Luleå HF

SHL · 119879 inlägg · 892 ämnen

« · 1694665 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Inget resultat och nu, med 2.51 kvar tycker Fribourg att det är en god idé att ta en utvisning.

Nu tycker jag faktiskt att jag vågar räkna med att vi vunnit denna match och ioh det är vi klara för slutspel om European Trophy:-)

SKÖNT!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, då tycker Fribourg att det är rätt tid att ta en utvisning för sex man för helvete.

PP för Luleå.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

5,5 minut kvar och det ser förstås stabilt ut. Men tänk om ett slumpmål 4-3 ramlar in?

Kämpa nu, Luleå!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå tar det ganska lugnt nu, tio minuter kvar av tredje perioden, och laget mest bevakar resultatet och neutraliserar Fribourg.

Nu får Luleå dessutom PP. 

Kan vi få ett mål nu, så det känns riktigt klart med resultatet?

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ha ha ha ha ha, pulvret Barbror Farbro sitter på Apsidan och följer vår match och lyssnar - så gott han kan - på Micke Renberg.

Renberg gar tydligt och upprepat förklarat att Schira gör ett misstag vis första Fribourg-målet som är ett självmål. Något som vi alla kompetenta håller med om.

Nollan Barbror Farbro: "Renberg anser Lassinnatti och hans målvaktstränare bör gå igenom hur han skulle agerat på första billiga. Tydligen agerar Lassinnatti fel,verkar ha blivit felskolad när han går ner för tidigt."

Och nollan Barbror Farbro tror att det är Lassinantti som gjort något fel och drar slutsatsen att han inte är tillräckligt "skolad"! Ja, harrejavvlar vilken nolla...

Ha ha ha. Det Renberg sade, var att Skuggan och de andra får tala med Schira.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och så sitter pitemicke och runkar pitelasse j i live TV.

Vilket lag vinner SM? Apan.

Vilket lag vill alla spelare lira för? Apan.

Man får ju tacka för att han inte suttit och snackat skit om CHL idag men däremot äcklas jag av detta aprunkande, fyfan!

Men en Renbergsåsikt jag skriver under på är att Lassinantti är en extremt duktig målvakt.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Wilhelmsson: Jag håller med du. 2 minuter kunde varit OK, om man nu inte ska markera att tackling från blind side där man skickar någon med huvudet före i sargen ska ut för match.

Och kanske är det helt rätt och vi borde vara glada att det kommer sådana markeringar. Nu hände ju inget med Lagacé men tänk om han brutit nacken?

Kanske en kompensation eftersom zebrorna plockat luleutvisningar hela tiden och publiken var less på det.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: det kanske var en 5+20 men jag skulle väl inte bli arg om han bara dömde 2 min.

Kändes som att domaren tog en kompensation på mickan och dömde han för en tvåa när dom bägge krokade ihop.

Det var väl inte en så bra period generellt, Lassi är Luleås definitivt viktigaste spelare, iaf när resterande linor (utom första) strular lite.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Andra perioden över och ställningen är fortsatt 4-2 till Luleå som tämligen bekvämt har neutraliserat Fribourg senare delen av perioden.

En period kvar nu och visst ser det ljust ut för oss, men det behövs bara ett mål för Fribourg så är det 4-3 och då kan det förstås gå hur som helst.

Ännu kan vi inte känna oss lugna. 

Resultatet är viktigt idag men som lulesupporter är man förstås också mycket intresserad av att se om grundspelet och spelsystemet blir bättre jämfört med tidigare.

Och ja, så ser det ut. Folk hittar oftast sina platser och passen går fram som de ska oftar än i förra matchen.

Klart bättre än i matchen mot Lukko Rauma, då lagspelet var extremt uselt, förutom då från vinnarfemman. Men inte tillräckligt bra och det tror jag kommer att ge sig med tiden när laget spelas ihop. Huvudsaken att vi inte tappar bort och misslyckas i CHL innan vi nått dit.

Och just nu ser det ut att greja sig.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Renberg börjar fundera på om kanske 5 min och match var rätt dömt. Personligen tycker jag att det nog inte var så ful tackling, men när man dissekerat den finner man att

a) det är en armågstackling

b) det är en tackling i sida/rygg från blind side

c) det är en tackling där den tacklade står 2 meter från sarg och inte oväntat åker i sargen med huvudet före.

Sammantaget är det en helt korrekt utvisning. Swissaren menade nog inte så illa, men han har ansvar att inte lira vårdslöst och det var alltså bra dömt.

Luleå misslyckas ändå att måla under dessa fem minuter.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nu kommer vinnar-PP-femman in...shit, där tar zebrorna ut Micflikier på 2 min.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Det här är ett läge då vi vill ha både 5-2 och 6-2 och så är vårt avancemang till slutspelet i CHL klart.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

En överilad swissare tacklar Lagacé i ryggen, varpå han åker in i sargen med hivudet.

