Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
SS-apans nya kläder!
Ja, den som läst vad SS-apan under alla sina påhittade signaturer "presterar" på Ap-sidan vet ju att värre rappakalja har man sällan sett. Den pensionerade hatbrottslingen är sällsynt vedervärdig och saknar intresse för hockey men är bara på nätet för att jävlas med folk, applåderad endast av sig själv, genom någon av de olika signaturer han sitter och reggar.
I somras dök han upp och samtidigt ett antal andra nicks, som tycktes "hålla med" om hans puerila skitsnack. De flesta reggades som Apor förstås men han kör också med andra kopplingar. Inte speciellt svårt att genomskåda, förstås, och han har lagt ned det projektet förutom signaturen farbror sören eller barbro eller hur det nu är. Jag har ju sedan lång tid lagt av med att kolla vad de pysslar med fast som jag kommer ihåg det satt de bara och la in samma typ av skit när de inte var upptagna med att berömma "varandra".
Däremot kollar jag av andra sidor och upptäckte bland nyreggade Apor att SS-apan nu planterat några nya nicks, vilka förstås är sådana han förr eller senare släpper fram i syfte att de ska låtsas ovara SS-apan och komma med ny skit. Att låta dessa dvs han själv - applådera SS-apans egna inlägg tror jag han skiter i: trots hans begränsade talang att tänka tror jag att t o m han klarar att förstå att alla begriper att han bara dravlar.
Nå, dags att presentera de nya kläder SS-apan tänker dra på sig i sinom tid. Nu har han reggat ett gäng så snart kommer kommer han att aktivera dessa för ny skit.
Här har vi SS-apans nya namn och "födelsedagar" dvs när han reggade dessa.
Olov Eriksson
född 25 januari 2015
Kurtan
född 14 februari 2015
Har du
född 16 februari 2015
Kaiser
född 19 februari 2015
Jag skulle tro att "Kaiser" är det som ligger honom närmast hjärtat eftersom det osökt leder tankarna till tidigare tyska ledare, något hatbrottslingen uppskattar i sitt tänkande med etniska hatgärningar, betecknande av de som uppskattar andra hockeylag som "undermänniskor", när han inte helt tappar fattningen och erkänner att han vill hylla "Hela Norges Hjälte - Anders Behring Breivik!"
Hörde talas om att Apan var något grönjävulskt favoriserad av zebrorna igår och gissningsvis är det en följd av att Apan numera är på krigstigen mot domarkåren. Speciellt gäller det tränartrion, ja, det är ju Apwallson det är frågan om.
Det är pinsamt att se hur han uppfört sig - eller rättare INTE uppfört sig under senaste månaden. Att Apan förlorat så mycket under senaste månaden kanske har liiiite koppling till Apwallsons utbrott är det!
Aåwallson har vrålat, skrikit och skällt ut zebror efter noter. Vansinnet har sputat ur ögonen och fragan ur käften och folk i båset får gömma sig och ta skydd när Apwallson går bärsärkagång och slänger saker omkring sig. I intervjusituationer försöker Apwallson hålla tand för tunga och svarar så ofta han kan att "jag kommenterar inte domarinsatsen men var och en kan ju med egna ögon se vad som händer!" men ofta kan han inte behärska sig utan domderar VI BLIR HÅRT STRAFFADE och häromdagen talade han klarspråk och förklarade att zebrorna VISAR EN FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT för Apan!
Inte undra på att APsupportrarna går bananas, skyller samtlige de få förluster laget har på zebrorna och startar häxjakter på stackars Sören Persson som försöker göra sitt jobb så gott han kan, men blir korsfäst av Aporna som alltid ska hitta en skyldig när något går Apan emot. Och denne skyldige ska framför allt INTE vara från APschtaan. Hittar man dessutom någon från motståndarlagen eller än bättre en kvinna, ja då är saken klar!
Och Apans jakt på skyldiga som får kristallnatten att blekna har tydligen givit effekt. Igår lydde två rookiezebror Apwallson och Appubliken till punkt och pricka och tog ut gårdare i parti och minut. Trots detta lyckades Djurgårn hålla 2-2 uppe i APschtaan en bit in i tredje men då tyckte divan Pesonen att det fick räcka.
Efter ungefär en minuts spel glider divan Pesonen långsamt bakåt mitt på isen, som ville han visa att här äger jag och bestämmer allt, det är min jag, PESONEN som är här och ni andra ska bara buga och bocka.
Några gårdare passerar alltför nära Pesonen utan att röra honom men det är tillräckligt för att Pesonen ska bestämma sig för att gårdarna VISAR EN FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT för honom! Förstår de inte att när han glider baklänges mitt på isen är hans respekterade komfortbala zon den att gårdare som vill åka skridskor någonstans får hålla sig efter sargerna.
Nu räcker det, tänker Pesonen, nu har jag fått nog!
Divan Pesonen beslutar sig för en maktdemonstration!
Pesonen slänger klubban på isen, slänger upp armarna åt sidorna och vrålar ut sin ilska!
