nu håller Pölsan bakom sig för att vi ska få enklare motståndare - Djurgårn - än Pölsan i åttondelen. 

Inte för att vi är säkra att spöa gårdarna i en bäst av tre men f n undrar man om inte Pölsan t o m måste rankas som favoriter om de får möta oss. Och bäst av tre känns jäkligt fasligt och farligt. 

Så låt oss kolla in läget.

9. Djurgårn 51m -25 64p
10. Pölsan   51m -25 62p 

Omgång 52
Torsdag HV71-Pölsan
Fredag Djurgårn-Trottoaren

Omgång 53
Lördag Pölsan-Läjkrarna
Lördag Pungen-Djurgårn

Omgång 54
Tisdag Djurgårn-Pölsan

Omgång 55
Torsdag Öret-Djurgårn
Torsdag Pölsan-MooDoo 

Omgång 52-53 synes DIFs program vara något enklare eller rättare: mindre svårt men Pölsan är dock i bättre form.

Och omgång 55 klar fördel Pölsan.

Men djurgårn ligger två poäng före i detta nu.

Jag tror fortfarande att kampen om plats nio avgörs på Hovet i omgång 54.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare: Säkert riktigt. Jag har ju kollat runt t ex TV-pucklaget och junislagen i Apschtaan och andra platser och nog ser det ut som att Umeå har en massa duktiga grabbar som kommit och kommer. Kan man bara säkra upp dessa - främst mot lokalkonkurrenten norröver - kan man nog få en bred stomme gratis. Och att sedan fylla på med spetsar när man får >20 miljoner extra genom TV-avtalen i SHL samt större publikintäkter speciellt vid de lokala matcherna...

Jo, Ölen borde ha bra förutsättningar bugga på några års sikt. Men går de upp nu kanske de kan krångla sig kvar långt ned i tabellen medan resten ordnar sig.

Vore ju kul att Apan fick bränna derbykänslorna på ett annat lag än Luleå...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: De flesta hardcore lövarna hoppas givetvis på SHL avancemang...men inser också att ekonomin inte tillåter det ännu.

Dom har varit med om alldeles för många ekonomiska "minor" som gjort dom väääldigt misstänksamma mot allt eller inget satsning mot eliten.

Helst skulle de flesta jag pratat med vilja vänta ett eller ett par år innan man satsar igen för avancemang uppåt.  För tar dom klivet upp så måste dom in med förmodligen 2 kompletta femmor å ha då nåra stora sponsorer som pröjsar det som behövs är inte så lätt då det finns ett flertal lag i stan som spelar i topp serier i Sverige.

Å ingen Frukthamster har dom heller...fast dom har en hyffsat rik skalbolagsfifflarpamp...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Jag undrar hur Osten och kompani responerar. Jag tycker att Abbottarna utgjort en tveksam förstalina ett antal år men grabbarna är ju så trevliga och omtyckta i laget och Luleå. I år vevade de också upp spelet och har börjat producera igen och det lät lovande från båda håll inför att kontrakten gick ut.

Men tydligen möte mellan agenten/bottarna och Luleå häromdagen och då väntades ett kontraktsförslag för förlängning. Men Luleå meddelade att man ville avvakta otippat. Det torde ju tyda på att man funderar på andra förstärkningar, kanske? Och det är klart att ett antal lag nere i sydbotten har hyrt in nordamerikanske legoknektar som levererar bättre, betyyyydligt bättre, så Luleå kanske.....?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Zappaholic: Jaa, riktigt risigt. Påminner om vårt spel i oktober-november då vi tog klart minst pinnar i SHL. Kämpar och vill men med ett försvarsspel där spelare begår sådana misstag att de är oförlåtliga och förlorar matcherna för oss. Efter det har vi ju skaffat Billins-Sigalet och vi har blivit av med några sådana mistagsspelare men vi har ju Kukan kvar - en spelare som ibland är så infernalisk usel att man tror att enda förklaringen är att han är köpt. 

Nej, som vi nu spelar blir det rena lotterivinsten att få möta oss i bäst av tre för att gå till kvartsfinal. Gissar att det blir en j-a batalj på Hovet omgång 54 Djurgårn-Pölsan då det antagligen avgörs vilket lag som får nöjet att spöa Luleå.

Nåja. Det här är iaf en mellansäsong för oss då det viktigaste var att inte åka ur SHL och 18 pinnar före Trottoaren nu, med fyra matcher kvar, så har vi lyckats med det. Dessutom vann vi Champions Hockey League, vackert så. Men avslutningen av serien och slutspelet lär vi behöva glömma snabbt.