Renberg tycker att det inte är så där jättefult men i ryggen två min går han med på.

Publiken rasar och zebrorna med som beslutar om 5 min och match.

Dags att punktera matchen nu då?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fribourgarnas vakt har inte haft någon bra dag, och efter Pistol Petes 4-2, som inte var ett skott utan en flip, gav han upp och fribourgarna har nu stoppat in tvåan med spaden.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ser att vinfyllot Ulf-Tures alter ego, nollan Barbror Farbro, sitter och ser vår match.

Det är väl trevligt att han får se på riktig hockey. Kanske lär han sig något?

Men än så länge är han helt borta, hör bara:

"Lassinantti släpper två enkla. Det första klokt påpekat av experten Renberg beror på dålig skolning. Det andra billiga bakåt släpper Lassinanntti in på typisk manér som vi lärt oss från hans katastrofinsatser i JVM. Ihåligt,billigt och dålig skolning är vad man tänker om Lassinannti och första perioden."

Helt jävla borta i skallen alltså. Vi som inte är helt okunniga i hockey ser att Lassi gör inget som helst fel vid första - självmålet av Schira - och andra är ett friläge från fem meter, där hockeyforwards ibland målar men vi är lite överraskande eftersom Lassi normalt tar allt tagbart. För övrigt har Lassi agerat jävligt spelintelligent och räddat många möjligheter för Fribourg.

Apbedömaren är alltså helt okunnig. Men å andra sidan vet apor ingenting alls om vaktande och har aldrig vetat.

Pistol Pete tar själ in pucken och petar in 4-2.

Och strax därefter utvisas en swiss och Luleå får PP. Punkterar vi matchen nu? Snygg kombination och nästan i mål av Lagacé...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Bill Sweatt intervjuas i paus. Han berättar bl a att det känns fint att vara i en vackrare stad än han var förra året -  Det gillar vi förstås, att vi inte är så gävliga;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Zappaholic: Väl bekomme! Hoppas du får se en fin insats av ex-pölsan Sweatt som kan sätta av en rökare för att kombineras med din fina öl!

Och från ingenstans får Fribourg en kontring 2 mot 1 och utnyttjar den fint - för dem - till 3-2.

Swissarnas kanadick pangar in målet förbi Lassi och man är så van att folk inte kan lägga in mål på honom att man blir lite orolig: Lassi blev nyss pååkt varpå hjälm och mask flög av, och hoppas att han är OK trots allt. Publiken ville ha en utvisning där och det var en Luleåspelare och en Fribourgspelare som passerade honom, men Mikael Renberg, som kommenterar, menade att det var vår egen spelare som var på Lassi.

Paus efter första perioden nu och Luleå har 3-2. Två rejäla misstag bakom Fribourgarnas mål alltså.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Tydligen gröningen Björk - som vi inte har så där jättefina erfarenheter av och finnen Leppänen som dömer och tar ut Luleåspelare hela tiden. Kommer Leppänen från Rauma kanske?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Micfliker är så förbannat effektiv, får puck och kontrar direkt, tappar puck men har tur och återfår den och pangar in pucken till 3-1 för Luleå!

Satan vad bra dessa i vinnarlinan - Micfliker, Legacé och Sweatt - är:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Misstag av schira, går ned på knä för att täcka ett crosspass, bara det att han går ned vid bortre stolpen när Lassi håller närmre. Swissarn skjuter på Schira och pucken studsar i mål. Ett bedrövligt självmål alltså.

2-1 nu...

Och fy fan nu hittar zebrorna en tredje utvisning och det är på Luleå igen!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fribourgarna får chansen i PP men hyggligt bra försvarsspel i boxen av Luleå och swissarna har svårt att komma till chans. Däremot en kontring av Sweatt-Micfliker som nästan kan måla på. Så åker Harju ut och fortsatt PP för Fribourg som får en del chans men när det behövs agerar Lassi perfekt och fortfarande 2-0 till Luleå.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Tänkte också slå mig ner framför hockey-tv:n. Har faktiskt en Aecht kvar helt i onödan. Bäst att hälla upp den och njuta. Fru och barn är ute och shoppar så ingen kan tala om för mig att jag inte kan ligga på soffan några timmar!!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och en minut senare har andralinan lekstuga i Fribourgszonen och Harju får chans på en retur - 2-0 till Luleå!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och ett fantastiskt vackert kombinationsspel av vinnarlinans Sweatt-Lagacé och vi har 1-0 till Luleå i tredje matchminuten:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu är det färdigfunderat och nu har en kall S. hällts upp i ett pilsnerglas med det vackraste av hockeysymboler inblästrat.

