Luleå HF

SHL · 118101 inlägg · 891 ämnen

« · 1595715 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Trottoarkantens IF slår tillbaka!

Idag meddelas att Granskningsnämnden fäller Uppdrag Gransknings granskning av Leksand (oops, oops, oops!) och anser att programmet stred mot krav på saklighet.

Som vi alla vet innebär det att samtliga Trottoarkantens IF:s Supportrar fr o m nu med röda ansikten och höga röster kommer att hävda att "allt var fel, Leksand friades".

Men stämmer det?

Naturligtvis inte. Nämnden fäller programmet på två punkter:

1. Programmet har inte ”visat tillräcklig grund för uppgiften att kommunens stöd till Leksands IF medfört en kostnad för kommuninvånarna på 120 miljoner kronor”.

Min kommentar: Och? Jag skiter väl i om det handlar om 115 miljoner eller 125 miljoner. I programmet presenterades tillräcklig grund för att det handlar on en j-a massa miljoner och det räcker för mig.

2. Leksand sålde två ishallar till föreningen för en krona plus ett antal aktier i föreningens fastighetsbolag. Dessa uppskattades i programmet vara värda 39 miljoner men beskrivningen av värdet av aktierna var inte tillräckligt utförlig.

Min kommentar: Och igen? Jag skiter också i om de tillhandahållit tillräckligt underlag för den exakta sifferuppgiften. Det handlade om en massa miljoner återigen. Det räcker för mig. (Sedan köpte kommunen tillbaka aktierna för 9 900 kronor vilket i praktiken innebar att föreningen köper två ishallar av kommunen för 9 901 kronor!!).

Av större intresse är förstås att Granskningnämnden INTE fällt uppgifterna i programmet att kommunalordföranden i hemlighet sålt en trottoarkant till föreningen för en krona, och samtidigt sålde en stor campingby till föreningen som "bifastighet" till trottoarkanten, ett skattefusk som undanhöll landets skattebetalare miljoner i skatteintänkter. Plus allt annat j-a mygel. 

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jag gillar att sätta "o" framför saker för att markera motsats och dessutom att jag är norrbottning. Tänk bara på sådana klassiker som oätit och osovit för att inte tala om det magiska ostökigt som i vissa sammanhnag betyder detsamma som stökigt.

Edmonton Oilers. Ett Marklag. I mina ögon ett lag som stoppat upp den fantastiske Linus Omarks NHL-karriär i åratal. Nästa sommar tappar de "rättigheterna" och Linus blir s k free agent så då ska det väl ordna sig. Men fram till nu har de haft den fantastiskt underbara hockeykompetensen att "veta" att en lirare av Omarks klass sätter man bäst som ytter i en tredje-fjärde lina med i huvudsak defensiva uppgifter. Magiskt, mystiskt, underbart, tänk vad de kan!

Nu meddelas att Oilers plockar upp Anton Lander från AHL-laget Oklahoma. Lander har gjort succé i AHL och får chansen i NFL-Oilers igen. Under sina tidigare matcher i Oilers har han fått lira brunkarlina, fått pinne var tionde match. Men i AHL har han tagit 6p på 8 matcher.

Hur kommer det sig att han plockat så många pinnar i Oklahoma? Gissa det ni. 

Han har fått lira i samma lina som Omark. Omark petade ju in fyra pinnar i en match i veckan, följde upp det med att i nästnästa match peta in fyra mål, o s v. Inte undra på att man får poäng om man får spela med Omark.

Vi förstår det. Men Mark-laget dvs oOmark-laget Oilers förstår det inte. Och eftersom de var bäst i NHL på Gretzkytiden för sjuhundra år sedan vet de ju att de vet bäst. Fyfan!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Tycker det är dags för en uppdatering av lagens utveckling under seriennu, när vi strax spelat 1/3 av SHL. Idag har alla lag spelat 16 matcher så jag delar in detta på två tabeller; omgång 1-8 respektive omgång 9-16.

Tabell för matcherna 1-8:

1 Skellefteå AIK 8 18
2 Luleå HF 8 16
3 Linköpings HC 8 16
4 Örebro HK 8 13
5 Brynäs IF 8 13
6 Växjö Lakers HC 8 12
7 Färjestads BK 8 11
8 Leksands IF 8 11
9 Frölunda HC 8 10
10 MODO Hockey 8 8
11 HV 71 8 8
12 AIK 8 8

Tabell för matcherna 1-16:

1 Frölunda HC 8 18
2 MODO Hockey 8 17
3 Skellefteå AIK 8 16
4 Växjö Lakers HC 8 16
5 Luleå HF 8 15
6 Brynäs IF 8 13
7 Linköpings HC 8 11
8 Leksands IF 8 10
9 AIK 8 9
10 Örebro HK 8 7
11 Färjestads BK 8 6
12 HV 71 8 6

Rätt intressant. Uppdelat på det viset ser vi att ungefär hälften av lagen gått ungefär lika under den första och andra delen. Det gäller Skellefteå, Luleå, Brynäs, Trottoarkantens IF, AIK och HV 71.

Lag som försämrats:

   1-8  9-16
Örebro HK 13 7
Färjestads BK 11 6
Linköpings HC 16 11

Det gäller, som synes framför allt Öret och Warulfven som halverat pinnarna. Även Pungen har gått sämre efter inledningen.

Lag som förbättrats:

   1-8  9-16
MODO Hockey 8 17
Frölunda HC 10 18
Växjö Lakers HC 12 16

Seriens raketer är MooDoo och Värsta Köplustan som kommit igång rejält efter en svagare inledning. Även Växjö har gått något starkare.