Dock första året med Fagervall och det tar ett tag att få till ett hockeylag. Till nästa år blir det nog dessutom förändringar och det blir spännande. Dessutom har vi exempelvis Näkyvä och Sigalet kvar vilket känns tryggt. Zaar drar nog tyvärr, annars skulle han med all säkerhet tagit sitt spel till en nästa och imponerande nivå nästa säsong. Han har ju haft lite svårt att vara synlig under lunken men på slutet har han blivit allt mer imponerande. Tror han kan lära sig en del av Harju som han kan ha nytta av.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kaiser: Ja Timrå får svårt att lyckas i år redan, men Burkölen är en mer möjlig kandidat.

Under lång tid i Allsvenskan låg ju Burkölen nere vid och under negativa kval-strecket men på senare tid har de växt rejält, slagit alla de bästa lagen och, tror jag, lyckats bäst av samtliga allsvenska lag under en tid. Nu får de spela en kvalserie där 3/6 lag går till direkt avgörande matcher och av formen att döma kan Burkölen mycket väl bli ett av de tre lagen. Och då få spela kval mot MooDoo eller Trottoaren exempelvis. Det blir inte lätt, men så nära SHLÖ tycks Burkölen ändå vara. 

Senaste 12 matcherna har Burkölen vunnit tio och bl a slagit de tre topplagen Karlskrona med 2-4, Malmö med 6-3, Västerås med 4-3.

Ölen blir faaaaarliga!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Det här lagbygget kan verkligen bara kämpa hockey, så fort man inte har studsar med sig så räcker man inte alls till.

Trist för de få tappra själarna som fortfarande orkar kämpa till Coop, som tur är så är säsongen snart över. Förhoppningsvis kan hamsterns miljoner få hit ett par kanadicker som kan skjuta direktskott.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Vad har hänt med ert spel, Sven? Kollade en del på matchen och det ser sådär ut just nu...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Harju skjuter och skjuter men pucken når aldrig målet. Då blir han arg ju.

"Fin" sekvens från gårdarbåset i läget 2-4 med en dryg minut kvar: Samuelsson sätter klubban i ryggen på Ledin som passerar på isen. Här kunde väl situationsrummet ha något intressant att bedöma. Men Samuelsson "råkade" väl tappa klubban, ungefär som en vakt "råkade" tappa handsken i match mot oss eller en Apa "råkade" kasta vatten, också mot oss.

Jaha, matchen över. Spelarna i båda lagen ställer upp sig och passerar varandra och skakar hand och tackar för match.

Var iaf vackrare än när Apan var uppe hos oss och bara åkte av isen sedan de fått stryk.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: ja, ja vill ha upp löven och Timrå men det lär inte hända.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och nu var en gårdare naken i friläge mot Lassie för - ja det måste vara närmare tio än fem ggr. 

Är det vårt sämsta försvarsspel i år?

Två minuter kvar, Luleå har Lassie ute.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
2-0 för Pungen på Läjkrarna nu. Pungarne hänger nästan på Läjkrar och Lusta nu. Otippat tycker jag.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
2-5 för Apan nu. Trottoaren hade 2-0 men därefter har fyra köpespelare från fyra länder vänt till 2-5. Är det detta som visar hur man köper sig ett Glud, om de nu lyckas?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm, man ser fula neddragningar på lulespelare av gårdare så ofta de behöver för att freda målet och det tycker Höjdhopparzebran är trevligt.

Åtta minuter kvar och gårdarna har börjat spela hockey medan Luleå svamlar. Zaar pangar på ett skott i kryssribban.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kaiser: Nej, jag är nöjd med att Apan har 2-4 nu. Det verkar alltså som att Trottoaren då måste ta in TIO poång, på fyra matcher på Djurgårn för att passera. 

Det är ju en rolig utveckling i alla fall. Trottoaren till kval. Tror de får förlora SHL-platsen till Burkölen. Ännu kuligare:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu har AHlen och Grana suttit tio minuter personligt utvisade för att de kastade lite persedlar. Undrar om de snackat ihop sig och kommer loss igen nu? 

Då tycker jag att de inte fjollar sig med en sådan halvmesyr och bara slänger handskar och hjälmar. Bjud på en helmesyr nu, gubbar, släng allt utan suspen och sedan kan ni brottas.

Kommentatorn har surrat om att det finns en viss bråkkänsla mellan lagen och det påstås bero på Pitefoppas armbåge på gårdaren för en massa månader sedan. 

Vad sägs då om Ölvestads och Markus Nilssons alla överfall på Lulesåelare i kvarten 2012 på order av Aphardy? Vis av den skadan skaffade ju Luleå in Fredrik Svensson bl a men gårdarna smet ju ned i Allsvenskan de år vi hade Fredrik.

Jahaja. SMörpass till Sörensen mellan Fabbe och Fagerudd och ensam med Joel pangar han in 2-3.

Nu tog ena botten en ful tripping, åker ut, och DIF pangar in 2-4.

Själva vinkar vi jöjö till plats 6-7. Pölsan och Trottoaren är INTE glada på oss idag.