Nu är det match!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Idag möter vi Fribourg-Gotteron i Champions och matchen direktsänd kl. 15.00 i SVT2. Sveriges Television väljer fin bevakning av Europamästarna, något som står i bjärt kontrast mot hur ingen vill visa när förra årets floppar Apan, tillika skitsnackare om Europaturneringen, spelar och fläskberget fuskar.

Laget mot Fribourg:

Målvakter
Joel Lassinantti (Daniel Larsson)

Backar
Brendan Mikkelson - Craig Schira
Jan Sandström - Pontus Själin
Ilari Melart - Marcus Oskarsson
Per Savilahti-Nagander

Forwards
Bill Sweatt - Jacob Lagacé - Jacob Micflikier
Anton Hedman - Johan Harju - Peter Cehlarik
Johan Forsberg - Jonathan Granström - Lennart Petrell
Emil Sylvegård - Victor Ekarv - Karl Fabricius
Jesper Ylivainio

Pistol Pete tar alltså plats i andralinan med Harju och Hedman medan Emil får köra i fyran med Ekarv och Fabbe. 

Förstalinan - vinnarlinan - sitter ju redan från början.

Men jobbet med att få fram en stark andralina fortsätter och lär så göra till dess att Rajala klivit in i laget - vilket han gör efter denna match. För därefter har vi bara två matcher kvar i CHLs gruppspel och båda spelas utomlands och sedan börjar SHL och då är Rajala med. Jag menar alltså att dagens andralina bara är en nödlösning utan större intresse. Efter den här matchen startar jobbet med att ta fram en andralina som kanske kan bli lika vass som ettan. Det känns ju tämligen klart nu att Luleå kommer att ha en vass förstafemma - en vinnarfemma - och därutöver får vi under säsongen jobba för att få fram en lika vass andrafemma, vilket bör lyckas, och där har vi sedan stommarna till de två PP-femmorna.

Tredje och fjärdelinorna får mer brunkarkaraktär, men knappast fråga om defensiva destruktiva linor utan snarare sådana som kommer att vara jobbiga för motståndarna och som kommer att köra stenhårt med tung och fysisk hockey för att pressa fast spelet i motståndarnas zon. 

Det ser mycket intressant ut men det kommer att ta tid innan allt sitter.

Skuggan menar att de under veckans träningar nött hårt på grundspelet som han anser fungerade dåligt i många stycken senast. Man kan inte annat än att hålla med. Vi hoppas att de tagit ett steg framåt nu och att grunderna börjar sitta, att spelarna börjar finna sina positioner, fina medspelarna och att passen sitter.

Vad har vi för chanser idag?

Jag är ju lite rädd för den här matchen. Vi blir nog starkare för varje match, så det här känns som Fribourgs gyllene chans att ta oss. Lagen från Schweiz är överlag jävligt starka. Jag vill nog mena att de är tredje bästa nationen i CHL, dvs före tjeckerna och de övriga, och nafsar i benen på både finnar och svenskar. 

Bern
Har vunnit en och förlorat en mot IFK Helsingfors och förlorade bara med uddamålet borta mot Pungen. Imponerande!

Zug
Har bara lirat en match, hemma mot Tappara och krossades med 0-7. Inte imponerande. Men Djurgårn har två matcher mot Zug som avgör.

Davos
Har spöat Pardubice och Warulfven borta och föll hemma i sudd med 0-1 mot Ulfven. Imponerande!

Geneve
Har spelat en match, hemma mot Sparta Prag och vann i förlängning. Sparta har vunnit en och förlorat en mot norska Storhamar. Geneve imponerar.

Zürich
Har spöat Gap Rapace två gånger och krossade Berlin borta i en match. Imponerande.

Överlag har alltså lagen från Schweiz imponerat väldigt, med undantag för Zugs fiasko hemma mot Tappara.

Fribourg
Och Fribourg tillhör definitivt de imponerande. De föll borta mot Lukko med 4-2 men vann skotten, och hemma tog de matchen till straffar där de förlorade. Sådana insatser mot Lukko Rauma, som är en mycket starkt hockeylag, är mycket imponerande. 

Men trots allt har Fribourg bara en enda pinne när deras två matcher mot Luleå återstår för dem i gruppspelet. Det innebär att skulle Luleå ta tre poäng idag är Fribourg utslagna, men tar de poäng kan deras hemmamatch mot Luleå sedan bli avgörande. Speciellt eftersom Luleå har kvar att möta Lukko Rauma borta och där är Lukko extremt j-a svåra. 

Så Fribourg har kniven mot strupen och allt att vinna och faktum är att skulle de opassa oss och iofs överraskande (det måste man medge) ge oss en förlust idag...ja, då är det långt ifrån säkert att Luleå överlever gruppspelet i Champions.

Det är ju i så fall för jävla dåligt för naturligtvis tillhör Europamästarna från Luleå Europas 32 bästa lag, ja t o m med råge.