Och zebrorna lyder! Visar ut en random gårdare tagen ur högen, eftersom ingen gårdare rört divan Pesonen, och i efterföljande PP sätter Apan 3-2. Gårdarna inser att mot kombinationen divan Pesonen och lydiga zebror finns inget att göra, krymper ihop och förlorar matchen.
Hockeygeniet Apwallsons strategi har återigen firat triumfer! Det är väl det som är värdegrunnnnnden....
PlayIn till slutspelet 2015
7 mars Luleå-Pölsan (spelas i Boden eller Piteå?)
9 mars Pölsan-Luleå
10 mars Luleå-Pölsan
Ja, det är riktigt. Jag räknar nu med att vi får möta Pölsan i åttondelsfinalen. Eftersom vi mött Pölsan i fyra slutspel och varje gång fått stryk - den ena gången värre än den andra - och dessutom torskat mot laget 3/5 ggr i år skulle jag hellre önskat Djurgårn som motståndare och räknat på/med det, som optimist.
Men jag är också realist. När läget blir kritiskt finns bara att gilla det. Och nu gillar jag följdaktligen vårt kommande möte med Pölsan.
Varför tror jag det blir Pölsan?
Jag har kollat in fakta. Här har vi resultaten senaste åtta omgångarna, som en indikator på formen för närvarande:
1. Läjkers 20
2. Öret 19
3. Luleå 16
4. Pungen 15
5. Ulfven 15
6. Lustan 12
7. Apan 11
8. Pölsan 10
9. MooDoo 10
10. HV-71 10
11. Djurgårn 5
12. Trottoaren 1
Lite imponerande att Luleå ändå ligger trea, det hade nog inte många trott utan att ha kollat.
Men mer intressant att konstatera att Öret, Pungen och Ulfven går så starkt. Den som fortfarande hoppas att vi ska nå förbi dessa lag kan nog glömma det. Vi blir kvar på PlayIn-området.
När det gäller vilka vi får möta gäller frågan vilket lag som slutar på nionde plats. Kollar man in formen på de tre lag det gäller är ju prognosen självklar: Trottoaren är chanslösa och Pölsan kommer att passera gårdarna.
Bara att bita i det sur... jag menar söta äpplet. Från och med nu gäller det att gilla läget:-)
Min gissning är alltså att PlayIn kommer att gå mellan
Luleå-Pölsan
HV-71-Djurgårn
Och om de båda först nämnda lagen vinner innebär det att vi, som sämst placerade lag av de åtta i slutspelet, i kvarten får möta serieettan.
Vilka fina utmaningar:
1. I åttondelsfinalen får vi för första gången någonsin besgra Pölsan i slutspel!
2. I kvartsfinalen får vi för första gången någonsin besgra Apan i slutspel!
Härliga tider, strålande tider!
Dessa Apor!
Läste Apsidan på Svenska Fans nyss och de har ju länge förklarat att de blir utvisade - inte för att de spelar fult - utan för att alla zebror är mot just Apan.
Med den logik som bara kan räknas fram på kulramar designade för sexfingrade har de vidare "kommit på" att Apan alltid är det spelförande laget och ergo ska de ha FÄRRE utvisningar än det icke spelförande laget och slutligen är utvisningar av Apor felaktiga och kan således bara bero på att domarkåren är emot dem, vilket skulle bevisas med aplogik:-)
De har tydligen också fått för sig att Sören Persson är mest emot dem och nu finns det en namninsamling med hundratals namn som kräver att denne zebra stoppas (länk).
Jag delar ju uppfattningen att zebrornas nivå är exceptionellt under vad som kan accepteras och att vissa är galnare än andra. Däremot tycker jag - tvärtemot aporna - att de utvsias alldeles för lite eftersom de bryter mot reglerna mest hela tiden och kommer undan med det mesta. Om Sören nu visar ut apor oftare än andra stiger han förstås i min aktning.
Stå på dig, Sören!
Skriv appselut INTE på listan, alla kloka hockeyintresserade!
eltifoso: He he, ja, 24 poäng och +48 mål före Trottoarkanten. Jag troor att ni är klara;-)
Hmm, 18 poäng för oss före Trottoaren - ja, då är ju också vi klara! Vi får gratulera varandra.
Jag räknar dessutom kallt med att ni tar en plats direkt i kvarten. Frågan är bara vilket lag ni sparkar ned. HV-71 ser det ut som just nu.
Forsberg 1978: Tack och beklagar att ni släppte pinnarna til Ulfven, speciellt efter den första perioden. Men det motståndet är helt opålitligt.
Warulfven är Warulfven.
Tack och lov kvittrade Läjkrarna med ett par minuter kvar och vann sedan i sudd. Men Trottoaren tog första pinnen på fyrtioelva matcher.
Luleå slarvade bort Lassies nolla, t o m lät MooDooismen måla x 2. Tråkigt.
Det sammanlagda slutresultatet av dagens omgång blev alltså att Trottoaren tog in 1 poäng - men inte 3 poäng! - på Pölsan och Djurgårn, men de behöver fortfarande ta in 5p på Pölsan eller 7p på gårdarna för att passera. Och nu återstår bara fem omgångar...