Lule totaläger matchen länge, men tappar stilen sedan Kukan, Cehlarik och Fabbe fr a begår omöjliga misstag. Därefter har vi fortsatt varit det lag som oftast haft puck och spel men Säckijärvenpolskan med neutraliserande försvar i kombination med spetsforwards när de får enstaka chanser har lekt ut oss.

2-4, pinsamt. Se till att hålla plats 9 serien ut nu, gårdare!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Men nu tycker jag att du är orättvis Sven... Man kan nästan tro att du har nått emot Saik? ... Blink blink...  :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

2-3 efter två perioder mellan Trottoaren och Apan. Utvisningshallaballo efter 18.05 då Apan har en attack mot Trottoarmålet. Vakten Lundström blockerar. Då tycker Apans köpespelare Sörensen att det är en jättefin ide att fullfölja genom att bakifrån åka på en trottoarförsvarare och vräka denne över vakten med följd att de båda åker över trottoarvakten. Trottoarvakten ligger utslagen, andra trottoarer äe förbannade på Sörensen.

Då tycker "studielånet" Lundberg att en annan jättefin ide är att hoppa in från båste och åker till samlingen och börjar veva. Han åker på match förstås.

Utvisningarna 2-28 (varav 1x20 förstås) och Apwallson anser att Apan visas en fruktansvärd brist på respekt.

Mest överraskande är att fulingen Sevc inte varit utvisad ännu men det kommer nog i tredje...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Kaiser: Och nu 2-3, som omväxling ej av Pesonen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu börjar det bli pinsamt hur gårdarna skämmer ut sig.

Zarr en snygg bakomrynnen till Ledin som blir helt fri och pucken dansar på mållinjen när Tellan inte lyckas blocka. Ledin ska slå in den, då attackeras han av gårdarna Gysbers och Holm och den sistnämnde crosscheckar Ledin i ryggen och fäller honom som en stupad oxe varpå Ledin INTE lyckas göra mål.

Pucken fortfarande fri, Zaar hinner dit försöker nå den med klubba. Då kastar sig TRE gårdare över honom: Eriksson, Englund och Samuelsson. De kastar upp Zaar mot planket för att straffa honom eftersom han försöker göra mål. Zebrorna tar bara ut Samuelsson. Rätt OK för att vara Höjdhopparen att inte slö-dubbla roughingutvisningar, men Holm skulle förstås också ha åkte som började det hela med ett fult överfall på Per Ledin.

Strax innan har Ahlen - som hoppade på Pitefoppa förra matchen - och Grana slängt handskar och hjälmar direkt efter nedsläpp men zebrorna hann emellan. Såg ut som en NHL-fight light dvs SHL-PK och såväl säcken som fagervall hade svårt att hålla sig för skratt.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Men han är duktig Pesonen, eller hur? 2-2 Lif Saik

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kaiser: Yep. Tittade lite nu på målen och 0-2-målet såg ju riktigt fånigt ut, inte kunna hålla i klubba, behöva vara tre gårdare för att komma på vem som ska hålla Ritola. 

Senare förstår man inte hur Pesonen kan få måla från ingen vinkel alls till 1-2: varför håller inte vakten stolpen hela vägen upp där? Och är det ett flytskott av Pesonen eller kan han verkligen pricksjkuta den lilla luckan därifrån?

Luleå börjar period två uselt och låter Säcken-gårdarna äga sönder oss i egen zon. Så får landslajsjanne ett läge att sikta in sig för patentaren och avrättar kliniskt Tellan - 2-2.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag tror och hoppas ändå att Saik kommer att mala ner Lif på 2 perioder till. Vi får tro på vår Värdegrund! ( OBS, lite självironi där, jag tycker att det flosklas lite för ofta med det där... :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Forsberg 1978 och Pjåtor: Ja fy tusan om Apan släpper tre mot Trottoaren: i så fall hoppas jag att Läjkrarna hinner ikapp och förbi när 55 matcher spelats.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Kaiser: Ja, verkligen. Inledningsvis såg det ut som att gårdarna glömt ta av sig skridskoskydden men så inträffar Kukan och sedan verkar alla ledsna. 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Helt sjukt, nu står det plötsligt 1-2!

Första målet borde Pistol Pete Cehlarik ha inte en assistpoäng utan 2-3 på. Helt j-a värdelöst agerande av Cehlarik som står stilla som sista utpost, låter sig bli rundad och bara tittar på hela tiden. En av de sjukt sämsta insatserna av en luleback någonsin, i konkurrens med några insatser varav Kukan står för de flesta.. 

Grejen är den att den som vill kan helt enkelt åka runt Kukan - för han står bara och tittar på - och det har man sett flera gånger då det slutat med mål.

Sedan silar vi 1-2 i box när inte Fabbe kommer ut för att täcka skottlinje, samtidigt som våra backar låter slagsmålsgårdaren Ahlen skymma Joel.