Men det är isf en följd av den extremt usla ranking som Champions hittat på, där Europas överlägset mest lyckade lag i Europaturneringarna senaste fyra åren - Luleå Hockey - nu för andra året i följd ges en sådan jävla svår grupp.

Jag är orolig för den här matchen. Känns nästan som en av de mest avgörande för oss den här säsongen. Har vi inte hunnit tillräckligt långt nu, kan vårt öde i Champions beseglas. Men får vi fortsätta kommer vi att bli bara bättre och bättre ju längre säsongen går. Och för SHL och svenska mästerskapet ser jag inga som helst problem. Där har vi tillräckligt med tid för att bli jävligt bra.

Ungefär som läjkrarna i fjol då de arbetade och arbetade under hösten, halvbra i SHL och utslagna från gruppspelet i CHL, men som andra halvan av SHL redan var bäst i serien och sedan krossade misslyckade Apan i finalspelet.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Wilhelmsson: Hm, ja zebrorna var ju överens med dig, även om jag själv hade en annan uppfattning nämligen att jag har svårt att förstå att en straffläggare tillåts åka rakt in i målgården och tackla omkull vakten. 

Håller med dig om fläskbergets fula filmning. Inte så lätt att se med vinkel bakifrån och inga repriser men vi som känner fläskbergets fusk insåg direkt vad det var frågan om. Och genom den manöver du beskriver fixade fläskberget 5 mot 3 för Apan i 1.40. 

Han skämmer ut svensk hockey och det känns inte fint att ha en sådan fuskare med i vår internationella turnering.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: nja, tycker faktiskt det inte var så farligt att fläsk-jocke störde målvakten, tror att pucken gick in i mål ganska så fritt och att han inte störde målvakten såpass att det skulle bli en annan utgång ... sen så har väl fläskberget problem att få stopp på sina kilon som han inte har kontroll över ;-)

Det han lyckades med var ju att dra en fri-volt bakåt som att någon hade kapat hans ben med en motorsåg och filma till sig en utvisning ...  i verkligheten så blev han lite upphakad, fast med hög tyngdpunkt (inräknat överflödiga kilon ovanför axlarna) och urusel balans så brukar det gå åt helvete ..


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jag är fortfarande extremt kritisk mot att domarna godkände fläskbergets överfall på Nitras målvakt och att Apans femte straff därigenom blev mål - annars hade matchen direkt varit vunnen för Nitra förstås.

Och lika oimponerande att media i efterhand inte ifrågasätter att domarna accepterade fläskbergets pååkning.

Jag har ju beskrivit att fläskberget föste pucken framför sig och sedan åkte rakt fram och fortsatte inte förrän vakt, puck och fläskberget är inne i mål. Lite mer detaljerat kan sägas att domarna står och tittar på och fläskberget avancerar rakt framåt och utan att stanna alltså fortsätter rakt på vakten och fäller denne, som genom pååkningen slås omkull och blir intacklad i målet. Det är inte heller så att vakten står 2-3 meter utanför målet och att de av någon anledning där båda är skyldiga kolliderar. Vakten står djupt inne i målgården strax framför mållinjen och håller sig kvar där. Det är fläskberget som fortsätter sin åkning rakt fram, in i målgården och inte stannar alls förrän han fällt vakten och först då - när fläskberget kört på vakten - och denne åkt omkull, signalerar domarna för mål.

Är det jag som har fel?

Är det godkänt att göra som fläskberget gjorde?

I så fall finns ju en ny teknik etablerad för frilägen i hockey. Du behöver inte hitta lucka för att skjuta mål, ej heller dra eller finta bort vakten för att få en öppning. Det är bara att ha pucken framför dig, dra upp farten och åka rakt på vakten. Visserligen kanske resultatet blir att hela j-a målburen blir borttacklad och ni alla hamnar i kortsargen, med målbur och allt. Fast skitsamma, innan det hänt har ju pucken passerat mållinjen...

De nyttiga idioterna dvs media har i stället köpt Apans beskrivning av straffdramat: "Broadhurst avgjorde med en fenomenal straff" sedan Erik "bak och fram" Hanses varit överjävlig och räddat en massa straffar i rad.

Sanningen är i stället följande.

Det var en extramt usel straffläggningsserie där i sort sett alla spelare, efter de första målen bara åkte fram, drog lätt åt vänster, och försökte lägga puck i femte luckan. Det gällde både Nitra-spelare och Apor. Vakterna stod kvar på allt, följde lite kort "dragningen" men öppnade inte femte luckan.

Mot slutet försökte iaf varje Apa i stället för att sikta på femte luckan att dra in pucken högt till vänster om vakten. Men gång på gång misslyckades de, träffade vakt eller missade målet. När till slut Broadhurst, som gjorde detsamma fick in pucken uppfattade man det som mer en slump. Till slut måste ju någon gå in. Men en snygg straff? Absolut inte. I vilken tävling om snyggaste straffen som helst skulle den straffen komma på sista platsen.