Sven.Savage: Totalt vidrigt att FBK vinner detta, vidriga lag!!
Grattis till 3 pinnar Sven!
Hinner knappt skriva det så snubblar Ulfven vidare till 1-3.
Nu behöver Läjkrarna verkligen göra sin plikt!
Halv period knappt kvar i avslagna Övik. 0-4 fortfarande.
Vore väl kul om duktige Lassie får hålla sin femte nolla ikväll, gå upp på delad ledning i den kategorien med Berguven och Nihlstorp.
Såvitt jag kan se kommer Lassie också att gå från plats 2 till plats 1 avseende %SVA samt från plats 3 till plats 1 avseende GAA om han håller nollan sista åtta minuterna nu.
Kämpa för Lassie nu, grabbar!
Det vankas ju SHL Awards i april och vakten med bästa stats ska ges pris läste jag. Däremot har de inte definierat vilka stats det handlar om. Säkrast att lägga sig först på alla listor då:-)
Huge: Verkar som att Pölsan förutom att nu vara mycket mer stabila också kan under lång tid äga sönder andra lag under åtminstone delar av matcher. Kan den förmågan bli mer bestående undrar man gränsen går för Pölsan i år, hur högt och långt kan man nå?
Det blir spännande att följa:-)
Håller med om att det är obegripligt om inte Läjkrarna kör över Trottoarkanten trots sistnämndas extremt defensiva försvarshockey, som de är nödda och tvungna till.
Fast lag passar och opassar varandra. Läjkers har ju tappat två - med stora siffror - mot Trottoaren i år, även om de vann senaste, också med stora siffror.
KOM IGEN NU, LÄJKRAR!
Sven.Savage: Modo är hopplöst dåliga, det bästa för den klubben vore att göra en reboot i allsvenskan under ett par år.
Nu rullar det iväg i Övik. 0-2 blir 0-3 blir 0-4 och huxflux har Luleå inte längre negativ målskillnad.
Sigalets återkomst är lyckad - redan 1 mål och två assist.
Pölsan-Warulfven nu 1-1 medan Trottoarkanten fortfarande har 0-1 i Växjö.
Hmm, Daniel Zaar. Började säsongen starkt men föll därefter bort länge delvis beroende på att Hr passläggare Wallmark kom bort. Men Daniel har arbetat sig tillbaka starkt pch är numera mer initiativrik och framfusig än någonsin.
Andra målet för Luleå idag kom när en MooDooist hade puck under kontroll vid sarg bakom eget mål då sarg sätter in en rejäl tackling, pucker kommer lös, Zaar snor den och spelar fram Näkyvä naken i slottet.
Nyss en situation vid Lassi där spelare efter spelare går in för att hjälpa till och en MooDooist bultar på honom men Zaar svarar helt orädd genom att pumpa in några småpärlor. Vår målvakt går man inte på, få ska man ha stryk, såerebara.
Klokt av Zaar att ta en säsong i Elitserien innan han drar till NHL. Kanske han skulle ta en säsong till och plocka på sig 5-10 kg till för att fixa den ytterligare tuffhet som kommer att behövas där. Finns chans för en lysande framtid för pojken.
Andra perioden börjar i Övik, men det känns knappast som någon nerv i en match som Luleå leder med 0-1 redan.
I början av andra kommer, i kontring, tre MooDooister fullkomligt nakna mot Joel Lassinantti, med bara en luleback som stöd. Nu är ju denne back Krtistian Näkyvä och 3 mot 1 är för MooDoo och inte oväntat slutar det med att Näkyvä läser av allt och tvingar en MooDooist som är längst bort att skjuta sedan Näkyvä lagt sig och neutraliserat pass varpå det inte blir farligare än en saegblockering på andra sidan isen.
Därefter får MooDooismen sitt fjärde PP som är lika faligt som de tidigare tre dvs de väljer att väsentligen spela PP i egen zon och lyckas alldeles utmärkt, äger puck mest hela tiden utan att Luleå får mer än ett fåtal chanser.
Ja. Det finns bara ett ord för att - jämfört med hur det brukar vara i Övik - karakterisera hemmaspelarna, den trötte ersättningstränaren och publiken.
Avslaget.
Formellt är MooDoo med idag men mentalt och i praktiken spelar de redan matcherna i mars-april eller när det nu är. Mot Rögle/Mora/Bofors eller varför inte mot Burkölen?
Den ene botten åker ut, lule boxar, botten kommer, då åker andra botten ut och Luleå boxar igen.
Andra botten rörde MooDooisten Torp, som försökte sno klubban av botten, så då släppte klubban varpå Torpen slänger sig på isen och Kubben tar ut botten?
Visst har jag i flera år klagat över allt sämre zebrastandard - inte för att det speciellt drabbat Luleå även om jag akut reagerar på utvisningar av lulespelare - men i år tror jag att botten gått ur och de är så j-a värdelösa att det skulle vara bättre om de inte ens var med. För spelare, för supportrar, för hockeyn.