Jag tänker att det vi sett är nog ganska övertygande. Med ledning av de aktuella resultat med speciell hänsyn tagen till utveckling skulle jag gissa prognosen just nu ungefär:

1-2. Skellefteå och Luleå.

Skellefteå har ju haft ett rejält försprång men efter sämre insatser på senare tid kan ju faktiskt Luleå passera Schtaan i tabellen i morgon - samtidigt som Schtaan kan rycka till en sexpoängsledning, om de vinner. Nå, de två lagen får nog rankas högst efter inledningen.

3-7 Köplustan, Pölsan, MooDoo, Lakers, Pungen.

Här har vi ett spännande gäng av fem lag som alla visat sig starka och det är i dagsläget tämligen omöjligt att sia om den inbördes rangordningen för dessa. Något eller några kanske blir så starka att de kan utmana högre upp om platserna 1-2, men å andra sidan kan något eller några visa sig svagare framöver och kanske utmanas nedifrån. Det här blir intressant att följa!

8-12 Trottoarkantens IF, Öret, Warulfven, Gnaget och HV.

Öret har ju tappat efter en strålande inledning och gissningsvis ser vi antagligen nu mer representativt vad laget står för, dvs de kommer att haka på nedre regionerna. Att Trottoatkantens IF och Gnaget hör hemma här nere och knappast har några möjligheter avancera uppåt är nog också det klart som korvspad.

När det gäller HV och Warulfven är det lite svårare att sia säkert. Det är ju två lag som man knappast väntar sig ska ligga där nere och dö men kan de skärpa till sig? I skrivande stund har ju HV på någon vecka bytt ut 25% av laget och förstärkt så det vore ju konstigt om man inte nu blir ett bättre lag. helt säkert är det inte men det återstår ju >2/3 av serien och HV kan nog avancera upp till övre halvan av tabellen. När det gäller Warulfven vet man ännu så länge mindre om vad som kommer att ske. Naturligtvis kan också Ulfven komma igång och som HV utmana om plats på övre halvan, men helt säkert är det inte. Och nog finns det en liten risk att de inte kommer igång och vill det sig riktigt illa (eller bra, ur oss utomståendes synvinkel) kan de haverera och bli kvar därnere hotade av nedre strecket. Man kan ju hoppas:-) Men min prognos är att Gnaget är ett av lag 11-12 när serien är spelad och att Trottoarkantens IF eller Öret blir det andra laget, om nu inte Warulfven olyckas.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Dragan 2k: Jag hoppas du har rätt. Men Skellefteå brukar kunna mobiliseras komplett när de möter oss. Under senaste åren har det varit väsentligen jämnt under grundserien men i slutspelen har de alltid lyckats ta fram lite, lite mer och därför vunnit, senast med klara 4-0 i matcher trots att vi i ett par av matcherna var ordentligt med och snarast det bättre laget.

Men det illustrerar hur grymt tända de är just mot oss - vilket vi förstås är mot Skellefteå också - så jag förutsätter nog att de är på topp i övermorgon. Visst har de gått svagt på senare tid, men nu har de haft hela sex vilodagar på sig att förberedas för matchen mot Luleå, samtidigt som Luleå åkt runt och spelat ett par bortamatcher och fått mindre och större skador på ett antal spelare. Som det nu ser ut har vi våra två bästa backar - Frallan och landslagsjanne borta - samtidigt som Skellefteå säkert rehabiliderat de småskador de haft.

Men jag hoppas din känsla är korrekt:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Skellefteås form är väl dessutom inte den allra bästa för tillfället. Känns upplagt för ett skifte i tabellen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, dags att börja mobilisera inför tisdagsmatchen i Delfinen. 

Tabelläget:

1Skellefteå AIK16103348:35 (13)34
2Luleå HF     1684451:32 (19)31 

Senaste sex inbördes matcherna:

2013-09-28Skellefteå AIK - Luleå HF1 - 0( 1-0,0-0,0-0 )
2013-04-18Luleå HF - Skellefteå AIK 0 - 4 ( 0-2,0-1,0-1 )
2013-04-16Skellefteå AIK - Luleå HF 2 - 1 ( 0-1,2-0,0-0 )
2013-04-14Luleå HF - Skellefteå AIK 2 - 4 ( 1-3,1-1,0-0 )
2013-04-13Skellefteå AIK - Luleå HF 1 - 0 ( 0-0,0-0,0-0,1-0 )
2013-02-23Luleå HF - Skellefteå AIK 3 - 4 ( 0-0,2-1,1-2,0-0,0-1 )

Vi har alltså torskat sex matcher i rad mot Schtaan, ofta med uddamålet och ibland under sudden death eller straffläggning. Det har alltså varit jämnt, men Schtaan har ändå vunnit. Tycker det är dags att vi ändrar på det nu. Och vi har chansen att ta över serieledningen, om vi tar tre poäng. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Berka: Mm, vi är ju alla överens om att bästa domarna är de som inte märks. Men bara duktiga domare har kompetens att inse när de måste markera för spelare för att lagen ska hålla rätt nivå - under förutsättning att domarna håller den. 

Man har ju försökt jobba in kamp mot farligt spel som riskerar hjärnskador eller knäskador och visst har det blivit bättre, speciellt sedan anmälan-disciplinnämnd skärpte sig. Men ibland fallerar det, bl a när usla zebror är så upptagna att övervaka årets specialitet; kampen mot slashing/tripping.

Som jag såg gårdagens domare var de inte tillräckligt alerta mot slashig inledningsvis och det gled iväg allt mer, som följd av att de inte markerade nivån. De släppte det mesta, men tog några, spealrna fick svårt att veta gränsen och till slut tog de massor. Men missade massa annat, samtidigt som de tappade matchen. Tyvärr fanns ingen spelförståelse bland zebrorna och deras hantering gjorde det oerhört svårt för spelarna att veta vad som gällde. 