Plus att "bak och fram" hyllas för "fantastiskt målvaktsspel".

Det är ju bara lögn, eller rättare en apsanning. Ingen av vakterna imponerade på straffarna. Däremot var det en kavalkad av extremt usla straffar från båda lagen. Men en sådan sanning hjälper ju Apan och Norran inte till att sprida.

Den talar ju emot första budet i sekten, att Apan är bästigast på allt. Så i stället för att beskriva straffläggningen så här: fläskberget fuskade in ett fullständigt ojuste straffmål och för övrigt handlade det om en jävla massa extremt usla straffar av Apspelarna; kommer hitt-på-Apan med apsanningen: Erik "bak och fram" Hanses var fantastisk och Broadhurst avgjorde med ett fantastiskt straffmål.

Jmärför detta med Bill Sweatts avgörande straffmål på Lukko Rauma. Där kom han med speed och fintade blixtsnabbt bort vakten fullständigt, så att denne köpte korv på läktaren, innan han hängde in skotet högt, fullständigt otagbart för vakten. DET var ett fantastiskt straffmål.

I jämförelse var Apans insatser på straffarna riktigt usla, toppade med fläskberget Hollywoods extremt fula pååkning av vakten; något som aldrig skulle ha godkänts någonstans, utom i Aparenan; en arena där en domare förklarat ett domslut med att "vi vet att vi gjorde komplett fel och vi vet att det avgjorde matchen så att Apan vann i stället för förlorade, men annars hade vi inte kommit levande från Apschtaan..."


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ojdå, det är ju inte sådant som höjer status på turneringen direkt.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Djurgården lyckades alltså, något överraskande, slå starka Tappara borta i sudd och tog därmed två poäng.

Nu får man reda på att i slutet av tredje perioden, i ställningen 2-2, får Djurgårn PP och väljer då att ta ut vakten fär att spela 6 mot 4.

Man gick alltså all-in för att vinna och ta tre poäng, men som alla vet innebär spel utan målvakt en hög risk för att man i stället får ett mål i baken. Så Djurgårns satsning för att få 3 poäng kunde mycket väl ha slutat med att man i stället fått 0 poäng.

Så. Varför gjorde Djurgårn detta?

Svaret ger Säcken efter matchen: Vi ville ta chansen att vinna eftersom bara ett av tre lag från gruppspelet går vidare.

Så får han reda på att två av tre lag går vidare och svarar.

Ojdå.

Nu kan man förstås inte kräva av alla att de ska kunna allt men en sådan sak känns förstås extremt svagt av Säcken att inte ha koll på. Tänk om de därmed förlorat emd 3-2 efter mål i tom bur och senare skulle det ha lett till att laget missade slutspel pga den poängförlusten?

Nu ordnade det sig ändå, men...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, har kollat lite på förutsättningarna för Luleå nu.

Troligen blir vår bortamatch mot Lukko - sista matchen - avgörande för om vi blir etta eller tvåa i gruppen. Ingen lätt uppgift. Visserligen spöade vi Lukko borta i kvartsfinal i fjol, men när vi mötte dem borta i gruppspelet dessförinnan vann de ju mycket säkert mot oss.

Men det förutsätter förstås att vi inte blir spöade av Fribourg i matcherna innan. 

Faktum är att visst är det bra om vi spöar Fribourg i båda matcherna och tar sex poäng. Men även med färre poäng kan det greja sig för om luleå i de båda matcherna mot Fribourg tar 2-3-4-5-6 poäng kommer vi att ta förstaplatsen om vi vinner sista matchen och tar tre poäng borta mot Lukko.

Endast om vi tar bara 1 eller 2 poäng mot Fribourg verkar vi tappa chansen på förstaplatsen.

De finns jförstås ett antal varianter där vi slutar på samma poäng som Lukko och då ger jag mig fan på att Lukko klassas som etta, med hänsyn till hur det gick i nationella serierna 2014-2015 (se nedan).

Faktiskt finns varianter där Luleå, Lukko och Fribourg samtliga slutar på sex poäng. Och i så fall blir väl Lukko etta, Luleå tvåa samt Lukko trea - med hänvisning till de nationella resultaten (se nedan).

Jag tycker det är för jävligt. Hur fan kan man hitta på en sådan idiotisk särskiljning? Självklart skulle man kört sådana varianter som inbördes möten, kanske mål på bortais, sedan allmän målskillnad och allmänt flest gjorda mål. Alltså samma sätt som man normalt i alla sammanhang diffar klubbar. 