Nå, MooDoo kommer inte ens in i vår zon när de lirar PP i nästan fyra bottenlösa minutrar i rad. Det här ser inte bra ut inför kvalet.
Näkyvä sätter 0-2; Zaar tog pucken helt sonika av en MooDooist, spelade fram Näkyvä naken i slottet och pang.
Luleå tar ledningen med 0-1 genom ena botten och det är trevligt att bottarna börjat leverera återigen efter flera säsonger då de lyckats lite sämre.
Pungen kanske tröttade ut MooDooismen mer under 6-1-matchen igår än vi blev sega efter att ha stått på hälarna mot Pölsan.
Nå, jag är väl inte sådär engagerad i resultatet idag utan mer förhoppningsfull att Fagervall letar fram fungerande linor. Bottarna och Emil köper jag rakt av men det är i första hand vad Harju-Ledin och Zaar kan åstadkomma - eller för den delen Lennart-Grana och Pistol Pete.
Huge: Ser att ni 21 timmar efter match möter en utvilad Ulfv. Ett tydligt bevis på hur extremt osportsligt förbundet i samverkan med Cmore skött sitt jobb. Själva möter vi MooDoo som också lirade igår, skönt det, eftersom vi åren med bäktobäk konsekvent förlorat mot utvilade lag.
Huge: Han behöver det;-)
Grattis till era tre poäng redan idag och lycka till i de andra matcherna ni spelar.
Faktum är ju att ni spelar i såväl Gävle som Skellefteå och Växjö idag även om ni själva ka påverka skeendet bara i en arena, men resultaten kan vara lika viktiga i tre arenor. Och nu har ni startat med att "ta tre poäng". Önskar er sex pinnar till idag:-)
Shit pommes frites! Burkölen som vunnit 6/7 senaste och bl a spöat samtliga topplag i serien ligger nu under med 3-1 mot Gnaget med bara fyra minuter kvar. Aspis har ju ändå 3-0 på Timrå sedan första perioden, men ett ryck idag hade känts tryggt för att försvara platsen i Allsvenskan.
Detta om risken att handra under det strecket.
Asplöven kommer nu att vara tre poäng ovan plats undre nedre strecket men dessutom tre poäng under plats ovan övre strecket. Det är grymt jämnt där nere bland de allsvenska strecken!
Huge: Hehe, ja denne Apsevc. Han ÄR ju en jäkligt duktig back men om någon kunde begripa varför han nödvändigtvis måste spela så fult. Jag kollade ju upp honom och fann att så har han alltid varit förutom under junistiden hemma i Tjeckien för då var han väldigt mycket värre.
I första CHL-semin mot oss nådde vi oavgjort nere i Apschtaan helt beroende av att Apsevc hade psykbryt och blev utvisad gång på gång. Då handlade det inte alls om att han tog s k nödvändiga utvisningar utan att han expoderade hela tiden för minsta anledning. Och eftersom han orsakade att Apan bara fick oavgjort tror jag han åkte på kvartssamtal med Apwallson, BryBert och gänget för efter det har han försökt lägga band på sig några matcher men nu börjar han balla ur igen.
Fast vi i Luleå får vara tacksamma. Apsevcs fulspel var en starkt bidragande orsak till att vi gick till CHL-final som vi vann. Tack, Apsevc!
Bratwursten: Tack och detsamma - önskar all lycka till er vid kommande sex matcher förutom då att jag gärna ser att ni nöjer er med plats tio så vi inte behöver mötas i åttondel;-)
Apan verkar helt ha tagit över nu 4-2 och gårdarna har gett upp. Det innebär alltså att tar ni minst två pnnar av Ulfven ikväll passerar ni DIF och är nya 9or. Alltid trevligt när Warulfven får smörj.
Huge: alldeles:-) Jag håller ju på gårdarna i syfte att inte behöva möta er i åttondelen - du håller på Apan, i motsatt syfte att gärna möta oss i åttondelen men framför allt för att hålla Trottoaren under strecket.
Jag kan nog tycka att du har starkare motiv än jag. Så i sympati lovar jag att småhålla lte grann på Apan;-)
Har ju haft matchen uppe och gårdarna får ju slita livet ur sig för att hänga med; 5-0 för Apan hade inte varit orättvist, men gårdarna har starka spetsar och därför 2-2. Fast det rinner nog iväg i tredje.
Mest ense är vi nog om att hoppas att Läjkrarna är i toppslag ikväll!
2-2 efter två perioder i Apschtaan.
Tänk om Apan kunde lära sig hyfs av Luleå, som bjöd sin gamle tränare Bulan på 3 pinnar i går.
Nu kunde väl Apan göra detsamma och bjuda Säcken på tre poäng? Jag menar - som alla vet är det ju de grunder som Säcken la för Aphockeyn som lett till deras nuvarande framgångar och det är ju klassisk Säckenhockey med sprudlande offensiv som är Aphockeyn.
Gårdarna får PP och Mikael Samuelsson pangar in 1-2 från så snäv vinkel på en Hanses som verkar vara ihålig för att släppa in det där.