I efterhand känns det som att zebrorna ställde till med en match där de missade massor och även om de delade ut hela 40 minuter var mycket av det tog i högsta grad diskutabelt. Från Luleåsynvinkel känns förstås några grova zebratabbar som t ex när Mario faller i kampo vid målet och Robin Jonsson pker ut för tripping - verkar som att enda chansen för Robin hade varit att han inte varit där. Eller när Påhlsson står och håller fast Abbotts klubba hur länge som helst utan åtgärd men Abbotten åker ut för ett minrapp mot Påhlsons grillor sedan han fått loss klubban. För att inte tala om den extremt usla missen vid offside som de följde upp med att plocka bort vår viktige Olausson halva andra perioden bara för att han protesterade mot att domaren blundat för offsiden. Att plocka bort någon tio minuter är ett mäktigt vapen som ska användas med omsorg. Att sakna känsla för spelet till den grad att man inte kan hantera "normala" känslor utan att dra till med TIO MINUTER är bara för pinsamt. En kompetent zebrakvartett hade enkelt hanterat en upprördhet genom att erkänna att man missade alt. om de faktiskt inte visste om att de missat svarat att de gör sitt bästa. Men kan någon enda begripa att linjedomaren samt de tre övriga domarna inte ser en sådan tydlig offside där en spelare åker in och i flera sekunder är två meter innanför linjen? Nej, det är obegripligt. Någon måste ha sett dett och informerat de andra om att de stått för en sådan extremt grov miss att de fick acceptera känslor från spelare utan att vråla tio minuter. Eller så var de till den grad usla att de faktiskt missade det, everyhopa.

Nå, där skrev jag av mig en del uppdämt. 

I allt detta var jag riktigt imponerad av MooDoos boxplay (förutom 5 mot 5 också förstås). Lätt att förstå att man vunnit sex matcher i rad nu. Mycket fint och ett riktigt bra vapen. Vi fick väl mål på 1/4 så det blev 25% PP-mål för oss ändå, men MooDooboxen var överlägsen det man sett från andra klubbar. Jag kan förstås leva med att vi fick en pinne bara, MooDoo gjorde en fin match och vi lyckades inte tillräckligt bra. Ska bli intressant att se hur MooDoo fortsätter, kändes osäkert inför säsongen men det här spelet kan räcka mycke långt.

Skönt att ha fått pinnen iaf vilket betyder att tar vi tre pinnar mot SkAIK tar vi över förstaplatsen. Vore rätt kul, mest för att sätta skrämsel i SkAIKarna som var så omöjliga när de fter runt tio matcher dragit ifrån i toppen med hela nioa poäng. Men matchen är redan på tisdag, SkAIK har fått vila upp sig i sex dagar medan vi spelat ett par bortamatcher så det känns som en svår uppgift och man har på näthinnan matcher där Schleffte drar ifrån redan i matchstarten och avgör match. Brrr....

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: De värsta med domarinsatsen igår och i många andra matcher är att man inte tar för "farliga" saker,(fula tacklingar) etc. Sådant som kan sabba någons säsong osv. MEN man tar konsekvent å blåser så fort man petar på en motståndare med klubban..

Personligen gillade jag bedömningsnivån mer för 5 år sedan än idag, den förstör hockeyn.

Bra match igår btw. Grattis till en välförtjänt pinne

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blake och Rytter: Det var ett imponerande MooDoo i matchen och fortsätter man så här kommer laget att klättra i tabellen. Hur högt? Ja, jag tänker nog att Skellefteå och Luleå borde hålla undan men de andra kan man ha chans mot: i första hand kommer det väl att gälla om man kan ta Växjö, Pungen och Köplustan men sedan får man också avvakta för att se vad som händer med Jönköpingslaget. Kan HV komma igen så pass att man innan serien är slut utmanar om plats 3-6 t ex? Inte omöjligt.

Att domare gör misstag hör till och accepteras men numera sedan fyrdoamrsystem infördes är det ovanligt att man ser en sådan usel insats som av zebrorna igår och blir tvungen att skälla mer på dessa än att kommentera hockeyn. Dels måste det ha varit svårt för spelarna att veta vad som gällde med så svaga insatser av samtliga fyra, dels gjorde de ett antal horribla missar som man nu för tiden inte ska behöva se. Vid sidan av allt annat var utvisningen av Olle halva andra perioden för att han skällt på en linjedomare som gör värsta offsidemissen var bara för bedrövligt. Tror att båda lagen drabbades av att inte ha några domare värda namnet men även om man är enögd av principip kändes det som att Luleå förlorade rejält mycket mer på insatsen. Svaga inkompetenta domare väntas naturligt bli "hemmadomare" och inte oväntat var det så.

Men jag vill nog inte hävda att MooDoo vann orättvist, även om det kunnat sluta hur som helst i denna match och efter Luleås upphämtning i tredje mycket väl kunnat bli vi som vann. Fast när jag innan match gått igenom senaste >två årens resultat i Övik för Luleå verkade det ju självklart hur det skulle sluta.

Jag skrev ju: " Känns som att vi typ kan hoppas på 2-2 för att förlora i sudd som bäst. "

Och med det i åtanke får man väl vara nöjd. Ser gärna att vi knäcker Schleffte rejält på tisdag som hämnd. Men nu har ju Schtaan vilat sex dagar och risken finns att de fått ihop spelet igen. Jaja, det ger sig, den dagen, den sorgen.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Rytter: Håller helt med dig Rytter, domarna var sjuka, offsiden var sjuk osv. 