OM allt sådant inte kan skilja klubbarna åt kunde det vara en idé att använda de nationella resultaten för att slippa lottning. Men fortfarande måste man ifrågasätta hur logiskt det är. Säg t ex att ett lag som i en mycket stark nationell serie/slutspel (t ex Sverige-Finland) slutat något lägre än ett lag med en svag nationell serie/slutspel (England typ). Ska då det svenska laget elimineras isf det engelska? Samtidigt som det engelska har -10 i mållskillnad och det svenska +20?

Nej, det här är skandalöst uselt. T o m värre än rankingen.

Luleå
2014-15: 8th regular season, Quarter-finals, CHL champions

Lukko Rauma
2014-15: 3rd regular season, Semi-finals

Fribourg-Gotteron
2014-15: 9th regular season, out of playoffs 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

1. Divan Pesonen bränner sin straff 0-0

2. Nitra målar på bak och fram" 0-1

3. Apa bränner straff 0-1

4. Nitra bränner straff 0-1

5. Apa bränner straff 0-1

6. Nitra målar på bak och fram" 0-2

7. Apa målar 1-2

8. Nitra bränner straff 1-2

9. Fläskberget målar 2-2*

10. Nitra bränner straff 2-2

11. Nitra bränner straff 2-2

12. Apa bränner straff 2-2

13. Nitra bränner straff 2-2

14. Divan Pesonen bränner sin straff 0-0

15. Nitra bränner straff 2-2

16. Fläskberget bränner straff 2-2

17. Nitra bränner straff 2-2

18. Apa bränner straff 2-2

19. Nitra bränner straff 2-2

20. Apa bränner straff 2-2

21. Nitra bränner straff 2-2

22. Apa bränner straff 2-2

23. Nitra bränner straff 2-2

24. Broadhurst sätter 3-2.

*Fläskberget målade alltså på en straff men det var den mest fruktansvärda felbedömning jag sett. Vad som hände var att Fläskberget åkte rakt fram och föste pucken framför sig och han stannade inte utan åkte på Nitras vakt och föste in målvakten, pucken och sig själv i mål - och domarna godkänner det! SKANDAL!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: De har väl räknat publiken på fingrarna och det kan ju bli lite hur som helst när man inte använder händer med fem fingrar;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DansbandsWolf: He he, Apan som vill påstå sig vara bästigast och kreativ, har ju alltid - precis som du säger - bara kopierat, kopierat och kopierat. 

Kopielaget lyckades bara nå 2-2 efter sudd mot Nitra och nu blir det straffar.

Ska verkligen Aporna köra straffar med Erik "bak och fram" Hanses med spaden?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:3146 betalande.....???????? Ursäkta språket men aldrig i helvete det är så många i hallen, aldrig! Är det ännu en apsanning vi fick oss till livs?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jag tittar faktiskt lite på apmatchen nu. Det står fortfarande 2-2 och två perioder spelade.

I andra perioden har Nitra åkt på tre utvisningar och Apan på tngen alls, blan annat fick de lira 5 mot 3 i hela 1.20 utan att måla.

Jag tycker allvarligt talat att de tagit tveksamma utvisningar på Nitra och blundat för Aputvisningar; bland annat underar jag om det inte var fläskberget Hollywood som filmade så att Apan fick 5 mot 3-läget. Skamligt!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:Intressant iaktagelse är att Apans Nazistinspiterade matchställ bytt ut den sedan urminnes tider apiska gula mot Växjös oranga färg. Apiskt gäller ju att alltid kopiera bästa laget för komma med någonting eget "he lönch int".

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lukko Rauma vann sista perioden med 1-0 och matchen mot Fribourg med 4-2.

Därmed har vi ställningen, i vår grupp:

Lukko     3 matcher 6 poäng
Luleå      1 match    2 poäng
Fribourg 2 matcher  1 poäng 

Kvar att spela:

Luleå-Fribourg
Fribourg-Luleå
Lukko-Luleå

Lukko är därmed klart för slutspel.

Luleå blir klara för slutspel om vi vinner och tar 3 poäng mot Fribourg på lördag och i så fall vet vi redan (fast vi har en bortamatch mot Fribourg kvar) att bortmatchen mot Lukko avgör om Lukko eller Luleå vinner gruppen.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det var som fan! Djurgården höll oavgjort mot Tappara och vann sedan OT och tog två viktiga poäng!

Men gårdarnas öde kommer att avgöras genom dubbelmötet med Zug. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
2-2 efter första perioden i Apschtaan, Apan hade skotten med 14-5 och gissningsvis har väl Nitra oavgjort bara eftersom Apan ställt sitt svaha nummer "bak och fram" med spaden.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

I Tappara har Djurgårn efter två perioder faktiskt 2-2 och skotten med 12-19. 

Än så länge bara 3 utvisningar på Tappara och 1 utvisning på Djurgården.

Lite skillnad, det, mot matchen på Hovet då det handlade om vilt slagsmål mellan lagen och >100 utvisningsminuter...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu har också matchen i Apschtaan, mellan anti-CHL-förespråkarna Apan och Nitra startat.