Apan tycks ha kontroll på matchen för det mesta men behöver akta sig på att ge gårdarna PP när de ligger inne med en sådan schweizerost till köpevakt.
Lättare sagt än gjort, förstås, när man har fulingen Apsevc i laget. Apsevc lyckades ta sin första tvåa idag redan efter två minuter av matchen, och vi räknar ju med att det ken komma fler.
Apsevc är ju lysande stark i ful-ligan och har säkert knäckt motståndet redan eftersom han har hela 32 utvisningar - och 64 minuter - medan närmaste på ynkliga 24 utvisningar.
I detta nu kvitterar Apsevc 2-2 och återigen är det mitt fel som inte slagit av sändningen...sorry, gårdare.
Sätter på apmatchen och direkt kvittrar aporna 1-1 efter skott på skott på olycklige gårdarvakten där stölden från Luleå - sunkens son - slutligen pangar in kvitteringen.
Jag borde nog inte ha den matchen på eftersom jag precis orsakade 1-1 och nu ordnade utvisning på en gårdare.
Uppe i Haparanda exploderade Aspis och nu 3-0 efter första. Sorry, DJ, men bra för oss:-)
SHL tjuvstartar med tvenne matcher och HV har tagit ledningen mot Pungen med 2-0, men personligen är jag inte så intresserad av det resultat som knappast har någon betydelse för oss.
Mer intressant den andra matchen där Apan-Djurgårn står 0-1. Här hoppas jag på Djurgårn, i syfte att vi ska slippa Pölsan i åttondelen, och 0-1 är ju bra men denne hiskeliga Apa har ju för vana att börja matcherna segt numera för att ösa på något grönjävulskt mot slutet. Kämpa på, gårdare!
Hockeyallsvenskan går in i ett intensivt slutskede nu med bara 3,5 omgång kvar att spela.
I toppen kommer två av lagen Karlskrona, Malmö och Västerås att ta sig till "Allsvensk final" där vinsten är en direktplats i nästa års SHL och runt 25 miljoner i ersättning. Ganska viktigt...Malmö möter just nu Karlskrona och på tisdag Västerås. Snacka om avgörande matcher.
Från vår synvinkel är förstås Asplövens öde av större betydelse. Aspis, som länge hade chans till kvalserie upp mot SHL har tappat rejält på sistone (bl a efter Köplustans elaka vägran att acceptera en CHL-dispens vilket innebar att Aspis blev av med två viktiga spelare) och slåss nu för sin överlevnad.
Hotet nedifrån är AIK (ja, just det - riktiga AIK) och Aspis är i detta nu när fyra matcher återstår tre poäng och bättre målskillnad - alltså i praktiken fyra poäng före Gnaget. Rätt tuffa matcher kvar för Gnaget dessutom men Aspis har också svåra motståndare.
Asplövens bästa chans att rycka är nog under dagens matcher då Aspis möter Timrå medan AIK möter Burkölen, som gått extremt bra på senare tid.
I skrivande stund har vi:
Aspis-Timrå 1-0
AIK-Burkölen 0-1
Blås av matcherna nu! Eller låt dem iaf sluta med den poängfördelning som just nu gäller!
Vad är problemet?
Bläddrade igenom ett antal inlägg som en supporter av ett lag gjort på andra lags sidor.
Fann att vederbörande aldrig någonsin lyckats göra ett inlägg som begränsades till fakta, sakfrågor och bedömningar. Sådant var som regel mycket kortfattat och otydligt och tycktes mest ditlagt för att förbereda för att personen i fråga skulle kunna leverera förolämpningar och elaka påhopp.
Exempel på vad denne bedömde viktigt att ta med var "smörja", "blahablaha", "Dum? Kan inte läsa?", "Alltid avskytt ditt lag", "ingen idé när du ändå inte fattar någonting", "fjortiskaraktär", "Du har huvudet för långt in i ditt eget...", "gigantiskt patetiskt", "Du är ju sjuk. Herregud.", "kliv ner från dina höga hästar nu", "Så SJUKT jävla pinsamt ", "Herregud - ut med pinnen ur röven", "ordbajseri utan relevans", "pisslag som ditt lag", och så vidare och så vidare.
Det faller sig naturligt att fråga sig "Vad är problemet?"
Min erfarenhet är att den som inte klarar att föra en diskussion i mål eftersom personen saknar kunskap, argument eller talang att tänka och uttrycka sig kan hemfalla åt att i stället angripa den som den talar till. Sådant händer hela tiden och för en kunnig bedömare säger sådana beteenden mer om den som uttrycker sig så, än om sakförhållanden.
Men i det här fallet är det mer tragiskt än så. Här finns ingen ambition att ens diskutera något utan allt sådant är styvmoderligt kortfattat och bara ett alibi för att kunna gå in på det verkliga målet: att avsky allt och alla.