Sedan, fulaste tilltaget i matchen tycker jag var Tambellinis tjuvsmäll på Luleåbacken bakom Luleås mål och då brydde jag mig knappt när Hedman drog på Spina en tackling.

Hoppas nu ni spöar Skellefteå kommande vecka, ordentligt! 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Kan förstå er ilska mot domarna.

Offsiden som friades var helt sjuk, jävla tur att det inte blev mål där. Eller det bästa kanske hade varit det så dom hade varit tvugna att ställas till svars hur man kunde missa den.

Nivån genom hela matchen var konstig, åt bägge håll,vmen summerat så var det nog modo som tjänade mest på detta.

Klasen är fantastiskt skicklig och rolig att se på men idag så ställer han till det så ni åker på två mål i arslet.

Bra match med bra fart och mycket kännslor, det gillas. Tycker nog att sett till hela matchen så var det rättvist med 2p till modo och 1p till luleå.

Modo aningen bättre i första och vinner på poäng, modo mycket bättre i andra och luleå har det jobbigt, luleå kommer tillbaka i tredje och är lika bra som modo var i andra. Summerat så 2-1 i perioder och 2-1 i poäng känns rättvist.

Tack för en bra match, och se till att ta ner skellefteå på jorden i nästa match, gärna i brynäs stil.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Anders Klang: yep, systemet med de korta och därmed frekventa bytena ökar risken för sex man för helvete. Vilket drabbar Luleå, men visst blir man irriterad varje gång det händer. Kan man inte ha bättre koll.

Skit att förlora ikväll, men skönt med åtminstone en pinne, nu kan vi vid vinst passera Schtaan, vilket vore ljuvligt för att sticka upp hela armen i hålet på de Schtaan-supportrar som verkar vara drygast i Kapernaum.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

3-2 för MooDoo!

Personligen tycker jag att MooDooisterna varit farliga och inte så knepigt att inse att de vinner idag. 

Samtidigt är jag störd över ett omfattande antal riktigt grova missar av domarna som nästan konsekvent drabbat bortalaget. Känns surt att inte helhjärtat kunna gratulera MooDoo, men det är svårt att blunda för sådana värdelösa domare; sällan numera de är så svaga.

Men nu är det över och inget att göra. Annat än att säga: Grattios zigge och andra MooDooister!

Jag är väldigt glad över att vi tog en poäng iaf. Det betyder att om vi späar Schtaan och tar tre poäng på tisdag tar vi över serieledningen. Skönt att ha den chansen.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:FAAAAAAN! Här snackar vi klyschan små marginaler. Vi var så jäkla nära att avgöra sedan denna skit. Å andra sidan, det här var en match som vi även hade kunnat åka hem med noll pinnar. Belissomo är inte i uvens klass men hans insats ikväll var ändå OK. Oroande att det blivit ett och annat för många spelare på isen för LHF denna höst. Men kampen går vidare. Marklundarna hemma på tisdag

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och där åker Torp ut på en tackling på Olle som är helt juste. Värdelöst av domarna.

Nehej, de tar ingen utvisning. Korrekt, tycker jag, men inte rättvist om zebrorna hanterar MooDooister juste men felplockar Luleåspelare.

Imponerande hur Övikspubliken agerar. Den är ju känd för att vara extremt enögd och ha bra påverkan på domare. Men jag trodde det utjämnats. Så är det inte ikväll. Zebrorna uppträder som vore de nerviga rookies.

Jaha, sudd, och zebrorna tycker att ett Luleåbyte ska bli utvisning för sex man.

4 mot 3 nu. 

Fan, nu börjar jag bli förbannad. Döda detta, ta in Berguven på straffar och ta 2 pinnar!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Powerbreak, fem minuter kvar, det här kan sluta hur som helst, förstås. 2-2. 

Hoppas zebrorna drar ballen i gruset nu och låter lagen avgöra.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Offside på MooDoo...denna gång helt sjuk, pucken är två meter före närmsta MooDooist in. Zebrorna är bedrövliga.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Som linjedomare, iaf  s k linjedomare, har vi två umebor som uppenbarligen är helt vilsna i kolan. David Bergman - som vi alla vet är oerafen och inkoemptent - har emd sig någon Christoffer Karlsson, helt okänd, antagligen också oerfaren av hockey, kanske konståkningsdomare?

Kan det bli annat än pannkaka?

Nej.

Hör vilka protester från publiken när Åählsson åker ut för tripping. Jämför situationen med när Robin Jonsson åkte i slutet av andra, sedan Kempe filmat. 

Man får erkänna att MooDooist-publiken gör sitt jobb: sätter enögd press på domarna. Men man är ovan vid sådana hjälplösa domare som dömer som publiken vill, idag har vi riktiga bottenskrapet, så här uselt har det inte varit på lång tid. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Linus spelar med små marginaler. Nåja, kämpa på hej och hå. Vi skall ha pinnar ikväll

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Fy fan igen. Det där friläget hade Rautio tagit i Pajala-plocken, Bellissimo...

2-1 för MooDooismen...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ettjävla skitmål av Per Ledin och 1-1. Jag tycker att Anton Forberg ska ha minst assist på det målet om inte hela baljan.

Jaha, när zebrorna saboterar för Luleå hjälper motståndarvakten, man får tacka.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Superfilmning av Kempe. Fy fan!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Anders Klang: Håller med du. En grönjävulsk nyans av rosa.

Jag vare sig letar efter bortförklaringar i form av domare eller blundar för att misstag sker men idag är pulvren som vore de upfostrade av den vidrigaste av dem alla: patrik höjdhopparen sjöberg. Fy faan!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jesper Jonsson: Håller med du, men herre gud vilka helt j-a €%&/%&%#€%€#% värdelösa s k domare. 