Sjukt är bara början av förnamnet. DIF visar sig inledningsvis vara helt slut men så agerar sådana som Kukan och Cehlarik och plötsligt ligger vi under! 

Om tillbaka, Skrbek - allt är förlåtet!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

2-1 lif-saik

Förlåt jag postade i fel bok :-)

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: jo nog är det skämmelse, men Lule är lika illa...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: läggmatch av sixfingers

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ojdå. Gårdarna är väldigt tama i inledningen och Luleå får leka som man vill. Redan två puckar i målramen varav den andra gick in och 1-0.

Apan skämmer ut sig, ligger under 0-2 mot Trottoaren redan...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Förresten. Ska man hoppas att Emil utmanar Ahlén på fight? Som straff för att nämnde Ahlén var så kåt på att slåss med pite-Foppa senast vi möttes?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Strax dax... - och jag har inte ens bestämt mig om jag hoppas på tre poäng för Luleå eller Djurgårn?

3 poäng
Det SKA man ju hålla på. Och om vi fortfarande tror på chansen att Luleå kan ta en sjunde plats - eller t o m en sjätte plats - måste vi förstås ta full pott idag.

0 poäng
Onaturligt, alltså.  Känns extremt onaturligt att vara OK med att släppa iväg poängen. Men något som talar för OK, eller rättare tröstar vid förlust, är ju att om Djurgårn kan ta niondeplatsen före Bulan Boys får Luleå möta Djurgårn i åttondelen, annars blir det Pölsan. Dessutom säkrar det upp att Trottoaren och inte Djurgården får kvala förstås.

Jag tror jag bestämmer mig för att satsa på den vågade dubbel att
a) Luleå passerar antingen HV eller Ulfven och tar sjundeplats
b) Djurgårn fixar Trottoaren, men inte Pölsan

...så blir det Luleå-Djurgårn i åttondel. Men tyvärr Läjkers isf Apan i kvarten...

Laget:

Målvakter
Joel Lassinantti (Daniel Larsson)

Backar
Jonathan Sigalget - Chad Billins
Jan Sandström - Marcus Fagerudd
Kristian Näkyvä - Per Savilahti-Nagander
Dean Kukan

Forwards
Cam Abbott - Chris Abbott - Emil Sylvegård
Lennart Petrell - Jonathan Granström - Peter Cehlarik
Per Ledin - Johan Harju - Daniel Zaar
Johan Forsberg - Niklas Fogström - Karl Fabricius
Lucas Wallmark

 

Således börjar man köra samma nu. Ensa skillnaden från förra matchen är ju att Kukan går in som sjunde back isf Jaros.

Tyvärr har vi Hr Höjdhoppare som zebra...

NU KÖR VI!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

För egen del har vi ju de teoretiska möjligheterna efter omgång 55.

Dels har vi ju de små, små chanserna att nå plats 6, som jag skrivit om tidigare. Nu var det ju inte så långt ifrån att HV tappat pinnar mot MooDoo och synd att det inte blev så, för det skulle givit oss bättre möjlighet för det spåret. Warulfven tappade 2p mot Lustan men tog 1p. Hmm, 

Här finns ju också möjligheten att vi tar plats 7, dvs om vi fortsätter fundera på möjligheterna att nå plats 6 kan det ju bli så att vi ändå lyckas passera ett av lagen HV/Ulfven men inte det andra och då kommer vi ju 7a. Det skulle innebära att vi får möta laget på plats 10 i åttondelsfinal och om nu Pölsan för gott plockat Djurgården som då blir lag 10 vore dt ju en fin utveckling. Men det finns ett j-a aber med en sådan utvecklig för det innebär att i kvartsfinal kommer vi att möta Läjkrarna. Eller rättare sagt, det lag som slutar tvåa i SHL - vilket med all sannolikhet blir just Läjkrarna. Hmm. Det tror jag är den svåraste motståndaren vi kan tänka oss och då måste vi ändå spöa Läjkrar för att nå fram till det eftertraktade möötet med Apan, då först i semifinal. Nej, det vore obra. Att bli utslagna i kvart igen av läjkrarna skulle kännas trist.

Så... vad gör vi? Satsar på den minimala chansen att nå plats sex och då "riskerar" plats sju vilket ger oss ett slutspel som signalerar a) Djurgården b) Läjkrarna c) Apan?

Eller är det bättre att acceptera vår plats 8 och då hoppas att Djurgårn blir 9a även om det just nu lutar mot att Pölsan tar den platsen?

Hmm, det svaret är ju avgörande för hur vi ska tänka idag. Ett "bättre" resultat kanske är att Djurgårn tar 3p av oss ikväll, för att de förhoppningsvis ska hålla Pölsan bakom sig? Hmm. En farlig väg att vandra, den. Jag tror nog att Bulan Boys passerar gårdarna ändå. Men det förstås att vi har mötet Djurgårn-Pölsan i omgång 54 och där avgörs det nog. En match jag gissar att Bulan Boys vinner, men med ett fullsatt Hovet kanske DIF fixar det?