1-0 till Apan redan efter 1.03.

Men vid 3.13 är ställningen 1-2 till Nitra. 

Sa jag att Apan ställt Erik "bak och fram" Hanses i mål?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

3-2 till Lukko efter två perioder, skotten står 22-23 till Fribourg. 

Nere i Fribourg, när Lukko vann med 3-4 efter straffar, trots att Fribourg haft medningen 2-0 efter 1.51 av första, vann Lukko skotten med 28-40. 

De där friburgarna verkar lite skrämmande.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Champions i full gång. I vår grupp möter Lukko hemma Fribourg. De har ju redan mötts nere i Schweiz och då vann Lukko först på straffar och tappade alltså en poäng.

Själv har jag ju utan att veta utgått från att Fribourg kan väl inte vara så j-a bra, men...

I dagens match 0-0 ända till fem minuter in på andra perioden. Då tar Fribourg ledningen 0-1!

10.32 in på andra kvitterar Lukko och mindre än två minuter senare leder de med 3-1!

En och en halv minut senare reducerar Fribourg till 3-2.

Ojoj, vilken tombola!

Jag tyckte ju att Lukko Rauma var för j-a bra i matchen mot oss och sportsligt sett kan de mycket väl ha varit värda att vinna mot oss och vi lyckades bara ta två poäng tack vare vår förstafemma och Lassi.

Men att Fribourg kan göra så j-a bra motstånd mot Lukko, det hade jag aldrig trott.

På lördag kl. 15.00 möter Luleå Fribourg i Delfinen. Hur ska det gå? Hur mycket bättre är vi då? Och - hemska tanke - tänk om Fribourg är ett sådant där lag vars hockey opassar oss big time?

...*ryyyyyyyyyysa*....


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DansbandsWolf: Mycket bra kommentar och illustrativt för att nu börjar man lite överallt att ledsna på Apans självgoda för att inte säga extremt egoistiska uppförande.

Nu hoppas vi att också andra instanser markerar med anti-Apinsatser. Jag vill exempelvis gärna se att domarna och disciplinnämnden nu gör allvar med den nya kampen mot filmningar och markerar detta genom att plocka bort och bötfälla fläskberget Hollywood så snart han startar med sina pinsamma skådespelarinsatser.

En annan sak jag gärna skulle vilja se att förbundet kraftfullt agerar mot är förstås Apans användande av klubborna som får Alexander de Large från Clockwork Orange och liknande baseballsligor att te sig fredliga, närmast som pacifister. När man läser skamlistan över hur Apan skämde ut svensk hockey nere i Tjeckien senast, genom ideliga high-sticking-, slashing-, crosschecking-, hooking-, tripping-, charging-utvisningar inser man att nere i Europa - där Wallson och CryBert inte skrämt domarna till tystnad - vet man hur man ska bedöma Apans "spelförande hockey".

Det är just det som är grejen: att apsupportrar generellt förklarar att Apan är "spelförande" och därför bästigast på allt, oberoende av hur matcherna faktiskt ser ut.

Iofs har jag efter moget övervägande funnit att apsupportrarna har rätt, även om de har en stör i arslet isf i gommen och släpper ut den vid uttalandet. Sanningen är ju att

"Apan levererar en spelförSTÖRande hockey."

Med förteckningen på utvisningar nere i Liberec, där inte zebrorna blundar för Apans självgoda krävande att få uppföra sig hur illa som helst, som bevis.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:En annan iaktagelse betr SVTs Apdiss är att deras (tidigare?) hockeyankare Renberg är sidsteppad och får inte synas i rutan nu under CHL. Förra året han Micke knappt sätta sig tillrätta i rutan innan han började klanka ner på CHL och därmed undergrävde sin arbetsgivares satsade pengar för att göra CHL till SVTs egen hockeybegivenhet nu när SHL/Allsvenskan/NHL/VM köpts upp av penningstarka uppstickare. Snacka om att skita i det blå skåpet :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Idag kör CHLs gruppspel igång igen med matcher dagligen under storhelg. De svenska lag som går på is idag är följande:

 

17.30 Tappara – Djurgården          

19.00 Växjö – Ingolstadt

20.00 Skellefteå – Nitra

Djurgårns match direktsänds på Eurosport 2, Läjkrarnas på SVT24.

Apmatchen sänds bara på Play. 

Helt tydligt att apornas sjävgoda och klandervärda beteende, då de fått en gratisbiljett till Europamästerskapet, men tackat genom att på prime time i TV samt i media för övrigt, snackat skit om turneringen, nu straffas av Sveriges Television m fl, som satsat imponerande bra på detta.

Apmatchen är för övrigt ointressant eftersom Apan genom felrankingen fått enklaste gruppen av alla svenska lag och trots taffligt och spelförstörande uppträdande nere i Tjeckien ändå vann, varpå de är klara gruppsegrare redan.