Tidigare hade Övik ett bra tryck med bra påverkan av domarna i Kempehallen genom fjortisar som vrålade på utvisning när hemmaspelare halkade med närmsta motståndare 10-20 meter bort, och ofta lyckades.

Men numera väntar man sig visst rättvist döneri och då är det svårt att se sådana nollor som vi har i kväll. 

Efter alla misstag idigare har jag inte nämnt hur det blundade för en klubba i ansiktet på Abbott och nu tar de ut Robin Jonsson när Kempe filmar tripping. Sjukt hur köpta de är. 

Om jag överblickar senaste åren sedan vi fick fyrdomarsystem kan jag inte påminna mig att jag sett något så värdelöst "dömande". Jag har ju kommenterat 55 seriematcher varje år och inte fan har jag gnällt på domare mer än <1% men denna match är tyvärr en katastrof.

Min gissning. Luleå är skitförbannade och kör över MooDooisterna och zebrorna i tredje.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:Tre märkliga domslut varav ett av dem (offsiden) var helt horribel. Rosa mot gult känns väldigt...ovanligt. Tycker Modos tröjor liknar BIK:s då det begav sig

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:cancer i all ära men rosa hockeytröjor AVGÅ

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Rosa tröjor?

Jag ber att få anmäla min "förvåning"?

Men den större frågan: zebrorna - för vi har ingen domare på isen och allra värst är linjedomarna (ursäkta alla riktiga linjedomare) - som är fullkomligt värdelösa, som vore de köpta. 

FY FAN!

I slutet av första perioden gör man en monumental blunder som inte ens mina döda mormor skulle göra. En MooDooist är offside två meter i fem sekunder men linjedomaren som har som huvudsakliga uppgit att upptäcka det totabommar och en MooDooist får två starka målchanser. Olle prtesterar hos doaren och... ÅKER PÅ TIO MUNITERS PERSONLIGT STRAFF!

Helt j-a sjukt.

Sedan ett småbråk mellan Abbott och en MooDooist och helt klart för alla att om någon ska åka ut är det MooDooisten som gripit tag i Abbottens klubba och håller den under lång tid. Vore man snäll skulle man accepterat dubbelutvisning. Men vad händer?

Utvisning på Abbott!

Fy fan. Och naturligtvis sätter MooDoo 1-0 i efterföljande PP.

Jag har inget emot att det är tjafsigt. Däremot har jag inget gillande av "domare" som saboterar förutsättningarna för lagen att avgöra matchen. Och här har zebrorna skämt ut sig rejält, fy fan!

Nu hittar zebrorna nästa utvisning på en lulespelare, robin jonsson - samtidigt som de blundat för allt från hemmalaget.

Jag har helt klart accepterat att vi förlorat match när motståndarna är bättre eller när vi har motflyt; sådan är hockeyn. Men inkompetenta zebror som - som vanligt - dömer efter vad hemmapubliken ber or?

Finns bara ett ord för dessa skitsövlar som har betalt för att döma rättvist. FY FAN!

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:Modo har alltid varit tråkiga. Inget lag som höjt pulsen, OK Wernblom har man väl retat sig på men i övrigt inget lag som gett någon puls. Oftast tråkiga matcher mot dem. Ingen festlig inramning heller. Deras supportrar är lika tråkiga som laget. Skönt att derbygrupperna försvunnit så man slipper extra matcher mot dem. Ikväll kommer #86, #97 och #16 att fixa en en sger i Fjällräven center. Det är en dyr arena för en klubb med kanske SHL:s minsta marknad. Inte helt otroligt att Modo ryker och då står de med en jättearena i obygden. 

p.s

Tur att Linus &co är effektivare än Inge Ejdestedt. Ca 4.30 in i klippet visar han sin talang. Istället för att bli historisk siktar han på läktaren och ger tyngd åt talesättet att "Öster är inget fotbollslag utan ett väderstreck"


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

För att ladda inför matchen MooDooismen där SHL:s lag som båda har fem raka vinster möts, lyfter vi väl fram Luleås tidigare Öviksöden:

2013-01-31   MoDo Hockey - Luleå HF     2 - 1   ( 0-1,0-0,1-0,1-0 )

2012-12-08   MoDo Hockey - Luleå HF     3 - 2   ( 1-1,0-1,1-0,1-0 )

2012-10-04   MoDo Hockey - Luleå HF     3 - 2   ( 1-0,1-1,1-1 )         

 

2012-01-07   MoDo Hockey - Luleå HF     3 – 1* ( 1-1,1-0,1-0 )

2011-10-15   MoDo Hockey - Luleå HF     3 - 1   ( 1-1,0-0,2-0 )

*sista målet i tom lulekasse med 17 sek kvar.

 

Å FY FAN!

 

Senaste två säsongerna har vi förlorat varje match i Övik! Statsetiskt är vi förlorade redan innan match, vi är ju chanslösa. Grattis till vinsten i förskott, MooDooister! Känns som att vi typ kan hoppas på 2-2 för att förlora i sudd som bäst. 

För att Travestera Daniel Larsson: MooDooismen är pisstråkig! Helt enklet

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

VAD?????????????????

Läser på svenska Fans lulesida att "Bellissimo" vaktar kassen! Jag kan inte se det bekräftat av Luleå Hockey men det lät som tämligen klart. Kanske man sett bra av honom på träning och samtidigt vill vila David till tisdagsmatchen mot Skellefteå?

Hm.

Apropos Daniel Larsson, sanningssägaren. Nu har han tydligen uttalat sig:

"- Men det är skönt att känna på pucken. Att bara få 12-13 skott är hemskt, som alltid mot Luleå. Det är pisstråkigt."