Det är lätt att inse att bakom detta beteende måste döljas ett tragiskt livsöde och en mycket olycklig person utan rimlig förankring i verkligheten omkring sig. Ska man hitta något positivt är det väl att hans "inlägg" säkert fungerar som en ventil för värre utanför nätet: här kan han ju inbilla sig stark och kunnig för att kompensera för den ynkliga figur han i själva verket är när han loggat ut.
Det bästa som andra - som är här för hockey - kan göra är väl att bara nonchalera vederbörande speciellt som man har vare sig tid, intresse eller betalt för att fungera som terapeut.
Nog om detta.
Laget mot MooDooismen:
Forwards
Cam Abbott - Chris Abbott - Emil Sylvegård
Lennart Petrell - Jonathan Granström - Peter Cehlarik
Per Ledin - Johan Harju - Daniel Zaar
Johan Forsberg - Niklas Fogström - Karl Fabricius
Lucas Wallmark
Backar
Kristian Näkyvä - Per Savilahti-Nagander
Jan Sandström - Marcus Fagerudd
Jonathan Sigalet - Chad Billins
Christian Jaros
Målvakter
Joel Lassinantti
(Daniel Larsson)
Lassie och Sigalet tillbaka vilket är bra. Just nu, när Robin Jonsson ställt in spaden, letas vem som ska bli sjätte back medan de fem övriga är klara. Idag går Fagerudd in, Jaros är sjua och Kukan inte i båset. Rätt fint gäng vi har att välja mellan nu när Sigalet-Billins kom in.
Men linorna laboreras det med och jag har lite blandade känslor för det. I höstas, när vi började förlora, pågick det där labbet match efter match och vi förlorade hela tiden nästan. Till slut verkar det som att Fagervall lugnade ned sig och lät linorna köra på utan förändringar och då blev vi också väldigt starka och vann som fan under lång tid.
Nu känns det nästan som ett desperat dramalama att hitta absolut rätt plats för Johan Harju och man kan visserligen förstå det, men...sex matcher kvar till PlayIn och måste det vara så här? Påminner obehagligt mycket om när vi fick in Linus Omark - en fantastisk förstärkning - men samma letande innebar att vi bara satte fram ovana linor och Läjkrarna sparkade ut oss från slutspelet.
Igår var det Harju med bottarna och stora delar av matchen lyckades de ju fruktansvärt bra, även om målen uteblev. Så kunde de inte få fortsätta? Även föregående Harjulina med fysiska spelare omkring honom fungerade ju också, eftersom han själv då kunde leta upp lägen medan de andra tjafsade med varandra. Och nu går han med Ledin och Zaar vilket också kan tänkas fungera, även om kombinationen med Harju light - dvs Zaar - känns tveksam; om de två gör samma jobb, kan verkligen Ledin ansvara för resten? Jag tvivlar. Men Fagerudd testar och testar och lyckas han är det bara att tacka och ta emot. Men risken är att han sprider osäkerhet offensivt.
Bottarna tillbaka med Emil vilket inte är dåligt alls; Emil har ju banat väg för bottarna som fått lira bra hockey och producerat när de inte tvingats ta ansvaret för kampen vilket Emil fixar - liksom tidigare Hedman i samma roll.
Grana, Lennart och Emil testades ju mot Pölsan och på förhand var det en mäktig tung, superbrunkarlina som det skulle göra ont att möta. Men de snabba pölsorna åkte åttor kring jättarna som helt kom bort. Nu kör man Pistol Pete där igen för att fortsätta söka, söka och åter söka. Lite knepigt att man aldrig hittat en rätt position för Cehlarik. Undrar om man inte skulle tänkt från andra hållet - hur kompletterar vi Cehlarik i stället för "hur kompletterar Cehlarik andra spelare"?
Och så alltså Harju med Ledin och Zaar. Jag är alltså tveksam till den kombinationen men eftersom Fagervall kan hockey mer än jag hoppas jag att hans jakt på the next connection lyckas.
Match mot MooDooismen och inget av lagen har igen-kligen något att spela för. Dvs MooDoo letar ju efter spelet för att vara förberedda för kvalmatcherna och det kan ju en sådan här match passa för. Och vi letar efter Harju-linan och de andra två linorna, vid sidan av F-linan. Ja, om Emil nu är med bottarna för gott är det närmare bestämt lina 2-3 det handlar om. Vi får väl se matchen med de förutsättningarna snarare än att bry oss om resultat.
Åtminstone resultatet i vår match. När det gäller hockeyn i övrigt är jag ju mest intresserad av att Trottoaren blir kvar under strecket samt Djurgårn håller undan för Pölsan. I så fall kan man väl önska sig att Trottoaren får stryk av Läjkrarna, Pölsan tar poäng av Warulfven och gårdarna tar ännu fler poäng av Apan.
Huge: Tack för berömmet:-) Får återgälda detsamma om dig! En sådan här plats där supportrar har möjlighet tala med supportrar av andra lag har sin största betydelse när man talar med människor som är såväl kunniga som vettiga eftersom det är själva anledningen till att man skriver här. Förutom då att diskutera med sina "egna" vilket i den här Luleå-boken är en milt sagt överdrift.