Mycket att fundera på...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Tack Sven håller på er ikväll!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och hur ska man tänka inför kvällens match? Luleå-Djurgården?

Igår spöade ju Pölsan Öret vilket var imponerande och nu känns det verkligen som att Bulan Boys landat. Att byta tränare i ett kritiskt skede uppfattar jag ju som vanligen meningslöst och mest till fördel för media som då får skriva om tränare XX-effekten i stället för att skriva om hockey. Men i stort sett aldrig lyckas laget åstadkomma det man önskat. Dock har Pölsan verkligen lyckats och det är bara att graturlera. En konsekvens av detta kommer förstås att bli att media kräver tränaravgångar ännu mer frekvent nu och då hänvisa till Bulan-effekten.

Kul som fan att Bulan Boys fixat detta och det hade varit grymt om Pölsan med så starkt lag men drabbat av så jobbiga skador och tappade sugar att de fått kvala. Men nu är nog risken över. Grattis, Pölsor!

Hoppas att inte Djurgårn får kvalfrossa nu igen och att Trottoaren får häng på gårdarna. I detta nu är det 7p Trottoaren måste ta på DIF med fem matcher kvar.

Skulle Apan spöa Trottoaren ikväll medan vi torskar mot Djurgården blir det 10p med fyra matcher kvar...och på fredag har vi Djurgården-Trottoaren...hm gårdarna bord kunna greja det där utan att vi bjuder på trep ikväll.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Ja just det! Malmö hade ju perfekta upplägget med SHL-platsen i egna händer genom match mot både Karlskrona och Västerås nu på slutet - men torskar båda matcherna och nu har vi

1. Karlskrona +38 95p
2. Västerås    +25 92p
3. Malmö       +43 89p 

och då återstår bara

Bofors-Malmö
AIK-Västerås
Karlskrona-Hästen

Malmö-AIK
Västerås-Burkölen
Tälje-Karlskrona 

Det betyder förstås att Karlskrona kommer att gå till allsvensk final och den spelas nog mot Västerås. Därmed blir ett av dessa båda lag klara för SHL direkt. En mardröm för många som räknat med att Malmö skulle ta den snabba vägen upp men nu har ju Lemiux an fin chans att få se Luleå i Västerås nästa år och det gillar vi:-) Alternativet Karlskrona skulle verkligen röra om i grytan;-)

Malmö ser alltså ut att sluta på tredje plats och i så fall får man spela "Allsvenska kvalserie" som innehåller lag 3-8 från Allsvenskan och från den serien får lag 1-3 direktkvala för en SHL-plats.

Skulle Malmö vinna den serien får man kvala mot det lag som förlorat den allsvenska finalen dvs det blir Västerås eller Karlskrona om en plats i SHL.

Men kommer Malmö på plats 2 i den serien får de möta MooDoo och från plats 3 får de möta Trottoaren om en plats i SHL.

Ska vi hålla på Malmö också? Ja det kunde bl a vara eftersom DJ Hemp finns i Malmö och såvitt jag vet också jassuffe nere i dimman.

Mysteriet tätnar. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Vore ju inte så dumt för mig om Gurkan lyckades ta sig till Eliten :)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jahaja. Pölsan få äntligen utlösning för allt bra spel i många matcher på senare tid - på mindre än åtta minuter har de lagt in 3-0 på Öret som byter vakt och tar in Huvva. Jäkla ören - mot oss kämpar nivet ur er men mot pölsan tappar ni tvålen i duschen.

Jaha - där reducerar grym-Ryan 3-1.

Resultat spelar ju inte större roll för oss men Trottoaren  - som nu måsre hämta in åtta poäng för att passera Pölsan är imte så jäkla nöjda.

0-0 i de andra matcherna

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha. Ikväll allsvenskans 50e omgång, därefter bara två kvar.

I topp har vi

Karlskrona +37 92p
Malmö      +44 89p
Västerås   +24 89p 

Ikväll har vi 

Västerås-Malmö
Karlskrona-Asplöven

Om Karlskrona vinner och Malmö dessutom innebär det att Karlskrona är klar för Allsvensk final.  Det är de nog ändå, eftersom de tvåa andra ikväll tar pinnar av varandra och Karlskrona har Hästen och Tälje kvar.

Lite intressant att Karlskrona har sådan hög chans/risk att bli SHL-lag nästa år. SHL rääääds.