Vana, som vi är kollar vi fakta. Gnaget har mött Luleå två gånger i år. I ena matchen sköt Luleå 28 skott, i andra matchen sköt vi 32 skott.

Daniel har således återigen en "kreativ inställning till sanning".

I en av matcherna gjorde Luleå 5 mål, i den andra - då Daniel Larsson stod i mål - gjorde vi SEX mål!

Aha, nu begriper man. Daniel tycker det är roligt när vi skjuter skotten PÅ honom men att vi är pisstråkiga som öser in mål bakom honom. 

Förlåt för att vi är så elaka, Herr Larsson från Boden.

Men ni får alltså Bella nu mot er, zigge. Känns nervöst för oss tycker jag men nu har Bella allt att vinna alltså. Tar han chansen?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

zigge:Eller hur, om herr Larsson;-) Vete fan vart han ska gå, bara, eftersom han snart gjort bort sig överallt, väsentligen genom korkade uttalanden och det senaste verkar ju vara knäppast hittills. Tror att Gnaget faller ihop totalt nu.

Även om jag personligen inte alls gillar heffaklumpen swinging melin - jag förlåter honom aldrig för att han skickade in en bärsärk att överfalla Luleås junisar bakifrån med sekunder kvar att spela av en för dåvarande Pungen redan förlorad hemmamatch i en kvartsfinal mot Luleå - förstod vi alla vad han gjorde med Gnaget och det är komplett omöjligt att förstå hur de kunde vara så korkade att de släppte honom. 

Min prognos är alltså att Gnaget rätt snabbt intar plats under streck strax och därefter aldrig kommer ovan strecket igen. Frågan blir mest vilket lag som ansluter där. HV har ju köpt loss och säkerligen lämnar de träsket snart och avancerar uppåt under säsongen. Jag har ju länge trott att Trootoarkantens IF blir det andra laget. Men Öret verkar ha tappat farten och kanske blir det i stället de, som alla "experter" tippade? 

Men Hockey-Sverige är nog överens: alla utanför wermlömska Karlstad vet vilket lag vi vill joina Gnaget i kvalet...;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

zigge: Ullmark! Ja, det här blir spännande. Ullmark gick väl in i säsongentotalsågad av någon gammal djurgårdstränare som aldrig vunnit något. Och har därefter gjort ett j-a bra jobb, ska bli spännande att se hur han utvecklas Och nu ligger han tvåa...ja, OK då, etta i målvaltsligan. Eftyersom de första kör %räddningar som viktigaste måttet numera.

Kör man det andra dominerande måttet - antal insläppta mål per match (60 min) är inte oväntat Berguven i klar topp:-)

Personligen håller jag %räddningar som avgörande, men många tycker det andra är viktigare; bland annat är det synen i NHL tydligen. Jag har aldrig förstått varför, men så kan det vara.

Och vi surrar ju inte i allmänhet utan tvärtom förspel inför kvällens drabbning då Luleå Hockey kommer till Övik! Hoppas nu att båda våra toppmålvakter får spadarna.

När det gäller Luleå radar ju Rautio upp den ena perfekta insatsen efter den andra och man har otroligt svårt att se hur Rönken ska kunna flytta på honom nu. Förr eller senare får väl Bellissimo chansen igen för att visa om han anpassat sig och är färdig leverera toppinsats, men jag tror att a) förstå mäste han visa det och imponea väldigt på träning, samt b) Rautio måste visa svacka. Luleå har ju mot alla "experters" inråden fortsatt varva vakt i tre år men det bara när man haft två bra vakter; just nu har vi Bella sämst satsestetiskt i ligan med typ 85% räddningar medan Berguven ligger i andra änden av listan. Nej, jag tror att nu får David stå kvar så länge han fortsätter leverera som han gjort dvs perfekt vaktande:-)

Får Ullmark spaden i MooDoo? Gissningsvis, men ni varvar ju ibland med Forsberg som även han börjat serien mycket bra. Senast vi möttes var det Forsberg som stod mot Rautio och ingen av vakterna fick bra stats: Forsberg 88% och Rautio remarkabelt låga 80%! i en match där Luleå vann skotten hela 33-15 men MooDoo efter en stark start ändå, gick ifrån till 0-2, innan Luleå vände till 3-2, men MooDooismen kvitterade till slut och det gick till straffar där Berguven tog allt medan Forsberg målaade på Forsberg och Klasen upprepade det så var det över. 

Faktum är att det är seriens två formstarkaste lag som möts. Om vi gör en tabell för senaste fem matcherna dvs omgång 11-15 toppas den av Luleå Hockey på 14 poäng medan MooDoo är tvåa med 13 poäng.

Ja, fy tusan. Vi har en spännande kväll att se fram emot. Själv har jag förberett mig för en slängöl a la Klang men väljer - inte oväntat när jag är inblandad - S:-)

Svårt att veta hur det går. Tycker att Forsberg fått igång MooDoo bra, talar då inte bara om resultaten utan det spel jag sett. Luleå har jag ju sett betydeligt mer av och man har bara kommit och kommit och verkar just nu större delen av matcherna leverera ett riktigt fint spel i alla lägen. Men förr eller senare kommer en backlash och nu har vi borta både Frallan och landslagsjanne vilket innebär att målskottshoten från backplats blir rejält förminskade och det kan drabba Luleå hårt. 

Ja, vi får se. Nu skiter jag i att säga "väl mött" eftersom jag hatar det uttrycket. Vad är det för fel på "Välkommen"? Jag kör en bra klassiker: Må bästa lag vinna:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:Haha, Underbart! Känns som dax för att byta för hrr Larsson igen då. Vilken klubbsammanhållning! Man baxnar.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Vad är det för fel på Daniel Larsson?