Huge: Jag hörde om Enterfeldts insatser och det värmde i hjärtat. Så härligt att se spelare som är "våra" som är på supportrarnas sida och som vill den egna klubben allt gott. Speciellt i jämförelse med sådana spelare för vilka jaget>>>laget och som mest tycks prioritera att undvika att själv få blåmärken eller bli skadade medan de funderar på vilken klubb de ska suga ut pengar av nästa säsong. Enterfeldt var en av våra absolut bästa spelare i kvartsfinalen mot AIK, då vi som seriesegrare spelades ut fullständigt i kvarten mot ett Melinlag som mötte oss med bättre Rönkenhockey än vi själva presterade och dessutom hade en fantastisk Viktor Fasth i målet. Enterfeldt var ju redan då klar för Pölsan men det hindrade inte att han gick ut och gjorde ett fantastiskt fint, solidariskt och uppoffrande jobb för Luleå i varje byte. Till skillnad från många andra - faktiskt kanske de flesta - spelare som redan är klara för andra klubbar.
Spelare som Enterfeldt och hos oss landslagsjanne och Robin är hur viktiga som helst för att vi ska älska den hockey vi älskar. Utopiska visioner om framtida stängd elitserie där alla spelare är köpespelare, som växer fram mellan öronen på klubbledare, med erfarenhet bara av näringsliv kryddade av "marknadstänk", men som aldrig begripit vad det handlar om att stå i en klack på arena, eller på den virtuella klackläktare många av oss som regel är hänvisade till...de är ett hit mot hockeyn på samma nivå som frånvaron av ett fungerande system med zebror, situationsrum och disciplinnämnd.
Håller med dig om Ankan. Låt vara att han inte alltid är uppdaterad om lagen och senaste matcher men han vet hockey och dessutom med glimten i ögat. Numera finns det alldeles för många s k experter, låt vara utnämnda av sig själv eller av något TV-bolag, som vet ingenting alls. Som inte förstår hockey, som inte har självdistans och är coola nog. De flesta jag gillar är gamla hockeyspelare själva som t ex gamla djurgårdare ofta eller Sanny Lindström som otippat visade sig strålande från första stund. Grejen är den att vi inte alls är intresserade av kommentatorer som pratar sönder matcher genom att rappla upp satsestetik, ofta också felaktigt eftersom de inte förstår den, utan folk som kan tillföra något genom kunniga bedömningar av såväl enskilda situationer som matchbilder. Ankan är en sådan:-)
Resultatet igår innebär också att Luleå definitivt kan ställa in sig på PlayIn. Jag har ju sedan tidigare räknat med det och det var inte gårdagens match som avgjorde saken. Utan de tidigare förlusterna x 2 mot Öret på senare tid.
Sådana där lag har alltid varit svåra för oss. Lag som i egna ögon spelar en energifylld hockey där de tar chansen när den kommer. Men som i våra ögon är helt kaotiska, utan struktur, ordning och reda och påminner mest av allt om ett icke skolat pojklag fär alla spelare är max 1-2 meter från puck och svärmar runt som ett moln av knott, utan passningsspel annat än det som är uppbyggt på felstudsar. Tidigare var det Timrå som lirade så där och vann som de ville mot oss, nu är det Öret.
Så bara att ställa in sig på PlayIn. Vilket lag som blir #7 är svårt att säga: Warulfven, HV, Öret eller Pungen? I detta nu får man väl gissa HV som haltat lite medan de övriga tre går hur bra som helst för närvarande.
Och hur blir det för plats 8-9-10?
Vi har fyra kandidater vid tabellställningen med sex matcher kvar:
8. Luleå Hockey -4 70p
9. Djurgårn -24 61p
10. Pölsan -25 59p
11. Trottoaren -49 54p
Ja, med de där siffrorna borde det ganska säkert vara så att 8e platsen är vikt för oss.
Men vilka lag tar då plats 9 och 10 - eller framför allt plats 9, eftersom det blir våra motståndare i PlayIn?
Nog borde vi väl kunna räkna bort Trottoaren? Med största sannolikhet når de inte ens över strecket och för att de ska ta plats 9 måste de bl a ta 8 poäng fler än Djurgården på avslutande sex matcher, samt - vilket kanske blir ännu tuffare - 6 poäng på Pölsan. Nu ska villigt erkännas att i slutomgångarna av Elitserien SHL är lag runt strecket synnerligen oberäkneliga. Vissa har viljan och bblir oslaagbara även för de bästa lagen, andra pallar inte trycket och ballar ur. Men tills motsatsen är bevisad är det fullt rimligt att räkna bort Trottoaren.