Nere vid strecket är det oroligt. Tälje är ju klara för kval negativt och AIK riskerar att bli kompanjon. Men än är risken inte över för Apslöven och andra. AIK har ikväll Hästen och sedan Västerås och Malmö kvar så de får svårt att ta de pinnar de behöver; bl a måste de ta >3 poäng mer än Aspis, även om Aspis förlorar sina tre sista mot Karlskrona, Rögle och Mora. Gnaget får gärna torska ikväll alltså:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Det har du rätt i! Vi skämtade ju om "Djurgården - snart i en ishall nära dig" när de ramlade ur men faktum är att de förstås är mer vana att spela i Happis än Luleå. Även om Aspis väl flyttat DIF-matcher till Delfinen för att dra folk. Nå, degersig.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm...det här borde jag nog inte skriva, men mina spontana tankar...

Så kommer jag ihåg att jag började ett inlägg på Svenska Fans för ett antal år sedan, dagen efter att Fehlman kommit ut ur journalistgarderoben och bluddrat rasistuttalanden om en välkänd sportchef. 

Och det borde jag inte skrivit. Redan dagen efteråt hade jag analyserat situationen bättre och insett att mitt förhastade omöme att "så infernaliskt lögnaktig kunde inte ens en brännvinsjournalist vara" var just ett förhastat omdöme. Det kunde han.

Så nu tänker jag igen, med en jinx-korp på axeln, att...

Hmm...det här borde jag nog inte skriva, men mina spontana tankar...är att jag åtminstone borde redovisa de teoretiska möjligheterna för Liuleå att klättra ovan strecket, även om jag officiellt la ner sådana funderingar efter förlusten mot Öret.

Till att börja med kan vi helt avskriva möjligheterna att hinna ikapp Öret eller Pungen som när fem omgångar återstår, med målskillnad inräknad, ligger 11-12 poäng före oss. Nej, där är det kört, inte ens drömscenarion kan läggas fram.

Men för övrigt har vi:

6. HV-71      50m -4 80
7. Warulfven 50m -2 79 
8. Luleå        50m -2 73

Vilka möjligheter har vi att nå ikapp dessa lag och vi måste passera båda två för att nå plats 6. Till att börja med kan vi konstatera att målskillnaden spelar nog ingen roll. Når vi samma poäng kommer vi att ha bättre skillnad. 

Så för att passera Ulfven måste vi ta 6p mer än de sista fem matcherna och för att passera HV krävs 7p mer än HV.

Kvarvarande matcher:

MODO Hockey  -  HV 71
Färjestads BK  -  Frölunda HC
Luleå HF  -  Djurgårdens IF

Örebro HK  -  Färjestads BK
HV 71  -  Brynäs IF
Växjö Lakers HC  -  Luleå HF

Färjestads BK  -  MODO Hockey
Luleå HF  -  HV 71

Leksands IF  -  HV 71
Färjestads BK  -  Luleå HF

Luleå HF  -  Frölunda HC
Växjö Lakers HC  -  Färjestads BK
HV 71  -  Skellefteå AIK 

Hmm. Vi har ju faktiskt kvar att möta båda konkurrenterna och spelar två sexpoängsmatcher där. OK... ja, de matcherna måste vi förstås vinna om detta ska vara lönt att diskutera. Så det blir vi tungna att anta att vi gör, t ex med ett mål, för att räkna vidare. Det ger oss:

6. HV-71       51m  -5 80
7. Luleå        52m ±0 79
8. Warulfven 51m  -3 79 

Jahaja. Nå, vi måste väl tills vidare räkna med att båda lagen slår MooDoo

Färjestads BK  -  MODO Hockey 
MODO Hockey  -  HV 71 

och då får vi:

6. HV-71       52m  -4 83
7. Warulfven 52m  -2 82 
8. Luleå        52m ±0 79

med följd att Luleå måste plocka ytterligare 4p på HV-71 på tre matcher. Kan det gå?

Luleå vs. HV

Luleå HF  -  Djurgårdens IF
Växjö Lakers HC  -  Luleå HF 
Luleå HF  -  Frölunda HC 

HV 71  -  Brynäs IF
Leksands IF  -  HV 71
HV 71  -  Skellefteå AIK  

Spontant vill jag nog mena att i detta läge borde vi spöa Djurgården medan Apan ledsnat på att gå så dåligt mot HV och vinner ordentligt i slutomgången. Med dessa inräknade har vi:

6. HV-71       53m  -5 83
8. Luleå        53m +1 82

och ytterligare en pinne vi måste ta in på HV för att passera och vi har dessa matcher på oss:

Växjö Lakers HC  -  Luleå HF 
Luleå HF  -  Frölunda HC 

HV 71  -  Brynäs IF
Leksands IF  -  HV 71

Jaa...Läjkrarna bort är förstås en svår match, kanske den svåraste man kan tänka sig i SHL just nu, och Köplustan hemma är inte speciellt enkel den heller. Samtidigt har HV både Pölsan och Trottoaren och man vet ju att under slutomgångarna av SHL kan strecklagen vara de svåra moståndarna. Hmm. Helt j-a omöjligt är det kanske inte att ta HV.