Något fel är det. Skulle man fråga en IFKare som Klangen tror jag svaret skulle vara att uppvuxen som gröning är det bara att vänta. Själv vet jag inte. Är det hans morfar som givit honom de dåliga råden? Kan ingen ge honom en coachning av hur man beter sig i media eller i sociala sammanhang? Visst, målvakter är ofta egna. Krävs på gott och ont något speciellt för att bli en vakt på hög nivå.

Men om vi rekapitulerar snackade han skit om Luleå Hockey i åratal sedan han via Bajen kommit till Djurgården och gjort succé. Det var pinsamt att dagligen se hans skitsnack, många, många år efter att han haft sitt dryga år som junior i Luleå Hockey. Men han för fram falsk vittnesbörd. Kommer ihåg hur han påstått att när han gick upp bland A-juniorer och hävdar att han "lovats" att ta förstaspaden 50% av matcherna. Efter typ 8 matcher hade han fått stå bara 3 matcher eftersom den andre juniorvakten - David Rautio - var för bra för att flytta på. Men i efterhand påstår Larsson att han "fick inte står en enda match". Vilket är en blålögn, hur kan han ljuga om det?

Förklaringen "Larsson var inte tillräckligt bra" finns inte i Larssons huvud.

Han gjorde alltså succé i Djurgården, lovade stanna men bara kort tid innan Elitserien skulle köra igång meddelade han att han drog på ett tvåvägs- till Detroit och satte Djurgården i skiten. Det har Djurgården INTE förlåtitet Larsson.

Sedan körde han ett par år i Detroits farmarlag. Där var han inte tillräckligt bra och fick inte chans komma in och etablera sig i Red Wings. Hur förklarar han det? Det var fel på tränaren!

Förklaringen "Larsson var inte tillräckligt bra" finns inte i Larssons huvud.

Sedan kom han tillbaka till Sverige, köptes av HV, som skulle ersätta KHL-flyttande Stefan Liv. Det gick inte bra, Larsson var dålig. Liv skrev på egen blogg att de borde ta av Larsson förstaspaden och ge den till den duktige reserven. Larsson fortsatte vara rätt kass i HV och i efterhand förklarar han: det var fel på tränaren.

Förklaringen "Larsson var inte tillräckligt bra" finns inte i Larssons huvud.

Sedan vidare till Gnaget där det gått sådär, kast ibland, bra ibland. Och nu väljer han för första gången att inte lämna en klubb innan han snackar skit om den. Nu gör han det redan medan han är med i laget. I sexpressen (länk) går han ut och förklarar att problemet i Gnaget är att det är fel på tränaren och fel på laget.

Förklaringen "Larsson var inte tillräckligt bra" finns inte i Larssons huvud.

Min bedömning är att Larssons framtid i Gnaget blir jobbig. Att offentligt såga det egna laget på det där sättet har inte ens helt dominerande spelare i något lag gjort under alla tider. Men Larsson anser sig vara större än så. Jag tror han har en milt sagt överdriven uppfattning om egen betydelse och kompetens....min prognos är att det där inte hjälper Gnaget utan tvärtom kommer att innebära att de snabbt är på väg under strecket och där blir kvar.

Men va fan? Länken syns inte? Nå: www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/aik/article17728071.ab

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

zigge: Ja, harrejavvlar, nu plockar de in warulfvar i parti och minut för att mobilisera de vidrigaste man kan. Prestberg ska tydligen in i PP för att sprätta in puckar, jaha. Jörgen Jönsson kliver snart in. Kolla gärna uppladdat på min profil för att se en perfekt bild på Jönsson. Vad skulle han bidra med, undrar folk?

Det är självklart. Han har väl inte samma hockey kvar, men se på den minen uppvisad för motståndare så inser man vilken skrämmande effekt det skulle få. Och så skulle han förstärka Rickard Wallin för att gnälla på domarna, matcherna skulle bli en timme längre bara av det skälet. Fyfan!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Anders Klang: Underbart! Hela resan och matchen på två koncentrerade minuter - inklusive att avhandla målsumparen Inge Ejderstedt! - och traditionsrikt avslutat med en slängöl. Härligt att Luleå Hockey bidrog till fölsedasfesten för Klangen med ett så härligt spel. En livsupplevelse:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
En lite film från gårdagens tripp till Växjö och Vida Arena. Väldigt trevligt och inte blev det sämre med seger

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Här är den, satsestetiken som visar vad vi alla, utom du, redan vet:

MoDo är bäst! Dvs iaf målisen, Ullmark, från Strinne-land!  Med Berguven som fin 2:a, han får ju jobba ensam, medans MoDo har 2 ynglingar som hävdat sig bra, so far.  Inte en Warulf elr Belgian Blue så långt ögat når, finfint!

Imorgon är det upp till bevis.  Kanske låter de Forsberg stå? Ställer NI in Bella?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:Hehe, apropå Warulfvar, nu kallar de in di gamle! Rödtott-JJ o Loob kör hårda fyspass, PP går på is, Nordström kör med Bofors elr vad de kallas, reservdels-Ragor kör försäsong .

Minns var ni läste det först!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Igår kväll "Hm, nu såg jag äntligen tacklingen på landslagsjanne ordentligt. Han spelar iväg pucken och då tacklar Lakersspelaren janne mot sargen. Dvs han missar janne förutom hans ben som får en rejäl kyss. Nå, som jag ser det är det ingen vridvåld eller tackling på knä i böjd situation eller liknande. Jag är rätt övertygad om att det bara givit Janne blåmärken men att ledband, korsband och menisker - de känsliga strukturerna inte alls drabbats. Är nog därför tillbaka redan om någon match eller två. Skönt!"