Vi har alltså:
7 mars Luleå - X
9 mars X - Luleå
(ev.) 10 mars Luleå - X
där X ska ersättas av Djurgårn eller Pölsan. Låt oss kolla in vilka matcher de lagen har kvar att möta:
Djurgården
Apan-Djurgårn
Luleå-Djurgårn
Djurgårn-Trottoaren
Pungen-Djurgårn
Djurgårn-Pölsan
Öret-Djurgårn
Pölsan
Pölsan-Warulfven
Pölsan-Öret
HV-71-Pölsan
Pölsan-Läjkrarna
Djurgårn-Pölsan
Pölsan-MooDoo
Hmm. Djurgårn har 4/6 borta, Pölsan har 4/6 hemma. Båda möter Öret men för övrigt har de olika motståndare kvar, som gissningsvis ser ungefär lika svåra ut. Men ska vi tippa att under fyra kommande omgångarna - där Djurgårn har 1 hemma och 3 borta - medan Pölsan har 3 hemma och 1 borta - kommer Pölsan att ta in det 2p-försprång Djurgården just nu har på Pölsan.
Sedan kommer rysaren. Djurgården - Pölsan i omgång 54 på Hovet. Där tror jag det avgörs. Sexpoängmatchernas sexpoängmatch denna säsong - matchen som avgör vilket av lagen som tar niondeplatsen och får möta Luleå och vilket av lagen som får möta lag sju. I detta nu alldeles omöjligt att tippa vilket lag som blir lag 7 så valet mellan pest och kolera väntar.
Och - vilket lag vill vi möta i åttondelsfinal?
Pölsan har vi slagit två gånger i år men förlorat de två senaste och den tredje förlusten var med 7-2 i Gävlarnas egen stad...
Djurgårn har vi förlorat två mot, men vunnit två senaste, och så möts vi för femte gången nu på onsdag.
Pölsan ser förstås ut att vara värre för oss, dels med tanke på resultaten som indikerar att de är farliga, dels med den historiska bakgrund som består av att vi alltid, alltid, alltid, alltid, alltid förlorar mot Pölsan i slutspel om SM. Pölsan kommer ju också att möta oss med Bulan-hockey och efter troskarna mot bl a Gnaget och Läjkrarna i slutspel vet vi ju att den hockeyn är vi inte så pigga på att möta. Och bäst av tre går rasande snabbt och kan nästan vara över efter match 1; känns som ett upplägg som kan passa Bulan Boys utmärkt. Djurgårn å andra sidan med Säcken-hockeyn tycker jag passar oss strålande. Senast på Hovet var vi totalt överlägsna. Att vi förlorade första matcherna mot gårdarna i år sätter jag på kontot att deras offensiva vapen är kontringar och på den tiden hade vi en orutinerad glappande backuppsättning men det problemet är därefter åtgärdat.
Det verkar alldeles självklart att vi hoppas se Djurgårn ta plats nio medan vi absolut inte vill se Pölsan där. Å andra sidan talar vi om hockey och där kan man aldrig räkna ut någonting i förväg. Än så länge ska det ändå spelas om det...
Redigerad kommentar
Jag tycker att dett var trevligt att Bulan Boys fick vinna. För Bulan Boys framtid i årets serie. Trevligt dessutom att Trottoarkanten torskade igen. För några veckor sedan trodde jag verkligen att Trottoaren, som efter en taskig inledning varit så lyckade, månad efter månad, var omöjliga för Pölsan att nå ikapp, men undrens tid är inte förbi. Plötsligt har Trottoaren helt kollapsat och nu har de förlorat en massa matcher i rad. Plötsligt ligger Bulan Boys 5p - med målskillnad 6p - före Trottoaren och det betyder alldeles utmärkta chanser för att både Bulan Boys och Djurgårn fixar detta -delvis genom egen styrka men framför allt som följd av att när det verkligen gällde höll inte fuskbygget Trottoarkantens IF.
Hyllningarnas dag i Delfinen igår.
Dock inte med anledning av hockeyn som inte var där på riktigt om man inte talar om Pölsans insats att ta tre poäng borta för första gången sedan oktober 2014.
Man kunde tänkt sig att publiken skulle ha tagit chansen att hylla Bulans återkomst och i vanliga fall skulle det nog ha varit fokus. För nu fanns ju annan anledning.
Nämligen att hylla landslagsjanne efter sitt jubileum med många matcher, och det skedde också, men det blev inte heller fokus. För nu fanns ju annan anledning.
Robin Jonsson! Vackra banderoller över klacken hyllande den Robin vi tagit till våra hjärtan, den härliga back som utan att hävda sig utåt varit så grymt viktig för vårt täta försvar i många år. Något vi först i år, när han inte varit med, riktigt insett vidden av.Robin blev ju tvungen att ta farväl av spelarkarriären i veckan och gjorde det så imponerande vackert. Extra mycket värmde det när han berättade hur mycket han och hans familj trivdes i Luleå och att de skulle bosätta sig här. Hoppas på en fin roll inom Luleå Hockey för Robin!
Och efter att ha suttit på pressläktaren under första perioden klev Robin sedan ner och ställde sig mitt i Luleåklacken och ledde t o m klacken i ett "Ge mig ett L...".
Kan det bli vackrare?
Kaiser: Hej Kaijser,
jag brukar kolla av nicks för att identifiera SS-apans extranick. Köper det du skriver och uppfattar att jag tog miste. Håller med dig om allt det du skrev.
Välkommen till hockeysnacket;-)
Sven