Men hur ser det ut gentemot Warulfven då?

Luleå vs. Warulfven

Läget, som sagt:

7. Warulfven 52m  -2 82
8. Luleå        52m ±0 79

med kvarvarande metacher:

Luleå HF  -  Djurgårdens IF
Växjö Lakers HC  -  Luleå HF 
Luleå HF  -  Frölunda HC 

Färjestads BK  -  Frölunda HC
Örebro HK  -  Färjestads BK
Växjö Lakers HC  -  Färjestads BK 

Ganska svåra motståndare för Warulfven, men Ulfven är ju i toppslag. De KAN vinna alla de matcherna - men också förlora dem. Är det helt uteslutet att Luleå tar tre poäng mer än Ulfven under dessa tre omgångar?

Nej, igen-kligen inte.

Ja, vad fan. Visst är det svårt, t o m rent infernaliskt svårt.

Men inte omöjligt.

I KVÄLL ÄR DET JAG SOM RÅHÅLLER PÅ MOODOO OCH KÖPLUSTAN!

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Förbundet kan vara sjukt petiga, haha FBK fick väl en chock när dom klev in i Lombia ishall! skulle kanske vara ett bättre alternativ då ev. Dif är rätt van att spela i Happis ;)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Tycker att det låter som ett utmärkt förslag att spela i Happis! Visserligen liten hall, men som du säger, för att förstärka vår fina koppling med dem.

Tror att det diskuteras Boden och Piteå som mer närliggande, större och det vore väl kul om det blev sistnämnda så kunde du promenera dit och få se riktig hockey;-)

Själv har jag tänkt att Luleå kanske redan nu skulle snacka med förbundet och erbjuda sig - om vi kommer på plats 7-8 - att spela BHH isf HBH. Folk har ju tydligen menat att det är ett sämre upplägg för det högre rankade laget och pekat på i fjol då båda 9-10-lagen fick spela kvart. Men från vår sida sett kan man förstås diskutera om alternativet att spela första hemmamatchen lite borta är så bra.

Nja, jag vet inte vad jag tycker. Kanske en hemmamatch i Haparanda-Piteå-Boden skulle bli en stor upplevelse med härlig stämning. Men vi skulle behöva bussa dit en massa åskådare från Luleå plus räkna med att gästarenan skulle fyllas på av lokala intresserade. Jag vet ju att första gången vi var med i Europaligan för 4-5 år sedan inledde vi rätt uselt och var nästan utslagna, men så la vi en hemmamatch i Kiruna. Då spöade vi Warulfven, som då var riktigt bra, och sedan vände allt och vi har dominerat Europa starkare än Apan dominerat Sverige.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Finns alltid utrymme för förbättringar och sen är det synd när någon drabbas felaktigt, snabbt har någon fått en karriär släckt om det vill sig illa..

Undra om ni kan spela första play in matchen hos asplöven? då har ni ju verkligen nyttjat sammarbetet med Haparanda på ett bra sätt för dom har väl lånat Coop ett par gånger i år?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Läste också det Robert skrivit och han brukar ha tänkt rätt.

Låter korrekt att eftersom Owuya går till domstol för att få ersättning för de två månaderna har avtalet inte reglerat villkor för den situation som varit och därför bör Luleå bli skyldiga betala hans lön. Ungefär som Djurgården tvingades ersätta Markus Nilsson, då de inte ville betala honom den avtalade lönen eftersom de menade att "det hajjar väl alla att avtalet inte förutsatt en sådan orimlig och otänkbar händelse av force majeure-karaktär som att DJURGÅDEN, Fjollträsks Fjollhet, ska ramla ur Elitserien!".

Det finns nog förbättringar att vänta när det gäller att formulera professionella kontrakt för proffsen.

Men samtidigt pekar på Robert på en ännu viktigare sak: amatörerna bakom beslutsordningen inom idrottens "rättskipande" instanser. Detta att det tar en j-a tid för förbund, för dopingkontrollansvariga, för RI att hantera frågor där det inte krävs ytterligare utredningar utan igen-kligen bara att ansvariga för beslut fattar beslut - en process som teoretiskt sett kunde klaras av på en dag.

I det här fallet tror jag dessutom att RI ställt sig bakom ett beslut av dopingstraffbeslutande om de bara hade varit kloka nog att fatta ett rimligt beslut. Det är klart att det varit bra att markera att "inte fan går man in på toa när dopingkontrollanter säger att man inte får" men eftersom han någon timme senare lämnade det efterfrågade provet och testresultaten var negativa inser alla kompetenta att han verkligen INTE var dopad (spekulationer om att hankunde nog varit dopad en timme tidigare men det "hann" ur kroppen är bara fåniga) men gjorde en knäpp bedömning och att straffa honom med ETT ÅRS AVSTÄNGNING och därigenom totalt knäcka hans karriär skulle ha varit för jävla proportionslöst och korkat.