Idag: Landslagsjanne uttalar sig "bara liten skada på ett inre ledband".

Inre, dvs inte inne i knäleden utan det ledband som sitter på knäets insida där smällen tog och på platsen för smällen blir det en blödning vilket innebär att när någon klämmer på kläet smärtar det när man trycker på ledbandet, men det är bara för att blödningen sitter i mjukdelarna mellan ledband och hud, inte pga bristning och blödning i själva ledbandet. 

Jag får ta tjänst som internetortoped, Dr. Savage's lättakut med stående ordination om vårdintyg för Warulfvsspelare.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Enligt mig fantastiskt fina färgkombinationer som jag gärna sett Modo spela i. Säregen blå och röd färg.

Det där babyblåa stället som man råkade få som en variant går såklart bort.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Apropos inget. Tack till Pessimistkonsulten för länken till den vackra MooDooistiska matchdressen som nu kan komplettera det tidigare inlägget till zigges och andras belåtenhet.

Ladies and gentlemen, PK proudly presents........the pooh!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jesper Jonsson: Ja, vi får göra en Warulfven: förklara de andra topplagen för meningslösa, okunniga om riktig hockey och marknad. Och bilda en stängd liga med bara Lakers och Luleå som deltagare:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:kan vi inte möta lakers lite oftare?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kul att se att MooDooismen tog Gnaget även om det satt hårt inne. Nu har man hängt på lagen på övre halvan. Vi har där MooDoo, Pölsan, Pungen, Växjö och Köplustan som figtas på platserna 3-7. Kan mycket väl bli bland dessa lag vi hittar de direktkvalificerade till slutspelet. Nu verkar ju Öret och Trottoarkantens IF på väg nedåt. Och nere vid strecket har vi Gnaget, Warulfven och HV. Men HV har ju lagt upp 15 miljoner för att köpa in en nya femma och nu kan de väl ha chans klättra till de sex översta också.

Längst upp, Skellefteå och Kuleå som närmat sig snabbt.

På lördag har vi MooDooismen, det blir tufft. Och sedan seriefinal i Delfinen!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Bara några minuter kvar nu. Hoppas man inte släpper till någon chans så att David får släppa in ytterligare mål: han har varit fullständigt felfri ikväll. 

Ocj så hoppas vi att tvåmålsskytten Olle inte bryter benet på någon medspelare igen, samt att landslagsjannes skade bara är ett blåmärke.

Luleå har totalt ägt tredje perioden, kontrollerar den som man vill. Känns lika tryggt som när Luleå ägde matcher typ 1996-1997. Lakers är trötta på att alltid få stryk av Luleå, nu i tredje har de velat slåss eller överfalla många gånger, pinsamt, sådant.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Linus Klasen är för j-a underbar! På väg efter höger sarg genom mittzon möter ett tätt Växjö båda lagen vid blå,helt stängt. Då lobbar han en kross över alla spelar över blå till motsatt sarg där Ledin stormar in, tar puck, spelar inåt där Olle kommer, får puck och klipper in 1-4!

Olles nionde mål borta i vÄxjö på senaste fem matcherna!

Två av Luleås mål är öberlägset snyggare än alla mål som Skellefteå gjort den här säsongen. Apropos fantastiska Schtaan....


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, nu såg jag äntligen tacklingen på landslagsjanne ordentligt. Han spelar iväg pucken och då tacklar Lakersspelaren janne mot sargen. Dvs han missar janne förutom hans ben som får en rejäl kyss.

Ingen domaråtgärd, kändes inte nödvändigt heller kanske men med tanke på den tveksamma boarding man tog tidigare?

Nå, som jag ser det är det ingen vridvåld eller tackling på knä i böjd situation eller liknande. Jag är rätt övertygad om att det bara givit Janne blåmärken men att ledband, korsband och menisker - de känsliga strukturerna inte alls drabbats. Är nog därför tillbaka redan om någon match eller två. Skönt!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det är något med Niklas Olausson och Växjö Lakers i Vida Arena. Sedan Växjö kom upp i Elitserien/SHL har Luleå mött Lakers nere i Växjö sex gånger och Niklas har 8 mål i dessa matcher: 0-1-3-1-2-1. Och då ska noteras att den senaste uppgiften 1 mål är inte ens definitiv: han har en period ytterligare på sig, det kan bli mer:-)

Och faktum är att de här 8 målen inte är några flytpuckar som rullat in utan rejält snygga mål, som dagens då han tar initiativ, fintar nägra Lakersspelare till höger och vänster till han placerat sig i slottet och klipper avigt in pucken invid fel stolpe. 

Han brukar ju tillfrågas varför det går så j-a bra för honom just i Växjö, men han kommer ju från Väckelsång i närheten, utbildad som junis i Tingsryd och när han lirar i Vida Arena sitter släkten på plats.

Påminner om när media skrev om hur bra Bud Holloway var när päronen satt på läktaren, verkade som att Schtaan plockade dit Bud-föräldrarna för att få spel men ungefär då tappade han formen i slutspelet och har inte hittat tillbaka än. Så bra som Bud var i Elitserien förra året, så osynlig var han i slutspelet och så onsynlig är han i år.

Men Olle syns:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lakers fin box, Luleå kom inte riktigt till förutom några skott. Andra perioden helt i Luleås färger men nyss fick Reddox igen chans en meter framför Rautio som förstås räddar:-)

Och så dags för firma Klasen-Olle igen och Olle målar (som vanligt) i Vida arena. 

1-3!

Och efter varje mål får vi se Luleåloungen med Klang jubla! Det här blir ett minne för livet. Nu får du fortsätta åka på bortamatcher, Klang, då blir vi oslagbara:-)


« · 1595715 · »