Läjkrarnas match är nog inte heller så spännande. Läjkers är alldeles för bra och kommer att segla hem den här gruppen. Kan inte tro annat än att Ingolstadt blir en munsbit.

Däremot är gårdarnas match riktigt intressant. Tappara har ju imponerat stort och krossat motståndet i gruppen, slog bl a Zug borta med 0-7! I matchen på Hovet spöade man Djurgården med 2-4 sedan det varit en j-a massa bråk med >100 utvisningsminuter och vad kan nu Djurgårn göra i returen borta? Iofs är matchen inte avgörande för Djurgården eftersom jag räknar med att Tappara redan vunnit gruppen. Djurgårdens chans att nå slutspelet ligger i möjligeheten att ta andraplatsen före Zug och de två matcherna mellan Djurgården och Zug blir avgörande.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm, när man ser fram emot omgång 3-4 av SHL och presenterar något om Luleås CHL-aktiviteter är det väl inte mer än rätt att vi också låter Apan komma till tals?

Sagt och gjort, här kommer Apans imponerande insats mot Liberec i CHL senast.

  • 1st 20:00 - 2min - Marcus Pettersson (Holding an opponent)
  • 2nd 24:14 - 2min - Erik Forssell (High Sticking)
  • 2nd 27:09 - 2min - Jimmie Ericsson (High Sticking)
  • 2nd 28:06 - 2min - Anton Lindholm (Roughing)
  • 2nd 33:23 - 2min - Pontus Petterstrom (Hooking)
  • 3rd 41:45 - 2min - Fredrik Lindgren (Slashing)
  • 3rd 44:46 - 2min - Anton Lindholm (Slashing)
  • 3rd 47:23 - 2min - Marcus Pettersson (Holding an opponent)
  • 3rd 57:49 - 2min - Martin Lundberg (Charging)

Åtta minuter in på andra perioden fick Lindholm med sig en Liberecspelare för roughing sedan de båda tjafsbråkat. Sedan noterar man att junisbacken Marcus Petterson tycks ha specialiserat sig på att hålla fast motståndarna.

Men för övrigt är principen bakom Apans fulspel klar. Fuska genom att använda klubban på ett osportsligt, otillåtet och ojuste sätt. Det är en potpurri av fulheter och säkert är det Fiasko-Jocke Lindström och fläskberget Hollywood som inspirerat alla, eftersom de båda toppat utvisningsligan med sina specialare highsticking (Lindström) och crosschecking (fläskberget).

Den speciella matchkaraktär man kan vänta sig är alltså att Luleå vid tillfälle sätter at tacklingar så det sjunger om det på de små aporna, medan aporna helt säkert kommer att lyfta klubborna för att icke regelmässigt försvara sig.

Vi får hoppas att vi får bra domare till matcherna. Sådana som plockar ut fulspelaraporna.

Jag tror att Luleås PP kan visa sig nåååågot giftigare än Liberecs, och vägen att vinna match kan mycket väl vara att utnyttja de tillfällen då apor, som använder klubban på otillåtet sätt, sitter i snickarboa.

Läste att aporna gnydde om att "i år blir det viktigt att domarna använder den skärpning mot hjärnskakningar som proklamerats, för att "stoppa" Luleå".

Allvarligt talat: jag tror att vad det handlar om är att Luleås stora, starka och tuffa spelare inte alls kommer att agera ojuste. Är man så krallig behövs det inte. Däremot är hockey en fysisk sport och använder Luleå de överlägsna, fysiska förutsättningarna viker lill-apan ned sig. Eller så börjar de fulspela med klubborna - som mot Liberec - och DÅ! är det viktigt att domarna är vakna.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Om ungefär en månad spelas SHLs omgång 3 och 4. Då har vi bl a följande matcher:

Luleå HF  -  Skellefteå AIK   Coop Norrbotten Arena
Skellefteå AIK  -  Luleå HF   Skellefteå Kraft Arena

Snacka om att vi räknar dagarna till dessa matcher som vi längtat efter hela sommaren.

Jag vill påminna om resultatet i de tre matcher vi spelat senast mot Apan, i våras. Först oavgjort i CHLsemi, därefter vinst för Luleå i CHL-returen och slutligen vinst för Luleå i SHL.

Det ska vi bygga vidare på nu.

I samband med det - och med hänvisning till Apans lätta spelare - vill jag påminna om att i tredje perioden mot Lukko Rauma var där ett läge då Luleå körde tacklingar över hela banan och på en minut utdelades 12 tackligar - något som säkert fortsatt om inte en Lukkoback slagit en icing, efter att ha åkt på tre tacklingar i samma byte.

Apan vill säkert förberedda sig så i länken vsas några av Luleås tacklingar!


« · 1694665 · »