Kul mitt i allt detta att Mark fick en ny klubb och fick fortsätta spela hockey:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Hehe jag provade oxå koka sprit när jag plugga på Tekniska i luleå!

Men nog känns det som jag missat lite här! vad är det som händer?

Osten är i farten! Owuya-gate?! läser Robert Pettersson på hockeysverige och inte så snyggt hanterat? man undrar om Osten lyssnat på Fagervall DET ÄR ÅT HELVETE MED ALLA REGLER...

http://www.hockeysverige.se/robert-pettersson/2015/02/20/darfor-bor-owuya-ha-ratt-till-pengarna-han-kraver-av-lulea/

Och mannen med guldbyxorna (Osten) är i stor tagen, "monster erbjudande" Rödin (som ni verkar gå miste om) och Kevin Clark från tyskaligan! fan jag tror ni kommer gå all in på att köpa ett SM guld inför nästa sässong ;)

Ska spännande att se om det kommer att lyckas eller blir ett luftslott!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Läser i Aftontrasan att Anton Rödin, som gjort succé speciellt i år och har ett utgående kontrakt, inte oväntat jagas av en massa SHL-klubbar och däribland nämns speciellt  Apan och Luleå och vi påstås ha erbjudit Rödin en "monsterlön" som Pölsan inte har en chans att matcha.

Men i Trasan skrivs, och jag citerar

"– Jag har ganska klart för mig var jag vill spela, sedan är det så att allt tar sin tid. Om det blir klart så får Brynäs gå ut med det.

Är Brynäs ditt huvudalternativ?

– Klart att det är så. Jag är i princip från Gävle och har spelat här länge. Brynäs ligger mig varmt om hjärtat och jag vill väldigt gärna vara kvar."

Naturligtvis är det inte bra för oss om vi inte får en spelare vi vill ha.

Men jag erkänner att i senaste årens svenska elitklimat - där spelarna vandrar från klubb till klubb styrda av plånboken - är det väldigt fint att se någon tänka som ovan. Känns bra att följa en liga med spelare som Anton Rödin.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Det låter ju för j-a trevligt, Riebnes menar jag. Visste inte ens det fungerade att fiska nu men du kanske inte kastat utan pimplat och pimplat verkar du ju gjort fast då i platsmugg;-) Låter som en spännande grogg även om jag är försiltig mot HB om man inte bränt själv förstås.

Hade en period en helt prima proffsapparat, eller rättare vi fattigas tudenter hade en vi delade på. Fina nätter när man satt och väntade in temperaturen stiga mot 78,16 och den gula lågan som den första metanolhaltiga vätskan som brann med gul låga konverterade till den vackra blå. En del nätter blev testningen så intensiv att när man nästa morgon när man vaknade fann att inte mycket var kvar. 

Men tillgången var stor och blandningarna till drickbart avlöste varandra. Mest populär blev s k nattpunch där s k punschessens späädes ut med den egentillverkade 96%iga till angenäm styrka och smak. 70%ig punch visades vara överlägsen. Mest unik blndning var dock Absint. På vinden till gamla Serafimerlasarettet i Stockholm (lasarettet som invigdes i slutet av sjuttonhundratalet med den lyxiga garantin att man utlovade max två patienter per säng) hittade vi en bok från slutet av 1800-talet om Absint med kompletta receptsamlingar samt en lång kartläggning av att inmundigande ledde till hjärnförtvining (en biverkan jag är säker på att många läsare av denna hockeysida nu anser bekräftad) vilket vi själfallet inte kunde motstå;-)

Du missade inget. Nu på slutet handlar det ju bara om att säkra att Pölsan och Djurgårn ska 1) skicka Trottoaren till kval 2) göra upp vilket lag som får Luleå och vilket som får HV-71 i PlayIn. Just nu lutar det mot att Luleå möter Pölsan och segrarna får Apan i kvarten.

Vi är överens. Jag vill möta Apan i slutspelet; jag vill ALLTID möta Apan;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Har varit upp till Riebnes och druckit spr.. hrm fiskat, ser att allt är sig likt här :) mer fokus på Saik än luleå? missat några matcher men det var de värt, ser att Kuriren bloggen skriver att "skellefteå darrar" och att social slutspel mest troligt är en fördel, vi får väl se och jag undrar hur många lulefan som håller med Landström.

Är rätt säker på att vi kommer att mötas i kvarten och då blir det förhoppningsvis hockey godis på hög nivå och det blir nog sjukt jämnt!

Här får du ett litet groggtips:

En mindre plastmugg, 2 delar hemkört, 1 skvätt redbull samt cola upp till kanten och en fjälllämmel under skon!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ok tackar! "No hard feelings!" Jag kommer nog inte vara sååå flitig som du... Men nått ska jag nog prestera kanske. :-)

« · 1666012 · »